Anul 2021 – salariul mediu brut / salariul minim brut = 39,77%

O informatie simpla, salariul minim brut – ca procent din cel mediu brut – a scazut in 2021 la 39,77%…de la 41,33% in anul 2020. Prima data in istoria postdecembrista cand acest procent a depasit 40%…a fost in 2016.

In 2021 salariul mediu brut a fost de 5782,75 RON, cel mediu net de 3543,17 RON (adica 61,27% din cel brut), iar cel minim brut de 2300 RON. In 2022 salariul minim brut este de 2550 RON.

Cat priveste salariului mediu net ca procent din cel cel mediu brut, de ani de zile acesta este de peste 60-61%. Pe scurt, statul iti ia direct in jur de aproximativ 40% din salariul brut…adica aproape 2 degete din 5 de la o mana.

In 2021 inflatia anuala a ajuns în Romania la cel mai ridicat nivel din ultimul deceniu, de aproape 8%, dobanda-cheie a urcat doar pană la 1,75%, ROBOR la 3 luni a depasit 3%, in timp ce indicele IRCC pentru creditele noi a ajuns la 1,17%. Dupa ce de la inceputul anului 2021 si pana in luna septembrie, ROBOR la 3 luni a oscilat preponderent in apropierea intervalului 1,5%-2%, din octombrie indicele a intrat pe o panta ascendenta, depasind nivelul de 2% si a urcat in decembrie in jurul a 3%, la niveluri comparabile cu cele din prima parte a anului 2020.

Va reamintesc ca in UE, salariul minim brut (ca procent din cel mediu brut) este intre 33% in statele mai conservatoare, de dreapta…si chiar peste 60% in cele mai socialiste (vezi, Grecia, Franta…etc).

De asemenea in Europa nu exista salariu minim stabilit in statele scandinave (incluzand si Finlanda), Italia, Cipru, Austria, Elvetia, Liechtenstein, Monaco. Germania a introdus salariul minim pentru prima data in istoria sa doar din 2015, crestin-democratii facand-o la presiunea social-democratilor din coalitia fortata.

____________________________

Iata situatia incepand cu 2006, anul in care am trecut la RON – leul greu (taind 4 zerouri):

An – Mediu brut (RON) / Minim brut (RON) = Procentaj (minim din mediu)

2006 – 1108 / 330 = 29,78%

2007 – 1410 / 390 = 27,66%

2008 – 1742 / 510 = 29,28%

2009 – 1889 / 600 = 31,76%

2010 – 1902 / 600 = 31,55%

2011 – 1980 / 670 = 33,84%

2012 – 2066 / 700 = 33,88%

2013 – 2163 / 770,8(3) = 35,64%

2014 – 2360 / 875 = 37,08%

2015 – 2559,5 / 1012,5 = 39,56%

2016 – 2886,91(6) / 1183,(3) = 40,99%

2017 – 3313,91(6) / 1433,(3) = 43,25%

2018 – 4488,41(6) / 1900 = 42,33%

2019 – 5073,(3) / 2080 = 41% (2350 = 46,32% – studenti cu 1 an vechime munca)

2020 – 5396,1(6) / 2230 = 41,33% (2350 = 43,55% – studenti cu 1 an vechime munca)

2021 – 5782,75 / 2300 = 39,77%

2022 – … / 2550 = %

___________________________

https://www.libertatea.ro/stiri/angajatii-ins-institut-national-statistica-protest-in-fata-sediului-psd-pentru-respectarea-legii-salarizarii-3935650

53 de comentarii:

  1. Péter Szatmári

    In Hungary, the minimum wage is HUF 200,000 (2760.77 Leu). The minimum wage for a skilled worker is HUF 260,000 (3589 Leu). In 2021, the average income was HUF 482,400 (6659 Leu). Young people under the age of 25 do not have to pay income tax (the personal income tax is 15% of the salary for everyone, regardless of income).

    17
  2. O taxare progresiva ar fi de preferat… sa inceapa de la un 20% taxare pe salariu minim si sa ajunga progresiv, dupa anumite plafoane la 30-40-50%.
    Acum cei cu salarii mari si care ar plati taxele alea marite ar trebui sa aiba niste beneficii suplimentare (pensii calculate mai mari, asigurare medicala care sa acopere mai multe lucruri).
    Cumva nici sa se ajunga ca in Norvegia unde doctorul sau programatorul e taxat pana ajunge la un salariu net cu putin mai mare ca al unui muncitor necalificat, dar nici ca acum unde in total firma plateste taxe 50% pentru orice fel de salariu, ba mai mult, anumite domenii sunt subtaxate.
    Problema e cum se calculeaza si pensia si cum anumite clase sociale/bugetari ies la pensie la 40-50 de ani fara sa fi contribuit de ajuns ca sa isi justifice suma primita… este efectiv o hemoragie monetara care trebuie oprita.
    Am rude in orase mici unde nu prea ai ce lucra si majoritatea lucreaza pe salariu minim.

    7
    • @Gabriel C.
      Norvegia e tara unde pensia se plateste dintr-un fond suveran national, consittuit din veniturile obtinute de stat din afacerile cu petrol si gaze.
      Salarile norvegienilor sunt suficient de mari, pentru ca nivelul lor de trai sa fie net superior majoritatii celorlalti europeni.
      Taxarea progresiva e pentru bogati, cei care castiga mai mult decat costa „cosul minim de consum” si acumuleaza niste bani pe care statul poate sa-i impoziteze pentru a stimula economia in sensul dorit.
      La noi, unde majoritatea traiesc din salariul minim ce nu acopera nici nevoile de baza, e complet inutila impozitarea progresiva.
      In plus, la noi munca la negru-gri e sport national. Impozitarea progresiva sau pe baza cotei unice, pur si simplu nu functioneaza.

      6
    • Nu-s de acord nici macar principial cu ideea de impozit progresiv, pot fi neimpacat dar sa traiesc cu un impozit progresiv scadent din cel de acum. Adica maximal 45% din care tot scazi.
      Nu cred ca este cazul in prezent, ca statul roman sa renunte la niste bani scazand cote de impozitare ci vom discuta de o taxare de 50%-60% pentru privati parcatic, ca la stat impozitul este irelevant.
      In acel moment, ma duc la nevasta imi cer iertare ca iarasi a avut dreptate cand mi-a facut scandal dupa ce am primit si refuzat o oferta de lucru in Elevtia, sa lucreaz tot pe recrutate(ceea ce fac si aici) pe 4000-5000 CHF. Dar nu, eu Betmen, eu Romania mea, istorie, patrie si alte „bazaconii” de genul irelevante cand ajungi la pompa si motorina ii 7 ron.
      Insa de data asta plec si daca spal buzi acolo pentru ca atatea suturi in ficatul ideologic mi-am luat in ultimul an incat cred ca si pentru mine s-a stins proverbiala luminita de la capatul tunelului.
      Conctateanul UE de mai sus, maghiar, tocmai ne-a spus ca sub 25 de ani nu platesti impozit la ei. Na’ mausra sa ti tineri in tara din partea unui nemernic precum Orban, si la noi discutam de 45% in prezent cu perspective de 50%.
      Lucrand cu o organizatie de rezervisti din Romania am pus la punct un cimitr militar romanesc din Ungaria. Am discutat cu un colonel de politie care ne-a ajutat in demersurile noastre si la o discutie mi-a spus ca un politist debudand la ei castiga echivalentul al 500 de euro si nu se smiorcaie toata ziua si mai si protesteaza sa primeasca sume pe care el le considera corecte insa exorbitante pentru pentru contribuabilul roman si realist vorbind calitatea sevicilor politinesti.
      Similar am colaborat cu niste militari in retragere germani si mi-au spus ca un ofiter german la inceput primeste in jur de 2000 de euro brut. Faceti o socoteala si aici, relatia stat-privat si cat mai poti impovărî contribuabilul roman.
      Si o ultima comparatie, lucrarile cu armatele aliate NATO pe care l-am avut recent pe parte de rezervisti au mers struna, la noi inca asteptam un raspuns la la ministerul apararii din iunie 2021 cu privire la realizarea unui monument pentru eroii romani cazuti la datorie in conflagratile mondiale. Iunie 2021 si nu sunt in stare 7 luni mai tarziu sa ne raspunda. Si mai vor sa ne si taxeze pana la moarte pentru astfel de servicii, nu?

      13
      • Péter Szatmári

        It is sad that you believe all the lies of the balliberal stream about Hungarian Prime Minister Viktor Orbán. The reality is totally different, but let’s leave politics. Police officers are indeed one of the lowest paid professions in Hungary. Military wages, on the other hand, are as follows: private soldier 280,343 HUF (3,885.66 Leu), private soldier (high school graduate) 323,786 HUF (4,487.75 Leu). Sergeant 5198,50 Leu, Lutenat 6296,50 Leu. Plus foreign language allowance, long service allowance, 5 days more paid day off than for civilians have (the basic is 25 days). If you are under 25, you do not have to pay 15% PIT. Every 3 years you get 6 months extra salary (as gun money) and you also get many other extra money for starting a family, housing allowance, travel expenses, private pension fund, sportswear, health care, etc.

        10
        • My friend, I honestly don’t believe these are lies. Orban has been blocking any real cooperation within eastern Europe and playing the politics game on two ends, and the Russian end is in my opinion very dangerous given the current situation. I honestly don’t understand because we Romanians have a lot of resentment for Russians for being occupied by them almost half a century but for the Hungarians the perception about the Russians should be a lot worst given the events of 1956.
          Also, he’s fighting not for a common European Goal but rather against European Values making him “Uncle Vladimir’s” best friend.
          And it’s not what I read, as I don’t particularly follow hungarian politics but rather EU Politics. If you read any big German or French newspaper regarding the EU you would see that Orban is always the bottleneck for any EU initiative.
          But you are right, let’s leave the politics aside, as we are NATO allies beyond any temporary political views.
          I’m glad to hear that your enlisted men & women are well paid. The sums above are bigger than what we have and, I see the difference between the enlisted sergeant and an officer is not that much. This is very good in my opinion as in Romania we have quite big pay gaps between enlisted and officers. Also the gap is even bigger when discussing seniority even among officers.
          My problem here, particularly form an Romanian stand point, is that I simply don’t what to pay any more tax. The taxation in Romania is extremely high, your taxation in Hungary is lower, and you have better paid military personnel, a lot more infrastructure and better hospitals.

          8
  3. E treaba incilcita rau. Cu somitatile din ultimii ani la menesterul de finante , dam la salar si pensii ( la aia 1.4 milione angajati plus pensonari , numar necunoscut) dupa care statul impozita % mai mult ca sa invirteasca marisca financiara. Propteaua care mai tine Morisca sunt firmele particulare care nu dau asa una doua , pomana electorala si de imagine si platesc Birul la Sfintul Stat Roman falimentar , toxic si ipocrit.
    Normal ca mintile luminate scolite la universitati mai mult sau nu recunoscute , cu diplome la Xerox , nu vor putea prevede in ultimul ceas valul inflatiei ce vine ( acum incep sa se vada primele valuri) , criza energiei , razboiul sau sperietoarea rusesca din lanul de griu .
    Prostia si incompetenta se plateste si cum se spunea din batrini ” daca nui cap vai de picioare”
    O zi buna tuturor , sanatate si sa auzim de bine.

    4
  4. Inflatia este foarte mare peste tot, pe zona euro a sarit de 5%, la americani cam tot pe acolo.
    Acum se vad banii aruncati in economie pe timpul pandemiei, banii extrem de ieftini pompati de bancile centrale de ani de zile, fara nici un discernamant.
    Faptul ca la noi inflatia este de 8% nu reprezinta o surpriza, daca tinem cont de deficitul de cont si de faptul ca economia romaneasca creste pe consum, care consum vine preponderent din importuri. Noi avem dezechilibre structurale, adica cei 3% peste zona euro.

    12
    • . . . si pe langa banii multi si ieftini, mai pui si criza lanturilor de distributie rezultand mai multi bani concurand pentru mai putine produse, implicit ducand la cresterea preturilor.

      4
    • cine cerea masuri si lockdown-uri, acum plateste nota! Nu s-a terminat. E doar inceputul.

      7
      • Lockdown au fost in multe tari ale UE si nu se discuta de taxare aberanta. Vorba lu’ Nea Robotu’ cand vorbim de elefantul roz din camera, adica mastodotul bugetar si faptul ca la mine in urbe, cu un spital de forma, manajerul administrativ al spitalului (numit politic) are 15k salar.

        7
        • ai dreptate. adaug: doar in tari sarace ale UE se vorbeste de taxare tampita! stii unde nu se vorbeste? in tari bogate, care aveau inainte de criza „osanza”, adica si-au permis sa dea subventii firmelor lovite de lockdown si MAI ALES si-au permis sa dea usurari la impozite sau cel putin sa amane plata lor. Eu zic ca in RO nu doar politica impozitelor e debila ci si politica in general, plina de nenorociti iresponsabili.

          Stai sa vezi cand o veni randul Spaniei si al Italiei sa se miortaie dupa bani de la UE, stai sa vezi. Ca ei erau mari calareti pe caii lockdown-ului. Pe nemti, de ex., care nu traiesc din turism si ii doare undeva ca dau faliment hoteluri si cafenele si pizzerii, nu ii intereseaza, cand au export industrial la greu. Dar pe italieni? Aceste doua natiuni, grecii si ei ca ii uitasem, sunt state notoriu falite, nici nu-si reglasera creditele dupa pomenile primite in ultima criza. Acum au fost cei mai mari calareti in lockdown-uri.

          Uite grecii, eu chiar nu-i inteleg. Ei nu produc nimic afara de uzo si tzatziki si au insule frumoase. Au inchis tot, pe o durata mare de vreme. Acum de unde vor acoperi gaurile? Iti zic eu, din bani UE. Se inarmeaza impotriva turcilor, cu ce bani?!

          4
            • imprumutul grecilor de la fmi? dar imprumutul grecilor de la Banca Europeana?

              1
              • daca citeai articolul… „În cazul împrumuturilor acordate de partenerii din zona euro, Grecia a început anul trecut să ramburseze primele împrumuturi şi intenţionează să accelereze ritmul.”

                Ideea ar fi sa nu te mai grabesti cu etichetatul si sentintele, atat. Revenind la greci si lockdown, nu cred ca au avut lockdown total mai mult de doua luni (cu aproximatie) la inceputul pandemiei. Apoi au facut pe naiba in patru sa isi tina statiunile deschise, atat cat s-a putut. Plus ce zice mai jos colegul locotenent in rezerva.

                2
                • da, le-au tinut deschise. si? s-a dus cineva in ele?! ca frate-miu care are hotel a zis ca fluiera vantul. a prins doua babe nemtoaice, si niste nu mai stiu ce natie. pe hartie multe par ok, dar viata talpasului, aia ar trebui sa conteze.

                  1
          • Stimate corral, da-mi voi sa-ti raspund la intrebare, cu ce bani se inarmeaza grecii:
            1. Parlamentul lor are 300 de oameni.
            2. Guvernul lor are 21 de ministere (aparent mult), si in total 58 de membrii cu tot cu secretari de stat.
            3. Au 13 regiuni si nu 41 de judete, au renuntat in 2011 la cele 52 de prefecturi.
            ….
            si tot asa in jos pana la deconcentrata, oras, comuna, sat…
            Un faliment statal le-a bagat mintile in cap si au priceput ca nu ai cum sa tii actualmente la stat tot neamul angajat. In rest, sirtakis, Zorba, democratie…
            Edit: No dracie, aparent daca restructurezi statul din temelii… platesti datoriile mai ceva ca Nea Nicu’.
            Later Edit : La ultima vizita in Grecia (2018) totul se platea pe card inclusiv intrarea pe situl arheologic Acropole, ergo fiscalizat. Si bacsisul, daca vrei sa lasi, tot pe card.

            11
    • ” … Acum se vad banii aruncati in economie pe timpul pandemiei … „. Nu e vorba doar de ăștia – avem efectul politicii BCE și FMI de relaxare cantitativă – poate ai uitat de anii mult mai mulți cu dobânzi negative în care nimeni nu știa cum să folosească banii, de exemplu băncile germane care-și țineau depozitele în numerar în garaj în mașini de transport valori să nu fie penalizate prin dobânda negativă dacă îi țineau la banca centrală.
      Din păcate mulți din acei bani s-au dus pe Caritasu’ de modă nouă numită piața crypto. Mulți bani s-au mai dus pe supraevaluarea bursieră generată de mentalitatea idioată de „follow the fame” (exemplu : Musk, Zuckerberg, Bezos și alții au crescut mai ceva ca vrejul de fasole prin creșterea acțiunilor proprii dincolo de orice calcul de ROCE return on capital employed), supraevaluare care e tot un fel de schemă Ponzi.
      Efectul absorbției acestor bani din zona de consum către zona de investiții idioate, a fost menținerea unei mase monetare circulante la nivel aproximativ constant cam 5 ani. Masă monetară constantă = inflație 0. Asta de prin 2013 până în 2019.
      A venit pandemia, consumul a scăzut, pentru că, să fim sinceri, societatea capitalistă consumă mult mai mult decât are nevoie, mai ceva ca ghiolbanu’ de Chitila care-și umple coșu’ la hypermarket ca să arunce dup-aia juma’ din el. Dar, cel mai grav, din cauza populismului și fricii politicienilor de negaționiștii pandemiei, veniturile populației nu au scăzut. Ce-au făcut cu banii neconsumați ghiolbanii de San Francisco sau Munchen sau Tokyo ? Au alimentat piața crypto sau așa-zisele blue-chips-uri la modă, c-așa au văzut ei pe Facebook sau Twitter că e cool … Ce face orice schemă Ponzi care a atins disemninarea maximă după ce se umflă mai mult decât rata minimală de creștere ? Kaboom !!!!!!
      … Și cine-i de vină ? Elon Musk că-și trage vreo 10 miliarde din fiecare rânjet public sau idioții care-și desfac punguța la rânjetu’ lui ? Satoshi Nakamoto sau idioții care ascultă de alți idioți numiți cryptoexperți și stau cu ochii-n telefon pe cotații în loc să tragă la șaibă-n fabrică ? … Dileme de big boys …
      … Asta la nivel macro … Dar ce faceți voi p-acilea ? Vă credeți evoluați că ați pus o ștampilă pe o siglă bleu-portocalie da’ gândiți mai roșu decât cei trei ghimpi pesediști când vă smiorcăiți la scăderea salariului minim sau când susțineți taxări progresive … mă oameni buni – ne-așteaptă o criză economică globală de-o să ne piuie urechile suprapusă peste efectele politicii dragniste de distrugere a echilibrelor morale prin ridicarea la nivel de aristocrație a plebei bugetare și peste efectele dezechilibrării totale a balanței de plăți prin scăderea competitivității.
      Ce face o familie în criză ? Se-apucă toți de muncă de dimineață până seara sau iau credit de la bancă pentru telefon pliabil ?
      Cum îi motivezi pe oameni să muncească ? Le ții prelegeri despre măreția viitorului comunist sau le zici ” Bă, la care îi ghiorăie mațele, să semneze contractu’ de muncă și marș la dat la lopată la autostradă pe salar de rahat, că la care nu-i ghiorăie, vin și mâine să vă iau la treabă ” ?
      Cum bagi foamea-n mințile și burțile oamenilor dintr-o țară cu criză cruntă de forță de muncă ? Le dai ajutoare sociale, de-ncălzire, de handicap de unghie ruptă, de testare de covrig și-aduci pakistanezi să muncească-n locu’ lor sau tai toate ăstea și lași liberă economia ?
      Cu niște tăieri crunte de ajutoare sociale, salariu minim și alte stipendii dispare imediat inflația pentru că ar dispărea excesul existent de bani în circulație, iar statul ar putea aloca resursele pentru investiții (dar nu iepurași de paște cu luminițe în parcuri și autobuze turcești la primării) care ar genera noi locuri de muncă, bașca bugetarii ar tace dacă și-ar pierde 30 % din salarii reprezentate de sporuri ilegal și imoral acordate. Da’ ai cu cine ? … N-ai cu cine dom’le, n-ai cu cine …
      P.S. George, dezechilibrele noastre structurale sunt mult mai grave decât deficitul bugetar de 8% sau productivitatea sectorului de stat sau structura PIB sau nivelul la testele PISA. Buba noastră deja se numește demografie … A propos, am citit că unul din argumentele politicii germane anti-militarizare ucraineană ar fi inputul demografic de emigranți ucrainieni ca urmare a unui război crunt de ocupație rusească . O fi adevărat ? Că funcționează … îi lăsăm pe ucrainieni cu Kalașnikoavele și Konkursurile lor, rușii o să se creadă superiori și o să-i piseze până vine la noi masa perfectă de emigranți : albi, mulți catolici, relativ educați, familiști, relativ tineri, cu speranță de viață sub 75 de ani …
      Din păcate inflația la noi, crescută artificial de politicile nesimțite de prețuri de reprezentanții statului

      5
      • „Cum bagi foamea-n mințile și burțile oamenilor dintr-o țară cu criză cruntă de forță de muncă ? Le dai ajutoare sociale, de-ncălzire, de handicap de unghie ruptă, de testare de covrig și-aduci pakistanezi să muncească-n locu’ lor sau tai toate ăstea și lași liberă economia ?”
        Gagule, ai pus degetul pe rana, ai si dat cu sare. Bravo
        +1 de la mine.
        Si eu primesc ajutoare… toata ziua de la stat. Imi zice ca daca nu platesc, imi blocheaza conturile si manac din cosul de gunoi de pe strada. Ala da ajutor si motivational inca.

        5
      • Ne agitam degeaba, inflatia va fi mare peste tot, la noi mult mai mare, pentru ca politicile tampe de bani ieftini si chiar dati degeaba aici ne-au adus, iar acum economia se auto-regleza. Pur si simplu nu exista solutie, puterea de cumparare trebuie sa fie ajustata cu cantitatea de marfuri si servicii disponibila in piata.
        In cazul inflatiei de la noi, lucrurile sunt ca de obicei un pic diferite, pt ca Statul Roman n-a aruncat prea multi bani in piata ca n-a avut de unde, dar cresterile explozive (si inexplicabile dpmdv) la energie sunt si vor fi un factor determinant de cresterea a inflatiei.
        Dar unde sa fie problema bugetului? Bugetul nu face decat plati in lei asadar, inca o data, imbecilismul economic al politrucilor de la noi va fi mascat de o „buna” colectare, o scadere a deficitului si una peste alta uite succesul economic.

        Scaderea TVA promovata de Catu nu este din pacate o solutie, nu trebuie sa incurajam si mai mult consumul prin aceasta metoda tampa.

        2
      • #Gigi Gagu
        Sa nu cadem dintr-o extrema in alta, nu toate masurile sociale sunt anormale si anti-economice, pana la urma capitalismul salbatic de secol XIX a fost trimis la cimitir de un capitalist pur-sange: Henry Ford. Iar eu il cred pe Ford, care a dublat salariile, a facut ziua de munca de 8 ore (cand era de 10-12 ore), concediul de odihna platit si altele. Un om bine pltit este mult mai eficient decat unul infometat, din aceasta cauza scalvia a fost abolita, nu era rentabila…

        Nu merge sa iei oameni la lopata, pe un salariu de foame/mizerie doar pentru ca nu cu ce sa-si hraneasca familiile. Pana la urma copiii respectivilor oameni sunt mult mai importanti decat orice companie…
        Logica economica spune sa cumperi un excavator, sa angajezi – pe bani buni – un excavatorist de calitate si astfel sa ai si ceva competitivitate economica. Pt o natiune nu este nici o afacere sa aiba milioane de oameni platiti mizerabil si cativa miliardari.
        Salariul minim garantat are logica economica pt ca un om nu are putere in fata unui patron, dar o natiune nu exista pentru ca cativa sa fie foarte bogati si restul foarte saraci. Pt o norma intreaga de munca trebuie sa existe un venit minim garantat…

        Si ajutoarele de incalzire au logica lor (atat sociala cat si economica) si ajutorul social, nu din cauza asta economia romaneasca este dezechilibrata ci din cauza coruptiei celor care conduc tara, din cauza incompetentei acestora, hai sa nu aruncam toate problemele pe umerii celor saraci si sa ridicam la statut de crema societatii pe cei care au mai multi bani.

        Elon Musk este doar un escroc. pe de alta parte, nu cred ca cineva in Germania isi doreste zece milioane de refugiati, cat or fi ei de albi, catolici si familisti. Nimeni nu poate integra un volum de oameni de o asemenea dimensiune. Astea-s aberatii…

        In privinta crizei, eu nu cred ca se va apropia macar de cea din 2018-2019, nu exista premizele pt asa ceva, dar in cazul nostru, al Romaniei, daca am reusi sa aducem in tara, sub forma investitiilor la care ne-am angajat prin PNRR, plus restul fondurilor europene, chiar ca n-am avea de ce ne teme.

        Asa ca deocamdata nu discutam despre criza economica (in criza economica oamenii isi pierd slujbele, este dublata si de o criza financiara – care nu exista deloc astazi) ci doar de o ajustare a preturilor in raport cu cererea si oferta, iar cererea este dopata.
        O ajustare abrupta si rapida dar de asteptat.

        7
    • Cica inflatie :

      Isarescu trimite o undă de şoc în piaţă: BNR prognozează o inflaţie de 9,6% în acest an, cu un vârf care va fi în aprilie. Evoluţia preţurilor la energie rămâne o mare necunoscută şi creează cele mai mari probleme https://www.zf.ro/banci-si-asigurari/isarescu-trimite-unda-soc-piata-bnr-prognozeaza-inflatie-9-6-acest-20519237

      Banca Naţională a România prognozează o inflaţie de 11,2% la finalul trimestrului II din 2022, de 10,2% la finalul trimestrului III din acest an şi de 9,6% la sfârşitul trimestrului IV din 2022, conform Raportului trimestrial asupra inflaţiei publicat vineri https://www.economica.net/bnr-prognozeaza-o-inflatie-de-112-la-finalul-trimestrului-ii-din-2022_559742.html

      la care Sica mandolina, zis si Ludovic Orban, zice „Cele mai multe lucruri care ne afectează în mod negativ viața, care ne reduc puterea de cumpărare a veniturilor și care ne sărăcesc pleacă de la un guvern care este în mod clar depășit de situație și care nu are capacitatea de a adopta măsuri potrivite pentru a răspunde prompt și eficient la provocările cu care se confruntă economia românească“ si ca cum „BNR a anunțat rata anuală a inflației pe decembrie de 8,19%, în creștere față de cea din noiembrie 2021, care era de 7, 80% și că este posibil ca în aprilie să avem o inflație anuală cu două cifre, adică peste 10%. Adică, scumpirile continuă.https://www.cotidianul.ro/orban-indreptati-va-mania-catre-palatul-victoria/ ca in final sa conchida ca cum „Stați, nu vă grăbiți să pedepsiți mesagerul, să scăpați o sudalmă la adresa BNR. Îndreptați- vă mânia către Palatul Victoria. Acolo trebuie arătat cu degetul. Pentru că cele mai multe lucruri care ne afectează în mod negativ viața, care ne reduc puterea de cumpărare a veniturilor și care ne sărăcesc pleacă de la un guvern care este în mod clar depășit de situație și care nu are capacitatea de a adopta măsuri potrivite pentru a răspunde prompt și eficient la provocările cu care se confruntă economia românească.

      Asa o fi ca cum zice …

      IUnsa ce nu zice … multe preturi cresc si daca raportam valoarea la euroi . A zi EURO = 4.9447 Lei. Acum un an 1 EURO egala 4.8741 lei . Adica Euro a crescut cu 0,0706 lei .
      Preturile la paine samd au crescut cu peste 7 bani ….

      Nu cumva acem si o inflatie in EURO?!

      2
      • Inflatia este aur curat pt bugetul de stat pe zona platilor interne, asa ca ce probleme sa fie?!

        4
        • ” … Inflatia este aur curat pt bugetul de stat … ” Doar într-o logică perversă.
          George, ce-ai pățit ? Cred că ești mai în vârstă decât mine și nu văd să ai vreun semn de demență. Ai uitat ce-i aia inflație ? Ai uitat anii ’90 ? Găsești vreo valență pozitivă inflației ? Pentru cine nu știe ce-i aia inflație – vă rog să mă credeți : e iadul pe pământ pentru orice țară. Personal cred că inflația 1991 – 1995 și 1997 – 1999 a distrus mai mult decât s-a furat în anii ăștia. Și cu asta am spus tot – tocmai pentru că știu și văd cât s-a furat și se mai fură, spun că inflația e mai nocivă.
          Sau mai e o posibilitate – tu, George, știi mai multe și vrei să sugerezi o teorie pe care am mai auzit-o acu’ vreo trei ani de la un pesedist care se credea cerebral și care e posibil să fi venit de la catastrofă ăla de Darius Vâlcov, care pe atunci era creierul politicii economice dragniste de așa-zis „wage-led growth” (creșterea economică prin forțarea măririi salariilor). El recunoștea pe atunci că structura socială a fost grav debalansată de majorările salariilor bugetare și pensiilor speciale (făcută cu scopul exclusiv al creării și fidelizării unei aristrocrații bugetare definitiv arondată PSD-ului), dar spunea că oricum următorul guvern de dreapta ar trebui la presiunea stării economice sau a UE să corecteze asta, iar corecția va fi invariabil reprezentată de inflație pentru că statul va fi incapabil de a se atinge de aceste tagme. Motiv pentru care dreapta va plăti electoral în mai puțin de un mandat, timp în care nu va fi putut să miște din poziții oamenii puși de PSD. Noi alegeri și iar PSD la putere un nou mandat și ceva, iar cu dezmăț financiar și iar consolidarea aristocrației …
          Asta era prin 2018 – 2019 … Dar iată că după trei ani, într-o minte de profesoraș de fizică de provincie ajuns acum vodă-n lobodă și pus să rezolve problema dezechilibrelor sociale și a excesului de lei din piață, problemă pe care nu o poate soluționa direct, transparent, democratic, prin măsuri administrative, din neant, apare ideea purgatoriului – o inflație șoc și se duc dracu’ și salarii nesimțite, și pensii de mârlani …
          Profesorașu’ cel viteaz, care-n viața lui n-a dat salar la alții din banii lui și care-n anii ’90 gândea în mărci nu-n lei,, nu-și dă seama ce-nseamnă capitalul de lucru al firmelor și deprecierea acestuia în perioadă inflaționistă. Așa că zice ” … Ce-i aia dom’le inflația, ce-i aia ? Ce dacă sare pâinea la 5 lei ? Las’ că se măresc și salariile, că au bani patronii ăia-mbuibați, că tot se plâng de lipsă de forță de muncă calificată … Noi mărim pensiile la amărășteni, le zicem la speciali și bugetari ciocu’ mic că prea măcănea bujetu’, mai mărim ecartul dintre salariul mediu și salariul minim pe economie de care depind și salariile bugetare și pensiile … totu’ rezolvat … Aaaa, deci inflația e o chestie de dat cu jula-n buzunarele privatului ? Ghinion … statu’ trebuie să trăiască … Aaa, inflația nu e un simplu transfer dintr-un buzunar într-altu’ ? Aaa, inflația e o chestie care crește intens entropia sistemului ? Dom’le, pe mine să nu mă iei cu entropie și entalpie că n-am mai predat de mult la clasa a X-a … ”
          Rezultatul – inflație care din echilibrele pieții s-ar fi dus doar la 5..6 %, dar care forțată din instituțiile de stat din energie va atinge minim 10 %. Făcută de oamenii PSD-ului. Înaltă trădare ? Nu. Comandă de la GRU ? Nu, dom’le, e politică de stat de creștere a veniturilor statului, Herr Schulfach Physiklehrer a cerut-o. Cu gurița lui a cerut-o …
          Și ziceți că Vâlcov nu era un vizionar ?

          1
          • Inflatia este o mana cereasca pt bugetul de stat, nu-i nici o perversiune aici, e teorie economica de baza, anul I de Finante. Discutam despre faptul ca TVAul (si este doar un exemplu) este o taxa care creste odata cu cresterea pretului produsului respectiv, are chiar o crestere direct proportionala, astfel statul incaseaza mai mult dar plateste toate cele in lei la preturi deja stabilite (pensii, salarii, contracate de achizitie etc). E banala chestia…

            Nu inteleg ce legatura are ceea ce am scris eu, presupun ca te referi la necesitatea unui salariu minim si „cresterea economica” prin cresterea salariilor din sectorul bugetar. Asta-i o prostie economica, un perpetum mobile, adica asa ceva nu exista decat pe hartie. Inflatia soc, REPET nu este doar in Romania si daca pt noi +8% este mare, pai aia din zona euro cu +5% ce sa mai zica? Inflatia in Romania provine in general din cauze externe. Noi importam enorm de mult, peste 80% din bunurile de larg consum si cum avem inflatie de +5% in UE, pai la noi cum sa fie? La care se adauga preturile la energie (titei, gaze, electricitate). As spune chiar ca inflatia noastra (daca scadem influenta zonei euro si preturile la energie) este chiar decenta, probabil sub 4%. Asa ca sa nu mai vaicarim atat, asta-i viata, se stia inca de la lansarea programelor de sprijinire economica (din pandemie) ca asa va fi. Inflatia are o intarziere intre 1 si 2 ani si ne cam apropiem de doi ani. Daca vrei sa injuri pe cineva (si ai avea dreptate) injura BCE si Federeal Rezerve, pt ca Bucurestiul a pompat cei mai putini bani in economie din toata UE.

            Eu am incercat sa fiu la obiect, sa fiu serios, daca cu politicianisme si cu generalitati mai bine stam in banca noastra…

            6
            • Inflația este pur și simplu o taxă ascunsă prin care statul ia banii oamenilor.
              A se vedea Germania după primul răzbel sau noi după ’90.

              https://m.youtube.com/watch?v=pwJf8O1S6eA

              2
            • Ok. La obiect – repet ce am spus :
              Idee principală : pasivitatea în fața inevitabilității unei inflații e la fel de păguboasă ca inflația în sine, pentru că un episod inflaționist nu se stinge de la sine ci, în condițiile economiei românești, va necesita eforturi majore de restrângere a masei monetare în circulație, altfel inflația nu poate decât să crească.
              Factorii inflaționiști din economia românească :
              1. inflația „externă” (5 % UE, 4 % SUA, 1,2% Japonia) generată de politicile BCE, FED și FMI de relaxare cantitativă prin dobânzi real negative, mascate până acum de o masă monetară circulantă relativ constantă (surplusul ducându-se majoritar în bubble equities – imobiliare, crypto, blue chips cu creșteri nenaturale)
              2. inflația „internă” generată de acceptarea de către Herr Klaus a ideii complet cretine de atenuare prin inflație a dezechilibrelor sociale generate de politicile dragniste în salarizarea și dimensiunea sectorului bugetar și în pensiile speciale – inflație executată prin efectul psihologic major dat de creșterile de tarife din energie mult prea mult peste creșterile internaționale (01.08.2021 – 01.02.2022 electricitate RO +200 %, gaze RO +300%, țiței Brent +25 %, gaze UE mediu +75%) făcute birocratic LA ORDIN POLITIC de către statul român (Romgaz, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Electrica, etc.)
              3. riscul major de criză financiară mondială prin căderea schemelor Ponzi ajunse la maximul de expansiune reprezentate de piața crypto și evoluția aberantă a burselor (exemple : Tesla dividende 2021 0,00 USD / acțiune 1200 USD, Microsoft dividende 2021 1,87 USD / acțiune 295 USD)
              4. riscul major de money drain din piața românească prin efectul psihologic direct sau indirect al Rusiei (ce credeți că face brokerul din Amsterdam cu poziții extinse pe Europa de Est când se uită la TV și fie vede tancuri în Ucraina, fie-l vede pe Putin satisfăcut ? – în mod cert nu va lua în brațe punga de popcorn ci laptopul să-și închidă expunerea pe EE)
              5. dezechilibrele majore ale societății românești atenuate până acum prin rostogolirea către viitor a problemei prin împrumuturi și amânări de decizii
              6. lipsa atroce de cultură economică și investițională a românului de rând care-l face expus la decizii emoționale
              Concluzie : sunt necesare de acum măsuri antiinflaționiste de reducere a dezmățului bugetar, pentru că mai târziu tot vor trebui luate, dar mult mai dur. Orice alte variante – lăsarea inflației să se stingă de la sine, scăderea fiscalității directe, creșterea fiscalității indirecte, ajutoarele sociale din împrumuturi – sunt pur și simplu bazaconii care vor atârna mai greu în viitor
              ” … cu politicianisme si cu generalitati mai bine stam in banca noastra… ” – principial ai dreptate. Concret – cum poți să dai cu basca de pământ fără să tragi și-o sudalmă despre originile ălora care ne-au băgat în rahatu’ ăsta și fără să pomenești de a cui mumă faci referire ? Pentru că asta spuneam – Vâlcov, Orlando, Dragnea & ratpack știau că se va ajunge inevitabil după ce pierd puterea la corecții prin inflație, dar aceste corecții le va da oportunitatea de a scurta perioada de putere a dreptei și de a reveni la butoane să facă aceeași mituire a populației din 2017-2018 pentru care nou-venita dreaptă iar va face corecții și iar va plăti și … Groundhog day … În aceste mișcări kafkiene, Herr Polenta nu face decât jocul PSD-ului, evident în propriul dezavantaj – cum să-l numești altfel decât prost monumental ?
              Evident, e și componenta emoțională proprie, dar ție nu-ți pasă de țara în care trăiești ? Nu-ți vine să turbezi când vezi zeci de ocazii de evoluție, de dezvoltare ratate din poziționarea dezavantajoasă în care ne-au adus politrucii noștri ? Nu te-apucă spaima când numeri dățile în care-am dat cu piciorul oportunităților știind că istoria întotdeauna se răzbună pentru șansele irosite ?

              1
              • Reducerea inflatiei se poate face atunci cand se poate face, adica de multe ori chiar trebuie s-o lasi, sa scada presiunea pe oferta. Daca dai cu toporul lovesti exact in economia privata: cresterea brusca de dobanzi, reducerea drastica a comenzilor de stat, reducerea investitilor statului, concedieri masive, panica in economie.

                Inflatia in sine este o problema cand vine spre 10%, dar nu una insurmontabila, nu pune in pericol stabilitatea financiara a economiei, daca insa ne luam de piept cu ea prea devreme, facem mai mult rau decat bine.
                Stiu ca suna urat dar cateodata trebuie sa lasi apa sa treaca, vezi mai apoi ce-ai mai salvat.

                In absolut orice circumstanta neplacuta, trebuie avute in vedere locurile de munca, trebuiesc pastrate, merita sa lupti pentru ele. 10-12% inflatie poate fi foarte neplacut, dar nu se intra in colaps, pe cand o creterea drastica de dobanda de referinta poate arunca in aer sectorul constructiilor (mare motor al economiei noastre), poate lasa oameni pe strada etc si nu avem motive de panica, atat timp cat pe euro inflatia sare de 5%.

                Ca sa inteleaga toata lumea cum va fi readusa inflatia in limite normale, pai in timpul pandemiei, si chiar inainte ei, bancile centrale si guvernele au aruncat sute, mii de miliarde de euro in piata, bani care nu isi aveau echivalentul in produse si servicii.
                Ca lucrurile sa se domoleasca, toata aceasta cerere exacerbata va trebui domolita printr-o oferta mai mare de produse si servicii, la un pret mai mare si astfel surplusul de masa monetara se va absorbi in circuitul normal.

                Acest surplus monetar a ajutat pe toata lumea, inlcusiv economia privata (dar a fost o politica economica relativ gresita) care a avut mai multe comenzi, un volum mai mare de marfa/servicii vandute. S-au facut profituri, s-au angajat oameni, acum, daca nu ne aruncam cu capul inainte am putea sa pastram o parte din plusvaloarea acumulata in anii de „dezmat”, daca bruscam volanul intram direct in sant si peste 1-2 ani vom ajunge la deflatie, cosmarul oriraui economist.

          • Gugugagule, esti complet imprastiat.

            6
  5. https://www.zf.ro/opinii/3-4-ani-dobanzi-negative-cei-isi-tin-banii-banca-dupa-cativa-ani-20523633

    Doar cam 10% din banii mei sunt in banci, restul in actiuni/fonduri de investitii. Bine ca s-a convins si taica-meu in urma cu 1 an si mai bine sa investeasca si el, in loc sa-i tina (si deci sa aiba pierderi de cateva procente…la niste dobanzi de nimic, de chiar sub 1% pe an) prin banci.

    2
    • O tot spun de cand am deschis siteul asta, care aveti ceva bani pusi deoparte, investiti fratilor in teren agricol/arabil. Poate ca nu va va imbogati peste noapte dar cererea pentru alimente este in crestere si va fi si in viitor. Si discutam aici de o cerere reala si sustenabila.
      Iar riscul este practic inexistent.

      5
      • Pana cand Rusia o sa atace Ucraina, da o sa-ti dau dreptate ca riscul e aproape inexistent prin investitii in teren agricol.
        Dupa aceea, as spune – lichidizati-va economiile – macar diversificare pe cel putin 3 valute: EUR, USD, CHF si actualizati-va pasapoartele.

        Rusii au mai venit odata si bunicii mei materni au fost trecuti cu rosu in CF „CHIABURI” si pe urma ne-am chinuit sa mai recuperam circa ceva si nimic din ceea ce le-a fost luat…doar 10 HA din cele 36 avute inainte de ’47. Restul la primar – venetic (adica politruc cu 3 maracini aterizat din Telemorman in Baragan – sef la bucate) – si rudele lui. Pai unde e dreptatea aici? Si au murit, tot asteptandu-i pe americani.

        Daca ai granita cu rusul, este risc sa tii banii blocati in active imobiliare.

        My 2 eurocents.

        3
        • Ford investeste milioane de dolari in Romania si tie tie frica sa cumperi pamant

          2
          • Banii aia și-i recuperează din producția de mașini și vânzări. Eu daca nu lucrez pământul, recuperez banii doar din arenda in 30-50 ani. Eu nu mai am speranțe că vor mai fi 30 ani de pace în Europa.

            1
  6. in anglia tot ce castigi sub 12000 de lire pe an ! (nu pe luna) nu sant impozitati
    deci eu daca fac 11 000 de lire intrun an in anglia platesc 0 taxe
    daca faci intre 12000 si 44 0000 platesc 22% taxe pe an
    daca fac peste 44000 platesc 40% impozit
    la noi nu se vrea impozitarea progresiva pt ca cei care conduc tara castiga mult si deci doar ei ar fii impozitatii
    patronii de firme ar gasi portite sa nu plateasca taxe mari
    iar cei care conduc tara nu vor sa se impoziteze pe ei insasi
    iar uni fac manipulari ca nu se poate cu impozitarea progresiva in romania
    dar prima data ar trebui eliminate pensiile speciale si redus numar de bugetarii si abia dupa aia sa ne gandim la impozitarea progresiva

    4
    • …iar la noi, tot ce declari este impozitat. Ce nu declari, nu este impozitat. E doar o chestie de „optiune personala”. La fel si cu averile: le declari, platesti impozit, nu le declari, nu platesti nimic.

      Nimeni, niciodata nu se intreaba cum reusesc unii din ajutor social sa-si faca palate cu turnulete, sa conduca bolizi fara permis de conducere, etc. Asta-i la noi…

      Poti sa pui orice fel de impozit doresti, ca, la noi, …nu funtioneaza!

      2
      • asta pt ca in romania anaful nu isi face treaba si nici politia si nici multe alte instituti
        incearca tu sa declari ce vrei in anglia sa vezi ce se intampla
        pt ca in anaf ca si in alte instituti se angajeaza pe pile relati cunostinte

  7. fara reforme structurale si de esenta vom fi intodeauna o economie si societate in bataia vantului.statul roman in frunte cu bnr si alte institutii elitist-habarniste adapate cu saci de bani din munca romanilor sunt principalii responsabili.
    nu sustin nicio scutire si facilitate la gramada ,doar unde este cazul si pe termen limitat….trebuie stimulata munca !!!
    romania merita mult mai mult decat pomenile aruncate in zemflemea de isarescu sau alti experti de carton,ei au oprit evolutia tarii si prefera periferia economica a uniunii europene si nu transparenta si eficienta.
    probabail in viitor isarescu ne va convinge ca mai bine aderam la o uniune sud-africana si modificam moneda in pula-leu.

    3
  8. nu te poti dezvolta si evolua in aceste timpuri cu dinozaurii economiei planificate ai lui ceasca si sinecuristii tranzitiei lui iliescu la carma economica a tarii.

    2
  9. …iar la noi, tot ce declari este impozitat. Ce nu declari, nu este impozitat. E doar o chestie de „optiune personala”. La fel si cu averile: le declari, platesti impozit, nu le declari, nu platesti nimic.

    Nimeni, niciodata nu se intreaba cum reusesc unii din ajutor social sa-si faca palate cu turnulete, sa conduca bolizi fara permis de conducere, etc. Asta-i la noi…

    Poti sa pui orice fel de impozit doresti, ca, la noi, …nu funtioneaza!

    1
    • „Hai sa dam, mana cu mana” cam asa se canta la varful structurilor din RO.

      Porcoiul de bani din PNRR le surade…acum trebuie sa-si screama mintea si sa dovedeasca „smecheria tipic romaneasca” in a fenta cerintele pentru utilizarea banilor din PNRR (adica sa se arate:”inovatori, flexibili, adaptabili si proactivi”).
      Pentru bobor: „Dormiti linistiti – cine vreti voi – VEGHEAZA”

      • asta a fost si planul cu sclavoiul de la cotroceni,a primit ordin sa-si aduca stapanii inapoi la butoane ca vine atata purcoi de bani si sa faca ce nu reusit cu usl.1. …LINISTE & PACE tovarasi,avem bani pentru toti dintre noi.
        lovitura de maestru,ce au facut astia trebuie documentat si predat in scoli.

  10. In Canada de ore bune oamenii incepura sa-si retraga banii din banci in timp ce site-urile bancilor sunt „offline”.
    https://www.bleepingcomputer.com/news/security/canadas-major-banks-go-offline-in-mysterious-hours-long-outage/
    https://twitter.com/JamesMelville/status/1494092820260532227
    „…The cause of the outage is yet to be known but its timing is rather interesting, just days after the Canadian Prime Minister Trudeau invoked the Emergencies Act amid ongoing ‘Freedom Convoy’ protests.”

    „Thanks, Trudeau!”..stupid, moronic…ma opresc.

    2
  11. De ce nu mai primesc băncile depozite în euro de la populaţie? Clienţii ING nu mai pot face depozite la termen în euro din 30 aprilie ca „să nu blocheze banii“ la dobândă 0%. Raiffeisen nu mai primeşte din 2019 depozite în euro

    https://www.zf.ro/banci-si-asigurari/primesc-bancile-depozite-euro-populatie-clientii-ing-pot-face-20530855

  12. nu exista masura cu efecte mai perverse ca instituirea unui salariu minim „garantat” … genereaza doar evaziune si munca la negru, iar asta in conditiile unor sindicate obediente politic. ce vor face oamenii aia la pensie? „ia pe contract juma de norma la minim pe economie si iti dau restul din mana”. intrebati orice sofer de taxi. vorbesc in calitate de persoana care a contribuit la promovarea legislatiei specifice… intr un alt trecut

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *