Soryu-class Australia

In fata concurentei crescute, pentru dotarea Marinei Australiene cu o noua clasa de submarine, japonezii fac si ei un pas in fata – pe model suedez – si se ofera sa construiasca navele in parteneriat cu companii australiene, daca Soryu-class ar castiga competitia.

Soryu-sub

Soryu class

Pana nu demult oferta japoneza – sustinuta si de anumiti politicieni australieni – era foarte simpla: japonezii costruiau submarinele in santierele lor si apoi le trimiteau in  Australia, doar ca alti politicieni din “Tara cangurilor”, ceva mai destepti decat primii, s-au intrebat de ce sa nu bage ei banii pentru submarine in economia nationala?!

Astfel aizbucnit chiar un mic scandal de presa intre adeptii achizitiei submarinelor direct de la producator si cei care doreau o implicare cat mai mare a industriei australiene in acest proiect-mamut. Lucrurile s-au acutizat dupa ce suedezii de la Saab-Kockums si-au deschis un birou in Australia si au propus o schema de colaborare pentru viitorul submarin australian, suedezii oferind o solutie mult mai avantajoasa, unele surse sugerand chiar ca Saab ar avea mandat de la guvernul sau sa ofere Australiei un parteneriat inter-guvernamental pentru impartirea fondurilor de R&D, atat timp cat si Suedia este in cautarea unui nou submarine (programul A 26).

Asadar Japonia ofera acum o cooperare industriala intre firmele celor doua tari, astfel incat cele doua parti sa contribuie la dezvoltarea si constructia de componente, urmand ca submarinele sa fie totusi asamblate in Japonia.

Argumentul celor care vor doar sa cumpere submarine la cel mai bun pret posibil, pentru cele mai bune nave existente este dat de faptul ca daca Australia ar cumpara pur si simplu navele din japonia, fara s-o intereseze nici o cooperare industriala, pretul ar fi un pic peste jumatatea sumei pe care ar plati-o daca s-ar merge pe constructia in Australia prin transfer de tehnologie, etc.

Poate ca din punctul de vedere al australienilor, una dintre cele mai bogate tari din lume cu un PIB de peste 1500 miliarde de dolari, posibilitatea de a plati semnificativ mai putin pentru flota de submarine, ocolind industria locala, este o solutie decenta, pentru ca efectiv isi permit, la adapostul unei economii extrem de performante si de solide.

In acest, foarte particular, caz tind sa dau dreptate celor care sustin ca trebuie achizitionate cele mai bune submarine la cel mai bun posibil pret, fara alte complicatii…

GeorgeGMT

10 comentarii:

  1. Australienii sunt zgariciti in cazul asta…si orbi. Adica esti o tara-continent, inconjurata de apa si tu nu doresti sa iti dezbolti o industrie de submarine? Ciudat…

  2. cum ar fi Saab-Kockums șă deschidă oun birou la Constanța și îmreună cu ai noștri să înceapă ceva măcar ceva ….. un submarin sau o navă

  3. Old habits die hard. Royal Australian Navy, este obisnuita sa fie o forta secundara, pentru Royal Navy, care isi cumpara navele ca sa se potrivesca cu cerintele fortei principale si rolului asumat. Decand RN a incetat sa fie o forta capabila sa poarte razboi cu doua alte Marine in toate occeanele globului RAN cam da din colt in colt si nu stie ce rol sa isi asume.

    • Australienii sunt buni amici cu americanii inca din WW2. Cred insa ca nimeni nu mai vede astazi un conflict de mare amploare posibil, sau daca-l vede nimeni nu mizeaza pe un razboi lung, ci pe o confruntare masiva dar scurta in care fiecare combatant va lupta cu are in momentul respectiv.

      Cum in Australia problema banilor nu se pune si cum ei s-au apucat sa-si construiasca doua distrugatoare singuri (unul din motive fiind tocmai pastrarea capacitatii de productie si a fortei de munca calificate) alt motiv pt care ar accepta sa cumpere efectiv submarinele nu vad…

  4. Se justifica financiar sa isi dezvolte Australia o industrie constructoare de submarine pentru a realiza un anume numar limitat de submarine cu propulsie conventionala de ultima generatie?Cred ca deja unii specialisti australieni si consultanti occidentali deja au raspuns la aceasta intrebare.
    Constant am auzit ca atunci cand este vorba de tehnologie militara sofisiticata, daca ai si alte posibilitati de achizitionare, nu se justifica sa dezvolti de la 0 o industrie ca sa iti produci doar pentru tine un numar limitat de produse pentru ca nu iti recuperezi investitia facuta, destul de consistenta cand este vorba de tehnologie de ultima generatie.
    Cand deja ai aceste capacitati industriale, merita sa incerci sa le pastrezi, apeland inclusiv la parteneriate intre state, asa cum in acest caz o fac suedezii si japonezii.
    Exista insa si reversul medaliei.Trebuie vazut si care ar fi castigul industriei nationale pe termen mediu si lung, dintrun asemenea parteneriat in care beneficiezi de transfer de tehnologie.Poate ca dai acum mai mult cu 50%, insa vei castiga in viitor mult mai mult, gratie implicarii industriei locale in acest proiect(comenzi pentru multe firme locale care ar realiza anumite componente pentru submarine)asimiliarii noilor tehnologii de catre industria nationala care ulterior cu siguranta va dezvolta tot felul de proiecte cu aplicatie inclusiv in domeniul civil, plus ca logistic vei fi mai putin dependent de altii inclusiv cu submarinele tale.
    La modul real, de cate submarine ar avea nevoie Australia?Daca incepe un mare tambalau, chiar si regional, toti stim ca este excelent sa ai in acel moment, la indemana cat mai multe ca sa crapi capul dusmanului.Uneori pentru a descuraja potentialul inamic toti stim ca trebuie sa te inarmezi, in limita posibilitatilor tale, cu ce este mai bun.
    Off topic.Dificultatile economice ale Greciei cauzate de politicienii sai corupti care au implicat tara in mari cheltuieli pentru a achizitiona submarine germane model 214.
    http://www.cotidianul.ro/inarmare-in-criza-cum-se-torpileaza-economia-unui-stat-254925/

  5. Fotografie foarte rarà a submarinului (mai degrabà batiscaf) rusesc AS-12 (projekt 10831 Kalitka). Misiuni de spionaj si foraj de mare profunzime.

    Propulsie nuclearà + generator de aburi, vitezà în imersiune 30 noduri, profunzime 6.000 m !

    http://fr.rbth.com/en_bref/2015/01/13/un_sous-marin_russe_ultrasecret_capte_par_une_camera_32345.html

    Dar se stie cà de fapt russi „este” prosti…

  6. Au mers data trecuta pe mana industriei nationale cu Clasa Colins ce s-a dovedit f scumpa si cu multe bube (in primul rand se pare ca sunt destul de zgomotoase). Despre asta e vorba, vrem un produs performant in care sa ne incredem urmatorii 30 de ani sau vrem u submarin care o iesi cum o iesii dar asta e macar e produs local. Sunt argumente in ambele sensuri ersona pt o tara continent mi se parea logic sa teaca si ei la nuclear ev sa preia initial niste los angeles refurbish

  7. daca cumperi multe si intentionezi sa cumperi si pe viitor atunci se merita sati faci la tine acasa daca cumperi putine si nu mai ai de gand sa cumperi pt urmatori 30 de ani atunci nu se merita sa faci la tine acasa.

  8. Uite ăștia-s niște băieți zdraveni… japonezii… de ce nu încercăm și noi să intrăm în contact cu ei, să ne ajute să producem la noi acasă, o clasă de submarine autohtonă de cel mult @1000t, în imersiune… japonezi au și spiritul și mentalitatea supercalității!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *