Americanii si Smart Defence-ul lor

Americanii nu se lasa si continua sa incerce sa-si vanda marfa: F-16-le adica. Ideea este aceeasi ca si in urma cu 2-3 ani: Bulgaria si Romania, eventual si Croatia sa cumpere F-16, iar costurile operarii flotelor sa fie impartite.

Pregatirea pilotilor, mentenenta si alte astfel de probleme sa fie impartite intre tarile implicate. Propunerea SUA are in vedere deocamdata, in mod oficial, doar Bulgaria si Romania. Mentenenta intr-o tara, pregatirea pilotilor, eventual, in cealalta si tot asa. Avantajul Romaniei este ca are o infrastructura net superioara Bulgariei, atat in pregatirea pilotilor, cat si in intretinerea aeronavelor.

In conditile in care F-16, in general problema multirolului, a devenit un lait motiv al neputintei clasei noastre politice, nici cu americanii nu avem de ce sa ne fie rusine! Ori ca sunt mai prosti decat par, ori e ceva ce noi nu stim. Cum  Romania si-a exprimat in nenumarate randuri amabilitatea de a cumpara F-16, nu inteleg si pace, de ce nu s-a gasit o solutie decenta privind finantarea programului. SUA sta si se uita fara sa faca absolut nimic in acest sens. Ideea ca si la ei este criza si astfel finantarea ar fi mai dificila, este doar o prostie. Bancile americane, ca si cele europene, stau  pe munti de bani.

Problema lor este ca nu prea au ce face cu ei, asadar Lockheed Martin ar putea intermedia un imprumut la o dobanda redusa, destul de rapid si facil. Cateva miliarde de dolari este totusi o suma macar moderata pentru americani, sa nu spun mica, asadar, de ce SUA nu ofera, pe langa avioane si finantare?!

In modul cel mai serios acest lucru este unul din marile mistere pentru mine. Nu pricep si basta! Iar ca Romania sa se imprumute cu dobanzi de 7%…de ce ar face asta, cand competitorul LM, Saab ofera un avion cel putin la fel de bun, cu tot pachetul de finantare, dobanda mica, offset, etc, etc?!

Ce au americanii in cap?! Desi ne uitam la ei ca fiind macar un pic mai destepti ca noi, in realitate s-ar putea sa nu fie deloc asa. S-ar putea sa fie doar increzuti, siguri ca forta politica din spatele ofertei lor va face restul…Numai ca atunci cand cutitul ii ajunge la os, romanul devin brusc foarte destept si daca se face destept s-ar putea sa-i fluiere pe cei de la Gripen si sa-i mai intrebe odata de sanatate si de oferta…

 

Sursa: ziuaveche

 

25 de comentarii:

  1. Din cate am inteles eu in ultima interventie a lui oprea, el ar vrea ca noi si bulgarii sa „parazitam” Polonia in ceea ce priveste antrenament, mentenanta, pregatire, simulatoare etc.

  2. Americanii nu sunt prosti, pur si simplu cred ca lobby-ul lor este suficient, si ca statele are trebui sa isi gaseasca singure finantarea de acre au nevoie, vand un produs la un pret mare desi cu o camanda a Romaniei de 48 de bucati o sa isi mentina linia de asamblare deschisa si sunt constienti de acest lucru.
    In acest moment cu F 35 este o intreaga poveste, nu va fi gata pana in 2017 probabil iar piata lui se va restrange destul de serios, Rafale si Typhoon o sa muste din viitoarea piata, daca ti-ai luat un avion modern precum generatia 4.5 nu o sa ai F 35 decat pentru misiuni dedicate de atac – vezi cazul Italiei.
    L.M. mizeaza pe lobby-ul ambasadorului Mark Ghitenstein in Romania si pe faptul ca politicienii romani nu sunt suficent de integri si le liseste si coloana vertebrala.
    As merge pe Gripen fara probleme, si as cere SAAB ca sa se asigure in tara intretinerea si poate si asamblarea din kit-uri trimise de catre SAAB. Potentialul Romaniei alaturi de Suedia va fi urias, avand in vedere ca si Cehia si Ungaria utilizeaza deja acest avion, Croatia cred ca va reactiona la fel. Gripen o sa fie un fel de F 16 al viitorului si sigur 48 de avioane ar putea sa asigure un parteneriat puternic si serios cu industria europeana si in viitor de ce nu achizitionarea NEURON in viitor.

  3. Parerea mea e ca americanii intirzie sa faca o oferta concreta de pret atita timp cit ceilalti invitati (Bulgaria, Croatia etc) nu se pronunta efectiv asupra comenzii unui numar ferm (n bucati), asa cum a facut al nostru ministru, ca sa stabileasca un pret mai mic la un numar sigur si cit mai mare de bucati. Ceilalti invitati o mai scalda inca si cocheteaza cu diversele variante de oferte, nu sunt hotariti ca noi. Iar acum dupa ce s-a facut publicitate cu parerea mai proasta a pilotilor elvetieni la adresa Grippen, cred ca varianta asta va fi stersa de pe lista.

    • Gintestein a fost foarte clar cu privire la pret si asta inseamna ca s-a discutat deja acest aspect. El spune ca pretul aparatelor nu poate fi scazut, ci doar cel al mentenentei si antrenamentului, prin impartirea costurilor. Insa ce mi-a ramas in minte a fost precizarea foarte clara cu privire la costul efectiv al avioanelor: nedsicutabil!

    • cu riscu de a ma repeta.eu zic ca se asteapta faimosul razbel contra iranului si atunci ne vor forta sa luam f16.atunci nu va mai conta daca e nou sau vechi.o sa se spuna ca trebuie neaparat.si veti vedea cum usaf va ‘dona’ avioane romaniei,bulgariei.

    • Americanii trebuie sa se gandeasca ca daca nu o sa cumpere Romania anul asta F 16 este foarte probabil ca dupa alegerile de la noi sa nu mai fie in optiunea F 16 pe primul loc ca si azi.
      Eu tare as vrea sa le tragem clapa si sa basculam spre altceva, de Basescu depinde totul, si asta este in stare sa spuna ” Bai eu am incercat daca voi nu m-ati ajutat ati luat tzeapa, pe prostia voastra!”

      • Fara a fi prea optimist, am o senzatie de intoarcere, sau macar de discutie supra viitorului avion. Nu am nici un fel de indiciu, insa este absolut clar ca nu ne permitem sa cumparam avioane in modul clasic. Astfel, indiferent de optiunea lui Basescu un nou guvern va lua ce va putea plati, iar in acest moment doar Gripen se portiveste.

        • Sper sa nu ajungem la cine stie ce Mirage 2000 ale UAE luate de catre francezi inapoi la schimb cu Rafale. – Orice second hand este pagubos, si orice indecizie din acest an este la fel de paguboasa.

        • Si Mirage 2000, daca ne dau vreo 60-70 de bucati, cu transfer de tehnologie, refacerea resursei si upgrade la noi in tara pentru compatibilitate cu Rafale + vreo 20 de bucati Rafale si ceva offset, tot as fi multumit!

        • @Fenchea Marius. Parca era o propunere pentru Mirage -2000 sh pentru noi din partea Frantei -si daca-mi aduc bine aminte erau avioane in uz din sursa araba. Poate ma insel, dar sti mai multe detalii?
          Dracu sa-i ia cu deciziile (mai bine zis, indeciziile lor) -dar daca tot nu sunt bani, chestie de care chiar m-am plictisit, nu inteleg in veci de ce nu i-au Gripen. Fiindca-i mocca si cu multe avantaje pentru noi si industria noastra. Chiar nu-i inteleg, ce tot o taraganeaza atata -uite F-ul, nu-i F-ul, este Gripen, dar nu-i sigur, etc.

        • @ww, @George GMT nu stiu mai mult ca voi sau nu cu mult mai mult ca voi, stiu insa ca investitia Bosch in Romania s-ar putea dubla daca vom cumpara Gripen, mai stiu ca si o divizie a EADS adica DASA ar fi interesata de o investitie in Romania, Continental – si nu divizia de anvelope doreste sa isi extinda investitiile deja existente in cazul in care se va lua Gripen sau Typhoon acestia fiind subcontractori ai ambelor firme – acum in pozitia noastra economica pe noi sa nu ne intereseze acest aspect este cel putin ciudat, nu uitati ca atat Continental cat si Bosch sunt subcontractanti ai Kraus Maffei Wagen producatorul lui Leopard 2.
          Astfel lucrurile s-ar lega, Armata Romana ar fi angrenata in proiectele europene, un tanc nu e necesar sa il faci de la zero in tara insa poti fabrica aici subsistemele care iti pun de-obicei probleme in fabricatie…..
          Asta ma doare ca nu vad o analiza serioasa a impactului economic decat pe bloguri si nu la CSAT care pare format din incompetenti.
          Acum ganditi-va asa: 48 de avioane si armamentul ne va duce undeva la minim de 3.5 miliarde de euro, datoria noastra externa este undeva la 95 + miliarde, o fi mult, o fi putin ca sa devi mai dator cu o astfel de suma in conditiile in care tu incerci sa comasezi alegerile pentru a economisi sub 60 de milioane?

    • glumesti? de ce ar vrea americanii sa vanda cu un pret mai mic? par tampiti?

      interesul lor e sa vanda la un pret mai mare, nu mai mic.

      ideal pentru ei ar fi sa faca o vanzare la pachet cu mai multe tari ca sa le iasa lor o marja mai mare, nu ca sa le dea mai ieftin.

      insa faptul ca Oprea vorbeste de 48 de avioane Block 52 imi da impresia ca nu e nimic serios. pai tocmai ce zicea Basescu ca nu putem lua 48, ci mult mai putine. Nu exista bani pentru 48, nici daca le-ar da aia cadou nu am putea plati training piloti si tehnicieni, logistica, armamentul, suportul.

      re. piloti elvetieni -initial au tinut mortis sa aiba bimotor, care pilot nu prefera putere mai mare – OK, e din categoria nice to have, etc. – dar bimotoarele sunt enorm de scumpe si nu sunt necesare – pana la urma i-au adus cu picioarele pe pamant si au luat Gripen.

      da, chiar si elvetia, cea mai bogata tara din lume, se uita la bani (poate asa or fi ajuns atat de bogati, dramuindu-si resursele, nu aruncandu-le pe prostii ca altii.

      cum a zis ministrul azi, toate avioanele indeplineau cerintele, iar Gripen era solutia optima pentru armata in ansamblul ei, e solutia sustenabila pe termen scurt, mediu si lung. exact asa se fac achizitiile, cu o privire spre ansamblu, si mai ales spre sustenabilitate. aici e problema cu F-16 – achizitia nu e sustenabila pentru Romania – e nevoie de un offset maximal pentru ca sa creasca economia si sa se genereze resurse suplimentare pentru sustinerea acestei achizitii.

      http://www.washingtonpost.com/world/europe/swiss-defense-minister-defends-swedish-fighter-jet-deal-despite-tests-favoring-other-options/2012/02/14/gIQA8hBEDR_story.html

  4. dumnezeule, cine stie ce interese imense sunt in achizitia asta
    f16, gripen , cineva din domeniul privat sau niste politicieni 🙂 trebuie sa scoata muuulti bani din asta
    „follow the money” vorba americanilor, si poate gaseti un raspuns

    • Altul decat prostia alor nostri?! Toata lumea da spaga si orice avion am lua ar fi loc de bani multi pt aurolaci.

      • Epifanie! Am avut o epifanie! 🙂 Insa in loc de tanchistul albanez care scuipa proiectilul la 1 metru, pun „multirolul” romanesc:

        La un show aviatic international in USA se face un concurs referitor la care jetfighter decoleaza pe o distanta cat mai mica.
        Vine americanu’ cu F-18, legat de o catapulta EALS de ultima generatie, zbang, ii da drumu’ la Super-viespe in 100 metri.
        „Bravo!”…incep sa aplaude toti…”bravo, America, fuck yeah!”
        Vine rusu’ cu un Su-33, se baga peste CATOBAR-ul american si incepe sa zbiere: „n-am nevoie de asa ceva!” Da drumu’ la motoare si zbang, dupa 75 metri e in aer!
        „Uraaa! Uraaa!” ..rusii sunt in delir…”Россия – священная наша держава…”, cand deodata…
        …se prezinta un (puneti voi ce vreti) pe care scrie RoAF, isi scutura putin coada pana ia pozitie, nici un fel de carlig, nici un fel de deflector de gaze si…PRRR!…decoleaza in…5 metri!..uluire totala, gurile cascate la maxim, silentio stampa…insa dupa 50 metri…BUFFF!..pasaroiu’ da cu botu’ de pamant!
        Incep toti sa rada isteric, tinandu-se cu mainile de burta, cand deodata se deschide carlinga, iese pilotul, destul de grasut, isi da jos casca si cu rosu in obraji incepe sa urle: „ce radeti ba’ ciumpalacilor, puteti voi sa va BASESCU mai tare?”

  5. „Avantajul Romaniei este ca are o infrastructura net superioara Bulgariei, atat in pregatirea pilotilor, cat si in intretinerea aeronavelor.” De unde ai scos-o pe asta? De ce ești așa sigur de superioritatea asta? Ca un mic contraexemplu, Bulgarii aveau licența de reparații pentru MiG-23. Noi nu. Pentru RK trebuia să mergem la ei su în URSS. Infrastructură? Ei au mai multe baze aeriene operaționale decît România

    • Ma refeream la faptul ca noi inca mai avem o industrie aero, care poate fi angrenata in mentenenta, mai avem specialisti si avem sau vom avea in curand doua simulatoare ultra-moderne pt aviatie. Una peste alta cred, ca stam ceva mai bine decat ei.

  6. Scriu din USA, deci e clar care-mi e orientarea. Daca vreti sa dati banii pe Gripen, e treaba voastra. Va spun de pe acum ca va irositi capitalul. Deci: aici se fac taieri masive in cheltuielile militare (nu se mai cumpara F22, 1oo k soldati mai putini, un portavion nuclear mai putin, F35 mai incolo, etc.). In plus, aviatia a observat ca n-are ce face cu avioanele cu pilot. F22 e total in plus nu se mai fabrica, ca F16 si F18 sint mai mult decit capabile si mult mai ieftine. Generalii nu mai au ochi decit pentru drone si le cumpara in draci. Sint ieftine, stau in zbor cu zecile de ore, nu consuma mult, nu pierzi piloti. Cum F35 e intirziat, ideea ar fi ca dronele fac treaba buna, F16 poate fi mentinut in activitate (deci nu mai e graba de a scadea pretul/a-l vinde), iar in citiva ani mai vedem ce se intimpla cu F35 (deocamdata inca se mai lucreaza la el, dar in paralel se lucreaza si la citeva drone avion de vinatoare).

    Bun, deci ce face Romania? Parerea mea e ca trebuie sa se orienteze spre drone si intre timp trebuie sa caute solutia cea mai ieftina. Gripen e un jaf submotorizat, fara prea multe capabilitati de a fi upgradat. N-are nu stiu ce posibilitati de atac la sol, e slab inarmat. Practic e cel mai mic si mai slab avion din clasa lui. Da’ la romani le place ca e nou… ca un fel de Dacie 1100 nou-nouta. Nici macar norvegienii sau danezii nu l-au mai cumparat. Vedeti ce spune ministerul apararii elvetiene (a cam picat la toate specificatiile). Singurii care l-au luat sint cehii si ungurii, in urma celor mai mari scandaluri de coruptie din istoria lor (verificati, baieti, verificati). Povestile cu ofsetul puteti sa le credeti, ca doar ofsetul din tirgul cu fregatele a mers bine, nu? Si sa vedeti ce ofsetari o sa se faca in Romania: daca aveti noroc o sa la lase aia sa vopsiti avioanele…Sa nu va treziti ca peste 30 ani inca mai platiti pentru niste Gripenuri inutile (toata lumea va folosi drone). Iar in caz de razboi, doamne fereste sa aveti nevoie urgenta de piese sau avioane, ca in 2-3 ani nu se mai fabrica iar parcul de avioane pentru canibalizare sau extinderea flotei e minuscul.

    Cei de la Saab stiu ca au o problema enorma: pentru drone iti trebuie sateliti militari, comunicatii sigure, ceea ce ei nu pot sa produca. Deci baga propaganda din plin, sa-si vinda marfa la fraieri cit se mai poate. Majoritatea tarilor care au facut comparatia au ajuns la acceasi concluzie: F-16 vechi e mult peste jucaria Saab.

    Daca USA va da pe gratis F-16 la mina a doua, dar trebuie sa platiti intretinere, upgrade si sa antrenati pilotii, eu zic ca e un tirg infinit mai bun. In zece ani daca aveti bani de drone bagati avioanele in garaj si gata. Cu Gripen o sa platiti pentru niste jafuri pe care nici suedezii nu le mai folosesc. Da’ in 2025 o sa va incalzeasca ideea ca in 2012 erau noi!

    In final, e treaba voastra, dar din ce se vede pe aici in USA, nu cred ca oferta cu F-16 pe gratis o sa mai fie viabila mult timp. Deja s-a anuntat ca retragerea primelor F-16 e aminata.

  7. Sa nu ziceti ca inventez stiri: mai jos e link-ul cu o discutie despre prelungirea serviciului F-16. Am uitat: Thailanda are citeva Gripenuri, iar contractul cu Africa de Sud are probleme din cauze de coruptie. Si atit. Nici macar Suedia n-a cumparat toate avioanele pe care zicea ca le vrea. In total poate ca sint vreo 170 de Gripenuri. Da’s banii vostri, dreptul vostru sa va bateti joc de ei.

    http://www.flightglobal.com/news/articles/f-35-slowdown-shifts-focus-to-f-16-service-life-353474/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *