Ce mai face Mărăşeştiul ?

Sursa poza: tomis.ro

 

Acum 4 ani scriam un SF, propunand o varianta Aegis a fregatei Marasesti.

Bine, pe langa ca era Aegis, era impanata cu de toate, RAM-uri, Millenium-uri, turele Typhoon cu tunuri dar si cu Spike NLOS, MLRS-uri si, evident, rachete antinava si antiaeriene, acestea din urma fiind si SM3, si Barak8, si Stunner. Practic, pe fiecare centimetru patrat gaseai cate un sistem de armament.

Articolul il gasiti aici:

https://www.rumaniamilitary.ro/sf-ul-de-inceputul-saptamanii-aegis-frigate-marasesti-class

Articolul a starnit tot felul de glume dar, ca si mie, multora le era greu sa se gandeasca la retragerea navei din activitate sau, si mai rau, la taierea ei.

 

Marasesti a reprezentat momentul de varf al constructiilor navale militare romanesti.

Da, a iesit o nava top heavy, fara sistem centralizat de dirijare a focului, fara o aparare antiaeriana decenta, cu rachetoaiele alea antinava, mai periculoase pentru nava lansatoare decat pentru tinte, cu sisteme radar vechi, cu conditii nu prea fericite de locuit la bord dar nu aveai cum sa n-o iubesti si ne vine greu sa ne gandim ca va fi data la taiat.

Asa cum e, a participat la tot felul de misiuni si exercitii, niste entuziasti i-au mesterit un CMS pe baza de Windows si continua sa-si faca treaba cat poate de bine.

 

Marasesti, varianta intrata in dotarea Marinei Militare

 

Cand s-a lansat programul de achizitie de corvete si de modernizare a fregatelor tip 22, s-a anuntat din nou ca, dupa aceasta etapa, Marasestiul va fi retras si va fi achizitionata o fregata usoara in locul sau.

Nici atunci nu m-am simtit impacat si am tot comentat ca Marasestiul, “tuns scurt” la armament, cu echipajul redus corespunzator si spatiile interioare reamenajate, ar putea fi folosit cu succes pentru misiuni internationale, de la control si interdictie, la combaterea pirateriei sau interventie in situatii de criza umanitara. Modificat in acest mod, Marasestiul ar fi asigurat participarile Romaniei la misiuni, in timp ce 22-urile modernizate ar fi ramas disponibile pentru antrenamente de lupta in Marea Neagra, cu ochii pe vecinul si prietenul nostru.

 

Acum, dupa cum evolueaza lucrurile in privinta achizitiei de corvete, s-ar parea ca vom ajunge sa luam un model spre 3000 to, adica mai mult fregata usoara decat corveta, CEEA CE NU E RAU DELOC!

Daca vom duce contractul pana la capat, vom avea 4 fregate usoare si 2 fregate-fregate, toate dotate cu armament si senzori de ultima generatie si toate… antisubmarin. Ceea ce, din nou, NU E RAU DELOC, avand in vedere ca vecinii nostri rusi isi maresc flota de submarine din Marea Neagra.

 

Totusi, cred ca avem nevoie si de o fregata specializata pe antiaerian care sa le asigure umbrela de protectie impotriva avioanelor si rachetelor antinava, atunci cand opereaza departe, in larg.

La fel, avem nevoie ca, in caz de urgenta, sa putem asigura protectia antiaeriana/antiracheta a platformelor de foraj marin.

 

Cum bani pentru o nava noua nu vor fi usor de gasit (avem de completat flota de F-16, baterii Patriot, HIMARS, baterii de coasta, modernizari la dragoare, SHORAD/VSHORAD, transportoare, apoi tancuri) solutia ar putea fi tot batranul Marasesti.

 

 

Marasesti AEGIS – am exagerat “un pic” …

 

Ok, nu impopotonat cu Aegis si alte acareturi SF dar o nava dotata cu o aparare antiaeriana stratificata, cu SM6, ESSM si RAM, plus teleoperabile cu tunuri de calibru mic.

Un CMS modern, radare, optronica, sonare, torpile antisubmarin, sisteme de contramasuri si de razboi electronic, drone, un elicopter performant.

Nava are cca 1000 to in plus ca deplasament si este mai incapatoare decat 22-urile.

In plus, are in dotare radare si sisteme de rachete si artilerie sovietice de generatii vechi, voluminoase si grele, iar inlocuirea lor cu sisteme moderne ar mai atenua problemele de stabilitate a navei.

 

Principala provocare va fi gasirea spatiului pentru instalarea blocurilor Mk41. Pozitia optima ar fi in locul celei de-a doua turele AK726.

Varianta ideala ar fi 3 blocuri Mk41 x 8 celule: 2 blocuri varianta Strike (sa poti pune in ele 16 SM6) si un bloc varianta Tactical (cu 32 ESSM Block2). Ca masa totala, cu toate echipamentele aferente, ar ajunge la cca 120 to.

Ca sa creezi atata masa disponibila, renunti la cele 2 turele AK726 (cca 74to in total, cu tot cu munitie), la lansatoarele de rachete Styx de la prova (cca 20 to in total), la sistemele RBU6000 (cca 25to, cu tot cu munitie), reduci lungimea puntii unde s-a aflat turela a 2-a AK726 si elimini cu totul puntea unde au fost cele 2 RBU6000.

In felul asta iti ramane masa disponibila sa montezi si un Oto Melara 76mm la prova.

 

Ca sisteme radar, instalam ce se pune si pe celelalte fregate, oricum mult mai usoare decat magaoaiele sovietice.

Inlocuite torpilele sovietice cu doua lansatoare triple cal.324mm.

Date jos cele 4 turele AK630, cu tot cu radarele de dirijare a tirului si cu extensiile acelea din lateralele hangarului. Salvezi spre 40-45 tone, astfel ca poti pune linistit pe hangar 1 RAM si 1 Millenium (ultimul, in locul cabinei de dirijare a elicopterelor; americanii dirijeaza de pe punte si nu tusesc).

La fel, eliminate lansatoarele Styx de la pupa iar spatiul folosit pentru lansarea/recuperarea de RHIB-uri.

 

Desigur, rachetele antinava, torpilele si celelalte echipamente vor fi cele instalate si pe celelalte fregate, corvete etc.

In privinta rachetelor antinava, acestea pot fi instalate in zona centrala a navei, asa cum au si alte nave moderne, iar nava e suficient de incapatoare ca sa ia 16 bucati la bord.

In configuratia asta, cu echipamente mai usoare si amplasate mai jos, nava ar capata o mai buna stabilitate.

 

Inlocuirea cu echipamente si armamente moderne ar permite reducerea echipajului (greu de evaluat cu cat) si remodelarea unor spatii disponibilizate, pentru imbunatatirea conditiilor de viata de la bord.

 

Ca sa recapitulam:

1 tun Oto Melara 76mm;

1×8 Mk41 Tactical, cu 32ESSM Block2;

2×8 Mk41 Strike, cu 16 SM6;

8-16 Harpoon Block II +ER;

2x3x324mm – torpile;

1 RAM;

1 Millenium 35mm;

2 Teleoperabile cu 25-30mm, 7,62mm, eventual Spike ER sau Lahat N;

4-6 mitraliere cal. 12.7mm.

 

In locul sefilor din MApN si din Fortele Navale, m-as mai gandi o data, inainte sa retrag Marasestiul, mai ales ca NPR-urile vor fi, se pare, modernizate sau asta este dorinta celor din Fortele Navale.

 

Cristian Ganciu

113 comentarii:

  1. Inainte de a comenta pe „Marasesti” trebuie tinut cont de faptul ca FN are in vedere, s-a si discutat public despre acest lucru, modernizarea celor NPRuri, inclusiv prin schimbarea senzorilor si rachetelor, asadar de ce nu si „Marasestiul”?!
    Acum pare imposibil, dar in viitor?

    • Eu as dona si bani sa vad Marasesti modernizat asa,insa Nicolae mi a spus ca are problema pe partea structurala….se poate rezolva daca are fisuri?

      • N-are fisuri, nava nu este foarte bine echilibrata si are probleme pe mare montata, in sensul acesta probleme structurale.
        Are centrul de greutate ceva mai ridicat.

        • @George,

          Dap așa este. Are centrul de greutate sus. Ptr că are suprastructura aceea mare și are și tunurile AK 276 fff grele. Tunurile astea au magazia in turelă, nu sub punte., Cum are OtoMelara.

          Daca se schimba cele 2 tunuri AK 276 cu 1 Oto Melara și dacă se renunță la sistemul de rachete P21 termit, va cobora centrul de greutate al navei.ai e și sistemul AK 630, care e montat sus. Prea sus.
          Nu înțeleg de ce nu au apelat la aceeași soluție că la Tetal 2. Unde sistemul AK 630 e mai fin, mai puțin robust, mai ușor.

    • George, una e sa modernizezi o nava de 500 to, alta una de 5000 to. Pentru o nava care are un tun de 76 mm, 2 AK630 si 4 rachete AN nu ai nevoie de un CMS complet
      Doar de unele dintre modulele sale…
      Ce propune Eroul este foarte scump, practic e o dotare echivalenta cu fregatele AA europene, gen DZP, Iver Huitfeldt, Alvaro de Bazan sau Nansen.
      Merita sa pui toate astea pe o nava veche de 40 de ani si care nu a fost gandita pentru asa ceva?
      Sau mai bine cumperi direct o Iver Huitfeldt?

      • Si eu as pune Iver Huitfeldt pe unul dintre primele locuri si tare mi-ar placea sa vad una in FNR. Echiparea pare a fi pe aceeasi linie cu ultima varianta de Sigma (M41&56- ESSM, Harpoon si in plus SM2).
        Din cate stiu clasa pleaca de la folosirea bazei de la Absalon. De aici si ideea unei variante noi, hibrid, cu Huitfelt construit pe baza/coca Marasestiului. Nu am idee cat de eficienta ar fi aceasta varianta (si nici daca e posibila) dar pe forum ar impaca si sustinatorii continuarii cu Marasestiul si sustinatorii unei nave moderne.

        • Ce zici tu se cheama bricolaj… 🙂
          Eu ma refer la a cumpara pur si simplu o Iver Huitfeldt daca vrei ceva de buget si-ti asumi asta, pentru ca pretul ala foarte mic vine cu unele neajunsuri.
          Este o nava construita dupa standarde civile, nu militare.

          • Cred ca pretul ala mic pentru Huitfeldt este pentru carapace iar o echipare la nivel maxim ar duce-o dincolo de 600 milioane$.
            Asa si corvetele Gowind 2500 erau prezentate ca ar costa 250milioane$ iar Egiptul le-a cumparat, cu echipare completa, la 460-490 milioane $.
            La Marasesti, cu un 250 miioane $ o scoti echipata si buna de lucru inca 20 de ani.
            Sa nu uitam ca, desi e de-o varsta cu 22-urile, a fost mai putini ani in serviciu.

            • 250 milioane USD? Cand ei vroiau sa modernizeze T22R (amandoua) cu 220 milioane?
              Uite si tu ce poti cumpara cu 84 milioane de lire: https://ukdefencejournal.org.uk/hms-ocean-sale-brazil-confirmed/

              Daca chiar fac nebunia asta o sa fii foarte dezamagit, nu vreau sa par Mafalda si poate o sa ma insel, dar nu cred…

              • Aia cu modernizarea 22-urilor cu 220milioane $ era o tampenie sau le modernizau mai mult din gura.
                Uita-te pe livrarile Gowind 2500 pentru Egipt, sa vezi cat au costat armamentele.

                Nu stiu cat de tare vor sa-l inarmeze dar si o echipare cu 2 blocuri Mk41 in loc de 3 tot ar fi buna.

                1
                • Bre, matale in ce lume traiesti? 🙂
                  Tu vrei sa-ndese astia 250 mil usd intr-o nava de 40 de ani cand ei au dat 220 mil euro pentru 2 T22R, o nava indiscutabil mai buna?
                  Uita-te la modernizarea Tetalurilor…
                  Nu-ntelegi ca decat sa bagi 250 mil usd in Marasesti mai bine mai pui 100 mil usd si iei 2 Baynunah?
                  https://en.wikipedia.org/wiki/Baynunah-class_corvette
                  Sau o fregata adevarata second?
                  Sau 2 Khareef?
                  https://en.wikipedia.org/wiki/Khareef-class_corvette
                  Mai lasa naibii blocurile alea de garsoniere… Numai d-astea ai in cap… 🙂

                  • Lasa-le dracu de 220 de milioane pentru 2 nave. De banii aia pui pe fiecare nava un radar, CMS-ul si un RAM. Nu-ti raman bani nici de rachete antinava.
                    Suma era o propunere initiala asa cum este initial si bugetul de 1.6miliarde Euro pentru programul corvetelor.
                    Daca vrei o echipare ca lumea pentru o nava de 5700to, nu iesi sub 250milioane $.

                    1
      • da se merita sa modernizezi marasestiul.
        Vei avea in jur de 30-40% din pretul unei fregate AA europene, in conditiile in care RO are gaura in buget.
        Eu nu as merge pe varianta sistemelor AA MK41. as merge pe un lansator de rachete clasic. Montat in locul celei de a 2-a turele AK 276. O solutie ar fi sistemul dezvoltat de israelienii, cu rachete i-Derby ER.care este mult mai ieftin:

        https://www.rumaniamilitary.ro/i-derby-er-teste-incheiate#comment-432711

        Eu comentez in 2021 dupa criza COVID-19 care a ridicat deficitul Bugetar al romaniei pe 2020 la peste 9% din PIB. deci nu sunt bani.
        Acum in 2021, din pacate, fregata Marasesti este in port. nu mai iese pe mare montata. Iar bugetul pe 2021 va avea un deficit de 7% din PIB.

        Daca in urmatorii 7-8 ani va incepe un razboi, (ca ne apropiem de o criza serioasa) atunci Romania va fi victima sigura.
        in conditiile in care UE vrea sa se focalizeze pe energie verde, marele imperiu de la rasarit isi va pierde piata de desfacere. Ceea ce ma face sa ma ingrijorez fff mult.

        1
  2. Sint de acord cu tine,mai ales ca nu se știe când vom mai fii capabili sa ne fabricam propriile noastre nave militare. Dar sint doi factori importanți în joc. Cit ar costa modernizarea si…voința politica de care eu ma indoiesc!! Ah, am uitat…la platforma propusa i-ar trebuii și o motorizare noua adecvata! Și da…ar fi o nava beton pe foarte multi ani! Hai ca o iau razna…visez.

  3. Din punct de vedere tehnic si structural ar fi posibila o modernizare a fregatei?. Daca e sa vorbim de costuri banuesc ca va costa mai putin decat o nava noua dar se merita.

  4. In ciuda numeroaselor probleme avute, aceasta nava F111, fosta Marasesti,fosta Timisoara,fosta Muntenia…prea inalta,prea grea…modificata ,cosmetizata si iar modificata , cumva, a reusit sa supravietuiasca. Probabil i se poate gasi un rol.

  5. Unde mai pui ca nici nu e o nava „gurmanda”. Consumul de carburant este mai mic decat al type-urilor. Nasol e ca nu prea e confortabila pentru echipaj.

  6. @Ross Se poate,normal ca se poate. Tras în dana și reparat. Parte electrica noua,tzevaraie noua,ramforsare…dar precum spun…stam rău la factorul vointza!!!

    1
  7. Pe aici, se regaseste un pret pt tunul de 76mm:
    https://militaryedge.org/articles/state-department-approves-440-million-sale-76mm-naval-guns-israel
    VLS MK41= 3×17.5 mil.$
    1RAM=21 mil.$ sau 2 SeaRam, la acelasi pret.
    Harpoon + Torpile + Millenium + Close Range Attack + CMS + Lucrarile de implementare pe nava => Cu un pic de efort, toate astea, sunt mai bine plasate pe o structura noua.
    Dat fiind, ca Marasestiul are probleme de stabilitate, pe vreme de furtuna, l-as pastra de muzeu.
    Sau dupa modernizarea propusa, ar putea castiga in stabilitate?

    • Probabil ca centrul de greuatte ar mai cobora putin. Sa ne intelegem, Marasestiul, daca va fi modernizat, va fi o platforma de arme si senzori nu o fregata gata sa infrunte Atlanticul.

      • Sefu….daca Iowa class la americani si Slava la rusii au fost readuse la viata…si alea sunt cuirasant respectiv crucisator greu….au fost nu modernizate ci resuscitate…erau la “conservare “ atunci o nava cu putine zile pe mare,mai mult stata la rada….om putea o moderniza cu Damen sa zicem cu vreo 200 milioane….cred eu….

        • @Ross
          Iowa, New Jersey, Missouri, Wisconsin sunt nave muzeu, celelalte doua au fost taiate!
          Despre ce readucere la viata vorbesti?

          • @priam: Ross are dreptate: toate cele 4 Iowa care au fost finalizate, au fost retrase din activitate si trecute in rezerva pe la sfarsitul anilor 50 si apoi readuse la viata la inceputul anilor 80 (dotate cu armemnt modern pentru vremea respectiva, Tomahawk, Harpoon, Phalanx etc). Dupa ce navele statusera aprox 20 de ani la cheu. Au fost retrase din nou la inceputl anilor 90 si apoi transformate in muzee in mare parte din cauza echipajelor imense.
            Slava mai bantuie si azi marile, in variantele modernizate. Una chiar prin Marea Neagra.
            Deci se poate, cel putin tehnic. Daca e si viabil / rentabil, ma cam indoiesc. Mai degraba l-as lasa sa isi traisca batranetea cu demnitate, ca si nava muzeu.

            • Mihai, esti sigur ca au modernizat toate Slava? Parca doar cea din Pacific fusese modernizata… Moscova inca nu.

              • Salut Nicolae. Sunt destul de sigur, dar nu prea am gasit detalii cu privire la modificari. Moskva (initial Slava), a trecut prin doua revizii/upgrade-uri majore. Una in timpul anilor 90 (efectiv, mai toata decada a fost in santier, din 91 pana in 98, si apoi teste, fiind reintegrata in serviciu abia in 2000). Apoi a mai trecut printr-o modernizare intermediara in 2009 – 2010.
                Maresal Ustinov (cea din Flota Nordului) a fost modernizata in perioada 2011 – 2016.
                Despre Varyag (Pacific) nu am gasit mare lucru, pare ca atrecut si ea printr-o modernizare inainte de a reintra in flota Pacificului, in 2008.

            • @Mihai
              Ultimul lor refit a fost în anii ’80, ultimul conflict la care au participat a fost în ’91, de altfel au fost toate 4 decomisionate în aceeași perioadă. Din 1996, 2001, 2006, 2012 cele 4 sunt muzee!
              Să le dea ca exemplu în sprijinul revitalizării unei nave născută bătrână este peste puterea mea de înțelegere!

              • Te faci ca nu intelegi Priam….am vazut ca ma filezi…?….Mihai ti a explicat perfect….ideea era de nave vechi de 40 ani ,3 generatii vechime sa zic asa…..au fost revitalizate si reintroduse in serviciul activ….intrucat US Navy nu avea “un raspuns “ rapid pt “Slava” ….care era un fel de crucisator greu….
                Stiu ce bagi aici….nu ne permitem….spitale,scoli sosele….SERIOS….unde DRAQ SUNT ALEA ca din ‘90 incoace tot scoli spitale si autostrazi fac,la Colentina au paturi mai vechi ca mine….scolile sunt majoritatea in stare jalnica…ce se face de cand incepusi in 90 pana in 2002 cand am terminat fonduri de rulment an de an…banci,parchet,catedra tabla….toaletele si in generala la 102 in Berceni si la Dante Alighieri in Salajan tot parintii au strans bani….de sosele nu vb ….fac 24 ore condus singur inclusiv feribot din Essex pana la Nadlag….si 12 ore fara pauza pana la Bucuresti pe Autostrada Transilvania….lasa o jos ca macane….
                Nimic nu ne permite pana nu ne or sfarteca tara vecini…DEFETISM se numeste atitudinea asta ….

                • Unde m-ai văzut pe mine cu scoli, spitale???
                  Din contră, eu nu vreau sa băgăm bani într-o navă improprie fizic si învechită moral…
                  Vreau nave noi!
                  Iar pe faza cu luatul la ochi, nu erai tu ala ce îți doreai F18, nave de desant, portavioane si altele la fel???
                  Las’ ca îți aperi tu tara de acolo de unde ești!

                  • Fa ma si tu tradator ca una de la finante de m am dus sa platesc o amenda circulatie de care uitasem,ce le place unora sa fie contabili….offf…nu mi am luat apartment dupa 90 cu salariu pe 1 an ca majoritatea eram copil…generatia mea cum ne a zis Ciorbea in 98 suntem de sacrificiu….am muncit de ne am rupt in tara a venit criza am ramas de caruta…nu tu savings ca de plateam chiriile la astia de au luat de la stat pe 2 lei…si ne jecmaneau acum…si ne tineti si morala…prietene in 17 ani de munca NU AM MUNCIT SUB 60 ore/saptamana intelegi,multi din generatia mea am plecat din tara ca n a fost FSN sa ne dea….noua astora pana in 35 ani vechime ne au dat toti dupa revolutie numai M ue….TU STII CATI BANI BAGA DIASPORA IN ROMANIA????…..ai habar ca de la spalatorii auto,hoteluri restaurants,cluburi….noi astia priviti de sus de Brexit si de cei ca tine….bagam miliarde peste miliarde in Romania….da pe google….fara remitentele diaspora Romania intra in incapacitate in 2010 ….a zis Basescu cand era presedinte…nu eu….n ai habar ca au fost mii peste mii de au blocat ambasada din Belgrave Square pana in Hyde Park Corner cand erau protestele cu Ponta….a dat pe Euronews…..cand am votat s a stat 5-6 ore la coada pt vot la consulat….in Romania multi nu se duc chiar de e la colt nu la 30 mile distanta si ar dura cateva minute nu 6 ore la coada….asa ca nu ma lua cu lupta de acolo….Eu as fi voluntar asa cum au plecat baieti din Occident sa lupte in Donetsk,ucraineeni…asa ar fi multi care am fi voluntari…

                    • Da, domn’le, noi aici în România stăm la plajă si trăim din banii pe care îi trimiteti voi. Banii aia ajung la familia fiecăruia si e un lucru perfect normal.
                      Iar de eroi prin corespondență e plin netul, genul care se suie în low cost si vin acasă în caz de bubuiala… da-mi voie, te rog, sa fiu sceptic. Am văzut ce s-a întâmplat în Georgia si Ucraina, desi au diaspore puternice, reacțiile au fost anemice si tardive.
                      Nu stiu ce e în sufletul unuia ce isi părăsește tara, poate că „ubi bene ibi patria”…

                    • Nu suntem toti la fel…Eu vb de mine.
                      Ai apartment luat dupa revolutie pe salariu pe 1-2 ani….si nu I asa….Eu n am….de aia sunt aici…sa mi iau….daca mi l donezi pe al tau ma intorc saptamana viitoare inapoi definitiv…ehhh ce zici?
                      Fiecare le stie pe ale lui….nu fi contabil Priam….nu I frumos…viata e complicata nu mai judecati ca Maria Antoaneta….@daca n au paine sa manance…sa manance prajituri atunci….
                      Repet astia ca mine si mai tineri nu am primit actiuni de la stat sau apartment pe 2 lei….stii f bine ce spun…

                  • Sa vad Eu ca in afara de corvete si submarine mai dau astia 1 mld pe fregata noua…..da imi sustin opinia F18E/F squadron pe MK in loc de fregata noua…..e bimotor suprematie aeriana…vs Su27 &derivate e perfect….

                    • Iti dai cam des cu stangul in dreptul . F18 este un multirol bimotor nu avion de suprematie aeriana. F15, F22 si EF sunt singurele avioane occidentale in serviciu la ora actuala construite cu acest scop.

                    • Tara lui Andrei

                      A compara Iowa class cu Marasesti e o prostie si o mare greseala. E ca si cum am compara Trabantul cu BMW seria 3.

                      Voi va dati seama a cata generatie de nava e Iowa class ?

                      Noi am mai facut cate o nava, doua, din cand in cand. Nu ne putem compara cu ei.

                      Americanii, ca si celelalte tari puternic dezvoltate, au o lunga traditie si experienta in industria navala.

                      Mai mult de atat ce am avut noi si sovieticii in general nu prea au fost gandite sa fie upgradate si modernizate incontinuu sau sa fie modificate major.

                      Plus de asta Iowa and co. au avut mult spatiu (fiind ditamai magaoaiele) la dispozitie altfel nu mai vedeau ele Tomahawk si alte jucarii din astea… P-a noastra ca s-o faci ca la carte ar trebui sa-i dai totul jos si sa investesti mult in ea ceea ce nu merita deloc.

                      PS: Cu un miliard de euro iti iei 2 fregate, nu una. Din moment ce fregatele vor fi modernizate o perioada de timp (minim 5-10 ani) n-are rost sa mai vorbim de alte nave pe segmentul ala.

                • „.intrucat US Navy nu avea “un raspuns “ rapid pt “Slava” ….care era un fel de crucisator greu….”

                  Gresesti. Nu Slava era motivul ci Petru cel Mare

        • Nu slava bre, Kiroavele au fost cauza. Citat din Wiki:
          The appearance of the Kirov class played a key role in the recommissioning of the Iowa-class battleships by the United States Navy in the 1980s

          • Bine Anla’shok…..tu mai devreme nu vazusi nu stiu ce bine ziceai la PSR…..eu am zis Slava in loc de Kirov ….1 nava activa acum a2 a in refit ar trebui sa fie gata in curand….
            F18 E/F e multirol….si F15 E este multirol my friend…. HAI SA NU NUMARAM OUALELE….ca Nastase…?
            Stii ceva….sa ia frate F16 A din 1980 sa inlocuiasca Mig 21 din mid ‘70’s…..vedea-l-as in dogfight vs Su 30 Sau Su35 deasupra MN….sa dea de pamant bunicutele cu ivani…?
            Daca o fregata noua complet echipata e 500 milioane o mananc ….frate noi si egiptenii,mexicanii….dam 400-500 milioane pe corveta echipata….2 fregata noi la 500 nu ar fi decat Type 31 care pana si Royal Navy zice ca este inferioara ceea ce ar fi vrut
            F100 Bazan (Spain)-$600 million

            F105 Cristobal Colon (Spain)-$954 million

            De Zeven Provincien (Netherlands)-$532 million

            FREMM (Franco/Italian)-$745 million

            LCS Freedom-$637 million

            Source https://newwars.wordpress.com/warship-costs/
            PS sa inebunesc daca nu de acum incolo nu fac fact check pt Anla’shock si Priam….word for word….nu am stat sa ma dau niciodata peste cap sa rastalmacesc cuvinte afirmatii….dar ma rog….nu sunt asa de “introspect “ de aia nu ma luara la SRI cred…???

            • Nu te-au luat la SRI din alte motive, destul de evidente.

              • Sa spunem ca puteam face SNSPA in Bucuresti dupa liceu si se rezolva….am avut bunicii pensionati din SIE,sunt decedati si tata lucra la domeniu….nu conteaza unde….insa ma inteleg cu sefii si ordinele exact ca si cu tine….sunt PFA de la 21 ani incoace….incompatibilitate de caracter….stai pe pace ca se putea….insa nu am personalitatea necesara…asta e…NU JUDEC CA ALTII…respecta diversitatea si divergentele de opinie ….nu Chema minerii ca Iliescu sau tiganii ca Dragnea vs statului paralel….
                Concluzie….Eu de acum incolo nu mai cresc tensiunea….zi ce vrei daca te face sa te simt mai bun….esti cel mai cel…ok….daca esti tendentios asa cum nu vb cu tata care e ca tine….ce rost are?
                Sa ai parte numai de Yes sir people in viata ta…sa te idolatrizeze….
                O zi buna Priam

            • Ziceam ziceam dar am venit cu farasul unde am gresit , tu iti arunci gunoiul in mijlocul drumului si-l lasi acolo.

            • Sincer nu am nimic cu tine. Doar ca de multe ori scrii niste aiureli de ma ingrozesc. La confuzia dintre clasele Kirov si Slava nu ai ce „check” sa-ti dai ci trebuie sa mai si citesti….altceva in afara de articole de o saptamana. La fel la aviatie unde confunzi aparate concepute pentru misiuni multirol cu aparate create anume pt superioritate in aer si au variante adaptate cu mai mult sau mai putin succes pt misiuni multirol. Daca tot te arunci in discutii cu afirmatii sententioase macar fa o documentare sumara inainte.

              • Am gresit scriam la munca in timp ce faceam si niste plati online intr o pauza….mi a venit Slava class in loc de Kirov….da’ m ai tras asa tare de urechi Anla’. ….ca azi dimineata m a uitasi in oglinda seman cu Prince….zici ca s magar….ce urechi alungite am…???
                Ps ch F18 avion de suprematie vs Su27 este frate iti zic sigur noul F18 se poate lua la tranta cu Su27 &family de la egal la egal…cel putin

                • Stai linistit si F-16 o poate face. La origini si asta a fost conceput ca vanator usor. Versiunile de la block 30 in sus (daca nu gresesc) au devenit si bombardiere.Faptul ca noile Su30 inca nu egaleaza un F-16 block 40 in ce priveste numarul de tinte lucrate nu iti spune nimic?

    • 1. Uita-te cate radare are pe cele doua castele. DOar primul, cel de dirijare a tirului tunurilor cal.76mm are 8 to. Despre celelalte se gasesc mai greu date dar vorbim despre multe tone completate cu alte echipamente sovietice la fel de grele, amplasate in comanda navei. Uita-te cat cantareste un radar Type997 sau ELM 2258 sau Thales Smart S Mk2 ca sa-ti dai seama cata masa este eliminata din varful suprastructurii;
      2. Toate echipamentele de la prova despre care vorbeam ca trebuie scoase se afla de la puntea principala in sus, exceptand munitia de rezerva de la turela prova. Toate acestea ar fi inlocuite de blocurile Mk41 situate sub puntea principala, in proportie de 70-75%.
      3. Sistemele AK630+radarele de dirijare a tirului+plus extensiile pe care sunt montate in lateralele hangarului, reprezinta o alta masa de cca 40-45tone pe care o inlocuiesti cu 1 RAM (6to) si un Millenium (4.4to).
      4. Un lansator triplu de torpile cal 324mm cantareste 2 to plin in timp ce o singura torpila cal.533mm cantareste cca 2.2to si sunt 3 torpile plus lansatorul. Asta in fiecare bord.

      Toate astea ar trebui sa-i imbunatateasca stabilitatea. In plus, daca e musai, o parte din masa disponibilizata ar putea fi utilizata pentru lestarea navei.
      Ochiometric, cam asa ar treubi sa fie dar nu avem informatii detaliate despre mase pentru a sti mai exact.

    • @Just VAS

      13 tunuri oto Melara – 440 milioane USD pentru Israel?
      Pfff dar ce e așa scump mă? 34 mil/buc??

      Nu o sa cumpere niciodată RoNavy așa ceva… Pe navele SH.

      Deci la prețul asta… AK 276 sunt cea mai buna alegere.

      • O fi partea de ghidaj conducere a focului…foarte scumpa….software si computers la partea militara au niste preturi in general de nu crezi….probabil seriile refuse,nr mic unitati….dar hei…sa intrebam EXPERTII….de le stiu pe toate…se stiu ei….?

  8. scoase fierătaniile sovietice si adus la zi tehnologic Mărășeștiul poate fi un asset pentru marină,încă are viitor la noi .
    singura problema e configurarea noilor capabilități,sa nu-l facem portavion pe aici.

    • Cuirasat de-a dreptul… 🙂 Acu’ apare Razvan si incepe sa indese Mk41 pe unde nici nu te-astepti… 🙂

      • Vezi, asa ziceai si cand vorbeam despre Mk41 pe corvete.
        Apoi au decis finlandezii sa-si puna Mk41 pe corvetele lor.
        Acum Damen ne propune Mk41 pe Sigma.
        Sa nu ne trezim ca Fincantieri pluseaza cu 2×8 Mk41.
        Si toate astea la 3000to.
        Unde ar fi marea problema sa mai incapa un bloc Mk41 la o nava cu deplasament aproape dublu?

        • Eu nu reincep discutia asta.
          Sunt in continuare foarte curios de unde vor scoate banii. Eu n-am spus ca nu incape Mk41 pe corvete, am spus ca-i overkill pentru o corveta. Daca aleg propunerea Damen, aia e fregata in toata regula.
          Am spus insa ca Mk41 il pui acolo unde a fost proiectat initial sa fie pus, nu in spatele cosurilor peste motoare. Asta a fost discutia cu Razvan…
          Dupa cum ziceam, daca totusi se hotarasc sa o modernizeze, s-ar putea sa va dezumflati foarte tare. Modernizarea Marasestiului, nu mai zic de ce ai pus tu pe ea in articol, mi se pare pur si simplu bani aruncati in vant.
          https://www.youtube.com/watch?v=3l4nVByCL44

          • Tara lui Andrei

            Pai chiar Damen clasifica „corvetele” Sigma de care noi suntem interesati „light frigate” asa ca…

            Cu toate astea mie imi convine… O alta abordare ar fi fost 4 corvete corvete (adica mai mici si mai putin inarmate) si 2 fregate insa la cum stau lucrurile si cu noi si cu altii de prin zona, alegerea e buna…

            • N-am zis ca nu-i o alegere buna… doar ca ai nostri insista sa le zica in acte corvete, ori astea nu prea mai sunt corvete. „Decat” atat…

              • Tara lui Andrei

                Eu ma gandesc ca insista pentru ca e mai simplu decat sa spui „fregata usoara” si s-ar putea sa le clasifice drept corvete din motive de drept international si geo-strategic…

                Poate nu vor sa comenteze unii si altii ca vai doamne se inarmeaza Romania, tara aia rea si satanica…. Zic si eu…

                Noi avem nevoie de o corveta, si ne luam „corvetele” astea care-s mai pe steroizi asa….

  9. La muzeu. Impreuna cu f22. In 2025, cand vom avea noua flota de corvete, Mărășești va avea 40 de ani iar f22 aproximativ 35. Iar apa marii corodează.

    • Subscriu.Romania are nevoie de nave moderne.Echipate cu tehnica moderna de lupta.Poate ca este mai convenabil sa achizitionezi o nava de ultima generatie decat sa investesti bani si timp in modernizarea unor nave proiectate si fabricate acum 35-40 de ani care datorita modului cum au fost proiectate nu iti permit sa realizezi, asa cum ar trebui, inclusiv la un pret decent, toate modernizarile care se impun pentru ca aceasta nava sa fie la fel de performanta ca o nava proiectata si fabricata in ultimii 4-5 ani.

      • Tara lui Andrei

        Idem.

        Pe masura ce corvetele intra in dotare Marasesti, din moment ce nu e inclusa in vreun program de modernizare, trebuie ori facuta nava muzeu ori transformata in nava-scoala daca ar fi cumva utila in sensul asta, sau cel mult transformata intr-o nava auxiliara/de suport gen SIGINT sau ceva de genul asta insa presupun ca cer prea multe…

        As fi spus acelasi lucru si despre fregate dar, sa speram ca alea chiar vor fi modernizate si imbunatatite…

  10. Din articol reiese că Mărășeștiul va deveni o fregata de top.

    Ro NAVY va pastra ceva armament sovieric Dar probabil ar îmbunătăți radarele: cred ca vor pastra RBU 6000 și AK 630/cu radar israelian ceva….

    Ce nu se zice pe aici este faptul că Oto Melara76mm dar și BAE/Bofors 57mm pot duce lupta AA la altitudine de 7-10km și fost de 6-8km (Bofors 57mm) 10-12 km (in cazul Oto Melara 76mm)
    Părerea mea este că Bofors-ul 57mm e mai eficient decât orice tun 30-35mm, angajând țintele la distanta mai mare.
    ………………………………

    – Având bugetul redus, Mărășeștiul nu va vedea mai mult de: rachete AA de raza scurta gen MICA, Sau Rafael Spyder. Pe lansator extern cu 4-6 rachete.

    – 1tun Oto Melara (aici nus sigur daca chiar se merita investitia – e posibil că sa nu se justifice investiția schimbării tunului AK 276)

    – Mai adauga 2 lansatoare de rachete nava-nava in loc de sistemele sovietice (tot lansator extern)

    – AK 630 cred că va beneficia de o îmbunătățire radar și gata.

    Pe la torpile pe acolo mai trebuie cate ceva…
    ………………………
    Asta e tot. Și sunt realist.
    Cred că RoNavy poate sa o comită și mai rau. Adică să schimbe doar rachetele anti-racheta și să pună un sistem AA portabil… Mistral.
    Să pună 1 radar occidental și gata.

  11. Au aparut cu intarziere comentariile. Imi cer scuze.

  12. Suna interesant, dar cam care e diferenta de cost intre modernizare si una noua ? Inteleg ca senzorii si armamentul indiferent de varianta au acelasi pret dar ma refer la modificari structurale, trasee de conducte, cablaje, revitalizarea copaii,etc (motorizare daca e cazul) tinand cont ca trebuie reproiectat (destul de dificil fata de constructia de la 0 unde mergi pe plan). Daca nu este semnificativ mai ieftin dar si mai rapid, imi pare un proiect destul de ambitios.

    • Tara lui Andrei

      Diferenta este ca pe termen lung ajungi sa platesti mai mult daca tragi zeci de ani de niste fiare in loc sa faci un mic sacrificiu si sa investesti niste bani calumea in ceva modern si nou.

      Navele din ziua de azi, mai ales alea din Occident sunt gandite si facute in asa fel incat peste 20-25 de ani sa le faci un retrofit, o modernizare, o upgradare si sa mai tragi de ele inca 25 de ani… Ale noastre autohtone sau sovietice nu prea au fost facute asa…

  13. Salut. E o decizie complicata. Cum e mai bine sa o topim sau sa o resuscitam? Daca e sa alegem cu mintea, atunci cineva care se pricepe la costuri, ne-ar putea lumina cat ar costa en-gross o resuscitare la nivelul celei propuse in articol. Daca e sa alegem cu inima, cred ca ar fi o gresala sa-l taiem, cel putin pana vom avea ce sa punem in loc, mai ales ca nu excelam deloc in materie de dotari pentru marina – ca de altfel pentru toate armele. Personal inclin catre a doua varianta, pana nu vad niste cifre. Pana la urma insa, totul se reduce la bani dar si la arhicunoscutul si vis pacem para bellum.

  14. Eu zic ca e mai mare valoarea Marasestiului ca in 2022 sa fie transformata in nava muzeu…Altceva o sa fie doar o fortare a unor capabilitati si in 10 ani o sa o luam de la capt.

  15. e multa… „pasiune de colectionar” in propunerea asta dar nicio logica economica sau tactica nu justifica resuscitarea acestei nave. Poate fi slefuita si amenajata ca muzeu, pe genul HMS Belfast, ar fi mult mai utila asa. De ce zic asta:
    – 270 (!!!) de marinari inghesuiti nu tocmai comod pe Marasesti. Este echipaj cat 2.5 Sigma ! Avem oare atat resursa umana pregatita incat sa mai tinem si nava asta pe balta?
    – impreuna cu 22-urile, vorbim de 750-800 de marinari (!!) tinuti pe copaile astea grele. Cate corvete, NPR-uri sau OPV-uri ar putea functiona cu aceste echipaje?
    – spunea cineva mai sus: 4 fregate usoare + cuplul regal = 6. Mai modernizam a 7-a ? Sa fim seriosi.., Ro Navy cu 7 fregate? Bani, resursa umana, combustibil…
    – englezii trag la mal Type 23-urile iar noi resuscitam o nava mai veche de 22-uri

    Io, ca si contribuabil, as fi tare ofuscat sa vad banii ingropati in fieratanie. No offence dar nu e loc de sentimente. Pentru nostalgici – sa o faca muzeu la Mangalia. Suntem prea saraci sa mai carpim vechituri.

    • Ehh ce trebuiesc fregate la fier vechi….la taiat…tre otel pt constructiile de scoli spitale si sosele….de aia rup suspensia cand vin in tara….de “autostrazi “ de aia Romania are printre cele mai mici grade de promovabilitate BAC din Europa….si lumea moare de infectii dobandite in spitalele mirifice…..
      Nici la ucraineeni nu le a trebuit armata….acum au facut “donatii “ de teren catre vecinu’….
      CELE 4 nave vor fi CORVETEE….covfefe cum zicea Trump….la ele se gandea cand zise asa…??
      Combustibil….e scump ehhh…wtf …..
      this year’s edition of the BP Statistical Review of World Energy.
      Romania’s gas production amounted to 10.3 billion cubic meters in 2017. The top three producers in Europe were Norway, with 123.2 billion cubic meters, followed by Great Britain, with 41.9 bcm and the Netherlands – 36.6 bcm.
      Romania was also fifth in Europe for the oil production, with 3.6 million tons, down 4.5% compared to 2016. Norway, UK, Denmark and Italy were the top four oil producers in Europe last year, according to the same report.
      Ia de aici Vlad…… macar Potrivnik era funny cum zicea nu se va face…??
      Da Royal Navy sau US Navy ce tot o ard cu fregate si distrugatoare…oare? Cate NPR ar lua de banii aia….Eu zic sa dam o comanda de IAK 52 la Aerostar da le incolo de F16 samd…eventual cativa Soimi si gata….prea mare cheltuiala….??

      • n-am inteles o iota din mesaj, si in ce scop. care-i legatura cu infectiile din spitale sau cu productia de gaze, cine a zis ca nu trebuie armata, si mai ales comparatia cu US Navy sau Royal Navy.

  16. Nici mie nu mi se pare viabila propunerea… nu detaliem. Insa eu altceva as face cu ea dupa pensionare, nici taiata nici muzeu si un superb recif artificial subacvatic. Marea neagra are mare nevoie de asa ceva, in zona vama veche este chiar rezervatie.

  17. Daca vor moderniza ceva, nu va fi mai mult de:
    – 1 sistem AA rază scurtă (doua lansatoare mistral sau stinger);
    – 2 containere anti-nava;
    – 1sistem torpile din Vest;
    – ceva radare occidentale

    Nu cred ca vor schimba tunul sovietic AK276. Probabil vor renunța la unul din cele două.
    Nu cred RoNavy vor investi mai mult decât minimul necesar în Mărășești.

  18. Marasesti are viitor ca platforma de arme si senzori. O nava noua care sa o inlocuiasca costa de te ustura (cel putin 1 miliard usd) pe cand cu circa 250 mil usd poti avea o nava decenta care sa apere coasta !

    • Asta am zis si eu….7-800 milioane € savings iei o escadrila de F18 E/F pt MK…??

      • Mda, de parca ai avea miliardul ala de euro in cont, cheltui 30% pentru modernizarea unei nave vechi de 33 de ani (in realitate mai veche, ca au inceput constructia in 1978), ca sa folosesti economiile (pe care nu le ai) pentru achizita unui bimotor navalizat.
        Buna asta!

        • “Copaie “ …..totusi o fi atat de rea…colegu…. de aia de 30 ani incoace n au luat nimic ai nostri….acum inteleg….asteptau miliardul in cont….in afara de Mazare si Trump nu are nimeni miliardul….nu se mai face vrei sa fii miliardar….???
          Nu e ideea de miliard in cont este idea ca de banii respectivi upgradezi pt anul2020 douazeci douazeci…?
          Marasesti plus ai avea o escadrila avioane navalizate….design pt mediu marin….a opera in zona MN aer e un pic diferit….ar fi unpic mai coroviz mediu…da stai ca apare si vreun expert meteorolog sa ma contrazica

          • Deci după tine ne trebuie 18-le ca sa nu rugineasca deasupra mării, 16-le are interdicție deasupra luciului de apa.
            Si mai tare!
            Repet, ăla e bimotor, gândit să opereze de pe portavion ( Stiu ca vrei unul, sa-l folosești în cadă)

  19. „apoi tancuri”Chiar crezi ca Mapn va cumpara niste tancuri?

  20. Herr Von Renn Weg

    Si eu consider ca rostul cel mai potrivit ar fi ca nava muzeu… cum spuneati si voi, echipajele mari pt cele trei fregate genereaza costuri mari pt bugetul mic al fortelor navale, dar mai important de atat, va fi din ce in ce mai greu sa poti gasi sau sa formezi profesionisti intr-un numar atat de mare, plus ca unii intra in marina militara ca sa poata, dupa perioada contractuala, sa migreze catre un job bun in sectorul civil…
    Si mie miar placea sa poata sa ne serveasca in continuare, sa avem o nava de volumul ei, in plus fata de cate nave o sa avem in viitor… dar cate costuri neprevazute o sa descoperi cand te apuci de renovarea unei nave de vechimea ei… slabiciuni structurale, batai de cap in reproiectare (doar nu suntem nemti sa scoatem o nava stramba dupa aia 😀 ), multe compromisuri… si dupa aia sa cheltui atat de mult pe echipamentele si armamentul nou… mai pui inca atat si ai o nava noua de care poti trage inca 40 de ani, ceea ce nu o sa poata face Marastiul modernizat.

  21. Mda, pe Erou l-a luat valul, ca de obicei, si n-o spun cu rautate… 🙂
    Daca vor lua decizia de a prelungi viata crucisatorului devenit distrugator si care a sfarsit fregata mi-e teama ca multi din cei de pe aici vor avea asteptarile inselate…
    Si va zic „decat” atat: modernizarea Tetalurilor – https://www.rumaniamilitary.ro/reparatii-si-modernizari-aduse-corvetelor-de-clasa-tetal-i-si-ii-ofertantii
    Nu va asteptati la miracole, nu cred ca ingroapa nimeni milioanele pe care nu le are intr-o carena veche de 40 de ani…
    S-apoi, cam cat ar fi bugetul pentru modernizare?
    1) reparatie capitala, inlocuire file bordaj, tancuri de motorina, apa, fecale, motoare, generatoare, instalatii, cabine, o eventuala reconfigurare a suprastructurii;
    2) Integrated Bridge System: https://www.marineinsight.com/marine-navigation/what-is-integrated-bridge-system-ibs-on-ships/
    3) senzori & contramasuri: radar de cercetare – NC 100?, radar de control al focului – Stir EO?, sonar in chila, sonar tractat, comunicatii, chaff, flares
    4) CMS
    5) pastrarea tunurilor sovietice (mai putin a doua turela de 76 mm, n-as renunta la AK630) daca pot fi facute sa lucreze integrat cu noii senzori si cu noul CMS, poate o interfata noua? (sa vina UTI zic… 😉 )
    6) inlocuirea rachetelor anti-nava cu unele din secolul nostru, mutarea lor la mijlocul navei, perpendicular pe axa longitudinala a navei
    7) trecerea la torpile de 324 mm pentru uniformizare (dupa retragerea Tetalurilor, VTM-urilor chiar nu mai are nici un sens sa tii torpile de 533 mm de provenienta sovietica)
    8) antiaerian – in functie de ce alegi la corvete si T22R – fie RAM, fie VL Mica. N-are absolut niciun sens sa-ti bati capul cu Mk41 VLS pe o astfel de nava

    E mare lucru daca se va realiza si tot ce am zis mai sus, presupunand ca le ia Dumnezeu mintile si chiar o modernizeaza. In opinia mea ar fi bani aruncati in vant…

  22. Eu rămân la piticul meu cu 2 De Zeven. Probabil ca se profilează 2 grupulețe de lupta. Și ar trebui 2 nave cu capabilități AA serioase. Mărășeștiul l-as ține în viață cu o modernizare cât de cât, apoi nava muzeu.

  23. Daca se renunță la cele 2 tunuri AK 276, la sistemele AK 630, și cele 4 lansatoare de rachete, sigur centrul de greutate al navei coboară.

    Aceeași chestie și la TETAL -1 care e o navă foarte stabila daca s-ar înlocui tunul AK 276 cu un Oto Melara 76mm sau cu un Bofors 57mm, nava s-ar comporta excelent chiar și pe furtună grad 7-8

    Problema mare e data de AK-276 ptr că are peste 20 tone/tun

    • Turela AK726 are 25 tone la care se adauga rezerva de munitie (am luat in calcul 1000 proiectile x 12kg).
      In afara de rachete si tunuri, mai castigi stabilitate din modernizarea radarelor. Sunt modelele vechi, sovietice, foarte grele, amplasate in varful suprastructurii.
      In loc de 7 sovietice, poti lucra cu 1 multifunctional, unul de dirijare a tirului tunului prova si unul de navigatie. Toate mult mai usoare.

      • @Eroule

        După prețul care l-am găsit… Ptr un Oto Melara 76mm… Mi-e greu sa cred că acest tun va echipa vreodată Mărășeștiul. 34 milioane USD pt un tun. Sper că radarul e inclus In banii ăștia… (Suma e plătită de evrei 440 mil pe 13 tunuri)

  24. Pe Marasesti nu cred sa vedem VLS-uri…
    In cazul in care or fi, cred ca mai trebuie sa tai cel putin un bloc (in fine, nici varianta Strike nu prea o vad instalata):

    1×8 Mk41 Tactical, cu 32ESSM Block2;
    1×8 Mk41 Strike, cu 16 SM6;
    + Harpoon

    Eu as pune unul sau doua MK-28 (deci 16 ESSM) si maxim un VLS… daca intra. AK-urile raman, eventual mai adaugi un RAM… si cam asta e. De teleoperabile de calibru mediu spre mic ar fi loc.

  25. Romania momentan nu poate sa isi permita sa traga marasesti-ul pe dreapta … Pur si simplu lasa un gol imens …. Sa , spunem ca am avea cele 4 corvete si cele doua t22… cat de cat Ok …De viitoarele submarine nu vb Inca asa ca ne raman 6 nave care trebuie sa faca fata la situatiile din viitor … Can tras de par in siyuatia geostrategica in care ne aflam … In clipa in care tragic pe dreapta mava Marasesti (o tai , o faci surcele sau o transformi in naval scoala trebuie sa ai o nava cu ,care sa o inlocuiesti; de preferat una similara sau mai potenta !!!

    • Adica ce zici matale e ca: 6 nave din care 4 noi si 2 modernizate, cu o reala potenta de lupta si interceptare, asigura o capacitate la limita sau „trasa de par” iar cu „summer of ’69” in flota, brusc se acopera golul… serios?
      Care vezi tu a fi situatia de viitor in care Mos Marasesti sa faca fata, cand el era deja pensionar la intrarea in flota… cam in acelasi timp US Navy receptiona primele Arleigh Burke.

      • Marasestiul in forma actuala clar nu face nici acum si nu va faceata nici in viitor..dar modernizata decent macar are o sansa … Greu de spus cum vor iesi cele doua f22 (cat de potente vor fi … Sa nu iutam ca si f22 sunt modele cam depasite ) EU vreau sa atrag atentia ca marina romana va avea 6 have care sa faca fata la tot Ce are Rusia in Mn …. 6 nave (doua grupari) … Cam greu vei avea sorti de izbanda cu o rusie ce umple bazinu cu submarine si tot soiul de nave militare si o turcie instabila si posibil adversar …. Personal Prefer cat mai multe nave inarmate decent ;sa avem un cuvant de spus … In Caz de bubuiala !!!

  26. Mie imi e drag Marasestiul, dar totusi nu cred ca mai trebuie modernizat. Este o nava proiectata la sfarsitul anilor ’70 dupa o tehnologie probabil din anii ’60, finalizata in anii ’90. Cand a fost operationalizata nava era depasita moral la toate capitolele. Are probleme de stabilitate nu numai datorita centrului de greutate, ci si lipsei unui sistem activ de stabilizare. Are o amprenta radar uriasa, are de asemenea un motoare economice care vin si cu o lipsa de performanta aferenta. Nu a fost construita modular astfel incat sa faciliteze o modernizare. Haideti sa facem un exercitiu de imaginatie (imagine dupa unii :)), va dati seama ca se vor schimba toate cablurile, si vor trebui facute modificari structurale pentru amplasarea armamentului. Si sincer nu pui armament de 300-350 mil euro pe o nava pe care daca nu ti-o scufunda inamicul, s-ar putea sa ti-o scufunde o furtuna mai puternica.

  27. La cite trebuie schimbate pe nava asta care se comporta nasol pe mare agitata , mai bine o ti muzeu si cumperi una noua. Costa mai putin.

    • @stefan,

      Știi ce nu se schimba? Carcasa navei. Și sistemele de propulsie.
      Care se produce cel mai greu. Și care te costa cel puțin 400 mil euro pe deplasamentul de 5800 ți al navei.

      Ai nevoie de 2-4 ani sa construiești o navă de mărimea Mărășeștiului.

      Se merita sa schimbi armele senzorii și radarele. Și să mai tragi de nava 10-15 ani.

      • Marasestiul tocmai nu e un exemplu pe partea de propulsie
        Limitarile date de autosuficienta si izolationalismul epocii
        Si apare intrebarea
        Ok masina e buna …dar trebuie sa ii schimb motorul , suspensia , transmisia …sa ii retusez caroseria , sa ii refac interiorul…si sa ii pun cauciucuri noi …a si bordul si electrocasnicele complet
        Ce mai ramane din masina veche??
        Merita??
        Legat si de monitorul din articolul din urma poate ar trebui o lege sa fie trecute in patrimoniul vreunui consiliu local , prefectura , nu cu caracter permanent ..adica sa poata fi vandute sau sa se faca fel de fel de „smenuri” , dar sa se liciteze deschiderea de restaurante , ceva pe ele ..si valorifici mai bine si „potentialul muzeu” ..ptr ca altfel cu un muzeu nu vei genera suficient castig ptr o conservare decenta
        Monitorul in locul fostei libertati la galati ..cu o terasa restaurant pe el ar readuce farmecul falezei in partea de jos

        • @Niko,

          Nu este buna comparatia cu o masina (autoturism) pentru ca raportat in procente, valoarea caroseriei la o nava e semnificativ mai mare decat caroseria unui autoturism. si mult mai greu de produs. fiind blindata.

          eu stiu ca propulsia de la Marasesti este chiar fiabila si foarte economica. in comparatie cu F22… Ai tu alte informatii legate de propulsia navei marasesti? poti sa ne dai si un link? ca sa verificam?

          in ce priveste viteza maxima, cred ca cele 3 noduri/ora diferenta (Marasestiul fiind mai lenta putin) sunt nerelevante. aici fiind vorba de viteza maxima, nu de viteza de croaziera a navei.

  28. noi tăiem ce trebuie păstrat și păstrăm ce trebuie tăiat.

    • steven hoinaru

      exact asa este…. Romania a taiat după ’89 nave care doar ce au iesit din santier… unde au avut reparații capitale …. si leau pastrat pe alea care mai aveau un pic si se scufundau…. sau au tăiat nave care erau in santier si asteptau să li se monteze armamentul :))) astia amfost noi… nu am fost în stare sa facem o selecție :)))

      • steven hoinaru

        Nu se merităsă modernizezi o navă veche…..mai ales pe cele pe care le avem noi….Navele noastre au fost un fel de prototipuri… Degeaba pui armament nou dacă ție linia axială maiare putin și fuge de la pozitie…. degeaba pui senzori dacă odată la 4 ore ai probleme la motor sau la generatoare… Navele noastre au fost niste platforme foarte bune… problema a fost ca in 3o de ani mentenanta a fost aproape nulă… cate naveau avut reparații capitale??? americanii si rusi baga bani in navele lor indiferent daca sunt muzee sau nu… si nu prea se uita cat…. Asa ca sa nu ne comparăm cu ei…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *