Torpila Mk 43, o soluţie veche la o problemă actuală

Dezvoltată în anul 1950 şi aflată în dotarea US Navy şi Royal Navy, între 1951-1957, torpila de 10 inch (250mm) Mk43 a fost cea mai mica torpila antisubmarin, aptă să fie lansată din avion, helicopter şi de pe nave de suprafaţă.

Iniţial, torpila Mk43 Mod 0, produsă în cca 500 exemplare de General Electric Co., Pittsfield, Mass.,  avea un calibru de 12,75 inch (324mm), lungime – 2,24m, masa – 168kg, viteza 20 noduri, încărcătura explozivă 27kg HBX, raza de actiune 3900 m.

Variantele Mod 1 si Mod 3, de 250mm, au fost produse de Brush Development Co., Cleveland, Ohio şi de Naval Ordnance Test Station, Pasadena, Calif.. Producţia totală a fost de cca 5000 exemplare, între 1951-1959.

Caracteristicile celor două torpile erau următoarele:

 

Parametru Mod  1 Mod  3
Lungime (m) 2.32 2.32
Calibru (mm) 250 250
Masa totală (kg) 118 120
Propulsie Electrică Electrică
Ghidaj Helix search Helix search
Senzori Sonar activ Sonar activ
Incărcătura de lupta (kg) 24.5 HBX 24,5 HBX
Focos Contact Contact
Viteza (noduri) 15 21
Raza (m) 4000 4000
Autonomie (min) 9 6

 

Mk43 torpedo

  Torpila Mk.43

 

AD Skyraider Mk43

Torpila Mk.43 la bordul unui Douglas A-1 Skyraider

Torpila a fost retrasă din dotarea US Navy în 1957, fiind înlocuită cu torpila Mk44 (324mm, 34kg încărcătură explozivă, 30 noduri, 5500m-rază).

 

 

De ce mi-a atras atenţia această torpilă?

In primul rând, prin dimensiunile şi masa reduse.

O torpila de 2,3m si 120 kg este numai bună de folosit ca încărcătură de luptă pentru o rachetă care să o lanseze la o distanţă mult mai mare decât o pot face ASROC-urile actuale.

In prezent, sistemele occidentale de rachete antisubmarin nu depăşesc o rază de 55km, cele mai multe situându-se în jurul unei raze de 19-22km. La majoritatea acestora încărcătura de luptă este formată dintr-o torpila de 324mm calibru, cu o masă de 250-400kg, în funcţie de tip.

Detalii suplimentare aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-submarine_missile

Singurele sisteme cu rază lungă demne de luat în seamă sunt SS-N-16 Stallion ruseşti, cunoscute la ei sub numele RPK-6 / Vodopad (533mm) si RPK-7 / Veter (650mm), cu o rază de peste 100km, viteză 1,5 Mach şi cu încărcătura de luptă constând dintr-o torpilă de 400mm sau dintr-o încărcătură nucleară de adâncime.

Chiar dacă masa de 120 kg şi calibrul de 250mm o fac fezabilă, ca încărcătura de luptă, pentru orice rachetă antinavă (RBS, NSM, Harpoon, Exocet etc) primul vector purtător care mi-a venit în minte a fost IMI EXTRA:

lungime: 3,97m, calibru: 306mm, masa totală 450kg, încărcătura de luptă 120 kg, raza de lovire 20-150km, ghidaj GPS/INS, acurateţe: 10m, viteza: 3.5 Mach (estimat).

Probabil că utilizarea unei torpile de 2,32m lungime, ca încărcătură de luptă, ar presupune alungirea rachetei dar nu cred că, la valoarea lor, cei de la IMI nu ar rezolva problema, mai ales că masa totală rămâne aceeaşi.

 

Utilizarea unei astfel de rachete prezintă câteva avantaje:

– în primul rând, costul redus, în comparaţie cu rachetele antinavă enumerate mai sus;

– în al doilea rând, simplitatea sistemului de lansare, compact şi usor, cu variante terestre, navale si aeriene de lansare (testate de curand). Racheta poate fi lansată de pe coastă, folosind şasiul LAROM (cu 2 x 4 rachete) sau SAUR 2 (1x 4 rachete, pentru a-i păstra capacitatea amfibie), poate fi instalată (sistemul Trigon) pe orice navă militară de la 200 tdw în sus sau pe nave civile (în caz de urgenţă), poate fi instalată pe platforme de foraj marin sau poate fi lansată din avion;

–  în al treilea rând, viteza mare de cca 3,5 Mach care permite atingerea razei maxime (150km) sub 4 minute de la lansare. La o rază mărită de lovire, viteza vectorului purtător devine esenţială.

În cele 4 minute de la lansarea rachetei, un submarin se poate deplasa sub 3km (la 24 noduri) în timp ce, în cazul unei rachete cu o viteză de 0,8 Mach, submarinul va avea la dispoziţie aproape 10 minute, timp în care poate parcurge până la 8km, cu şanse mari să iasă din zona vizată.

IMI EXTRA

 IMI EXTRA

 

Lansare IMI EXTRA

 Lansare IMI EXTRA

 

Pentru distanţe mai mari aş vedea foarte fezabila utilizarea unei rachete de tip LORA:

lungime 5m, calibru 620mm, masa totală 1,6-1,8 to, încărcătura de luptă 440-600 kg, raza de lovire 280 km, ghidaj GPS/INS +ghidaj final video, acurateţe 10m, viteza 3,5-4 Mach (estimat).

 

Calibrul şi capacitatea de încărcare o fac aptă să ducă 4 torpile la 280 km sau 2 torpile la 320 km.

Poate fi lansată de pe un şasiu 6×6 sau 8×8, cu un lansator dublu sau quadruplu, poate fi lansată de pe un şasiu SAUR 2 (o singură rachetă, pentru a păstra capacitatea amfibie) sau poate fi amplasată pe nave de luptă (începând de la Tarantule) sau civile. Ar putea fi utilizata şi într-o variantă containerizată (container de 9-12m), dupa modelul Klub-ului rusesc.

Dacă, la teste, o rachetă LORA a lovit o ţinta situată la 250 km în 6 minute de la lansare (detalii aici: https://www.youtube.com/watch?v=jOKY2RgLzy4), probabil are nevoie de mai puţin de 7 minute pentru a ajunge la raza maximă de 280 km, timp în care submarinul nu poate face mai mult de 5 km de la punctul iniţial de detectare.

 

Aici ar fi de făcut o observaţie: capacitatea de transport a LORA îi permite să care o torpila de 324mm, inclusiv performanta MU90-Impact (300kg) astfel că utilizarea variantei cu 1 x 324mm sau cu 4 x 250mm tine de calculul costurilor şi al probabilităţii de lovire a ţintei.

LORA

 LORA

 

Lansator LORA

 Lansator LORA

 

Revenind la torpilă, al doilea lucru care mi-a atras atenţia este potenţialul de modernizare.

 

Dacă la nivelul tehnologic al anilor 1951-1959, o torpilă atat de mică dispunea de un sonar activ, un sistem de căutare sofisticat (helix search) iar bateria îi permitea să străbată 4000 m la o viteza de 21 noduri, mă întreb ce ar putea face la actualul nivel tehnologic.

Sunt convins că, la capacităţile actuale, se poate realiza o torpila de 250mm care poate atinge 28-30 noduri, o rază de 7-8 km şi o masă de 100 kg care să-i permită, împreună cu paraşutele de frânare (purtătorul zboară cu 3,5-4 Mach, nu cu 350km/h) să nu depaşeasca cele 120 kg care să-i permită instalarea pe rachetele enumerate mai sus.

 

Un astfel de sistem ar putea prelua coordonatele submarinului de la senzori submarini, sonarele altor nave, avioane, balize, drone, sateliţi etc, lansând salva de rachete EXTRA pe coordonate care să încadreze ţinta, pentru a-i reduce la minim şansele de a scăpa.

Pentru o mai bună acurateţe, una din rachetele lansate poate transporta, în loc de torpilă, 1-2 balize sonar (sonobuoys) care să permită o mai bună localizare a submarinului şi transmiterea datelor pentru corectarea tragerii.

În cazul LORA, ar putea fi lansată cu 3 torpile în loc de 4, locul rămas liber fiind utilizat pentru 1-2 balize sonar, cu acelaşi scop.

Un astfel de sistem integrat, cu lansare de la uscat şi de pe nave, cu o foarte ridicată viteză de reacţie, ar permite contracararea promptă şi de la mare distanţă a submarinelor care ar opera în zona noastră economică şi pe căile comerciale spre Bosfor şi ar impune submarinelor purtatoare de Klub să le lanseze de la distanţe mult mai mari, probabil din bazinul estic al Mării Negre, mărind distanţa pe care trebuie s-o parcurgă deasupra mării, unde sunt mult mai usor de detectat şi contracarat.

 

Eroul Bula

16 comentarii:

  1. interesant vecine 🙂 ……

    mai multe torpile mici sint mai bune decit una mare

    sint si mai ieftine si pot fi si mai rapide la o putere instalata mai mica

    mi-e imi place ceva de genul MK54 :

    http://livedoor.blogimg.jp/gurigurimawasu-military2013/imgs/1/9/19177660-s.jpg

    insa ma gindesc la principiul redundantei ……la o singura racheta transportoare , torpile si mai mici dar si mai multe :

    la un calibru de 100 mm si 10 kg incarcatura de lupta , pe un tambur revolver cu 6 pozitii pot fi incarcate 6 minitorpile si 3 minisonare active pe centru

    toate aceste transportate de o racheta la mare inaltime in zona unde a fost semnalat submarinul …….. rusesc de preferinta 🙂

    adata ajunsa racheta deasupra zonei containerul ejecteaza cele 6 torpile , aripile se depliaza si cele 6 mici „rautati” incep un zbor planat de asteptare ….

    totodata cele 3 sonare active sint ejectate si propulsate de minirachete cu mare viteza spre suprafata apei intr-o dispunere triunghiulara …odata ajunse jub apa incep ” bipaitul ” , localizarea tintei si transmiterea continua a datelor spre ” planoare ”

    din acet moment zborul celor 6 minitorpile este coordonat in picaj spre suprafata apei , la verticala submarinului …… aproape de apa planoarele detaseaza „rautatile” , acestea isi activeaza sonarele active si ajung la o tinta , sa zicem la 300 m adincime , pe verticala , daca submarinul face pe mortul sau intr-un unghi dat daca e in mars , in mai putin de 1 minut ….. !!!! …… imparabil si mortal ….!!!!!

    pentru siguranta si redundanta e de preferat o salva de 2 rachete…

    cu 12 minitorpile ieftine babardesti un submarin de milioane fara gres !!!!!

    e mult ma usor sa transporti o torpila pe cale aeriana decit pe cale submarina

    sistemul se poate aplica si impotriva navelor de suprafata

    ai tras in mijlocul unei flote inamice citeva zeci de rachete si ai citeva sute de minitorpile , un roi mare de „rautati” , aproape imposibil de contracarat odata ajunse sub apa ……

    tactica roiurilor ……. 😉

    efect maxim cu minim de efort

    /////////////////////

    • Problema cu miniaturizarea torpilelor este ca vrei sa fie si mici, si cu autonomie mare si cu viteza mare, sa aiba si o incarcatura exploziva suficient de mare si un sistem de ghidaj performant, evantual sa primeasca si corectii de traiectorie de la sonobuoys. Cam multe vrei tu …… Varianta aia, gen Mk54 are o problema: scade cantitatea de torpile carate de o racheta.
      In plus, tot planand in asteptarea semnalului risca sa fie date jos de rachetele adverse, daca submarinul se afla in apropierea unei nave proprii sau a coastei proprii.
      O solutie mai simpla ar fi ca prima LORA sa-si descarce cele 3 torpile + 1-2 sonobuoys, acestea sa ajunga in apa, una din torpile sa inceapa cautarea activa iar celelalte sa stea in stand-by pana se declanseaza cautarea de catre sonobuoy si apoi, pe ghidaj sonar pasiv (folosind reflectarea de catre submarin a impulsurilor emise de sonobuoy) sa localizeze si sa atace submarinul. In paralel, sonobuoy-ul ar transmite, prin radio, coordonatele submarinului descoperit catre punctul de lansare a rachetelor sau, pentru operativitate, catre urmatoarea racheta purtatoare de torpile.

      • @ Eroul Bula …..

        🙂 vreau multe , vecine …………. sint pretentios ;)….

        imi place idea ta …….

        in ceea ce priveste torpilele am in vedere o forma diferita cu mult mai evoluata decit Sears -Haak ( monobloc hidrodinamic plin )

        de aceea am zis ca vor fi si mici si rapide si cu autonomie mare …… pt ca au o rezistenta hidrodinamica mult redusa la acelasi diametru

  2. Răposatul nostru Delfin ce torpile avea?

  3. O idee , poate stupida : un mini mini mini submarin , cu un echipaj de 2-4 persoane , evident cu raza mica de actiune – de coasta , daca vreti , cu 2-4 torpile atasate , cu o tactica hit and run , bazat , ca proiect pe unul din noile modele nepilotate ? Inspirat chiar din filmele S F , de ce nu ! Poate, poate ? Daca am deraiat prea tare , ignorati-ma !!!

  4. http://www.realitatea.net/arma-secreta-a-marinei-romane-a-ajuns-piesa-de-muzeu_1501549.html

    „Se poate scufunda până la 300 de metri, poate atinge o viteză de 17 noduri la imersiune şi de 10 noduri la suprafaţă. Este un submarin foarte silenţios, foarte greu de detectat de navele de suprafaţă şi de celelalte submarine, datorită învelişului de cauciuc, care îl face aproape imposibil de depistat de sonar. De altfel, este supranumit «The Black Hole» (Gaura Neagră)”, ne-a explicat căpitan – comandor Adrian Sia, unul dintre cei mai vechi membri ai echipajului.

    „Multă lume crede că acest submarin este nefuncţional, ruginit. Nu este aşa. Noi intrăm în el îmbrăcaţi în alb, ieşim la fel, iar totul merge foarte bine”, a adăugat marinarul. Impresionaţi au fost şi vizitatorii străini care, de-a lungul timpului, i-au trecut pragul, semn că echipajul rămas să se preocupe de întreţinerea submersibilului şi-a făcut bine treaba.
    Anul viitor se împlinesc 20 de ani de când submersibilul stă legat de cheu, într-o dană a portului militar Constanţa. Două decenii de când nu s-a mai scufundat, de când nu a mai ieşit în larg, în exerciţii tactice. Două decenii de când statul român se poate lăuda că deţine un sub-marin… doar pe hârtie!”

  5. mă mir cum de nu sau apucat să il remorcheze de o șalupa și să faca dorel exerciții tactice cu el 😀

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *