Problemele generate de F-35B nu se mai termina

america-00

In ulitmii cinci ani USMC a tot testat F-35B STOVL pe navele sale de asalt din clasa Wasp si mai tot timpul le-a cam dat cu virgule! Practic noul avion al Infanteriei Marine Americane, gata sa intre in dotare in 2015, aduce cu el cateva probleme importante pentru operarea sa in siguranta la bordul navelor de asalt americane. Lucrul care da cele mai multe batai de cap vine de la motorul care echipeaza aereonava, efectiv cel mai puternic motor montat pe un avion de lupta, iar de la puterea acestui “mosntru” vin de fapt incurcaturile pentru americani.

Mai multa putere, inseamna mai multa caldura generata de jetul motorului, iar acest lucru pur si simplu nu da bine. Mai clar jetul incandescent topeste suprafata pistei de aterizare de pe navele de asalat, iar acest lucru este insotit si de faptul ca proiectantii acestor nave nu au tinut cont de loc de F-35B cand au gandit aceste nave. Daca avioanele operate astazi pe navele din clasa Wasp, AV-8B, pot fi managerizate, motorul F-135 nu numai ca topeste pista, dar genereza suficient de multa caldura incat sa puna in pericol conductele de alimentare si munitile. Practic vorbind un F-35 are nevoie de un spatiu mai mare pentru disiparea caldurii generate de motor, iar pe nave cam toate facilitatile de alimentare si mentenenta sunt prea aprorate de avioane.

F-35B-vertical-landing-at-USS-Wasp

Astfel intreaga infrastructura, care este construita pe sub puntea navei, trebuie protejata mult mai bine, in idea de face fata noului motor. Ba aterizarea sau decolarea poate afecta si sistemul CIWS Phalanx aflat la bordul navei.

Fata de avioanele Harrier care cantaresc doar 13 tone, F-35B cu cele 27 de tone full, are nevoie de o putere mult mai mare pentru decolare/aterizare, iar puntea navei nu a fost construita pentru a suporta acesta forta (caldura) suplimentara. Dar F-35B face probleme si pe uscat nu numai pe nave, astfel ca tot datorita jetului si caldurii degajate, acest avion face praf sistemul PSP (Perforated Steel Planking). Acest sistem il cunoasteti, l-ati vazut la televizor, si consta din placi metalice gaurite si care asamblate una cu alta pot crea foarte repede o pista de decolare/aterizare improvizata, in zone nispoase, umede,  neamenajate, sau poate fi folosita la repararea de urgenta a unui aeroport a carui pista a fost  bombardata. Numai ca motorul F-ului are exact acelasi efect de topire ca si in cazul pistei navelor de asalt.

pr-35th-sps-000b-early-pr-ab-terry-morris-1966

PSP (Perforated Steel Planking)

Asadar alti bani, alta distractie, pentru protejarea pistelor navelor de asalt si a infrastructurii de sub ele, dar una peste alta F-35B este asteptat cu nerabdare de toata suflarea USMC, speram si noi alaturi de ei, incepand din 2015.

 

Sursa: strategypage

GeorgeGMT

4 comentarii:

  1. Yak-41 avea si el problema asta, interesant ca au renuntat la el si au vandut „dusmanilor” modul de functionare al propulsiei.Iar americanii la mai bine de 20 ani nu au rezolvat-o!

    • Asa e, Yak 141 avea aceeasi problema, pana la urma F-35 e un Yak un pic mai cosmetizat.
      Tin minte cand americanii radeau de rusi ca avionul lor gaureste pista, si e tare nostim ca dupa douazeci si ceva de ani, americanii astia tot batuti in cap au ramas.

  2. Imi doresc sa aibe probleme mereu aceste avioane si sa fie un mare esec 🙂 Imi mai doresc ca romanasi sa isi construiasca propiul avion si sa se puna pe spionat alte tari mai mari sa fure tehnologie si sa o imbunatateasca la noi pe aici pe la romanica,dar e grele 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *