Sistemele AA din Romania. Harta reconfigurata dupa surse mai apropiate MApN

Apreciem efortul depus de dumneavoastra ieri, pentru informatiile furnizate. Dupa cum s-a precizat, articolul era unul orientativ, nu de informare. Cu acelasi talent (imi cer scuze) am incercat sa creionez o harta mai exacta a unitatilor AA din Romania

Cercul rosu = raza de actiune a sistemelor 2K12 Kub;

Cercul maro = raza de actiune a sistemelor SA-8 Gecko;

Cercul verde = raza de actiune a sistemelor MIM-23 Hawk;

Cercul violet = raza de actiune a sistemelor S-75 Volhov.

Regimentul 50 rachete anti-aeronave ,,Andrei Muresianu” acopera raza judetului Cluj si opereaza cu siteme:2K12 Kub, SA-8 Gecko si CA-94.

Foto: MApN

Regimentul 53 de rachete anti-aeronave ,,Tropheaum Traiani”opereaza numai cu sisteme 2K12 Kub

FOTO: MApN

Regimentul 61 rachete antiaeriane ,,Pelendava” Slobozia pe langa  2K12 Kub mai are in dotare si proiectile AA de tip CA-95

Foto: MApN

Regimentul 11 ,,Horea” pare sa opereze numai cu rachete de raza lunga.

Foto: MApN

Brigada 1 rachete sol-aer ,,General Nicolae Dascalescu” este cea mai moderna unitate de aparare AA. In 2006 se infinteaza Batalionul Hawk, prima unitate de lupta sol-aer cu achete compatibile cu tehnica NATO.

Aceasta opereaza cu radare P-18, PRV-13 si rachete de raza medie si lunga (MIM 23 Hawk si S-75 Volhov).

Dupa cum am spus si data trecuta, misiunea acestei unitati este apararea capitalei, Bucuresti. Acopera o suprafata de aproximativ 20.000 km patrati.

Foto: MApN

Daca aveti informatii noi, oficiale, le asteptam cu interes! Rugamintea este sa postati si link. O zi buna!

Deci cam asta ar fi “harta” capabilitatilor sistemului, vorba vine, antiaerian al Romaniei. Un Volhov mai batran decat noi toti, cu un Kub nemodernizat, care poate conduce rachete catre o singura tinta o data si care este oricum extrem de vulnerabil la bruiaj, cu un Gepard fara rachete si un OSA care desi mai noi, sunt putine.

Dar marea problema este faptul ca Romania nu are un sistem antiaerian, ci doar un sistem de avertizare si urmarire, compus din radare moderne, FPS si GapFiller, si cateva tipuri de rachete si artilerie cu raza scurta.

Noi nu avem un sistem antiaerian in adevaratul sens al cuvantului, desi pasi importanti s-au facut. Exista deja un comandament central de supraveghere si comanda, sisteme de comunicatii, inclusiv prin satelit, de inalta calitate si tehnologie, sistem de razboi electronic performant. Adica desi vom vedea inamicul si il vom putea bruia serios, nu vom avea cu ce sa-l dam jos si asta pentru ca armele, “dintii” antiaerianei romanesti nu comunica direct cu capul. S-75 nu este compatibila cu HAWK, iar KUB-ul cu OSA, pot lucra impreuna, dar nu pot fi folosite ca un sistem integrat, in trepte la angajarea inamicului.

In principiu un sistem integrat AA presupune angajarea in trepte a inamicului, pe masura avansarii sale in teritoriu aparat, mai mai mult decat atat, presupune o prioritizare in apararea obiectivelor, comunicatii rapide, radare care sa lucreze direct cu sistemul de lansare si un raspuns unitar pe ansamblul intregului sistem, pe intreg teritoriu aflat sub protectie. Tot teoretic, un sistem integrat lucreza aproape singur, odata ce tinta/tintele i-au repartizate si s-a dat comanda: FOC!

In practica, daca am avea asa ceva am putea arunca in lupta HAWK si pastra Barak 8 sau Patriot, am putea hotara cand sa ripostam si cu cate rachete pe obiectiv, fiecare unitate ar cunoastea starea si stocurile altora, s-ar putea asigura sprijin reciproc cu foc, in conditii de maxima eficienta operationala, sa nu mai patim ca in ’89, cand s-au tras zeci si zeci de rachete, uneori spre aceeasi tinta, cand unitatile trageau unele in altele.

Dar pentru asta Romania ar avea nevoie de urmatoarele:

-baterii de rachete cu raza lunga, integrate cu rachete de raza medie, pe modelul Aster 30-Aster 15

-rachete ghidate IR cu raza scurta, maximum 12km, dublate imediat de artilerie ghidata prin radar, Vifor sau GDF 003, care sunt foarte bune, insa raza de doar 4km este cam mica.

La toate acestea ar mai fi nevoie bineinteles de o aripa a aviatiei militare numita “de vanatoare”, aripa care la noi se pare ca va fi desfiintata si va ramane doar aviatie de vanatoare de frontiera, adica politie.

In principiu am avea nevoie de un avion de suprematie aeriana dedicat de tip: EF sau F-15, dublat de un multirol, F-16 sau Gripen, un avion mai ieftin si mai numeros, care sa fie „magarusul” flotei, adica avionul bun la toate, in timp ce “greul” RoAF, EF sau F-15, sa asigure protectia in ofensiva si interdicatia in spatiul aerian national in defensiva. Numarul aparatelor necesare nu este un mare secret, asta daca ne uitam la cum arata aviatia romana in anii 2000.

Asadar 3-4 escadrile de suprematie aeriana, 36-48 de aparate dedicate, dublate de 60-72 de avioane multirol, nu neaaparat toate supersonice, TA-50 coreean sau M-346 fiind un exemplu de ce poti face cu un bun avion transonic. Bineinteles toate aceste aparate ar trebui legate, prin data-link, la un comandament cetral, sub comanda unui singur om.

Acesta este viitorul, aceasta este normalitatea. Sub un scut aerian serios si bine dotat, putem trece apoi la tancuri, elicoptere de atac si transport, etc, etc. Insa fara o acoperire aeriana buna totul este in van.

Va mai amintiti “Batalia Angliei”?! Cam asta incercau englezii sa faca. Un sistem integrat AA, format din radare, observatorii terestrii, artilerie, si avioane. Au reusit, rudimentar cum era, au reusit.

Nero Flash

 

51 de comentarii:

  1. MIG 29 s-ar fi putut achita inca vreo cativa ani de aceeasi sarcina de suprematie aeriana, asa cum este incadrat la polonezi, putand lucra in paralel cu multirolul.

    • Corect, iar daca ne ducea capul sa le cumparam si pe cele din Basarabia…

      1
      • Nu ignoranta a impiedicat acesta tranzactie ci reorientarea politica spre tehnica de provenienta occidentala, curtata de Romania, desi puteam urma exemplul Poloniei si Slovaciei, chiar daca treceam pe motoare si avionica occidentala.
        Pentru suprematie aeriana eu as prefera Eurofighterul.

        • Ce reorientare spre tehnica occidentala, mai degraba orientare spre furt.

          1
        • „Nu ignoranta a impiedicat acesta tranzactie ci reorientarea politica spre tehnica de provenienta occidentala, curtata de Romania”

          Despre care reorientare si care tehnica vorbesti?
          2 fregate scumpe dar chele si care trag cu prastii si invizoace;
          30 APCuri fara turele
          Geparzi luati gratis
          Hawk neutilizabil
          Pai cu asa dotari ce ne-am pricopsit, mai bine se apara Sefan cel Mare cu oastea cea mare care avea furci si gheoage.
          In momentul de fata eu consider ca Romania nu are armata si face doar figuratie ata la capitolul dotari cat si la capitolul pregatire.

          1
  2. George GMT, intre Gripen NG sau coreeanul T50, ce ai prefera si de ce?

    • Sincer?! Pai avem nevoie de ambele. Gripen E/F sau NG ca avion principal multirol, si 3-4 escadrile de avioane pt antrenament avansat dar si cu capacitati pronuntate de atac la sol, CAS cum i se mai zice. TA-50 ar fi un vis prea frumos in tandem cu E/F-ul de la Saab.
      Iar daca nu avem bani, as lua pt inceput TA-50, insa apoi logic ar fi sa mergem spre F-16, noi bineinteles, pt ca T-50 este pui de F-16.

      1
      • ,,Iar daca nu avem bani, as lua pt inceput TA-50, insa apoi logic ar fi sa mergem spre F-16, noi bineinteles, pt ca T-50 este pui de F-16.”

        Eu as merge tot pe combinatia TA-50 cu Gripen C/D, pentru ca au motor comun, General Electric F404, deci mai usor de intretinut si reparat pentru o flota aeriana mixta. Gripen NG foloseste motor General Electric F414, acelasi cu Super Hornet, dar derivat din F404, decia iarasi nu ar fi o problema la intretinere si reparatii.

        • Sa mor daca m-as supara sa vad pe 1 decembrie, peste Arcul de Triumf Gripen si TA-50 unul langa altul, ba dimpotriva m-as imbata, dupa 15 ani de liniste!

        • De ce nu adaugati la tandemul JAS-39 Gripen C/D sau E/F si TA-50, F/A-18 C/D Hornet, F/A-18 E/F Super Hornet si cateva E/A-18 G Growler…eee cum ar mai fi?…pe principiu ca au acelas motor sau asemanatoare : F-404-GE sau F-414-GE. O idee ar fi remotorizarea IAR-99 BM Soim cu F-404-GE.Si dc nu am putea sa producem sub licenta respectivele motoare la Turbomecanica Bucuresti…vise…vise…

      • Breh, nu v-ati plictisit sa visati Gripen si T50 🙂

        Or sa fie 15 cazane.
        Vor fi transferate la MAI. Se va infiinta Sectia 007 Politie Aeriana, pe Centura, ca mai sunt pasari pe acolo…

        Din alea 15, 3 vor fi duble, 4 vor fi canibalizate pt piese si din alea 8 in stare de zbor se vor putea ridica la o alarma vreo 4 ca sa sperie vreun autobuz…

        Ca daca intra 10 MiG-uri nu o sa se ridice nimic si nici n-or sa aiba tupeul sa traga dupa vreunul, in cazul improbabil ca ar avea cu ce…

        In timp, pe masura ce se mai consuma din ele, or sa ramana 2-3.
        Dar pana atunci ori cumpara F35 🙂 🙂 🙂
        Ori se federalizeaza Europa, ne desfiintam si nu ne mai trebuie, ca invatam germana. Sau doamne fereste, rusa.

        • Bai…mama Omida, s-ar putea sa ai dreptate, pana se hotarsesc astia daca mai avem armata, Germania se gandeste la o federalizare mai rapida, dacat putem noi cumpara F-35 🙂 )))))))))) Pai bre de unde F-35?! Pana ajung alea sh, mai dureaza, daia zic…

        • F35 cred ca le cumparam cand le vom putea folosi pentru desfatarea personala, fara armament desigur,… cum mai e acum cate un om de afaceri bogat care a cumparat si restaurat avioane cu reactie de acum 40 de ani…

        • F 35 o sa fie luat cu siguranta, 100 %, daca parlamentarii vor hotara ca au nevoie sa ajunga mai repede in ceva concedii , o sa gaseasca fonduri de urgenta si vor fi platite cu banu’ jos nu in rate , sunt foarte sigur de asta

      • Domnule „Dac”, am fi incantati sa ne luminati mai in detaliu legat de sistemele noastre de rachete si eventuale modernizari (eu eram chiar foarte curios daca nu se mai pot moderniza Volhovurile si unde sunt de fapt limitarile:), ca aparuse un articol tot pe acest blog despre ceva incercari de reutilizare a lor in aplicatii civile, cu ceva modernizari), chiar un mic articol sau un comentariu mai pe larg din cele care „se pot spune”!

        Multumim anticipat! 🙂

      • „Si sa iti mai spun un secret. Sistemul SMAVA nu putea fi atacat din exterior. Ia sa te vad acum, ghicesti de ce nu putea fi atacat din exterior?”

        Era bazat pe porumbei stealth, curieri pe biciclete cu traistutza pe umar si focuri pe dealuri 🙂 🙂 ?

      • @ Dac este un biet om, care seamna …la inteligenta cu cineva….Habarnuare ce inseamna sistem integrat AA, confunda sistem integrat cu sistemul AA al unui crucisator 🙂 , habarnist cum e nu stie ca Volhovul a fost modernizat de trei ori, de fapt nu modernizat ci i s-a prelungit resursa, ultima oara in anii „80. In rest …asta e mai intra si dastia!
        Si iarsi habarnuare ca la S-75 este nevoie de trei oameni numai pt incadrarea tintei, in timp ce HAWK o face automat, transmite datele catre centrul de comanda sau alta baterie, etc. In ultimul numar al revistei Cer Senin rachetistii chiar comentau cat de rudimentar este Volhovul si faptul ca nu poate lucra in tandem cu nimic, pt ca este vechi. Dar of course domnul Dac stie mai bine decat baietii care au tras cu Volhovul in luna mai…Om destept domne, ce mai!
        Aaaaa si uitase ceva! SA-6, poreclit Kub de apropiati, NU ESTE AA de insotire, ci doar un sistem de rachete cu raza medie mobil, adica se misca. Nu poate trage din mers!!! Nu are radar incorporat, precum OSA sau Gepard…Capisci?! Un desen ceva, o schita in culori?!
        Si da S-300 si Patriot pot fi integrate fara probleme, pt ca integrezi doar controlul si comanda, nu pui rachete S-300 pe lansatoare Patriot!

      • T-50 nu este compatibil cu Gripen si cu atat mai putin cu F-16. T-50 este un aparat de pregatire mai bun pentru pilotii de fightere autentice gen EF, decat de aparate cu capacitati multirol sau de atac la sol.

    • Clar, Gripen NG sau chiar si C/D (desi se apropie) nu sunt la aceeasi clasa cu TA-50. Deci TA-50 sau M 346 ar fi doar un complement pentru multirol.

      Mai exista si alte variante. Eu am pomenit de F20, superior ca viteza lui TA50, care ar putea fi produs in 2 variante – supersonic trainer/light attack, care ar putea opera in paralel cu multirolul F16 V/ Gripen NG. In articolul dedicat sunt si niste comparatii:
      http://rumaniamilitary.wordpress.com/2012/04/06/f20f5g-tigershark-o-varianta-interesanta-pentru-fortele-aeriene-romane/

      Si daca tot vorbeam de interceptoare, complementare multirolului, poate ar trebui, pe langa 48 F16, care cred ca vor fi SH, sa luam vreo 24 – 36 Gripen NG, care s-ar putea sa fie superioare in lupta aeriana fata de F16 V, sau sa revitalizam MIG-29 sau MIG21 Bis in numar similar. Iar dincolo de 2025 sa pastram in serviciu evolutii ale Gripen NG si sa introducem F35 in locul F16, care ar putea fi transformat in drona daca mai permite vechimea structurii.

  3. Mai exista vreo lege legata de siguranta nationala pentru astia care o fac varza?
    Nu e retorica intrebarea.

  4. daca am negocia cu evreii si luam de la ei sisteme aa ar fii genial si de ce nu de la india su 30 cu lcenta sau su 35 numai noi sa fie sa miroasa carlinga a nou nu f 16 sh oricum ta 50 este varianta cea mai buna

  5. nu stie nimeni daca cumva am avut sau avem S 125 in depozit

    • S-125 Neva au fost in dotare, insa au disparut/au fost vandute odata cu ROT-urile in Israel.

      • Asta e extrem de interesant, ne poti da mai multe detalii ? E prima data cand aud asta. Au mai „disparut” lucruri de pe la noi, altele au fost pur si simplu date la altii fara nici un schimb (vezi moste invelis Delfinul), dar de SA-3 nu am mai auzit. Multumesc in avans

        • S-125 Neva/SA-3 Goa, pe sistem NATO, au intrat in dotare in prima parte a aniilor ’80, fiind retrase pe sest la sfarsitul aniilor ’90, nu stiu exact anul si nici cate baterii/rachete am avut in dotare. Din surse cu totul neoficiale ele au luat drumul Israelului, iar un pic mai tarziu ROT-urle, niste SCUD-B parca, modificate de noi, au luat si ele aceeasi cale.
          Se pare ca ambele tranzactii, mai ales ROT-urile, s-au facut la presiuni destul de mari americane, insa acest lucru trebuie luat sub forma pur informativa, nu exista nici o declaratie oficiala, ci doar zvonuri.
          Cert este ca S-125, relativ noi, in jur de 10 ani, au fost scoase din inzestrare. Neva avea doua tipuri de rachete disponibile: una cu raza de 15km, a doua cu o raza de +30. Nu stiu de care am avut noi, sau daca le-am avut pe amandoua.
          In principiu S-125 erau gandite sa fie complementare cu S-75, fiind mult mai bune manevriere, desi aveau incarcatura de lupta si viteza mai mica.
          Cam atat stiu despre scoaterea din inzestrare a sistemului AA cu raza medie S-125 Neva.

  6. multumesc George aveam o curiozitate legata de S 125 m-am lamurit pacat ca le-au dat mai bine pensiona volhovul

  7. nu te supara dar s200 am avut sau nu merci mult

    • Cu multa placere. S-200 nu au fost in dotarea Romaniei, de facto nu am avut nici un sistem din seria „S”. Polonezi parca mai au S-200 inca active. Iar Volhovurile au intrat in dotare undeva prin jurul anului 1964, iar de atunci au suferit trei modernizari sa zicem, ultima in anii’80. Din pacate astazi Volhovul, Kub-ul si OSA sunt cu resursa aproape de sfarsit.
      Era un plan sa operationalizam HAWk in locul Volhov, sa cumparam VL MICA in locul KUB-ului si Mistral ca inlocuitor pt Strela 2.
      Din pacate toate posibilitatile au cazut.
      In urma cu doua luni, la Varsovia, s-a semnat un acord intre Brumar-ul polonez si UTI din Romania, in prezenta Ministrilor apararii, cu privire la dezvoltarea si achizitia unor sisteme de rachete cu raza medie si scurta. Exista un articol pe blog mai amanuntit. Deocamdata insa nu stim in ce stadiu sunt. KUB-ul era in vizor pt modernizare sau chiar schimbarea rachetelor, dar pastratrea TEL-lului. Vom vedea.

  8. astazi am fost in delegatie prin tara
    in timp ce ma deplasam,am ascultat declaratia ministrului apararii referitor la starea armatei.
    suntem varza. necesar minim ore de zbor pe an pentru un pilot – 120 ore. realizat sub 70 ore. resursele de zbor ale avioanelor vor expira.tehnica militara proiectata in ani ’60 si fabricata in ani ’70 se intretine cu mare greutate si costuri ridicate
    bani pentru instructie „pa”. bani pentru achizitii „pa”.
    dar in schimb colonei si maior in rezerva cu duiumul.o parte din „ofiterii superiori in rezerva” habar nu au cum se tine o pusca in mana. daca ii intrebi ce este linia de mira iti arata o piesa de la pistol.oamenii care puteau sa faca ceva pentru armata romana si-au dat fel de fel de titluri si grade.probabil ca este la moda sa fi colonel in rezerva.
    situatia internationala devine din ce in ce mai tensionata.
    dragii mei nu vreau sa ma gandesc ce se v-a intampla daca situatia internationala se v-a degrada.
    din pacate nu avem cu ce sa ne batem.industria de armament aproape ca nu mai exista.
    am o intrebare pentru tine george: cum ar reactiona armata romana in cazul unui conflict militar cu un vecin de la rasarit?
    „pacat” de cei ce ne conduc. nu au invatat nimic din istorie. nu pot sa nu remarc faptul ca iar ne-au prins vremurile cu „pantalonii pe vine”.
    ce bine ar fi fost daca am fi avut niscai avioane NG-uri,ceva leo si cateva submarine.
    dar nu avem . nu putem decat sa ne rugam sa fie bine in viitor.
    din pacate asta este situatia armatei romane acum.

    • Aproape intotdeauna a fost la fel , pana nu vin rusii si nemtii si faca cum au facut cu Polonia , nu se face nimic pt armata , pacat mare pacat, pt cei ce si-au dat viata in trecut si au spalat mandria tarii , ca si atunci tot niste coruptii erau la conducerea tarii si s-a vazut, dar mandria tot soldatii au platit-o cu vietile lor.

    • Sub 70 de ore zburate pe an?! Adica s-au zburat saizeci si ceva de ore?! In care aviatie frate, in aia poloneza pe MIG 29?! Anul acesta sunt alocate undeva la 30 de ore, deja MIG 21 nu mai zboara la mitinguri pe motiv de kerosen. Ar fi foarte bine sa fi fost 70 de ore, insa pe acolo se invarte maximul zburat pe an, in cei mai buni anii, de dupa Revolutie. Minte.
      Basca ca sunt destui piloti tineri de supersonic care anul acesta nu au NICI O SINGURA ORA ALOCATA pe mig 21! Locotenetii adica.

      • Doamne pazeste-ne, ca nu mai reusim singuri de prosti ce suntem!

      • Situatia economica, sociala si politica din ziua de azi e identica cu cea din anii ’30. Starea armatei e de asemenea la fel cu cea de dinainte de primele doua razboiae mondiale. Cu alte cuvinte, se repeta scenariul a 3-a oara, iar romanii fac acelasi prostii a 3-a oara. Din pacate de data asta nu cred ca vom mai fi la fel de norocosi cum am fost ultimele doua dati…
        Iar despre orele de la MiG, eu stiu ca sunt chiar mai putine decat ziceti voi, si nu doar de anul asta.

        • Ai perfecta dreptate cu similitudinile din anii celor doua razboaie mondiale si prezent. Nu este nevoie de nici un fel de scuze, chiar daca ai inteles gresit, ceea ce sincer nu am verificat. Stai linistit.
          Si eu am auzit ca sunt sub 30 de ore…

      • asa am inteles
        daca gresesc scuze.

  9. frumos, dar not even close…
    reg 53 e la medgidia, nu unde apare pe harta, reg 61 e la craiova (facai), nu la slobozia, reg 11 s-a desfiintat de cativa ani, de fapt a trecut in subordinea bg 1, iar reg 50 nu are kub in dotare. in afara de cazul in care a primit anul trecut sau anul asta, desi nu cred.
    la bucuresti sa-2urile sunt dispuse la cernica, chitila etc deci trebuie sa apara mai multe cercuri violet.
    etc
    cred ca va trebuie niste surse mai apropiate de Google, nu de MApN 😀

  10. http://www.gandul.info/international/the-daily-herald-sua-au-testat-cu-succes-un-nou-interceptor-care-va-fi-utilizat-de-scutul-antiracheta-din-romania-9790922

    The Daily Herald: SUA au testat cu succes un nou interceptor care va fi utilizat de scutul antirachetă din România

  11. Stiu ca in 1989 aveam 4 baterii (12buc) de tunuri KS-30 de coasta AA 130 mm… automate(bate la o altitudine de 20km si un mombardament orizontal de 30 km). si stiu ca armata romana are tunuri AA 100 mm… pe unde sunt plasate unitatile militare ce detin aceste tunuri?
    Sa stiti ca aceste tunuri… comandate de un radar modern sunt mai eficiente decat rachetele AA Hawk sau Volhov. O sa-mi spuneti… dar ne intoarcem iar la tunuri… va aduceti aminte de bommardamentele din Irak… cele televizate… pe timp de noate tunurile AA trageau continuu. Noi nu stim daca au facut sa nu victime… americanii avand o superioritate aeriana coplesitoare prin avioanele Stealth iar irak nu avea radare performante ca sa comande tunurile automat… si cred ca este o solurie fff buna.
    Mai este ceva…. tunurile poti fi aparate cu succes de sistemul AA Viforul 2x30mm, Ghepard 2x35mm dar si de Oerlikon 2x35mm si pot fi instalate si sisteme CA-95… pentru apararea anti-racheta

  12. cred ca avem in dotare tunuri KS-19 (100mm, 15km altitudine 12-15proiectile\min in poligonul de langa soseaua de centura Braila… in fiecare luna sunt asezate cate… 3-4 buc si stau cate 2-3 zile in aplicatii impreuna cu inca 2 TABC-79. daca nu au un radar performant si… nu pot distruge avioanele moderne dar pot distruge rachetele de coraziera.

  13. pai nu emai bine sa le cerem unor baieti sagalnici din Republica Moldova sa ne procure ceva tehnica militara ruseasca?

    • Angelica,
      Si R. Moldova au tehnica de lupta ruseasca la fel de veche ca a noastra… adica inutila.
      Idem si pentru Transnistria, cu mici exceptii, doar ca de la ei ne putem „procura” doar integrandu-i in Romania, prin unirea cu R.Moldova 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *