Un hibrid F22/F35 ?

In ultima saptamana au aparut stiri care anunta posibila aparitia celui mai performant avion militar : un musculos F 22 cu „creierul” unui F 35.

Macar teoretic, cel mai performant stealth, dotat cu tractiune vectoriala si regim de supercroaziera, avand insa electronica cam batraioara, dotat  cu electronica si softul modern al unui F 35, ar genera un avion de suprematie aeriana cu performante incredibile.

Faptul ca ambele exista in exploatare, ar trebui sa insemne o relativa usurinta in realizarea hibridului.

Stirea initiala a aparut ca o propunere a lui Lockheed Martin pentru un avion de generatia  a V a destinat Japoniei.

Ca urmare a dezvoltarii rapide a fortelor aeriene ale Chinei si a amenintarii Rusiei, Japonia este decisa sa aiba in dotare un avion foarte performant pana in 2030.

Este interesant ca desi are in dotare F 35A, primul exemplar fiind fabricat de Mitsubishi in iunie 2017, Japonia isi doreste ceva mai bun. Ori ceva mai bun este doar F 22 care pana acum nu era de vanzare, desi Tokyo a facut presiuni mari asupra guvernului american pentru a cumpara F 22 Raptor.

Primul F 35 A japonez – iunie 2017

Japonia are o lunga experienta de colaborare cu americanii, cele mai cunoscute fiind Mitsubishi F 15J  construit in 223 exemplare sub licenta si cele 98 Mitsubishi F-2   (F 16) cu un procent de 60% productie locala.

Mitsubishi F 15J

Mitsubishi F 2

Desi Japonia a fost totdeauna dispusa in achizitia de F 22, amendamentul Obey , introdus in 1997 a interzis orice export al acestui avion. In mod ironic, se pare ca acest amendament avea ca intentia de a stopa exportul catre Israel, datorita suspiciunilor de transfer tehnologic al avionului Lavi (IAI) catre China, rezultatul fiind J 10.

Au mai fost incercari de achizitie din Israel, Arabia Saudita, Australia, Coreea de Sud si Singapore.
Japonia incearca sa isi dezvolte propriul avion de generatia a Va, Mitsubishi X 2 (ATD-X.)

Mistubishi X 2

Este posibil ca japonezii sa renunte la acest program daca vor cumpara hibridul F22/F35.

Avand in dotare 187 aparate F 22 din cele 700 planificate initial, USAF a facut un studiu anul trecut privind dotarea cu inca 194 avioane la pretul de 60 mld $. Intreaga pregatire de fabricatie este stocata si linia de fabricatie poate fi repornita cu un cost de circa 10 mld $.

Daca platesc si japonezii, de ce nu ?

Cred ca aparitia unui hibrid de acest gen va avea efecte greu de anticipat, inclusiv in strategia si dotarea USAF.

Republicanii la putere au incurajat totdeauna industria de aparare americana, iar dotarea aviatiei din China este din ce in ce mai puternica.

Sa vedem ce poate iesi dintr-o astfel de incrucisare si daca nu cumva, va duce la canibalizarea programului F 35.

Grigore Leoveanu

40 de comentarii:

  1. Se pare ca japonezii vor sa reutilizeze solutia „portavioanelor nescufundabile” si-si vor umple insulitele cu piste scurte, cu ski-jump, pentru avioane STOVL.
    Solutia ar fi mult mai ieftina decat portavioanele si mai simpla decat asigurarea avioanelor de lupta cu avioane de realimentare in aer.

  2. Salut. O solutie interessata, avand 2 tipuri in dotare cred ca pentru americani nu va fi foarte greu si scump sa dezvolte un hibrid care sa imbine la perfectie calitatile celor doua tipuri. Sunt curios Cu ce vrajala vor iesi lingatori celui de la rasarit.

  3. Banuiala mea este ca japonezii vor un interceptor STOVL care sa lucreze impreuna cu F35B, primul sa se ocupe de avioanele chinezesti iar al doilea sa execute loviturile impotriva tintelor navale si terestre.
    Altfel, e greu de crezut ca vor reusi sa scoata un avion care sa imbine complet toate calitatile si performantele celor 2 avioane.

  4. Eroule. Cu tecnologia se merge inaine,posibil sa te inseli, sau sa ma insel

  5. neamtu tiganu

    Sunt f. scheptic cind e vorba de hibride. Ce am facut noi ca 93 hibrid a fost o catastrofa.
    Ca F22, care e deja pe piata de citiva anisori, poate fi echipat la nivelul de azi, mi se pare normal, dar mai mult nu.

    • Problema, cu avionul dezvoltat de noi, rezida in faptul ca la final de secol xx, am luat-o de la zero(trial & error). Fara colaborari cu parteneri experimentati(sarbii erau in aceeasi situatie cu noi) si fara o industrie, care sa iti asigure piese de calitate, e greu spre imposibil. Exemplul Dacia Nova, e concludent(cred ca acum,s-ar putea face ceva mai bun).
      Nu e cazul, cu Lockheed M. Doar ca, daca transformarile sunt prea ample, o sa fie mai profitabil financiar, sa il regandeasca de la zero. Avem ca exemplu Eurofighter-ul, prima generatie.
      Cumva, am perceput intotdeauna F22, ca fiind in aceeasi linie cu F117 si B2, performant dar cu potential inca „unleashed”. 20 de ani de evolutie tehnologica inseamna mai mult acum, decat din anii ’60 spre ’80.

      • neamtu tiganu

        Fiecare produs, avion, are mai multe etape, de la copilarie, la maturitate, la batrinete. Fiecare avion e dezvoltat in continuare, adaptat etc.

        Dar, cred ca aici e ceva legat de Trump. Acesta e de fapt om de afaceri si ahtiat ca USA sa vinda.
        F22, pina acum, era nevandabil, chipurile avea niste tehnologii secrete. Intre timp, zic unii, aceste tehnologii deja nu ar mai mai fi atit de secrete, deci ar putea fi vindut. Ca sa nu fie compromis F 35, se vine cu poanta „hibrid”, sanchi, si asta e bun.
        Si se-mpaca si capra si varza, Trump face America first, F22 devine vandabil si e de asteptat sa se faca coada la el, iar F 35 ramine mindria aviatiei americane.

    • comparatia intre noi si lockheed martin/japonia e forta rau.

      • Deloc, „cred ca acum, s-ar putea face ceva mai bun”, se referea la o masina(comparativ cu Dacia Nova), nu la avioane.
        Sa ramanem cu picioarele pe pamant??

        • Eu vizualizez un nou proiect….Dacia Supernova…??…colegu am avut Dacia Nova….nu mi aminti…am ramas cu sechele si o mare gaura in buget….??

      • Mea Culpa, acum am vazut ca ai dat replay pt @neamtu, dar oricum, ce au reusit ei atunci, cu ce au avut la dispozitie, merita rot respectul.

  6. Daca va fi un astfel de program vom avea cel mai probabil un F 22 „castrat” adus la zi cu avionica F 35. „Castrat” daca americanii nu ridica interdictia de export pt Raptor.

    • In momentul de fata, doar cine are ca adversari, Rusia si China, are nevoie de mai mult. Israel, de mai bine de 30 de ani, nici nu a sughitat cand a trebuit sa infrunte adversarii din zona.

  7. Asta-i mai lipseste lui F35 !

  8. nope,nu cred intr-o incrucișare de genul ăsta.

  9. Nu rămâne decât să îl facă și testele să valideze sau nu daca trece la producție de serie.
    Ca idee nu e rău să actualizeze electronica rapitorului si să lucreze mai cu spor împreuna cu F35.
    Dacă vor să îl facă un fel de F35 și să facă și interceptare la fel ca până acum, nu cred că va mai fi la fel ….
    Zic si eu….

  10. https://www.themaven.net/warriormaven/air/air-force-preps-f-22-for-2060-new-sensors-radar-avionics-ai-BMw9vbS3xk2dymJlS4PW2g

    Aici sunt mai multe informatii tehnice despre programul MLU pentru F 22, care poate „imprumuta” cate ceva de la F 35 !

  11. nu cred ca va fi f22 pe afara si f35 pe interior pentru ca ar costa astronomic de mult. probabil va fi un f35 marit (poate bimotor) exact cum au facut cu f16 -> f2.

  12. Rămâne de văzut, si probabil asta nu prea curând. Eu am văzut un articol care vorbea de preluare de tehnologii ceea ce e diferit de preluare de design. Din ce am reținut eu, principaul secret la F-22 era amprenta radar, cam de 100 de ori mai mică decât la F-35.
    Așa zice presa, n-am masurat-o eu.

  13. Un rezumat al recentelor aventuri ale lui F-35.
    Si o concluzie la sfârsitul articolului, cum „hibridul” ar interesa si SUA. (Poate sà spunà bye în mod elegant programului F-35)

    https://sofrep.com/102637/summarizing-the-news-whats-the-deal-with-the-f-35-lately/

  14. Pentru japonezi ar fi o greseala sa mearga pe acest „hibrid” care ar putea ajunge foarte scump, cel putin dublu fata de F-35A.
    Japonezii au nevoie de un avion de superioritate aeriana cu raza foarte mare de actiune, iar F-22 nu straluceste aici.
    Poate sa negocieze cu LM pentru tehnologiile de care mai au nevoie pentru propriul proiect.

    • eh lasa, ca japonezii fac greseli din alea pe banii lor si pe interesele lor, de a avea anumite tehnologii. Au deja traditie in asta si la o adica, de ce nu?

      E ceva ce sud-coreenilor nu prea le-a iesit pana acum 🙂

  15. neamtu tiganu

    mie mi se pare ca aici vorbim de „canibalism”, nu de putine ori unele firme isi lanseaza produse care se concureaza intre ele. Exemple tipice in auto e VW, cu copii ei Skoda, Seat, Audi.
    Asta se-ntimpla cu F 35 si F22, desi sunt destul de diferite, desi ar trebui sa acopere alte domenii, totusi se intersecteaza cind e vorba de reusita.

    F22 e f. dorit tocmai pt. ca a fost declarat nevandabil. F35 are presa proasta, in ultima vreme, nu stie nimeni daca e sau nu justificata, deci a incerca sa faci o combinatie ar fi, d.p.d.v marketing, o gogoasa frumos mirositoare. Tot la bani ajungem si e normal sa fie asa.

    • Tehnici de marketing, dar cu cele mai performante avioane din lume care au tocat sute de mld. dolari. Trump face business din asta ! ?

  16. Ora de zbor pe F-22 e mult mai ieftina ca F-35A deci situatia convine. F-15j si F-16j ar putea fi exportate. Ar merge si un F22 simplu la export, doar cu casca si soft upgradata si pt altii, insa pretul e pur si simplu prohibitiv. Nu te poti apropria de el.

  17. Capătu satului

    F 22 a fost si a ramas secret
    Nu este de vanzare
    Si nu va fi decat atunci cand este deja in lucru un înlocuitor al lui care justifica predarea catre aliati a anumitor tehnologii – niciodată nu se va da toata tehnologia, decat atunci cand nu mai este actuala iar tara care ar cumpara-o nu ar avea un avans semnificativ fata de US

    F 35 nu înlocuieste F 22
    Alte categorii de misiuni si alte capacități de lupta
    Evident F22 poate executa mare parte din.misiunile pe care le face F 35, mai putin cele legate de STOL sau VTOL
    Dar are alte capabilități

    F 22 avea din program tehnologii la care pe parcurs s-a renuntat dar care sunt puse din nou in discuție ca modernizări
    F 22 nu are o electronică inferioară lui F 35 cum apare eronat in articol

    Softul de pe F 35 inca are unele probleme
    Probleme care evident au fost depăsite la F 22

    Povestile cu vanzarea ultimei tehnologii catre japonezi au mai fost
    Dar nu s-au concretizat
    Exemplul anterior a fost proiectul lui F 117A pt care s-a oferit după unii 180 mld iar alte surse vorbesc de sume mai mari
    Normal ca vanzarea nu a avut loc

    LM poate face ce propuneri vrea oricui
    Numai ca US are inca armata cu militari de cariera
    Iar ăstia de la pentagon nu vor aproba niciodată livrarea tehnologiei cea mai de varf pt profitu unor companii
    Ca nici rusii nu vand ultima tehnologie nimănui
    Eventual ceva downgradat dar la pret adevarat
    Ca de aia au modele diferite la submarinele utilizate de ei si cele vândute altora – ma refer la tehnica de pe ele ( senzori, raza mai scăzută de actiune rachete, torpile cu tehnica mai veche, etc)

  18. Nu cred ca SUA vor vinde F22 la export.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *