Problemele industriei germane de aparare

Ei bine, aceste probleme deja cunoscute de mult timp nu par a fi deloc usor de remediat.

Am mai discutat problema tancurilor germane, larg raspandite in Europa, care nu pot fi tinute in stare operationala datorita lipsei acute a pieselor de schimb si a incapacitatii industriei germane de a creste livrarile pe masura cererii, desi razboiul din Ucraina a intrat deja in cel de-al treilea an.

Si nu discutam aici despre intretinerea unei flote de o mie de tancuri sau macar 2-300 de unitati ci doar de putin peste 100. Astfel, in Ucraina televiziunea germana NTV a aflat ca in luna ianuarie 2024, dintr-un pluton de tancuri Leopard 2A6, o singura masina era capabila de lupta si asta doar din cauza lipsei de piese de schimb.

Nu discutam aici despre lipsa fondurilor necesare cumpararii de piese si subansamble ci despre incapacitatea industriei germane de a le produce, desi ele sunt deja comandate. In aceste conditii, ucrainenii au ajuns sa canibalizeze tancurile Leopard 2 avariate pentru a putea sa le sustina pe celelalte.

Dupa experianta cu Leopardul german, Kievul a gasit de cuvinta ca tot tancurile de sorginte sovietica sunt mai potrivite, acestea – desi inferioare tehnic – sunt mult mai usor de intretinut, exista piese de schimb, iar atelierele din Ucraina, Cehia si Polonia reusesc sa faca o treaba foarte buna, sustinand flotele de tancuri sovietice in functiune, pentru ca stim deja luptele tanc vs tanc in Ucraina sunt extrem de rare si aici tancul face in principal sustinerea infanteriei sau are rol de sistem de artilerie mobil.

Cu toate acestea nu poti sa nu te intrebi daca Leopard 2 nu este de fapt aceeasi Marie dar cu alta palarie cu Tiger 1 si mai apoi Tiger 2, tancuri exceptionale pe hartie, fabuloase cand functionau, dar extrem de scumpe si greu de fabricat, cu mari probleme de fiabilitate. In cazul Leopardului din zilele noastre, nu stim daca fiabilitatea reprezinta o problema, dar vedem deja ca logistica acestor tancuri este foarte greu de sustinut de propria lor industrie.

La ce bun sa ai un tanc fantastic daca nu-l poti folosi din motive care tin de lantul logistic?!

Spania a anuntat ca este gata sa livreze 19 tancuri Leopard 2 A4 pentru a acoperi pierderile in tancuri ale ucrainenilor, doar ca tancurile respective sunt scoase din rezerva si au nevoie de o revitalizare generala, de inlocuirea unor piese etc si aici spaniolii s-au impotmolit, desi Spania are o pozitie privilegiata printre alti posesori de Leopard 2.

Spaniolii au trimis deja zece tancuri Leopard 2A4 la Santa Bárbara Sistemas din Alcalá de Guadaíra si conform programului asumat, cele zece blindate ar fi gata in luna iunie, in timp ce restul de noua in septembrie.

Insa asa cum spuneam spaniolii au o pozitie privilegiata printre celelalte tari posesoare de tancuri Leopard pentru ca atunci cand au cumparat tancurile si-au creat si o industrie proprie care poate sustine productia si intretinerea tancurilor. Astfel, Leopard 2E (varianta spaniola a 2A6) este produs intr-un procent de 60% in Spania, cu contributia companiilor locale, astfel ca si refacerea tancurilor Leopard 2A4 destinate Ucrainei merge suficient de bine.

Insa in alte parti s-a ajuns la “performanta” ca din 14 tancuri Leopard trimise la reparatii, doar doua sa fie gata de front dupa noua luni.

Si ministrul apararii german a sesizat situatia dar deocamdata prea multe lucruri nu se pot face si intrebarea pe care am pus-o cu ceva timp in urma ramane valabila: cum vor merge europenii la razboi (+2000 de Leopard 2) cu flotele lor de Leoparzi, daca germanilor le ia noua luni sa repare doua tancuri?!

Si fix din aceasta perspectiva mai este viabila o achizitie de tancuri Leopard 2?!

Si nu numai Leopard 2 are probleme ci si PzH 2000, care este probabil cel mai bun si performant obuzier din lume, dar are o intretinere prea laborioasa pentru linia frontului si atunci cand are nevoie de piese de schimb le asteapta cu lunile. Degeaba tunul poate sustine 4000 de lovituri inainte de schimbare daca in lipsa unei garnituri de cauciuc intregul sistem nu este functional.

Iar daca ne punem memoria la lucru aflam ca germanii au acest obicei de a dezvolta sisteme de arme cu totul exceptionale doar ca de multe ori eficienta lor este drastic coborata de factori care initial nu par atat de importanti.

Si ca o anecnota, fara mare legatura cu subiectul artiolului de fata, costul programului german V 2 (prima racheta balistica din istoria lumii) a depasit costurile programului american de dezvoltare a armelor atomice. Cu ce s-au ales germanii dupa asa efort monstruos?! Pai sovieticii au fost primii care au trimis un satelit in spatiu si primul cosmonaut, iar americanii au ajuns pe Luna, toate cele trei reusite avand la baza programul V 2.

GeorgeGMT

36 de comentarii:

  1. Ca sa ai o industrie de aparare functionala trebuie sa ii asiguri in permanenta comenzi, altfel furnizorii directi/indirecti se reprofileaza sau dispar. Nu e tocmai simplu in capitalism.
    Cati leoparzi noi au fost comandati in intervalul 2000-2020 sa zicem ?

    Sovieticele mai low tech si cu stoc mare de piese probabil de pe vremea razboiului rece sunt mai usor de intretinut.

    12
    • Rusii au continuat sa exporte tancuri in cantitati mari, la ei liniile de productie merg in 3 schimburi.
      In Germania au un pensionar care se pune la masa din atelier si face manual o piesa cand e nevoie. Restul din breasla lui au murit.

      7
      • lectia de invatat aici ar fi in partea noastra….daca avem minte pentru invatat din asta…
        cel putin pe termen scurt si la caz de trosneala noi nu avem/vom avea capacitatea sa ‘sustinem suficient’ mai nimic cu ‘piese de schimb’ din productie proprie….totul/majoritatea va trebui sa aflueasca din afara …si atunci in functie de ce ‘ai in curte’ va fi mai usor sau mai greu de acoperit la repezeala…o data va fi partea politica, te vor sustine americanii mai bine decat europenii? asta va fi o decizie majora…nu le’as lua de ‘garantate’ pe nici una dintre ele….poti avea un trumpalau la americani si ai sanse sa fii in pom, iar de europeni cam vedem in ce situatie sint ucrainienii acum…totusi ca si capabilitate cred ca yankeii stau mai bine…intre 100 de avramuri sau 100 de leoparzi, la ora asta, cred ca mai ‘functionale’ logistic, vor fi americancele, doar pentru ca au lantul logistic mai bine asezat…
        ne permitem sa avem/sustinem 2 branduri diferite ca sa nu fim legati de o singura sursa? asta iar e o intrebare de o suta de puncte…
        oricum, dupa ce vom alege pe ce directie incepem dotarea, intelept din partea noastra ar fi sa vedem ce subansamble se ‘consuma’ mai mult si sa umplem niste depozite cum trebuie….ca sanse bune sint in prima etapa sa cam fim in fundul gol daca politica de aliante nu functioneza cum trebuie

        8
        • Pai 2 branduri avem oricum. Momentan sovieticele T 55 si romanestile TR-uri. Ulterior Abrams si TR, apoi o mai vedea daca selecteaza si tancul sud coreean sa nu fim super dependenti de un singur furnizor. Dar aici e buba, caci desi avem tancuri vechi, nu stiu nici cum stam cu stocurile de piese. Si unde ai zice ca macar alea romanesti te scot din cc ca numar si piese, satau sa ma gandesc cat dintre piesele acelor TR-uri se mai pot produse astazi in Romania? Nu mai zic in caz de razboi. La cat sunt de vechi si prost intretinute, daca nu le duci cu trenul pe linia frontului, risti sa ramai cu jumatate din ele stricate pe drum. Asta daca le plimbi prin toata tara pe senile. Idem la TAB-uri, MLI-uri s.a.m.d. Am aplicat politica falimentului la nivel de tara, nu doar in sectorul apararii nationale si al industriei de aparare!

          10
    • „Cati leoparzi noi au fost comandati in intervalul 2000-2020 sa zicem ?” – niciunul.

      Ultimul Leopard 2 a fost construit in anii ’80, restul sunt tancuri vechi, modernizate.

      Cei 18 Leopard 2A8 comandati de BW sunt primele tancuri construite in Germania in ultimii 40 de ani.
      Presedintele KMW zicea intr-un interviu acu un an sau doi ca le va trebui minim doi ani sa construiasca un tanc nou de la zero. O parte din furnizorii de subansamble nici nu mai exista.

      10
  2. soldatul Sveik

    Si daca China va iesi din matca si va navali puhoi peste omenire, cine îi va sta in cale ?
    … India , Coreea, Taiwan, Japonia … ?
    Al treilea WW va fi apocaliptic !

    8
  3. Garniturile de cauciuc au fost și problema tancurilor lui Ceaușescu.

    6
    • Corect, dar nu numai.

      4
    • @Reyna
      Garnituri si curele de transmisie….
      Era un fel de fratie a soferilor, mai ales la masini mari…. Vedeai cate unul pe marginea drumului, cu o curea rupta in mana, semne disperate, poate are vreunul sa ii dea o curea….
      Am vazut asta mergand cu un camion, din ala model militar, prin tara..
      Soferul se schimonosea, asa, a compasiune… N-m frate ca ti-as da…

      Cred ca era ceva puternic interferat de coana Leana, ca ea era specialista…
      Parca „Polimerizarea stereospecifica a …. bla, bla” era lucrarea de asa zis doctorat….

      Da, mai departe, jale… Exporturi de tancuri ratate, Egipt, Maroc parca….
      Jalea cu curelele…..

  4. dpmdv russia si europa occidentala sunt la fel de slab pregatite pentru un razboi de durata.
    primii traiesc din propaganda si stocurile urss iar ultimii s-au pacificat brusc si nu isi mai regăsesc direcția.
    sunt convins că indiferent de deznodământ rusia va redeveni un partener de incredere al occidentului european si unde s-a scuipat se va pupa strașnic.

    14
    • Partener ? Da, sa speram ca peste 30-50 de ani, cand europenii folosind Ginkgo biloba, vor tine minte si rusii se vor fi schimbat. Ambele conditii obligatorii !
      Eu n-am sa mai apuc dar voi aveti grija ce faceti.

      7
  5. 1. TR 85 M1, nu are cumva magazia de muniție amplasată în partea din spate a turelei, în compartiment separat de camera de luptă?

    2. În contextul descris în articol, ținând cont de lanțul logistic/mentenanță, inclusiv de posibilitatea asigurării acestora în celelalte țări ex comuniste, nu ar fi de luat în analiză, o posibilă upgradare a acestui tanc, în sensul revederii compoziției blindajului, a montării unor sisteme ERA și Trophy, a unei remotorizări și a înlocuirii tunului cu unul de 120 mm, sau 125 mm, cât mai fiabil și precis și montarea unor noi senzori ? Ar fi o modernizare majoră, capitală, dar s-ar face pe un șasiu foarte comun, pe un design și gabarit la fel de comune și pentru care, la noi ( cel puțin parțial și progresiv ) s-ar putea asigura o mentenanță care s-ar putea asigura pentru început în Cehia, Polonia,Ucraina, etc.S-ar putea încerca o asemenea modernizare, în comun cu Ucraina, Polonia, Cehia, Bulgaria, fapt ce ar reduce mult costurile, ar asigura o bază industrială mult mai solidă și în final un tanc cu serioase capacități operaționale ( număr, piese de schimb, mentenanță, muniție, etc). Și ar rezulta un tanc mult mai protejat, cu o mai mare putere de foc și o viteză/putere mai mare, fără o creștere deosebită a masei proprii.

    2
    • 1. Nu toata, doar o parte din ea
      2. TR-85 M1 a ajuns deja la limita masei sustenabile vs presiunea pe sol. O noua modernizare adaugand greutate ar insemna schimbarea trenului de rulare, ceea ce ar fi destul de scump. O modernizare limitata ar fi altceva…
      Singura modernizare mai profunda ar putea fi facuta pe TR-85 clasic, adus la un standard diferit decat M1. Ramane de vazut daca industria noastra mai poate sustine asa ceva si daca merita raportat la cost si performante
      https://www.rumaniamilitary.ro/unii-inca-modernizeaza-t-55-kafil
      https://www.rumaniamilitary.ro/despre-tancurile-noastre-opinia-unui-specialist

      7
      • Pai la un momentdat se discuta oficial despre proiectul TR85 M2 cu tun de 120, nu se poate porni de la el si sa il actualizeze pe acela?

        Anyway, eu vad mai degraba ca fiind posibil un proiect derivat din P125/TR125 adus la zi, un fel de TR 2000 din trecut. Este mai mare si are o galeata in plus, dar nu stiu daca inginerii romani au rezolvat la timpul proiectarii lui problemele T72 vazute azi un Ucraina, anume turela zburatoare?! Asta ar fi un mare -MINUS.

        Cat despre TR85 clasic, eu le vad mai degraba transformate cu sprijin israelien intr-un Ghepard romanesc. La carcasele disponibile, am avea si pentru export, nu doar pentru noi. Oricum, ambele sunt vise umede raportate la putinta actuala a industriei de aparare romanesti si mai ales la vointa clasei noastre politice. Suntem importatorii aproape perfecti pentru marii producatori externi. Nu avem pretentii prea mari si dam cu banul jos, ala de ne ramane dupa redirectionarea banilor MAPN catre smecherii din alte ministere.

        2
        • Industria din spatele programului romanesc de tancuri nu mai exista, nu mai putem face absolut nimic.

          22
          • asta fiindca nu stiu guvernantii unde sa intrebe, exista in Romania industries capabila in mediul privat, facem orice doar sa fie bani de R&D

            2
        • Nu dai cu nici un ban jos, daca dadeai aveai,propaganda ca vezi doamne noi am dat banii si raii aia nu ne dau produsu la timp,realitatea e ca nu dam nici banii,ca aia e discutia la un articol anterior

          2
      • Cand te referi la ” schimbarea trenului de rulare ” la TR-85 in cazul unei ipotetice modernizari majore (M2), te referi laschimbarea completa a shenilelor, galetiolor de rulare si sustinere si a suspensiilor sau decat a suspensiilor? Modernizare majora ar insemna tun de 120 mm, motor de cel putin 1200 hp si blindaj reactiv suplimentar pe laterale in fata shasiului si pe turela, poate si alta transmisie plus ce se mai poate prelua si actualiza de pe TR-85 M1 si alte chestii moderne. Faza ese daca toate astea se merita financiar si daca vor fi bani si vointa politica pt o asa modernizare. In total in ArmRo mai sunt macar 200 de TR-85, numarul de 200 TR-85 incluzand si cele 54 TR-85 M1 Bizon?
        Daca se va vrea ca Romania sa mai produca candva tancuri cel mai plauzibil va fi in colaborare cu partenerii din NATO asa cum este trendul european actual.

        • se refera la modificari structurale ca il fac practic alt tanc, nu tr 85 ,lucru care nu poate fi sustinut de industria noastra ,toata lumea crede ca tancul nostru era facut in 3 hale la FMGS dar uita un lucru FMGS era sectia speciala a Uzinei 23 August ingradita si pazita de securitate, si pt tanc mai munceau cu turnatorii si utilaje mari de prelucrare : Arsenal resita ,IMGB, Progresul Bucuresti pe langa vreo 3-4 sectii din 23 August care faceau piese.
          Care dintre ele mai produce ceva azi,si cine poate prelua productia alora azi la nivelul de dinainte de ’89 cand nu conta daca sunt profitabile sau nu, conta ca avem mandria noastra socialista chiar daca mancam tartite si gheare

          1
          • Merci mult de raspuns! Deci in concluzie daca toate TR-85 exsistente acum in dotarea ArmRo vor fi aduse la nivelul M1 sa se considere ca mare realizare. S-a mentionat mai de mult intr-un comentariu aici pe site ca daa se vrea tun de 120 mm pe TR-85 trebuie modificata structura tancului, care normal ar rezulta alt tanc.
            Nu stiu daca in ArmRo mai sunt disponibile atatrea tancuri TR-85, incluzandu-le si pe cele 54 TR-85 M1 Bizon pt a forma macar 4 batalioane. Ar fi posibil ca actuala structura a TR-85, motorul de 850 h, transmisia si suspensiile, sa suporte un tun de 105 mm? Parerea mea s-ar merita efortul financiar ca solutie temporara pana ArmRo va avea un nou tanc modern in dotare care macar va fi intretinut si modernizat in Romania. TR-85 M2 (cu tun de 105 mm) Bizon ar fi ca rol si cat de cat caracteristici precum noul M-10 Booker. 6 batalioane de M-1 A2 Abrams si 4 batalioane de TR-85 M2 Bizon ar acoperi judicios teritoriul Romaniei. 6 batalioane de M-1 A2 Abrams si 4 batalioane de TR-85 M2 Bizon ar acoperi judicios teritoriul Romaniei. Cum am mai mentionat : daca exista vointa politica se poate face cam orice in Romania pt ca bani sunt in Romania dar sunt prost gospodariti si partial ciorditi. Polonezii au un proiect de tanc pe baza K-2 PL cu design de turela modificata si cu sasiu extins la 7 galeti de rulaj pe fiecare parte cu ei s-ar putea realiza in viitor in colaborare un nou tanc fabricat partial in Romania si cu asistenta sud-coreeana. De la TR-85 pt noul tanc romanesc ipotetic ar fi ok sa se pastreze lungimea sasiului si amplasarea celor 6 galeti de rulare. In rest designul, latimea si inaltimea shasiului sa fie la fel ca la K-2. Un sasiu cu 7 galeti de rulare ar fi prea greu si neadaptat la relieful Romaniei. Bine toate astea sunt sf-uri iar transpunerea lor in realitate depinde de politrucii diin Romania si dispozitia lor de a investi in asa ceva.

    • Mai bine cu turela cu tun de 105mm de la John Cockeril.
      https://www.youtube.com/watch?v=ugLwiMbVFW8

      Pui un Iron Fist pe ea si ai rezolvat problema. MTB modern nu mai faci din TR85, dar poti face un tanc usor pentru sustinut infanteria, ca tot revin la moda.
      Infanteria are Spike/Javelin/drone pe masinile lor, in caz de tanc inamic in zona.

      Mai pui niste turele din alea si pe Piranha 5, sa ai ceva cu 105mm de mers in deplasare.

      9
  6. Obligat de amenintarile ecologice am fost nevoit sa-mi iau masina noua, desi aia veche mergea perfect. Am dat un A4 diesel, cu 240000 km, 10 ani, Euro 5, si am luat A4 diesel, Euro 6. In timp ce cu ala vechi nu avusesem absolut nici o problema, la asta noua sunt nevoit sa-i schimb bieletele dupa numai 50Tkm; mansoanele de cauciuc defecte, piesele se fabrica in China. In Ge nu se mai fabrica asa ceva. O bujie de incadescenta, care are si senzor de presiune costa 150 euroi. Acumulatorul trebuie programat. In plus extrem de putine servisuri sunt capabile sa „inteleaga” electronica masinii.

    Atit avioanele Airbus cit si Boeing, mai ales cele moderne, se defecteaza in veselie.

    Ma intreb cum s-ar descurca armata romana daca ar avea F 35? reparatii, piese de schimb!? IAR 99 se modernizeaza deja de vreo doi ani.

    Rusii au construit niste drone conduse prin fir, isi cara firul dupa ele. Extrem de ieftine, f sigure, nu prea pot fi detectate, raza de actiune 11 km.

    Nu m-as mira sa se ajunga la lupte cu sabii, desigur fabricate in China.

    Pur si simplu oamenii nu mai sunt capabili sa-si inteleaga propria tehnologie.

    41
  7. Pai sa citeasca si MAPN-ul + Ministerul Economiei cum sta treaba cu germanii si industria de aparare, avand in vedere faptul ca si-au pus in minte sa se vada cu nemtii de la RM abia prin August pentru a discuta de fabrica aia de pulberi. Idem pentru munitia de 155 mm, ca ME asteapta ca MAPN-ul sa se decida ce obuziere cumpara. Chipurile pentru niste particularitati ale munitiei, desi nimic esential nu se schimba. Anyway, suntem exemplul perfect de asa NU!

    Si covrigarul se bucura la maxim ca nu ii mai cere nimeni bani in prag de alegeri, ca are el pe ce sa ii cheltuie!

    11
  8. @neamtu tiganu – „Ma intreb cum s-ar descurca armata romana daca ar avea F 35? reparatii, piese de schimb!?” – eu zic că poți să-ți faci o idee de pe aici – https://www.gao.gov/assets/870/861566.pdf

    1
  9. Strict legat de LEO MBT, omu’ de la KWM a spus clar intr-o declaratie de presa ca daca e nevoie, poate sa reactiveze tot lantul de furnizori subansamble, dar vrea un backlog serios, cu banu’ jos si asumat politic. Cred ca ar vrea minim 1000 de bucati, ca sa se merite.
    Cat o dura sa se reactiveze si care va fi viteza de livrare atunci – alta discutie.

    Germania a comandat in 2023 18 bucati de LEO2. Repet, 18 :))
    Tot backlog-ul de comenzi pt LEO2 e acum mai mic de 500 de bucati.

    Deci se trage de la politic ca au lasat o asemenea capacitate industriala sa se destrame, din lipsa de comenzi.

    7
    • Si ce vroiai sa facă? Sa comande prosteste tancuri intr o perioada cand china era vai mama ei si rusia in faliment aproape total? Si sa le depoziteze in caz de?? Si asa aveau o galagie de testoase dupa cold war de care au scapat cu chiu cu vai.

      4
  10. Industria de apărare din occident a luat-o de mult timp razna. Apărarea e doar un motiv, obiectivul este profitul. Un șurubel sau o garnitură de cauciuc costa cât toate salariile din fabrica pe timp de o lună. De ce s-ar grăbi cu producția când profitul e asigurat pentru două decenii înainte și în numere cu trei cifre înainte de% ??!!!!
    Industria germana din WWII pur și simplu nu avea resurse, până și metalul cel mai simplu era restricționat, multe repere pentru alte industrii și chiar pentru armată se realizau din lemn. Acum nu poate fi vorba de criza de materii prime, nici de spatii de producție, nici de linii tehnologice, nici de lipsa de personal. Industria germana duduie la propriu și este de departe bogată la toate aceste capitole.

    3
    • Vezi ca nu prea-ti bat kinzalurile pana-n Europa =)))

      Sunt o gramada de tehnologii care s-au schimbat in ultimii 30 de ani. Trecerea de la fiare la plastic nu a afectat doar apararea si productia de masini, ci absolul totul. Pana si casele asa cum se fac azi, chiar si fara polistiren ca pe la saracii din est, sunt blindate cu plastic, acolo unde in trecut se bagau materiale durabile. Asa au ajuns lanturile de aprovizionare sa se rearefieze in Europa… iar comenzile de mii de tancuri nu ar garanta neaparat ca se refac sursele de metal peste noapte. Sunt profesii intregi care aproape au disparut in context, ramuri in care abia daca mai gasesti tipenie de autohtoni tocmai din cauza volatilitatii in contextul concurentei din Asia.

      Globalizarea nu e rea in principiu, dar lipsa de viziune in detalii cum e asta cu tancurile conduce la excese, care costa mai mult. Deocamdata Europa abia face tranzitia energetica, mult prea mult amanata… mai e ceva de parcurs pana la fieratanii.

      Controlul asupra unei resurse conduce la monopol tehnologic… adica spre modelul „warcraft”, in care unii fac armata din mutanti si ceilalti din robotei.

      3
  11. Cehii nu tin cont de articolele rautacioase de pe RoMilitary – Czech Republic Confirms Plan to Acquire 76 German Leopard 2A8 & 28 Leopard 2A4 Tanks

    https://www.armyrecognition.com/defense_news_march_2024_global_security_army_industry/czech_republic_confirms_plan_to_acquire_76_german_leopard_2a8_28_leopard_2a4_tanks.html

    3
  12. Mna abia acum se vede cat de mult au stricat politicile ”pacifiste ” ale lui frau Merkel industria de aparare germana …si inca piesele ca piesele dar oare mai au oamenii capabili sa refaca industria ? Ca mare parte din constructori sunt pensionari . copii lor nu prea mai isi dau silinta pt. meserii de gen si resursa bugetelor e indreptata spre migranti si ajutoare sociale ,Cu astea nu prea poti revitaliza industrii specializate de aparare peste noapte , cel mult sa pui cozi de matura in loc de mitraliere si sa scoti prototipuri

    1
    • „copii lor nu prea mai isi dau silinta pt. meserii de gen ” – asta nu-i problema in Germania, meserasii buni sunt platiti la acelasi nivel cu inginerii, au scoli profesionale foarte bune.

      Problema e ca fac mofturi la export, spre deosbire de Franta care vinde oricui. Ala-i motivul pentru care industria de aparare germana are capacitate asa mica.

      4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *