Până vine F-16, Armata vrea să facă lifting MiG-urilor 21

Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, i-a informat, luni, pe parlamentarii din comisiile de specialitate că MApN derulează un program de prelungire a resursei de zbor a actualelor avioane MIG 21 LanceR, aflate în exploatare, până în 2016 – 2017, când se preconizează că vor începe să fie utilizate viitoarele aparate ce vor fi achiziţionate de România, a declarat şeful Comisiei de apărare a Camerei Deputaţilor, Costică Canacheu.

MiG-uri 21 LanceR

Ministrul Corneliu Dobriţoiu a prezentat luni comisiilor reunite de apărare din Senat şi Camera Deputaţilor o informare privindprocesul de achiziţie a avioanelor multirol pentru Armata Română.
Noi am alocat anul trecut, la dezbaterea bugetului, o sumă suplimentară pentru începerea programului de prelungire a resursei de zbor a MIG-ului şi am întrebat cum funcţionează programul. Anul acesta sunt şase (avioane MIG – n.r.) în revizie capitală, au fost patru. Am întrebat ce se întâmplă până în 2016 – 2017, când intră în exploatare celelalte. Programul (de prelungire a resursei de zbor a MIG-urilor – n.r.) este finanţat şi numărul necesar de avioane este şi va fi în funcţiune pentru misiunea de poliţie aeriană‘, a precizat, pentru Agerpres, deputatul democrat-liberal Costică Canacheu.

Comentariu RoMilitary
OK, sa incerc sa-i inteleg pe cei care au pus la punct acest plan ciudat: F-16 la mana a treia plus cateva MIG-uri 21  Lancer.
Pretul pentru cele 12 aeronave F-16A a fost initial de 500 de milioane de DOLARI! Nu euro, iar astazi am ajuns, cu diferite adaosuri, armament, piste, etc, la frumoasa suma de 690 milioane de euro, iar dupa umila mea opinie suma va mai creste. Acum, 690 de milioane de euro fac cam 850 milioane de dolari, adica, cu o mica crestere, destul de previzibila de altfel in toarte contractele romanesti, ne apropiem binisor de faimoasa suma de 1.2 miliarde de dolari, pretul cerut de americani, pentru urmatoarele…obiecte de inventar:
-24 F-16 block 25, modernizate la standardul de block 50/52, sau pe aproape
-armament pentru avioane si diverse sisteme de armament pentru o utilizare de 3-5 ani
-mentenenta pentru 3-5 ani
-modernizare infrastructura
-antrenamentul pilotiilor in SUA si pregatirea personalului tehnic.
Totul pentru suma de 1.2 miliarde de dolari.
Desi mi-ar place sa pot striga Hotii!!!, ca doar vor sa dea 850 de milioane de dolari pe doar 12 avioane net inferioare celor oferite de catre guvernul american, de aceasta data ma abtin. Si fac asta pentru ca pretul nu este neaaparat mare.
Asa cum am mai scris de cateva ori, ceea mai mare parte a sumei se duce pe asa-zisele costuri fixe, care sunt destul de apropiate, ori ca vrei 12 avioane, ori ca vrei 24. Din acest motiv noi cheltuim bani intr-un mod prostesc: bani multi, pentru o forta aeriana care cu 12 avioane nu mai este forta aeriana, ci un fel de politie de frontiera.
Asa cum nu poti cumpara o jumatate de submarin, si numarul de avioane dintr-o aviatie militara trebuie si el sa respecte un anumit algoritm.
Din acest motiv, pretul per total, va fi neeconomic si nejustificat de mare, pentru o forta aeriana foarte redusa.
Si iarasi ma intreb retoric: Fratiilor de ce nu ne mai cautam prin buzunare si nu completam suma pana la 1.2 miliarde de dolari?! Daca tot cumparam avioane la mana a doua, haideti s-o facem macar intr-un mod inteligent. Nu-i totuna sa ai F-16 apropiate de block 50/52 dotate cu rezervoare conforme, radare performante si sistemul „SNIPER”, sau F-16 la mana a treia care vor aduce spre block 40!

16 comentarii:

  1. Dobritoiu da inapoi?!
    Citisem mai devreme un articol pe hotnews in care Dobritoiu declarase ca tipul avionului multirol va fi anuntat in momentul semnarii contractului. Zicea ca negocierile se vor purta cu un singur furnizor (mai mult ca sigur F-16 din Portugalia) iar daca acestea nu vor acea succes, vor deschide negocieri si cu altii.
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-13329645-ministrul-apararii-corneliu-dobritoiu-inapoi-tipul-avionului-multirol-achizitionat-anuntat-momentul-semnarii-contractului.htm
    Sper ca am voie sa postez link-ul.

  2. Oricum ar fi cacatu nu o sa fie niciodata bici. Astia vor sa ne faca sa credem ca o sa si puste!
    Mi-as dori un articol de genul celui facut de tine in legatura cu offsetul, dar sa apara intr-un ziar cu triaj mare, la scara nationala sau macar pe un mare portal de stiri gen mediafax, hotznews, adevarul etc etc. Mi-as dori sa vad o confruntare televizata in care sa se puna problema offsetului si analiza celorlalte oferte de pe piata si exemple despre ce au ales niste oameni responsabili gen elvetieni sau polonezi.
    Daca aceasta tranzactie se realizeaza atunci vinovata este intreaga clasa politica + conducerea armatei si serviciile aferente pentru ca e jaf national, este subminarea puterii de stat la modul cel mai punctual posibil. Nimeni nu are nici o scuza pentru pasivitate si lipsa unei pozitii de interes national!

  3. e interesant – nici CSAT nu a scris nimic in comunicat de avioane portugheze, nici Ponta (care a zis ca nu poate sa zica tipul de avion ca nu e marfa comerciala) doar Dobritoiu s-a anuntat la TVR cu portughezele.

    ori pe Dobritoiu l-a luat gura pe dinainte si a dat din casa, ori au inceput sa aiba dubii cu planul ala ciudat de luat avioane de mana a treia „ca sa facem economii pentru F-35” – mai ales economiile cu reciclatul scarilor si aerodromului de doar 50 de milioane de lei.

  4. Sunt 690 milioane de dolari, preconizatul contract cu portughezii.

    Iar americanii, in miliardul ala, nu au inclus modernizarea infrastructurii de la noi si, daca nu ma insel, nici armamentul.

    • Eu stiu ca in 1,2 miliarde stiu ca era inclus totul. Armamanetul era 100% inclus.

      • Depinde ce intelegi prin armament si ce intelegi prin munitie. Lansatoarele de rachete sunt armament si erau incluse, dar ce sunt rachetele si erau cate rachete erau incluse si de care – vorbim de AIM9 sau de AMRAAM, cum are de ex. Cehia? Cate bucati? 2-3-100?

        La un pret de peste 3.5 milioane coco bucata e destul de relevant cat de mare e pachetul, si sunt relevante si conditiile de livrare, mentenanta, instruirea personalului, offsetul de la armament, etc.

        Dupa parerea mea contractul de armament poate fi foarte complicat. Sigur, putem sa luam ceea ce se cheama un pachet initial, dar daca iei un pachet serios, cum a luat Polonia acum vreun an, retin ca era in valoare de 400 milioane dolari.

        A propos de armament, si aici e de intrebat – vorbim de armament din stocuri de final, mai ieftin dar care poate expira in 2-3 ani, sau de armament nou?

        Raspunsurile la toate intrebarile sunt ca nu stim. M-am uitat si nu s-a spus niciodata ce se lua atunci.

        In orice caz, sa dai 1 miliard euro fara offset si fara finantare pe avioane vechi care vor mai cere bani si pentru mentenanta, operare, etc. – nu mi se pare intelept. Poate doar daca e razboi si suntem disperati, dar pe timp de pace si cand avem oferte mai generoase treaba asta cu vechiturile nu are niciun sens.

        Eu nu-i inteleg nici pe americani de ce preseaza cu F-16. Romania cu 9-12 avioane resapate inseamna zero ca si contributie posibila la un efort aliat. Nici macar antrenamente utile nu se pot face cu o tara care are o flota asa de mica.

        Ca sa ma refer si la Oltchim, exista un fir comun aici – avantul asta spre dezindustrializarea Romaniei e demn de o cauza mai buna.

  5. Costică Canacheu vorveste destre F16 si MIG-uri. Asa ceva ? Costică Canacheu ? :))

  6. Domnul Costica Canacheu este „tehnician electroenergetic” si sef al comisiei de aparare din camera deputatilor… Acum cred ca va dati seama cat de pregatit este dansul pentru a analiza datele legate de creditare, offset, exercitiu bugetar si caracteristicile tehnice ale tehnicii de lupta…

  7. Nu ca noi, pasionatii de asa ceva, am avea nu stiu ce pregatire! Sa speram ca are macar niste sfatuitori mai priceputi in domeniul asta.

  8. Iata datele din martie 2010 – oferta de atunci imi pare mult mai interesanta fata de situatia de acum, fiind urmata de achizitia de 24 de avioane noi:

    Cele 24 de avioane F-16 second-hand cumpărate de România vor costa aproximativ 1,3 miliarde de dolari şi vor ajunge în România în 2013. Urmează alte 24 de aeronave noi
    http://www.gandul.info/news/cele-24-de-avioane-f-16-second-hand-cumparate-de-romania-vor-costa-aproximativ-1-3-miliarde-de-dolari-si-vor-ajunge-in-romania-in-2013-urmeaza-alte-24-de-aeronave-noi-5774838#
    Achiziţionarea avioanelor F-16 aprobată de CSAT va costa aproximativ 1,3 miliarde de dolari, iar primele aparate, cu o resursă de zbor estimată la încă 10-15 ani (2500 – 3500 ore de zbor/avion) vor ajunge în România în 2013, informează Ministerul Apărării Naţionale (MApN), într-un comunicat de presă.

    MApN precizează că cele 24 de avioane aprobate de CSAT sunt variantă Block 25, revitalizate şi complet echipate, iar pachetul cuprinde asistenţă tehnică pentru o perioadă de 3-5 ani şi pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregătirea personalului navigant şi tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, muniţia, armamentul, costuri administrative.

  9. Si iata o alta info tot de atunci:
    CSAT a aprobat, marţi, propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane F16 în uz, documentul urmând să fie trimis Parlamentului spre dezbatere şi decizie

    http://www.mediafax.ro/social/csat-aproba-achizitionarea-a-24-de-avioane-f16-5771675

    „Având în vedere că România nu dispune de resursele financiare necesare pentru achiziţionarea unor avioane multirol noi, CSAT a aprobat propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane F16 în uz, propunere care va fi trimisă Parlamentului pentru dezbatere şi decizie. Ministrul s-a referit în expunerea sa la implicaţiile cauzate de terminarea, în următorii ani, a resursei avionului MIG 21 Lancer, aflat în dotarea Forţelor Aeriene Române”, se arată în comunicatul Administraţiei Prezidenţiale.

    CSAT a aprobat, marţi, propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane F16 în uz, documentul urmând să fie trimis Parlamentului spre dezbatere şi decizie.

    În cadrul şedinţei CSAT, ministrul Apărării, Gabriel Oprea a prezentat o informare cu privire la Programul Avion Multirol al Forţelor Aeriene.

    „Având în vedere că România nu dispune de resursele financiare necesare pentru achiziţionarea unor avioane multirol noi, CSAT a aprobat propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane F16 în uz, propunere care va fi trimisă Parlamentului pentru dezbatere şi decizie. Ministrul s-a referit în expunerea sa la implicaţiile cauzate de terminarea, în următorii ani, a resursei avionului MIG 21 Lancer, aflat în dotarea Forţelor Aeriene Române”, se arată în comunicatul Administraţiei Prezidenţiale.

    De asemenea, Oprea a prezentat concepţia privind comanda şi controlul structurilor de forţe în Armata României, documentul fiind aprobat de către CSAT. Această concepţie permite realizarea unui flux informaţional şi decizional mai eficient, se arată în comunicat.

    Potrivit documentului, ministrul Oprea a mai informat CSAT cu privire la starea de operativitate a echipamentelor din dotarea Ministerului Apărării Naţionale şi situaţia stocurilor de muniţii. Documentul s-a referit inclusiv la necesarul de muniţii pentru anii următori, precum şi la nevoia de recuperare a întârzierilor în ceea ce priveşte calendarul de delaborare a stocurilor de muniţie scoasă din uz.

    „Ministrul Apărării Naţionale a prezentat planul de pregătire şi planificare operaţională a efectivelor româneşti suplimentare care vor fi dislocate în teatrul de operaţii din Afganistan în anul 2010, urmând ca fondurile să fie alocate din fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului”, se mai arată în comunicat.

    MApN a lansat, în 2007, cele şase programe strategice de înzestrare a României, demers care, potrivit conducerii ministerului, „va asigura coerenţa politicii de dotare şi instruire a Armatei Române, creşterea interoperabilităţii cu partenerii (aliaţii) şi sporirea protecţiei şi capacităţii de manevră a detaşamentelor noastre dislocate în teatrele de operaţii”.

    MApN a anunţat la 11 septembrie 2009 că România a trimis o „scrisoare tip «Letter of Request»” Guvernului SUA în legătură cu avioanele F16, explicând că demersul este o procedură specifică în relaţia cu SUA, în concordanţă cu prevederile acordului referitor la programele de asistenţă economică şi tehnică.

    Surse MApN declarau MEDIAFAX la începutul lunii ianuarie 2010 că în ceea ce priveşte achiziţionarea de avioane multirol, bugetul MApN nu prevede nici fonduri de la buget şi nici posibilitatea de credite de angajament.

    Ambasada SUA a anunţat, în ianuarie, răspunzând unei solicitări MEDIAFAX că Statele Unite au transmis informaţii preliminare către MApN referitoare la avioanele F-16, răspunzând astfel unor întrebări formulate de Armata română.

    La rândul său, directorul de marketing pentru România al firmei Gripen, Richard Smith declara că partea suedeză a făcut deja mai multe oferte avantajoase părţii române privind achiziţionarea de avioane Gripen. El lega însă procedura de achiziţie de codul de conduită al EDA (Agenţia Europeană de Apărare) şi spunea că semnarea acestuia de către România ar fi garanţia pentru o procedură de achiziţie transparentă.

    Înlocuirea actualelor avioane MIG-21 Lancer, avioanele de luptă din dotarea Statului Major al Forţelor Aeriene (SMFA) al căror ciclu de viaţă se va încheia în curând, este printre primele probleme ale Ministerului.

    Analiza caracteristicilor tehnico-economice ale celor mai performante avioane multirol a determinat identificarea a cinci tipuri care satisfac cerinţele operaţionale elaborate de apărare. Este vorba despre F-16 – Lockheed Martin, SUA, JAS-39 Gripen – SAAB, Suedia, Eurofighter Typhoon – consorţiu Germania, Marea Britanie, Italia şi Spania, F-18 – Boeing, SUA şi Rafale – Dassault Aviation, Franţa.

    • Vad ca s-au identificat 5 tipuri de avioane care satisfac cerintele – nu doar F-16.

      Atunci despre ce vorbeste Dobritoiu cand zice ca exista pericolul sa se termine avioanele de generatia 4 si sa ramanem fara?

      Chiar nu exista acest pericol, capacitatile de productie actuale in Europa si in SUA sunt supradimensionate, ramase mari dupa razboiul rece. N-am auzit pe nimeni pana azi sa se planga ca nu are de unde sa gaseasca avioane. Cetatenii astia care ne conduc fac declaratii din ce in ce mai trasnite.

    • So… istoria ne invata ca CSAT-ul a mai a dat aprobari pentru cumpararea de avioane Sh , pe care le-am cumparat cum am cumparat si OZN-uri…avind in vedere ca acum au lasat-o in coada de peste(specific romanesc, nu se spune nicaieri ca vom lua cazaturile..astaaaaa…F-urile de la portughezi, doar onor ministeriosul Dobritoiu trambiteaza ideea asta), ce va face sa credeti ca se vor cumpara acum???

  10. D-l Dobritoiu are un alter ego (la un alt nivel) în persoana consilierului federal helvetic d-l Maurer, care declarà, printre alte argumente pentru alegerea Gripen-ului, cà „Gripen fiind monomotor, nu avem de modificat decât un singur motor în loc de douà).

    Pe de altà parte, fatà de contra-ofertà a Dassault care propune 22 de Rafale (cert, cu capacitate aer-sol degradatà) la acelasi pret ca SAAB cu 22 Gripen, el spune :”Nous pourrions discuter uniquement si un Etat nous faisait une nouvelle proposition, notamment dans le cadre d’une contre-affaire ou d’une négociation diplomatique”
    (Am putea discuta numai dacà un STAT ne-ar face o nouà propozitie, mai ales în cadrul unei afaceri compensatorie sau a unei negocieri diplomatice).

  11. cand o sa cada primul F-16, ma intreb eu oare ce se va intampla? pe unde vor scoate camasa politicienii astia de rahat? ce le vor spune sotiilor pilotilor cazuti? ce le vor spune copiilor lor si ce se va face mai departe? chiar daca dobritoiu(acest nenorocit) ne va arata ca are toti banii pt acele F-35 nu il cred cand ne minte cu nerusinare ca le vom cumpara. adica noi nu stim ce jeguri de politicieni avem oare?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *