Stemme S10, planorul motorizat cu elice retractabila si aripi pliabile

V-ati gandit vreodata ca, aflandu-va intr-un planor, vreti sa stati mai mult in aer? „Nu, zau”!

Stemme S10 reuseste sa faca acest lucru prin faptul ca este propulsat de un motor ROTAX 914F Turbo cu putere maxima de 115 cai putere (100 in regim de ”croaziera”), amplasat median, in spatele ocupantilor (pozitionati side-by-side), cat mai aproape de centrul de greutate si avand in bot o elice cu 2 pale retractabile, atingand astfel o raza maxima de peste 1700 km. Capacitatea standard a rezervoarelor este de 90 de litri (45×2) sau marita de 120 litri (60×2), consumul in conditii optime fiind in jur de 16 litri pe ora.

Sistemul electric al pasarii (plus priza de 12 V, receptacul extern pentru incarcarea bateriei) este alimentat de panouri solare situate in spatele carlingii, chiar deasupra motorului, unde se imbina aripile cu fuselajul.

stemme s10 details

Avionica este compusa din:

-computerul de bord LX9000 cu
-e-Vario (indicator/variometru al vitezei pe verticala)
-AHRS (senzori informationali de atitudine pentru cele 3 axe)
-Dynon EFIS-D10A (sistem de informatii electronice privind zborul).

Adaugam busola, 2x ASI (indicatori de viteza a aerului), altimetru, ELT 406 MHz (radiobaliza de localizare in caz de accident/pericol), GARMIN GPS 695 / 696 (sofware GPS), TRX1500 (sistem de avertizare anti-coliziune), electric trim indicator (pentru unghiul suprafetelor de control), Trig COM (radio VHF), Trig Mode-S (transponder), acoustic stall warning (sistem sonor de avertizare in caz de pierdere a portantei), fire warning, instrumente de bord UMA pentru starea motorului.

Stemme S10

Alte specificatii:

-masuratori: masa totala de decolare de 850 kg, incarcatura maxima de 250 kg, anvergura aripilor  de 23 m (cu aripile pliate de 11,4 m), suprafata aripilor de 18,4 metri patrati, inaltime 1,8m, lungime 8,42m.

-performante: rata de plutire pana la 1:50, viteza de croazierea pana la 250 km/h TAS (standard de aplicatie a testelor) la FL 100 (nivel de zbor corelat cu presiunea barometrica exprimat in multipli de 100 de picioare, deci ”100” = 10 000 picioare = 3050 m), rata de urcare (cu masa total de decolare) este de 4,14 m/s, raza -dupa cum spuneam- de 1720 km, plafonul maxim de zbor fiind atins pe la 9144 m (desi o varianta S10 VT argentiniana a ajuns pana la 12500 m in urma unor studii atmosferice facute in anul 2006 in jurul varfului Aconcagua).

Mai adaugam winglets la varful aripilor, trenul de rulare escamotabil si faptul ca acum exista si Stemme S12, o varianta mult imbunatatita la toate capitolele. Nu trebuie uitate vechile S6 (sau S6-EW, fiind dotate cu elice neretractabila),  ASP S15 (ASP – Airborne System Platform avand si o varianta UAV – SAGEM Patroller MALE) si S-10VC (si acesta fiind dotat cu canistre ce contin senzori de supraveghere insa avand la bord piloti umani precum ASP S15), S-10V (cu aripi scurte terminate la varfuri prin o serie de „aripioare” supraetajate, in stilul biplanelor/triplanelor) sau TG-11A care se afla in dotarea USAF Academy.

10 comentarii:

  1. Daca asa avea asa ceva m-as apuca si eu de planorism.

  2. Numai ca pretul mi se pare prohibitiv, costa peste 150.000 de euro bucata (chiar si unul vechi de 15 ani), ceea ce e absolut enorm pentru un motoplanor.
    Astia au o oferta mult mai tentanta dupa parerea mea: http://iconaircraft.com

  3. Superbà masinà. O singurà datà am co-pilotat un planor, senzatie de neutat.

  4. pe nefericitul picat cu planorul in munti il mai cauta cineva?

  5. Gogu' de la cazane

    La noi mai face cineva planoare/motoplanoare ?

    • Prin 2013 se „testa” HF-21A Lăstun

      „Pe lângă faptul că acest planor produs la Bistriţa este fabricat din toate tipurile de fibră, fiind astfel primul planor de fibră românesc, acesta este şi primul construit în România după Revoluţie.”
      http://adevarul.ro/locale/bistrita/planor-bistrita-1_51f29da8c7b855ff56771548/index.html

    • Nimeni. Fabrica ICA Brasov s-a inchis definitiv si iremediabil anul acesta prin aprili-mai. Acum e vanduta bucatele bucatele. Problema e ca nimeni nu a preluat certificatele de tip pentru planoarele facute acolo … si crede-ma ca IS29B2 este unul dintre cele mai bune planoare de scoala, acrobatie aeriana si zbor distanta in dubla ever made! Din nefericire Romania si-a batut joc de unul dintre putinele produse de exceptie de fabricatie autohtona.

  6. AragazCuBuleDeAer

    Cum naiba sa nu faca asa ceva cand inainte de ww2 construiau planoare non stop pentru instruirea pilotilor, avand voie prin conventie sa construiasca doar un nr. limitat de avioane, solutia….planorul frate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *