Otokar, singura ofertanta

Otokar singura ofertanta

Asa cum patim mai mereu, cei de la aparare (posibil si Min. Economiei) fac ce fac si ori ca trantesc contractele cu totul, ori ca nici o companie cu pedigree nu accepta termenii impusi, astfel ca si in privinta achizitiei de vehicule blindate usoare 4×4 competitorii cu renume s-au retras si am ramas cu turcii de la Otokar, care cat or fi ei de seriosi, nu cred ca-i putem compara cu francezii, spaniolii sau americanii.

Conform unor surse din piata, singura companie care a depus pana la urma o oferta a fost Otokar. Contractul vizeaza achizitia a 1059 de vehicule tactice (adica 4×4 blindate usor), contra unei sume de maximum 4,58 miliarde lei.

Francezii cu Sherpa nu au depus oferta, iar americanii de la Oshkosh cu JLTV nici nu s-au deranjat datorita cerintelor noastre de transfer de tehnologie. Care transfer de tehnologie ar fi bun DACA s-ar fi facut vreodata macar intr-unul dintre contractele de achizitie ale MApN.

Turcii vin in oferta, cel mai probabil, cu Cobra II.

Conform acelorasi surse motivul pentru care doar compania turceasca a depus o oferta au fost cerintele tehnice si financiare impuse de partea romana, cerinte considerate de destui ca fiind macar nerealiste. Cert este ca de fiecare data facem ce facem si nu reusim sa obtinem mai nimic. La fel si in cazul obuzierelor auto-propulsate unde cerintele au fost extrem de dure si avem tot o singura oferta, adevarat mai de soi…

Desi n-am nimic cu turcii, parca as fi preferat o companie ceva mai cunoscuta, as fi preferat o Sherpa, URO sau JLTV in locul unei Cobre otomane.

Pentru contractul pus pe masa de MApN au mai fost interesate doua companii: turcii de la Nurol Makina si spaniolii de la URO, in colaborare cu israelienii de la Rafael. Din pacate, desi MApN are vehicule URO in dotare, spaniolii nu au depus oferta.

Asa ca nu putem decat sa multumim din nou MApN pentru o posibila achizitie de o calitate ceva mai discutabila, sau macar de o calitate mai de pus la indoiala decat ar fi fost daca cumparam JLTV, Sherpa sau URO.

Si cred ca este evident ca indiferent ce angajamente isi iau turcii (daca vor fi declarati castigatori) nimic nu va fi cum trebuie. Vehiculele vor fi poate, in cea mai buna ipoteza, asamblate aici – desi ma indoiesc sincer, tot asa cum nici Pirahna 5 nu sunt fabricate in Romania si nici camioanele Iveco nu au o alta contributie la PIB-ul nostru national decat o asamblare finala intr-o amarata de hala.

Atat si nimic mai mult, nu va fi transfer de tehnologie, nici un fel de investitii serioase, nu locuri de munca bine platite si de viitor si atunci de ce impunem tot felul de conditii aiuritoare si care gonesc companiile serioase?!?

Totul va fi ca si pana acum: ei se fac ca fac ce trebuie, noi ne facem ca-i credem, intre timp banii merg unde si la cine trebuie.

Si pana la urma faptul ca o companie ramane singura ofertanta nu inseamna mare lucru pentru noi, au mai fost astfel de cazuri: MBDA cu Exocet singura ofertanta pentru baterii de coasta. Totul s-a anulat si am cumparat NSM via Raytheon. De ce nu direct de la Kongsberg, in conditiile in care rachetele de acolo vin?!? Misterul persista.

Mai aproape de zilele noastre, tot MBDA ramane singura ofertanta pentru sisteme AA cu raza scurta (MANPAD) cu Mistral 3. Oferta este respinsa ca neconforma si mai apoi cumparam din Coreea de Sud KP-SAM Chiron.

Evident ca, contractul initial prevedea achizitia a unui maxim de 231 de lansatoare dar deocamdata vom avea 54 de lansatoare si 162 de rachete.

Eu am reprosat Mistral 3 un singur lucru: greutatea. Mistral 3 este o rachete foarte buna dar nu este portabila in sensul in care Stinger sau Igla sunt. Ai nevoie de trepied si de un vehicul pentru a o transporta. Si aici ar fi o probelma de neconformitate, dar fix acelasi necaz il are si surata sud-coreeana (despre care lumea spune ca ar fi inspirata si din Mistral 3), greutatea “coreencei” fiind de +24kg, adica tot pe-acolo dpdv al mobilitatii.

Poate ca au venit coreenii cu un raport calitate-pret superior, la fel ca turcii de la Otokar?!? Poate, sau poate ca pur si simplu nu suntem in stare sa scriem un caiet de sarcini normal si de bun simt. Ori ca nu ne duce capul (o varianta foarte demna de luat in calcul), ori ca sunt in joc interese care nu au nici o legatura cu raportul calitate-pret.

GeorgeGMT

115 comentarii:

  1. Pai de la firea si compania vrea-ti mercedes

    11
  2. Într-adevăr obstinația cu care se tot cere transfer tehnologic și producție în țară este complet nerealista. Mai ales că nu mai avem unde produce și nici unde să mai dezvoltăm un produs propriu bazat pe transferul tehnologic, cel puțin în momentul acesta.
    Singurul rezultat la această politică a fost întârzierea fiecărui contract derulat: Piranha, IVECO, ecc.
    Cred că o abordare mai realistă ar fii fost cerința de transfer de mentenanță, dotarea pe cheltuiala lor cu echipamentele necesare, specializarea personalului, sau un alt offset care să sporească capacitatea de luptă a armatei indiferent la ce nivel. Industria de apărare existenta care ar fii fost pretabila la un proiect pentru acest sector este complet ignorată oricum, deși Moreni și Mizil mai au o șansă prin investiții și mai puține memoranduri.
    Nu înțeleg de ce cumpăram în continuare URO și JLTV atâta vreme cât nu există continuitate. O dotare pestriță este un coșmar din orice punct de vedere. Deși JLTV nu era nici o șansă să obținem prin transfer tehnologic, la URO mai era. Tragico comic și fără cuvinte. Altă licitație stil MAPN.

    19
  3. Ideea, la fel ca la bateriile de coastă e al naibii de simplă. Licitatia va fi anulată si va urma o incredintare directă, ghici ptr cine?? JLTV urile americane!! Mai ales ca nici turcoaica(Cobra2) nu se incadreaza la categ de greutate. E un pic mai durdulie. Probabil reteta va fi folosita si la SPH uri unde pe varii motive si coreenii vor fi respinși. Se pare ca UE(din care facem parte din păcate) a inceput sa strâmbe nasul la G2G urile noastre. Asa că baetii se conformara. Iar la saga NSM e fix aceeasi poveste. S a tărăgănat treaba până Kongsberg a intrat in portofoliul Raytheon. De ce sa le dăm vikingilor o suma rezonabilă cand putem cotiza la americani o galagie de bani(2,2 mil. $/rachetuta)? Curat murdar coane Fănică! Parol pe onoarea mea!
    PS. Mor de curiozitate daca va trece comment ul ăsta de furcile caudine ale adminilor!!

    16
    • Dacă nu era UE, eram la același nivel finaciar cu Ucraina și Republica Moldova. Sunt extrem de dezamăgit de multe decizii de la nivel de UE (da, extrem de dezamăgit), DAR… A7 (și multe altele) ar fi fost vise umede. ÎNCĂ e de bine că facem parte din UE. Am mai citit din comentariile dumneavoastră… îmi lăsați impresia că respectați/promovați o agendă similară cu cea de propanandă a regimului de la moscova.
      Totuși cred că UE se duce într-o direcție greșită și la un moment dat (dacă nu se schimbă nimic) va fi mai bine în afara UE decât în UE, dar deocamdată nu sunt de acord cu dumneavoastră așa că vă contrazic: UE, din care facem parte DIN FERICIRE!

      38
      • eram absolut sigur ca din tot comentariul fix faza asta o sa sara in ochii unora.si exact asta s a intamplat.din pacate,datorita ‘dictaturii” duduilor de la bruxelles eu raman la parerea mea :ue din care facem parte din pacate.

        6
        • Sincer eu m-am săturat de Dorei din ăștia ca tine care una două se iau de UE. Fie vorbești cu subiect și predicat și zici ca problema e cu unele persoane din conducerea UE și cu anumite procese în cadrul UE, fie taci din gură sau te cari la muscali, dacă nu-ți convine in UE. Fără UE, eram ca Moldova acum. Decât să ne plângem mioritic mai bine ne gândim cum putem rezolva problemele cu UE. Trăind în UE mi se pare absolut normal să băgăm banii în UE în loc să-i facem cadou americanilor. Oricum am luat suficient din SUA și lucruri care ne trebuiau urgent. Pentru restul putem să ne gândim și la aspectul economic.

          33
        • pai la noi de obicei e o combinatie de hotie cu prostie….nici nu stii care atarna mai greu…opinia mea e ca de obicei prostia…dar na….asta e romanica….si la asta ajungi cand jumatate din absolventi sant analfabeti functionali….pai o parte dintre astia sant analfabeti cu pile…ii gasesti pe urma prin functii de decizie si atunci te miri de ce licitatii cu torpile aeriene facem….no, succesuri s’un praz verde de peste garla cea mare…

          6
          • Sa stii ca marea problema nu sunt analfabetii functionali, o societate are nevoie si de palmasi. Problema e ca astia ajung sa conduca.

            16
  4. La o mie si ceva de vehicule s-ar merita fabricarea in tara….in rest ce sa mai vorbim, daca nici turcii de la NUROL nu au depus oferta….astia ori sunt prosti gramada ori fac inadins ca apoi faca contract G2G. Cat despre COBRA asta nu am auzit nimic , nici ca ar fi buna nici ca nu…Ungurii au mers tot pe mana turcilor dar cu NUROL. Hai sa auzim de bine ca avem treaba. A mai ramas ceva cascaval de impartit niste liste de facut, treburi mai serioase. Sper sa le traga ala mare si negru de peste Atlantic niste suturi in cur si cateva palme dupa cap sa se trezeasca dracului odata…Auzi . 1.6 din PIB cheltuiti…Ciulacule , covrigarule , analfabetule, sa te ia dracu…you stupid fuck !!!!

    41
    • Ciolacu ca Ciolacu dar de Nicolae Ciuca ce parere ai? Ca tot psd sunt mizerii si uitam de leprele galbene…???

      A rupt fasul in alianta pentru fostii lui camarazi din armata, asai?

      44
  5. Otokar are o reputatie de da pe rascoale.

    Cele 400 de autobuze Otokar cumpărate în 2018 de Primăria Capitalei au înregistrat de la intrarea în circulație peste 8.000 de defecțiuni, se arată într-un răspuns transmis de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro. Fiind în perioada de garanție, acestea au fost reparate pe cheltuiala furnizorului. În comparație, cele 130 de autobuze hibrid Mercedes Citaro, care au intrat în exploatare eşalonat, începând cu luna iulie 2020, au înregistrat până acum 233 de defecţiuni.

    https://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-24603237-exclusiv-autobuzele-otokar-cumparate-2018-primaria-capitalei-inregistrat-intrarea-circulatie-peste-8-000-defectiuni.htm

    20
  6. Guvernarea arata dupa chipul si asemanarea natiei. La ce sa te astepti in tara lui ,,lasa ca merge si asa”.
    https://adevarul.ro/stiri-interne/evenimente/nato-romania-da-bani-la-armata-doar-pe-hartie-2349744.html

    11
    • Ce se v a intimlpla daca se v a achizitiona o rabla ?
      Exact ca la salam vor fi adaugate pe aceasta sisteme/gadgets care la urma au sa aduca pretul la pretul unui vehicul
      de calitate superioara. Nu caracteristicele trasate de armata sunt factorul de achizitia acestui vehicul , ci
      mofturile unui functionar de gradul 3.
      Asa vad ca merge la aproape toate achizitiile militare in Romania. La sfarsit
      cheltuiala iese dubla cel putin.

      11
  7. Nu ne dezmințim nicicum…Nu ne mai revenim în veci. E clar că la noi caietele de sarcini sunt făcute doar pentru a justifica eșecul -uite bă ce scule am vrut noi da’ răii nu ne-au dat! Ar trebui să primim în NATO diplomă pentru „cei mai buni planificatori ai eșecului”😡
    @Otokar Cobra, din câte știu, e inspirat de Panhard VBL, sculă de sculă franțuzească. Marocanii au luat recent 200 de Cobre. Se vinde bine prin Africa și Asia, ce să zic! Acum e „unic” și pe aici, dacă-l luăm să vedeți cum răcnesc „marile succesuri”! În fine, se pare că nu vrem șau nu putem…Covrigul cu sare cât mai e? 😒

    15
  8. Eu zic ca se potriveste la fix daca te uiti pe Wiki cine mai are Cobra 2: Bangladesh, Ghana, Kurdistan, Ruanda,senegal…
    Clasa noastra politica nu e departe de bananieri, asa ca cum ii turcu’si pistolu’

    Citisem un articol scris de un idiot de la Defenseromania (uitase sa puna P de la publicitate, nu de alta dar cei la MBDA ii platisera sejurul) despre cat de bine ar fi sa avem Mistral ca solutie off the shelf pentru SHORAD/VSHORAD. Nu ca am fi parte a European Sky Shield Initiative si logica in acest caz ar duce catre IRIS, sau ca avem deja pentru F-16 rachetele utilizate pe NASAM, ori o solutie Israeliana tinand cont ca pt HAWK avem radarele de la ei, NU, noua ne trebuie o solutie care sa nu coste bani grei sa o integrezi cu Patriot si care sa fie defapt undeva intre MANPAD si VSHORAD (termenul corect este CREWPAD – ca de, ai nevoie de minim 2 operatori) doar pentru ca idiotul e platit de francezi

    27
  9. Chiar credeam ca o sa castige francezii sau spaniolii contractul asta insa cred ca e din ciclul sa ne facem ca lucram si cheltuim bugetul, nu cred sa fie chiar atat de prosti.

    Iar transferul de tehnologie pt un vehicul 4×4 n-ar trebui sa fie chiar asa de greu de realizat, nu e tanc, nu e racheta, nu e avion.

    Ca unii nu vor sa transfere tehnologie, asta e altceva, dar era clar ca se va cere si s-au anuntat preliminar ofertanti din Spania, Franta, Turcia, deci ceva ceva se transfera.

    Mai era firma aia romaneasca, Bluesky, cu VLAH, vad ca nici macar nu s-au inscris, stie cineva de ce?

    Oricum, sper sa isi ia cateva capace serioase baietii astia ca prea mimeaza ca fac ceva

    6
      • Si Cobra nu se incadreaza la cerinta de greutate. 10 580 kg max gata de lupta, inclusiv la cea mai grea dintre variante. Cobra are deja 12000.

        8
    • @SteppeWolf. VLAH e defapt Zetor Gerlach personalizat pentru noi din slovacia si aia fac transfer si productie, Da ai nostrii cer ca producatorul sa fi livrat nnn bucati in state UE sau NATO etc niste conditii aiurea.. Daca ai nostri se duc la astia cu G2G ,slovacii in cateva luni da drumul la productie…Vezi masina pe you tube..

      4
    • In Romania PSD-istica ( si oarecum PNL-istica), caietele de sarcini, pentru orice achizitie din bani publici se scriu in doua moduri:
      1. Caiet de sarcini cu dedicatie. Este scris de firma care „trebuie ” sa castige si livrat in format final catre „organul ” care organizeaza licitatia; In cazul asta daca il intrebi ceva pe organ o s-ti dea un raspuns abiguu in limbaj de lemn ce nu raspunde la intrebare. Sunt majoritare.
      2. Caiet de sarcini propagandistic. Astia sunt mai rare si au ca obiect, produse care sub nici o forma nu pot fi fabricate in Romania. Cele din a armata daca nu au cum sa le incadreze in primul model, adica sa gaseasca pe cineva dispus sa dea spaga la partid sunt convertite in caiete de sarcini propagandistice, adica sunt cumulate tot felul de cerinte care mai de care mai ciudate, majoritatea sfidand logica, si incluzand gogosi electorale , precum offset, fabricare locala etc, ca sa bifeze la promisiuni. Majoritatea se inchid prin anulare si se cumpara cate un pic, de regula prin incredintarea directa , tot ca bifeze activitatea.
      Ca o incheiere nivelul de prgatire , calitatea personalului din aparatul de stat care se ocupa de licitatii este sub orice critica, marea lui majoritate ajungand in posturile respective strict pe relatii de , partid, rudenie si influenta. Daca mai scapa si cate unul care mai are un nivel de expertiza ok, fiti fara grija, va ajunge intr-un post din carea nu va avea nici un fel de influenta si categoric nici un sprijin.

      8
  10. https://www.youtube.com/watch?v=mEADwtgr-mk
    Francezii ar fi facut transfer de tehnologie. Daca aveti rabdare sa vedeti clipul ( e cam lung ) in jur de o ora veti vedea planul lor pentru fabricrare vehiculului la noi . Mai pe scurt totul ar fi mers pe sablonul PIRANHA .Fabricarea in Franta in prima faza odata cu scolirea muncitorilor romanii , amsamblare si pana la final fabricarea integrala in tara mai putin motor si cutie de viteze . Francezii aveau stabilite contacte cu firme romanesti pentru optica , armament , etc…Deci nu este vorba doar despre transferul de tehnologie…

    19
    • La francezi sunt două probleme:

      1. Prețul – vezi corvetele. Dacă se încadrează în preț și îl respectă ar fi fost minune mare.
      2. Livrările la timp. Arquus are multe de făcut pentru FR.

      Iar la offset băgau coproducție de VAB 3, care e din aceeași generație cu TAB-77…

      Mistral a picat la timpii de livrare. De aia Mistral va veni pe filieră europeană, achiziție comună, cum e cu Patriot Pac 2.

      9
    • De ,,fabricații” din astea suntem sătui, IVECO, Piranha etc nu se fabrică ci se asamblează, așa cum bine spune GMT în articol, idem cu ce vă face Beretta, vom fabrica când vom avea interes respectiv vom cumpăra licențe.

  11. Daca as fi guvernant, m-as gandii de doua ori daca vrem echipamente si sisteme militare din Turcia: datorita conflictului diplomatic cu Grecia (se prea poate sa ne puna intr-o relatie delicate cu Grecii si nu numai), datorita retoricii lui Erdogan si datorita dualismului acestuia si a pozitiei pro-ruse.
    Da, Turcii au industrie, si au industreie militara, insa cand vine vorba de tehnologie, scuze: inca depend de greii lumii vestice, asa ca nu vad sensul unei achizitii de la ei folosind termenul de transfer de tehnologie. Otokar pt acest produs este la randul sau un integrator de system (ma intreb cate din subsistemele cu care doteaza amsina sunt fabricate de ei, si daca sunt fabricate de ei sau in Turcia mi-ad pune serioase semne de intrebare referitoare la calitate https://defense.otokar.com.tr/OtokarSavunma/media/Otokar-Savunma/brochure/cobra-ii-az77ef-23-en.pdf )
    Recunosc ca situatia in care suntem acum nu am intrevazut-o acum un an (cea cu JTLV insa da): https://www.rumaniamilitary.ro/autovehicule-4×4-blindate
    Cu putina minte si bunavointa, s-ar fi putut merge pe o solutie cu doi furnizori : JTLV pentru operatiuni pe linia frontului (G2G), si orice alt producator pentru operatiuni in spatele frontului SHERPA fiind super OK (https://www.rumaniamilitary.ro/sherpa-vs-jtlv ), tot asa cum si la SHORAD/VSHORAD se poate merge pe doua solutii: pt RoAF NASAM tinand cont de vectorii comuni cu cei ai F-16 si cu IRIS pt fortele terestre (da, IRIS merge si pe F-16 si pe NASAM)

    18
    • Ce treaba are Grecia in aceasta achizitie? Am jurat credinta Greciei? Deocamdata ca industrie militara, turcii sunt la ani lumina de greci.

      10
      • nu e vorba de jurat credinta Greciei ci de a avea contracte cu natiuni cu care nu exista o probabilitate sa iti intre interesele in zona militara in coliziune (e.g. Franta, Spania)

        8
        • Ce interese ale Romaniei ar intra in coliziune cu ale Turciei? Interesul Romaniei este sa aibe relatii foarte bune cu Turcia si apoi cu Grecia. Interesele Romaniei trec prin Bosfor si Dardanele.

          10
          • Gazul lichefiat si blindatele americane trec prin Alexandroupolis

            Romania e tara riverana…nu ne poate ingradi Turcia accesul cat timp nu suntem in conflict direct.

            7
            • Tocmai tu ai evocat ca interesele militare romanesti ar putea sa intre in coliziune cu cele turcesti. Blindatele americane mai vin si prin Bosfor la Constanta. Ca sa nu mai spun ca Romania importa-exporta prin stramtori.

              6
              • problema e ca Turcia intra in coliziune cu US si Franta, doi dintre principalii nostri aliati. Asa ca e destul de clar cam ce parte vom alege in cazul in care Turcia nu-si va indeplini angajamentele de membru NATO si vor face ce-i taie capul.

                6
                • Ce coliziune mai frate ??? Nu intra in nicio coliziune nici cu USA , nici cu Franta nici cu Grecia . Au fost aici , au participat , nu le-au convenit termeni si-au luat jucariile si au plecat . Trebuie sa asteptam noi dupa Franta ca a facut botic si a plecat …Afacerea e afacere pana in final , altul la rand..

                  15
                • Nu intra nimeni in coliziune cu nimeni. Pe Erdogan l-a dat inflatia pe brazda, s-a calmat omul repede in ultima perioada. Si intre Grecia si Turcia noi trebuie sa fim oarecum neutrii si sa ne vedem interesul propriu! Nici unii nici ceilalti nu sunt oameni de pus la rana. Au acelasi narav balcanic de oameni in care nu iti poti pune increderea.

                  3
  12. Stiu ca totii doream altceva, dar exista si o parte buna in licitatie:

    – livrarile ultra rapide, intr-un an avem 278 si Otokar chiar are capacitatea de 700 pe an.. ne-am lipit de un producator serios in caz de necaz

    – transfer de tehnologie, ca asa e in legea licitatiei: codul sursa al sistemelor informatice va fi al nostru de la prima masina, urmand ca de la a 278-a sa fie scaunele, geamurile blindate, carcasa blindata, sasiul, sistemele de avertizare IR, sistemul anti incendiu, sistemul de comunicatii, sistemul de armament.. si inca imi mai scapa lucruri

    Deci vom folosi componente la masina aia, din industria nationala la greu. Totul in afara de motor si transmisie… care in caz de necaz,dam cu buna ziua la Ford Craiova si ne dau ceva cu eco-bio scos.. si care produc sute de cai

    PS: nu cred ca va fi Cobra, pentru ca limita e 10,580 kilograme, probabil pt a se incadra in limita de decolare 11,000 kg de la C-27J Sparta. Intrebarea e ce va fi? Otokar Cobra I blindaj auplimentar, Cobra II varianta light, sau Otokar Ural care s-ar inscrie perfect intre cele doua si in limita impusa de mapn

    7
    • Ce să-ți spun, ‘codul sursă’… Ce dreaku sa faci cu el? Împuști cu codul sursă? Mașinuța asta este navetă spațială? Și care ‘industrie națională’? Cum.definesti o ‘industrie națională’? Moștenire de la geto-daci?

      10
    • Ural nu prea se incadreaza la cerinta cu nr produs. In plus este folosit ca vehicul ptr politie, forte securitate sau paramilitare. Adica nu prea ofera gradul de protectie cerut.

      5
    • #Vibers9. Hai sa le numaram Coane Fanica:
      – scaunele. Nu stiu daca in Ro se fabrica astfel de scaune, care nu sunt unele obisnuite;
      – Fabricam noi geamuri pt autovehicule?! Si pe deasupra si anti-glont?!;
      – Carcasa blindata, am mari dubii, GDLSul a cautat pe unde a putut si in final a aterizat in santierul naval Mangalia, sa-i sudeze aia carcasa blindata. Or avea turcii mai mult noroc?;
      – Sisteme de avertizare la laser poate, nu cred ca fabricam. Sisteme de avertizare la IR nu stiu sa fi auzit de ele, pt IR (radiatia termica) este emisa de tine nu esti iluminat cu ea ca in cazul laserului;
      – Sistemul de comunicatii (extern si intern) va fi importat la cheie;
      – Sistemul de armament. Adica ce armament sa fie in afara de o turela cu o mitraliera, poate si lansator de grenade, poate si o racheta AT. Turela o putem face aici in rest nimic;

      Pt cine crede ca este usor sa integrezi ceva in industria ta uitati-va la cazul Pirahna 5 si mai racoriti-va un pic.
      Si oricum motorul si transmisia nu cred sa fie turcesti.

      16
      • Pe sistemul de comunicatii si bms scrie similar piranha 5 adica interactive

        8
      • Am cautat cateva si am gasit

        Olin Brasov fabrica geam antiglont (nu se stie ce nivel de protectie, dar mai pune o mana si turcul, ca de-aia ii dai un ban)
        https://www.olin.ro/produse/alte-aplicatii/geamuri-tip-anti-glont/

        Armament si optica
        Pro Optica cu turela lor Anubis care a facut o vizita si prin Ucraina (desi aici mitraliere de 12,7mm nu producem, insa macar turela telecomandata)
        https://prooptica.ro/product/anubis/

        Carcasa blindata
        Aici am incredere in Mangalia, nu cred ca e vorba doar de sudura ci si debitare de material, taiere, prelucrat la presa sa se obtina formele.. tabla de 8-10mm nu e departe de ce se foloseste in domeniul Naval, ar fi culmea ca o corveta sa ia apa dupa ce ai luat-o la tinta cu un AKM

        Avem sisteme de avertizare laser/IR, dispozitivul acela care seamana cu o mamaliga si e amplasat pe Pirahna. Pe internet l-am vazut odata dar e foarte greu de gasit, insa e Romanesc. Bine, aici si la optica si la acel sistem importam senzorul foto, dar restul e al nostru cu valoare destula adaugata

        Scaune, sincer nu stiu ce specificatie au exact, daca sunt scaune simple auto, poate cu ceva sudat la baza, acele suporturi de picioare (ale omului) pt a nu se atinge de podea, nu ar fi greu. Ne da Turcul desenul

        Nu ar fi imiposibil, dar nici usor fara ceva asistenta. Mai rau imi pare ca persista chiar si la un 4×4 partea de motor + transmisie.. vei fi limitat de asta chiar daca stii sa pui o Pirahna sau un ATBTU pe roti. Sper macar ca la ATBTU sa fie niste ingineri capabili sa adapteze o transmisie si Motor de la Ford/ Dacia cu modificarile si dimensionarile necesare, sa putem avea o tranzitie de la industria civila la cea de necesitate. Partea buna e ca inca avem specialisti pe Auto inclusiv pe motor, tot ce e la Dacia e lucrat la noi.. mana franceza e sus de tot la decizii de business dar ea se proiecteaza la noi

        12
        • omule, cum sa pui pe o hardughie de 10-12 to un grup motorpopulsor de autoturism?
          Nu faci absolut nimic cu fabricile nostre Ford si Dacia.
          Pentru asimilare in fabricatie ai nevoie de o fabrica si producatori pentru camioane sau autobuze usoare.
          Cauta pe net, Otokar Cobra 2 se fabrica in fabrica lor de autobuze pe o linie paralela. Si este ok pentru ca au tonaje similare deci pot imparti multe componente gen: motor, transmisie, arbori, injectie, instalatie A/C, instalatie pneumatica, instalatie hidraulica, instalatie electrica, instalatei franare etc.
          De aia am spus mai jos, cu toate ca avem industrie prelucratoare buna, dar in acest domeniu suntem varza pentru ca ne lipseste intreaga industrie pentru acest tip de vehicul. TAB-urile era asamblate la Moreni dar in spate avea o industrie.
          PS. Sa nu cumva sa spui ceva legat de Roman sau Autobuzul ca ma dezamagesti, alea erau 2 relicve comunistoide fata de catre Otokar este o baza extraterestra.

          7
      • @ George GMT . De cat de bune. ca fiabilitate si protectie sunt, putem intreba ucrainienii . Ei au primit un lot de cobra 2 cu turela montata de ai nostrii (via elbit). Cei mai in masura sa ne spuna adevarul,ce are3 bun si ce nu si ce ar mai trebui.! Eu preferam Nurol….

        4
        • @Gerula aia care stau cu sabia la cap si depind de ajutor strain or sa se apuce sa critice tehnica venita…

          3
          • @ Robi . Sunt atatea interese politice, cate ia capul sa intelegi ce ite se tes… Francezii cu implicarea lor in apararea flancului estic, Iohannis care candideaza, eu nu cred ca asta a visat noaptea si a doua zi s a inscris pentru sefie la NATO, de capul lui ! Cineva il sustine,nu se baga el asa sa se afle in treaba. Se pare ca ar avea sustinerea turcilor,cat si a altor state central si est europene……. Nu ar fi surpriza sa anuleze licitatia si sa fie G@G cu Arqus sau cu turcii de la Nurol, pe motiv ca NMS se incadeaza, iar produsele otokar depasesc dreutatea si practic ei trebuie sa faca un prototip,care nu a fost comercializat in nu stiu cate buc… Dar Allah e mare…….vedem Noi mai avem niste colaborari cu turcii……

            3
          • @ Robi .Urainienii, depind foarte mult de noi ! Daca ne vor transmite ceva v a fi verbal , amical, neoficial. In caz de ceva nu vor recunoaste. Plus ca multa lume pierde din vedere ca termenul de livrare a primelor 4×4 e foarte scurt si razboul din ukraina nu se va termina la momentul livrarii celor 278 de buc , care trebuie sa vina intr un an ! Intre noi si turci, ucraina v a alege Romania.

            2
        • @gerula
          O recenzie a ucrainenilora la Cobra2
          youtube.com/watch?v=UDrlQAWj2OE

  13. La un contract de 1000+ trebuia pusa o clauza de asamblare/mentenanta transfer de tehnologie la Moreni.

    Oare ce ne mai zice domnul general Incicas despre „succesul” atbtu nu ne explica el cat de profesionisti sunt cei din directia armament din armata?

    12
  14. Smaranda Florin

    Serios, nu este nimeni altcineva interesat? De ce? Nu sunt buni banii nostri? Se vede de pe orbita ca este o combinatie damboviteana. Astia au impresia ca un vehicul militar e ca un autobuz ce duce lumea la gara. Ce impostori corupti!

    10
  15. Stati chill că licitatia a fost cu dedicatie, precum aia de la bateriile de coasta. Singurii care se incadrau la categ GVW erau galii care au mirosit măgăria si s au retras cu capul sus. Cobra2 e mult prea grea si Cobra1 e cam panarama. Repet, reteta e verificata. Anulare(cu regrete sincere „noi am vrut dar nu s a putut”) urmata de G2G cu aliatul strategic direct din raft. Si toata lumea e happy!!

    7
  16. Din articolele trecute îmi aduc aminte că la oferta Sherpa, francezii ziceau că vor face o poveste de succes gen Dacia. Comentariile erau multe de genul „ie franțuzești, nu ie bune , vrem americane” deși ăia au zis mereu că nu fac transfer tehnologic. Acu’, luați turcisme! Singura speranță, să anuleze imbecilii licitația și să negocieze direct cu americanii, francezii sau spaniolii pentru preț per unitate și întreținere în țară (schimb ulei, umflat roțile). Să îmi bag p. în stelele de pe umerii ălora de la meapene, departamentul licitații trântite.

    9
  17. Fara sa supar pe nimeni, chiar daca statul statul o comite, tot este ceva in plus fata de importul la cheie si in numar mic, ca pana acum. Asta-i viata, se pare ca doar atat vrem/putem. Nimic mai mult! Nu pot sa uit cum MAPN si Ministerul Economiei isi dadeau la gioale si se invinovateau reciproc de lipsurile industriei de aparare. Precum copiii ce se parau la scoala unii pe altii la invatatoare. Acolo este nivelul, din paracte!

    Daca reprezentantii tarii chiar doreau transfer tehnologic, negociau direct cu cei dispusi la asa ceva, indiferent cine sunt ei. Dar pe langa prostie si dezinteres, se pare ca si spaga primeaza. Dar ce sa mai vorbim atata timp cat Prim Sinistru tarii, covrigar de renume ne minte in fata infirmand ca s-au cheltiut doar 1,54% din PIB la aparare anul trecut, afirmand cu tarie ca din aceasta cauza avem deficit marit. Ca s-au cumparat arme la inceput de 2023 si de acolo paguba, desi MAPN a transmis fix invers. Si mintea cu Ciuca de fata, marele general ce nu a vrut sa il contrazica pe covrigar nici macar acolo unde avea argumente!

    Si dovezile:

    https://www.adelinpetrisor.ro/armata-explica-bugetul-sub-2-din-pib/

    https://www.adelinpetrisor.ro/bugetul-apararii-2-din-pix/

    6
    • Nu va lasati pacaliti, in esenta tot import la cheie este doar ca pe subansamble. Voi credeti ca Iveco fabrica camioane in hala lor din Dambovita?!
      Daca ar fi offset serios l-as aplauda in picioare dar in realitate astia doar se fac ca respecta legea si cu aceasta ocazie alunga firmele serioase.
      Ne alegem cu tot felul de improvizatii pe bani multi si nici offset nu facem.
      Cum este mai rau…

      12
      • In hala din Dambovita nu se fabrica nimic, nu este posibil asa ceva avand in vedere dimensiunea ei. Este practic un atelier, nu o fabrica. Este la dimensiunea unui magazin Kaufland, nimic mai mult. Acolo se face asamblare si vopsire, nu altceva. Ei se lauda ca primesc subansamble din industria nationala, poate fac si publica lista furnizorilor si cantitatile, inclusiv data de la care au inceput livrarile.

        De aici s-a plecat gresit de la bun inceput, trebuia ca statul sa impuna Roman Brasov ca loc de asamblare si trebuia atribuit numarul maxim de camioane de care are nevoie armata romana. In felul asta te lipeai si de motor. Asta e, avem probleme si mai mari pe cap, cum ar fi lipsa soldatilor, Fabrica de Pulberi sau obuzele de 155 mm. De aici poti pierde razboiul in cateva luni, poate chiar saptamani, chiar daca camioanele si masinile 4×4 inca sunt in stare de functionare. Ce ma mira pe mine, este dezinteresul lui Ciuca, caci de Ciolacu nu are rost sa ma preocup prea tare avand in vedere ‘originea’ sa nobila si social democrata! Cine e frate de trandafiri du Ponta si Dragnea, nu poate fi decat hot si tradator(voit sau dus de nas!)

        12
        • Roman Brasov e privata., nu mai este a statului asa ca…trebuia sa negocieze cu unu NIculae parca , care acum cred ca este putin prin puscarie daca cumva nu o fi iesit

          2
          • Si ce treaba are una cu alta? Si AerostaR Bacau este privata si statul a negociat mentenanta si modernizarea F 16 acolo si nu la Avioane Craiova, care este fabrica de stat.

            7
            • Era de rau augur de la inceput. Licitatia e facuta prin intermediul Romtehnica, dar de fapt conditiile au fost stabilite prin o HG . Adica acele conditii de participare nu se mai puteau schimba.si au fost stabilite gresit de la inceput. Asa e formulat acolo. Industria nationala de aparare. Era buna o formulare gen, pe teritoriul national.
              Genul asta de HG urmata de licitatie a mai fost la
              Corvete – praf si pulbere
              Sintemele anti-nava, prima incercare, cea din 2018- praf si pulbere
              Sistem UAS tactic-operativ clasa II, cea din 2021 – praf si pulbere
              Sistem UAS tactic-operativ clasa II, varianta din 2022
              Sistem integrat de comunicații și informatică pentru Batalion, respectiv etapa I. Aici chiar nu stiu daca a iesit ceva.
              Si acum programul acesta. Dupa procentul de reusite, e cam tot praf si pulbere.
              Asta e HG data pt aceasta licitatie.
              https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/262835

              Si lista esecurilor prin HG si Romtehnica
              https://www.romtehnica.com.ro/site/import/

              5
      • Apropos , italienii nu au nimic in categoria asta 4×4 ? Oare de ce nu au concurat ??

        4
        • lmv 2 e mai greu decat cerinta le vezi busite in vidiouri prin ucraina ca le folosesc si ucrainienii si rusii dai search pe youtube

          1
        • Au LINCE.
          4X4.
          Se fabrica la Bolzano. De către IVECO. In aceiași fabrica unde produc și camioanele militare.

          Eu personal as fi sondat terenul cu mașina asta.
          Deoarece e blindata, cântărește 7,3 tone goală, cară doua tone de
          materiale.
          Si e din ograda furnizorului de camioane.
          Am mai scris, NU suntem Arabia Saudită . Cu cioane de bani să poți întreține o babele de tehnica militară diversa.
          Și polonezii au priceput. Nu degeaba vor Himars pe camioanele lor, din producția națională.
          O standardizare e binevenita. Vezi Ucraina cu tehnica occidentală oferita și sumedenia de militari occidentali prezenți ( in secret) la ținut în funcțiune , întreținere la „scule” AA, tancuri, rachete de croazieră, etc .

          1
        • Rică Ventuariano

          Ba da, iveco (idv) este LMV2 cu 8,2t + acareturi. Ar mai fi putut să se bage în seamă și GDELS cu Mowag Eagle V care are 10t (GVM) sau franco-germanii de la KNDS (KMW) cu AMPV tot 10t (GVM).

          2
  18. in cerinta sunt dealtfel 2 cerinte. Una a militarilor (dotarea) si cealalata a politicului (revigorarea industriala).
    Realitatea de „pe teren” este super simpla, bani prea putini si cerinte prea mari. Cel mai probabil caietul de sarcini e facut de mult timp si neactualizat.
    Diavolul se ascunde in detalii:
    – In ultimii 2 ani pretul oricarui echipament industrial a crescut in medie cu 20%.
    – Cerinta e cat se poate de clara, incepand cu vehiculul 280 va iesi de pe linia de montaj a citez „operatori economici din cadrul industriei nationale de aparare”. Sa fie clar, nu vorbim aici de super fabricile Dacia sau Ford ci de relicvele comuniste denumite „industie de aparare”. Fabricile alea sunt reduse la nivelul unor ateliere de reparatii cu dotare din paleolitic, sa faci productie acolo insemna investitii, scolarizare, personal etc.
    – Lumea este in plin process de refacere a capacitatilor militare, tehnica se vinde cum se videau mastile in prima luna de pandemie, credeti ca se mai deranjaza cineva sa readuca la viata cadavre industriale pe bani putini? Tehnica se vinde cu banu’ jos cu livrare pe multi ani in viitor.
    – Romania are o puternica industrie prelucratoare specializata in domeniul constructiei de vehicule, problema nostra este ca nu fabricam vehicule de +7,5 to de la care sa refolosim componente. Deci un proiect nou national va necesita doar componente de import sau un efort inutil de dezvoltare proprie.

    Deci, sa lasam talentele si sa acceptam pura realitate, in acest domeniu industria locala se reduce la nivelul unor ateliere de reparatii cu dotare din 1980, fara producatori locali de componente si subansamble pentru piese/componente care se pot folosi pe un vehicul de ~ 10 to.
    Sa spunem „sarumana” ca am gasit (cu bani putini) pe cineva sa bage bani si sa inceapa ceva. Sa speram ca turcii vor produce pe plan local macar cutia blindata si echipamentele consumabile/cu rata de cadere mare. Turcii sunt seriosi si dornici de afirmare, nici macar ei nu se compara cu europenii sau americanii dar sunt decenti.
    Intelegeti odata, asta e nivelul nostru atat de finaciar dar si tehnologic. Bine macar ca o luam din loc cu ceva, ca de 30 de ani stam pe loc.

    38
    • Corect ADR , turcii fac produse decente pe bani rezonabil, vezi camioanele BMC, autobuzele OTOKAR etc pe cand noi precum ai spus suntem unde suntem in domeniul vehiculelor peste 7.5 tone.

      Eu personal ca stat român aș încuraja un combinat siderurgic să realizeze fabricarea în țară a oțelurilor speciale necesare cutiei blindate, oțeluri necesare atât pt P5 cat și pt ABTU-il care sper ca va fi fabricat totuși în țară, să nu uităm ca aceste oțeluri sunt tot din import.

      Și mie-mi place JLTV sau Sherpa , dar să nu uităm ca plătim salarii care probabil depășesc 3500-4000 de €/ lunar unor muncitori străini când am putea plăti 1800-2000€ românilor, aici e gheșeftul , orice import i-ti dezechilibrează balanța comercială și te silește la împrumuturi pt care plătim cele mai mari dobânzi din Europa.

      Treaba e simpla, produci în țară pe bune produci bunăstare aici nu altora.

      • Combinatul pentru Oteluri speciale Targoviste este pe butuci, o parte din el este daramat de fostii patroni rusi. Oare ce au pazit serviciile si politrucii roman cand au aprobat privatizarea cu ei? Se pare ca nici italienii nu se tin de cuvant dupa preluare si trag mata de coada vcand vine vorba de investitii. Deci, unde sa le faci?

    • @ADR

      „in cerinta sunt dealtfel 2 cerinte. Una a militarilor (dotarea) si cealalata a politicului (revigorarea industriala).”

      Și unde ai văzut cerința politicului pt revigorare industrială?
      Prin fapte, nu abureli declarative politicianiste…

      Fabrica de pulberi produce declarații de vreo 10 ani…

      „Sa speram ca turcii vor produce pe plan local macar cutia blindata si echipamentele consumabile/cu rata de cadere mare.”

      Te credeam om serios…

      adică să bage bani turcii(sau oricine) în echipamente și școlarizare ?

      Haide bre….

      Vrei să faci, iei licența și bagi bani în echipamente pt fabricare și oameni…
      proprietarul licenței furnizează documentația, organizarea fabricației și controlul calității în faza de început, dacă ai negociat și plătit prin contract… și ckd la început de fabricație să mănânce și gura lor ceva.
      Ăsta el calea rapidă….

      Calea lungă e să întrebi beneficiarul ce vrea, dai bani și pui la pui la treabă ce mai ai prin curtea ta, faci prototipurile, testezi până le sar mucii, iar întrebi beneficiarul, apoi dai comenzi in industria proprie la ce poți fabrica(stat și/ sau privat), faci linia de fabricație, dai drumul la low initial production rate, iar testezi, și linia de producție, și produsele, tot până le sar mucii, cu inputuri de la beneficiar, și pe urmă full production…
      După mult timp, muncă, transpirație și o gălăgie de bani,
      ai produsul tău, pe care eventual îl poți vinde cui vrei tu, asta dacă nu ai prin el componente din import, că atunci mai întrebi un prieten…

      Zic și Io…

      1
  19. Nu va mai smiorcaiti. ‘Autocarele’ otomane vor avea radiocass cu autoreverse. Iar covorasele din material textil vor fi produse integral în România cu transfer de tehnologie…

    4
  20. La fiecare doua comentarii este unul în care se face o trimitere la Moreni: sa se facă la Moreni, că Moreniul.poate sa dacă și să dreagă. Poate mă luminează și pe mine cineva, ce mare far tehnologic și de competențe umane este fabrica de taburi din Moreni? Eu, in afară de niste lideri de sindicat care sunt și mari manageri, sau mai ales manageri, așa cum este și normal, nu văz nimik.

    8
  21. Ar trebui sa-i intrebam pe ucrainieni cum se comporta masinile astea..Cred ca au trecut proba focului acolo
    https://www.youtube.com/watch?v=ZQUO7lkOZ2M

    4
  22. Secretomania asta devine extrem de deranjanta! A confirmat cineva oficial știrea asta de surse? A testat MApN-ul produsele ofertate? Sau iar avem concurs de pdf-uri? Invită produsele la teste, alege 2, 3, 5 care îți satisfac cerințele și apoi bagă licitație. Iar Moreniul dacă era tare făcea un prototip și-l baga la înaintare, în cooperare cu cine naiba vor ei! Că-mi aduc aminte de meseriașii lor când au venit să instaleze AC -uri pe tab-uri. Pornea AC-ul, murea motorul!

    6
  23. O întrebare oarecum retorica vreau să o adresez tuturor cititorilor şi nu numai.
    Oare cât va mai avea de îndurat armata romană şi naţia noastră, cât va mai avea de suportat existenta imposturi, trădării, corupţiei, hoţiei, minciunii şi alte fărădelegi din partea celor cărora li s-au pus în mâna pârghiile activităţilor care ţin de înzestrarea armatei şi siguranţa naţională, mai întâi a politrucilor care îşi fac veacul prin subteranele politicii dâmboviţene şi chiar a celor care sunt puşi să răspundă de înzestrarea armatei, pentru ca, vrem nu vrem, ne plăce sau nu, am convingerea că şi în departamnentul de înzestrare al armatei exista cozi de topor care caută puşcăria cu lumânarea. Amintiţi-vă de afacerea skoda, suprapreț și mită pentru dotarea Armatei Române în perioada interbelică după un an de la semnarea contractului a început să duhnească putoarea trădării, mitei şi înşelăciunii. Am dat doar un exemplu care a existat cu un secol şi mai bine în urmă dar în ultimii 34 de ani va mai prezint şi alte exemple pe care le ştiţi cu sigurantra şi voi. Un exemplu şi toţi care citesc ştiu bine ceea ce prezint. Pentru toţi politrucii armata cu nevoia de dotare,de echipare a fost cenuşăreasa politicii dâmboviţene, pentru că încă din primul an după lovitura de stat din 89′ au primat în România tâlhăriile de răsunet mondial, trădările, impostura şi promovarea analfabetilor, infractorilor, curvelor şi nepotismul în politica bucureşteană. Iată câteva exemple, recente. Amintiti-va de construcţia corvetelor deşi erau banii pentru aceasta investiţie care arde de nevoi şi Damen ar fi construit cele 4 corvete şi ar fi făcut remontul şi echiparea pentru cele două fregate,insa s-a dus de râpă totul şi într-o zi vă voi relata pas cu pas si cu argumente si probe cine sunt adevăraţii vinovaţi. cu subiect si predicat. Amintiţi-vă de distrugerea fabricilor de pulberi şi lipsa de interes să fie reconstruite sau retehnologizate. Amintiţi-vă de bateriile de coastă care nici astăzi nu le avem deşi sunt plătite dar cu promisiuni de la americani. De ce nu direct cu fabricantul nervegian? Sunt multe şi grele acuzaţii cel puţin de trădare, dar nu închid această expunere fără să vă dau un indiciu sau o informaţie care se desfasiara chiar în aceste zile sub ochi nostril si cred că ştiţi şi voi aceasta,cel puţin o parte dintre voi. NATO: România dă bani la Armată doar pe hârtie. Experţii vorbesc despre trădare naţională. Cu războiul la uşă, dintr-un buget de 2,5% din PIB pentru 2023, Ministerul Apărării a reuşit să cheltuiască doar 1,6%: 60% cu personalul şi doar 21% pentru programele de înzestrare. Iată de ce spun eu şi numai eu că trădarea şi impostura sunt acuzaţii prea elegante pentru crimele comise împotriva armatei şi împotriva naţiei noastre.(va urma)

    6
    • „Oare cât va mai avea de îndurat armata romană şi naţia noastră”, ti-as raspunde ca pana in toamna, dar sunt sigur ca voi gresi.
      Clasa politica este oglinda poporului, atata putem, astia suntem noi. Vorba aia veche ca unii traiesc sa „bage in gura si sa traga pe ….” are mare adevar.
      Iti dau exemplu 2 rude mai de la distanta, ea fost profesoara el vasnic lucrator „in vest” ce nu a mai cotizat pe la CASS de prin anii ’90, acum ambii pensionari in Ro. Evident, la cata munca si cotizatie au revine fiecaruia pana in 2000 lei pensie. Ambii urla ca din gura de sarpe sa-i ajute statul, citez „ce le trebuie astora arme cand oamenii nu au cu ce trai”.
      Evident ca au uitat chefurile si banii aruncati pe te miri ce prostii ca deh, „trimitea sotul bani de afara”.
      Au avut bani dar binenteles ca nu au bagat niciun ban in actiuni, pensie privata, proprietati sau orice altceva sa le indulceasca batranetea iar acum urla sa li se dea pomeni.
      Banii de care faci referire s-au dus fix pe pomeni bugetofage.

      22
  24. O alta reusita a Departamentului de inzestrare a armatei sau cum se numeste. Astia sunt pusi sa nu iroseasca banii in nici-un fel. Cred ca putem sa crestem competenta acestui departament prin imprumutarea/detasarea acestor meseriasi in tari precum Coreea piticului sau chiar in Rusia nebunului. Astia macar au talentul sa-i faca disparuti fara mare tam-tam! Si nu cred ca le-am duce dorul!
    Acum serios, in 1990 romanii duceau la Istanbul cuie, suruburi, rulmenti,balamale de porti etc. si dupa 30 de ani acestia vin sa faca „transfer de tehnologie” pentru masini blindate militare. Daca ar fi existat ceva onoare militara nippona unii trebuiau sa fi mancat ceva portocale in vederea unor interventii abdominale!

    9
    • aha, ia cauta bre sa vezi ce fabrica Turcia in 1990 si ce fabrica Romania „industrializata” .
      Ai nostrii vindeau pentru ca erau ieftine si erau ieftine pentru ca erau „luate” din fabrica „nostra”.

      9
    • @ Daniel Petre. Asa era si China la vrema aia,vroia dacia 500 de la noi si avion IAR…. Uite unde e China acum, uite ce produce si ce industrie are Turcia si unde e Romania…..?

      3
      • Ptr.Gerula
        Pai tocmai asta am vrut sa subliniez: cat au evoluat unii si noi am regresat. Dar intre timp am aflat raspunsul la esecurile licitatiilor: toti meseriasii de la achizitii au doctoratul sub indrumarea magnificului Oprea!

        1
  25. De fapt si de drept politicienii nostrii nu ar fii dat nici macar 1.6 %din pib pentru armata dar sunt fortati de inprejurimi si situatia actula altfel ar fii mers pe metoda castigatoare de dupa 89 . Armata dotari 0 ,generali si gradati cat mai multe privilegii in schimbu votului 😱😱🤢🤮Asta era reteta de succes PSD PNL .E clara treaba acuma cu dotarile clasa noastra politica care isi baga tentaculele peste tot mai ales unde e grosu banilor nu vrea ca sa repuna pe picioare industria de aparare ceea ce vor ei cu adevarat sunt interpusi cu firme ca sa fure cat mai mult. Un exemplu ar fii pulberea din Serbia acolo ceva baieti cu relatii castiga de ani buni bani grei si daia nu se vrea fabrica la noi astia sunt in stare sa dea foc la tara si la oameni pentru interesu lor🫡🫡🫡

    11
  26. ”corul” e de vina….nu specialistii si specialii.

    5
    • Are Stimpex fabrica de automobile? Au linie sa produca asa ceva? Nu, asa ca totul este o gluma prosta la fel ca si arma Stimpx de asalt.

      8
      • Io cred că toate programele de înzestrare mai nou sunt o glumă proastă….
        Dacă la cifre mari, gen muniții de artilerie,, rachete pt mlrs, camioane,, blindate ușoare, tbt, nu sunt capabili de negociere competitivă + investiții pt localizare de ceva industrie, io zic că urlăm precum câinii la lună….

        La cum au proliferat dronele, noi luăm shoraf/vshorad import, muniții ahead idem…. țevi tot import….poate țevi de mortier, local / inclin să zic că nici alea, cauciucuri pt camioane și tbt se mai fac pe aici?
        Mâine-poimâine importă ăștia ținute și bocanci…
        Sincer, nu mai știu pt ce naiba atâta agitație…

        4
  27. Tot ce fac nemernicii astia e in asa fel incat sa-si umfle burdihanul si dotarea sa fie cat mai proasta .Acu i-or prins si sefii de la NATO ca de fapt n-or facut nimic din ce s-or angajat in afara de ciordit banii care trebuiau sa-i dea pt. inzestrare Din 2 la suta ciordira de a ajuns 1, 5 la suta , 0, 5 la suta fiind sifonat pe salarii si pensii nesimtite . Bineinteles ca masluiesc cerintele ca sa le iasa pasenta Daca e dupa FSN-istii astia , n-ar fi exclus sa ia Cobra 1 …
    Ne vedem la vot !

    9
  28. Tragem de timp cât de mult posibil, până suntem obligați de-a dreptul să luăm ceva, ca să ținem cât mai mult de bani, apoi ne prefacem că am alocat peste 2% din PIB la apărare.

    5
  29. Otokar Cobra II seems like a solid product. Similar to Serbian Miloš.
    If the license comes with the technology to produce independent suspension, then that’s a good deal.
    If not, then you’ll just have a solid vehicle with no technology transfer.

    4
  30. masinile astea turcesti sunt prea grele si prea scumpe. vechea dilema de pe vremea teutonilor – armura vs. mobilitate. pui armura prea grea pe tine si nu te mai misti…

    eu as lua masini de serie, pe sasiu de pickup Ford sau ceva de genul asta si le-as blinda si echipa aici. Ar fi mult mai simplu de intretinut o masina facuta in milioane de exemplare. In plus, daca vine razboiul ai o sansa sa mai gasesti piese pe undeva – flota de Otokar, etc va fi nefunctionala dupa scurta vreme.

    nu trebuie sa iasa tanc, ceea ce conteaza e mobilitatea si o protectie rezonabila, si mai ales o putere de foc la nivel mediu 7.62/ 12.5. As baga diferenta de bani in echipare – camere termale, turele de calitate, sisteme de comunicatii performante.

    5
  31. Hehe, trebuie să băgăm pariu dacă la următoarea licitație se mai bagă și turcii.
    La ce bijnițari și oligofreni par ăștia de la noi, vom fi prea țepari chiar și pentru turci.

    2
  32. Iar ne bat otomanii … 😀 😀
    Din ce m-am uitat pe net, daca luam pina la urma Cobra II, intram intr-un grup select de tari care il opereaza : Azerbaijan, Bangladesh, Ecuador, Ghana, Ivory Coast, Rwanda, Senegal, Türkiye, Tunisia, Ukraine, Maroc – toate tari una si una … ironie fina … 😀 😀 Vai de noi, muriti baieti, carne de otokar …
    Rezista la gloante cal. 7,62 si schije proiectile de altilerie, greutate : 14,500 kg !!, armament : mitraliera 7.62 sau 12.7mm, sau tun de max.25mm, mai multe tipuri de configurari posibile, inclusiv AA si AT; motor diesel v6, max.700km, 110KM/h, 2+7/9 oameni, cost 600.000USD/unit; garda la sol: 40cm, unghiuri de atac si degajare – 30/60 grade.
    Acum nu prea stiu ce inseamna Light Attack vehicle … dar masa pare cam mare pentru asta … Nu am gasit ce nivel de protectie are (STANAG), iar pe site-ul otokar fisa vehiculului are 3 pagini … din care 1 cu poze si 2 prezentare generala si caracteristici .. dar fara detalii importante.
    Sper sa se termine la fel ca la corvete, adica anulare si apoi g2g.

    Aveti mai jos 2 link-uri pentru comparatie, Cobra 2 versus Humvee:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Humvee
    si
    https://en.wikipedia.org/wiki/Otokar_Cobra

    Primele mari diferente – in favoare US Humvee – sint pretul – 286.000-350.000 USD gata dotate; greutatea: in jur de 4 – 5 tone, fully loaded ; au fost produse peste 280.000 de bucati.
    Ca numar de bucati produse, am gasit pentru Cobra 2 undeva la 800-1000 bucati, pentru toate natiile .. deci par profi, verificate, buneeee ….. 😀 😀 😀
    Domane ajuta sa nu fie bune pentru noi.
    Cred ca am putea gasi ceva mult mai bun, cu protectie si arme OK pentru militarii nostrii, pe la 400.000-500.000 USD/bucata, zic eu, mai ales ca o sa fie multe.
    Sa vedem si epopeea asta …
    Posibil dna Firea sa fi pierdut Bucurestiul si atunci i-au dat contractul cu Otokar .. 😀 😀
    E de urmarit aceasta achizitie, sa speram ca nu se va finaliza.

    2
    • Potrivit site-ului army-technology.com ,,AM General and Otokar have revealed a design for a next-generation Cobra, based on AM General’s XM1211 ECV II upgrade of the high-mobility multipurpose wheeled vehicle (HMMWV). 15 ECV II demonstrators have been ordered by the US Army, which are due to begin trials in 2008.”
      https://www.army-technology.com/projects/cobra/?cf-view
      Probabil că și asta a plecat ca o variantă a bătrânului Humvee

      1
  33. O recenzie a ucrainenilora la Cobra2
    youtube.com/watch?v=UDrlQAWj2OE

    1
  34. Daca nici COBRA II nu ne place cum miroase (era sa zic altfel), atunci sa ne intoarcem la ale noastre AROuri ca alea se faceau la noi in ograda…
    Mereu avem tendinta sa gasim ceva (in cazul asta greutatea si originea) ce nu e bun, dar nu vedem si ce suntem noi in stare. Daca asa sunt facute licitatiile (adica prost / cu dedicatie) ce vina au competitorii ca nu se mai incurca cu „miticii” nostri?!?
    Daca asta e tactica de a ajunge la G2G, atunci e pierdere de vreme pentru toata lumea, dar mai ales pentru noi, ca asta ne doare mai tare.
    Avem un candidat ok, chiar daca e turcesc si ii cam place shaorma dar ce sa mai tot asteptam ca razboiul bate la usa si degeaba zicem noi ca-i inchis …

    9
  35. Hmm.. pai Otokar face pare din consortiul Koç Holding care detine Arcelik (care detine Artic) si Ford Ordosan (41% Ford USA+ Ford 41% Turcia+18% pe bursa)care detine fabrica de la Craiova.. Deci intr-un fel mare parte din piese sunt local..

    https://www.economica.net/uzina-ford-otosan-din-craiova-primeste-o-finantare-de-435-mil-euro_735226.html

    7
  36. Daca pentru marocani e bun, de ce n-ar fi si pentru noi?
    https://www.youtube.com/watch?v=Mjlenthg_p0

    1
    • Pt ca autobuzele cumparate de firea au facut firmei otokar o reclama extraordinara,pe care toti bucurestenii au vazut-o ,pe sleau a luat niste gioarse, care nu sunt euro 6 si ard in trafic singure

      7
      • Pai da, Firea a vrut sa scoata din licitatia si Astra Arad, insa nu i-a lasat contestatia indreptatita a aradenilor si dreptatea. Sa fim seriosi, licitatiile la noi se fac cu dedicatie, insa cateodata sunt atat de prosti incat nici caietele alea de sarcini nu le scriu cum trebuie si mai pierd cateodata! Noroc ca au spitat-o astia pe Firea, ca altfel trebuiau aia din primaria Bucuresti sa ia lectii de limba turca. 🙂

        2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *