Masina de lupta a infanteriei turce Tulpar si noutati IDEF 2013

La expozitia IDEF (International Defence Industry Fair) care a avut loc in Turcia saptamana trecuta, intre 7-10 mai, industria militara din aceasta tara a expus un numar mare de concepte, in special in domeniul autovehiculelor de lupta. La targ, aflat la a unsprezecea editie au expus peste 700 de firme din 50 de tari.

Tulpar_tracked_armoured_infantry_fighting_vehicle_Otokar_Turkey_Turkish_defence_industry_001

Otokar Tulpar la stand

Senzatia a constituit-o masina de lupta a infanteriei Tulpar (cal innaripat mitic care pazeste razboinicii) a celor de la Otokar , vehicul 100% autohton proiectat de aceeasi echipa care a conceput si tancul Altay, cu care acest MLI partajeaza un numar mare de subsisteme si cu care este prevazut a fi interoperabil. Proiectul celor de la Otokar a aparut pe piata dupa 3 ani de la demararea studiului, tinand cont de cerintele armatei turce dar si de cele ale unor posibili clienti externi, insa cu toate acestea nu exista inca o cerere expresa din partea fortelor turcesti, de achizitionare a acestui vehicul. Se vorbeste insa de posibilitatea achizitionarii unui prim lot de 400 de vehicule Tulpar care sa activeze alaturi de cele 200 de tancuri Altay din prima comanda.

tulpar_l2

Tulpar si vedere laterala a turelei Mizrak

Tulpar are o greutate de 25-45t in functie de dotari si protectie (blindaj modular), beneficiind de mobilitate si putere de foc ridicata si poate cara o grupa de infanterie pe care sa o sprijine cu armamentul din dotare, cum este cazul turelei telecomadate MIZRAK 30 care opereaza un tun de 30mm cu alimentare duala, o mitraliera coaxiala de calibrul 7,62 si eventual rachete antitanc LUMTAS ghidate prin laser.

Tulpar-ifv-TRDefence

Tulpar – vedere frontala

Designul sau este modular, protectia frontala in versiunea de baza poate rezista la lovituri penetrante de 25mm iar pe ansamblu este protejat contra armelor de pana la calibeul de 14,5mm, protectia putand fi crescuta pana la cea a unui MLI greu, cu o masa similara cu a tancului T-72, carcasa putand rezista la 10 tone de exploziv TNT plasat oriunde dedesubt. In acelasi timp, senzorii sai electro-optici acopera 360 de grade iar vehiculul probabi lva primi si sisteme d eprotectie active. Astfel, tinand cont de capacitatea si calitatile sale Tulpar pare un echivalent al MLI-ului german Puma.

pumawiese2gr

MLI Puma

Echipajul consta din comandant, tragator si sofer plus 8 militari echipati.

Se pare ca exista doua motorizari insa deocamdata versiunea oficiala dispune de un motor de 15,7l turbo-diesel V8 racit cu apa de 810 CP, actionat de o transmisie automata cu 32 de viteze. Motorul este amplasat in partea din fata a vehicului pentru a asigura o mai buna protectie echipajului. Cu o suspensie standard cu amortizor hidraulic, vehiculul poate atinge o viteza de 70 km/h si avea o raza de actiune de 600km.

Tulpar_tracked_armoured_infantry_fighting_vehicle_Otokar_Turkey_Turkish_defence_industry_002

IFV Tulpar

O alta aparitie interesanta la IDEF a fost un vehicul de protectie antiaeriana apropiata echipat cu 2 tunuri MKEK de 35mm pe un sasiu FNSS ACV-30 – Aselsan Korkut.

dscf0165x

Aselsan Korkut

Acest vehicul a fost proiectat sa aiba si capacitati amfibii, putandu-se deplasa prin apa cu maxim 6km/h cu ajutorul a 2 jeturi, si este echipat cu un radar 3D de conducere a focului, alaturi de un sistem de termoviziune dar si de o camera TV, iar fiecare din tevi este capabila sa asigure o cadenta de 1100 lovituri/minut.

dscf0168l

Korkut – vedere spate

Exista si o versiune de vehicul de comanda si control pe acelasi sasiu, insa e echipat cu un radar 3D mai puternic, capabil sa urmareasca tinte pana la distante de 70km fiind interconcectat cu bateria prin conexiuneradio VHF de banda larga.

 dscf0251xz

Vehicul de comanda Korkut

Sasiul FNSS ACV30 are capacitate marita de transport fata de seriile anterioare si are un blindaj laminat spatiat care combina otel si aluminiu, putand proteja de arme de foc de calibru mic (STANAG 4569 Nivel 4) respectiv de explozii de mine (STANAG 4569 Level 2).

 

VIDEO:

http://www.youtube.com/watch?v=KGOSFf8_NpI

 

 

O alta noutate o reprezinta un blindat senilat usor derivat din linia ACV, de doar 10 tone, FNSS LAWC-T. Acesta este un nou concept “Light Armored Weapon Carrier” cu o silueta joasa si este specializat in misuni de recunoastere, sprijin de artilerie sau lupta antitanc, putand fi dotat cu platforme de arme telecomandate de 25-40mm, platforme cu senzori de recunoastere sau rachete anti-tanc.

Kaplan_STA-Px_LAWC-T_Light_Tracked_Armored_Weapon_Carrier_Concept_FNSS_Turkey_Turkish_defence_industry_640_001

LAWC-T

Motorul diesel cu 4 cilindri in linie este asezat in spate cu semnaturi termice si fonice reduse, furnizand un raport de 25CP/tona. Senilele pot fi conventionale sau de cauciuc.

Campul vizual al echipajului de maxim5 persoane este asigurat de 8 periscoape frontale pentru comandant si sofer precum si un sistem de camere de zi/termice acoperind 360 de grade. Protectia este asigurata pana la calibrul 14,5 mm (STANAG 4569 Nivel 4), putand fi adaugata si protectie suplimentara iar protectia la mine este de nivel 3 STANAG 4569.

Kaplan_STA-Px_LAWC-T_Light_Tracked_Armored_Weapon_Carrier_Concept_FNSS_Turkey_Turkish_defence_industry_640_002

LAWC-T vedere spate

Vehiculul dispune de un grad ridicat de mobilitate putand tine pasul cu tancurile si poate fi desfasurat inclusiv cu ajutorul avionului C-130 Hercules.

 

In ceea ce priveste vehiculele blindate usoare pe roti, s-a remarcat Nurol Ejder 4×4, un blindat agil, modular, versatil si usor de exploatat, destinat armatei si fortelor de securitate. Vehiculul are o buna protectie balistica si la explozii iar grilajele din dreptul geamurilor sunt destinate crsterii protectiei impotriva proiectilelor de RPG.

muk2m

Nurol Ejder 4×4

Capabil sa transporte pana la 4 tone, o masa totala variind intre 12-14t si cu cel mai mare volum interior din clasa sa (2,3m inaltime, 6m lungime totala si 2,45m latime a vehiculului), putand fi dotat si cu turela telecomandata calibrul 7.62 sau cu arme mai grele (12,7mm, 25mm, lansator de grenade 40mm), Ejder este o platforma pentru recunoastere, ambulanta sau comanda si control.

 Ejder_4x4_wheeled_armoured_combat_vehicle_Nurol_Makina_Turkey_Turkish_defence_industry_military_technology_002

Ejder la stand

Este propulsat de un motor Cummins diesel de 300CP, are un raport de 25CP/tona, putand atinge viteze de 110 km/h pe asfalt. De asemenea poate parcurge planuri inclinate la 70% si are o raza de intoarcere de 7,5m, putand trece obstacole de 50cm, santuri de 1,1m latime sau ape de 70 cm adancime.

Ejder_4x4_wheeled_armoured_combat_vehicle_Nurol_Makina_Turkey_Turkish_defence_industry_military_technology_001

Ejder 4×4 – vedere frontala

Ca si protectie, se evidentiaza printr-un corp monobloc pentru protejarea integrala si nu locala, iar vehiculul rezista la mine, explozivi artizanali si impactul proiectilelor de arme usoare.

 

De asemenea Otokar a revenit cu un vehicul 4×4 cu nume déjà celebru, operat de 15 tari, intr-o versiune care redeseneaza liniile sale – Cobra II.

Cobra_II_4x4_wheeled_tactical_armoured_vehicle_Otokar_Turkey_Turkish_defence_industry_military_technology_002

Cobra II vedere din spate

Cobra II este o versiune cu capacitati extinse de transport si volum interior fata de Cobra, pastrand mobilitatea si modularitatea vehiculului primei serii. Este capabil sa transporte 9 oameni, beneficiaza de un motor diesel in 6 cilindri de 281CP, conjugat cu o cutie d eviteze automata 6+1, putand atinge o viteza de 110 km/h pe sosea si o distanta de 700km..

 1_2__large

Cobra II

cobra25

si varianta cu blindaj suplimentar

In continuare va las sa savurati o poza a prototipului T-129 Atak, un derivat fabricat sub licenta in Turcia al elicopterului de atac Agusta A-129 Mangusta, prototipul fiind si el prezentat  in cadrul salonului IDEF.

 e6a948017ba556581b2ebdf37e5c0dc6

T-129 Atak expus

Pentru fortele turce vor fi produse 59 de elicoptere Atak intr-o prima faza, pastrandu-se optiunea pentru un al doilea lot de 32 de bucati. De asemenea, oficiali din mai multe tari, cum ar fi Azerbaidjan, Liban, Pakistan, Libia, Emiratele Arabe si Turkmenistan si-au aratat interesul pentru acest elicopter. Primele livrari catre fortele turce vor incepe probabil in cateva saptamani. Inclusiv cei de la Agusta-Westland se gandesc la modernizarea parcului A-129 la standardul T-129B.

helicopter_T129

T-129 – prezentare

 In incheiere, am adaugat si 2 poze ale vehiculului blindat usor Ural, al companiei Otokar. Acesta are o greutate de 6 tone, poate duce 8 pasageri inclusiv soferul si umple un gol intre vehiculele Cobra si APC-urile grele.

ural

low_otokar-genel-muduru-serdar2

APC 4×4 Ural

Mai multe detalii pe ArmyRecognition si MilitaryPhotos.net.

 

Orice comparatie cu industria si armata noastra ar fi inutila, noi si mai ales decidentii nostri traind intr-un fel de lume paralela din care probabil doar loviturile soartei sau ale altora ne vor trezi la o realitate crunta. Insa atunci va fi prea tarziu!

 

Marius Zgureanu

 

 

9 comentarii:

  1. ”Orice comparatie cu industria si armata noastra ar fi inutila, noi si mai ales decidentii nostri traind intr-un fel de lume paralela din care probabil doar loviturile soartei sau ale altora ne vor trezi la o realitate crunta. Insa atunci va fi prea tarziu!”
    Bine zis dle. Zgureanu.
    Dar nu fiti nelinistiti oameni buni! Poporul nostru iubitor de pace sustine si aproba politica dusa de stimatii nostri politicieni.Si cand Dusmanul va veni , pentru ca mereu din umbra pandeste cineva , noi cu flori il vom intimpina.Si guvernul nostru, floarea politica a Tarii si bogatii nostri afaceristi cu statul, retrasi in tihna pe Coasta de azur ne vor conduce in continuare sub forma unui competent Guvern in exil, in timp ce noi poporul cu dragoste in suflet, privind la ei si stiind ca in continuare soarta noastra e condusa de destine marete, vom munci pentru ocupantul nostru, ii vom invata limba ca sa ne intelegem mai bine cand ne cere ceasu’, si nu vom carti o iota cand ne vor arata adevarata istorie, in care se stieeee, exista limba moldoveneasca , limba dobrogeneasca , cea ardeleneasca , munteneasca , si cate s-or mai gasi p’acilea.
    Dormi linistit popor bland, noi politicienii veghem la conturile noastre cu strasnicie si nimeni nu va trece peste vointa noastra de a le cheltui asa cum dorim noi!
    In alta ordine de idei, m-am plimbat si eu cu un autocar turcesc, chiar asa ii spunea,Otokar:)Nici nu-mi trecea prin cap ce sunt in stare sa fabrice inginerii de acolo! Si la noi sunt ingineri destepti:Construiesc lasere pentru americani , la ei in America.Bine c-ati fugit fratilor!

  2. Cel mai probabil la noi nu se face nimic sau se distruge tot, INTENTIONAT.
    Altfel nu imi explic cum TOATE TARILE muncesc pe branci sa aduca noutati in aparare, pe care le si produc in masa, mai si exporta etc.

    Noi?
    Eeeh…pregatim terenu’ pentru inca un secol de jaf pe fata cu pretextu’ „e greu sa te ridici dupa ce a trecut o armata (poate si la plural) de cateva milioane peste tine.
    Acu’ se da vina pe o „grea mostenire” (comunismu’) in 5 minute o sa se dea vina pe un macel mondial.

  3. Pentru wandoo drept la Replica,

    „Si la noi sunt ingineri destepti:Construiesc lasere pentru americani , la ei in America.Bine c-ati fugit fratilor”
    Scuze dar cred ca nu ai dreptul sa judeci pe acei care au fost fortati
    de mizeria in care a fost adusa tara in 20 de ani stim de cine. Si daca traiam in asa zisul Socialism in continuare o parte din specialisti ii pierzi de ce din cauza sistemului, eu tu, alti, suntem liberi sa alegem iar multi dintre cei pe care-i arati cu degetul poate am facut sacrificii sa ajungem la un anumit statut si confort, piata muncii este aproape libera cine plateste acela are si inginerii si tehnologia necesara are si prezentul si viitorul.Si mai este un aspect al rabdarii Strabunicul a luptat in Razboiul 1914-1919, bunicul a luptat pe 2 fronturi in al 2 lea Razboi Mondial 1939-1945, parinti au muncit sa construiasca Socialismul exemplele pot continua cite generatii de sacrificiu au nevoie politicienii de pe meleagurile Mioritei ca sa se inbuibe pe milenii ei si mostenitorii lor…timpul trece lumea merge inainte Ro nu se stie unde merge si asta din multe puncte de vedere cine nu invata din Istorie v-a fii scos din urmatoarea Istorie.Deci ca sa inchid subiectul unii dintre noi si chiar multi alti in acest moment aleg calea emigratiei o cale grea si dureroasa dar acesti oamenii fac ceva se misca i-si pun confortul experienta acumulata si risca o alta viata nu avem dreptul sa-i judecam ptr ca intr-o zi poate ne saturam si ne vine rindul.Mai este o problema acesti ingineri au ales unii au riscat si au cistigat unii nu, dar ei au ales sa-si ia destinul in propriile miini.

    specialisti si viitorul si prezentul.Deci

    • Batrane, nu o lua ad literam .Eram ironic, poate citesc si niscaiva politicieni bloagele astea.Din pct meu de vedere toata stima celui care isi pune cunostintele cu greu adunate in slujba celui care da mai mult.Ca deasta a invatat omu’ sa aiba un trai decent, nu sa rugineasca cu diploma de inginer in buzunar prin vreun birou de proiectare gol si cu ferestre sparte pe a carui usa scrie cu litere lipsa ”BI.R.. PR..IC..ARE ANCUR. si IOANE”
      Si personal eu cred ca cei plecati sunt mult mai nationalisti si patrioti decat cei ramasi aici sa taie frunza la caini!

  4. N-am cuvinte! Ce noroc pe noi ca ne-am pricopsit, dupa ’89, cu gioarse la conducere. Ma uit la produsele astea de parca-s venite din alta lume…

  5. Este un lucru bun ca altii isi fac unelte de distrugere. Nu mai avem timp sa ne plangem de soarta asta de kkt. Totusi trebuie sa nu ne trezim ca comunismul din Romania a fost nasol. Obositu’ de impuscatu’ vindea armament in minim 3 continente(din ce stiu eu) asa ca as zice ca nu comunismul e de vina. Zi germans, agenturile straine si cu noi in frunte.
    Oricum, Türkiye tebrikler!

  6. Dl. George GMT, imi permit sa vin cu o completare.
    Primul avion fara pilot produs in Turcia, ANKA, la cererea fortelor armate va fi controlata prin satelit, astfel centrul de comanda ar putea fi si la 1.000 de km de zona de zbor. Pe aceste avioane se vor instala sisteme de control prin satelit SATCOM, si sisteme de armament cu o greutate utila de 200 kg.. Avionul va intra in productie de serie cel mai probabil 2014, si se vor livra fortelor armate turce in urmatorii doi ani, cel putin 10 astfel de aparate.

    http://www.habermonitor.com/en/haber/detay/anka-big-surprise-prepared-for-mass-productio/112266/
    http://www.youtube.com/watch?v=_6u1eAit2hk

    De asemeni, Turcia intentioneaza sa construiasca propriul portavion, invaloare de 3 miliarde de dolari:
    Greutatea:28 mii tone;
    Lungimea: 200-300 metri;
    Latimea: 35-40 metri
    Viteza maxima; 22 noduri/ora.
    http://www.todayszaman.com/news-302785-major-turkish-companies-bid-for-countrys-first-aircraft-carrier.html

    Cand te gandesti ca prin anii 80, cand Romania construia nave maritime de 100 mii tone, santierele navale turcesti construiau „barcute” de 5.000 tone (cat cara doua trenuri la tonajul maxim).
    Vorba cuiva, nimeni nu ne-a impus conducatorii, singuri i-am ales, nesiliti de buna voie. Criteriul a fost, care da mai multi mici.
    Ne meritam soarta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *