Airbus-ului ii merge bine in Ungaria

Astfel, după ce Ungaria a achiziționat 20 de elicoptere ușoare H145M, Airbus a anunțat că a bătut palma și pentru 16 aparate H 225M. Ambele variante vor dispune de sistemul HForce Generic Weapon System.

Ca și în cazul primei achiziții, Budapesta n-a ținut nicio licitație, a încredințat direct comanda către Airbus.

 H 145M va avea ca rol, în armata ungară, misiuni de patrulare pe graniță, transport trupe, evacuare medicală etc, dar va dispune și de sistemul HForce care-i va permite folosirea de arme aer-sol, inclusiv rachete AT sau PRND-uri. 145-ul poate transporta până la nouă pasageri, plus doi membrii ai echipajului. Nu este deloc un elicopter rău, putând fi folosit cu mult succes în misiuni de recunoaștere și atac prin surprindere. Aeronavele vor veni de pe o linie de fabricație germană.

H 225M este o aeronavă de transport militară, puternică și mare (poate transporta până la 29 de pasagerii), în inventarul Ungariei va avea în caietul de sarcini misiuni de tip CSAR, transport, evacuare medicală, trupe speciale etc, fiind un elicopter versatil. 225-ul va veni de pe linia de fabricație din Franța. De adaugat că H 225M face parte din familia SuperPuma, la fel ca și H 125, doar că este o aeronavă ceva mai evoluată.

Așadar, Ungaria își modernizează flota de elicoptere (deocamdată nu se aude nimic despre noi elicoptere de atac și probabil că nici nu vom auzi) cu aeronave multirol, foarte decente și performante.

Se pare că ungurii au mizat pe binomul H145M/H225M, în timp ce noi așteptăm vești de dincolo de Atlantic în privința binomului: AH-1Z Viper/UH-1Y Venom. Dacă lucrurile vor merge bine pentru noi, vedem care s-a păcălit, care a dat lovitură.

De remarcat și faptul că Airbus n-a participat la licitația pentru elicoptere medii desfășurată de către Ministerul de Interne, acolo unde nu s-a prezentat nici un ofertant, câștigând doar competiția pentru aeronave ușoare cu H 135.

Ori, în aceste condiții, este foarte greu de crezut, doar în opinia mea, că Armata Română se mai uită spre Airbus, măcar și pentru elicoptere de transport, darăminte pentru unele de atac. Rămâne bineînțeles MAI, cu flota sa de elicoptere H 135 și cam atât.

Aceeași poveste și pentru MBDA, cu Mistral 3, iar aici regretul meu este chiar mare.

Dar poate mă înșel.

 

GeorgeGMT

Share
1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (medie: 5,00 din 5)
Încarc...

 

67 de comentarii:

  1. Salut. Nu e rau ca ne uitam dincolo de balta, problema e ca pana acum doar am privit cu mana streasina si atat, sper ca ghiolbanii care ne conduc sa ia o decizie inteleapta si cat mai repede.

  2. Frumos binomul pe care-la așteptăm noi, dar nu-i urat deloc nici cel al ungurilor pana la urma. ………noi mai așteptăm răspuns de la USA?.. eu credeam ca-i doar o decizie interna asa cum se întâmplă de obicei…..sa nu rămânem cu MUMU dacă alergam după mai multi iepuri deodată, Airbus-ul măcar i-l avem aici, s-a mai discutat aic, cred ca era loc de doi producători în România.

  3. Ungaria repara scule la rusi si cumpara de la francezi.

    Bulgarii tot pe acolo.

    Noi luam numai de la amerikani 🙂

    Hmmmm

  4. PRND ? Adica Proiectile Reactive NeDirijate?!
    Uaua ! Woow! Ce tare.
    Tare demodat

  5. @Ghita Bizonu’
    „Tare demodat”… de ce spui asta? Toti le folosesc, avioane & elicoptere, in roluri de atac la sol, pentru tinte neprotejate de o valoare mai mica.

  6. Ma intreb de ce nu am lua si noi H 145 in loc de AH-1 Z? S-ar putea sa iesim mai castigati.

    • @ICEMAN, mai bine impreuna cele 2, decat fara AH-1Z. Eu cel putin consider ca ne-ar prinde bine ambele modele pe partea de atac, in schimb daca luam 145 in loc de AH consider ca am iesi in pierdere

  7. Eu cred ca cele doua nu se pot compara. Un elicopter usor de cercetare/politie etc cu un elicopter de atac dedicat.
    Si mie imi place H 145, dar nu in locul Viper.

  8. Adevarat, dar daca sistemul nostru AA va ajunge la capacitate nominala, nu-i problema. Ramane de vazut daca si ce tip de rachete AT vor achizitiona.

  9. Nu prea pot fi comparate H145 cu AH1Z. Chiar deloc as zice.

    Poate H145 sa faca oarecum ce face si AH1Z? Da desigur. Poate sa faca la fel de bine precum un AH1Z? Nope. Never.

    Cat despre H225M desi este un pasaroi superb ai nostri nu or sa cumpere asa ceva ci Airbus insista sa ne vare pe gat H215. Asa ca…..Venom for the win?

    • Cam tot ce se comanda acum e H225M, pentru ce sa fabricam H215M?, cui sa vindem? Luam tot ce nu le mai foloseste francezilor? De ce mai fac Airbus o fabrica in Ungaria?, de ce nu au venit la noi cu H225M?. Sa isi ia libelulele si sa se duca, ca om face noi ceva cu americanii.orri Venom ori UH 60 ca au aceleasi motoare..Bani sa avem..

    • daca ai nostri ar vrea sa ia elicoptere loc exista
      viperul e de atac dedicat , nu are nici o treaba cu puma, venomul e micut pe langa puma ..ar fi un inlocuitor ideal ptr alouete
      noi avem vreo 60 de pume parca ..e loc ptr inlocuire
      am avea 2 fabrici

      • Venom nu e deloc micut pe langa Puma. E o idee mai mic dpdv geometric si mai greu. Sarcina utila e mai mare.

        • Nu confunda diametrul rotorului si lungimea totala
          Esti in domeniu @Stelian..ar trebui sa stii ca nu influenteaza neaparat dimensiunile in anumite caracteristici
          Ti- as pune o poza in paralel cu amandoua
          Dimensional cabina puma ca si volum e aproape dubla
          La fel a fost cand am vazut f4 si mig 21
          F4 e imens , migul e mic ..unul ce se aseamana na forma su 22 la fel e mult mai mare ca migul
          Puma e mare
          Si o diferenta , cred eu esentiala intre amandoua si modul de operare ..e ca venomul merge agil foarte aproape de sol
          Asta face insertiile rapide cu trupe cu mai multe platforme simultan mult mai agile ..de asta e mai potrivit ptr unele chestii

  10. H145 e elicopter de facut scandal. Te duci tragi un pic fugi , bagi batu prin gard, Nu poate duce un razboi in toata regula. De asta si au nevoie de el ungurii, la o adica doar sa bage batu prin gard. Adica cam tot ce ar putea face ai si au facut mereu.

    1
  11. Pacat de noi ,k asteptam in zadar inzestrarea cu elicoptere … imi vine sa-mi tai venele ,dar ai aplaud pe unguri ; bravo „LOR”… ne-au loat-o in fata cu elicoperele H145M si H225M ;sunt elicoptere ft bune pt o o tara de linia 2a ,a frontului „Nato/UE ” … !!!

    • Noi parca vrem zic eu dar nu ce vor ei.

      Oricum imi pare foarte dubioasa treaba cu licitatiile recente unde airbus a fost absent.

    • eu cred că plângem degeaba dupa airbus.
      după ce se vor limpezii apele în politica acestui moment vor venii americanii și vom avea elicoptere militare DEDICATE.
      singurul lucru care mă irită cumva este achizitia de f16 nou-nouțe prin vecini în timp ce noi am mers pe varianta binecunoscută de noi toți.

      1
      • F 16 sh. Ok, Slovacia o tara liliputana, cu 14 aparate n-au ce face. Nu sunt amenintati de nimeni. Baga 1,6 miliarde in avioane si cu asta basta. N-au flota, n-au practic nimic altceva si nici n-ar putea sa aiba. Cumpara cantitati mici, isi permite sa ia orice.

        Bulgaria. Stai sa-i vezi cu contractul semnat, 8 F 16V sunt mult peste alea 900 de milioane de euro. In rest n-au nimic, nu-i ameninta nimeni, sunt pro-rusi, la fel ca si slovacii, cehii, ungurii. DACA le cumpara sa le vedem si zburate…

        Romania a pierdut trenul dotarii etapizate normale, avem nevoie de toate acum. Noi nu ne permitem luxul sa cumparam o mana de avioane, ori ca sa cumparam 48 de F 16V… hai sa fim seriosi, nou ne trebuie si flota, si tancuri, sisteme AA, transportoare blindate, artilerie etc etc…

        Am urat cu patima achizitia de F 16 sh, dar daca restul programelor se materializeaza atunci are sens. Vom avea 53 de aparate decente, ne facem treaba cu ele, in 15 ani ne putem uita dupa un avion nou, matur deja, aflat in exploatare (nu dau nume 🙂 ) . Daca am cumpara acum F 16V, un avion foarte modern dar la sfarsit de viata, l-am tine in exploatare 40 de ani, din care ultimii 20 ar fi probabil foarte demodat moral.
        Acum ori astepti F 35A, ori il cumperi, noi mai trebuie sa asteptam.

        Dmdv in 2018 chiar nu este momentul sa cumperi F 16V, decat daca il cumperi pt politie aeriana, nu te ataca oricum nimeni, ai si tu o escadrila. Daca vrei un aparat care sa lupte, la teritoriul Romaniei, 12-16 aparate sunt bataie de joc si F 35A daca ar fi.

        • in 15 ani ne putem uita dupa un avion nou, matur deja, aflat in exploatare
          MiG-21 LanceR Block II

          1
        • ” in 15 ani ne putem uita dupa un avion nou” LOL… vezi sa nu… si daca se desfiinteaza PSD-ul (cred ca si pd-ul si pnl-ul au neglijat cu aceeasi patima corupta achizitiile pentru armata)…
          noi luam acum avioanele de ieri (F16 block25) ca sa le folosim vitejeste (sa tragem de ele pana se fac praf toate pe ogoarele patriei) maine (adica vreo 40 de ani de acum inainte, probabil)…
          sper sa ma insel, dar cine se asteapta la mai mult poate nu a trait suficient in Romania…

          • Eu cred ca am fost clar, exista alte prioritati, nu le putem avea pe toate in acelasi timp, nu putem compara situatia Slovaciei cu cea a Romaniei. Am pierdut mult timp, acum facem ce putem. Ce valoare pot avea 48 de F 16V daca nu ai un sistem AA si anti-racheta integrat? Ori un astfel de sistem costa cam 6 miliarde de euro…

            1
  12. Nu știu ce sa zic , Ungaria punctează cam la toate capitolele în parteneriatul cu Germania, Audi , Mercedes și mai nou BMW poate și o marca din grupul VW va fi fabricata acolo mai ales ca au o fabrica de motoare pe lângă Audi.

    Infrastrucura de orice fel e intr-o continua dezvoltare la ei, cel putin în cazul lor știm cine trage sforile……..da , da, știu ve-ți spune ca au o mentalitate total diferita de a noastră, totusi nu pot pricepe cum ,,copilul obraznic ” al UE care creaza atâtea probleme se poate dezvolta in asa hal, o tara mica cu o populație mica…..mi-e teama sa nu fim în situatia bunicilor noștri, aceea de ai astepta în van pe americani….sa fim oare blestemați cu asa conducatori cretini și trădători, suntem doar o miza neadjudecata inca? ……sau poate-i vinu de la socri vinovat? ! ….n-am niciun răspuns. ..

    • întodeauna au fost „de-ai lor” ,nici nu-mi mai bat capul din ce motive și de ce….e treaba lor,nu putem schimba nimic.
      dar noi am ratat investițiile pe barba noastră,numai uită-te ce inepții sinistre debitează mustața și slugile sale .cine dracu să vină cu bani intr-o economie dictată la microfon de un habarnisti ca dragnea ,teodorovici și vâlcov?!

      • @psycho, ungurii au avut relatii f bune cu nemtii inca din anii 80. Langa BUDApesta era o fabrica de electronice la Vac, ei i-au lasat pe est germani sa treaca in Austria. Au stiut sa isi faca reclama si sa se dezvolte f bine. Sunt cu mult in fata noastra si doar pentru ca sunt mai partioti si mai organizati. Ei nu au gigi beeecali, la ei prvatizarile au fost facute pe bune sau unde a fost managment de stat a fost ales si pe criterii de performanta, vezi cazul MOL..

        • @Barny, asa este Ungaria a stiut mai bine decat noi sa tina de economie, relatii internationale etc, dar nu sunt mult peste noi, asta este doar un mit. Romania a depasit Ungaria, economic, destul de mult.
          Asa cum scriam mai jos, in 2017 i-am depasit la nivel de trai, iar noi mergem in continuare cu frana de mana trasa.
          Poate ca vom scapa si noi odata si odata de corupotia endemica.
          Guvernarea lui Victor Orban poate parea interesanta pe termen scurt, pe termen mediu si lung ii leaga de picioare.

          1
        • eu zic ca relația are secole la activ.

        • Ungurii au avut relatii bune cu nemtii nu dupa anii 80 ci dupa anul 955. Dupa ce au muscat tarana la Lechfeld ungurii au trecut la catolicism si legaturile cu Sfantul Imperiu s-au strans chiar dar s-au mai harjonit o perioada.Odata cu ascensiunea casei Hasbsburg practic ungurii devin veri ai spatiului german.

    • Americanii sunt aici, isi cresc investitiile in aparare, in rest de acord cu # Psycho. Ungaria, dpmdv, a dat pur si simplu spaga Airbus. Compania lor low-cost – Wizz- foloseste numai aeronave Airbus.
      Sa fie de capul lor.

  13. #George

    Eu personal mi-as dori din partea americanilor și investiții care sa creasca economia țării, investiții în domeniul industrial, infrastructura, tehnologie în special inclusiv cea militara……ceva similar cu inves titiile germane în Ungaria. …mai exact o contrabalansare …..altfel mai devreme sau mai târziu se va găsi cineva sa conteste realizările americanilor si poate pe buna dreptate.

    Orice investitie în securitate nu e reala dacă nu duce la bunăstare. ……

    • Ai dreptate, doar ca noi avem o alta situatia geostrategica decat Ungaria. noi chiar avem nevoie de aliati dpdv militar. Investitiile vor veni daca vom sti sa le atragem.
      Pe de alta parte, conform Eurostat, Romania a depasit in 2017 Ungaria si Croatia la puterea de cumparare, adica nivelul de bunastare din Ro este peste cel din Ungaria.

      • #George

        Si eu i-ti dau dreptate mai ales in ceea ce priveste situatia geostrategica, doar ca asa cum in vest a aparut un curent anti-american asa sunt sanse ca si in Ro peste ceva vreme sa ne confruntam cu aceiasi problema daca masurile luate de americani nu vor fi indreptate si in directia intaririi relatiilor economice asa cum au facut spre exemplu in Asia……ma refer la Corea si Japonia in special.

        E drept ca la noi e si problema UE si a faptului ca americanii nu au un acord de comert cu UE, deci lucrurile-s un pic mai complicate,….eu personal intrevad o ,,slabire” a ritmului de achizitie de echipamente militare iar daca Tariceanu va candida (PSD-ul se pare ca n-are pe cine pune) e posibil sa asistam la aceasi retorica si actiuni ,,pacifiste”………altfel ar sta lucrurile daca americanii ar fi mai implicati economic in Ro, miza ar creste considerabil!

  14. in asteptarea unui elicopter de atac de 7-8 ori mai scump noi stam cu mainile in san (145-ul e pe la 4-5 milioane, cobra aia pe steroizi bate in 30+)… pentru minisuni de CAS in conditii de front modern nu prea mai faci nimic nici cu apach-ul , dar cu cobrele…
    in schimb, un pachet de elicoptere usoare , gen ah145, sau chiar 225-uri grele, impreuna cu rachete anti-tanc cu bataie lunga (spike NLOS pentru neutralizarea sistemelor AA si ER pentru actiuni mai „personale”) si sisteme moderne de achizitie a tintei pot sa faca o diferenta (oferind si ceva sanse pilotului sa se intoarca acasa).
    iar 225-ul in postura de „gunship” e de-a dreptul porno…
    si ce e si mai misto e ca pachetul asta de la AH e chiar ieftin, „affordable” cum ar veni… modern (relativ, mai modern sigur daca bell-urile) si fabricabil in Romania…

    • HForce vrei sa spui? Io zic sa nu comparam un sistem menit sa faca elicoptere initial civile „un pic” militare cu avionica de pe AH-1/ AH-64 .
      H 225M ca elicopter de atac este o gluma, nimeni nu-l foloseste pt asa ceva, nici ungurii nu-l vor folosi, este din aceiasi colectie cu camioanele blindate ale ucrainenilor poreclite transportoare blindate.

      • Intrebarea e daca merita sa ai cateva elicoptere grele de atac, foarte scupe (daca iti dau jos cateva plangi de rupi) sau merita mai mult sa ai mai multe elicoptere mai usoare/ieftine (gen H145) care pot duce si ele cate 4 AT si ar putea fi folosite mai flexibil (si pierderea unui elicopter nu ar fi la fel de catastrofala). Seamana cumva cu dezbaterea marina. Merita mai mult sa ai cateva nave mari (fregate) sau mai multe mai mici. (corvete+opv).
        Sunt argumente in ambele sensuri.

        • Intrebarea ta are sens. Normal ar fi sa ai elicoptere dedicate. Nu-i chiar asa usor sa dobori un Viper/Apache/Tiger/Mangusta si in caz de razboi chiar simti diferenta intre a avea o flota „multiroala” si una dedicata.
          Nici nu poti compara un elicopter din clasa lui 145 cu un Apache/Viper, prea mari diferentele.
          Si mie imi plac astea mici si fasnete, am avut destule articole in care am pledat pt achiztia lor, nu insa in dauna elicopterelor grele de atac. Noi nu ne dam ghionturi cu Ungaria si Rusia sau Ucraina.

          Daca insa nu-ti permiti destule dastea „grele” bune si astea usoare.

  15. Ma uit si vad ca lumea compara AH1 Viper/UH1 Venom cu H145/225. Sunt singurul caruia comparatia i se pare halucinanta sau am luat-o razna complet?

    Nu cred ca trebuie sa te pricepi la aviatie ca sa poti face diferenta intre niste elicoptere concepute din start ca elicoptere de lupta si niste elicoptere civile pe care vopseaua, blindajul pe ici pe colo si o noua avionica (sa nu uit de M-ul din coada) le-ar face automat militare.

    Vad ca lumea are memorie scurta si a uitat de rotoarele zburatoare ale H225: https://www.youtube.com/watch?v=49OoG3KqBTo

    N-am nimic cu Airbus Helicopters, sunt excelente pentru MAI sau strict pentru transport la armata, dar alea nu-s elicoptere de lupta.

    P.S. Inca ma intreb de ce H215 n-a participat la licitatia MAI…

    • H215M ar merge pe post de caraus, CSAR, poate chiar navalizat etc, da sa-i atarni niste rachete AT si sa-l „avansezi” elicopter de atac este deja prea mult. Exact aceiasi discutie si cu H 225M.
      Pe aceiasi logica poti lua un Spartan, ii montezi un radar si cativa baieti vanjosi arunca cate o AIM 9X2 pe trapa. Uite-asa obtii un aparat de vanatoare din unul de transport.
      Merge?! Tehnic vorbind n-are ce sa nu mearga…

      De remarcat ca bulgarii au cumparat mai demult 12 Cougar (tot H 225), ucrainenii si ei vreo 50 de bucati (printre care si 225ul) acum ungurii cu binomul lor, care de fapt nu-i binom, pentru ca cele nu au fost proiectate sa lupte impreuna, nici macar n-au fost proiectate sa lupte cu cineva…

      Asadar, Romania nu va avea Airbus decat la MAI…

      • Elicopterele din categoria 145M pot fi inamici redutabili, israelienii au folosit cu succes MD 500, francezii, iugoslavii si sirienii Gazelle, nemtii s-au bazat pe Bo 105 multa vreme, sunt o gramada de exemple,nu mai vb de Lynx sau AW 109 variantele AT.

        • Si mie imi place aceasta familie de elicoptere (ma refer la cele usoare: Lakota, Kiowa, H 145), sunt foarte versatile si bine pilotate pot crea mari necazuri.
          Pacat ca noi nu ne uitam la astfel de variante.

  16. Yes Pzh-2000 is probably the best artillery sistem in the world today.

  17. Încet, încet, pe nesimțite, fără larmă, ungurii se înarmează. Cumpără elicoptere, tancuri, sisteme lansatoare de rachete, arme cu caracter ofensiv, nu stau pe loc. Noi vorbim mult, ne agităm, dar stăm pe loc. Dacă o ținem tot așa unde ajungem ?

  18. mi-24 Denel upgraded for your mountain troops its more like an air artillery. It provide and air close support.

  19. Elicopterele de atac sunt foarte scumpe, cel mai ieftin e Mi-24/35 care evident nu e o solutie, dupa aia probabil vin Mangusta si T-129 turcesc, asta in afara de chinezarii si tentativele alea indiene.
    Viper e un elicopter excelent, insa e foarte scump, o solutie ar fi MH-60L DAP, cred ca e mai ieftin, insa nu stiu daca e de vanzare sau AH-1W SH, e la o treime din pretul unui Viper.
    Ungurii au ales solutia 2 intr-unul, cu HForce, ei au insa si Mi-24 care sunt dedicate de atac plus ca poate transporta si o grupa de parasutisti, ceea ce noi n-avem si mai au Mi-8 cu posibilitate de desant autovehicule,nu-s top notch insa e o capabilitate care noua ne lipseste.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *