Nu le iese si cu asta basta!

scorpene-submarine-500-3

Scorpene in constructie

Indienii mai au putin si-si pun capat vietii, atat de multe probleme au cu flota lor de submarine! INS Arihant, primul sub nuclear autohton e vai mama lui, un Kilo proaspat modernizat cu rusii s-a dus dracului definitiv, cele sase submarine Scorpene care ar fi trebuit deja sa inceapa sa intre in dotare mai au ani buni pana cand sa fie operational macar unul dintre ele, iar in tot acest timp flota indiana de submarine se invecheste cu fiecare zi.

Atata de disperati sunt indienii incat au luat legatura cu Germania pentru modernizarea/cresterea resursei la cele patru submarine Type U 209 pe care le au, desi acestea se pregateau de vesnica odihna. Modernizarea submarinelor din clasa U 209 are in vedere adugarea la capacitatile actuale ale navelor si pe aceea de a lansa rachete anti-nava Harpoon. Se mai are in vedere si modernizarea torpilelor AEG-SUT Mod-1, care alaturi de mine, formeza astazi arsenalul celor patru submarine.

Pe langa aceasta idee, hindusii cauta si sonare pentru 16 nave de suprafata vanatoare de submarine, pentru ca si pe latura detectiei subacvatice modernizarea a intarziat foarte mult. Numai ca, la fel ca in cazul programului Scorpene, indecizia si birocratia ingreuneaza foarte mult procesul normal de achizitie si decizie.

Planurile marinei indiene erau insa marete si prevedeau ca pana in 2020 tara sa dispuna de 12 submarine clasice moderne si dotate cu capacitati extinse de lupta, adica capabile sa lupte atat clasic, cu torpile si mine, cat si prin lansarea de rachete, insa in cel mai fericit caz India va dispune de maximum 3-4 submarine moderne pana la sfaristul acestei decade.

Iar urgenta, in cazul flotei de submarine clasice, este maxima, atata timp cat in 2013 ar fi trebuit retrase pe motive de varsta, cinci din cele 16 submarine diesel-electrice (10 Kilo, 2 Foxtrot si 4 U 209), numai ca datorita faptului ca submarinele Scorpene sunt departe de intrarea in dotare, cele patru U 209 vor continua sa fie pastrate in serviciu pana in 2020, cu unele modernizari, desi nu vor mai avea parte de prea multe iesiri pe mare.

Doar ca nici restul de submarine clasice nu sunt in cine stie ce forma fizica. Astfel cele doua doua Foxtroturi sovietice sunt deja depasite si obosite, lasand practic India in doar 14 sub-uri. In acelasi timp nici navele din clasa Kilo nu se simt foarte bine, varsa si accidentele erodand dramatic capacitatea operationala a acestora. Daca actualul grafic de intrare in dotare a noilor submarine Scorpene se va pastra, la orizontul anului 2017 cand prima astfel de nava va intra in dotare India va mai dispune de 5-6 submarine diesel, iar acest aspect poate avea profunde implicatii in capacitatea de lupta a flotei, pentru ca desi submarinele noi vor incepe intr-un final sa intre in dotare, este foarte posibil ca personalul de incadrare sa-si cam piarda experienta si aptitudinile necesare.

Numai ca primul Scorpene ar fi trebuit sa intre in dotare inca din 2012, iar termenul pentru prima nava – 2017 – este subiect de discutii si sunt sanse foarte mari ca nici acest termen sa nu fie respectat.

Desi am ras de multe ori in articolele mele de prostia indienilor, nu pot pana la urma sa nu arat respectul cuvenit ofiterilor superiori si politicienilor indieni, care indiferent de coruptia si incompetenta care le macina deciziile, au suficienta minte si patriotism pentru a dota armata cu tot ce se poate mai bun, si chiar mai mult decat atat, trag cat pot si pentru dezvoltarea unei industrii nationale de aparare. Tot respectul pentru conducatorii Indiei si multa greata pentru cei neaosi!

 GeorgeGMT

 

Un comentariu:

  1. uite ca se mai intampla si la altii cu pretentii mai mari…ce sa mai zicem de noi romanasii amarati , dar macar indienii pricajiti individual, dar beton macro-economic incearca
    http://www.radio-canada.ca/nouvelles/Politique/2013/11/26/001-navires-militaires-ottawa-verificateur-general.shtml
    scuze pt anglofilii de pe site, articolul e in franceza…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *