Problemele majore ale inzestrarii armatei romane si ale industriei de aparare

Acest material a fost trimis, sub forma de e-mail, catre mai toate institutiile romanesti cu preocupari si atributii, in sfera securitatii nationale! Poate ca veti zambi de asa naivitate! Cum adica sa trimiti ceva autoritatilor noastre?! Te pomenesti ca ne asteptam sa ne si raspunda?!

Si, cel mai probabil ca a-ti avea dreptate, dar mergand pe ideea ca orice am face oricum nu putem schimba nimic, chiar nu vom face nimic si in mod sigur nici nu vom reusi ceva schimbari. Cateodata TREBUIE sa faci ceva, macar un gest simbolic, poate daca am fi mai multi, ar incepe sa conteze!

In 1963 in Washington un om, cu totul neinsemnat, fara o putere economica sau politica in spate, un om care pana la urma va sfarsi impuscat in Memphis, si-a deschis discursul in fata a sute de mii de oropsiti, de oameni considerati atunci cetateni de categorie inferioara, cu urmatoarele cuvintnte: I have a dream!

Si pana la urma i s-a indeplinit!

GeorgeGMT

Cu ocazia sarbatorii Independentei de Stat a Romaniei, consider ca romanii ar trebui sa marcheze acest moment intorcandu-si privirile catre institutia  fara de care la momentul respectiv aceasta independenta nu ar fi fost posibila, si anume Armata Romana. Spre deosebire de situatia din ajunul intrarii Romaniei in Razboiul de Independenta alaturi de trupele Imperiului Rus, cand armata romana era antrenata si echipata la cele mai inalte standarde ale vremii prin grija conducatorilor de atunci ai Romaniei, astazi militarii nostri, desi o forta profesionalizata, sufera de o lipsa cronica de mijloace moderne de lupta.

Aceasta problema a inzestrarii este una pentru care Romania a platit scump in trecutul sau iar istoria risca sa se repete. Toate acestea se intampla in contextul in care in Balcani sau Transnistria s-ar putea sa nu fim feriti de o escaladare de tip militar a situatiei in urmatorii 10 ani. Este vizibil si pentru un necunoscator ca dotarea armatei romane este deosebit de precara d.p.d.v. al inzestrarii, iar echipamentele care pot fi considerate moderne sunt foarte putine.

Dotarea armatei romane era considerata invechita in proportie de 85% inca din 2006. Probabil ca in 2012 ne-am apropiat de 90%, ca mijloace invechite , cu exceptia achizitiei unor radare si a avioanelor C27J Spartan. In aceste conditii, doar achizitiile mai urgente, ar costa 13 mld euro in urmatorii 10 ani, totalul putand urca dincolo de 15 mld. Avand in vedere suma de peste 15 mld euro adusa in discutie, ar fi pacat ca prin offset sa nu beneficiem cel putin de suma echivalenta daca nu mai mult, sub forma de investitii directe ale diverselor companii straine in economia romaneasca precum si de crearea de parteneriate si transferuri de tehnologie intre firme straine si romanesti. Primul beneficiar al acestor sume ar trebui sa fie industria romaneasca de aparare, subnutrita si in curs de desfiintare in acest moment, industrie care, din informatiile mele, totalizeaza probabil sub 2000 de angajati in acest moment dar al caror efectiv se va reduce cu inca aproximativ 9%, deci cu greu mai poate fi numita industrie. In acest moment, Romarm sustine ca: “Echipamentele de apărare autohtone arată excepţional, dar se fac cu logistică din 1920”.

Acest offset ar avea un efect revigorant pentru economie intr-un moment in care responsabilii statului roman se plang de faptul ca Romania nu mai poate crea, de una singura, un numar semnificativ de locuri de munca. Desi Romania este inglodata in datorii si bugetul nu reuseste sa plateasca venituri decente pentru diferite categorii de bugetari si pensionari, nu vom reusi sa iesim din aceasta spirala fara o politica agresiva de investitii, care pe langa plata dobanzilor sa aduca si profituri consistente si locuri de munca bine remunerate.

Cea mai stringenta problema este cea a avioanelor multirol, deoarece avioanele MIG21 Lancer nu vor mai putea zbura deloc din 2015 iar pentru exploatarea unui tip nou de avion este nevoie de o perioada de acomodare a pilotilor si personalului tehnic de minim 2 ani. Desi Romania va retrage MIG21 Lancer din exploatare, totusi Croatia, care detine si ea MIG21 Lancer, inclina catre o decizie de re-modernizare la Aerostar Bacau.

In materialul “Multirolul construit in Romania ” am incercat sa incropesc o strategie de offset pentru a produce avionul multirol in Romania (cel putin asamblarea si o parte din piese): Multirolul construit in Romania

In dezvoltarea acestui material, am propus si alte posibile directii de inzestrare cu aeronave de lupta, in materialul “ Multirolul si optiunile Romaniei”:

Dincolo de binecunoscutele F16 Fighting Falcon si JAS-39 Gripen, o alternativa interesanta este si Chengdu J-10 (china-trage-la-indigo-avioanele-militare-f16,

0mai ales ca un parteneriat cu China in domeniul energetic dar si in alte domenii ar putea deschide calea unui J-10 produs in Romania, intr-o varianta modificata pentru cerintele Fortelor Aeriene Romane, prin transfer de tehnologie si grefe de tehnologie romaneasca si occidentala sau israeliana (J-10 fiind un concept dezvoltat cu ajutor israelian, pornind de la proiectul IAI-Lavi). Exista si varianta combinata, de a cumpara cu offset similar cu al Poloniei cele 24 de avioane multirol de la unul dintre producatorii occidentali iar pe un orizont de 2-4 ani sa incepem productia lui J10 care sa completeze arsenalul romanesc intr-un numar multumitor de aeronave (adica in jurul a 100-120 de aeronave, similar cu obiectivul programului MIG21 Lancer). Tot legat de ideea programului Lancer, Romania a avut candva un demonstrator MIG29 Sniper, program care ar putea fi re-initializat prin achizitia a minim inca 20 de bucati de MIG 29 la pret redus (din Ungaria, R. Moldova, etc.) si refacerea resursei, eventual inlocuirea motoarelor cu produse similare occidentale, mult mai fiabile. Astfel, alaturi de cele deja stocate pe aeroportul Mihail Kogalniceanu, s-ar obtine 35-45 de celule in inzestrarea Fortelor Aeriene Romane, ca solutie intermediara similara Poloniei, pana la gasirea unei solutii adecvate pe termen lung. MIG29 Sniper+ ar putea adresa o piata externa de peste 1600 de exemplare MIG29, devenind pe urmatorii 10-15 ani noul program echivalent MIG21 Lancer pentru Romania.

Materialele mentionate mai sus, precum si cel legat de situatia IAR S.A. Brasov dar si un articol continand sugestii de dezvoltare a unui avion subsonic de antrenament militar low-cost pentru Avioane Craiova, am indraznit sa le trimit celor responsabili, adica: uzinele vizate, MAPN, ROAF, CSAT, Comisia de Aparare a Senatului, Departamentului pentru Inzestrare a Armatei, etc.

Dincolo de aspectele tehnice ale proiectului de aeronava, trebuie considerat si impactul economic, ce ar putea deschide Romaniei anumite usi catre tehnologii de ultima ora in aeronautica si industria militara, inclusiv in domeniul electronic si SW.

Ideea de baza este deschiderea unui centru de productie aeronautica, initial sub licenta Lockheed/Saab/s.a., a unor variante ale avionului de lupta multirol: F16 FightingFalcon/JAS39 Gripen/Chengdu J10. In contextul parteneriatului strategic cu SUA, Coreea de Sud, Japonia, Turcia, Polonia, China si poate in curand si cu Israel si Germania , colaborarile si transferurile de tehnologie ar putea fi mai usor realizate. De altfel, pana in acest moment nu a existat un efect economic vizibil al acestor parteneriate, cu exceptia celui cu SUA, si el exploatat mult sub potential.

Daca am putea grefa pe aceasta linie de productie si un centru regional de cercetare, intretinere si imbunatatire a aparatelor produse precum si, la nivel militar, a unui centru de antrenament pentru Europa de E si SE (capacitate deja pusa in valoare de antrenamentele cu partenerii din Israel si SUA), am reusi sa cream la nivel economic mii de locuri de munca cu specializare inalta, care ar ajuta probabil si unele initiative strategice sau private din domeniu (ex. Programul privat ARCA), ce vor contribui si la cresterea PIB, compensand astfel costul destul de piperat al licentei initiale si al investitiilor.

Un exemplu demn de luat in considerare in domeniul achizitiei de avioane de lupta, dar si al intregii inzestrari si al industriei de aparare, este cel al Poloniei. Solutia adoptata de Polonia, de a cumpara avioane F16 Fighting Falcon BL52+ noi, complet echipate, la pretul de 3,5 miliarde de dolari, este una care ne priveste si pe noi. Pentru acest contractul, SUA au oferit Varsoviei un credit cu dobanda redusa, avand termen de gratie 5 ani. Plus cel mai mare contract offset, intalnit pana in acel moment, in tranzactiile internationale de armament, in valoare de 6,3 miliarde $! Polonia doreste sa mai comande 48 de avioane si asteapta instalarea unei baze a aviatiei americane pe teritoriul national, incepand cu 2013.

Potrivit legislaţiei romanesti, cel puţin 80% din valoarea contractului de achiziţie va trebui compensată de furnizor prin investiţii sau comenzi către companii locale, în special din industria de apărare. Dincolo de legislaţie, furnizorii de tehnică militară plusează, oferind compensări din ce în ce mai atractive, în funcţie de concurenta. Ce s-a intamplat cu offset-ul in cazul achizitiei aeronavelor de transport C27J Spartan, spre exemplu? Din cate stiu, Avioane Craiova ar fi trebuit sa fie unul din principalii beneficiari ai acestui offset, alaturi de Romaero, insa detaliile offset-ului sunt deocamdata foarte putine iar opinia publica nu cunoaste cifra totala a acestuia: RoMilitary intreaba, MApN-ul raspunde

O abordare similara si inovatoare este necesara si in cazul producerii unui succesor al IAR99 Soim in cadrul uzinei Avioane Craiova, insa ultimele vesti, legate de reducerea personalului, salarii neplatite de un an si demiterea directorului nu dau sperante prea mari pentru viitor. Totusi, se pare ca se lucreaza in primul rand la o modernizare si modificare a IAR 99 numita IAR XT:

https://www.rumaniamilitary.ro/iar-99-va-avea-un-succesor-pana-la-urma/

A existat optiunea de prezentare cu oferta IAR99-XT la competitia deschisa in aprilie de catre Polonia pentru achizitionarea a 16 aparate de antrenament subsonic, insa nu sunt sigur daca sansa a fost fructificata: “Polonia relanseaza cautarea unui avion de antrenament – o sansa pentru IAR99/XT?”

Am incercat sa sensibilizez opinia  publica si cu un fost proiect concurent al actualului F16 Fighting Falcon american, F20 Tigershark II al Northrop-Grumann, un concept mult mai ieftin decat F16, cu caracteristici asemanatoare, dar care poate fi dezvoltat si in varianta de trainer supersonic, asemanator lui KAI T-50 Golden Eagle – detalii in articolul “F20/F5G Tigershark – o varianta interesanta pentru Fortele Aeriene Romane”: varianta-

De asemenea, dotarea cu elicoptere specializate a armatei romane este precara, Puma-Socat apropiindu-se de pragul tolerabil al uzurii morale si fizice. La acest capitol sunt demne de mentionat 2 aspecte. Primul a fost ratarea producerii a 96 de bucati ale unui derivat al elicopterului de atac AH-1 Cobra sub licenta, in tara, la uzina IAR S.A. Brasov. Articolul “Elicopterele Romaniei” al unor pasionati vorbeste despre producerea Puma Socat si despre episodul AH-1 Cobra:

Al 2-lea punct este situatia aproape imposibila in care se afla IAR S.A. Brasov dupa aparitia Eurocopter Romania, datorita faptului ca Eurocopter detine exclusivitatea dotarii pentru statul roman si isi rezerva dreptul de a bloca contracte ale IAR Brasov, pe care nu a dorit sa o achizitioneze in totalitate, daca acestea lezeaza dreptul de licenta al Eurocopter. De asemenea, daca IAR S.A. Brasov intra in faliment, Eurocopter Romania ar putea intra facil in posesia activelor acesteia. Acest contract imi pare destul de suspect, dar probabil nu am toate informatiile ca sa ma pronunt. Am scris si un articol despre situatia actuala –  “IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire?”

Un episod mai putin cunoscut, tot legat de IAR S.A. Brasov, este cel al elicopterului Kamov KA-126, un elicopter utilitar ce trebuia fabricat sub licenta sovietica in Romania si care a intrat in productie de serie in perioada 1987-1988, urmand a se produce peste 100 de exemplare pe an, dar a carui productie a fost oprita in 1991. Interesant de consultat este si articolul  “Elicopterul Ka-126 construit la IAR Brasov”:

Povestea fregatelor T22 cumparate din Marea Britanie la suprapret nu cred ca mai trebuie sa o descriu, ingrijorator fiind faptul ca nici pana in prezent nu s-a facut echiparea lor cu armamentul nou necesar: radare, sonar, sisteme antisubmarin, sisteme de rachete AA si nava-nava. Singurul fapt demn de mentionat este inzestrarea lor cu elicopterele Puma Naval. Acest lucru le reduce eficacitatea la simple nave de patrulare in zona de coasta. Si restul flotei militare are nevoie de un program de modernizare asemenator, fiind necesara si producerea a 4 corvete si 4 vanatoare de mine noi, potrivit strategiei de inzestrare. Variante de inzestrare a fregatelor T22 au fost dezbatute si in articolul “Variante pentru modernizarea fregatelor T22”:

Am citit recent un articol dezamagitor legat de santierul de la Mangalia, care ar fi putut realiza o parte din modernizari si intretinere : “UTI pune mana pe Santierul Naval Mangalia “.

Tancul TR-85M1 s-ar putea sa nu aiba un succesor TR-85M2, productia lui M1 fiind oprita prematur, sub 100 de bucati din datele pe care le-am gasit, desi in stoc se afla inca ne-modernizate peste 250 de tancuri TR-85 iar nevoile de inzestrare ale armatei romane sunt probabil in jurul valorii de 300-350 de tancuri. Probabil si faptul ca presa pentru turele ar fi fost vanduta, a contribuit la oprirea proiectului. Ca sa nu mai vorbim de proiectul dezvoltat cu germanii de la Krauss-Maffei pana in anii 2000-2001, numit TR2000 si care se dorea un Leopard2 romanesc. Despre optiunile Romaniei cu privire la tancuri, am pomenit in articolul “Va avea Romania un nou tanc? Si daca da, cum va arata?! ”:

In domeniul transportoarelor blindate, a aparut un nou proiect – TBT (Transportor Blindat de Trupe), un nou produs dupa seriile TAB B33 Zimbru – fabricat in 69 de exemplare, Saur1 si Saur2, care nu au vazut productia de serie. Ramane de vazut daca acest proiect se va concretiza anul acesta sau in 2013 la uzina Moreni, pentru a inlocui parcul de sute sau mii de transportoare blindate invechite.

Singurul proiect care pare sa continue, este cel al MLI-84M (Masina de Lupta a Infanteriei), care a trecut cu greu de 100 de bucati…

Cu privire la inzestrarea brigazilor de tancuri cu artilerie autopropulsata si foarte mobila, care sa poata asigura un sprijin eficient de artilerie, pe langa modelele mai vechi, APRA 40, artileria reactiva s-a inzestrat cu aproximativ 50 de bucati de lansatoare mobile LAROM, un numar insuficient, mai ales ca artileria autopropulsata clasica, ATROM, conceputa impreuna cu Israel, nu a vazut inca productia de serie, proiectul parand abandonat. Este pacat ca atatia bani investiti in cercetare si in prototip nu au reusit sa se amortizeze in productia de serie, vitregind si capacitatea de lupta a unitatilor blindate mobile de un sprijin de foc esential in razboiul modern si perfect compatibil cu restul tehnicii de lupta si management al luptei din fortele terestre ale Romaniei. Un articol pe aceasta tema este “Perspectivele artileriei autopropulsate romanesti,fata in fata cu proiecte similare straine”

Cat despre capacitatea Romaniei de a produce rachete, am inteles ca nu demult instalatia de fabricat pulberi de la Fabrica de Pulberi Fagaras a fost taiata si stocata sau vanduta, iar personalul are probleme cu plata salariilor, pe cand S.C Electromecanica Ploiesti S.A. si  Pirochim Victoria se confrunta si ele cu probleme similare. Instalatia de pulberi a fost cumparata la sfarsitul anilor ’80 ai secolului trecut, pentru o suma consistenta, iar lipsa ei afecteaza capacitatea armatei romane de a se inzestra cu rachete de productie proprie, atat pentru artileria reactiva cat si pentru vectorii antitanc, sol-aer, aer-aer, aer-sol si antinava. Romania a avut, si poate mai are programe de dezvoltare a unor vectori si sisteme proprii: CA94 (lansator portabil), CA95, STAR80L, etc:

Sistemele antiaeriene SA-6 KUB si SA-8 Geko nu mai pot fi numite functionale si au nevoie de modernizari de urgenta, intr-un program similar cu cele desfasurate de Polonia si Cehia. De asemenea, sistemul de rachete Hawk, cu raza scurta, nu a fost inca modernizat si operationalizat, desi a fost achizitionat de ani buni! Cat despre rachetele antinava, avem sisteme Styx, din perioada sovietica si tehnologia anilor ’60. Apararea antiaeriana nu se poate realiza doar cu cateva zeci de complexe AA Viforul de 30/35mm si a celor catorva blindate Ghepard. La capitolul rachete, as sugera si o varianta de modernizare, alaturi de cea poloneza, a parcului de rachete existent prin colaborare pentru proiecte civile romanesti:Vector Lansare Sateliti, al Centrului de Cercetari pentru Aeronautica si Spatiu (CCAS) in parteneriat cu Agentia Spatiala Romana (ROSA) si INCAS, respectiv Nerva, al UPB in parteneriat cu Electromecanica, Elarom, Aerofina, Comoti si Centrul de Incercari in Zbor Craiova, proiecte prezentate in articolul “Rachete romanesti lansatoare de sateliti”. Astfel, se poate adauga pe o posibila lista de imbunatatiri si vechea racheta S75 Volhov.

Nu mai vorbesc de faptul ca armata romana nu a mai efectuat comenzi consistente de  camioane catre Autocamioane Brasov de ani buni, fiindu-i afectata inclusiv capacitatea logistica. Nici pe partea de autovehicule de teren nu stam foarte bine, Humvee si URO Vamtac fiind achizitionate in serii mici. Este nevoie de echiparea cu mii de exemplare derivate ale aceleiasi platforme de vehicul de teren.

O alta poveste dezolanta a fost incapacitatea de a inzestra trupele din teatrele de operatiuni NATO cu vehicule rezistente la dispozitive explozive, in locul transportoarelor romanesti de trupe fiind achizitionate 17 bucati Piranha 3, la fel de inutile pentru misiunea ceruta si cu probleme de operationalizare care au intarziat intrarea lor in serviciu cu cativa ani. In final comandamentul american a donat, din stocuri, corpului expeditionar roman in jur de 60 de vehicule Grizzly/Oskosh echipate anti-DEI.

Sa speram ca in urmatorul an noua arma de asalt va intra in productie de serie, dand de lucru uzinei de la Cugir, printre putinele uzine din domeniu care prospera dupa ani de restrangere dramatica a activitatii, si ca, de asemenea, va incepe dotarea batalionului de infanterie marina cu tehnica specifica, printre care si nave pe perna de aer.

As dori sa va reamintesc, pe scurt, o lista de proiecte care nu au mai fost transpuse in productie de serie – “Arme, pe care le-am fi putut avea!”

Din pacate, situatia actuala seamana foarte mult cu cea din anii ’30 ai secolului trecut, atat din punctul de vedere al reasezarii sferelor de influenta in contextul crizei economice cat si din punctul de vedere al inzestrarii armatei Romaniei. Atunci, un control riguros al inzestrarii, efectuat de generalul Ion Antonescu, a dezvaluit precaritatea inzestrarii armatei romane, iar rezultatul inaintat fara menajamente intr-un raport acid dar corect i-a atras antipatia politicienilor dar si unei parti a militarilor care aveau anumite interese. Echipamentul pestrit si neperformant, majoritar din import si in stocuri mici, a creat un cosmar pentru inzestrarea cu piese de schimb si mai ales munitie, aceasta hiba devenind foarte vizibila in conditii de front, incepand cu 1941, existand spre exemplu cazuri cand anumite baterii de artilerie nu aveau munitie decat pentru cateva salve. Afacerea tunurilor Skoda a fost un episod emblematic al perioadei carliste a Romaniei. Aceasta stare de lucruri a stat si in spatele incapacitatii armatei romane de a reactiona la amputarile teritoriale ale fatidicului an 1940 iar in timpul celui de-al 2-lea razboi mondial, doar profilul psihologic al soldatului roman a fost cel care a salvat onoarea armatei romane, alaturi de slabe infuzii de tehnica germana si romaneasca si nicidecum echiparea la scara mare si logistica impecabila.

Sper sa nu fie nevoie ca in curand armata romana sa-si demonstreze profesionalismul si capacitatea de lupta, mai ales facand uz de dotarea actuala.

Deoarece este clar ca nevoile de inzestrare necesita peste 15mld. de euro in urmatorii ani, ar trebui conceputa o strategie de inzestrare coerenta, care sa tina cont de offset maximal si de implicarea la maxim a industriei nationale cu ajutorul unor colaborari internationale/ joint-venture, astfel incat acesti bani, cheltuiti cu cap, sa se transforme in investitii si salturi tehnologice pentru economia romaneasca, generand mii de locuri de munca si o contributie semnificativa la PIB. Iar in timp, sper ca acest plus la PIB-ul Romaniei sa ajute si la cresterea nivelului de trai, la accesul la invatamant si la servicii medicale de calitate pentru toti cetatenii Romaniei. In plus, este important ca industria romaneasca sa gaseasca o piata pentru export si parteneri interesati de produsele acestei industrii, cu care sa imparta costurile de cercetare-dezvoltare si productie dar care sa contribuie si cu idei la obtinerea produsului final, mai ales in cazul aeronavelor, care altfel ar necesita un efort financiar urias si nesustenabil din partea bugetului si industriei romanesti.

Si inca un lucru – Polonia a demonstrat cat se poate de elocvent ca in schimbul instalarii unor elemente ale scutului antiracheta ar trebui sa se ofere, prin negociere, un alt set de avantaje tarii gazda – cum ar fi cazul unor escadrile americane dislocate la o baza poloneza, precum si unele avantaje economice sau transferuri tehnologice. Sper ca lectia poloneza sa fie macar bine retinuta de catre elitele noastre, in caz contrar noi, ca si contribuabili, avand datoria de a sanctiona orice incercare frauduloasa sau contrara interesului national de a cheltui aceste sume mari de bani.

Desi probabil, pe buna dreptate, ca unele din sugestiile si ideile mele vor fi catalogate ca pure fantezii ale unei persoane care nu cunoaste realitatile intrinseci ale inzestrarii si industriei militare romanesti, nefiind un profesionist al acestui domeniu, sper ca ele sa fie privite mai mult prin prisma atitudinii de a cauta solutii pentru iesirea din acest impas. Si aceste solutii exista! Este doar nevoie de vointa si efort pentru a le implementa…

Eu totusi inca mai sper sa avem in urmatoarele luni vesti imbucuratoare legate de sporirea capacitatii de lupta a armatei romane prin demararea unor programe adecvate, pe termen mediu si lung, dar si o evolutie pozitiva si perspective de crestere sanatoasa ale industriei de aparare romanesti, bazata pe infuzie de tehnologie, inovatie si competitivitate.

 

Marius Zgureanu

 

Citeste si:

Multirolul construit in Romania

Proiectul ARES

IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire?”

Va avea Romania un nou tanc? Si daca da, cum va arata?!

Polonia – exemplu pentru competitia avionului multirol si offset-ului militar

 

 

 

31 de comentarii:

  1. In cazul in care vom fi onorati cu un raspuns, oricat de anemic ar fi el, il vom publica ca o actualizare a acestui material…

  2. Si eu am adresat o scrisoare ministrului Oprea pe vremea cand era in fruntea Ministerului Apararii.
    Spre surprinderea mea , am primit si raspuns:

    Domnului
    CRISTIAN xxxxx
    xxxxxx

    La e-mail-ul dumneavoastră din 24.03.2010 adresat cabinetului ministrului apărării naţionale vă comunicăm următoarele:

    Pentru executarea misiunilor încredinţate, Ministerul Apărării Naţionale dispune în prezent de avioane MiG-21 Lancer care îşi vor epuiza resursa în următorii ani.
    Strategia Forţelor Aeriene Române prevede realizarea graduală a capabilităţii operaţionale aeriene, care are ca etapă finală intrarea în înzestrare a avionului multirol de generaţia a V-a F-35 JSF, soluţie aleasă de mai multe state membre NATO sau alte ţări cu statut de partener strategic al SUA.
    Având în vedere că România nu dispune de resursele financiare pentru achiziţionarea de avioane multirol noi, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a aprobat trimiterea la Parlamentul României a propunerii Ministerului Apărării Naţionale de achiziţionare, în prima etapă, a 24 avioane F-16 aflate în uz, propunere care va fi supusă dezbaterii şi aprobării Parlamentului României.

    Compartimentul pentru relaţii publice al Departamentului pentru armamente.

    Este dmirabil faptul ca cineva a raspuns.
    Intre timp, aceste avioane de care se vorbea nu au mai ajuns si cred ca este mai bine asa. Nu avem nevoie de alte avioane care sa termine resusrsa de zbor in 10 ani…….

    O zi buna,
    Cristian.

  3. Cred ca in acest moment, prioritatea o a Romaniei ar fi modernizarea apararii AA, respectiv achizitia de baterii de tunuri si rachete sol-aer cu medie si mare altitudine.Dupa aia vine multirolul.Chiar si numai 24 de aparate, noi sa fie.Dupa cum se stie,inclusiv ca motivatie, cea mai buna oferta occidentala ar fi a suedezilor, cu NG-ul,folosind tranzitoriu, pana la receptionarea avioanelor comandate, versiunile A/B sau C/D.
    Suna foarte bine ideea cu J10, care este un aparat decent, si pe care poate fi montata avionica de ultima generatie, sau motoare occidentale, doar sa te tina buzunarul.Personal nu cred ca vom cumpara avioane de la chinezi deoarece politicienii romani , care pana la urma iau decizia, sunt stimulati in toate felurile, de aliatii din NATO sau U.E., sa le cumpere produsele.
    Cand vorbim de dotarea si exploatarea a zeci sau sute de aparate, sa nu uitam ca in ultimii ani, cele 20-30 MIG21 Lancer, nu prea zboara, mai mult din lipsa de fonduri.Din lipsa de fonduri pilotii nostrii efectueaza sub 30 de ore de zbor, anual.Pentru a evita deprofesionalizarea si frustrarea profesionala(inclusiv pecuniara)pilotii care pot, se orienteaza spre transportoare, unde se zboara la greu, si unde se castiga mai bine, datorita numarului de ore de zbor efectuate.
    Dupa cum evolueaza situatia economica, atat nationala cat si internationala, ma indoiesc ca in urmatorii 20 de ani, MAPN va dispune de mai multi bani ca si in prezent, inclusiv arma aviatie militara ROAF.
    Este vital pentru economia noastra, ca orice tehnica de lupta cumparam, sa fie noua, cat mai moderna(sa nu mai repetam afacerea Skoda, desi cu cele doua fregate luate de la britanici, suntem acolo)si obligatoriu sa beneficiem de offset, dar sa evitam ce am patit cu britanicii.Este o mare magarie sa afirmam ca pe noi nu ne intereseaza offsetul, ca noi cumparam doar arme.

  4. Sper ca cineva din fruntea MApN sa citeasca acest articol! Cineva, care sa aiba curajul de a spune GATA, TREBUIE SA FACEM CEVA! De promisiuni, limbaj de lemn, proiecte esuate ori abandonate, amanari, revizuiri, lipsa fonduri, studii de fezabilitate, etc, ne-am saturat de mult si oricum, CINE II MAI CREDE? Vine BSDA, vom vedea acolo cu siguranta aceeasi tehnica pe care o vedem de 10 ani pe la expozitii, doar vopsita proaspat, in rest, ACEEASI! Vom vedea proiecte, mai vechi sau mai noi, multe sub forma de…poze si planse -ca sa vada tot poporul ca putem, dar…n-avem. As vrea sa fie ALTFEL, dar…

  5. Nicorescu Alin

    Se vorbeste mult de mulitorlu asta,zic ca aia o sa fie prima achizitie,apoi arma de asalt noua,eu special abea astept sa o vad si sa vad detalii exacte despre ea.

  6. Mark Gitenstein, ambasadorul SUA la Bucureşti, a declarat că este satisfăcător faptul că există continuitate între politicile fostului şi actualului Guvern de la Bucureşti referitoare la aspectele de importanţă vitală pentru relaţia bilaterală.

    http://www.ziuaveche.ro/actualitate-interna/politica-interna/gitenstein-guvernul-ponta-continua-cele-incepute-de-guvernul-boc-94824.html

    “M-am întâlnit cu prim-ministrul, cu ministrul Afacerilor Externe, cu cel al Apărării. Am stabilit o întâlnire cu ministrul Justiţiei. Încerc să stabilesc o întâlnire şi cu ministrul Finanţelor. Nu ştiu exact când. Subiectele sunt cele obişnuite, temele de interes comun pentru SUA şi România precum securitatea naţională şi aspectele de afaceri externe extrem de discutate în ultimii ani, nimic foarte surprinzător. Este satisfăcător faptul că pare să existe continuitate între politicile guvernului actual şi cele ale fostului guvern în ceea ce priveşte aspecte de importanţă vitală pentru relaţia bilaterală”, a spus Gitenstein, la TVR Info. Printre temele importante, oficialul american a menţionat continuarea prezenţei în Afganistan, aspectele ce vor fi discutate în cadrul NATO, continuarea aplicării acordului privind apărarea antirachetă, alte chestiuni de politică regională, lupta împotriva terorismului.

    El a menţionat că vizita în SUA a lui Victor Ponta, Corneliu Dobriţoiu, Titus Corlăţean a avut pe agendă aspectele de securitate naţională care privesc ambele ţări, adăugând că aceştia au avut întâlniri la Casa Albă, Departamentul de Stat, Pentagon.

  7. Dobriţoiu a făcut o scurtă radiografie a stării în care se află Armata României. Dintre problemele mai grave enumerate de mininistrul Apărării le menţionăm pe următoarele:

    Corneliu Dobritoiu, ministrul Apararii, in vizita la Caracal
    – Spiritul de corp al armatei este puternic zdruncinat;

    – Armata se confruntă cu cheltuieli prea mari pe probleme de personal;

    – Instituţia se află într-o acută criză de identitate şi acest aspect va genera – dacă nu se iau măsuri urgente-probleme de percepţie la nivel NATO, vizavi de capacitatea României de a susţine financiar obligaţiile asumate în cadrul alianţei, în procesul de planificare comună a apărării;

    – Armata nu trebuie să fie doar o instituţie care trece pe sub Arcul de Triumf la 1 Decembrie;

    – Va prezenta o Analiză de Stare a ministerului, analiză la care va invita ca participanţi şi reprezentanţi ai asociaţiilor militarilor, analiză care va cuprinde un raport fidel al situaţiei armatei care să arate atât starea de fapt cât şi necesităţile şi priorităţile ministerului;

    – Pentru situaţiile în care ministerul în urma unor procese va fi nevoit să plătească daune unor persoane private, pensionari, acestea vor fi plătite, dar se va declanşa cercetare administrativă şi cei care se fac vinovaţi de abuz sau nerespectarea legilor , cei care au provocat acele pagube, vor plăti personal.

    În ceea ce priveşte situaţia pensiilor şi pensionarilor, ministrul Corneliu Dobriţoiu a precizat:

    1. Citesc şi eu unele bloguri şi site-uri cu specific militar, iar când nu am timp, departamentul media mă informează cu tot ce se discută şi vă preocupă, ştiu că sunt unele preocupări sau temeri că ar exista unele incapacităţi de comunicare ori tendinţe care vă spun, îmi sunt străine, de aceea pot să vă asigur sunt informat şi vă cunosc problemele şi nu mă voi abate cu un pas de la promisiunea de a vi le soluţiona;

    2. Nu se poate şi nu voi accepta ca cea de-a doua instituţie în preferinţele şi încrederea populaţiei să fie adusă în genunchi. Nu voi accepta aşa ceva !

    3. Cunosc faptul că sunt unele neînţelegeri între unele asociaţii sau forme de asociere ale dumneavoastră la anumite nivele. Vreau să îngropăm securea războiului. Ştiu că aceste divergenţe au plecat dintr-o politică de învrăjbire abil dirijată. Este condamnabil că cineva s-a jucat cu rezerva de mobilizare a armatei, promovând sau avansând pe funcţii, persoane care nu au nici o pregătire militară. Nu poţi include în lucrări la mobilizare persoane care au fost avansate la apelul de seară, fără competenţe în domeniu şi se pune chiar problema unei anchete judiciare în acest domeniu;

    4. În ceea ce priveşte rezolvarea problemei pensiilor, acestea se vor rezolva aşa cum am mai spus pe etape, datorită problemelor financiare. Chiar dacă la minister s-au identificat fonduri pentru rezolvarea problemei revenirii la cuantumul din Decembrie 2010 pentru cei cărora le-a scăzut pensia prin revizuire, pentru celelalte ministere , respectiv MAI sau SRI, acest lucru nu este posibil şi la nivel de guvern şi chiar politic s-a decis să nu se creeze discrepanţe sau discriminări între ministere , care ar duce la nemulţumiri sau chiar disensiuni între categorii de pensionari;

    5. Zilele următoare va fi prezentată o hotărâre care va stipula modul în care va fi rezolvată această problemă;

    6. Pe data de 8 iunie 2012 Ministerul Apărării va prezenta un Comunicat cu privire la înfiinţarea unei comisii formate din membri ai ministerului, reprezentanţi ai asociaţiilor militarilor şi membri ai comisiilor de apărare şi finanţe ai parlamentului, care vor colabora la reproiectarea pachetului de legi pentru apărare, începând de la Legea 80 şi incluzând Legea Pensiilor. La nevoie unde va fi necesar ne gândim şi la cooptarea unor reprezentanţi ai MAI şi SRI;

    http://www.ziuaveche.ro/top-secret/armata-2/ministrul-apararii-la-caracal-armata-se-afa-intr-o-criza-de-identitate-98877.html

    • Numai noutati: criza de indentitate (?!? aia nu s-or fi prins ca armata e pt razboi, nu ca sa le plateasca salariile), cheltuieli prea mari pe probleme de personal, procese, pensii, certuri intre asociatii, avansari politice etc…

      Probleme, ce mai…ne trebuia un vizionar sa le ‘observe’…

      Solutia: se mai infintzeaza o comitzie sa le discute…job done…

      „nemulţumiri sau chiar disensiuni între categorii de pensionari” – sa nu ia unii mai mult ca ailalti ca e bai…ca toti ‘serveshte tzara’ la fel din greu…

      Pensiile si soldele se pare ca ai preocupa cel mai mult.
      Daca astea ‘nu curge dar pica’, restul e tacere…

      Cu cumparatul si modernizarea armamentului cum stau?
      Ceva probleme acolo?

      Ca or sa ajunga sa aiba un pluton de tancuri, 10 tunuri, 2 mitraliere AA si o barja cu vasle si harpoane. Si biciclete, ‘ca ca’mioanele si autobuzili se uzara…

      • Se vorbeste numa’ de pensii ca e vorba de dat bani.
        Ce se spune in campanie la noi?

        Deci, o sa ne faca politie aeriana RM.

    • Eu nu am treaba cu acest om si ii doresc sa realizeze cat mai multe , asta ne dorim cu totii . DAR nu se dezminte , el face in continuare constatari …………., ca si cand ai un pacient, pe moarte, pe masa de operatii stii foarte bine ca trebuie sa faci – transplant – ( daca provii din lumea medicala , asa cum si el provine din armata, nu ?) ai constata ,ai si donator ,CE DRACU TOT MAI CONSTATI ??? , trebuie inzestrare si ai offset – CE VREI MAI MULT DE ATAT ????? iar il doare de pensii , e fantastic omul asta , terenuri gratis de la armata nu mai vrea domnul felix- turnatorul ???? sau a zis si de valorificarea infrastructurii in exces si nu am fost eu atent cand am citit . Criza economica mondiala e un aliat fantastic pentru orice negociator si noi suntem in masura sa achizitionam si sa negociem, NU POT SA INTELEG , E CUMVA IN CAMPANIE SI SE PLIMBA DEGEBA !!!!! ce vor astia de la viata noastra ????
      SUNT 99% sigur ca daca intrebai pe aproape oricine care scrie pe acest forum putea face constatariel astea fara sa fie ministru si sa se plimbe prin tara sa fac campanie , RUSINE !!!!!!!!!!!

      • Exact asta nu inteleg nici eu! Ce comisii, ce audit, ce caiete de sarcini, cand pana si cel mai chior militar iti recita cu ochii inchisi primele trei prioritati in inzestrare?! Cum sa-si recastige militari respectul de sine cand circula cu ARO si chiar ei stiu foarte bine ca in caz de razboi ar muri eroic, absolut de pomana? Pai de aceea au moralul scazut ca nu au cu ce, si vad si ei cum merg treburile.
        Cand vrei sa scapi de raspunsuri barbatesti si reale, incepi s-o dai in barci cu evaluari, comisii si alte alea.
        Nu l-am auzit declarand ca o sa moara cu finantele de gat pt avioane, ca el are solutii, dar nu este lasat sa le aplice. Astfel de declaratii astept, atept sa-l vad luat de gat de Ponta ca face prea mare tambalau!
        Dar cand vine numai cu praf in ochii si declaratii generaliste: vom vedea, vom chibzui, etc, etc, dar poate vindem terenurile Armatei…
        Ce dracu sa mai astept de la Dobritoiu?!
        Noua nu un general ne trebuie ca ministru, ca un militar nu stie sa administreze un minister, ci un economist destept!

    • bine ca avem un ministru care macar citeste blogurile militare, sper sa ia niste idei bune si de pe aici…

      as adauga ca au o problema cu faptul ca majoritatea echipamentului e invechit si consuma resurse uriase de intretinere.

      as zice ca formula actuala e:

      buget = salarii + costuri de intretinere + consumabile

      ei trebuie sa iasa din schema asta cumva.

      anul viitor, salariile vor creste (se da +15 la suta fata de 2012). consumabilele si reparatiile de asemenea, ca echipamentul s-a mai invechit cu un an. bugetul are vreo sansa sa creasca ca sa acopere nevoile astea?

      bugetul nu va putea creste decat prin offset, dar si acolo ministrul trebuie sa ceara ca banii rezultati sa mearga la ministerul lui si ar fi bine sa controleze si agentia de offset pentru a putea cere programe, transfer de tehnologie, de care ministerul are oricum nevoie. spre ex., ne trebuie racheta anti-nava sau sol-aer, ea se poate fabrica in Romania ca offset la avioane si o si cumparam din bugetul rezultat din restul programul de offset.

      concluzia e ca trebuie folosite marile achizitii, trebuie scos maxim posibil – si asta presupune un ministru foarte inventiv si cu ceva influenta in guvern.

      • Sunt perfect deacord cu tine, eu vad 2 solutii simple :

        1- sa ii ia pe toti burtosii care au iesit la pensie din armata ( excluzand cadrele de valoare – sunt ferm convins ca multi sunt si oameni de valore ) si sa spuna : prieteni voi ati fost degeaba sau mai grav ati fost prosti pana la capat ( adica pana la pensie ) voi impreuna cu fostii membrii de partid aveti bugetul asta ( bugetul actual nimic in plus ) si scoateti-va ochii scursurile pamantului si luati-va fiecare cat puteti, bateti-va intre voi si turnati-va asa cum stiti voi mai bine – neneorocitilor . Si gata . ( punct )

        2- un program de offset la 3 mld euro ( sa zicem numai avioane ) am vazut undeva pe site 300-400 000 locuri de munca ( articolul : offset-ul salvarea Romaniei) – sa luam un nivel minim 100 000 de noi locuri de munca – la un salar net 500 euro ( poate chiar mai mult , e nevoie de multi ingineri in industria asta ) rezulta un fond de salarii de 90 mil euro/luna din care 40 mil taxe si impozite/lunar DOAR din salarii ( bani care ar merge la buget luna de luna in plus fata de ce e acum -) si evident o mare parte din veniturile nete se intorc tot in economie in afara de ce ar putea cheltuii oamenii pe un eventual concediu in afara 1-2 sapatamani pe an .
        Valoare de 3 mld impartita la 10 ani iasa o rata anulala de 310-320 mil euro ( cu ceva dobanzi acolo ) se acopera DOAR din taxe si impozite 40 mil *12 luni = 480 mil euro anual
        Si sa faca bine sa colecteze la buget , hotii astia , atat cat trebuie ( adica inca 7-8 % din PIB de unde ar rezulta inca 9-10 mld euro anual ) si sa dea la armata 2,36 % din PIB atat cate ne-am angajat …. , ce nenorociti !!!!
        Bineinteles ca datele sunt relative si calculate usor ( in realitate totul e mult mai greu , dar totusi …..e o sansa imensa pentru noi si aici e vorba doar de 48 de avioane care sunt oricum foarte putine pentru o tara ca Romania )

  8. Tare ma tem ca nu va fi o decizie in privinta avioanelor nici in 2012. Multi romani, daca nu majoritatea, gandesc cam asa „noi nu avem spitale dotate, nu avem bani de pensii si cumparam avioane”. Am citit multe articole despre subiectul asta si din majoritatea covarsitoare a comentariilor care urmau, asta rezulta. Plus ce mai aud din discutii directe.

    Si cum in toamna sunt niste alegeri, multirolul ala cu siguranta nu va aduce prea multe voturi.

    Sper din toate puterile sa gresesc.

  9. Hahaha intr-un conflict aerian, fortele noastre aeriene o sa fie ocrotite pe motiv ca sunt pe cale de disparitie, si vor fi lasate in pace mig-urile.
    O fi si asta o tactica 😀

    Cretini, tampiti si alte sinonime…

  10. se pare ca a gasit solutia magica fara offset si finantare, dat nu inteleg de ce vorbeste de Polonia, ca aia au luat si offset si finantare – sa vanda tot ce mai e de vandut.

    Ministrul Apararii, Corneliu Dobritoiu: E posibil sa prelungim durata operationala pentru MIG-uri/ Armata isi va vinde patrimoniul excedentar
    de V.M. HotNews.ro
    Joi, 7 iunie 2012, 16:13 Actualitate | Esenţial

    Ministrul Apararii, Corneliu Dobritoiu, spune ca este posibil ca in cazul in care Romania nu va avea bani pentru achizitionarea unui avion multirol sa extinda perioada de folosire a MIG-urilor pe care le detine in prezent. El a declarat, joi, intr-o conferinta de presa, ca aceasta ar fi insa „ultima varianta, ultima optiune, ultima rezistenta”, relateaza Agerpres.

    „Daca nu vom gasi solutii pentru achizitionarea unui avion multirol, atunci nu vom avea alta sansa decat sa revitalizam parte din flota de MIG-uri pe care o avem, sa extindem durata operationala pana in 2018”, a afirmat ministrul apararii.

    Potrivit acestuia, MIG-urile sunt deja depasite din punct de vedere al perioadei de folosire.

    „Si asa termenul acesta este fortat, as putea spune, pentru un avion care a fost proiectat sa opereze pe un ciclu de 25 de ani si noi i-am prelungit durata de viata pana la 40 de ani. Singura solutie ar fi sa folosim in mod inteligent resursele pe care le mai avem, in asa fel incat sa identificam un volum apreciabil de venituri proprii care sa satisfaca nevoia de inzestrare”, a mentionat Dobritoiu.

    Corneliu Dobritoiu: Armata romana isi va vinde patrimoniul excedentar

    Ministrul Apararii a mai declarat joi ca armata romana ar urma sa-si vanda patrimoniul excedentar, pentru a putea sa faca rost de banii necesari inzestrarii. El a spus ca pentru acest lucru se va apela probabil la o firma internationala cu reputatie.

    „Armata romana abia sta in picioare la capitolul dotari. Bugetul este total dezechilibrat multumita celui care candideaza din partea portocaliilor la Primaria Clujului. In momentul in care cheltuielile de personal se cifreaza la 85% din total buget va dati seama ca bugetul de inzestrare este atat de infim, atat de superb, incat nici nu-l putem zari. Asta nu inseamna ca nu ne intereseaza sa gasim solutii pentru a rezolva aceasta chestiune. La ora actuala suntem intr-un proces de analiza la nivelul guvernului referitoare la patrimoniul in exces al armatei, pentru a gasi solutii de valorificare inteligenta a acestuia, in asa fel incat sa generam resurse pentru bugetul de inzestrare si in felul acesta sa reechilibram toate capitolele bugetului apararii. Asta nu inseamna ca armata se va transforma intr-o agentie imobiliara si atunci vom apela la agentii guvernamentale sau chiar la un agent economic international cu reputatie nestirbita”, a mentionat Corneliu Dobritoiu.

    Potrivit acestuia, si alte state membre ale NATO au procedat intr-un mod similar.

    „N-ar fi o actiune in premiera la nivelul NATO, polonezii au folosit infrastructura in exces pentru a-si cumpara o flota de avioane multirol, britanicii si-au vandut si sediile si sunt in chirie in sediile lor pentru 50 de ani, in scopul de a gasi resurse pentru finantarea programelor lor strategice”, a afirmat Corneliu Dobritoiu.

  11. Retragerea americanilor din razboaie pune pe butuci o fabrica româneasca de traditie 🙁

    http://economica.rtv.net/retragerea-americanilor-din-razboaie-pune-pe-butuci-o-fabrica-romaneasca_25976.html

  12. Tot respectul ca e o firma romaneasca , dar asa nu poti face in veci performanta : ce s-a scimbat la camioanele aste a de 50 de ani ????? in afara de motor care nu e meritul ei ( uzinei Roman ) e adus de la Man parca , daca tu 8 ani ai comenzi asigurate si ai parteneriat cu americani si faci export , pune domne mana si imbuntateste produsul , cauta noi piete externe ………cum vrei sa mergi asa ……………….si dacia a facut la fel 20-30 de ani a facut ( inainte de privatizare ) acelasi model invechit si jalnic schimbau doar farurile la ele , e imposibil asa !!!!

  13. Despre politica de achizitii la MAPN/DPA:
    http://www.dpa.ro/rp/infopres/20120607/OM_22_2012_pag11.pdf

    Clien]ii no[tri, nume[te comandorul dr. inginer Marian Opri[i, loc]iitorul [efului Direc]iei Management Contracte (DMC) din Departamentul pentru Armamente (DpA), categoriile de for]e pentru care achizi]ioneaz` echipamente [i servicii. {i a[a [i este, pentru c` direc]ia din care face parte încheie contracte cu furnizorii, utilizând fondurile care-i sunt puse la dispozi]ie de statele majore. Bineîn]eles c` aceast` definire a activit`]ii DMC este una pe scurt, domeniile de responsabilitate ale direc]iei fiind mai ample [i stabilite de legi [i regulamente militare.

    Contractele de offset sunt unul din beneficiile pe care DMC le ob]ine pentru serviciile sau echipamentele cump`rate. Niciun contract, explic` Opri[i, nu poate s` aib` sub 80% offset din valoare. Acest lucru înseamn` c` 80% din banii pe care armata îi pl`te[te la achizi]ia unui produs r`mân sau se întorc în ]ar`, într-o form` sau alta, fie ca o investi]ie sau ca un contract semnat
    de furnizor cu firme române[ti, fie prin dot`ri complementare oferite armatei.

  14. La nivelul Statului Major al Forţelor Terestre, se înregistrează un deficit de peste 40% în rândul comandanţilor de plutoane şi de 25% în rândul comandanţilor de companii, ministrul apreciind că acestea au fost cauzate de “decizii insuficient fundamentate în guvernările precedente prin care au fost reduse 9.000 de funcţii din statele de organizare, în condiţiile menţinerii aceluiaşi număr de unităţi militare”, informează MApN.

    Atât forţele aeriene, cât şi forţele navale, au adus în atenţie problemele echipamentelor şi instalaţiilor uzate moral şi fizic. Acestora li se adaugă problemele generate de subfinanţare. Disfuncţiile de acest gen afectează la Statul Major al Forţelor Aeriene îndeplinirea misiunilor de luptă şi siguranţa aeriană. În următorii ani, va expira resursa pentru avioanele de luptă şi rachetele aer-aer.

    Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, a precizat că, în acest moment, există probleme complexe în sistemul militar, care pot fi soluţionate doar printr-o finanţare corectă şi o definire foarte strictă a priorităţilor bugetate. În acest sens, una dintre preocupările conducerii ministerului va fi de a conştientiza factorii de decizie politici cu privire la necesitatea creşterii bugetului. „Voi propune o creştere a bugetului Apărării, anual, cu 0,3% din PIB şi vom căuta soluţii pentru atragerea de venituri proprii prin valorificarea infrastructurii în exces. Nu vom face acest lucru noi, militarii. Acest proces ar trebui gestionat cu maximă transparenţă de o agenţie guvernamentală sau o companie internaţională cu reputaţie”, a mai adăugat ministrul Dobriţoiu.

    http://www.ziuaveche.ro/top-secret/armata-2/probleme-grave-in-armata-romaniei-vezi-cu-ce-se-confrunta-102447.html

    • Si un exces de 1 000 000 % la generali imbuibati si al politicieni nenorociti si tradatori .

      NU O SA NE FACA NIMENI NIMIC PANA NU II STRANGEM DE GAT PE TOTI ASTIA SI SA VINA OAMENI CARE SIMT CEVA PENTRU TARA SI NEAMUL ASTA !!!

  15. Cam toate afirmațiile și comentariile evidențiază TRĂDAREA…și ca orice evidență,n-are nevoie de nici o demonstrație…

  16. fratilor daca intradevar se tot vorbeste de securitate de cartea alba dar tot ce vorbeste titus corlatean mie mi se pare un politruc care se vinde usor oricarui partid si daca observati in toate discursurile lui nu voirbeste nimic de incompetenta rea vointa politica .Sa achizitionat rablele astea de f 16 care la americani , nu cred ca mai zboara de 30 de ani , dar nu vad sa se inceapa ceva vreun program serios de inzestrare , noi ca tara sintem amenintati de putin ca nu rezistam nici jumatate de ora si totusi nu se face nimic spunea un general ca bugetul asta de 700 de milioane care se spune ca e pentru reparatia echipamentelor care in proportie de peste 60 la suta trabuie inlocuita fratilor trabuie sa ne unim fortele ca si romani ca politicienii deau propus sa ne batjocoreasca din ce in ce mai mult pentru ca vede ca nu luam nici un fel de atitudine in fata batjocorii si a nepasarii . ii intereseaza pe ei de noi ca si cetateni nu cred din moment ce ne impovareaza cu tot feluri de taxe si biruri tot mai greu de suportat din zi in zi

  17. Am auzit pe blog ca ar fi trimis aceasta scrisoare si chipurile politicienii nostri sau straduit sa raspunda imailu care la trimis da eu va adresez o intrebare ei cred despre posibilitate achizitionarii un avion de lupta f 35 care nu este un avion multirol el este un bombardier supersonic la costuri piperate care nu cred vreo data ca o sasi permita romania sa exploateze un asfel de avion , si bineinteles nici ei nu cred asta pentru ca se vede clar ca este praf in ochi cit despre achizitionarea avioanelor f16 vad ca se insista ca si alte avioane care vor fi achizitionate sa fie blok 15 a b ceea ce nu mi se pare corect ca tu ca si guvern sa iti bati joc de banul meu ca si contribuabil .Dealtfel se vorbeste despre echipamente moderne dar ceeace nu vad lipsa de atitudine . poi noi cumparam avioane deosebit de vechi care alte tari precum portugalia care ni le vinde nu mai vor sa le modernizeze din cauza vechimii .Ca si un semnal de alarma precizez va fi in curs de derulare si alte achizitii paguboase pe care armata romana va trabui sa le suporte , daca exagerez in comentariul astept sa ma contrazica cineva chiar as fi bucuros

  18. Bai, George,cum sa spui ,,a-ti avea dreptate”!??????? ,,a-ti”???!!!!!!!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *