US Army i-au desemnat in octombrie pe cei de la ATEC (Advanced Turbine Engine Company) pentru a demonstra punerea in aplicare a conceptului pentru motor alternativ (ACE), o turbina cu viteza variabila bazata pe turbina HPW3000 al acelorasi ATEC, destinatia fiind viitoarele programe de zbor vertical cu elice.
ATEC este de fapt asocierea celor de la Honeywell cu Pratt&Whitney la dezvoltarea turbinei HPW3000, competitor programului ITEP (Improved Tourbine Engine Programe) al armatei SUA. Pana in 2018 era asteptata alegerea de catre armata a unui singur producator, care sa transpune proiectul in productie.
Programul ITEP are ca si obiective, comparativ cu turbina T700 de 2000CP actualmente in uz:
- Un motor cu 50% mai puternic si un consum cu 25% mai redus;
- Durata de viata mai mare cu 20% fata de actualele turbine;
- Performante crescute in zbor «high&hot» (adica la altitudini de peste 1800m si temperaturi de peste 35°C) ;
- Motor usor de instalat in amprenta actuala pentru familiile AH-64 Apache, UH-60 Black-Hawk si viitoarele generatii de elicoptere (FVL);
- Arhitectura turbinei cu doua etaje, care implica costuri mai reduse de intretinere si fiabilitate sporita;
- Pune in competitie 2 companii, pentru a obtine cel mai bun rezultat;
- Fiabilitate ridicata;
- Pret accesibil si costuri de mentenanta si de operare (inclusiv combustibil) reduse, aliniate strategiei actuale guvernamentale dar si la nivel de logistica militara;
- Posibilitate de evolutie si imbunatatire ulterioara;
Referitor la flota in uz in fortele armate ale SUA, este estimat ca instalarea noii turbine pe intregul parc de elicoptere Apache si Sikorsky ar duce la economisirea a 1 mld. $ anual, in costuri cumulate.
Brosura performantelor HPW3000
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=6BTmxgS6Klc
https://www.youtube.com/watch?v=5JhcztGX0zk
https://www.youtube.com/watch?v=dNE5oldAEQk
Marius Zgureanu
Surse:
http://www.pw.utc.com/HPW3000_Engine
https://www.pw.utc.com/Content/HPW3000_Engine/pdf/hpw3000_engine_brochure.pdf
Cu una din astea pe tanc, mai pui un tanc deasupra!
In cazul lui TR-85M1…doua!
sa nu uitam sa-i punem si rotor de elicopter atunci, ca sigur decoleaza 🙂
Poate-l baga Eroul in atelier, ii pune 2 aripioare pline cu Spike-uri si avem si noi un fel de MI-28, dar cu tun de 100.
*editat, poti sa pleci
T700 se fabrica deja de 40 de ani – normal ca vor ceva nou
hamericansky – imi place ca fac genul asta de concursuri – dupa gherla de la f35 la care au oprit temporar programul de „alternativa” la motor, rezultatul e ca GE incearca sa le vanda motoarele cu ciclu variabil in loc de ce are acuma P&W pentru F35, pe de alta parte P&W incearca sa ii scoata pe Ge din biznisul de motoare de elicopter si turboprop militare,
si din toate astea, unchiu’ sam trebuie sa se scobeasca adanc de tot in buzunare ca sunt programe foarte scumpe, dar are intotdeauna motoare state of the art pe zburatoarele lui
http://stiri.tvr.ro/exclusivitate-aparatele-f-16-si-mig-21-lancer–antrenament-comun-la-campia-turzii_812229.html
http://www.adelin-petrisor.ro/decolare-pe-ninsoare/
si asta e competitorul de la GE Aviation – GE3000
http://www.geaviation.com/press/military/military_20160822.html