Noutăți la Marea Neagră VI. Bulgaria

Spre deosebire de unii pe care-i cunoaștem cu toții și care se… dar realmente se screm și se câcâie să semneze un contract pentru achiziția a patru corvete multirol, vecinii noștri bulgari s-au mișcat cu ceva mai mult talent chiar dacă unele sincope au apărut și la ei. Damen-ul lor este Fincantieri, care a contestat licitația al cărei câștigător desemnat a fost Lürssen. Cumva, bulgarii au tranșat lucrurile mai repede decât noi.

marina bulgaria

Sursa foto: Ministerul Apărării bulgar

Astfel, în 12 noiembrie 2020, în cadrul unei ceremonii restrânse, a avut loc semnarea contractului prin care marina bulgară urmează să achiziționeze două nave de patrulare modulare, multirol.

We signed a contract that is important not only for the Bulgarian Armed Forces, particularly for the Bulgarian Navy, but also for the company Lürssen. It shows that the relations, including the economic ones, between the two friendly countries, the Republic of Bulgaria and the Federal Republic of Germany, are developing well.

Ministrul Apărării din Bulgaria, Krasimir Karakachanov

Pentru mai multe detalii privind capacitățile tehnico-tactice ale navelor ce vor fi construite pentru marina Bulgariei vă invit să citiți continuarea articolului pe rnhs.info.

Nicolae

107 comentarii:

  1. „Infographic of the new Multipurpose Modular Patrol Vessel (MMPV) of the #BulgarianNavy. The two MMPVs will be constructed by Lürssen while @Saab will provide the electronic equipment. Thanks to @krasi_grozev for the photo and the info!”
    Naval Analyses – Twitter: https://twitter.com/D__Mitch/status/1336376871668379650

  2. Incoming „castravetari” in 3, 2, 1…

    Prima navă va fi livrată în 2025. Cam mult pt o navă destul de micuță. Oricum, să le fie de bine.

    1
    • Dupa cum am scris si in articol, in opinia mea, cam atat dureaza “transferul tehnologic” de la Lurssen la Dolphin si, este posibil, ca tot atat sa dureze si ala de la Naval Group la SN Constanta. Deci da, ne putem astepta ca primul Gowind sa nu iasa in 3 ani…
      Avantaj Damen aici.

      3
  3. Au fost prosti, acum dau semne de inteligenta 🙂 ….

    5
  4. In saga „corvetelor” romanesti poate nu este doar cacaiala si incompetenta. Poate este, la fel ca la bateriile de coasta, tragere de timp. Adica la momentul lansarii licitatiilor efectiv au vrut sa cumpere ceva fara sugestii din partea aliatului strategic (care in acel moment nu producea nici corvete, nici baterii de coasta, harpoon fiind deja pe faras). Intre timp NSM a intrat in portofoliul raytheon si au inceput presiunile. Ce a urmat se stie. La corvete la fel. Cand americanii au hotarat sa traga pe dreapta niste nave de o caruta de bani ai nostri au inceput cacaiala si in functie de hotararile adm bideu vor lua si ei decizia de achizitie. Cat priveste bulgarii imi place ca au facut licitatie ptr corvete si au ales corvete. Nu ca la noi unde au cerut corvete si au ales fregate(usoare, dar fregate). Cu juma de miliard vor avea, la cheie(cu all inclusive) doua nave mai bine inarmate(cel putin pe AAW) decat cele 4 fregate gowind(cu armament francez) de le vor lua FNR cu 1,2 miliarde(+probabil, precum egiptul, inca vreo juma de miliard rachetele, torpilele, cariciopterele, etc). La noi oare de ce nu au venit astia de la lurssen cu proiectul asta?

    3
  5. @nicolae, tu esti avocat si poti aprecia mai bine. Justitia noastra pare ca o lalaie la nesfarsit cu procesele Damen in particular si cu procesele civile in general. Si apoi se plang ca sunt supraincarcati. Asta e o perceptie din afara, dar tie ti se pare ca e vreun gram de adevar aici?

    3
    • N-am mai calcat demult in instanta. Stiu ca judecatoriile si tribunalele erau extrem de aglomerate, aerul fiind ceva mai rarefiat la Curtile de Apel. Exista niste proceduri care trebuie respectate. Tot ce poti sa faci (daca nu ma inseala memoria) este sa dai termene mai scurte (2 saptamani in loc de 3, de exemplu…)
      Imi mentin opinia ca necazurile au plecat de la procedura stabilita pentru licitatie si de la caietul de sarcini. Nu cred ca avem inca experienta necesara pentru a organiza licitatii de o asemenea amploare. Mai bine ne limita la a cere oferte, a le compara si a o alege pe cea mai avantajoasa. Dupa, contract guvern-guvern, indiferent cu cine il facem. Asta la nevoile urgente.

      7
  6. daca compari ce rachete AN au pe el si ce rachete AN avem noi, sunt cam inaintea noastra. noroc ca sunt numai 4, la noi sunt 8. dar suntem fraieri in continuare! cu govindul, cred ca in vreo 10 ani le avem, daca…

    1
    • Presupunand ca noi vom avea Exocet in ultima declinare, capacitatile tehnico-tactice ale rachetelor AN sunt similare.

      3
      • similare, cu un plus totusi substantial zic eu pzr RBS ultima varianta: bate la 250km, exocet mk 3 la 180km, RBS are cap de lupta multirol de 200kg, exocet are numai 165kg. 35kg la viteza aia, eu zic ca sunt o diferenta. plus ca RBS fiind mai greu dezvolta o forta de lovire mai mare. nu ca e rau exocet, comparat cu ce (nu) avem, dar parca prea luam numai „locurile 2 si 3” mereu. Bine, NSM e foarte buna, nimic de comentat!

        1
  7. hai ca am dat-o in scripte si anul asta cu cei 2% pentru aparare…

    5
  8. Daca mergeau atunci pe mana lui Ciolos acum cred ca avem 2 bucati Dar a venit musiu Tradiceanu si a zis ” stoi , pasol na turbinca ” Unde mai pui ca rusii au bagat mana sub fusta la madame Gowind cand au fost egiptenii in vizita Asa ca atunci cand o sa le avem o sa stie si rusnacii care este treaba cu ele ….

    5
    • ar fi un motiv de anulare si semnare direct G2G cu damen. parerea mea

      3
      • Juridic nu prea e un motiv, dar daca dorim, putem gasi alte motive care tin de securitate nationala. Nu se poate dovedi ca nava a fost compromisa cand a fost in vizita la rusi. In instanta se vor cere dovezi mai serioase decat o postare obscura pe nush ce forum.
        Nu ma intelege gresit, sunt convins ca nava a fost inspectata de rusi.
        Cel mai simplu mod de a scapa de contractul cu francezii ar fii sa le oferim altceva la schimb, de preferat ceva ce pluteste sub apa. win-win

        2
        • adica ai prefera Scorpene – Gothlandului ? Ambele sunt capabile. Pana la urma sa fie ceva cat mai rapid >4 bucati si asta scos din contectul corvetelor . Alea trebuie luate

  9. De semnat, o să semănăm pentru corvete. Marți, pe 15, reprezentanții naval vor veni să reînnoiască/reconfirme oferta, nu știu exact. Problema e că am pierdut ceva mai bine de 4 ani, și suntem complet descoperiți.

    3
  10. Salut, nu înțeleg de ce o tot tragem de coada pe Coana Mița și nu se dă drumul Corvetelor, modernizări fregatelor asa vechi cum sunt, poate ne vom gândi și vom demara un program și pentru submarine, timpul nu stă după noii si guvernele noastre. Bulgarii încep a fi mai serioși ca noi,și-au modernizat și 8 Su25 în Belarus, au semnat un contract de transportoare blindate pentru FOS Samel 90 și acum ușor intrâ în marină. Parcă la ei nu iau foc spitalele,na ce să mai crezi?. Ursul din Est nu doarme și oricând poate bate la ușă da noii ca mereu în istoria noastră suntem goii

    1
    • ce nu intelegi? Procedura de licitatie si legislatia permit procese care pot trena cu anii, si pe care pana nu l inchizi nu poti semna contractul si acta. Asa e legislatia pe care tot noi ne-am facut-o, aliniata si cu aia europeana. Daca o tai cu procesul, se duc producatorii si se plang la UE si te alegi cu niste amenzi usturatoare si poate si clauze de infringement sau alte chestii.

      2
      • Pe partea de dotare încă s-au inițiat proceduri de infringement și nici nu cred că vor fi, apărarea nu e delegată … Au fost ceva solicitări de informații, la alții și parcă și pe la noi.
        Pot face pe nerespectarea legislației naționale, acces la justiție, proces corect etc.
        E clar că la licitații nu ne iese, nu avem capabilitatea asta, sa conducem un proces cu celeritate etc. Ne rămân achiziții directe, direct de la firme sau G2G…iar cele directe sunt cu cântec, prin lipsa transparenței.
        Amintiți-va că aflam de contractele și derularea lor de la partenerul extern, mai repede decât de la propriul guvern.

        4
      • Cel putin pe hartie, licitatia a adus niste avantaje nu? In loc de 1.6 miliarde pt 4 corvete avem si modernizarea a 2 fregate la pret total mai mic. Mai era ceva inclus in cei 1.6 originali si nu e si acum? Pacat ca nu a mers la fel de repede (relativ vorbind) ca si la camioane. Aia cred ca e exceptia, ca daca erau licitatii si la AA, artilerie, avioane si mai ce, probabil ca semnam o data la 5 ani ceva.

        • Nimeni nu poate da o estimare acum pentru momentul finalizării proiectului, corvete operaționalizate+două fregate modernizate. Daca se mai finalizează in forma asta.
          Cel puțin pe hârtie… nu ne ajuta.
          În cealaltă variantă, aveam deja o corveta și celelalte in diverse stadii de realizare.

          2
        • Pretul de 1,2 miliarde nu include, din cate imi amintesc, armamentul. Prin urmare asta va fi achizitionat separat. Ce nu era initial (2016) sunt fregatele si centrul de dracu’ mai stie ce. Era insa armamentul si suportul initial inclusiv instruirea echipajelor.

          Includerea fregatelor, e buna si nu e buna, in acelasi timp, oricat de paradoxal ar suna. E buna pentru ca unifici senzorii si, foarte important, CMS-ul, inclusiv armamentul, atat cat se poate. Nu e buna pentru ca le-au „legat” si astfel au fost intarzieri mari si pentru ele. In plus, toti ofertantii au mers probabil pe minim cu fregatele.

          Fregatele trebuiau separate de corvete. Daca faceau fregatele primele, ce puneau pe ele, puneau si pe corvete (CMS, senzori, armament, in masura in care acest lucru era posibil). La fregate trebuia focus pe C4ISR si AA.

  11. Păi legislația poate fi ajustata interesului național și să nu treneze atât timp,da am înțeles dar parcă șaga asta a dotări armatei e parcă nesfârșită. Nu cred că UE spune să fi incompetent cum sunt toții politicienii noștrii. Vedem bine ce se întâmplă în jurul nostru și nu știu parcă noi o tragem de păr cu dotarea pe rapid înainte. Legislația română cred că poate fi ajustată ca lucrurile sa meargă în sensul bun. Oare Polonia nu are legislație euro?. Ai dreptate Marius noii am creat aceea legislație.

    1
    • @cipri, nu merge asa cum spui. Legislatia este armonizata cu regulile UE. Vezi ce se intampla si in infrastructura. Asa functioneaza peste tot in Europa pentru a transparentiza procesul, nu este ceva specific doar in achizitii militare. Cum ne bucuram cand tragem banii UE, tot asa tb sa respectam si aceste regului. Achizitiile strategice nu se fac cand ai ramas in c… gol ci se planifica din timp. Noi la marina nu am luat nimic nou de aproape 30 de ani. Au vrut licitatie, acum sa astepte procedura pana la final.
      Am vazut ca ai facut o trimitere la vecinii bulgari, au modernizat Su25 in primul rand pentru ca le au, noi ce dracu sa modernizam ? Legat de vecini, ehe astia au avut armata adevarata in trecut ..700 de T72 cu fabrica locala, S300, Scud-uri. Noi inventam apa calda pe atunci adaptand proiecte din anii ’50.

      5
  12. MZ , tocmai ce am discutat mai alaltaieri cu un avocat specializat pe litigii comeriale ( nu la nivel de marii corporatii e adevarat) despre acest subiect, guvernu lu peste prajit daca ar fi dorit o dotare cu ceva nave putea organiza o licitatie pt un alt program cu un alt caiet de sarcini pt ceva asemanator in regim de urgenta , in loc sa-i zica corveta multifunctionala i-i spunea corveta purtatoare de rachete etc sau cerere de oferta cum a zis Nicolae dar nu pt acelasi program dar in esenta sa fie exact ceea ce-ti trebuie …….iar treaba cu corvetele anulate de Tradiceanu si incurcate in justitia puteau ramane in coada de peste, deci ori nu se doreste ce varianta avem acum si vor altceva dar nu-s bani ori se asteapta sa vina Fat Frumos care pe-un cal alb.

    Concluzia lui e ca astia se folosesc de justitie pt a trena cat mai mult achizitia sau asti n-ar fi multumiti de ce are pe el Gowindu…..clar e ca-s mai multe parti implicate.

    4
    • daca fac manaria asta ieftina in secunda 2 suna Macrou si putem spune adio la suportul politic din UE. Vom pierde infinit mai mult, avem prea multe bube in cap ca sa nu negaseasca ceva in cateva zile. Asta e un deal sa luam ceva si din UE ca am luat prea mult de peste ocean. Probabil ca e la impuse, de aia nici noi nu ne grabim.
      Cele 4 copai + update la altetele regale se vor finaliza sigur cu Franta. Acum ca francezii ard la foc mic, poate se face un deal mai mare gen update si pentru Marasesti + 2 Tetal pentru stop gap ar fi o majorare cu 15-20 % a contractului, ceea ce este in bugetul initial cand au acordat contractul catre holenderi. Asta ar fi o iesire onorabila, pentru ca ar fi alt contract.

      • Da nu spunea nimeni sa nu fe de la frantuji, era doar o varianta de a avansa lucrurile, pana la urma guvernu-i suveran si-n caz de forta majora ea de unde e mai repede si daca se poate cat mai aproape de ce-si doreste.

        Un program paralel dar in esenta sa fie acelasi lucru cu ce ai cerut la corveta multifunctionala si negociai direct cu NG far cu alt armament…..bun si frantuzesc dar facut cat mai mult loco

  13. Dacă cumpărau câte trei multirol de la fiecare producator din România erau chiar atat de multe? 9 vase de război nu sunt cine stie ce mai ales daca vrem(vrem?) sa ii înlocuim pe turci in Marea Neagra in condițiile în care Erdogan se transformă în Saddam Hussein. Si turcii au tot luat in timp agregate americane. O sa dureze cel puțin 20 de ani ca armamentul lor sa devina ceva inutil fata de ce au alții.

    1
    • cu 3 sisteme de arme diferite ?

      • La armata trb sa cumparam politic, si nu numai, sa ne dam bine cu toti. Suntem prea mici ca sa refuzam si safacem fitze.
        Din ce reiese din comentarii pe 15 decembrie 2020 s-ar semna contracrtul pt cele 4 corvete Gowind class. Sper sa fie intr-un ceas bun!
        Pana in 2025 sper sa fie toate 4 corvetele Gowind in dotarea FNRo si operationale.

        1
        • Nu stiu din ce comentarii ai tras concluzia ca se semneaza pe 15 decembrie. Io zic sa mai citesti inca o data…

          1
          • @nicolae : „Mai e cel cu anularea HG-ului care, ce sa vezi, are termen pe 15, taman cand vin oamenii aia de la Naval Group la discutii pentru actualizarea ofertei…
            Oare se asteapta sa fie respins si asta pe 15?
            Atunci chiar am putea avea un contract semnat la inceputul anului viitor.”

            Scuze sorry….am scris raspunsul precedent noapte….eram cam somnambul. Este vorba de 15 decembrie? Sper ca la inceputul anului viitor (trimestrul 1) sa se semneze contractul pt cele 4 corvete Gowind si sa inceapa sa le produca in 2021 ca e deja nebunie si miroase a aranjament infect corupt care da in tradare de tara!!!

  14. Și înarmate fregatele plus modernizare la Mărășești si Tetaluri….,

    2
    • trebuie A26: 4-5 bucati , eventual cu specificatii speciale pentru caracteristiicile marii negre

    • Ce sa mai modernizezi la Mărășești? Muzeu scrie pe ea.
      E o navă de 35 de ani, ce la momentul lansării era deja bătrână conceptual, cu probleme de stabilitate, armament de pe vremea lui Pazvante Chiorul…
      Tetalurile sunt aproape în aceeași categorie, ți-au trecut pe langa ureche cele spuse de un fost marinar, ce a navigat cu ele.
      Cuplul regal poate fi modernizat, au făcut-o chilienii cu ale lor cu mult timp in urmă.

      10
      • Marasesti? Glumesti?

        e cea mai versatila platforma multirol pe care poti monta ceva modern,
        ar fi o prostie sa nu profiti de acest lucru in conditiile in care tot ce e nou adus e… chel , nu are nici un sistem de arme si nici nu pare a avea prea curand

        Fregata F111 Marasesti trebuie pastrata si adusa operativ la capacitate tehnologia militara a anilor 2020: schimbare motoare, refacere chila, montare sistem aegis + inlocuire a tuturor sistemelor de arme cu echivalente moderne antisub , AA, antinava + sistem nou de comanda si control

        • pai ce imbunatatire sa ii aduci la AN, P500 Bazalt nu cred ca ne dau rusii, si are sistem de comanda si control upgradat parca de therma dar pt actualul armament asa ca in opinia mea scrie mittal steel pe el sau la cheu muzeu sa se duca nostalgicii sa vada mandria flotei militare comuniste

          • exocet sau harpoon II ER iar la motoare sunt convins ca se gasesc 3 producatori pe lumea asta sa le schimbe cu ceva fiabil

            • Mai simplu, să se roage de americani, poate ne dau și un reactor nuclear, sa avem energie pentru Aegis.
              De unde ieșiți?

              9
            • „Fregata F111 Marasesti trebuie pastrata si adusa operativ la capacitate tehnologia militara a anilor 2020” e dezbatuta si razdazbatuta problema pe aici probabil cineva iti poate da si linkuri dar eu m-as multumi daca dupa ce incheie cu corvetele si modernizarea Broadswordurilor fac vreun contract nou in care pe langa inlocuirea VPR comanda si o fregata noua cu rol AA principal si cand om avea bani si niste submarine ca sa arate marina a marina militara nu garda de coasta dar mai e mult pana departe si astia nu is capabili deocamdata nici guvern sa incropeasca

              1
        • De unde iti cumperi marfa?
          Vreau si eu

          3
        • Ți-am înțeles nivelul de competența, când ai bagat-o pe aia cu Aegis.
          Credeam că erai sarcastic, dar nu.
          PS rugina de sub pitură o păstrezi?

          9
          • inclusiv aici erau discutii pe configuratia cu aegis, trebuie doar sa ai viziune cum a avut israel in ultimii 30 de ani -aia nu ar fi casat in veci asa ceva din contra; iar daca ingrijoarea e pe partea de alimentare sunt cel putin 4 locuri unde potu fi montate generatoare, asta e avantaul lui Marasesti: e mare

            https://imgur.com/mV7l8mk

            • Aegis pe Mărășești?

              Și tu continui să susții asta?

              Repet, am crezut că ești sarcastic, dar se pare că nu, ești altceva.

              Hai sa punem și o armă laser, sa orbim rachete de croazieră, ce spui?

              Poate și niște vele, sa o certificăm ecologică, scoate un EURO 4, ce zici, nu?

              Contraamiralul de flotilă Sorin Learschi : „Faţă de celelalte nave, Mărăşeşti are şi acum aceeaşi problemă: de stabilizare. Adică nu are un sistem activ de stabilizare, cum au fregatele de tip 22, care pe furtună intră într-un balans, iar la tonajul ei, este destul de periculos.”

              Știi ce durata de viață operațională au navele israeliene, că tot îți place să dai exemple de pe la alte marine? Iar aia își dotează navele de la început cu armament modern…

              8
                • Da, da, sigur.
                  Vezi că mai era unul pe aici cu un submarin nuclear, și altul ce își dorea un portavion.
                  A ajuns Eroul Bulă sursa de referință în arhitectura navală…
                  Iar alții îl citează!
                  Tu nu ai citit criticile pe care i le-a adus @nicolae?
                  Daca nu, spor la citit!
                  Aegis rules!!!
                  Pe Mărășești!!!???

                  10
                  • Ce legatura are submarinul nuclear cu marasesti? primul e scula de scula in timp ce Marasesti daca iese in Mediterana se rupe in doua. Primul e descurajare credibila, iar Marasesti e ca matura in loc de mitraliera.
                    Atunci stati cu marina pacii, si ganditi-va la veliere, ca vad ca asta vreti.

                    Hai, Toate panzele sus!

                    2
                    • Hehe…
                      Legătură e tare simplă, ambele (de fapt toate trei, Aegis Mărășești, submarin cu propulsie nucleară- bine că nu ai spus și arme nucleare și portavion -cum cerea altul) sunt la fel de utopice și relevă un înalt grad de neadaptare la situația de fapt.
                      Doar atât!

                      10
                    • Curcisatorul, nu stai, distrugatorul, nu… fregata. Asta este printre cele mai bune exemple de cine suntem.

                      9
                  • Am citit criticile pe articolele anterioare : probema cu lipsa stabilitatii (din design) e de inteles si e ingrijoratoare , dar asta nu e un motiv de casare …poti sa inveti sa folosesti lucrand cu ce ai, cauti sa imbunatatesti ce ai cu cheltuieli proportionale cu beneficiile

                    ok ..pe langa asta daca obiectivul este de a sta la 5 mile de Constanta: functioneaza si fara

                    dar daca cineva vrea sa faca leverage si sa isi protejeze flota care sa zicem se duce la 100 km , 150 km ii trebuie o platforma aegis+ AA+AN. opinia mea, nu neaparat marasesti

                    • @M.Z. & staff
                      Vedeți, bre, ce se întîmplă dacă publicați toate visele trăsnite???
                      Vine lumea care habar n-are și le ia de bune, și ajung eroii proiectanți de crucișătoare intergalactice!
                      Așa,se nasc legendele urbane, cu „am avut AEGIS pe Mărășești, dar nu ne-au lăsat americancii să-l folosim, că fugeau rușii tocmai in Kamciatka”.
                      Părerea mea, hîc…

                      8
                    • @Sharky,
                      Parca aparusera niste „leak”-uri cum ca ai nostri oficiali se interesasera de Aegis naval, inainte de decizia cu cel terestru…
                      Cat despre Aegis pe Marasesti, las’ sa se sperie rusii 🙂
                      Cred ca o Iver Huitfeldt ar fi ceva pe aproape si probabil ne-am permite-o ceva mai incolo, nu acum cand avem de astupat atatea gauri…

                      3
        • @nicolae,MZ si restul comentatorilor normali, ce patirati fratilor???? Intrati in polemica (inutila) cu toti exaltatii?? Omul una stie, una zice : Marasestiul e multirol.!! ???. Eu unul sunt curios de unde provine nickname ul. Xeno= xena(printesa razboinica) la masculin???

  15. Mie si OPV-urile pe care le-a construit Damen la Galați pentru marina din Pakistan (intr-un ritm de două pe an) imi plac. Ny stiu cat costă, dar vreo 4 ar putea fi configurate in rol de corvete ușoare. Doar zic si eu…, pentru ca imi place cum arată, au ADN de Sigma, se construiesc repede si sunt făcute in România.

    2
  16. Eu nu mai inteleg nimic.
    Doar adminii si „bajetii din sistem au voie sa viseze” in timp ce ceilalti sunt cu grad mare de neadaptare?
    Am inteles ideea ca nu se poate cu submarin nuclear in balta intunecata dar porniti fratilor de la considerente economice.
    Un submarin nuclear Virginia class costa 3,5 miliarde USD pentru unchiul SAM poate pentru noi ar costa atat in Euro daca ar putea intra in balta fara viata.
    punem 4-5 miliarde de Euro si luam naibii 2 submarine diesel electrice dar cu topoare pe ele ( asta nu e utopie – dau in bobi si scriu si cu sange : Daca START nu se reinnoieste in 2021 in maxim 10 ani o sa avem toporisti in dotare chit ca ne sunt indesate pe gat).
    Voi vreti sa dati 12,5 miliarde de EURO doar pentru a face o Marina point defense?
    Cine denota un grad mai mare de „neadaptare”? Eu am zis de un plan fezabil economic iar voi o ardeti cu utopii pentru Marina pacii de 12,5 miliarde de Euro.

    In 2021 oricum nici maturi nu se vor achizitiona la Armata…vor fi iar 2% alocati pe hartie iar in octombrie vor fi taiati ca sa acopere gaurile din buget.

    Toate panzele sus, baieti!

    • Aveai senzația că înțelegi ceva înainte?

      Avem cu toții dreptul să ne exprimăm opinia, și să argumentăm. In cazul tau, pot fi de acord cu un singur lucru, la actuala dotare, Marina Română e marina păcii.

      In ordine, întâmplător sau nu, submarine nucleare au doar puterile nucleare, la noi pe continent francezii și britanicii. Răspunde la întrebare, de ce doar ei au?
      Întrebare subsecventă: au submarine nucleare doar puterile oceanice. Daca răspunsul e da, de ce?

      Legat de toporiști, tot din memorie, parcă le au în dotare doar americanii și britanicii. S-ar putea sa le primeasca în dotare și canadienii, pe noua lor barca multifuncțională, nu am urmărit subiectul.
      Răspunde la întrebare: de ce doar ei? Că lista celor ce au vrut e lunga rău, și erau și de aia cu portmoneu gros in ea.

      Cine are aici gradul de neadaptare mare? Ăla de vrea nucleare, Aegis pe o carcasă depășită fizic și moral, ăla de vrea portavion sau cei ce își doresc o marină modernă?

      Daca răspunsul e ultima parte din afirmație, pot să îți spun că eu ii admir pe israelieni, cu o marina de mici dimensiuni, bine gândită, 3 corvete mai vechi și una din 2019, urmează încă trei, vreo 8 nave lansatoare de rachete și 5 submarine clasice. Urmează un al șaselea. Pentru vecinii lor e mai mult decât suficient.

      Vânt din pupa!

      10
    • Stai ca d-abia acu’ am remarcat: de unde ai scos cifra aia rotunda de 12,5 miliarde? La valoarea asta nici nu mai conteaza daca-s euro sau dolari.
      Da-mi azi 8 miliarde de euro si-ti fac o marina moderna de sta mata-n coada si nu mai ai nici o treaba 15-20 ani de acum incolo…
      Si eu as vrea Tomahawk/MdCN. JASSM ER etc samd pentru noi, dar vezi tu, chestiile astea nu sunt chiar la liber. Le vom primi daca aia se inteleg cu ailalti. Altfel, nu.
      Iti mai recomand o lectura, nu stiu daca stiai sau nu de ea, dar ar fi bine sa o citesti: https://mtcr.info/frequently-asked-questions-faqs/
      Si mai scuteste-ma cu ironiile astea „fine”…

      • n-o sa primesti nici un ban, sa-ti fie clar, chiar nu ai inteles ideea pentru ce sunt banii aia? 🙂

      • Vezi că nu e cifră, e număr!!! ?

        1
      • uite aici ca nu trebuie nici la americani sa stii ca o sa cumparam tomahawk uite si formularea de publicare a contractului FMS de doar 2 mil de $:
        Lockheed Martin Rotary and Mission Systems, Manassas, Virginia, is awarded a $9,297,472 cost-plus-incentive-fee modification to previously-awarded contract N00024-17-C-6259 to exercise an option for Foreign Military Sales (FMS) engineering services, materials and spares. Work will be performed in Manassas, Virginia (65%); Clearwater, Florida (32%); Syracuse, New York (2%); and Marion, Florida (1%), and is expected to be completed by August 2024. FMS funds in the amount of $2,968,429 will be obligated at time of award and will not expire at the end of the current fiscal year. Country name(s) are withheld due to international agreement. The Naval Sea Systems Command, Washington, D.C., is the contracting activity.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *