Oliver Hazard Perry, echivalentul F-16 pe apa

bilde

Un „Perry” turcesc

Nu incerc sa fac o paralela  intre cele doua sisteme de lupta, ci doar am remarcat ca asa cum F-16 se gaseste de vanzare la mana a doua in numar mare si fregatele din clasa “Perry” sunt la fel de disponibile pentru achizitia second-hand, mergand fix pe aceeasi reteta: americanii le retrag si le pun la dispozitia doritorilor cu conditia sa fie modernizate de catre companii americane, dar nici acest lucuru nu este chiar obligatoriu.

Totusi nu intotdeauna navele sunt cedate gratis de catre Guvernul SUA, dar in principiu cam acesta e sistemul, americanii – la fel ca si in cazul MRAP-urilor din A-stan – fiind multumiti ca macar firmele lor vor vinde arme si servicii de mentenanta si reparatii, pastrandu-si astfel locurile de munca.

Cum ultimul “Perry” va fi retras din serviciul activ al USN in 2016, multe astfel de nave vor fi disponibile pentru vanzare/donatie, iar modularitatea acestei fregate face ca modernizarea sa fie un lucru foarte usor de realizat. Pana acum Turcia si-a modernizat toate cele opt nave “Oliver Hazard Perry” primite moca de la americani la second hand, Bahreinul este si el in tratative cu Turcia pentru modernizarea singurei sale fregate din clasa “Perry”, Pakistanul la fel, tot cu Turcia si tot o singura nava in dotare, Polonia are si ea doua nave pe care le va moderniza in SUA, etc.

Si turcii se mai mira ca nu vrea nimeni sa le vanda o licenta pentru Altay! J

Astfel pachete de modernizare pentru FFG se gasesc cam peste tot si au in vedere in primul rand modernizare sistemului de conducere a luptei, integrarea de sisteme CIWS moderne, refacerea resursei navei, revizia sistemului de propulsie si comunicatii, etc si cum numarul de Oliver Hazard Perry dipsonibile din stocurile US Navy este in crestere, pe masura retragerii ultimelor nave active, este posibil ca lista detinatorilor de astfel de fregate sa creasca in viitor.

Deocamdata nu exista nici macar un zvon care sa indice ca Romania ar fi interesata de achizitia unor astfel de nave si poate ca nici nu am avea ce face cu ele. O.H.Perry este totusi o nava maricica, oceanica, de peste 4000 de tone, dar care ar veni probabil mult mai bine inarmata decat “OPV-urile” Type 22 detinute in prezent, insa nu cred ca se pune problema, viitorul Fortelor Navale Romane fiind mai mult legat de submarine, avioane si elicoptere ASW, nave mai mici, de maximum 2500-3000 de tone si sisteme de rachete anti-nava mobile la tarm, totul protejat de sisteme de razboi electronic pasive si active, astfel ca navele de tonaj mare nu ar trebui sa mai intre in vederile noastre.

In acest moment USN mai detine 15 astfel de fregate active.

Dar niciodata sa nu spui niciodata.

 GeorgeGMT

 

 

18 comentarii:

  1. „insa nu cred ca se pune problema”
    Ha ha haaa…ca sa citam un personaj celebru 🙂

    Pai stai sa vina iar la putere aia de ne-au cumparat OPVurile alea mari la pret de Ticonderoga, sa vezi ce ne pricopsim cu inca vreo ‘doo’. Sau mai multe 🙂 , ca e foamea de bani si prin State iar la noi e deja foamete endemica…

    Pacat ca au taiat USS Stark, ca aia era buna pt noi, avea experienta in combat.

    Si sa vezi acuma dotari:
    – Oliver Hazard Perry la pret de USS George H.W. Bush
    – F/A-18C la pret de 737 AEW&C
    – Stinger la pret de Patriot PAC3
    – HUMVEE la pret de Abrams

    Am corectat eu mai jos 🙂

    „viitorul Fortelor Navale Romane fiind mai mult legat de nema submarine, nema avioane si vreo 4 elicoptere ASW dezarmate, cateva nave mai mici cu mitraliere actionate manual, de maximum 500-1000 de tone si fara sisteme de rachete anti-nava mobile la tarm, totul neprotejat de sisteme de razboi electronic pasive si active”

  2. Da, stiu. Eroul Bula imi va spune ca sunt prea scumpe si va veni cu arahnidele lui intesate de puscoace 🙂
    Dar ma uit la polonezi, vad un articol interesant cu noul lor MLI si zic ca poate ar trebui sa schimbam si noi optica. Am ajuns sa consideram second-hand-ul ca o forma normala si nu o exceptie. Mai ramane sa vedem lipit pe zidul MAPN-ului afise ce contin un umor involuntar: Avem marfa noua second-hand 🙂
    Eu as opta pentru FREMM. Daca tot se vorbeste de „Smart Defense”, sa ne cuplam la programul franco-italian.
    Marius a scris cu ceva timp in urma un articol interesant pe acest subiect. Preferinta lui era pentru navele israeliene.
    Important este sa luam nave noi si performante.
    Sa punem „end” la „second-hand” 🙂

    • Bre, degeaba comentezi, ca second-hand este practic brand new.
      Second-hand is the new brand New.
      De abia de la third-hand in sus poti zice ca e second-hand 🙂

      Ne putem cupla la programul franco-italian, la programul american si la ala israelian, practic ne putem cupla la toate programele 🙂 numa’ ca nu avem bani sa le si cumparam (ca noi nu dam banii pe prostii si mai sunt si noi da-le dreacu) si numai faptul ca suntem cuplati la programe nu crez’ca ajuta prea mult 🙂

    • @Gabriel. Asa este, nave noi si pe urma vedem noi ce-i mai convenabil. Din pacate vestile sunt proaste spre comatoase din industria noastra de aparare, inclusiv programul TBT, care mai nou a ajuns la „solutia”, ca fabrica sa-l finanteze din ce-o sti ea, iar aceasta opinia estre una oficiala, exprimata zilele acestea.

      • @George GMT
        “solutia” aia a functionat si la Saur2 s dupa aia n-au vrut sa-l cumpere…

        Daca prin absurd Moreniul gaseste investitori si creditori si face si TBTul pe banii lor fac pariu ca nici TBTul ala n-or sa-l cumpere, or sa-l recomande pt export. va pica proba la dimensiuni, va fi mai lung cu 4,7mm si mai greu cu 137.68 grame decat specificatiile necesare lor.

        Hai bre sa fim oameni seriosi si sa ne amuzam de bataia asta de joc…
        Astia asteapta sa se inchida Moreniul si dupa aia ori il face cine trebuie la sectia de strans suruburile si vopsitorie nou ridicata de la partid ori va fi de import pe comisioane, cu mentenanta exclusiv la extern tot pe comisioane.

        Daca va fi de import, atunci vor lua cateva zeci pana la o suta de bucati, eventual sparte pe 20 Piranha, 30 Boxer, 20 VBCI si 30 Patria, ca sa avem di tati…

        • Sti care-i culmea frate?! Moreniul este hotarat sa incerce sa dezvolte TBT pe banii lor, desi va fi aproape imposibil. Idea lor este ” daca tot ne vor morti, macar murim cu ei de gat!” Sansele sunt insa foarte mici, un astfel de program in afara sare de 100 de milioane de euro…

          Sunt si ei constienti ca toata suflarea politica de la Bucuresti ii vrea cu flori pe peipt, doar ca nu se lasa!

          • Eu as aduce, cu un minim de bani investiti (aici e marea buba, ca dupa ce Moreniul a cheltuit cam tot ce avea pt. Saur2 si inca ceva teste de TBT, suma ramasa tinde catre zero) Saur2 in parametrii TBT (care nici aia nu cred ca sunt clar definiti pt. MApN).

            Adica ceea ce s-a testat in programul TBT as incerca sa altoiesc pe SAUR2, atat cat e posibil, deoarece, desi omologat, Saur 2 nu cred ca este o configuratie „inghetata”.
            Ar fi cel mai ieftin compromis…

            • Tocmai s-a anuntat suspendarea colaborarii pt.Atom de catre Renault Trucks Defence

              http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=13176

            • nu ar putea adauga kit-uri de protectie suplimentare pe saur 2?

            • Poti sa-l faci din aur si sa-l dai gratis, daca MApN-ul nu vrea sa-l cumpere nu-l cumpara. Puteau foarte bine sa ceara asa ceva pt SAUR 2, dar ei nici macar nu au vrut sa-l ia in teste gratis, Moreniul tindu-se de capul armatei cam 7 luni.
              Gratis!…si tot li s-a parut scump!
              Si cred ca mai sti cat scandal am facut pana cand, cu chiu cu vai, SAUR 2 a fost primit la parada de 1 Decembrie…

              • dar ma intreb si eu…sa echipezi un batalion cu saur 2 te-ar costa cam 20 de milioane de euro…cu 100 de milioane ai echipat cinci batalioane, ti-ai facut si reclama electorala…adica ar iesi castig-castig pentru dusa…si nici nu e o suma mare…vin cam 150 de transportoare…adica 100 de milioane impartiti in cam 3-4 ani(in cat timp poate moreniul sa realizeze comanda)…deci e chiar putin…cum sa nu iti permiti sa dai 20-30 de milioane pe an…

              • si daca nu-l vor in ideea ca asteapta TBT-ulsi tot s-ar putea fabrica 100 de bucati pe care sa le donam moldovenilor si inpuscam doi iepuri.Moreniul cu o comanda de 100 de bucati iese din criza iar moldoveni au ce desfasura pe Nistru

          • George ai vb la Moreni de ideea mea cu aia 2%? poate asa se mai strange o parte din fonduri pentru TBT…. Ganditi-va ca limita de depunere este 25 mai, deci timpul e cam scurt din pacate 😐

  3. Principala problema cu OHP-urile e ca au fost construite in jurul lansatorului ala monobrat, care acum este foarte perimat. Inlocuirea lui nu este fezabila din punct de vedere financiar, asa ca navele existente (ex. clasa Adelaide australiana sau clasa G turca) au fost peticite cu VLS-uri continand ESSM ca supliment la SM-1/SM-2 din Mk.13.

  4. @ hohenstaufen , Auzisem de tunul respectiv de ceva ani , era tot in teste , atunci ziceau ca ar atinge 10 mach , pe langa arma cu puls magnetic , nu prea se cunoaste cadenta de tragere .
    S-ar putea sa mai apara si oaresce noutati aviatice , dupa ce isi marita f-35 -ul , multe fonduri din spatele paravanelor la vedere ajungand pe genul asta de programe .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *