Tot tiltrotorul ii fruntea

Valor

USMC vede in viitor (programul Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA)) si vede tot un aparat din familia tiltrototului pe care deja il opereaza  – V 22 Osprey, nefiind atat de impresionati de elicopterele compuse (aparate cu elice de propulsie) – girodine.

US Army este si ea in programul FLRAA, doar ca cerintele USMC sunt ceva mai ridicate. Viteza de croaziera trebuie sa fie in jurul a 500km/h, adica cam cat “scoate” astazi V 22 Bell-Boeing. Aceasta cerinta pare a da castig de cauza celor de la Bell cu al lor V-280 Valor care a atins in teste o viteza maxima de peste 550km/h.

Generalul Steven Rudder – sef prin aviatia USMC – a declarat cu subiect si predicat: “For the United States Marines Corps, we need something that can keep up with the V-22. All of us in the joint force agree on many different things. One of them is speed and range. You got to get their quicker. You got to be agile. You’ve got to have the ability to outfly your adversary and create dilemmas, like we do with the V-22, either off the ship or the many places we operate around the world with it. I think with FVL our sense is that a tiltrotor concept is in the offing and we are really interested in that speed, range and capability.”

Ca sa mai indulceasca pastila, generalul Rudder a zis ca asta nu inseamna ca Sikorski/Boeing cu SB-1 Defiant sunt automat exclusi din cursa. “Not having seen the other asset fly, maybe it can go 270kt, I don’t know. But we are going to keep an open mind about all the competitive industry partners out there.” Adica “are” si ei sansa lor, sa fie sanatosi, sa bage mare si sa mai ciocaneasca la zburatoare pana cand, cine stie, intr-un viitor greu previzibil, poate prinde macar 550km/h.

Si apoi mai stam de vorba…

In linii mari, viitorul aparat al USMC prin programul FLRAA ar trebui sa “stie”: raza 830km (cu zbor la punct fix macar 30 de minute), viteza de croaziera de 295 de noduri si o viteza maxima de 330 noduri.

Ar mai trebui sa poata transporta arme in cale interne, sa aiba tun de bord, rachete aer-aer si aer-sol si sa opereze drone.

Se vede treaba ca dupa episodul F 35 A/B/C a intrat dihonia in militaria americanilor si fiecare vrea acum ceva doar pentru sufletul lui, lasandu-i pe ceilalti sa-si faca singuri programele. Asta ar putea insemna ca banii nu vor ajunge chiar pentru toti si pentru toate.

GeorgeGMT

PS – pentru ca tot ne imbie Bell de 2 zile cu el, poftim clipul!

7 comentarii:

  1. us navy si usmc au specificatii mai aparte fată de usaf de exemplu si probabil simt că compromisul „multi” nu a functionat in cazul lor…..ele sunt si primele care intra in contact direct cu inamicul.dar bugetele le aprobă politicul deci pe lângă lupta de convingere a acestora vor trebuie să concureze si intre ei pentru prioritizarea propriilor programe.

    • In cazul USMC, compromisul F35B a functionat cel mai bine, ei primind cel mai bun produs din cele trei versiuni.

      • Nu neapàrat cel mai bun dintre cele trei versiuni, dar singurul net superior avionului de înlocuit (Harrier), desi într-un fel ai dreptate, constrângerile datorate versiunii VSTOL care au influentat negativ celelalte tipuri au în mod natural mai putine neajunsuri pentru B.

        • USMC sunt singurii care au primit ceva net superior fata de ce au avut cu consecinte poate nedorite pentru US Air Force si US Navy. Cam asta vroiam sa spun, da’ nu mi-a iesit din prima… 🙂

          In alta ordine de idei, cu toata subiectivitatea de care stiu ca dau dovada cand vine vorba de Bell, V-280 mi se pare viitorul, si nu doar pentru USMC. Si vad ca este destul de manevrabil (atat cat imi pot da eu seama) desi detractorii spun ca Raider/Defiant ar fi mai manevrabile datorita configuratiei alese.

          Una peste alta, concurenta pare sa fi ales o configuratie inovatoare dar dificil de pus in practica, problema fiind, in intelegerea mea, cu palele rigide pentru ca au vrut ca rotoarele sa fie cat mai apropiate unul de celalalt. Acolo ar fi de urmarit AVX.

  2. Domnul general are mult bun simț. U.S. Marines au simtul practic si stiu ce le trebuie, din experientà.

  3. Correct ar fi sa spunem ca USMC ca facut cea mai buna afacere dintre toti clientii F35.
    :D.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *