Berlinul s-a razgandit

Si acum este dispus sa permita Arabiei Saudite sa cumpere cele 48 de Eurofighter pe care sauditii doreau de ceva vreme sa le achizitioneze. Ba ca lucrurile sa fie si mai clare, germanii au aprobat livrarea si a 150 rachete aer-aer IRIS T pentru dotarea flotei de Eurofighter saudite.

Ministrul de externe german, Annalena Baerbock, a anuntat ridicarea interdictiei de a achizitiona Eurofighter, pe 6 ianuarie, cu ocazia unei vizite in Israel. Lucrurile sunt destul de transparente, sauditii au pastrat distanta fata de conflictul israeliano-HAMAS din Fasia Gaza, sunt in razboi deschis cu yemenitii Houthi si desi au reluat relatiile diplomatice cu Iranul, nimeni nu se lasa pacalit: cel mai mare inamic al Teheranului din zona Golfului a fost si ramane Arabia Saudita, asadar un gest de buna-vointa fata de Riad n-are cum sa strice, mai ales in conditiile in care sauditii au devenit si mai interesanti in lumina razboiului din Ucraina.

Sauditii dorau sa-si creasca flota de Eurofighter, in prezent 71 de aparate (T2 si 24xT3), cu 48 de unitati inca din 2018, atunci cand au semnat un memorandum de intelegere cu Marea Britanie, dar acesta nu s-a putut materializa pentru ca guvernele german si britanic, ingrijorate de situatia drepturilor omului (mai ales a jurnalistilor) au blocat achizitia.

Londra si-a modificat opinia si in 2020 a fost de acord, dar Berlinul si-a pastrat vetoul pana pe 6 ianuarie anul acesta, cand ministrul de externe german si-a aratat gratitudinea fata de interceptarea de catre fortele saudite a unor rachete lansate de Houthi catre Israel si asupra unor nave comerciale din Marea Rosie.

Evident ca putem crede ca motivatia germanilor sta in picioare, mai ales in aceste vremuri tulburi cand orice nou aliat este un lucru bun, dar mai trebuie sa ne aducem aminte ca industria aero-spatiala germana a facut presiuni foarte mari pentru ca contractul cu sauditi sa fie aprobat.

Logica este ca cele 48 de aparate pentru Arabia Saudita, impreuna cu avioanele Eurofighter comandate de Germania, ar asigura suficient front de lucru pana la intrarea in productie a viitorului aparat franco-germano-spaniol de generatia a VI-a.

Situatia industriei aero-spatiale germane era una destul de grea astfel incat decizia are probabil la baza si calcule economice domestice, dar cu toata situatia dificila Berlinul nu si-a dat acordul pentru achizitia de Eurofighter de catre Turcia (tara aliata) dar a dovedit amabilitate fata de sauditi, lucru care ar trebui sa atraga atentia Ankarei.

Ca lucrurile sa fie clare, din concernul Eurofighter (parte din Airbus) fac parte patru natiuni: Germania, Italia, Spania si Marea Britanie. Fiecare tara are propria sa linie de asamblare, dar avionul in sine se construieste in toate cele patru.

Tara care primeste contractul are cel mai mult de castigat si de-a lungul vremii britanicii si italienii au fost cei mai harnici (sau mai norocosi), supusii Regelui Charles al III-lea reusind sa vanda cele mai multe aparate Eurofighter pana acum: 72 de unitati livrate deja Arabiei Saudite, 12 unitati catre Oman, 24 de avioane catre Qatar si acum inca 48 de unitati pentru Arabia Saudita, totalul de export al britanicilor fiind de 156 de unitati.

Pe locul 2, la o foarte mare distanta, sunt italienii cu doar 28 de aparate comandate catre Leonardo de Kuwait.

Spaniolii n-au vandut nimanui nimic, iar germanii s-au legat la cap fara sa-i doara cu 15 aparate Eurofighter Tranche 1 la mana a doua, vandute Austriei la pret de avioane noi. S-a lasat cu acuzatii de coruptie, austriecii au dat Airbus in judecata sa le dea banii inapoi etc. Mai mare daraua decat ocaua.

Dar indiferent cine gaseste clientul, comanda se imparte intre toate cele patru tari, fiecare avand cate ceva de castigat si evident ca toate cele patru guverne trebuie sa fie de acord. Un fel de UE mai mica, in industria aeronautica, o relatie in patru pentru care francezii (astia vand Rafale cui vor ei) nu au cuvinte foarte delicate.

Dar in fine, asta-i situatia cu Eurofighterul, Arabia Saudita este pe val si pe cale de consecinta este recompensata, ca daca “sade mumos”, Bubico primeste ceva bun. Pe bani multi adevarat, dar primeste…

GeorgeGMT

18 comentarii:

  1. Cred ca mai curand, cei trei parteneri au facut presiuni asupra teutonilor. Pe praful asta, un contract ptr 48 de avioanr si multe moliarde nu este de aruncat.

    4
  2. Ciudat ca 4 tari se chinuie sa vanda 48 – 72 de aparate in cati ani cand Franta de una singura are pe roll:

    54 pentru Egipt
    18 pentru Grecia
    36 India
    36 Qatar
    42 Indonesia
    80 Emirate
    12 Croatia (second hand)

    Cu cat e mai performant Rafale vs EF sau sunt doar francezii mai buni la afaceri si marketing si politica?

    13
    • nu e asa ciudat, sunt cateva motive

      in primul rand francezii n-au asa multe scrupule, ar vinde oricui

      in al doilea rand Rafale e ceva mai multirol ca Eurofighter care e mai degraba un vanator-interceptor cu raza lunga de actiune, in general pentru misiuni la altitudine (nu ceva gen Tornado) si mai putin un multirol; la ce nevoi sunt pe la clientii Rafale pare mai potrivit pentru ca in Egipt, Grecia, Qatar, Emirate cel putin nu e asteptat sa infrunte noile modele de Su-27 sau Su-57 si oricum are Meteor pentru asemenea angajamente.

      Asa ca da, Franta e mai buna si la marketing si la politica si avionul e un multirol pur.

      Pe de alta parte, in contextul actual (Rusia vrea inapoi in Europa cu forta), Eurofighter e un excelent vanator interceptor care e capabil sa se impuna oricand impotriva aviatiei ruse in duelurile BVR, ba as indrazni sa spun ca are nevoie mai putin ca alte modele (F-16 de pilda) de multiplicatorii de forta NATO pentru ca radarul AESA, capabilitatile dinamice si racheta cu raza lunga BVR ii dau un ascendent calitativ asupra a tot ce poate etala Rusia acum.

      35
      • Franta are oferte de genul : ” Vreti x bucati Rafale ? Va dam x/2 Rafale second hand acum, fara timp de asteptare si x/2 bucati avioane noi.”

        In felul asta, clientul e multumit ca are timp de asteptare redus, aviata franceza e multumita ca primeste x/2 avioane noi, sa-si reimprospateze stocurile, iar industria e multumita ca are o comanda de x bucati.
        Toata lumea-i fericita.

        15
    • La achizitia de armament, politica e intotdeauna pe primul loc.

      https://www.key.aero/article/egypt-set-imminent-eurofighter-purchase

      Rafale au ajuns sa cumpere cam toti care au vrut Eurofighter, dar li s-a blocat vanzarea din motive politice.

      In India, Rafale a concurat impotriva lui F18, in versiunea pentru portavion.

      4
  3. In sfarsit le-a venit mintea la cap. Se prefigureaza un mare conflict, si avem nevoie ca sauditii sa fie macar neutri si nu de partea cealalta a baricadei. China abia astapta sa le vanda avioane sauditilor.
    Iar banii aia prind bine industriei aero

    PS sa auzi acum urlete din partea activistilor

    12
  4. Nu existau indoieli in privinta apartenentei Arabiei Saudite. E drept, s-au temut unii (si s-au bucurat altii) din cauza interferentei Democratilor, dar slava Domnului, lucrurile sunt acum clare ca cristalul. Sheba (Oman sigur, vom vedea in timp daca si Yemen) si Dedan (Arabia Saudita) isi cunosc interesele.

    2
  5. Întreb, cam cât e ora de zbor pentru EF ?

    3
  6. Vasie Băcăuanul

    Oare în curtea noastră n-ar fi loc și pentru vreo 24 rafale/ eurofighter? Ar fi prea mare deranjul? Sau nu se „înțeleg” cu f-16- le nostru AB?

    1
    • Considerand ce operatori are deja, ar putea fi lozul castigator pentru noi… Daca ni-l da, e clar unde suntem pozitionati (in ce zona suntem vazuti de partea de Europa care conteaza). Chiar si unul singur!

      In conditiile actuale, nu mai conteaza cat costa ora de zbor.

    • Nu e loc. Parlamentul a aprobat cumpărarea de F-35. Dacă vor fi vreodată bani, asta va fi următoarea achiziție a Forțelor zburătoare. Care F-35 tocmai a ieșit pe ușa fabricii, cel cu numărul 1000, culoare verde, mai trebuie să primească noul upgrade și vopseaua. https://theaviationist.com/2024/01/17/1000th-f-35/

      2
      • Vasie Băcăuanul

        Păi și la americani f35 am înțeles că nu lupta singur, cum nici f-16- nu o făcea. Mai era nevoie de superioritate aeriană asigurată de f15/f22. De aia zic, dar o fac doar ca un profan care mai citește una, alta.

        1
    • F16 + F35 e combinatie foarte buna pentru noi.

      As zice mai multe IAR 99 Soim, facute sa comunice cu F35, pe post de platforme de rachete / JDAM / GBU-39B.

      Eurofighter e foarte bun pentru nemti, italieni, britanici, pot ajunge la noi mai repede, in caz de nevoie.

      3
    • personal cred ca operarea numai a F-35 costa foarte mult si nu este fezabila pentru Romania din 2030 incolo, deci ne va mai trebui un tip de avion pentru a il seconda. pur si simplu nu poti sa folosesti un avion atat de scump tot timpul

      o perioada probabil vom mai opera F-16 in paralel cu F-35 si cred ca sim dupa aceea va fi nevoie de un aparat mai ieftin (sa vedem ce poate Bormae)

      Insa in momentul actual cred ca un bimotor cu rachete AA cu raza lunga ar fi mai folositor, ar tine aviatia ruseasca la distanta, ar avea capacitate de lansat rachete de croaziera si ar fi mult mai util apararii AA ca un F-16

      misiunile de lovire in zona imediata a zonei frontului ar putea fi preluate de artilerie daca ne-ar duce capul sa facem munitii ghidate (152, 155, 120 mm), Himars ar putea folosi bombe de aviatie (era un kit sau o munitie mai noua, am uitat cum ii zice, dar au trimis-o si ucrainenilor) , recunoasterea si achizita tintelor s-ar face cu drone, n-ai mai risca avion si pilot sa arunci bombe de 250 kg.

      La ora actuala cred ca Eurofighter cu AESA e cel mai bun avion occidental de vanatoare-interceptare iar pentru noi in prim alinie ar fi deosebit de util.

      Costurile de operare sunt insa mult mai mari si mai e si precoceptia unor ca la noi nu se potrivesc bimotoarele, nu ne merge bine cun ele, nu ne descurcam etc.

      4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *