Si americanii cumpara tot cu offset!

Desi sunt cel mai mare exportator, SUA a si importat armament in valoare 560 mil $ in 2015, Romania a realizat exporturi  in SUA  de aproape  31 mil $ in primele 6 luni din 2016 – in principal  arme usoare, pentru uz civil.

In cazul marilor contracte de import in SUA, care sunt de fapt  foarte rare, toti potentialii exportatori  se asociaza cu producatori americani pentru a participa la licitatii.

Unul din aceste programe este T-X, ce prevede inlocuirea avioanelor de antrenament T 38 Talon cu un avion avansat pentru trecerea ulterioara a pilotilor pe avioanele de generatia a Va. Numarul de bucati este de 350  initial, putand fi extins pana la 1000.

 

M 346 produs de italieni, este si el competitor.

Initial a fost o colaborare cu General Dynamics in propunerea pentru T-X  si dupa retragerea acestora, Leonardo-Finmeccanica a inceput un parteneriat cu Raytheon, Honeywell (motoare) si CAE USA (simulatoare).

t-100-aermacchi

In ultima perioada au aparut in presa informatii despre negocierile tensionate cu italienii cauzate de faptul ca Raytheon isi asuma rolul de prim contractor si leader al programului denumit T 100.

De asemenea sunt si discutii aprinse referitoare la exporturile viitoare facute prin US Military Sales program. Se spune ca italienii sunt foarte frustrati, intru-cat desi sunt „proiectanti” ai avionului, americanii le acorda doar un rol secundar.

In reclama de pe siteul Raytheon, este specificat ca avionul  va fi produs in SUA, aducand mii de joburi. Am spus „proiectanti”, intru-cat proiectul initial al avionului a fost facut de Yakovlev (YAK 130 ) care a intrat in cooperare cu Aermacchi in 1992. Datorita lipsei de finantare, rusii au vandut documentatia in anul 2000 cu 77 mil $ italienilor. Desigur italienii l-au modernizat si imbunatatit la nivelul cerut in vest.

Daca ar castiga competita, americanii s-ar antrena cu T 100 iar rusii cu YAK 130 – in linii mari, cam aceiasi platforma desigur dotata diferit. Interesant!

 

Alt competitor la T-X este T-50,  trainerul dezvoltat de KAI in Coreea de Sud impreuna cu Lockheed Martin.

LM a participat in proportie de 13% din costul de 2,1 mld $ al dezvoltarii.

t-50

Deja s-a anuntat ca in cazul castigarii contractului, productia avioanelor va fi realizata in SUA.

De curand LM a afirmat ca poate livra avioanele mai devreme cu 3 ani fata de data preconizata -2024- permitand o reducere a cheltuielilor USAF cu 1 mld $ prin retragerea anticipata a T 38. Oricum e cel putin ciudata strategia de marketing a celor de la LM, care vorbesc de reduceri de costuri si livrari in avans, tocmai ei care au facut ce au facut cu F 35 din acest punct de vedere.

t6_texan_ii_pensacola_navy

In SUA, acum aproape 20 de ani, a existat un program de cumparare pentru avioane de antrenament primar JPATS, respectiv 750 avioane de antrenament primar. Au participat mai  multe companii straine, toate in cooperare cu marile firme americane.

De fapt avionul care a castigat licitatia a fost  Pilatus PC 9 proiectat in Elvetia, care a devenit prin modificarile facute de americani Beech Pilatus 9 Mk2  denumit ulterior Beechcraft T 6 Texan II.

In acea perioada Beech facea parte din grupul Raytheon.

Avionul a fost exportat in  Israel, Canada,UK, Noua Zeelanda, Grecia. Irak. Mexic.

Pilatus, firma elvetiana a primit in final doar roialitati din toate vanzarile.

Probabil ca aceeasi situatie va fi si in cazul italienilor pentru M 346.

Cele doua programe, JPATS si T-X, au  caracteristici comune tipice pentru offset in cazul importurilor; obligatoriu o firma americana ca si contractor principal, productia realizata in SUA si exportul ulterior al avioanelor de catre americani.

Oficial nu exista nici o impunere.

De fapt e absolut normal pentru o putere ca SUA.

Daca vrei sa ai acces la piata americana a marilor contracte de aviatie, astea sunt conditiile.

Oricum nu le trebuie nici o aprobare si nu se asteapta la contestatii.

 

23 de comentarii:

  1. Ai cine sa faca contestatii?! (ma rog tin minte ca dupa ce au decis sa se doteze cu Beretta M9 a exista o contestatie. Smith and Weson era taere nemultumit – avea un nou pistol proectata excat ptr armata)

  2. Gogu' de la cazane

    Sincer nu inteleg de ce ai dori sa participi la licitatiile americane unde pare a se castiga destul de putin. Doar pentru renume si reclama? Nu te costa cam mult?

    • Pa ar fi mai multe motive: castigi din volum+ export catre terti. Astia nu cumpara 12 bucati, castigul nu-i chiar atat de mic, ind militara este fericita ca are comenzi, merge mai departe, plus ca multe companii sunt publice pe actiuni, iar actionarii castiga din cresterea valorii actiunilor si ar mai fi si altele.

    • Daca sunt destepti romanii, daca permite bugetul si orele alocate la englezi iar daca nu permit, atunci sa ne oferim sa platim noi combustibilul, poate se baga la cateva exercitii comune cu F-16 romanesti.

      Chiar si cateva zboriri si cateva dogfighturi asa, prin zona bazei, ar insemna mult pentru romani. Am vedea cum se comporta F-16A MLU al nostru in lupta cu un bimotor nou, cu viteza ascensionala de peste 311 m/s, aripioare canard si rata initiala de viraj mai mare (dar cred ca si sustinuta), ar vedea cat de repede ti-o iei de la radarul CAPTOR, un radar AESA, plus ca am putea exersa putin cu niste piloti care sunt convins ca au multe ore de zbor ca doar n-o trimite in Romania niste invatacei.

  3. Coane Gregoar, nu te obliga nimeni sa-ti gasesti un partener american. Toata chestia tine de legislatia in vigoare: The Buy American Act of 1933. Legea iti spune foarte clar; ori iti gasesti un partener american ori iti infiintezi si inregistrezi o filiala in SUA prin care vei produce (partial in cele mai multe cazuri) si vinde produsele respective. In cazul Leonardo, astia s-au contract pe potentialul „ciolan” care daca il castiga necesita anumite investii capitale pe care Leonardo din motive pe care nu le stiim nu erau dispusi sa si le asume singuri, ei deja avand in SUA o filiala foarte mare in DRS Technologies. Asta pur si simplu se numeste „capital investment risk management.” Nu este nimic iesit din comun aici. Toti marii producatori de armament occidentali au filiale in SUA: Airbus, Thales, Elbit, BAE, etc.

    Chestia cu FMS tine de faptul ca ai posibilitatea sa cumperi produse si servicii cam la aceleasi preturi precum Uncle Sam si multi devin obfuscati pentru chestia asta. Uncle Sam se uita foarte atent la preturile cerute de producatori si se fac tot felul de verificari si se folosesc de tot felul de mecanisme financiare pentru a asigura controlul preturilor. Bine inteles ca in mare parte te alegi cu „redeventele” (WTF roialitati? Cuvantul nu exista in Dex), daca modelul tau de afaceri este dependent de un partener american, iar tu ai dificultati in ati negocia ciolanul cum trebuie. In afara de asta daca cumperi prin FMS nu iti bati capul cu banalitati cum ar fi plata de TVA pentru simplul fapt ca Uncle Sam nu plateste TVA si taxe in general, deci din start s-ar putea sa te coste cu 20% mai putin produsul sau serviciul respectiv. Un mic exemplu: Suedia a optat sa cumpere elicoptere UH-60M prin FMS si nu S-70 care ar fi fost fabricate integral prin Polonia si Turcia, pentru simplul fapt ca nu si-au batut capul cu achitarea TVA. Asta se numest „good business” si felul prin care Uncle Sam isi suporta producatoriii de ciurucuri.

    • @Alex
      Am si eu o intrebare nitel off-topic.
      Ai idee de ce website-urile fortelor armate americane (army.mil) blocheaza IP-urile romanesti? E normala o astfel de masura, mai sunt tari impotriva carora a fost luata?

      • Sunt unele site-uri cu domeniu .mil care necesita un certificat PKI (public key infrastructure) pentru a le accesa. Ele de fapt nu sunt pe Internet-ul public ci pe NIPRNet (Non-Classified Internet Protocol Routing Network) care este un fel de intranet ne-secretizat care are anumite „gateways” la Internet-ul public. Asta s-ar putea sa fie problema. In general nu iti blocheaza accesul indiferent de originea IP tau.

        • @Alex
          Mersi! Si exista vreo solutie?
          Amicul care mi-a atras atentia si m-a rugat sa incerc si eu mi-a spus ca el dupa o vreme in care nu le putea accesa (la inceput a crezut ca or fi picat) pana la urma si-a schimbat IP-ul si doar asa a reusit.
          Cu orice alt IP a incercat i-a mers, cum ramane cu cel din Romania cum nu are acces.
          Mie nu imi merg site-urile alea de nici o culoare, dar nu ma bag la chestia cu IP-ul ca nu ma pricep.

          • Poti sa-ti instalezi un VPN pentru a masca adresa de IP, dar presupun ca astia au scule care isi dau seama de asa ceva. Alfel nu stiu ce sa-ti spun.

  4. @Alex Cred ca prin Buy American se impune in cazul achizitiilor pentru aparare ca produsul final sa fie fabricat in US, + 50% din valoarea componentelor,

    The Buy American Act imposes a two-part test:
    (1) The end-product must be manufactured in the United States, and
    (2) more than 50 percent of the cost of all the component parts must also be manufactured in the United States.
    If a product meets this two-part test, then a product can be considered a „domestic end product” under the Buy American Act.

    http://www.wingovernmentcontracts.com/buy-american-act.htm

    Este un mod de protejare a pietii si obligativitatea productiei locale.
    Ai dreptate -termenul corect e redeventa.
    La TVA in UE platesti TVA si daca importi din afara UE .

  5. Raytheon a anuntat ca in eventualitatea in care va castiga contractul, va construi o fabrica noua in Meridian, Mississippi pentru productia M 346 alias F 100.

    http://www.raytheon.com/news/feature/raytheon-chooses-t100-mfg-site.html

  6. Nicio afacere cu acesti concurenti…….contractul il vor castiga cei de la Avioane Craiova&INCAS, cu viitorul IAR DT/XT.

    Se baga in licitatie pe ultima suta de metri si ofera pretul cel mai mic. Productie in Romania cu masive importuri de tehnologie, piese si componente SUA. 🙂

    Si cand ne spalam pe fata, dimineata, dupa ce ne trezim, constatam realisti ca pe pamantul INCAS din Militari a rasarit un Mega-Mall(dar au pastrat avionul IAR 93 de la intrare de efect), iar in halele Avioane Craiova a rasarit o moderna croitorie chinezeasca! 🙂

    Traiasca globalizarea!!!

  7. lockheed au destule contracte deja, italienii nu ii vad avand vreo sansa si northrop are pe ala cu bombardierul…daca nu e vreo oferta care sa se detaseze clar atunci boeing care tot ameninta ca inchid atelierul militar…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *