Contractul pentru cele 12 elicoptere S-70 Black Hawk ale M.A.I. a fost semnat

Marți, 9 noiembrie a.c., la sediul MAI, în prezența ministrului Afacerilor Interne, Lucian Bode, a fost semnat acordul-cadru de furnizare a 12 elicoptere medii-grele multifuncționale de către compania PZL Mielec, ce vor intra în dotarea Inspectoratului General de Aviație al MAI.

Ca urmare a acestui acord cadru în valoare de aprox. 270 mil de euro fără TVA, se asigură, în primă etapă, finanțarea a 6 elicoptere utilitare Black Hawk de nouă generație, prin Proiectul VIZIUNE 2020 din cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență având calitatea de lider de proiect, iar Inspectoratul General de Aviație având calitatea de partener.

Elicopterele vor fi configurate pentru operațiuni terestre și pentru operațiuni maritime, iar dotarea tehnică va permite derularea unor acțiuni complexe de  identificare și recunoaștere în teren, acțiuni de stingere a incendiilor, de căutare-salvare, de evacuare personal, de transport personal și materiale, de asistență medicală pentru victime multiple și evacuare.

De asemenea, având în vedere dotarea de ultimă generație a aparatelor de zbor, personalul structurilor IGAv va parcurge un stagiu de pregătire pentru a se familiariza cu tehnica specifică.

Cu acest prilej, ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a declarat „Cred că am învățat în acest an un șir întreg de lecții de responsabilitate și solidaritate, din păcate multe dureroase pentru întreaga societate. De aceea, voi pleda pentru dezvoltarea instituțională a structurilor MAI și voi susține inițiativele destinate achiziționării de tehnică și echipamente menite să ofere siguranță cetățenilor și comunităților care se află în situații limită, dar și pentru angajații noștri aflați în misiuni cu un grad ridicat de dificultate. Niciun efort nu este prea mare atunci când vorbim despre protejarea vieții și siguranța comunităților!”

De asemenea, ministrul Lucian Bode a subliniat că demersurile pentru modernizare nu se vor încheia aici, structurile de situații de urgență urmând să beneficieze și de alte dotări prin intermediul programelor finanțate din fonduri externe nerambursabile.

La activitate au participat domnul Janusz Zakrecki, președinte și director general al PZL Mielec,  domnul Jason Lambert, vicepreședinte Sikorsky SUA, doamna Natalia Pietrowska, reprezentant al Ambasadei Republicii Polone în România, domnul David Muniz, însărcinat cu afaceri ad-interim al Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România, domnul Vasile Cristian Roman, secretar de stat în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, dr. Raed Arafat, secretar de stat în MAI, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență, chestor general de poliție Bogdan Despescu, secretar de stat în MAI, doamna Ștefania Gabriella Ferencz, secretar general în MAI, general-maior Dan Paul Iamandi, inspector general IGSU, general de flotilă aeriană Cătălin Paul Dache, inspector general IGAv.

MAI.gov

92 de comentarii:

  1. Personal eram convins ca se merge pe varianta made in USA .
    Chiar daca sunt asamblate in Polonia .
    Avem o legatura stransa cu fratele mai mare de peste ocean. Astept ca si MApN sa cumpere Black Hawk noi .
    Cindva . Cind or avea timp intre numarat banii soldei si banii pensiei.
    Si inainte sa inceapa sa cada Pumele ca Mig 21 Lancer.

    22
  2. După vizita secretarului de stat în Ucraina și România, avem vesti bune și foarte bune.
    Pentru Ucraina, vestea bună este că se continuă ajutorul militar în valoare de 2,5miiarde anual, iar vestea foarte bună este că se mărește suma.
    Pentru România vestea bună este că se continuă strategia de a cumpăra lucruri inutile sau care nu sunt urgente pentru a împiedica finanțarea proiectelor cu adevărat necesare și urgente iar vestea foarte bună este că banii trebuie plătiți în avans.

    Cu 300milioane de euro, fabrica de pulberi de la Făgăraș era cu producția la viteză maximă și construim și una care să producă cartușe pentru armele de infanterie și pistoale.

    Anul trecut au fost cumpărate 15000 de pistoale, anul acesta încă 25000 pistoale și 1milion de cartușe,, pentru cei 250000 de „aleși ai poporului” care se ocupă de asigurarea liniștii partidului.

    Armata este un mizilic de 70000 de oameni și scopul este destructurarea ei, trăiască viitoarea legiune străină, pardon, noua armată europeana.
    Ficusul a aranjat deja și a semnat pentru asta.

    Cu 300miliioane se poate demara producția de camioane militare Dac 665 cu motoare și transmisie MAN (care a fost partenerul tradițional pentru Roman Brașov) și care poate livra 6000 camioane. Ultimele livrate costau cam 100000 euro bucata, iar motorul și transmisia cumpărate la cantitate pot să urce până la 50000euro pentru un camion, restul se asigură din producția internă.

    14
    • @ Dorel

      Dle Dorel , in umila mea opinie , mentalitatea dtele este atat de retrograda, inghetata in timp si atat de dezradacinata de Realitate , caci nici nu stiu de unde sa incep.

      In primul rand , dupa cum stim Pomana se da , nu se cere.
      Dar chiar daca s-ar cere , cei pe care noi , eu si dta , electoratul i-am pus la putere , dl Iohannis , dl Ciolacu , dl Catu , dl Ciuca , dl Dragnea , etc.etc., Ei nu stiu sa faca LOBBY , ptr. Romania. Ucraina , Polonia , Ungaria , liderii lor , STIU.
      In plus , daca ai observat Ucraina este invadata de aliatul de la est al multor romani.

      Cat despre fabricile de Stat pe care doresti sa le reinviezi ….As fi de acord cu dta , cu coonditia ca dta sa afli cate IFV Pirana V s-au asamblat ( nu fabricat , ci numai asamblat , ca un fel de Leggo ) , in Romania , in ultimele luni , la fabrica de Stat.
      Sau cate camioane IVECO.

      Dupa ce vei afla si raspunde la acestea , vei afla ca de fapt Statul roman , contribuabilul roman , a pompat MILIARDE , in fabricile si uzinele de Stat ale asa zisei Industrii de Aparare autohtone. Bani buni , duci pe apa sambetei.

      O ultima intrebare dle Dorel : Daca ar exista un scenariu , ipotetic , prin care UE , ti-ar trimite dtale 300 milioane de euro ptr. a deschide o fabrica moderna de pulbere si cartuse in Romania , dta , in acea stituatie ai fi de acord sa angajezi nepalezi , viet nam ezi , bangladeshi si indieni ptr. a produce pulbere si gloate ?

      Din ce am citit pana acum ce ai scris , eu ma indoiesc.

      In plus , dle Dorel , daca ai notat , din articol , banii provin , nu din taxele dtale ci ale proletarilor europeni , din tarile care produc , nu din cele care vor moa…pardon : care absorb.
      Deci , ar trebui sa fii fericit. Este Moa…scuze din nou : sunt fonduri ne rembursabile.

      50
      • #Dorel. O dam in balarii si daca nu intelegi un lucru mai bine intrebi inainte.
        De unde ai scos suma de 2,5 miliarde de dolari ajutor anual pt Ucraina? S-a discutat doar despre zeci de milioane.

        Elicopterele pt MAI nu au absolut nici o legatura cu MApN si fabrica de pulberi, aeronavele MAI sunt achizitionate din fonduri europene, MApN nu are acces la acest tip de fonduri.

        51
        • 2.5 miliarde e ajutorul pe care ucrainenii l-au primit deja din 2014 până în prezent.

          Uneori am impresia că publicați comentarii de la astfel de Dorei, doar ca să le spuneți că îs proști.

          11
          • pai si daca le vopsesti in alta culoare la nevoie, le sta bine ca elicoptere de transport pentru armata? daca da, sa fie primite si daca sint mai mici la inaltime in cala….mai ales ca e dotare pe de-a moka

            2
    • Hmm…Dac 665 cu transmisie MAN, spune sincer tu azi te mai dai pe strada cumva cu un ARO 244 cu motor de Peugeot sau cu o SuperNova cu motor Renault ? Poate vrei sa spui sa-i incurajam pe itelieni sa deschida o fabrica adevarata de camioane Iveco, cu asta as fi de acord.
      Achizitia asta este facuta pe fonduri UE, bravo lor ca au reusit sa o faca si sa cumpere un produs bun si la un pret decent.
      Next level, blindate 4×4 produse US fabricate la noi.
      Daca vrem un big picture, romanii prefera tehnica de top US, clar ca am ales tabara.

      19
      • De ce nu vrei să vezi ” big picture”?
        Am spus că banii pe elicoptere erau mai eficient cheltuiți pentru achiziția de motoare și transmisii care rezolva problema camioanelor pentru armată.
        Ce este un camion? O platformă de cărat marfă.
        Care este diferența între un camion din WW2 și unul modern?
        Tehnologia, căci componentele sunt aceleași. Tot o cabină, o platformă, un șasiu, motor, cutie de viteze, transmisie 6×6 sau 4×4.
        Un Dac 665 poate să devină un camion modern ( Dac 675?) prin utilizarea aceluiași șasiu (sau modificarea lui pentru noile componente) și cabină adaptată noilor cerințe ( interior ergonomic și electronica la zi) construite local care să aibă un motor, cutie de viteze și transmisie MAN (pentru colaborarea din trecut, dar se poate realiza și cu Scania dacă gândim strategic și se cumpără CV90 de ex.)
        Primești componentele ( motor, cutie, transmisie) iar cabina, sașiul sunt realizate local și asamblarea întregului camion.
        Din 300milioane euro poți cheltui unul sau două pentru studii de proiectare și realizarea prototipului. ( Varianta realizată cu transmisia de TAB nu-ți spune nimic? O transmisie și motor care să fie utilizat și pe Saur?)
        Cum arată un camion Iveco? Tot ca unul construit pe vremea lui Dac 665.
        Orice producător este interesat să păstreze capacitățile proprii de producție și să vândă cât mai mult. Iveco face o fabrică care asamblează în România toate componentele pe care le fabrică în altă parte. Măcar camioane Roman poate să construiască local și unele subansamble ( sașiu, cabină, punți motrice).
        Și Tatra realizează camioane în același fel, cabina și sașiul sunt designul și sigla lor, rmotorizarea la alegerea clientului).
        Cât despre ARO 244, de ce vrei să compari mere cu pere. A fost construit cu tehnologia anilor ’70 care nu mai corespunde standardelor de acum. Deși este 4×4 iar off-Road este foarte capabil și acum, pentru șosele este lent, motorul diesel are viteza de croazieră de 70-80 km/h și este lent la acceleratii, iar acum se merge cu 100-120km/h.
        Mai apropiată este comparația Duster.
        Primul Duster a fost ARO 10 iar cu tehnologia de azi este Renault Duster.

    • Banii ăștia de elicoptere nu vin de la UE? Tot pentru cheltuieli ,,inutile,, există fonduri UE în domeniul frontierei , ISU ,etc . pe care noi nu le accesăm .
      Este ,,păcat,, că accesăm fonduri UE ?

      3
    • Sau se repeta istoria cu Avioane Craiova, cu banii luati pt modernizare Soim si fara avioane. Tocmai ca suntem gauri negre nu ne stim gestiona. In rest, demagogie, populism etc.

  3. sper ca bode sa i le inchirieze si lui ciuca la nevoie….

    15
    • dotare prin rotatie si alternativ ca prim ministrul “noii” aliante….

      7
    • @ psycho

      Un elicopter sau alt aparat militar , in majoritatea cazurilor se poate folosi, temporar si in scopuri civile, sau ne militare.

      Invers este aproape imposibil.Din diferite motive(logistice, tehnologice, incompatibilitate, etc.,etc).

      Din diferite motive. Primul fiind ca razboiul este cea mai inalta foma de provocare. Atat ptr. aparat cat si ptr. pilot. Transportul de VIP , sau bolnavi , nu.

      Dar te rog sa nu te simti cumva in ignoranta. Dta esti , precum eu , Nimeni , un cetatean de rand.Ceilalti mentionati in articol sunt Generali , Ministri si Decidenti. Ei nu au absolut nici o scuza sa nu stie ca pana si cele mai bogate si mai mari armate din lume isi folosesc elicopterele militare ptr. scopuri civile , dar nu si invers.

      Dl R Mihaeanu , de fapt a atasat un alt articol despre Armata Filipineza , care isi foloseste adesea elicopterele militare in scopuri ne militare.

      Deci , acum ca dta ai deschis UNA , din cutiile Pandorei , vizavii de Inteligenta si Intelepciunea Generalilor si Decidentilor care , se presupune ca apara si conduc Romania , ai descoperit , fie si din greseala , problema punerii la coada , a celui mai important minister al statului : Apararea. Caci fara aparare , nu exista tara. Fara tara , toate celelalte aspecte incepand cu Pensiile si Ajutoarele Sociale si terminad cu Sanatatea , Infrastructura si Energia , deci toate acestea , fara Tara , devin un subiect pur academic. Discutat de profesori prin Universitati si Scoli.

      7
  4. Mai acum cateva zile am avut dubii serioase , despre subiectul de mai sus. Si anume ca, interminabilele Contestatii vor amana in perpetuitate , Programele de Achizitii ale Romaniei.

    In acest caz, ma bucur , ca Realitatea ma corecteaza.

    Totusi bucuria nu este completa.

    Una este MAI , alta MApN.

    In plus, la bucurie se adauga faptul ca sunt sanse foarte Mari , ca aceste elicoptere sa fie construite , asamblate si predate clientele.

    Afirm aceasta , ptr ca ele nu se asambleaza in Romania , precum camioanele Iveco sau IFV Pirana V.
    Care sunt acoperite de o ceata densa de tapered si de un dezinteres uimitor. Atat din partea publicului , cat si al politicienilor si Presei.

    Revenind la vestea buna despre achizitionarea celor 12 Blackhawk aparate. Nu pot sa nu am din nou indoieli , bazandu-ma pe experienta trecutului , vizavi de politicienii romani
    Dl ministru de interne a mentionat ceva , care stirbeste ceva din acest eveniment pozitiv.
    Dl Bode , a afirmat ca s-au commandant 12 aparate
    Dar s-au platit numai 50% din ele.

    Scuzati-mi dubiul , dar dupa cum vad eu Realitatea , Romania a cumparat 6 , nu 12 , elicopetere Blackhawk.
    Topic mioritic
    Toti politicienii alearga in fata camerelor de film at sa semneze vreun Memorandum sau sa take vreo panglica.
    Nimeni nu se inghesuie sa-si fact mea culpa , cand Memorandumurile si panglicile ,dupa un timp, ajung la tomberonul de gunoi.
    Iar fupa cum stim electoratul are memorie foarte scurta.

    Deci , in concluzie , MAI a cumparat 6 elicopere , iar MApN : 0.

    Sanatate.

    Deci MAI

    6
    • Suma acopera 12 aparate, discutam doar despre un contract-cadru, de 12 unitati din care deocamdata s-a semnat pentru sase. Nimic deosebit in asta, asa sunt contractele – cadru…

      8
      • @ George GMT & Ioan

        Dlor , dvtra nici nu va puteti inchipui cat de mult doresc ca dvtra sa aveti dreptate , si eu nu.

        Va inteleg si inteleg si procesul. Cu toate acestea trebuie sa luam in considerare clientul si Istoria sa. Nu-i asa? Precedentul conteaza in a diagnostica viitorul.

        Eu, am notat ca sunt trei mari feluri de a negocia aceste contracte militare.

        1) Un client face cerere de un anumit numar de aparate , platind ptr. ele in avans , cu optiunea deschisa de a cumpara mai multe , dupa initiala achizitie.
        Deci , ca exemplu un client cumpara 12 aparate , pe care le plateste la momentul comenzii ,cu optiunea de acumpara , in viitor inca 6 bucati, pe care le va achita cand va extinde comanda.

        2) Un client face cerere, cumpara si palteste , la mementul comenzii , ptr. 12 aparate. Punct.Si La Revedere.

        3) Un client , negociaza 12 aparate cu producatorul , dar plateste numai ptr. 6 bucati , din comanda.

        Din toate aceste trei variante. daca dvtra ati fi Producatorul , carui client i-ati da Prioritate , l-ati lua in Serios , si l-ati Trata ca atare ? Si caruia ati fi de acord s-ai acordati un discount ?

        Acestea fiind spuse , sa revenim la Romania , mai precis la Statul Para…pardon , la MAI si cele 6 elicoptere cumparate pe hartie , dar neplatite…

        Dlor , repet : eu imi doresc din tot sufletul sa ma aflu in eroare , iar dvtra , sa aveti dreptate .

        Totusi aici vorbim de Romania anului 2021 e.n.

        Iar in acest loc de pe Terra , in acest an , cel mai periculos loc unde o persoana sau un elicopter s-ar putea situa , este a fi , intre un Fond de Bani si Salariul sau/si Pensia unui angajat al Statului. Persoana respectiva sau/si Elicopterul , Tancul , Avionul , Submarinul ,etc.,etc. nu au absolut nici o sansa de a supravietui.
        Recenta Istorie o dovedeste.

        Cele 6 elicoptere , neplatite , se afla intr-o pozitie foarte nesigura.
        Timpul ne va dovedi.
        Sper ca acesti bani sa aiba strings attached, conditii , cum , unde ,cand si de cine sunt cheltuiti. Altfel avem , CFR , all over again.

        Sanatate.

        1
    • Sunt mai multe faze ale contractului iar in prima fază vor fi livrate 6 aparate iar restul ulterior. 12 în total. Plățile se fac după un grafic de plăti stabilit și se fac pe faze ale contractului.
      Deci înainte să ai dubii și să o dam în drame gen ”corul bocitoarelor” poate te informezi înainte.

      Sănătate, pace, armonie și o minte cât mai limpede.

      13
  5. Băi ce îmi place enumerarea aia de grade din comunicat! La câte elicoptere are MAI – ul, iaca doi generali. Întreb : dacă se aduc Black Hawk, se scot pe tușă Mi – urile sau se mai adaugă un general?

    5
  6. Doresc de dezvolt putin antecedentul meu comentariu , ptr. ca suntem la acest subiect…

    Scuzati faptul ca frizez cinismul si adaug o buna doza de sarcasm.
    Mediul ambiant m-a influentat astfel.

    De obicei in democratii , electoratul , mai curand sau mai tarziu , obtine ce doreste.

    In cazul de fata, prioritatile electoratului roman , se vad in aceste achizitiii directionate catre anumite ministere , departamente si administratii , ale statului.

    MAI , dupa cum vedem este o prioritate ptr. tara…Nimic rau in asta. Asta este Realitatea.

    Urmand aceasta logica , putem prevedea ca in curand , Ministerul Sanatatii , va fi dotat cu elicoptere. Nu neaparat Blackhawk , dar elicopetere. Sunt necesare binenteles. Mai ales in pandemie , sau/si evenimente climaterice, extreme, etc…

    In ordine , dupa Sanatate , probabil ca, Ministerul Mediului si Ecologiei vor fi dotate cu elicoptere si drone. Necesare. Nici vorba, Mai ales in Romania.

    Probabil ca Ministerul Agriculturii , va fi dotat si el cu elicoptere si drone. Fara alimente , dupa aer si apa, nu putem trai.

    Sa nu uitam Ministerul Energiei…

    Probabil ca Ministrul Economiei Inexistente si cei ceteva zeci de sub ministri si consilieri , vor avea si ei nevoie de elicoptere ptr. transportul VIP. Ptr. ca sunt multe panglici de taiat , si multe fotografii de facut.

    Silvicultura , Delta Dunarii , ptr. a sosi in sec. 21 , si afi eficiente , vor trebui dotate , cu drone si elicoptere.
    Ca sa nu mai vorbim de Ministerul Transporturilor. Atat cele rutiere , cat si feroviare si navale.

    Cred ca ati inteles morala.

    Repet , in democratii , de obicei , electoratul obtine ce cere.Ce nu cere , nu se face. Popoarele din democratii au Prioritati , Necesitati , si mai la coada , asa cum este oranduit , se afla Cenusereasa.

    Pace si Sanatate.

    3
  7. Herr Von Renn Weg

    Aleluia!
    Oare acestea sunt elicopterele cu radar militar in caietul de sarcini? Daca tot nu cumpara nimic la MAPN, ar fi trebuit sa puna si o mitraliera si niste rachete pentru… semnalizarea in misiunile SAR…

    4
  8. Sunt 6 , sunt 12 ce mai conteaza. MAI sa traiasca !!! E nevoie…acolo. Mai caram un barbaos in critica conditie la spital sau survolam o manifestatie. PSD ul vine la guvernare si are nevoie de „scule” top notch. Back in time 20years.
    Pe la MAPN bate vintu si e debandada totala. Vine Craciunu , sfintul Porc si tragem linie.
    Parada din decembrie ……same crap daca e polei.
    Winter is coming !!!! again.
    Pacat, iara am fost tradati.

    6
  9. Alegerea asta cam miroase a comanda mai babana pt. armata , poate …in curand …

    5
  10. Una din cele mai stupide achizitii de dupa ’90. Un elicopter foarte bun pentru alte misiuni dar complet nepotrivit pt. activitati de tip IGSU, transport accidentati si ce balarii mai scriu aia in argumentare. Lipsa crancena de spatiu interior, mai ales pe inaltime, zgomotos, mare, lipsit de agilitate in mediu urban, performante de raza de actiune, capacitate de incasare inutile pt tipul asta de misiuni, samd. Un elicopter de razboi prin excelenta si prea putin pt scopuri civile.
    Daca vbim de necesitate, puteau fi alte modele mult mai potrivite.
    Daca vbim de cheltuirea banilor era mult mai util de rezolvat problema autorizarii ISU a spitalelor si scolilor.
    Daca aducem in discutie ca totusi sunt bani europeni ar fi fost mult mai OK sa finantam un proiect european (Eurocopter sau Leonardo).
    Daca vbim de sustinerea industriei aeronautice locale, vbim iar de Eurocopter-IAR.
    Sper ca nu asistam la o „iranizare” a inzestrarii, adica cumpararea a tot felul de chestii doar pt. ca-s americane in timp ce sandramaua sta sa cada.

    12
    • Mda …il folosesc si aia de il fabrica pentru asa ceva ( americanii) .La noi nu este bun…Cat dspre Eurocopter ..Airbus . Leonardo , au avut sansa lor .

      24
      • @John Doe…americanii au si portavioane nucleare sau nave de desant pe perna de aer, inseamna asta ca trebuie sa cumparam portavioane sau LCAC-uri?
        Americanii au in primul rand alte distante de acoperit, alte probleme cu intinderi imense de munti/desert/ocean, alte probleme cu incendiile de vegetatie si nu il ultimul rand cu totul alte cantitati de bani de spart.

        4
        • Sincer, nu inteleg nimic din comparatia asta pe care o faci.

          12
          • @razvan mihaeanu…e simplu: pleci de la misiunile elicopterelor.
            1. Zice IGSU ca e pt interventii la accidente si cara 4 accidentati pe targa. O fi…dar in elicopterul ala nu poti sa te misti decat in genunchi, eu unul nu pot altfel si am doar 1.75. E inadecvat acordarii asistentei medicale, nu mai spun la pacienti multipli. Nu mai spun cat de bine „se descurca” in zone urbane si cat e de zgomotos. Corect, americanii l-au facut MEDEVAC si elicopter de salvare, samd pt ca asta a rezultat din programul UTTAS si asta era elicopterul standard.
            2. Cautare si salvare. E f OK pt americani care-l trimit din Anchorage sa caute pescari rataciti in Str Bering sau de langa New Hampshire sa asiste nave aflate in dificultate pe langa Groenlanda. Dar noi unde le trimitem? Cam cat e de mare Romania? Trimitem elicoptere de la Brasov sa caute naufragiati pe langa Odesa? Sau elicoptere de la Craiova sa salveze refugiati in Marea Egee? Pt. ca elicopterul e in zona asta de performanta.
            3. Incendii…chiar nu ne puteam descurca cu niste Bamby Buckets? Incendiile de vegetatie sunt ocazionale la noi, n-avem problemele din California.
            samd
            E un aparat mult prea incapabil pe anumite cerinte si overkill pe altele, asta e comparatia. Doar pt. ca altul are chestii nu inseamna ca trebuie sa le luam si noi pe altele. Mai ales ca avem alte urgente, inclusiv pe IGSU, inclusiv rezolvabile cu fonduri europene.

            6
            • vorba ceea, „unde dai, si unde crapa”…

              1. ce nevoi urgente avem
              2. pentru ce s-au alocat bani de la UE
              3. ce s-a cumparat pana la urma

              Pentru ISU, la clasa asta de elicoptere era nevoie de ceva echivalent Mi-8, cu capacitate mare in cala interna si rampa spate daca se poate, sa poti incarca, evacua, etc.

              11
              • Literalmente ce spune stelian nu are sens, nu diminueaza cu nimic caracteristicile lui Black Hawk pentru astfel de misiuni (ambulante medicale aeriene/evacuare, salvare maritima, pompieri, etc…)

                Nu am preferinta pentru Black Hawk in acest(e) contract/cerinte, dar il consider nimerit din plin. Nu mi-era rusine nici cu celelate propuneri, dar in nici un caz nu-l vad precum il vede stelian, (contra)argumentele lui nu ma conving.

                9
                • CAPACITATE, asta diminueaza. Tocmai in situatii de catastrofe, trebuie sa ai volum, capacitate.
                  Nu ne referim la extractii punctuale/medicale pentru 1-2 persoane => aici si un H-135/145 se descurca.

                  5
                  • Am si eu o propunere : inlocuirea autobuzelor din Craiova cu buldozere, ca tot vehicule se cheama , , au avantajul ca sunt mai rezistente la gropi , fiind ranforsate , iar in cabina inafara de tractorist mai incap doi , verificat .

                    2
                • @razvan miheanu, hai s-o luam altfel atunci. Cati operatori medicali si de tip politie de S-70 exista? Vorbesc de politie in sensul romanesc al cuvantului nu „politii” care fugaresc bande de traficanti sau insurgenti inarmati cu Stingere si rachete antitanc.
                  Lista aici:
                  https://www.helis.com/database/model/Sikorsky-S-70/org
                  Nici macar polonezii nu s-au aruncat asa ca stiuca la lingurita cu 12 elicoptere, au cumparat deocamdata doar vreo trei desi se fac la ei in tara.
                  Blackhawk/Seahawk e un excelent elicopter de razboi, un pur sange militar derivat in urma proiectului UTTAS din conceptul de infanterie aeromobila inceput cu Huey/Iroquois in Vietnam. Dar ca elicopter civil am serioase indoieli. Pana la achizitia asta, care sper sa nu se materializeze pt. c-ar fi bani pe geam, cam tot ce am luat marfa americana a variat intre absolut OK (F-16) pana la excelent (HIMARS). De data asta e cu mucii in fasole.
                  Pt. Armata, discutia e cu totul alta, acolo UH-60 ar fi binevenit oricand. Dar parca vad ca acolo vor lua cva derivat de Puma sau mai rau.

                  4
                  • Tu cu Marius v-ati cam dus preferintele spre extreme, Puma/AW101 „Deceneu” :).
                    Eu cred ca au ales bine BH, pentru tot teritoriul nostru e safe bet.

                    10
                    • @Razvan Mihaeanu, da man…derivate de Puma, asta trebe pt elicopterul mediu multirol pt. MAI cu offset industrial cat mai mare la Brasov. Poa’ sa se cheme Deceneu, Scorillo, Burebista, Aron Voda, nu ma intereseaza.
                      N-am sustinut AW-101 niciodata. E prea mare si in plus ar fi o gluma sadica. Aviatia Ro nu s-a descurcat in general cu avioanele bimotoare cum trebuie imi imaginez ce-ar face cu un elicopter cu 3 motoare 🙂

                  • @ stelian

                    Dle stelian BH , a fost conceput , construit si este utilizat ca un elicopter MEDIU , MULTI ROL.

                    MAI , are nevoie de un elicopter mediu , multi rol. Nici nic , nici mare , nici dedicat unei singure misiuni.

                    Ca orice tehnica MULTI ROL( F16 , Black Hawk , etc.) , aparatul poate efectua diverse tipuri de misiuni , fara a axcela, in nici unul. Dar le face , in siguranta si eficient.

                    Asta este definitia unui aparat MULTI ROL.

                    Romania , cred ca suntem de acord , nu are bani ptr. a cumpara elicoptere dedicate unei singure misiuni.
                    Daca avea bani , comanda si elicoptere Chinook , ptr. capacitate mare , sau Super Stallion.

                    Cum s-a mai mentionat mai inainte de catre altii : Competitorii au avut sansa de a castiga licitatia.

                    Francezii au pierdut-o din aroganta( opinia mea) . Adica ce or fi gandit nu stiu ? ” Romanii vor 12 elicoptere. Lasa-i ca o sa cumpere numai cat le dam noi ,8 aparate ,nu cat doresc ei , ptr. aceasi suma. ”

                    Italienii , au pierdut ptr. ca au dorit sa fie smecheri( tot opinia mea). Ce or fi gandit si ei , nu stiu?
                    ” Romanii au acest buget de la Bruxeless ptr. 12 elicoptere. Le cerem cu 10% mai mult din oficiu. Sa se duca la Uniune sa se miloageasca de mai multi bani , sau sa plateasca extra , din buzunar. Iar daca nu merge depunem Contestatie. Stiti ce legi idioate ale Licitiatiei , au ei. Rad si curcile.”

                    Americanii.

                    Am deschis o uzina de elicoptere Medii , Multi rol , in Polonia ptr. piata europeana. Am investit milioane, si noi si polonezii. Si suntem dornici sa vindem produsele noastre. Aveti nevoie de 12 elicoptere? Ce coincidenta/ Pai noi producem elicoptere. Da si Medii si Multi Rol. Ce buget aveti ? Okay . Deal. Batem palma ”

                    Dle stelian , eu nu sunt expert in elicoptere. Nici pe departe , dar cand dta mentionezi inaltimea interioara a unui BH , ca fiind de numai 135 cm. Eu cred ca este mai mult decat suficient ptr. o targa cu pacient , sau ptr. o persoana sa stea pe scaun.

                    Din nou , nu sunt expert in elicoptere , dar asum , ca in aceste aparate , pasagerii stau pe scaune , nu in picioare , precum in tramvai.

                    In plus am citit mai sus opinii si dorinte in care unele persoane doresc ca aceste elicoptere Black Hawk , in caz de urgenta , sa fie folosite si in scopuri militare.
                    In acea situatie, eu cred ca acest aparat ar performa mult mai bine , ar avea o raza de actiune buna si ar fi o tinta mai greu de lovit , decat alte elicoptere de dimensiuni mai mari , care pot acomoda fotolii , ptr. VIP si 5 targi , in loc de 4.

                    Ca sa nu mai mentionam , ca acum dta plangi dupa laptele varsat. Trenul a plecat din gara. Licitiatia si Contestatia , si-au parcurs traseul. Contractul a fost Semnat.

                    Haideti sa mergem mai departe.

                    Sanatate.

                    10
                    • @Nimeni
                      „Italienii , au pierdut ptr. ca au dorit sa fie smecheri( tot opinia mea). Ce or fi gandit si ei , nu stiu?
                      ” Romanii au acest buget de la Bruxeless ptr. 12 elicoptere. Le cerem cu 10% mai mult din oficiu. Sa se duca la Uniune sa se miloageasca de mai multi bani , sau sa plateasca extra , din buzunar. Iar daca nu merge depunem Contestatie. Stiti ce legi idioate ale Licitiatiei , au ei. Rad si curcile.””

                      Tocmai ca oferta italienilor a fost suspect de avantajoasa, raport pret / nr. de aparate.

                      4
                  • Herr Von Renn Weg

                    @Stelian Eu am inteles ca le cumpara si pentru patrulare/misiuni de protejare a granitelor… Tu pomenesti de raza mare de actiune, dar pana la urma tot de capacitatea de combustibil e vorba! Iar in cazul asta poti folosi acel combustibil pentru a cauta… sa spunem, un avion sanitar picat in munti cu doi medici, un pilot si o studenta la bord, pe care nu ii gaseste nimeni… Si o poti face mai multe ore, chiar daca zona de cautare e la 50 km de baza! Sau poti sa cari un numar mai mare de „galeti” de apa la un incendiu, inainte ca elicopterul sa se retraga, ca doar vorba aia… arde!
                    Dar oricand poate incarca mai putin combustibil pentru a transporta o sarcina mai mare, chiar si exterioara…
                    Si pana la urma, la ananghie le putem folosi pentru aparare in rol militar… Muti echipamentele de pe SOCAT, sau macar pentru transport/insertie forte speciale…

                    2
            • Cabina unui Blackhawk are on inaltime de 137 cm, a unui H175 150 cm, iar a unui Dauphin 152 cm. Deci un gigant ca tine o sa aiba loc sa se destinda numai bine in hardughiile astea. Cat de bine se descurca in mediul urban? Rapunsul cred ca l-ai si uitat cu incidentul din Piata Carlos de Gaulle. Din proprie experienta timp de aproape o luna in octombrie-noiembrie 1993 niste domni m-au tot dus si adus de la „birou” in Magadishu intr-un MH-60L; greturi chiar nu am avut. Iar in Octobrie 2008 cand m-am ales cu o gaura de toata frumuseatea in bidon langa Gund nu am avut nicio greata ca urcandu-ma intr-un Pavehawk pe propriile ciuciurele ca sa ajung la Kandahar.

              Asta cu misiuni SAR din Anchorage pina in Strimtoarea Bering realizezi ca spui o mare prostie, nu? In primul rand USCG nu are elicoptere in Anchorage; incerca mai spre sud-vest la Kodiak, iar de la Kodiak pana la strimtoare sunt mai bine de 1200 de km. Care este raza cariciopetrului asta fara realimentare? Cam la jumatate? De ce crezi ca USCG are elicoptere embarcate? Pentru misiuni de acestgen este important „loiter time” si nu neaparat raza sa de actiune. Bambi Buckets? Vin in diferite dimensiuni cu un volum de pana pe la 2000 de galoane. Un Blackhawk probabil ca suporta unul de vreo 1000 de galoane. Alea care sunt concepute si fabricate special pentru singerea incendiilor sunt cu totul altceva.

              19
              • @alex, 1. sper ca realizezi ca la CHARLES. de Gaulle a fost 75% noroc chior, 20% skillurile echipajului si 5% calitatile elicopterului. Cablul ala agatzat cu bechia daca ajungea in rotorul anticuplu pica fix pe masinile alea din ambuteiaj si facea pasta de mici vreo 2-3 ocupanti. Faza cu Teo Peter ar fi fost par la ceas si Ambasada SUA ar fi avut si la vremea asta de facut damage control in relatia cu publicul din Ro.
                Tot respectul c-ai mers la serviciu cu Blackhawkul, ai avut o viata interesanta, dar Politia nu e USMC sa arunce in aer juma’ de oras ca sa-si realizeze misiunea. In Romania Politia are o misiune civila, in Romania inca nu calaresc MRAP-uri, nu fugaresc Cartelul de la Medellin, gherilele FARC, ce sa faca politaii nostri cu Blackhawkul? Ei nu-s in stare sa potoleasca conlocuitorii din Sintesti care imput Bucurestiul noapte de noapte arzand cabluri…au chestii mult mai lumesti de rezolvat.
                Da, am spus o tampenie tehnic vbind, ideea era ca Blackhawkurile alea se duca la mama dracului sa-si rezolve misiunile. Din nou, compari SUA care e putere navala de prima mana, misiunile USCG care au ‘jde mii de km de litoral de pazit cu Politia romana…sa ne intelegem, helicopterele alea nu-s pt Marina Militara, nu-s pt Garda de Coasta, sunt pt. MAI, adica Politia si Pompierii in mare.
                L-am intrebat si pe Razvan mai sus, cati politzai in lumea asta mai folosesc Blackhawk si derivatele? Prin SUA pe la serviciile medicale nu cumva misuna tot elicoptere europene si de la alde Bell? Asta e…cu exceptia catorva produse Bell si poate Sikorsky S76 pe elicoptere civile europenii au oferta mai buna (nu mai spun de masini si de mancare 🙂 ), firmele americane au aparate de zbor militare mai bune.

                2
                • ” sper ca realizezi ca la CHARLES. de Gaulle a fost 75% noroc chior, 20% skillurile echipajului si 5% calitatile elicopterului. Cablul ala agatzat cu bechia daca ajungea in rotorul anticuplu pica fix pe masinile alea din ambuteiaj si facea pasta de mici vreo 2-3 ocupanti.”

                  Realizezi ca si aici spui o prostie nu? Rezultatul ar fi fost cam acelasi irespectiv ca zburai un UH-60M sau un OH-58F. Esti cumva sub impresia ca astia nu au certificari de genul „flying under autorotative conditions”?

                  Serviciile medicale folosesc aparate mult mai mici pentru simplul fapt ca infrastructura medicala permite acest lucru. Cate spitale de trauma sau de arsi are Romania?

                  5
            • Stelian,as fi curios la cate misiuni de transport medical ai participat,Din ce scrii imi dau seama ca nici macar nu ai habar ce inseamna o misione aero-medicala ,dar sa mai si participi,dar iti dai cu parerea crezand ca ai expertiza,tipic ignorantilor;
              Sa stii si tu,misiunile aero medicale sunt de 2 tipuri,misiuni primare unde se foloses EC 135 si asta inseaman interventie la accidente,sau chiar in orase si misiuni secundare,adica de transfer medical intre 2 unitati medicale de obicei si pt asta se utilizeaza elicopterele grele gen MI8 iar acum acesta.Mai pot participa la misiuni in caz de dezastre unde sunt victime multiple,dar _in acest caz,precum si in cel al misiunilor primare,pacientul este ,,pregatit,, inainte de a fi urcat in elicopter,asa ca spatiul interior nu este o necesitate obligatorie;Ai urcat vreodata intr-un EC 135 sa vezi cat spatiu ai in spate?

              6
              • @dacadami, ca tot m-ai intrebat „am urcat” in:
                Alouette II, Alouette III, Puma, Puma Socat, cam toate modelele de la Eurocopter,
                (Ecureuil/Fennec, EC-130, EC-135, EC-145, Bo-105, Dauphin si derivate), Mi-8, Mi-24, Ka-26, Blackhawk, Iroquois (Huey), Bell-206, Bell-429, Sikorsky S76 + alte cateva, la majoritatea am probat si scaunele din salonul pasageri si pe cele din „garlinca”.
                Doar daca ma refer la elicoptere, fara sa adaug avioanele. Am si reusit sa ma lipesc de cate un zbor cu vreo cateva dintre cele civile. Deci sunt in plop.

                3
                • stelian,daca ai fi citit cu atentie intrebarea mea ai fi vazut ca am mentionat ,,in spate,,
                  Sa stii si tu ca in 135 cu pacient la bord,o data decolat nu prea mai poti sa faci nimic altveva decat sa supraveghez pacientul alte gesturi tehnice sunt aproape imposibile.Mai poti eventual sa dai socuri electrice daca pacientul este in stop cardiac.
                  Este OK sa ai spatiu mai mult in spate,nimeni nu zice asta,dar nu esential.sa faci din asta un criteriu de selectie mi se pare o idée venita din partea unui neprofesionist in MEDEVAC. Drept dovada ca la MAI inca mai sunt profesionisti pe bucata lor
                  Nu contest pregatirea si cunostintele tale in alte domenii,dar acolo unde nu e domeniul tau,te-as sfatui sa te abtii din a incerca sa-ti impui parerea

                  3
                • Herr Von Renn Weg

                  @Stelian. B.S.!! Ai luat inceputul listei celor mai populare/prolifice elicoptere de pe wiki si vii sa ne vinzi gogosi! Sau ca raza de actiune mare e o problema! Nebagand de seama ca aia inseamna de fapt si timp on station mai mare!

                  3
              • D-le dacadami , am si eu o nedumerire .
                Tripla .
                1º De ce ” la noi ” in Spania guvernul cumpara 36 de elicoptere H135 dintre care 18 pentru politie si Guardia civil ?
                2º Daca mai exista alta tara asemenea Romaniei cu proportia de 3 din 8 elicoptere clasa H135 distruse ( mai lipsea unul si erau 50 % ) ?
                3º Daca dat fiind puterea tripla a motoarelor / consum marit / mai mult CO2 intr-o misiune de Interventie / transport medical , nu o sa se supere Greta ?

                1
                • Nicusor
                  1, EC 135 este un aparat mic ce se preteaza aterizarii in spatii stramte,in orase ,pe autostrazi sau pe parcele de teren neamenajt,plate.Din acelasi motiv in RO s-au cumparat initial elicopterele de la Mures Iasi si Bucurest inainte de 2010 si tot din acelasi motiv s-a consioderat util sa se continue pe aceeasi linie de inzestrare si s-au cumparat restul de elicoptere care acum se gasesc in toate orasele mari din RO
                  Pt moment cred ca numarul de EC 135 sunt oarecum OK pt RO deoarece nu prea mai ai alte orase care sa aibe spitale suficient de complexe care sa poata primi pacienti in stare critica.Ar mai fi totusi util poate in zona montana séa se mai suplimenteze numarul lor
                  2; din cele 3 prabusite 2 au fost inainte de 2010 si din cate am inteles a fost pe greseala umana,iar ultimul ,cel prabusit in lac ,nu stiu cum s-a finalizat ancheta
                  3. :)))

                  2
    • Din câte știu Eurocopter a venit tot cu „Pume vopsite” iar Leonardo sunt și mai scumpe.
      „Europa” se dă bine pe lângă ruși în timp ce ne umflă artificial facturile cu tot felul de „certificate verzi” și taxe de „codegenerare”, ar fi fost în stare să ne ceară taxă de poluare pentru elicoptere!

      10
      • Herr Von Renn Weg

        @Garat
        Stai calm ca ne infunda UE bani cu baloatele, de mai si raman ca nu suntem in stare sa ne miscam mai repede sa construim/implementam chestii ca sa ii absorbim pe toti!
        Cat despre „glumite” din astea cu Greta si certificatele verzi, mai ales ca zici ca stai in Spania, cred ca ai simtit caldurica sporitoare in fiecare vara, chiar si iarna, pe propria piele! Ce-ai vrea, sa tinem minele de carbune si termocentralele la foc automat pana altii ajung sa traiasca pe Marte?! Eventual sa il mai si votam pe Miron Cozma presedinte!

        3
        • Mă confunzi, stau în România, era 1 grad ieri dimineață, gheață pe parbriz!

          2
          • De vrut, vreau centrale nucleare, dar unii se încăpățânează să pretindă că nu sunt „verzi”!
            În timp ce eolienele merg din 2 în 5…

            1
            • Garret , lasa-l balta , e al treilea teuton / flamand din landul Giulesti .
              Flamand flămând.
              Imi povesteau mama si bunicul cum veneau ca activisti cu propaganda sa ne ia pamantul la colectiv , acuma au schimbat directia 180º .
              Si dupa ceea te miri de ce nu au aliatii incredere in ei .

              Apropo , Garat air research ? 🙂

              1
          • Herr Von Renn Weg

            Da? Pai si atunci de ce ai spus: „la noi in Spania”?
            Si mai adu-ti aminte si cum a fost vremea la inceputul lunii, cu temperaturi de 23 de grade!
            Faci si tu ca nushce congresman american retardat care arata un bulgare de zapada de la pupitru, spunand ca nu exista incalzire globala pt ca ninsese in ziua respectiva!
            Hai sa ne uitam la temperaturile medii, la recordurile de temperatura aparute consecutiv in ultimii ani, la calotele glaciare care se topesc si deschid freaking CAI NAVIGABILE pentru care rusii se vor ciondani cu chinezii si oricine pentru controlul lor…
            E ca si cum ai spune ca soarele nu exista pentru ca s-a facut intuneric azi-noapte! Desi e in ochii tai in fiecare zi!
            Sau ne scrii din Siberia si ti-ar conveni sa fie putin mai caldut, trolache!

            • Unde am spus „la noi in Spania”??
              Ți-am spus că mă confunzi!
              Cât despre „încălzirea globală”, acum o mie de ani Groenlanda era…verde!
              Clima este ciclică, dosr Gretele netrecute prin școală se panichează!
              @Nicusor: nu, personajul din seria de jocuri „Thief”, cu un „r” tăiat ca să încapă în 6 caractere (mIRC era) 😀

              2
  11. Aleluia ..BH au intrat pe piata din Romania . Probabil nu se vor mai da dusi…
    Si inca ceva…totul s-a facut prin ” negociere competitiva ” . Un fel de licitatie altfel decat rahaturile care au fost pana acum . In sfarsit , ne-am trezit si noi Altii folosesc chestia asta decmult ..cehii , ungurii , polonezii

    13
  12. https://www.timesnewroman.ro/politic/surse-romania-va-primi-vibratoare-black-cock-in-loc-de-elicopterele-black-hawk/

    Sa facem in necaz frantuzilor ca au pierdut contractul! 🙂

    ‘Surse: România va primi vibratoare Black Cock în loc de elicopterele Black Hawk

    Autocorrectul, bată-l vina, tocmai a făcut o nouă victimă! România va primi un colet extrem de pornografic din SUA după ce Ministerul Apărării a comandat din greşeală 12 vibratoare Black Cock în loc de 12 elicoptere Black Hawk.

    „Sunt un pic jenat, nu ştiu ce l-a apucat pe nenorocitul ăsta de telefon, pe bune că eu nu tastez de obicei aşa scârnăvii, ptiu, ptiu”, a declarat ministrul interimar, Nicolae Ciucă.

    „Dacă tot le-am plătit deja, măcar să le folosim. Cred că putem să ne apărăm de ruşi cu ele dacă le montăm pe nişte prăjini lungi. Dar, vă rog eu, cu atenţie, sunt destul de greu controlabile, zici că au o minte a lor!”

    „Măcar a fost un preţ bun. Gândiţi-vă că vin cu baterii incluse! 4 x AA! Din alea mişto, Duracell reîncărcabile”, adaugă Ciucă.

    Asamblate în Polonia sub licenţă Cockheed Martin, vibratoarele Black Cock sunt multirol şi pot desfăşura o gamă largă de misiuni, având o autonomie de 16 ore, sau 12 ore pe treapta de putere Turbo.’

    9
  13. Poate de BF mai cumpărăm și ceva militar ar fi păcat că Unchiul SAM sa nu facă o ofertă așa cu strigare la aliați luați redus doar daca in ziua X (BF) puneți banul jos ! 🙂
    Sistem Triumf la tancuri ! Drone și un sub !?

  14. 1. Atata timp cat sunt pe fonduri europene nu vad care e problema…
    2. Fara indoiala ca vor fi adaptate cerintelor M.A.I.
    3. B.H. este un elicopter foarte bun din toate punctele de vedere, cred ca nu exista elicopter „lucrat” mai mult in teatrele de operatiuni.

    7
  15. Foarte bune !

    2
  16. urrra Tavarishi.

    6
  17. Vasie Băcăuanul

    Daca vin pe bani europeni era normal sa luam produse europene, la fel de scumpe. Americanii sifoneaza deci economia europeana. Daca nu primeam bani europeni, ce mai vindeau aliatii de peste ocean? Ca din cate vad noua ne dau doar cu banii inainte si destul de piperat la pret, pe cand altora (evreilor) le dau gratis (ajutor anual).Fara suparare pentru proamericani, dar mi se pare ca suntem prosti de buni.

    5
    • Herr Von Renn Weg

      @Vasie (sic)
      „Piperate”? Tu ai vazut ce pret cereau aia de _a Airbus _a _icitatia asta!
      Cand scapam si noi de mar_ania si tigania asta de a pretinde _ucruri „gratis”? „Gratis” frate! Auzi! E una sa iti dea americanii niste Abrams vechi pe gratis, dar daca _e reconditionezi in uzina _or pe banii tai! Dar vad ca tu ai vrea B_ack Hawk noi de-a moaca!

    • Sunt fabricate in Polonia, deci sunt europene. De altfel, polonezii au si fabrici de elicoptere Airbus si Leonardo, cred ca tot de la ei le luam si pe celelalte. Airbus a oferit elicoptere (8 in loc de 12) care nu se fac in Romania.

      In plus, Black Hawk au fost cele mai ieftine, singurele care s-au incadrat in banii europeni alocati pentru proiect.

      3
  18. @V. Bc Noo, nu ne suparam. Cred ca doar pe prorusi ii deranjeaza

    8
    • Pe trompetele Moskva le supara orice inseamna pas inainte pentru Romania! Deja au inceput unii pe facebook cu Mi-17 ca era mai bun, si le-ar fi completat de minune pe cele 3 care mai zboara la MAI??Desigur, o alta afacere proasta pentru „Rominia”, dupa cum scrie un tavarisci!??

      15
  19. Nu degeaba a aterizat ala fortat linga televiziune, reclama mascata … hihihihi…

    Hai neamule, luati BH, ca-s bune, cu gust de alune – arse …
    Se mai strica ele, ca deh, sint calarite peste tot, dar daca sint noi, yummy.

    Bine ca n-au luat SH… ca cine stie cite cadeau… 😀

    Sa fie intr-un ceas cu cuc si sa le folosim de sa le sara vopseaua, mai dam si la ai nostri de lucru, o pensula, schimbat cauciucuri cu alea de iarna, etc … chestii d-astea, usoare.

    Oricum, e o chestie buna.
    Hai si pentru armata, macar sa intarim prietenia cu Polonia, poate mai apucam si noi sa surubarim pe aici ceva din ele …

    2
    • Herr Von Renn Weg

      @Tony (probabil Toneslav)
      Am si uitat cati troli colcaie si pe aici!
      Ia zi, trebuia sa luam un Kamov din ala care decapiteaza oameni!
      Cat timp va inflamati in felul asta, inseamna ca e o afacere chiar superba! :p

      7
  20. cel mai superb elicopter
    gimme more
    sau cum s-o zice in poloneza
    noi sa le meritam, la ce comentarii am citit pe aici
    unii sunteti esente de bocitoare
    cica e mare – pai MAI mai are si H135 si altele, nu am chef sa caut
    cica e zgomotos – pai daca plutesc in deriva vai mama mea, cand aud ciopărul trag racheta, m-ar deranja sa se furiseze pe langa mine
    cica e scund – asta e – voi fi ingrijit de asistente mignone
    cea mai tare – are raza prea mare – sa fii in creierul muntilor sau pe valuri unde nu se vede tarmul si ciopăristul sa zica – imi esti simpatic dar nu mai am gaz, realimentez si ma intorc, fii tare. Pai un elicopter cu cat poate sa caute mai mult timp, cu atat e mai bun.

    15
  21. Am sperat pana in ultimul moment la ” binomul ” Dracula ( Viper ) – Venom , in cooperare cu Bell-Textron , asa cum au vrut americanii acum 25 de ani . Si la care Israelul ne-a facut lobby .
    Nu numai militar , ci si IGSU SAR .
    Plus cateva elicoptere mai mici si mai economice .

    Tin minte ca americanii au cerut polonezilor si turcilor sa cumpere Dracula , iar acestia au refuzat categoric . Si-au protejat industria .
    SI uite , acum polonezii ne vand elicoptere .Da , este adevarat , cineva de pe aici nu vede cu ochi buni o colaborare directa romano – americana .
    Tin minte cum batjocorea grupul Divertis proiectul Dracula , razand ca filmul Titanic a adus doua miliarde , noi vom pierde doua miliarde cu Dracula . Oameni de bine , progresisti etc.

    La noi s-au taiat IAR-93 noi , ca sa se poata opri si fabrica . Ce nevoie avem noi de fapt de industrie hi-tech si colaborare cu americanii si israelienii ?
    Tot respectul pentru polonezi , au stiut sa-si apere interesele .
    Tot respectul pentru americani si israelieni , au vrut sa coopereze cu noi .

    In rest , zvonul de la sfarsitul primaverii pare sa se confirme .
    Pe linie militara/ inzestrare mergem cu americanii , pe linie politica/ economica mergem cu UE , cu Franta mai precis .
    Spun aceasta pentru ca saptamana trecuta , fara multa discutie , s-au contractat 37 de garnituri de tren automotor de la Alstom .
    https://www.aradon.ro/romania/trenuri-electrice-de-la-arad-la-timisoara-cluj-sau-bucuresti-ministerul-transporturilor-cumpara-37-de-garnituri-1455232/
    Softronic si VFU Pascani , imi pare rau pentru voi .
    Desi chiar ati realizat produse de varf , v-ati nascut in tara fara noroc .

    10
  22. Noi avem din anul 2015 fabrica de elicoptere la Ghimbav, Airbus Romania care poate fabrica elicopterele Airbus H215. Numai că nu a primit nici o comanda. H215 este de fapt Super Puma care e super OK pentru MAI. Deci noi cumpărăm cu bani europeni elicoptere americane. O să ne facem multipli prieteni la Paris și la Bonn. O aiureala mai mare nici nu am mai văzut.
    https://stiintasitehnica.com/airbus-h215-elicopter-romanesc/

    2
  23. Să trăiți ! Vă rog frumos să mă luminați și pe mine cine este doamna Ștefania Gabriella Ferencz și ce competențe deține.Vă mulțumesc anticipat.Să trăiți !

    • Reciteste articolul
      Scrie clar ce functie are.

      Asta cel putin oficial.
      Neoficial poate are alte functii si calitati.
      Nu am vazut fotografiile.
      Americanii au un epitet ptr asemenea persoane , in asemenea functii. Referindu-se binenteles la persoanele de gen feminin.
      Este un termen misogin , dar se practica destul de des atat in cercurile corporatiste cat si in cele governmentale.
      Gurile rele ar spune ca respectiva dna este pe post de :” deal closer ”
      Wink , wink.

      3
    • https://www.mai.gov.ro/wp-content/uploads/2021/06/cv-stefania-ferencz.pdf

      Citeste CV-ul doamnei…vezi de cand este pe langa BOC…in cate Consilii de Administratie mananca o pita.

      2
      • CV ul ca C V ul dar sa vezi cati bani castiga. Anul trecut a castigat(declaratia de avere scrisa cu manuta ei) 600000 de lei!!! Adica 150000 $.. Cam jumate cat castiga Robinet(de) Bideu. Bugetara amarata de 45 de ani.

        1
  24. Vasie Băcăuanul

    Daca UE se va destrama asa cum doresc proamericanii carora tot ce este de productie europeana le miroase urat, sunt curios cu ce bani va mai cumpara Romania orice de la „aliații” de peste ocean. Nu sunt antiamerican, dar repet, nu cred ca suntem tratați ca si aliati. Parerea mea.

  25. Daca UE dau fonduri pentru IGSU si parza frontierei, de ce nu suntem si noi romani pana la capat si nu cumparam cu acesti bani nu 6 ci 40 se elicoptere de interventie, cate unu la fiecare judet si in loc de masini 4×4 la politia de frontiera de ce nu cumparam de ex. blindate 4×4 usoare … asa cam 1000 de bucati ca e frontiera lunga, vase pentru garda de coasta cu tonaj mai mare care sa permita un payload consistent si cateva drone de supraveghere ca vin vecinii cu Anedoiu.
    E zic ca e legal.
    Iti creezi o forta de rezerva pe banii UE, care in caz de probleme iti va fi de un mare ajutor. Oricum armata este firma de curierat pentru vaccin, asa ca mai bine gasim o solutie in alta parte.

    1
    • Problema achiztiei unui sistem complex, cum este un elicopter, este de departea cea mai simpla: pui banii de-oparte, te uiti pe rafturi si pleci cu el acasa.
      Necazul vine vine atunci cand trebuie sa-l ti in stare de functionare. Achizitia este relativ simpla, operarea lor este si complicata si foarte scumpa, iar UE iti da bani doar pt achizitii, de unde probabil si dilema noastra: le cumparam, dar cum le operam in urmatorii 20 de ani?

      Iar operarea/intretinerea este o boala veche la romanii…

      4
      • @George ai dreptate, dar care este diferenta in intretine 40 de elicoptere pentru armata si 40 de elicoptere pentru MI ? Nu vorbim de elicoptere de atac…
        Care este diferenta intre intretinerea un blindat la MApN si unu de la MI.
        Ne blocam in centre de cost si bugete, dar solutia e globala.
        Acum armata se cauta prin buzunare de bani, solutia asta mi se pare foarte eleganta.

      • Cand am vazut ce varza a iesit in Afganistan cu retragerea si talibanii, fix la noi m-am gandit. Avem metehne similare, uitandu-ne si la WW1 si 2. Noroc ca suntem aici mai strategici si ni se baga astea pe gat de luat, operat, lustruit ca altfel rugineau ca la afgani / vandute pe covrigi. Si ca Rusia nu ne iubeste asa ca suntem fortati sa ne orientam spre dincolo.

  26. Ca sa trag o concluzie, Black Hawk e binevenit si potrivit nevoilor ISU, dar ne-am dori si o escadrila de 16 AW-101 la MAPN pe Otopeni 🙂

    1
  27. Când venise un director de la Sikorsky să ne propună o afacere de genul : polacii le fabrică, voi le înarmați, puneți avionica, brăduți parfumați, la București? Parcă, parcă începe să se concretizeze?

    4
  28. Noi nu facem ceva similar la Brasov/Ghimbav? Nu era mai OK sa ramana banii si experienta in RO?

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *