Articolul de Seara – Air Strato by ARCA

air_array2

Aeronava este numita Air Strato, este un vehicul aerian fara pilot – drona – si face parte dintr-o familie mai mare de astfel de UAV-uri care vor fi folosite de ARCA si partenerii sai pentru diferite misiuni.

Aparatul are o anvergura de 16 metri si este proiectat pentru misiuni la altitudini foarte mari de pana la 18000m, fiind propulsat electric si avand o autonomie de 7 ore -folosind sursele interne de energie (baterii), sau 3 zile daca sunt folosite panourile solare montate pe aparat.

Air Strato are o sarcina utila de 30kg si in acest moment se afla in teste, executand deja zborul inaugural. O alta versiune a acestui aparat are in vedere dimensiuni mai mici si o autonomie redusa, dar va dispune de o viteza mai mare si o sarcina utila superioara.

Directorul ARCA, domnul Dumitru Popescu a declarat: „Our activity requires that we perform stratospheric missions for our partners and clients, and solar and helium balloons we used until now, although capable of lifting heavier payloads to higher altitudes, are more expensive and time consuming in construction, are dependent on calm weather conditions and require aerial safety zones to be established. Air Strato can fill their roles much cheaper and reliable for an extended period of time and perform additional tasks for clients such as surveillance over a fixed area, telemetry testing and scientific experiments for extended period of time or other missions. It will make our entire aerospace activity much easier and less expensive.”

ARCAairstrato

„The second prototype is already under construction and it will have a retractable landing gear and improved avionics.”

ARCAairstrato2

Daca testele vor decurge normal ARCA are in vedere dezvoltarea unei versiuni comerciale a Air Strato si ale celorlalte UAV-uri din familie.

Sursa: ARCA

Sorin R

101 de comentarii:

  1. arata foarte bine…daca ar fi avut sarcina utila mai mare…era ceva

    • Asta daca-i bagi in seama, da cine ii mai baga in seama?! Un amic tocmai ce si-a luat o drona cu camere zi/noapte si autonomie de vreo 3 ore pentru paza fermei. Cand i-am zis de lege a ras de l-a durut stomacul 🙂 , iar seful de post era sa se inece cu mancarea…
      Da-i bre dracului!

  2. In Romania tocmai au fost interzise dronele…

  3. Intrebare este daca aceasta frumoasa drona este realizata de ARCA sau cumparata?! Din declaratia sefului lor pare ca ARCA este propietarul/dezvoltatorul, macar dpdv al proiectarii, dar inca nu stiu sigur.
    Oricum bravo lor!

  4. Bravo celor de la ARCA! Facuta sau nu de catre ei, drona exista si nu pare a fi cu nimic mai prejos decat produse similare straine. O astfel de drona ar fi nemaipomenita pentru Armata Romana. Ar fi bine sa se mai uite si-n curtea proprie, dar sfanta spaga a politicienilor si nu numai, si-ar pierde, probabil, „valoarea”…Imi place mult aceasta drona. Ma-ntreb, oare cine-i va baga in seama prin RO? Romsilva, IGSU (ca tare bine le-ar prinde o drona cu sisteme electro-optice de vizualizare diurna/nocturna), Politia de Frontiera, nea Costica din Cucuieti, etc…Infinite posibilitati ofera tara asta!

    • Odata finalizate proiectele ARCA, nu le ramane decat sa incepa sa umble cu ‘pre sfanta si cuvioasa spaga’ pe la mai marii tarii, daca vor sa vanda si ei ceva sau sa ofere ceva serivicii statului roman, altfel nu au nicio sansa!!!
      PS NU stiu in ce faza se afla IAR 111 in acest moment, dar nu cred ca ar fi deloc exclus sa nu fie facute publice anumite lucruri ale acestui proiect, dat fiind timpul lung in care nu s-a mai auzit nimic de el. Aceasat drona confirma lucrul acesta, mai precis secretul crearii ei pana acum cand ea a zburat deja, conform sursei. Nu m-ar mira deloc ca IAR 111 sa fi zburat deja si noi sa nu stim nimic…. Parca era un cititor care spunea ceva despre niste avioane necunoscute deasupra Iasului sau ceva de genul mai acum ceva timp….
      Oricum, marfa drona…..sper sa fie si de calitate, nu doar de frumusete! 🙂

  5. Are autonomie redusa pe baterii si sarcina utila mica, dar se pot imbunatati pe parcurs cu alte modele.

    Daca este facuta de ei este bine ca se castiga know-how.
    Bravo lor!

    Clienti mai degraba externi probabil, ca la romani nu le tre…

  6. Aia de la ARCA in afara de multi bani care ii toaca s-au mai remarcat prin rezultate discutabile intotdeauna. Scopurile au fost intotdeauna foarte high si au putut justifica lejer in felul asta esecurile.

    Cred ca multi din mediu corporatist au niste skeme de tras bani gen iti dam 1 mil E donatie pentru reclama, ARCA cheltuieste poate 70% si restul merge in buzunarele personale ale celor care fac donatia.

  7. Nu stiu ce sa zic cu baietii astia. La marea lansare reusita a rachetei din balon am vazut doar un grup de persoane, pe puntea unei nave, care se uitau si aratau in sus. Racheta n-am vazut-o.
    Air Strato asta ….. ok, are doar 30kg sarcina utila dar baietii par sa fie total plopisti in privinta utilizarii. Am cautat pe site-ul lor si spun ca in cele 30kg pot intra instrumente de supraveghere video si electronica, asa e, sau pot fi montate baterii suplimentare pentru cresterea autonomiei.
    Pai bun, cresti autonomia ca sa ………. se plimbe drona mai mult pentru ca, in lipsa unei incarcaturi utile, zboara degeaba.
    Eu tot ii astept cu un proiect dus pana la capat ca sa-mi fac o idee mai clara. La stadiul actual par ori niste ciudati care s-au apucat de mai multe lucruri si nu duc nimic la capat, ori niste smecheri care ajuta marile corporatii sa fenteze plata impozitelor la buget.

    • @Eroul Bula

      Au castigat o gramada in urma mediatizarii participarii la concursul Google Lunar X Prize, s-au jucat o perioada cu balonasele prin Marea Neagra, n-au facut nimic efectiv in privinta unui Lunar Lander (asta era esenta concursului, nu racheta purtatoare!), s-au apucat apoi de avion supersonic iar acum concursul respectiv a fost retrogradat pe locul 5 in ordinea obiectivelor lor.

      Dupa ce a trecut o vreme in care atentia trecuse de la GL X Prize la avionul IAR-111, baga chestia cu familia de UAV…. Superb. Ma intreb cu ce vor mai veni la anul? Multirol? Avioane stealth? Rachete balistice? Pana la urma in ritmul asta in cativa ani vor avea un portofoliu de proiecte mai ceva decat al unui minister al apararii.

      • Si fata de ROSA care, cu pretul a sute de mii de marafeti, „lanseaza” un cub rubik de 10x10x10cm ce nu vrea sa „ET call home”, cum ii categorisesti?
        🙂
        Ok, am totusi o nelamurire – poate imi scapa mie ceva (vazand ca aproape toti cei implicati in concurs s-au axat pe rovere): de ce esenta concursului Google Lunar X Prize este roverul si nu racheta purtatoare? Nu sunt „la pachet”? Sau celelate echipe se asteapta sa „fenteze” folosind pe altcineva sa le care trotinetele pe „stapana noptii”?
        🙂

        • Whoa! Stati putin si nu manati!

          De ce nu mai apare ARCA in culori?
          http://www.googlelunarxprize.org/teams
          Ca nu stiam sa se fi retras din competitie…vad ca la „Teams feed” sunt prezenti bine-merci…si nu scrie la ei „…withdrew from competition in…” ca la celelalte „decolorate”.

          …Yep, la status scrie “WITHDRAWN“: http://www.googlelunarxprize.org/teams/arca

        • @Razvan Mihaeanu

          Esenta concursului e lunar landerul, nu racheta care il trimite de pe Terra in spatiu. Competitorii seriosi in loc sa piarda timpul ca ARCA cu balonasele in Marea Neagra au platit cateva zeci de mii de euro si vor ajunge in spatiu cu rachete comerciale in lansari standard.

          Nu stiam ca s-au retras, dar nu ma surprinde tinand cont ca efectiv nu facusera nimic care sa aiba legatura cu concursul.

          • Daca roverul apartine unei echipe si racheta purtatoare nu este a unei alte echipe din concurs ci a unei companii private, o chestie:
            -au voie sa imparta banii in caz de succes?

            Sunt totusi niste conditii, in special cele legate de donatii, sa inteleg ca participarea ARCA la ExoMars – a ESA si Roscosmos – (finantarea e smecheria) automat i-a descalificat acest lucru din X Prize?

            „Summary of Rules and Requirements:

            The $30 million Google Lunar XPRIZE will be awarded to the first privately funded teams to build robots that successfully land on the lunar surface, explore the Moon by moving at least 500 meters (~1/3 of a mile), and return high definition video and imagery. Completing these mission requirements before the end of 2015 will win the competition’s grand prize worth $20 million.

            Additionally, a second place prize of $5 million will be available for the second team to complete the competition objectives. $4 million in bonus prizes are available for achieving other specific mission objectives, including operation at night; traveling more than 5km over the lunar surface; detection of water; and precision landing near an Apollo site or other lunar sites of interest (such as landing/crash sites of man-made space hardware). A $1 million award will go to the team that demonstrates the greatest attempts to promote diversity in the field of space exploration.

            To ensure that teams develop technologies and capabilities that will allow for financially sustainable lunar exploration, the Google Lunar XPRIZE requires that teams receive a large majority of the funds necessary to mount their mission from private sources, such as customers, investors, sponsors, and donors. However, teams are welcomed—indeed, encouraged—to seek government customers willing to purchase services and data at commercially reasonable rates. The new era of lunar exploration thrives on being international and participatory, and derives much of its strength from the cooperation and collaboration between civil space agencies and private firms; Google Lunar XPRIZE teams that can identify and sign government customers are demonstrating their ability to be vital components of this new era.”
            ________________________________
            Daca nu ma inseala memoria, la inceput parca era vorba doar de maxim 10% sa fie contributia financiara din partea guvernelor pentru echipe, restul venind din donatii…

      • „Poate fi un sitcom de succes. 🙂 ”

        Bre, nu va mai luati de baietii aia de la ARCA!
        Vrea lumea sa construiasca ceva in Tara aia si voi cu sedinta de partid si neindeplinirea planului cincinal 🙂

        In alta ordine de idei:

        Bre, da’ drona aia cine a proiectat-o, cine i-a studiat modelul aerodinamic si i-a facut calculelelelelele, cine a testat-o intr-un wind tunnel ca n-or ramane numai la CAD/CAM si simulari, ce motoare are, ce baterii si solar cells, ce datalink, ce antena de satelit, ce flight computers, ce soft, ce avionica, cine i-a construit fuselajul din ce materiale si cu ce tehnologie de constructie, ce suprafete de control, cine si cum i-a facut cablajul electric samd…

        Si cu toate alea enumerate cumparate off-the-shelf si tot nu e simplu sa le integrezi.
        Iar fuselajul pe langa faptul ca tre’ sa ti-l proiecteze careva tre’ sa ti-l mai si fabrice careva, ca doar nu-l faci in garaj.

        Trenul ala de aterizare e fix dar e facut sa arate ca si cum ar fi retractabil.
        Pe viitor vor tren retractabil, care/cine/ce hidraulica/electronica.

        Ca totusi o drona n-o faci asa intr-un hangar mare cu pereti de tabla si cu vreo doi-trei baieti acolo si sa te astepti sa mai si zboare…

        Nu spun ca nu se poate face dar nu cred ca e asa simplu sa fie facute la nivel de amatori si cu utilajele disponibile amatorilor, acum eu nu stiu componentza echipei, or fi acolo numai ingineri aeronautici in toate specializarile, aerodinamica, aparatura de bord, motoare, fuselaj, tipi care au mai lucrat la fabricarea de avioane sau de componente de avioane, numai proiectanti, numai electronisti si softisti de top, cu experienta in domeniul constructiei si controlului dronelor si cu aparatura si tehnologie de top la dispozitie.

        Si intrebare de final: drona asta a zburat vreodata sau pur si simplu e o macheta statica?

        Asa o macheta statica si niste poze daca am timp liber si spatiu suficient prin garaj imi fac si eu 🙂

      • VESTOR BAIETE,
        NU CUMVA ESTI MARGELATU DE PE RESBOIU?
        NU DE ALTA, DAR ASA SE EXPLICA MULTE……………………………………………………………………………

        • Nemo baiete, si daca as fi mai exact ce s-ar explica? Nu cumva tu esti in echipa ARCA si iei parandarat? Asa se explica multe….

          • BRAVO COANE, FRUMOASA EXPRIMARE, ELEVATA SI PLINA DE INTELIGENTA CREATOARE.
            TARE VERTICALI SUNTETI ASTIA CU O SUTA DE NICK-NAME-URI SI OMNIPREZENTI.
            NU AVETI NICI MACAR CURAJUL RESPONSABILITATII A CEEA CE SUSTINETI, VA ASCUNDETI PE DUPA CONTURI SI DATI CU BARDA.
            SA FII FERICIT AMICE !

            • Tu m-ai luat cu baiete, ti-am raspuns la fel. Acum m-ai luat cu coane. Daca iti zic si eu coane te victimizezi iar? 🙂

              Ascundere dupa conturi ar fi sa postezi aici cu conturi multiple. In rest pe alte site-uri poti sa folosesti orice alt nickname vrei. Nu exista nicaieri o obligatie sa ai acelasi nickname pe mai multe site-uri. Pretentia ca ar trebui sa ai altfel „te ascunzi” e absurda.

              ARCA a esuat in concursul Google Lunar X Prize asa cum era usor de prevazut. In loc sa emita un comunicat de presa care sa explice situatia, a emis unul in care prezinta o noua stire „bomba” – o familie de UAV-uri. In contextual asta nu e deloc greu sa fi foarte circumspect in privinta lor.

              • @VECTOR
                si iei parandarat?
                AICI E PROBLEMA.
                IN REST,NUMAI DE BINE !

                • NU POT SA EXPLIC IN CLAR DESPRINDEREA DE GOOGLE,PENTRU CA ,PARADOXAL,NU ARE LAGATURA CU CE FACE ARCA IN MOD NORMAL CI CU PROIECTUL DEVENIT PRINCIPAL IN ANUL TRECUT, CARE I-A DAT PEST CAP TOTAL IN LOC SA-I AJUTE.
                  POT SPUNE DOAR ATATA:AU DESCOPERIT INVOLUNTAR O BIROCRATIE CE DEPASESTE INCREDIBIL DE MULT PE CEA ROMANESCA ,BIROCRATIE CARE ASTFEL A INCETINIT PROIECTUL COORDONAT CHIAR DE EA, ATFEL INCAT A AFECTAT GRAV DEZVOLTAREA PROGRAMULUI ARCA SI PRIBABI;L DE ACEEA, CA SA NU-SI CAROTEZE PROIECTE CU MULT MAI IMPORTANTE, AU RENUNTAT LA GOOGLE X.
                  ATAT AM AVUT DE SPUS, NU CA AS FI SECRETOS, DAR CHIAR NU MERITA MAI MULT.
                  MERCI GEORGE, DAR SA STII CA TOT SILVA NEAGRA O SA BEI.

                • @nemotoujours

                  „si iei parandarat?
                  AICI E PROBLEMA.
                  IN REST,NUMAI DE BINE !”

                  Inteleg. Dar n-am facut decat sa dau un raspuns „in oglinda” mesajului tau, inclusiv la partea asta.

                  Am inteles ca au avut niste motive pentru care s-au retras din Google X Prize. Se mai intampla. Dar de ce nu au dat un comunicat de presa cum e normal? In comunicatul din 26 septembrie 2013 Google X Prize e inca in lista obiectivelor. Deci decizia a fost luata recent.

                  Eu cred ca isi dau seama ca asta ii va lovi crancen asa ca, proiectul ARCA fiind cel putin in opinia mea 90% dependent de marketing, au trebuit sa scoata altceva cu care sa ia ochii cititorilor, sa le atraga privirile spre altceva. Din pacate mutarea asta ii tine lipiti de ei pe cei neinformati, naivi sau uituci si ii dezamageste pe cei informati si inteligenti. Sau mai stii, poate le iese schema asta de marketing. Ramane de vazut.

          • Pe Nemo il cunosc personal si imi este prieten, fiind un baiat cu totul deosebit. Nu face parte din colectivul ARCA este insa foarte apropiat de acesta.

            • @George GMT

              Nu ma indoiesc de asta, am spus doar ca sa vada si el cum e sa insinueze cineva ca „asa se explica multe” chiar daca zice la nimereala. Da, am zis-o tocmai pentru ca a spus ca-i cunoaste. Oricum n-ar fi o problema nici daca ar face parte din colectivul respectiv pentru ca e o societate libera.

              Iar „pornirea” mea pe subiectul ARCA nu e o conspiratie oculta cum se pare ca crede Nemo ci pleaca de la faptul ca am fost sceptic de la inceput si mi s-a spus mereu „taci ma ca astia sunt beton, sa vezi ce fac, esti tu carcotas si anti” plus mult entuziasm. Eu am tinut-o nu si nu, lasa ca vedeti voi. Si cum am aflat de la Razvan Mihaeanu ca ARCA a iesit din concurs asta e momentul ala „vezi, v-am zis!”.

              Imi pare rau daca opiniile mele au fost prea contondente sau am fost prea vehement. Dar daca tot il tolerati pe mister Gsg9, sper ca e loc si de mine. 🙂

              • Bre e un clip mai sus in care ARCA spune ca au 500.000 de vizualizari pe yt in 2011. In 2012 prognozeaza 2 mil. Ce se pare ca nu stiu dansii e ca numarul vizualizarilor e public. Pana in 2014 ei au doar 165.000 de vizualizari.

                Nu e nici un ocultism… Oamenii is tzepari si ne iau de prosti…

                • @watcher
                  VEZI NENE CA AU MAI MULTE CANALE,NU DOAR ALA.
                  EXISTA O CENTRALIZARE CARE NU ARE ACCES PUBLIC,ASA,CA LA SITE-URI SI ACOLO SE FACE DE FAPT TOTALIZAREA.
                  SI ESTE POSIBIL SA SE FOLOSEASCA DE UNA CARE URMARESTE IN SITE-URILE CARE PREIAU SI REDAU SI SA VEZI SURPRIZE CE APAR ATUNCI.
                  EU PRIMA OARA ASTA-PRIMAVARA, CU UN ARTICOL PRELUAT DOAR DE R,M, INTAI DIRECT SI APOI DE VREO DOUA AM AVUT O SURPRIZA INCREDIBILA VAZAND CA INTR-O SPTAMANA LA MINE SI VIZUALIZAT PRIN CELE TREI SAU PATRU DE FAPT APAREA O CIFRA CARE M-A SPERIAT, CERCETAND ULTERIOR AM VAZUT CA AJUNSESE LA 12 SITE-URI SI ATUNCI S-A EXPLICAT.

                • @nemotoujours

                  1. Nu au canale multiple… ala e singurul canal oficial.
                  2. Nu exista centralizare pe youtube pentru canale multiple.

                  Pentru informarea ta…. un canal de 4 ani pe youtube cu 170 de clipuri si 165k de vizualizari este patetic.

                  Faptul ca mint cu atata nesimtire despre un lucru atat de minor ma face sa ma intreb cum abordeaza lucrurile care conteaza lucrurile care chiar conteaza…

              • @ Vector! 🙂 Am zis io ca gsg-ul o sa ne faca probleme… Da acu’ ii prea tarziu pt regrete 🙂 . Toate opiniile sunt libere si binevenite.

            • Confirm. Într-adevăr este băiat deosebit.
              Foarte deosebit.
              Exagerat de deosebit.
              Prea deosebit.
              Sau, cum se zice în popor, e băiat bun dar are și defecte.
              🙂

  8. Bre, daca se dixtreaza pe banii altora, nu-i rau 🙂

    Daca fenteaza plata impozitelor la buget iarasi nu-i rau 🙂 ; decat sa se dixtreze Ponta, Chiorete, OOdreea si alte panarame sifilitice mai bine se dixtreaza baietii astia construind drone care au acceeasi finalitate productiva ca si taxele voastre la buget…

    Eroule, acu’ crezca matale astepti vreun Global-Hawk or something, numa’ ca uiti ca ala e cu motor cu reactie si nu e pe baterii.

    Si nici nu e facut din donatii 🙂
    Ma rog, doneaza guvernul USA, dar doneaza la genul constant si mai consistent 🙂

    30kg e o incarcatura modesta si zboara putin (de ce pe baterii?! – of fi mai ieftin asa ca daca zboara ziua pe solar cells o arde mai mult prin stratosfera fara necesarul de spatiu si greutate pt mii de tone de kerosen), dar asta e un prototip si nu scrie ca e drona militara.

    Zice ca e pt „stratospheric missions for our partners and clients” (whoever they may be) si ca inlocuieste „solar and helium balloons”.

    Daca textstele or fi succesfuloase, mnealor considereaza „developing commercial versions of Air Strato and other UAV in the family”. Pt orice fel de clienti mai putin armata romana 🙂 care este momentan captiva pe piata externa second-third-forth-fifth-sixth hand-finger-nails.

  9. Pana la 3 zile cu panouri solare…. un fleac, ce mai….
    7 ore pe baterii nu e rau deloc pentru un asemenea vehicol.
    Desigur ne-am dori o sarcina utila mai mare, dar cred ca de prototip e bine, 30kg de echipament electronic modern inseamna multe.
    Incetati cu prostiile, un asemenea zburator este inutil pentru IGSU sau vre-o alta institutie cu atributii civile. Doar nu o sa cauti ratacitii din judetul Salaj de la 18 km inaltime…

  10. 30 Kg ca payload nu pare rau deloc – o turela buna EO cu camera termala are vreo 25 – insa trebuie sa intelegem ce se intampla cu autonomia de zbor in conditiile de greutate si electricitatea mancata de un astfel de echipament. ar trebui sa o testeze in zbor cu o astfel de turela, se schimba multe dpdv aerodinamic si structural.

    oricum, pare o chestie buna drona astora.

    nu inteleg unde ar putea-o testa la 18.000 metri, in conditiile in care dronele nu au voie in spatiul aerian civil.

    dronele si aeromodelele au voie in Europa pana la mici inaltimi, cu exceptia interiorului localitatilor – unde sunt interzise aproape in toate tarile.

    restrictiile sunt de inteles, nu vrei sa te plimbi pe strada si sa te trezesti cu o drona sau aeromodel in cap.

    una incarcata cu benzina poate fi o adevarata bomba.

    in localitati ar putea fi permise mini- si micro-UAV electrice, care nu prezinta pericol de explozie. daca cade una pe tine nu te raneste chiar asa de rau.

    • sunt curios cum pot sa ii opreasca? ridica mig-urile dupa drone? trag cu volhovurile? au aparatura sa il depisteze de unde comanda drona, avand in vedere ca nu au fost capabili sa gaseasca un mobil in muntii apuseni?

      • nici nu trebuie sa le opreasca cineva si nu se pune problema – dar in caz de accident cineva intra la puscarie daca drona cade si omoara pe cineva sau vine in coliziune cu un avion.

  11. MMM uite solutia la problemele de scanare si localizarea diferitelor tine umane sau nu. Cu cateva de astea in diferite puncte ale tarii putem oferi imagini si ajutor in situatii de urgenta: accidente, incendi, trafic rutier, scanare granita, poate si transport de urgenta.

  12. CU AIR STRATO ARCA INCHIDE UN CERC SI TRANSFORMA TOTUL INTR-UN PACHET DE ECHIPAMENTE SI SERVICII INDEPENDENTE PE CARE DOAR NASA SI RUSII IL MAI AU.
    O SA AVETI O ATAT DE MARE SURPRIZA INCAT N=O SA VA REVENITI CURAND

  13. GEORGE,VA FELICIT PE TINE SI ECHIPA TA CA ATI FOST PRIMII CARE ATI DAT ACEASTA INFORMATIE SI MA ENERVEAZA CA INTOTDEAUNA CEI CARE FAC COMENTARII AIUREA MAI ALES CAND ESTE VB DE REALIZARI ROMANESTI,CU PARERI TAMPITE SI SCOASE DIN TOMBEROANE.
    MAINE SE VA FACE COMUNICTUL OFICIAL SI-MI VOI SPUNE SI EU PAREREA LA NOI,PE „SUNTEM”,CA SA COMPLETEZ PUTIN ACEASTA REALIZARE DE EXCEPTIE.

    • Bre adevarul este ca ARCA ar trebui sa fie un pic mai deschisa, pt ca sincer nici eu nu mai inteleg nimic. Care este scopul lor astazi, in ce stadii sunt cu toate alea de le-au pornit?! Cred ca ar fi foarte necesara o lumina mai puternica asupra activitatii lor.
      In rest chiar le tin pumnii foarte, foarte strans.
      Fata de comentarii, traim intr-o lume destul de libera bre, greu ca sub un astfel de articol sa para doar strigate de ” Bravo Bravisimo!, mai pune omu’ o intrebare, mai o indoiala, ca pana la urma daca ARCA era mai deschisa intelegeam si noi mai multe.

    • @nemotoujours

      Ce realizari? Google X Prize era un concurs international care le putea valida realizarile. S-au retras pe furis. Acum nu ramane decat sa crezi pe cuvant tot ce scriu ei pe site ca oricum nu are cine sa-i verifice. Cum presedintele si fondatorul ARCA e absolvent de teologie e normal sa fie si ceva credinta puternica la mijloc. Crede si nu cerceta. Stima noastra si mandria ARCA si teologia. 🙂

      • comentariu de pe hotnews….

        „ARCA este cea mai rafinata si mai mare excrocherie, care sifoneaza fondurile atrase, care spala banii altor excroci, si care mentine pe linia de plutire un individ bizar plin de tupeu ce a avut nerusinarea sa declare ca si-a inceput afacerea cu banii de la nunta. Consecventa cu care minte si inseala pe fata toti credulii atrasi de miraje S.F este ata de debordanta incat frizeaza absurdul. Rar mi-a fost dat sa vad un asemenea personaj demn de cei mai mari maestrii ai propagandei. Goebels spunea ca adevarata reusita consta in minti atat de tare in cat sa ajungi sa ajungi si tu sa crezi. In epoca moderna nu se mai plimba ursul ci se plimba nava spatiala, dupa un scenariu bine pus la punct si bine uns acesti excroci, care au reusit sa atraga si sa faca de ras pana cand si Marina Romana, o instituitie de la care te asteptai sa dea dovada de o prudenta si profesionalism conforma cu renumele, traisec bine mersi pe spinarea credulilor asigurand in acelasi timp o traiectorie sigura pe orbita a unor sume uriase spalate fara probleme. Asa ca nu fiti tristi oamenii au reusit sa satelizeze pana la ora asta o gramada de conturi bancare sigure din malaiul ramas la spalare, actiune reusita deci… trepadusii care sifoneaza banii europeni construind parcuri, bazine de inot si fantani mirobolante sunt mici copii pe langa ARCA, aici regasesti adevaratii maestrii de la care poti veni sa te impartasesti. Nu e cazul sa mai discutam de ideile stupide legate de spatiul cosmic ale acestor domni care fac sa se rusineze pana cand si copii de la cercul de rachetomodelism care au reusit de mult sa lanseze machete cu motoare clasice mult mai bune si mai sus decat aceasta clica pe care eu as numio Asociatia Rachetilor Care Aiureaza”

      • EU AM VAZUT,II CUNOSC, STIU CE LE POATE PIELEA SI TE ANUNT OFICIAL CA BATI CAMPII.
        GOOGLE X PRIZE EXISTA SI SE POATE PARTICIPA LA EL ORICAND, CEEA CE TOTI UITATI ESTE CA ARCA LA ACESTE CONCURSURI SI-A ANUNTAT INTENTIA DE A PARTICIPA LA TOATE SECTIUNILE, NU DOAR LA MODULUL LUNAR, ASA CA NU MAI DEFORMATI AIUREA IDEEA DE BAZA:LANSAREA CU MIJLOACE PROPRII, MODULUL LUNAR, ADUCEREA CU MIJLOACE PROPRII A UNEI MOSTRE,PLUS LANSARE UMANA SUBORBITALA !
        CE DRACU, NU STITI SA CITITI?
        SI PANA LA URMA NU TE OPRESTI DIN CEEA CE FACI DOAR PENTRU UN NENOROCIT DE PREMIU, ASTFEL INCAT SA NU TE MAI DEZVOLTI.

        • Google X Prize era un concurs international care le putea valida realizarile

          MAI VALIDARE DECAT CA ESTI SOLICITAT SA LUCREZI CU ESA ,CA MICA ORGANIZATIE ROMANEASCA, TE ROG…NU ARE ROST SA MAI VB!
          PANA LA URMA GOOGLE ESTE UN CONCURS INDEOSEBI PENTRU LICEE SI UNIVERSITATI.

          • @nemotoujours

            ESA a avut nevoie sa testeze sistemul de parasute al EDM-ului de la o altitudine de 30 de km. Avand experienta catorva lansari de baloane stratosferice, ARCA a fost contractata de ESA pentru o „calatorie” cu balonul pana la altitudinea respectiva. E foarte bine si frumos ca ESA a ales o organizatie romaneasca. Jos palaria. Dar nu reprezinta o validare a programelor aerospatiele ale ARCA. E o validare a experientei sale cu baloanele.

            Google X Prize nu are sectiuni. Si nu necesita lansarea cu mijloace proprii! Aia e o alta gogorita marca ARCA. Iar daca te duci pe site-ul ARCA la sectiunea programe si selectezi ELE, adica ce se dorea a fi landerul/robotul lor, vei vedea la ce stadiu erau. A doua poza care se incarca pe pagina ELE e elocventa. Niste echipamente electronice (de telemetrie probabil) intr-o oala de tabla pe care au urcat-o cu balonul intr-unul din testele lor. Atat. Pai normal ca nu aveau nici o sansa in Google X Prize cu asa ceva.

            Sigur, acum GXPrize a devenit concurs pentru licee si universitati. Cat timp le-a folosit sa se lanseze in stratosfera mass-mediei romanesti si a sonsorizarilor a fost bun de atras atentia cu el. 🙂

            Din partea mea, asa cum am spus intotdeauna, numai succes le urez si sper sa fie asa de buni cum zic fanii lor. Insa eu am prognosticat de ceva timp ca nu vor face nici o branza in Google X Prize. Si vad ca am avut dreptate.

            • @vector
              Niste echipamente electronice (de telemetrie probabil) intr-o oala de tabla pe care au urcat-o cu balonul intr-unul din testele lor. Atat. Pai normal ca nu aveau nici o sansa in Google X Prize cu asa ceva.

              uite,nu am timp sa-ti detaliez chestia cu google si alte programe de ecst gen, dar pot sa-ti spun ce stiu si am vazut:
              -„oala”de care vorbesti sunt de fapt doua module,unul mai mare si unul mai mic
              -materialul din care sunt fabricate este asemanator cu acela al iar 111 si este o fibra compozita deosebit de binre lucrata(modelata ) si finisata.
              -modulele au un centraj si o echilibrate de exceptie.
              -in afara de parasute,toate componentele sunt prprii ARCA executate cu un profesionalism de invidiat,efectiv te incanta sa le analizezi.

              • @nemotoujours

                De ce nu au emis un comunicat oficial prin care sa anunte decizia si motivele retragerii din Google X Prize? De ce nu si-au schimbat pagina de vreme ce nu mai participa? ELE si ELL erau doar pe hartie, practic nu e deloc clar ce au facut. Daca te uiti la celelalte echipe vezi diferenta uriasa. ARCA a fost un balon de sapun.

              • „vector” vreau sa te felicit pt. un lucru care a trecut nebservat pana acuma, adica esti primul care reuseste sa-l faca pe NEMO sa nu mai scrie cu CAPS LOCK.
                Felicitarii

  14. Imi place cum arata , mai ales partea de fuselaj gen arahida cu incastrarile aripilor intre umflaturi .,Solutia de ampenaje in m nu prea-mi pare totusi , ochiometric [dupa poze ]a se incadra in aspectul general .La garda mare la sol , parca mi-ar fi placut o amplasare in x [in stilul jetului lui Coanda ] sau un clasic cu ampenaj orizontal dus in spate si ampenaje verticale usor avansate , ca un avion de vanatoare normal . Aripa fiind situata median , s-ar fi putut solutiona cred mai usor in felul acesta si ar fi si scapat de oaresce turbioane mai al maibii , generate de unghiul format intre profundor si directie . Nu stiu exact , daca a zburat , arata mai degraba a mock-up avansat ,dar e o treaba dom’le ! Daca-i romaneasca ,integral si avanseaza cu proiectul ,Bravo Lor !

    • „Imi place cum arata , mai ales partea de fuselaj gen arahida cu incastrarile aripilor intre umflaturi”..

      Whitcomb transonic area…totusi, nu e supersonic…poate au incercat sa reduca masa cu acest design de „viespe”…poate si o consecinta aerodinamica a altitudinii stratosferice -rarefierea aerului.

  15. La prima vedere drona pare chiar draguta, ar fi si mai frumos daca ar exista material video cu drona in zbor si decolare+ aterizare, in plus nu inteleg daca este preprogramata sau este doar teleghidata (condusa).
    La o privire mai atenta mi se pare ca aripile nu sunt cele gandite initial (parca incastrarea este facuta pentru alt model de aripa) iar solutia pentru partea spate in „W” rasturnat mi se pare fortata si inutila, cred ca o solutie simpla in V rasturnat ar fi fost mai buna (chiar ar mai fi usurat drona), pana una alta drona e frumoasa dar eu vreau sa o vad actionand si intrand in parametri de zbor (altitudine, viteza autonomie etc.). Spor la lucru celor de la ARCA si finalizare placuta a tuturor proiectelor

    • PS: In plus nu vad in nicio poza sistemul de propulsie, sa fie vorba de ceva „revolutionar”? Inclin sa cred ca este vorba de niste poze frumose facute unei „sculpturi” si restul este vorbarie goala.

  16. Am stat si am studiat pozele din articol, am dat si cu „magnify” si am ajuns la concluzia ca are doua elici, cu cate doua pale, situate pe aripi, in spatele trenului de aterizare. Chestiile alea mici, negre, subtiri si cu cap galben 🙂 ))))
    Pozitia lor ar insemna dirijarea curentului de aer exact pe sub bratele M-ului din coada, cu cresterea eficientei stabilizatoarelor instalate pe segmentele centrale ale M-ului.
    Hai sa-l vedem la un zbor filmat cap-coada si apoi mai vorbim dar nu cu un grup de oameni care se uita-n sus, ca la faza cu racheta lansata din balon.

  17. So…avem acum si comunicatul oficial al celor de la ARCA cu privire la drona Air Strato si el poate fi citit pe siteul SuntemRomania
    http://suntemromania.blogspot.ro/2014/02/407opera-de-arta-zburatoarearca-space.html
    Dracovenia este propulsata de un motor electric, dar mai multe amanunte pe blogul prietenului meu Razvan.

    • LA MODELUL STRATOSFERIC,CEL DIN POZE,CELE DOUA ELICII DE PE PLANURI SUNT PROPULSOARE-GENUL ACESTA DE MOTOARE ELECTRICE FOARTE PUTERNICE,MICI SI DE TURATIE SUNT FOLOSITE SI LA MOTOPLANORUL „LASTUN”HF21A,CONSTRUIT DE Dumitru Tănase IN BISTRITA NASAUD.
      RABDARE,CACI REVIN CU O INFORMARE SUPLIMENTARA PUR TEHNICA MAI TARZIU.
      CUM AM PROMIS, PE TINE TE ANUNT PRIMUL.

  18. In prima poza de sus ai un om, cel care sta pe vine si tine in mana ceva ce pare un bat negru; il tine vertical.
    In a doua poza ai o dunga neagra care porneste de sub aripa, de la carenajul din spatele trenului de aterizare si coboara oblic catre reflector.
    In a treia poza ai aceeasi dunga neagra care porneste din acelasi loc in jos, spre stanga, si are varful galben.

  19. UITE ASA, CA CHESTIE:
    ARCA :Aurel, ARCA is no longer involved in Google Lunar X Prize. We have other priorities, mainly the Haas rocket.

  20. Îmi permit să arunc și eu cu părerea semi-avizată: ceea ce văd (n-am pipăit) e la nivel de aeromodelism amator. Ce elice ați văzut, nu am idee, nu văd nici panourile foto pe extradosul aripilor. Coada nu oferă niciun avantaj aerodinamic, este grea și cu profil ineficace zborului (profilul prea gros al stabilizatorului îndoit), pare făcută însă pt senzație. Totul e artizanal, nici vorbă de panouri compozite. Nu e fibră de sticlă, nu e nici carbon. Pare însă construcție de lemn și polistiren (chituit).
    Nu insist și posibil să nu fi ochit totul, dar ce apare în foto nu zboară nici legat de rachetă…

    • Conform celor de la ARCA drona din poze a zburat deja, asteptam acum si ceva video…

      • Bre , de zburat o fi zburat, nu comentez, insa nu prea sus probabil…

        Asa ochiometric, din vaga experienta incipienta de zbor a amintirilor din copilarie:

        -aripa mi se pare cam uniforma (cel putin cat se vede din aripa din dreapta), pare ca are aceeasi latime la capatul care se fixeaza de fuselaj si la capatul celalat si pare ca are grosime uniforma.

        La planoare si Zlin (ca numai d’astea am ‘pipait’) e mai lata unde se prinde de fuselaj si scade in latime catre capatul aripii. De asemenea scade si in grosime catre capatul aripii.

        Diferentele sunt clar vizibile cu ochiometria aproximetrica.

        Acelasi profil si la drone:
        http://en.wikipedia.org/wiki/File:MQ-1_Predator_unmanned_aircraft.jpg

        Profilul la bordul de atac se schimba un pic, nu e acelasi pe toata lungimea aripii, aripa se subtiaza catre capat. ‘Finetea’ e mai mare catre capatul aripii.

        Aripa este trapezoidala. Parca si la Boeinguri sau alte autobuze la fel.

        Dupa aia aripa trebuie sa fie flexibila. E o ragalie de 16m, daca este rigida cred ca se rupe. Si la Boeing daca zburati cat sa apucati sa vedeti capatul aripii o sa observati ca ala batzaie in sus si in jos.

        Cacand te uiti de jos zici ca „ete ce drept si frumos zboara” dar daca la sol nu e nici o adiere de vant, de la 100-200m altitudine esti deja cu barca pe valuri, batzaia IS28B2iul sau Zlinul, iar la 400m era furtuna, dansa Vilga de ziceai ca se rastoarna si era bataie de cap sa te tzii cu planorul atarnat de cablu in fundul ei, ca pana ajungeai la 400 ati trecea cheful de zbor.

        Adica nu-i ca-n filme, o aripa de 16m anvergura daca nu-i proiectata cum trebuie, daca nu are calculelele de rezistenta facute, daca nu e flexibila, daca nu e OK dpdv aerodinamic, diferente de presiune intrados-extrados rafale de vant eforturi de intindere si compresiune incovoiere si rasucire si se duce dreacu, se cam RUPE.

        Mai este o a treia poza pe net la drona asta, bate lumina mai bine pe supt stabilizatorul indoit din stanga, se vede finisajul cam crud, nefinisat, neregulat undeva aproape de brodul de atac.

        -elicele alea sunt minuscule, parca se vede numai una la nenea in mana si varful aleilalte galben pr subt fuselaj.
        cat de mica este greutatea (ca totusi are aripa de 16m si mai are si baterii) ca sa fie impins suficient de puternic de niste elice asa de mici si sa mai si zboare.

        Cautati pe Goagal poze cu Zlin 726 sau Vilga sa vedeti acolo elice. Sau cu IAI Heron.
        Sau observati profilul aripii si elicea la nea-Predator in linkul de mai sus.

        – unde-s motoarele alea propulsoare electrice, in aripa? ca nu se vad. Acolo in dreptul elicei nu se vede nimic deosebit in aripa. ce motoare electrice asa de mici sunt alea si cat de puternice de or sa impinga o structura cu anvergura de 16m si greutatea cat o fi ea suficient de repede ca sa mai si zboare. Nu vad ce motoare electrice asa de micute poti sa pui in aripa ca sa-l faci sa zboare. Bateriile trebuie sa fie destule si adauga si alea greutate.

        Dupa aia am mai intrebat mai sus a testat-o cineva intr-un wind tunnel ca n-or ramane numai la CAD/CAM si simulari, ce motoare are, ce baterii si solar cells, ce datalink, ce antena de satelit if any, ce flight computers, ce soft, ce avionica, cine i-a construit fuselajul din ce materiale si cu ce tehnologie de constructie, pe stabilizator e un desen de fagure, ceea ce sugereaza o structura de tip fagure, cine si cum i-a facut cablajul electric samd…

        Asa ca parere de amator, o fi zburat ea, desi la amatorismul meu eu nu prea ma lamuresc cum, si oricum nu prin stratosfera.

        Pare mai mult o macheta statica. Trenul ala de aterizare e fix dar e facut sa arate ca si cum ar fi retractabil.

        Arhenghel stie mai multe d’astea, aerodinamica, calculelelele and stuff.

        Arhenghele „Mda…” , unde esti ma cand e nevoie de tine 🙂 ?

  21. @GSG
    La planoare si Zlin (ca numai d’astea am ‘pipait’) e mai lata unde se prinde de fuselaj si scade in latime catre capatul aripii. De asemenea scade si in grosime catre capatul aripii.
    ACESTE ZBURATOARE SUNT CONCEPUTE PENTRU MANEVRE MULTIPLE,NU DOAR PENTRU PLUTIRE.DRONELE DE CARE VORBESTI AU SI VITEZE CU MULT MAI MARI SI AU NEVOIE SA SI MANEVREZE CU PRECIZIE ,PE CAND AICI VORBIM DE CU TOTUL ALT TIP DE DESTINATIE SI NECESITATI.
    – unde-s motoarele alea propulsoare electrice, in aripa? ca nu se vad. Acolo in dreptul elicei nu se vede nimic deosebit in aripa. ce motoare electrice asa de mici sunt alea si cat de puternice de or sa impinga o structura cu anvergura de 16m si greutatea cat o fi ea suficient de repede ca sa mai si zboare. Nu vad ce motoare electrice asa de micute poti sa pui in aripa ca sa-l faci sa zboare. Bateriile trebuie sa fie destule si adauga si alea greutate.
    CAUTA „LASTUNUL”DE CARE VORBEAM MAI SUS SI AI SA VEZI CUM ARATA UN ASEMENEA MOTOTR.

    • MA REFEREAM LA COMPARATIA ARIPILOR DE LA STRATO CU ZLIN,PLANOARE SI DRONELE TALE

    • Am cautat info despre planorul acela, momentan nu are motorul electric montat, doar se mentioneaza despre existenta lui.

      Dupa aia, forma aia a aripii nu e fix pt aparate manevriere. E pur si simplu pt ca asa este aerodinamic eficient.

      Uita-te la Global Hawk ca aripa respecta aceleasi principii.
      Si nu poti sa-mi spui ca Global Hawkul e aparat manevrier, orice drona trebuie sa faca manevre ca sa ajunga in zona de interes, sa bantuie pe acolo si sa vina la aterizare. Ca nu poti s-o decolezi si sa zbori drept cu ea decat daca decolezi intr-o directie, inconjoara Pamantul si aterizeaza din directia opusa…

      Dupa aia zborul cu elice in stratosfera: n-am prea auzit de drone cu elice sa zboare UZUAL la 18000m. Au Service ceiling in jur de 7.500-10.000 m.

      La 18.000m temperatura este negativa si aerul este rarefiat. Acolo nu cred ca mai merge eficient decat cu motor cu reactie.
      Daca aerul este rarefiat, elicea nu mai are randament si portanta scade fatza de altitudini mai mici, astfel ca trebuie sa compensezi un pic din viteza mai mare sau anvergura mai mare. Pt ca altfel pur si simplu nu ai portanta suficienta.

      Vezi din nou exemplul cu Global Hawk, are motor cu reactie, aripa descrisa de mine in postarea anterioara si anvergura de 38m.

      La un avion cu propulsie electrica cu elice care a zburat in stratosfera arata cam asa: http://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Helios

      Deci un flying-wing, o aripa imensa cu anvergura de 75m, o gramada de elice mari si nu doua mici ca la voi, ‘kilometri patrati’ de celule solare. Si asta nu ca asa au crezut aia ca e mai sexi, ci pur si simplu ca sa aiba portanta suficienta sa zboare la inaltimea aia.

      Sau Qinetiq Zephyr, tot o aripa zburatoare de numai 53kg greutate totala, cu totul alt design decat cel din pozele din articolul asta.

      Acu’ sa nu crezi ca critic din principiu, doar imi arunc cu parerile in toate directiile ca tot romanul specialist la aruncatul cu parerea proba de 1000 de pareri viteza, pe baza a ce experiente paranormale am mai avut sau ce am mai citit.

      Ce sa le urez, bafta la zburat.

      • @gsg9
        DE CURIOZITATE, VEZI CA I-AM ARATAT LUI GEORGE GMT FOTO CU PLANORUL CU MOTORUL MONTAT !
        NU AM POSTAT-O NICAIERI, VA URMA INTR-UN ARTICOL DESPRE LASTUN.
        INTERESANT ESTE CA AU FOST MULTI LA BIAS 2013 DAR PUTINI AU VORBIT CU OMUL SAU I-AU CERCETAT APARATUL.
        A,LANGA PLANOR ERA SI CARLINGA DE MOTOPLANOR CU MOTORUL SI ELICEA MONTATE.
        Dupa aia, forma aia a aripii nu e fix pt aparate manevriere. E pur si simplu pt ca asa este aerodinamic eficient.
        DUPA AFIRMATIA TA, EFICIENTA AERODINAMICA NU ARE LEGUTAURA CU MANEVRABILITATEA MAXIMA ?
        UITE,SIMPLU:
        -PLANAREA PRESUPUNE ASCENSIUNE CAT MAI USOARA SI MENTINEREA CU MIJLOACE MECANICE CAT MAI SIMPLE LA INALTIMEA PLANIFICATA CAT MAI MULT TIMP.
        -PLANOARELE SUNT FABRICATE PENTRU RECORDURI DE PLANARE, SAU ACROBATIE ORI MIXT,DIFERIND VIZIBIL CONSTRUCTIV INCA DE LA PROIECTAREA ARIPII.
        ATATA.

  22. In evaluarea subiectului ar trebui utilizat si un alt factor de masurare. Se cheama bunul simt. Nu sunt specialist in aeronautica ci in software embedded. Totusi am si eu o nelamurire: cat timp dai un comunicat de presa dar nu reusesti sa prezinti un film cu zborul, mie bunul simt imi spune ca minti. Este la fel ca in povestea cu hainele imparatului. Uite ce frumoase haine are imparatul … care haine, ca e gol!

  23. Asamblarea machetei Bell V-280 Valor de catre Roush Enterprises…da, cei care se ocupa si de…Ford Mustang:

  24. Johann Nunweiller

    Bravo!
    Asteptam evolutia in continuare a proiectului!

  25. MAI TRECI MATALE CU NISTE TZUICA D’AIA SI MAI FACEM SCOALA,CA NU MA SUPAR.

  26. FOARTE INTERESANT UN ASPECT:
    AICI SE VB DE ARIPI CA SUNT CA NAIBA,DE PROFIL CA E AIUREA, DE TREN CA-I FIX, FARA JAMBA DIRECTOARE, ATC SI AMD.
    PAI ASTA PE CARE-STIE TOATA LUMEA CU E FRATE?:
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:MQ-1_Predator.jpg

  27. Predator are tren escamotabil, amortizoare, jamba de bot orientabilă… are de toate! Numai tu nu le vezi pentru că ai probleme cu vederea. Probabil că de-aia scrii cu majuscule, că nu vezi bine.
    Așa se întâmplă când înaintezi în vârstă: te lasă vederea, devii irascibil și mai puțin lucid…Asta e! N-ai ce face!

  28. Salutare despre ARCA am gasit un loc secret o baza care m-am gandit foarte mult la acest loc. Din intamplare treceam pe un drum satesc aproape de casa si am vazut de mult timp aceasta baza militara secreta la inceput nu am stiut despre ce e vorba . Dar curios din fire an obsevat parca desprinse din filme SF tot felul de chestii ciudate .Ieri am fost iar in acel loc si am observat ca scria ARCA asadar am cautat pe net si am gasit . Daca va intereseaza locatia acestei baze militare va astep sa raspundeti la comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *