Primul Gripen E se apropie de livrare

Gripen E

Gripen E, 39-8, primul zbor

Compania suedeza a accelerat programul de teste al noului Gripen E/F, patru aparate fiind incluse in teste, in timp ce al cincilea va fi inclus in program dupa jumatatea anului.

Testele din acest an includ zboruri cu rachete METEOR si IRIS-T, se lucreaza la integrarea radarului AESA Raven ES-05 si a sistemului IRST, ambele furnizate de Leonardo, plus sistemul de razboi electronic de la Saab.

Primele patru Gripen E de serie sunt in productie in Suedia si se asteapta sa fie livrate pana la sfarsitul acestui an. Odata ce productia va fi pusa la punct, linia de asamblare va atinge capacitatea nominala de 24 de aparate pe an.

In schimb Gripen F (dubla comanda) mai are de asteptat, primul zbor fiind programat abia in 2023.

Cu aceasta ocazie, Saab a anuntat ca va participa (din nou) la competitia din Tara Cantoanelor desi elvetienii s-au dovedit destul de damboviteni la precedenta (in 2014), atunci cand Saab a fost declarata castigatoare, dupa teste si evaluari ce pareau serioase, ca mai apoi guvernul sa organizeze un referendum, iar elvetienii sa respinga prin vot achizitia.

O chestie jenanta, daca ma intrebati pe mine, guvernul dand dovada de neseriozitate: pai ori faci evaluare si apoi referendumul, ori nu mai faci deloc referendum, dar sa declari pe cineva castigator si apoi sa-i spui sa plece pentru ca onor poporul nu vrea avioane noi pare bascalie.

Ce treaba are o achizitie de avioane de lupta (un lucru exceptional de tehnic) cu referendumul nu-mi pot inchipui, sau daca legea ii obliga sa organizeze o consultare populara, aceasta nu trebuia facuta inainte de competitia pentru noul avion?!

GeorgeGMT

44 de comentarii:

  1. Sar potrivi la fix avionu asta pentru elvetieni il tin bagat prin hambaruri si il dau la zbor pe autostrada …

  2. Si pentru noi erau OK vreo 50….

  3. viață grea pentru ăsta mic,mai are si nevoie de aprobabrea americanilor pentru unele destinații….pacat.
    f16 a luat partea leului si după vine f35.
    oricum imi place caracterizarea facuta de parinți,”sukhoi killer”?

  4. apropo ,cui livrează „suedejii” ?

    • Buna intrebarea 😀
      Piata interna suedeza nu e mare scofala si nici la export nu a mers prea bine.
      Tehnic, singurul avantaj e operarea de pe sosele.
      Logistic e un cosmar. Furnizori din SUA, UE si Suedia, care in caz de conflict… Sigur se gaseste unul sa puna talpa.
      Dar mie imi place avionul.

  5. Pai au contractul cu Brazilia pt 36 de bucati si o sansa decenta in Elvetia, unde au mai castigat odata.

  6. Un avion norocos, comparat cu IAR 95, Novi Avion, Atlas Carver, IAI Lavi, SAIA 90 si alte proiecte similare anulate. Probabil nu o sa ajunga nici macar la nivelul productiei lui EF Typhoon sau Dassault Rafale, desi sunt bimotoare si sensibil mai scumpe, competitorul direct, din Occident, este F16. Asa e cand te intinzi prea mult si mai esti si un stat neutru fara potenta diplomatica. Un avion foarte bun, proiectat pentru uz intern, dar care nu poate sa fie un succes la export. @psycho, pai era vorba ca se bazeaza pe Africa de Sud si Brazilia, deoarece in India a picat treaba iar Ungaria si Cehia nu sunt cumparatori ci chiriasi.

  7. Dacă Suedia era o tara mai mare, mai influentă politic și mai dornică de înarmate puteau sa fie o putere regionala la ce industrie și departamente de R&D au pe zona militară, avioane, radare, blindate/artilerie ( cel putin din ce stiu eu ). Asa singurele lor speranțe sa vândă asa ceva raman țările din America de Sud…pr ca cele din Asia și Orient or sa prefere avioane americane, rusești, chinezesti sau indigene….fiecare în funcție de cine sau ce ii poate garanta securitatea. Poate sa livrez3 gratis câteva unitati in zone de conflict sa vada lumea la modul real cât de capabile sunt ( acum depinde probabil și de cine le piloteaza ). Pt ei ar fi o lovitură de imagine sa puna jos un avion rusesc, chinez…și poate și un F16 deținut de o tara care nu se află acum în gratiile SUA. Acum este o fabulatie…la cât costă avioanele și ce scandal diplomatic ar fi, este exclus.

  8. Cred ca Gripen-ul E nu mai are avantajul pe care il avea Gripen-ul C, si anume pretul. Conform contractului cu Brazilia 36 de avioane costa 4.68 mld USD=> 130 mil usd per aparat. Slovacia cumpara 14 F-16V cu 1.6 mld euro=> cam 100 mil usd per aparat. Este adevarat, ca in Bazilia fac si ceva transfer tehnologic si vor asambla o parte din avioane local.

    • In pretul pt Brazilia intra si transferul tehnologic pentru asamblarea locala a avioanelor.

    • In pret intra si dezvoltarea acestui avion, Gripen E – de la stadiul de prototip unde era la semnarea contractului, la productia de serie. Brazilienii vor probabil sa invete sa faca avioane si au pus conditii sa fie implicati in dezvoltare, nu cumpara un avion off-the-shelve.

      In plus brazilienii vor sa si produca avionul, deci nu se poate compara cu o alta tranzactie, cum ar fi cea de cumparare de F-16 – acolo suedezii au concurat cu Gripen C/D.

      Daca ar fi de comparat, se poate compara cu cazul F-35, unde s-au cheltuit sute de miliarde de dolari pe R&D.

      • 🙂 Cum sa compari F 35, un avion cu totul nou, stealth si in trei variante, cu Gripen E care este o modernizare a variantei C?!

        • Nu e o modernizare, e tot un avion nou. Nu mai e mai nimic din C pe el. Prototipul era un D modificat, in loc sa faca altul, dar vorbim de un avion nou.

          Ideea e ca nu poti sa compari preturile decat daca lucrurile sunt comparabile – F-16 e off-the-shelve, se compara cu Gripen C, care e off-the-shelve, nu cu Gripen E, care e un avion nou, care inseamna multe costuri de R&D. Cu toate costurile astea, tot a iesit la un pret rezonabil, ceea ce e remarcabil.

          Posibil cand va fi oferit Elvetiei si Finlandei sa vedem pretul lui Gripen E, fara alte costuri de dezvoltare pentru ca astia chiar cumpara off-the-shelve.

          • Asa cum au existat si exista variante de F16 in care marimea fuzelajului, motoarele, avionica etc au fost diferite, el a ramas la baza acelasi avion, asa E-ul este o varianta de Gripen, nu de alt avion. Acum o luam pe urmele rusilor care daca vopsesc un pic Su-27 mai creaza o varianta? Degeaba il numesc ei Su-30, 33, 34,35, 37 raman variante ale SU-ului 27. Cred ca Gripen E se compara cel mai corect cu F-16V. Nu poti sa compari costurile de dezvoltare necesare evolutie unui avion existent cu un avion nou, F-35, care mai este si alta generatie. E ca si cum ai spune ca Mig-21 Lancer este IAR-2000. 🙂
            Brazilienii au platit faptul ca o mare parte le vor asambla la ei si vor integra un procent din subansamble, dar nu au platit dezvoltarea. Daca plateau dezvoltarea ar fi avut drept de productie si comercializare asupra produsului catre alte tari.

            • Este un nou avion. Dimensiuni superioare, motor mai puternic si capabil de supercroazierà, avionicà si sisteme de luptà îmbunàtàtite, razà de actiune mult extinsà fatà de C/D. Chiar dacà are la bazà versiunea C/D.

              • @Mircea, in definitiv probabil ca avem aceeasi intelegere, doar perspectiva este diferita 🙂

                • Nu-i chiar asa. Am în vedere confuzia între Rafale A (demonstrator) si Rafale C de serie. Multi cred cà este acelasi avion, doar cu o evolutie, ceea ce este inexact.

                  Având date tehnice precise, perspectiva confuziei îmi este stràinà. De aceea mà pronunt si în cazul Gripen-ului.

                  • Saab-ul spune ca E/F-ul este doar o dezvoltare a C/D-ului macar si pt ca-i mentine numele: JAS 39 Gripen. Predecesorul Gripenului a fost AJS 37 Viggen, cand schimba avionul ii schimba si numele.

            • Dimensiunile lui F-16 nu s-au schimbat (la câtiva centimetri), între F-16A siultimile versiuni

            • Saab and Brazil sign multi-billion kronor deal for Gripen fighters

              1
              Published måndag 27 oktober 2014 kl 08.58
              Brazil has now signed a contract for the development and production of 36 Gripen NG fighter aircraft from the Swedish defense company, Saab, according to news agency TT.

              The order is worth some SEK 39.3 billion, according to a Saab press release.

              In December of 2013, Brazil decided that the Gripen NGs would become the country’s new fighter aircraft, and negotiations followed, culminating in today’s agreement.

              The first deliveries are scheduled for 2019 and will continue until 2024, according to Swedish Radio News.

              Brazil’s defense ministry and Saab have also signed a contract for „Industrial Co-operation” to „deliver substantial technology transfer from Saab to Brazilian industry.”

          • Alex & &Mircea S . Avion nou a fost Gripen A/B, apoi a urmat Gripen C/D, mai apoi Gripen E/F. La fel ca si in cazul F 16 A/B, C/D diferite Blockuri, apoi E/F sau Block 60/70.
            Este o evolutia a aceleiasi platforme ca si in cazul F 16, F/A 18 etc, chiar Saabul ne spune asta, numele complet al aparatului este Jas 39 Gripen E/F, daca era un aparat cu totul nou se numea Jas 41 sa spunem si avea un alt nume.

            Avion nou este Rafale fata de Mirage sau Gripen fata de Viggen.

            Cum sa compari Gripen E cu F 35?! Nici macar nu sunt din aceiasi categorie si repet programul JSF a dus la trei variante, avioane proiectate si construite de la zero.

  9. Avionul ideal daca nu eram in NATO

  10. singura chestie e ca F e mai scump decat restul gripen-urilor. erodeaza avantajul gripenului in fata altor avioane. sa vedem daca performante crescute il vor ajuta la export sau daca il va scoate de tot de pe piata pretul crescut

  11. „atunci cand Saab a fost declarata castigatoare, dupa teste si evaluari ce pareau serioase, ca mai apoi guvernul sa organizeze un referendum, iar elvetienii sa respinga prin vot achizitia.”
    Dupà teste si evaluàri serioase, Rafale a fost pe primul loc. Gripen a fost ales din considerente financiare.

    „guvernul sa organizeze un referendum, iar elvetienii sa respinga prin vot achizitia.”
    În Elvetia, nu guvernul decide de organizarea unui referendum, ci la initiativa a cel putin 50.000 de cetàteni cu dreptul de vot. Democratie directà, deh…

  12. Am toata admiratia pentru suedezi in domeniul asta! Sincer ma minunez de unde scoate Saab banii de R&D pentru rachete, submarine si avioane cand vanzarile nu sunt foarte stralucite.
    Intr-adevar, daca nu eram in NATO Gripen era o solutie excelenta.

  13. Ce treaba are o achizitie de avioane de lupta (un lucru exceptional de tehnic) cu referendumul nu-mi pot inchipui, sau daca legea ii obliga sa organizeze o consultare populara, aceasta nu trebuia facuta inainte de competitia pentru noul avion?!

    Nu-i asa George.
    Legea nu-i obliga sà facà un referendum. iar cererea de referendum nu poate fi decât posterioarà a unei hotàrâri guvernamentale sau parlamentare (ca decizia de a cumpàra Gripen). Cetàtenii au 100 de zile dupà publicarea respectivei hotàrâri ca sà initieze un referendum si sà colecteze cel putin 50.000 de semnàturi. Respingerea achizitiei a fost o decizie democraticà a poporului elvetian.

  14. Din ce stiu eu, Gripen, ca si celelalte SAAB-uri sunt concepute avand ca si linie directoare strategia militara a Suediei (i.e. aerodrom neamenajat , dispersia avioanelor in teritoriu , mentenanta cu personal redus)
    In cazul unui conflict, fara o antiaeriana pusa la punct, si aerodromurile si aviata romana ar cam ramane la sol. Pe veci! Astfel incat o astfel de strategie s-ar putea dovedii benefica. Exista diferente (Suedia nu e membra NATO, conditii geografice si demografice diferite fata de Romania, etc.) care duc la strategii diferite
    E un aparat mai nou ca si F16, si cert ofera multe subsisteme care se regasesc pe F16 doar de la block 60 in sus (sau prin add-on, cel mai bun exemplu fiind IRST)
    Apropo de cosmar logistic: marea majoritate a componentelor sunt din europa (motorul e produs de GKN – fosta Volvo Aero – in Suedia sub licenta GE)

  15. Gripenurile erau bune pentru noi daca le asamblam aici si mai surubaream una alta ca la MIG-21 dar asta pe la inceputul deceniului trecut, inceputul anilor 2000…acum avem acces la jucarii mult mai avansate, bani sa avem…

    Capacitatea de a opera de pe aerodromuri improvizate, intretinerea efectuata cu personal redus si nu foarte instruit precum si capabilitatile apropiate de F-16V il fac un avion foarte interesant.

  16. Da, e bun dar nu e căutat. Din fericire pentru SAAB , in spatele acestei compani este o întreagă industrie si cu siguranță statul suedez va menține producția. Pe langa submarine, radare si ce mai fac ei. Dau oamenilor de lucru si mentin si un nivel înalt de calificare.

  17. Cà tôt vorbim de Gripen si târgul elvetian la care participà 5 constructori, cu Gripen E, Rafale, F-35A, SuperHornet F/A-18 si Eurofighter.
    Evaluàrile în zbor vor începe pe 15 aprilie curent.

    Se pare cà au fost luate precautii nemaipomenite pentru transparenta si onestitatea competitiei.

    Printre altele, participantii nu au acces la rezultatele concurentei, au interdictia sà denigreze concurenta, pânà si de manierà ocolità, prin fora, si lobbingul foarte limitat.

    E prima data când F-35 este confruntat la o evaluare fàrà povesti politice si de propagandà, sunt foarte curios dacà rezultatele vor fi publicate cu aceleasi amànunte ca evaluarea precedentà.

    Din pàcate, fiind monoloc, testele în zbor vor fi fàcute de piloti de încercare al constructorilor. Numai pe bi-locuri vor fi, pe locul din spate, piloti elvetieni.

    http://psk.blog.24heures.ch/archive/2019/04/08/air2030-debut-des-essais-en-vol-en-suisse-867233.html

  18. Rafale a pierdut in Elvetia din cauza lui Sarkozy.
    „Le président français avait menacé les paradis fiscaux d’être mis au ban de la communauté internationale et pointé du doigt la Suisse en dénonçant ses „déficiences” dans les efforts pour ne plus être considéré comme un paradis fiscal. (Lire: Evasion fiscale)”.
    In traducere, bancile elvetiene au fost acuzate de evaziune fiscala si au fost amenintate cu interdictia in UE.
    Politicainul elvetian Micheline Calmy-Rey remarca cu umor: Sarkozy are probabil o problema cu noi, dar nu stim care 🙂
    S-a produs un scandal imens si Rafale a pierdut competitia, in care se clasase, PE MERIT, pe primul loc. Gripen a fost considerat de militarii elevetieni ca cel mai slab.

    https://www.rts.ch/info/suisse/3579452-sarkozy-a-probablement-un-probleme-avec-nous-.html

  19. Interesant. Sa vedem cat de transparente vor fi testele, si conformitatea cu cerintele elvetienilor
    Totusi, castigatorul nu va fi desemnat strict pe criterii tehnico-economice.
    Sunt atatea criterii care pot inclina balanta (cel politic fiind doar unul din ele)
    Unul dintre criterii, care mie m-i se pare interesant, este cel al sistemelor de navigatie (exceptandul pe cel inertial) si transmitere a datelor, atat pt avion cat si pt rachete.
    In momentul in care alegi un anume producator, te „legi” si devii dependent de sistemul sau (i.e.GPS, IRIDIUM, GALILEO, GLONASS). In caz de conflict armat (si daca nu esti implicat, insa promotorul sistemului de ghidare este), este destul de usor sa ram,ai fara sisteme de ghidare. Cred ca indienii si qatarezii de exemplu, avand minim 2 sisteme diferite sunt intr-o pozitie unica

  20. Avantajul Gripen-ului fata de alte oferte nu sta in doar in costul redus si decolarea de pe autostrada cum pare sa creada toata lumea.

    Gripenul ofera combinatia radar AESA + racheta Meteor (probabil nr 1 mondial) + sistem EW pe baza de GaN ce il face aproape unic pe planeta. Pe baza asta niste baieti priceputi l-au clasat pe locul 2 (da, e corect !) dupa F22 in lupta BVR. Detalii aici:

    https://www.snafu-solomon.com/2016/04/saab-gripen-second-only-to-f-22-in-bvr.html

    Si il dau si in leasing.. 🙂

    • Testele pentru Meteor au fost fàcute pe Gripen. Dar primul avion operational cu Meteor este Rafale. Acelasi care are si radar AESA (primul avion de luptà vest-europen echipat cu), iar în sistemul SPECTRA sunt elemente care folosesc GaN. Fàrà sà mai spun cà sunt teste actuale pentru radare laterale pe bazà de GaN.

      Si Rafale a decolat si aterizat cu succes pe autostradà.

      • Problema cu Rafale si Meteor era asta:

        “It will also be the only fighter with a 1-way Meteor datalink instead of a 2-way link.”

        Daca intre timp s-a schimbat ceva te rog sa ma corectezi.

        Iar despre SPECTRA numai de bine dar din ce am gasit eu sistemele EW pe baza de GaN sunt o generatie peste ce folosesc francezii.

        Si mai este si costul de operare mult mai mare..

        • Exact cu 1 way. Am avut niste informatii de ce ar fi ales solutia aceasta, mi s-au pàrut cam întortocheate, deci nu o sà le comunic în totalitate cât timp nu mi se par mai clare. Era vorba de faptul cà Rafale are o finete în captorii sài care îi permite sà discrimineze în cazul multi-tintelor si nu ar avea nevoie de un „raport de situatie” ca sà dirijeze racheta.

          Thales (care face toatà electronica de la Rafale – radar, SPECTRA) a încetat colaborarea cu SAAB la presiunea Dassault. Nu cred cà sistemul EW de pe Gripen ar fi superior lui SPECTRA. Spun „nu cred” fiindcà dacà stiu destul de multe despre SPECTRA, stiu foarte putin despre sistemul de pe Gripen.

          SPECTRA costà aproape 28% din pretul Rafale-lui si este elementul principal care asigurà survabilitatea avionului.

          • @MirceaS – asta cu 1 way si Rafale nu am inteles-o nici eu dar este doar legata de faptul ca teoretic Rafale-ul lansator sa nu fie descoperit prin deconspirarea pozitiei din care transmite datele spre racheta si dinspre racheta spre el. Intrebarea este daca Meteor-ul va functiona la fel cu 1 way la asa cum functioneaza cu 2 ways. Mai exact cat de mult afecteaza:
            * raza de actiune a Meteorului
            *NEZ-ul rachetei
            ** PK-ul rachetei Meteor.
            Fara niste teste comparative facute in conditii similare de bruiaj electronic nu putem sti cum este cel mai potrivit.

    • F-35 va integra Meteor 🙂
      si astia 🙂 „IAF wants to equip SU-30MKI planes with Meteor missiles”

  21. O bijuterie de avion.
    Din pacate, Suedia nu are puterea politica si diplomatica pentru a-l promova, de aici si costul mare pe aparat.

    O alta problema reiese chiar din articol: linia de productie va avea capacitatea de 24 avioane pe an.
    Sa zicem ca cumperi 36-48 avioane, intr-un interval de 5-6ani, intri intr-un conflict, pierzi 24 de bucati si apoi astepti sa ti le produca, printre alte comenzi pe care le are pentru linia respectiva.
    Pana ti-ai refacut numarul de avioane, trec cel putin 2 ani.
    Sigur, exista si varianta sa-ti transfere tehnologie sa le produci aici dar te costa cat pe brazilieni si in caz de razboi pierzi linia de productie pentru ca ti-o bombardeaza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *