X59 QuessT

Demonstratorul Lockheed Martin X-59 QuessT (Quiet SuperSonic Technology) … in sfarsit a parasit hangarul… in iulie 2023:

 Lockheed Martin X-59 finally unveiled in hangar rollout – YouTube

iar la acest inceput de ianuarie beneficiaza de lansarea … publicitara

iar primul zbor… in curand.

Aeronava experimentala X-59 a NASA, o aeronava destinata zborului supersonic si nivel redus de zgomot a fost pregatita  pentru primul sau zbor, programat pentru 2024. Proiectantul aeronavei X-59 este celebrul birou de proiectare Skunk Works al Lockheed-Martin, lucrand in cadrul Air Force Plant 42 din Palmdale, California.

Zborul initial de testare fusese prevazut la inceputul lui 2023 insa programul a avut intarzieri ale testelor de la baza din Palmdale, ce au dus la reportarea datei pentru 2024. Aceasta este o amanare suplimentara, initial primul zbor fiind planificat pentru 2021.

Se asteapta ca noua aeronava sa fie capabila de zbor de croaziera la viteza Mach 1,42 la o altitudine de 16800 metri, creand un bang sonic perceput la sol la un nivel sonor de pana la 75 de decibeli, pentru a se incadra in normele de transport aerian civil ale SUA.

Prototipul X-59 nu este o structura complet noua, NASA refolosind piese de aeronave retrase si stocate la 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group. Astfel, i-a fost instalat trenul de aterizare al unui F-16, sistemele sale de sustinere a vietii la bord au fost preluate de la un F-15, cupola cabinei apartine unui T-38 al NASA, sistemul de propulsie apartine partial unui Lockheed U-2 iar mansa de pilotaj este a unui F-117. Cei de la General Electric au livrat si ei 2 motoare (principal + rezerva) catre NASA, in versiunea F414-GE-100s, special adaptata lui X-59.

Culoarea verde deschis a structurii inaintea acoperirii cu vopsea se datoreaza stratului de protectie termica al aeronavei. Aripile din aliaj de aluminiu sunt prinse in partea superioara a fuselajului iar carlinga cu pozitie retrasa in fuselaj pentru o mai buna aerodinamica beneficiaza de un sisteme de camere de luat vederi (eXternal Vision System) pentru a imbunatati vizibilitatea.

La scurt timp dupa anuntarea reprogramarii primului zbor in 2024 au fost instalate ultimele elemente ale structurii ampenajului de coada ale X59. Aceasta a permis finalizarea cablajului electric si trecerea la faza de teste critice la sol, in zona liniei de asamblare. Ulterior aeronava trebuia mutata la linia de teste structurale specifice zborului.

De indata ce aeronava va fi testata in zbor si va demonstra stabilitate, maturitate si siguranta in evolutiile sale aeriene, se va trece la survolarea mai multor zone locuite pentru a studia reactiile umane la zgomotul produs de bang-ul sonic al X-59. Ulterior NASA va impartasi informatiile studiului cu autoritatile aeronautice locale si internationale pentru a incerca ajustarea regulilor care in prezent interzic zborul supersonic al aeronavelor civile comerciale deasupra uscatului.

Daca rezultatele testelor cu aceasta aeronava experimentala vor fi satisfacatoare, am putea spera la o noua aeronava comerciala supersonica care sa preia stafeta de la Concorde, retras de doua decenii (26 noiembrie 2003). Dar de aceasta data probabil ca constructorul nu va mai fi european.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

NASA Targets 2024 for First Flight of X-59 Experimental Aircraft – NASA

NASA’s Mysterious X-59 Supersonic Experimental Aircraft is Finally Gearing Up For Its First Flight – The Debrief

33 de comentarii:

  1. Wet dreams!! Chiar daca rezolva problema boom ului sonic, raman altele care in final vor face respectivele avioane ineficiente financiar. Cum ar fi consumul imens de combustibil raportat la un nr de locuri limitat de dimensiunile fuselajului. Rezultand un cost al biletului f mare. Ptr un avantaj al vitezei relativ, 1510km/h vs 910 cat are un Airbus sau Boeing de linie. Adica un Airbus prcurge 6000km in 6,5h iar „minunea” in 4h.Wow,cat timp economisit. Basca un cost imens al avionului propriu zis(si implicit al mentenantei ulterioare) datorita materialelor folosite, motoarelor care trebe sa lucre in regim supersonic cateva ore continuu, etc. Au mai incercat unii, Aerion parca, cu un bussines jet supersonic si nu le a iesit. Daca nici pe aia care nu au ce face cu banii nu i a interesat, ce sa zic. Asta face parte din saga avionului de transport supersonic pe care diverse firme americane o tot incearca de la Concorde incoace. Cu rezultate ciuciu.

    8
    • wet dreams?…cred ca tipul asta de abordare nu iti lasa prea multe sanse de ‘crestere’ in general….orice incercare in domeniul R&D e valoroasa…chiar si pentru faptul ca iti spune ca directia respectiva de dezvoltare trebuie ajustata… cu ‘wet dreams’ probabil ca am fi oprit orice proiect in domeniul fuziunii nucleare…deoarece ‘costul biletului e foarte mare’….
      costul biletului era foarte mare acum 20 de ani si pentru un laptop de exemplu…iar acum il primesti standard la angajare in loc de caiet de scris pentru anumite joburi….

      25
      • Ba tocmai genul asta de abordare pragmatica a reprezentat succesul capitalismului. Teoretic, concorde, chiar si doar in zborurile transatlantice trebuia sa fie un succes. Nu a fost penca oferea o reducere relativ mica a timpului de zbor(si ala zbura la Mach2) ptr un pret exorbitant. Majoritatea pasagerilor au fost oameni f bogati care zburau cu el de fitze veverițe. Asta este fix un demonstrator tehnologic(culmea facut din „vechituri” gasite prin curte) si cam atat. Imposibil sa poata concura dpdv al eficientei cu o balenuta de linie cu sute de locuri
        .

        7
        • Iar nu înțelegi nimic și vorbești că să te afli în treabă.
          O dată ce o tehnologie ajunge la maturitate apar aplicații noi care nu au fost vizate inițial.
          Poate peste 30 de ani drone supersonice vor transporta colete peste Atlantic sau noile business jet vor fi toate bazate pe tehnologia lui X59.

          14
          • Poate!! Asa au spus si cand a aparut concorde. Toti vedeau un viitor stralucit al noilor avioane supersonice. Ce sa vezi, ambele zac prin muzee.

            4
            • Asa zac si telefoanele fixe.

              2
              • Da, dar mobilele le au inlocuit abia cand au avut preturi competitive, dupa multi ani. Fix asta trebe sa faca si supersonicele de transp. Pana nu vor transporta pasagerii cu un pret competitiv cu balenutele actuale, vor ramane doar proiecte.

                2
    • Bineinteles ca a aparut strumful sa ne zica ca nici asta nu e bun.

      5
    • @Strumpf
      Distantele mai pot creste….Philip K. Dick vedea in istoria lui contrafactuală germani zburand de la Berlin la San Francisco asa dintr-o bucata….Cu o racheta…
      Cred ca se mai aduna ceva diferenta de timp la un asa parcurs….
      Nu mai vorbesc de un traseu Moscova -Frisco…. Ptiu, drace 🙂 🙂 🙂

      Bine , acum, ce te faci cu escalele…. Daca vor fi necesare….

      2
      • Tu realizezi cat combustibil trebe sa care un jet supersonic ptr 10-12000km?? Cand este limitat de o anume aerodinamica ptr a zbura cu viteza aia? Ptr ce? Sa economisesti 4-5h la 10000km zburati? Si bani sa am kklau, prefer sa dau 12k$ pe un bilet cls a1a intr un A380 /B777 subsonic si sa ajung de la Paris la New York in 8h (cabina separata, cu scaun/pat si doua mese de lux servite) decat 4h in scaun cls turist(cam asa ceva avea Concorde pe motiv de fuselaj ingust) intr o bazdaganie din asta supersonica. Apropo, atat costa biletul in ultimii ani ai Concorde.

        1
  2. Cred ca e Skunk Works nu Sunk.

    Interesanta zburatoarea, si mai interesant ce implica: reluarea zborurilor comerciale supersonice in viitor. Era pacat sa nu aiba urmasi Concorde.

    4
  3. „Cred ca e Skunk Works nu Sunk”

    O fi avut vreo premoniție băiatul cu un proiect scufundat ?

    6
  4. Aceste încercări sunt binevenite și le doresc succes. Totuși nu pot să mă abțin să mă întreb cât a evoluat tehnologia în ultimele decenii în acest domeniu. Acum 55 de ani Concorde efectua primul zbor. Tot în 1969 americanii ajungeau pe Lună cu primul echipaj uman, văd acum ce dificultăți au, să nu mai zic de rusnaci…

    6
    • Competiția spațială era in anii ‘50-‘60 ceva pe viața și pe moarte( și au murit oameni in testele respective), banii nu contau ci rezultatele și erau proiecte la care se înhămau națiunile cu totul: aselenizarea era privită cu sufletul la gura de familii întregi de americani, cosmonauții sovietici erau eroi naționali. Acum aselenizarea e o treaba de tik-tok de care se ocupa o agenție guvernamentală și eventual niște bogătani cu firme ciudățele. Ca sa nu mai zic ca atunci dezvoltarea rachetelor respective avea și ceva aplicații in dezvoltarea rachetelor intercontinentale.

      5
  5. Americanii au blocat succesul comercial al lui Concorde, tocmai cu istoria bang-ului supersonic.
    Frumoasă întorsăturà de situație.

    Să aibă succes și să pot și eu să mă plimb în supersonic (când am vrut să-mi iau un bilet pe Concorde, hotărârea de sistare a zborurilor fusese deja luată).

    Oricum, Concorde este o capodoperă franco-britanică, când am văzut ce probleme au rezolvat băieții numai cu planșă de desen și riglă de calcul, te ia amețeala. M-am și urcat în exemplarul expus la muzeul aviației de la Bourget, și nu m-am trezit din amețeală, bă mai rău !

    14
    • Intr-adevar, Concorde este o relaizare tehnica admirabila, mai ales daca luam in calcul tensiunile franco-britanice ale momentului. Cine stie, poate e timpul pentru un nou Concorde, de data asta transatlantic. Sau macar pentru o concordie … 🙂

      2
    • Am avut aceiași senzație la Brooklands la muzeu, unde e expus în UK. Nu-mi iese din cap ideea asta a super meseriasilor care au făcut minunea asta la planșetă și cu rigla de calcul !!! Aceiași senzație trăită la muzeul NASA când ne zicea ghidul despre puterea de calcul a computerului care a aselenizat modulul lunar și a adus acasă echipajul !!! E chestia aia cu supermani ai ingineriei adusă la perfecțiune.

      7
  6. Clar americani sunt de pe alta planeta fata de restul lumi , chiar daca China misca si ea puternic in domeniul acesta al aviatie vedem ca americani au in dezvoltare si avion de generatia 6 pe cand alti nu reusesc sa aiba 2 escadrile de avion generatia 5.

    1
  7. Un avion experimental e un avion experimental, atit si chiar mai mult decit atit.

    Avioanele „X” au dus la un progres imens al aviatiei. Ar fi interesanta o istorie a avioanelor „X” si a aplicarii invataturilor trase. Oricum o aplicare curajoasa a anumitor teorii clasice!

    13
    • Ma bucur sa va „revad” pe aici !
      La Multi Ani cu sanatate !

      6
    • Nu de putine ori avioanele X au intentii bine ascunse militare. Cum ar fi ceva legat de stealth?

      3
      • Pe langa stealth un bombardier supersonic eficient ar da bine de tot in panoplie.
        In plus dezvoltarea aeronavelor civile e cumva blocata de vreo 10-15 ani pe formula fuselaj tubular, aripa joasa in sageata moderata, bimotor cu motoare sub aripa. Variatiuni au aparut la materiale dar fibra de carbon s-a generalizat deja si altceva nu vad la orizont, aripile airlinerelor incep sa semene cu alea de planor asa ca pe formula asta in afara de imbunatatiri incrementale sau la motoare nu vad ce s-ar mai putea face.
        X-59 pare sa aibe o gramada de potential totusi.

        2
        • Păi tocmai ca e unu in panoplie. B1B. Si tocmai ce il retrag in deșert la greu ca nu prea are sanse de supravietuire. In timp ce strabunicul subsonic B52 se pare ca va prinde suta in serviciu ????!!

          • Îl retrag că sunt soluții mai iefttine pentru aceeași brânză.
            Rușii cu clonele lor Tu160 încă n-au aflat, că de la oua or mai avea si alte madulare de tăiat pană să ajungă la vodca.

            3
            • si care sunt solutiile alea mai ieftine?? B-2 Spirit la 2,2 miliarde bucata? sau poate mini B-2(B-21) pe care spera sa il scoata la 700 mil$(dar care sigur sare si el de 2 melearde)?cel mai probabil tataia B-52 pe care sigur il apuca suta in seviciu(ultimul B-52H din cele 72 in dotare a fost produs in 1962!!!).doar ca ala saracul e un cargo de LACM uri si cam atat.

    • https://www.msn.com/en-us/money/other/nasa-s-quiet-short-takeoff-and-landing-test-jet-is-up-for-sale/ar-AA1lpnnn

      Nu e X, dar e de pe acolo si l-a luat cineva sa se dea cu el pe portavionul din helesteu.

      Salutari 🙂

      2
  8. X59 se alatura unei liste de avioane care au scris istorie

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_X-planes

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *