Tempest si F-X

Este foarte posibil ca Marea Britanie si Japonia sa-si uneasca programele de dezvoltare ale viitorului aparat de generatia VI, intr-o incercare de a face fata americanilor si europenilor (acestia din urma inca se mai gandesc). Sa ne aducem aminte insa de membrii din programul Tempest: pe langa britanici ii mai avem pe suedezi si italieni, ambele tari cu o puternica industrie aviatica si acum posibil pe japonezi. Impreuna, cele patru natiuni detin atat tehnologia cat si puterea financiara pentru a face ca noul program sa mearga mai departe, iar pe de alta parte Tempest/F-X ar avea inca inainte de nastere o piata asigurata si inca una semnificativa mai ales in noul context geopolitic. Tempest si F-X

F-X concept

Japonia este o super-putere economica si o mare putere militara, s-a aliniat intr-o maniera ferma de partea NATO in problema Ucrainei, in timp ce in Pacific, are cam aceiasi aliati. Noutatea mare este ca Japonia ar putea renunta la parteneriatul sau istoric cu companiile americane (Lockheed Martin in special) in favoarea europenilor. Din partea Japoniei programul F-X este coordonat de Mitsubishi Heavy Industries, de partea britanica de catre BAE Systems PLC. Probabil ca europenii, spre deosebire de americani, sunt de acord cu impartasirea tehnologiei cu japonezii, permitand Tarii Soarelui Rasare ca pentru banii cheltuiti sa se aleaga si cu un avans tehnologic semnificativ. Nu cred ca este vreun secret pentru cineva faptul ca Japonia incearca sa devina un furnizor de sisteme de armament avansat integrat, sa nu mai depinda pentru toate cele de bunavointa unuia sau altuia. Iar daca tinem cont de valoarea economiei japoneze si de forta industriei locale putem specula ca peste 20 de ani lucrurile vor fi diferite.

Tempest

Japonia vizeaza probabil un grad de independenta tehnologica mai mare decat a avut pana acum in relatia cu americanii. Insa trebuie sa intelegem ca alaturarea Japoniei in programul Tempest nu va fi un proces usor si vor trebui facute anumite compromisuri. Fiecare parte are cerintele sale, iar armonizarea lor ar putea sa dureze destul. Si mai trebuie amintit ca nici una dintre partile implicate nu a mai produs un aparat de lupta cap-coada de foarte mult timp, cei mai avansati fiind suedezii cu linia Gripen, dar si aici discutam despre un motor american sub licenta si alte subansamble facute de altii. GeorgeGMT

19 comentarii:

    • Eu nu prea cred 🙂 stim cu toti ca f22 nu a fost pt export nici la cerinta Japoniei si chiar nici pentru englezi,dar eu cred ca se pot descurca si fara americani, parerea mea ,eivdent pot sa ma insel dar Japonia chiar are cu ce si creier clar.

      1
  1. cred ca miscare asta are daca nu binecuvantarea, macar acceptul tacit al americanilor din mai multe motive. Daca observati un pic de partea Tempest-FX s-au adunat aliatii mai toti seriosi ai americanilor (cu exceptia coreenilor), aia mai zurbagii ramanand la proiectul „european”.

    Americanii i-au refuzat de mai multe ori pe japonezi cu F-22 si nu le vor da nici generatia VI acum in pregatire. O concurenta amicala pt Lockheed Martin va fi buna pt toti, inclusiv pt LM desi nu cred ca vor fi multa vreme la un nivel asemanator.
    Proiectul asta va prinde aripi curand

    8
  2. Salut
    Fara a avea intentia sa deturnez discutia pe alte directii, as zice ca istoria se repeta, dar pe alte coordonate. Bineinteles, daca acest acord se va finaliza cu bine. Vreau sa spun ca ceea ce a facut ca diviziile de portavioane japoneze sa fie spaima Pacificului din „40 pana la jumatatea lui „42 a fost contributia unor specialisti militari englezi. Acestia, ( la cererea Japoniei si cu acordul guvernului englez ) i-au initiat pe japonezi in anii „30 in tainele folosirii portavioanelor. Japonezii aveau 2 bucati ( Akagi si Kaga ) dar nu stiau sa le utilizeze. Vazand stangacia japonezilor, englezii s-au amuzat dar le-a placut dorinta lor de a invata lucru care peste ani s-a dovedit un dezastru tot pt englezi.

    10
  3. Poza cu Tempest-ul din articol nu mai este de actualitate. La Farnborough au expus o altà siluetà.
    Nu mai este un delta ci cu aripi sàgeatà apropriatà formulei lui YF-23 si întràrile de aer profund modificate.
    https://twitter.com/Rotorfocus/status/1548965727117402117?s=20&t=17mquJWZUL2FTfy4RcCaaw

    3
  4. Intr-adevar toate sansele sa-l vedem zburand, probabil in vreo 5 ani. Asa cum ai scris si tu, negocieri dificile, nu atat politice cat tehnice, partile avand viziuni usor diferite dpdv a ceea ce asteapta fiecare de la zburatoarea asta. Dar odata gasit compromisul, proiectul e ca si realizat. E si unchiu implicat pe acolo, indirect, dar e. Pana la urma are nevoie de aliati puternici si in vest si in est si isi face un serviciu facandu-si aliatii cei mai de incredere, mai puternici.

  5. Eu revin cu vechia fixație.

    F 35 nu e suficient pentru o forță armată.
    Trebuie alăturat ceva gen F 22.
    Deoarece doar împreună reușesc să domine cerul.
    Atât la lupta clasica de vânătoare cat și la lovirea inamicului in profunzimea apărării
    Plus SEAD.

    Acum F 35 este livrat tuturor care au bani.
    F 22 nu se mai produce de mult timp .

    Aleanta GB – Japonia- Suedia- Italia poate să producă o alternativa la F 22.
    Despre nemți și francezi am slabe speranțe.
    Mereu a fost cearta intre ei pe chestii zburătoare.
    Francezii nu au vrut să intre în programul Tornado.In Typhoon au făcut un pas înapoi la un moment dat dezvoltând Rafale.

    Dar un viitor înlocuitor pentru Typhoon e necesar. Și nu poate fi F 35 singur.
    Deciziile de acum se vor vedea peste ceva ani.
    PS
    Și americanos lucrează în foarte mare secret la un viitor urmaș al F 22.

    4
  6. Oare toata aceasta colaborare anglo – japoneza sa aiba legatura cu stirea ca japonezii ar incerca sa resusciteze „respinsul ” YF-23 ? E un clip care avanseaza aceasta idee dar acolo se vorbeste si de o colaborare cu Northrop. https://www.youtube.com/watch?v=tNaXnLh5O1Q,

    1
  7. capatu satului

    poate gresesc, spre deosebire de mentiunile din articol, la mintea mea Japonia nu va construi un avion impreuna cu UK pt ca ar insemna sa isi recunoasca incapacitatea,
    ori, Japonia are inca capacitate de inovare,
    si scoale si firme care pot construi la orice ora centre de cercetare,
    plus, daca imi amintesc bine, ca de putine zile koreeni de sud au zburat cu KF21 sau vor zbura,
    https://en.wikipedia.org/wiki/KAI_KF-21_Boramae

    asa ca, la mintea mea, japonezi au capacitate sa produca propriu avion,
    care datoriota suprafetei teritoriului si vecinilor trebuie sa fire un bimotor supersonic, aparat de suprematie aeriana,

    motoru, avionica, senzori, sistemele de lupta si restu vin separat si la tempest si restu,

    1
  8. Cu PAK FA 50, nimic nu se poate compara! Sukhoi e mama avioanelor. Se poate vedea si in Ukraina ce bun e acest avion avansat de generatia VZ. Cel mai invizibil dintre invizibile ?

    9
  9. Interesant , deja incep cam toti sa aduca forma la ceva asemanator cu YF-23 , Atunci cand americanii lansasera primele machete si interpretari artistice [fara coada ],de generatie 6 cam toti ceilalti aveau proiecte indraznete de genul aripa zburatoare pe care apoi le-au reorientat spre ceva mai conservator .
    Chiar sunt curios cu ce vor veni americanii pe piata pt. generatia 6 . In functie de ce vor scoate ei , restul proiectantilor probabil isi vor readapta formele

    2
  10. inca e departe ,avantajele concrete fata de generatia 5 nu au ajuns in punctul de inflexiune…depind si de o evolutie tehnologica care inca nu e pe deplin stapanita.
    se cerceteaza,proiecteaza,deseneaza,discuta,etc.dar nu e nici o graba.
    generatia 5 este pentru multi o provocare si azi….

    3
  11. Istoria se v a repeta… se vor face machete apoi prototipuri care se v or testa într un târziu se v or produce și ceva avioane… iar după ce entuziasmul trece v or cumpără iar de la americani…
    Singurii care v or beneficia real de pe urma programelor v or fi francezii și japonezii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *