Bulgarii si F 16

Vorbim bineinteles despre F 16 C/D Block 70/72, opt bucati, totul pentru „modica” suma de 1,25 miliarde de dolari. Guvernul de la Sofia a anuntat ca s-a hotarat sa incheie afacerea, iar vineri (19iulie) parlamentul a aprobat programul.

Dar iata ce vor primii vecinii nostri de la sud pentru mai sus-mentionata suma, direct de pe dsca.mil:

  • opt aparate;
  • zece motoare F110 General Electric dintre care doua pentru piese de schimb;
  • noua radare AN/APG-83 Active Electronically Scanned Array;
  • patru AN/AAQ-33 SNIPER;
  • 16 rachete aer-aer AIM 120C7;
  • 24 Sidewinder 9X;
  • 28 de bombe GBU-39 Small Diameter Bombs;
  • 24 de bombe MK-82;
  • etc

Lista completa o gasiti pe dsca.mil

 

Cum parlamentul a avizat favorabil cererea guvernului, mai ramane ca Sofia sa puna banii jos pentru aparate. Iar de aici incolo bulgarii trebuie sa se pregateasca si sa spere la ce este mai bine, mai ales daca tinem cont de costurile de operare ale acestui tip de aparat ca si de alte costuri adiacente dar mai greu vizibile pana cand nu-l zbori efectiv.

Sa fiu invidios?! Putin, acolo, tot voi fi, bulgarii vor rade de noi – cu second-urile noastre de MLU – dar pana intr-un final ar trebui sa ne gandim serios daca face sa bagam banii (pe care oricum nu-i avem) in 36 de F 16V nou-noute, cand doar peste cativa ani F 35A va fi operational la capacitate nominala….

Adevarat ca si daca am avea bani pentru F35A chiar acum, tot nu l-am putea primii (36, macar 24 de bucati), sunt altii la coada, altii care sunt parteneri in program. Cateva bucati ne-ar da si noua dar pana sa avem noi operationale doua escadrile de F 35A va mai trece vreme multa, chiar daca, repet, astazi am vira banii in contul Lockheed Martin.

Asadar, care sa fie calea de urmat?! F 16 MLU, clar ca lumina zilei nu mai sunt de vanzare, F 16C/D nu vrea nimeni sa ne vanda, am senzatia ca nici macar pentru modernizarea la standardul “V”. Sa cumparam 36 F 16 Block 70 – (cu macar 3,5 miliarde dolari) plus cel putin inca un milliard pentru un arsenal serios – iti dau lacrimile cand te uiti la bani, dar nici cu 17 MLU-uri nu putem ramane…

Pentru bulgari si slovaci pare ca F 16 V este solutia, dar pentru Romania?

Si pana la urma ce-si vor cumpara bulgarii pentru suma de 1,25 miliarde de dolari?! O patrula de politie aeriana! Opt aparate, din care operationale vor fi 5-6 bucati, din care patru vor fi in alarma pentru efectuarea serviciului de politie aeriana (doua gata de zbor + doua in rezerva).

Asta-i aviatie militara?! Nu, este doar politie aeriana si nimic mai mult. Indiferent cat de performant este un aparat de zbor, cand numarul acestora este sub un numar decent numai poti sustine ca ai aviatie de vanatoare. Este si cazul nostru cu 12+5 MLU-uri. Insa doar pentru politia aeriana este un pret cam mare…

GeorgeGMT

123 de comentarii:

  1. Cred că ar trebui să ne gândim la 24 de F 15 și 16 F35 peste 10- 15 anișori. F 16 pentru poliție aeriană.

  2. Permite-mi sa nu fiu de acord, chiar daca se operationalizeaza F-35 peste tot, baza un3i forte aeriene tot avion obisnuit cu radar puternic este.

    Daca pierzi o dihanie din aia e naspa rau, nu cred ca-i cazul la F-16.

    Trebuie sa ai si una si alta nu poti avea numai un singur tip.

    Asa ca banii jos macar la ( cel putin ) doua escadrile de F-16 block 70/72 si mai tinem inca niste bani pentru randul la F-35-le.

  3. Totusi, pretul este ridicol de mare.
    Este mai mult o plata politica ca esti in NATO.

    Nu se poate sa ceri banii astia pe 8 avioane. Cine isi va mai permite asa ceva in 20…30 de ani ??? Ce dracu ca nu sunt platite greutatea lor in aur….

  4. Un program multi anual pe 20 -30 de ani acolo si luam F35 cate 3 -4 bucati pe an
    Daca LM mai angajeaza niste Hemigrantzi sigur pot suplini productia cu 2 aparate anual.
    Mai ales ca daca vor pot da si industriei rom sa faca doua suruburi un cablu ceva o roata …

  5. mixul nostru de mig21 si f16 poate fi numit aviatie militară,la limită dar poate.
    cheia este momentul in timp când putem deveni clienti operationali f35.
    odată cunoscută această prognoză ne putem gândi cu ce umplem golul.

    • 36 F/A-18 CD Hornet sh modernizate + 24 F-16 AB MLU Falcon nu ar fi ok pt FARo? Asa de tranzitie pana la un tandem de dorit cu 24 F-35 A Lightning si 36 F-15 CD Eagle? Poate 36 F-15 CD Eagle s-ar putea procura de pe acum in locul F/A-18 CD Hornet, asta in cazul ca ar vrea americanii sa ni le vanda. Nu ar fi rau nici un tandem 36 F/A-18 CD Hornet si 24 F-35 A Lightning, Faza este ce facem daca ArmRo ia rachete MBDA…..recte Exocet, se pot integra pe avioanele americane sau se vor mai lua si 12 Mirage 2000-9? Am enumerat ce avioane ar fi mai ieftine pe piata + ceea ce se doreste pt FARo.
      Bani sunt in Romania pt o dotare cu tehnica militarala cele mai inalte standarde a ArmRo + operarea acestei tehnici dar sunt prost gospodariti si ciorditi!
      FARo trb sa aiba in dotare avslmr mono-motoare si bi-motoare pt a fi o forta aeriana demna de luat in seama si care sa dea siguranta sistemului national de aparare al Romaniei aici contribuind si pozitia strategica importanta a tarii noastre!

  6. De ceva vreme sunt convins ca banii ar trebui bagati in F-35. Chiar daca o sa dureze cativa ani pana ajung si pe la noi.

    Pretul in US este acelasi intreb ultima versiune de F16 si F35.

    Si cu astea MLU a durat ceva pana sa zboare pe la noi. Asa ca eu nu vad problema.

  7. Liviu mustață

    Cu riscul de a fi Gică contra , parcă japonezii aveau de gând să își vândă din F 15 (home made:)) ale lor… Decât zic :)))

  8. Salut. Eu cred ca ar fi bine sa avem 4 escadrile 2 f-16 si 2 f-35.Tot mie greu sa cred ca Romania nu poate avea o aviatie militara decenta.

    • exact si parerea mea, cu mentiunea ca MLU sa treaca printr-un nou program de modernizare si sa fie aduse la un standard mai recent. in formula de 4 escadrille 2*F16 plus 2*F35, nu esti chiar de lepadat in zona asta.

      alegerea Bulgarilor imi pare in continuare una total gresita – ptr politie este overkill! nu cred ca (,) poate considera cineva ca 8 bucati de F16, fie ele chiar si Bk70, pot avea o mare valoare tactica – bulgarii au bifat achizitia ca nu aveau ce face. ce ma nelinisteste pe mine este faptul ca noi avem o problema in a identifica o a 2 a escadrila de MLU. de aici imi este teama sa nu apara ceva probleme….

  9. Nu putem, inca, sa operam la intreaga capacitate o escadrila de F35 . Atunci eu zic ca , în primul rând ne trebuie o capacitate defensiva. Aceasta ar fi F16 bl70 plus două Aew&c
    . Ar fi o capacitate f buna pt interceptarea Su-urilor si rachetelor de croazieră. 24 F16 bl 70 plus cele 17 Mlu (poate cu o suplimentare pana la 24) cred ca ar fi ok. Dacă luăm f-uri noi, cu siguranta se mai gasesc pe la Amrag si ceva celule de A si B cu un număr acceptabil de ore de zbor

  10. Ar trebui luat urgent 2 escadrile de F16 V. Pot fi livrate rapid si putem sa ne antrenam pilotii, tehnicienii si personalul de suport. Mai incolo ne putem gandi si la F-35, dar eu zic ca nu e o prioritate pt noi la momentul acesta. Mai trebuie si altele, tancuri, artilerie autopropulsata, nave, etc
    Mai curand as negocia cu americanii sa stationeze permanent o escadrila de F-35 la Kogalniceanu sau la Campia Turzii

  11. Consider ca a venit timpul sa nu ne mai facem iluzii desarte in ceea ce priveste cumpararea si dotarea RoAF cu avioane F-35 in viitorul apropiat. Chiar daca prin absurd Romania pune maine jos toti banii pentru cumpararea a 48 de avioane F-35 (minim 4,3 miliarde de dolari la costurile de fabricatie din 2018), mai devreme de 10-15 ani aceste avioane nu pot fi livrate in totalitate.

    Pana la sfarsitul anului 2018 au fost facute comenzi ferme pentru 3359 de avioane F-35, in diverse configuratii. Pana la 10 iulie 2019, au fost livrate un numar de 410 de avioane F-35, adica doar 12,2 % din total.
    Lockheed Martin a livrat in 2018 lotul 11 cu un total de 91 de avioane F-35 la un pret mediu de 89,2 milioane de dolari per aparat (54 avioane pentru SUA, 21 avioane pentru partenerii din program si 16 avioane pentru alti clienti). In 2019 se preconizeaza livrarea a 131 de avioane la un pret mediu de 80 milioane de dolari per aparat, in 2020 productia este asteptata sa creasca la 140 de aparate iar in 2022 la 170 de aparate.

    Partenerii din programul F-35 (SUA, Marea Britanie, Italia, Olanda, Turcia, Australia, Norvegia, Danemarca si Canada) au comandat pana acum un numar de 3088 de aparate iar Israel, Japonia, Coreea de Sud si Belgia au comandat un numar de 271 de aparate. Este adevarat ca devin disponibile 100 de aparate prin eliminarea Turciei din program dar, pe de alta parte, Japonia a anuntat ca doreste sa comande inca 105 de aparate iar Polonia un numar de 32 de aparate. Romania nu a facut nimic concret pana acum si este posibil sa apara intre timp alti clienti, cu comenzi ferme.

    In alta ordine de idei, asa cum se subliniaza in articol, F 16 MLU nu mai sunt de vanzare iar F 16C/D nu vrea nimeni sa ne vanda.

    In concluzie, cred ca este momentul sa facem pasul decisiv catre 48 de avioane F-16V Block 70/72 care sa serveasca Romania minim 20-25 de ani si mai putem discuta despre F-35 peste 10-15 ani. Chiar si in cazul achizitiei de F-16 noi, tot va trebui sa asteptam macar 3 ani pana la livrarea lor. Timpul nu mai are rabdare cu noi, „batranele” MiG-21 LanceR trebuie sa iasa la pensie pentru ca si-au facut datoria si nu mai pot zbura mult iar cele 12 (sau 17) F 16 MLU sunt total insuficiente pentru Fortele Aeriene Romane.

    BIBLIOGRAFIE

    https://www.f35.com/news/detail/lockheed-martin-meets-2018-f-35-production-target-with-91-aircraft-deliveri
    https://a855196877272cb14560-2a4fa819a63ddcc0c289f9457bc3ebab.ssl.cf2.rackcdn.com/18217/f-35_fast_facts_-_july_2019.pdf
    https://www.businessinsider.com/japan-buying-105-f-35-fighters-intensify-china-arms-race-2019-5
    https://www.reuters.com/article/us-poland-fighters-lockheedmartin/poland-plans-to-buy-32-f-35a-fighters-minister-idUSKCN1SY0NQ

    • Completare:
      In ceea ce priveste F-35, Grecia si-a anuntat, de asemenea, interesul in achizitia avionului din generatia a cincea pentru a inlocui avioanele F-16 mai vechi.

      Lucrurile nu vor fi simple nici in eventualitatea deciziei de achizitie de avioane noi F-16V Block 70/72. Lockheed Martin are deja solicitari sau contracte ferme pentru livrarea a 129 avioane noi (Bahrain – 16, Slovacia – 14, Taiwan – 66, Maroc – 25, Bulgaria – 8) precum si pentru modernizarea la standardul F-16V a altor 272 de avioane F-16 mai vechi (Bahrain – 20, Grecia – 85, Taiwan – 144, Maroc – 23).

      In efortul de a mari ritmul de fabricatie pentru F-35, LM a mutat linia de fabricatie pentru F-16 din Fort Worth, Texas in Greenville, Carolina de Sud in 23 aprilie 2019. Linia de productie cu 400 de locuri de munca noi probabil ca nu poate produce un numar prea mare de avioane in fiecare an, astfel incat perioada de asteptare pentru livrare va fi destul de lunga. In context, linia principala de fabricatie a LM din Fort Worth impreuna cu toate facilitatile din celelalte tari implicate in programul F-35 au livrat anul trecut doar 91 de avioane.

      BIBLIOGRAFIE

      https://dsm.forecastinternational.com/wordpress/2019/04/17/greece-contemplates-f-35-acquisition-to-replace-oldest-f-16s/
      https://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon_variants#F-16V_Block_70/72_2

    • @Pathfinder
      „…mai putem discuta despre F-35 peste 10-15 ani. ”
      Trebuie sa ne hotaram, ce vrem, F35 sau F16V…
      In cazul primei variante, putem lua exemplul Italiei, care a folosit 34 de F16, luate in chirie de la americani, ca o stop gap solution.

    • Dacă ar fi posibil ți-aș da un like. Ai un comentariu realist, foarte bine documentat.

  12. cam asta e trendul in toata lumea.citeam acum cateva zile ca raf-ul englez a reusit performanta sa detina mai putine avioane decat avea la infiintare acum peste 100 de ani.tare,nu? si asta din cauza preturilor nesimtite pe care le au produsele industriei de armament.156 milioane $ ptr UN avion cu 5 rachete a-a si 6 bombe???? acum 6 luni a fost comandat lotul 12 de f35: 255 de avioane(inclusiv 44 b-uri si 16 c-uri care sunt mai scumpe) la un pret mediu de 89 milioane$/avion.deci a-ul iese probabil la vreo 80 meleoane.adica un minunat de f16 cu cateva bombe face cat doua f35a?asta e bataie de joc pe fata.si sa nu incepeti cu textele cu cheltuieli de antrenament,pregatirea pistelor si alte balarii.

  13. România trebuie sa achiziționeze F35A.Comanda pentru aceste avioane trebuie efectuata cel târziu anul viitor. Pana ce România ar primi aceste avioane, probabil în jurul anilor 2026-2032, ar trebui sa închirieze aparate F16 de la americani. În trecut și Italia a închiriat de la americani, și folosit câțiva ani, aparate F16.
    Ar trebui obligatoriu ca fiecare stat NATO sa aibă în dotare mai multe avioane de lupta decât cele necesare pentru misiuni de politie aeriana ca să poată fi un furnizor de securitate militara și nu doar un consumator de securitate aeriana. Bulgarii ar trebui sa dețină cel puțin 24 de aparate multirol, operaționale. Ideal, 48 de aparate. Ungaria, Cehia, Slovacia, Croația, tarile Baltice, la fel. România, măcar 72 de aparate multirol.

    • De ce trebuie sa achizitioneze F 35?Avem bani de experimente pana nu este totul pus la punct nu trebuie sa fie pe lista noastra de cumparaturi.

      • Pana când se vor fabrica avioanele noastre, adică nu mai repede de 10 ani, te asigur ca totul va fi pus la punct.

        • Eu zic sa cumparam F 35 daca se dovedeste a fi ceea ce scrie in brosura, acum nu ni-l permitem dar in 10 ani probabil da – asta inseamna luarea deciziei in 2026-2027 pentru F 35 dar intre timp ce faci?!
          Cauti un alt monomotor care sa aiba cat mai multe atuuri in lupta aeriana moderna si aici ai F 16V si Gripen E/F care ar trebui sa fie linia intai in a furniza date prin senzori pentu F 16 MLU si ele at trebui sa duca principalele misiuni de lupta.

  14. Cat ne-am scarpinat noi in cur si in crestetul capului castravetii si-au luat cateva avioane noi.

    Radem noi ca avem MIG-21 si F-16 si sunt mai multe dar daca se ridica si se infrunta ale lor trag primele din cauza de radar.

    unele idei de aici sunt de-a dreptul caraghioase, nu cumparam ca asteptam F-35, cand om aveam bani. Ce le zicem la rusi, piua ca n-au venit avioanele deocamdata?

    principala eroare a noastra a fost, este si probabil va fi ca achizitonam armament ca sa bifam diverse si nu ca sa lupte, ca ne gandim la pret mai mult decat e cazul si uite asa trece timpul si tot cu MIG-urile luate pe vremea lui Nea Nicu ramanem.

    Bref, avem o escadrila de F-16A/B aproape operationala, trebuie sa urmeze una F-16V. Daca avem bani, luam si F-35 si F-16 vechi pot fi conservate in caz de nevoie pe principiul mai bine sa fie decat sa nu fie, dupa cum istoria ne-a invatat

  15. Suntem prea saraci sa ne permitem lucruri ieftine, cate 2 bucati F35 pe an n-ar fi chiar atat de scump sa nu ne permitem.

  16. Nu se gandeste nimeni sa luam avioane frantuzesti, rafale, oricum sunt mai bune decat f-16.

    • capatu satului

      rafale sunt aparate frumoase dar prea scumpe,
      chiar daca aparatul are multe performante dinamice deosebite,

      pretu rafale este peste F35,
      in conditiile unui aparat generatia 4+,
      pe cand F35 este generatia 5,
      viitoru este bvr (beyond visual range), sau asa spune lumea,
      asa ca performantele dinamice ale rafale nu sunt hotaratoare ci capacitatea de a surprinde si coplesii in anumite momente inamicu,
      ori F 35 poate crea un avans semnificativ daca ai o strategia bine pusa la punct,
      avantaj F35,

      F 16 la mintea mea, nu este bun pt noi,

      apoi, este irelevanta lista de asteptare la F 35,
      US hotareste unde merg avioanele produse,
      astia au inca militari si oameni care fac strategii,
      desi strumpf incearca sa le taie din atributi sau sa lase impresia ca nu exista nici o regula,
      daca vrea pentagonu si conducerea US poti sa primesti F 35 peste rand maine,
      iti trebuie motive si oameni,
      militari, sau fosti militari care sa aiba suficienta determinare sa ajunga la rezultatul propus – ca la razboi
      altfel, stam cel mai prost din zona,
      de 170 de ani n-am stat atat de prost d.p.d.v. al inzestrarii militare,
      pe la 1848 eram ca si azi de bine inzestrati,

      avem cea mai buna conducere in toate domeniile,
      din 90 pana azi numai succesuri
      o fi bine, o fi rau ?

      • „daca vrea pentagonu si conducerea US poti sa primesti F 35 peste rand maine”

        Imi si inchipui momentul in care Pentagonul ii va suna pe Shinzō Abe, Benjamin Netanyahu si pe Justin Trudeau si le va spune:
        – Sorry guys, avioanele voastre mai trebuie sa astepte pentru ca trebuie sa livram urgent o escadrila in Romania.
        – Dar, boss, noi am platit banii pentru avioane inca de acum 6 ani iar astia din Romania nici nu stiu ce vor si nici nu au banii pentru F-35.
        – Sorry guys dar Romania este un partener strategic mai important pentru Statele Unite decat Japonia, Israel sau Canada.

        Vise, taica, vise.

      • „pretu rafale este peste F35”

        Dà-mi si mie te rog pretul de achizitie recent al unuia si altuia, Vorbesc de ACHIZITIE a avionului „fly away”, nu ceea ce va fi dacà sau acareturile suplimentare.

        • capatu satului

          ma refeream la pretu F 35 A care a ajuns la vreo 88 milioane de la peste 100 si s-ar putea sa scada in continuare,
          acuma intr-adevar pe wiki pretu Rafale C este la vreo 79 milioane,
          https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale

          totusi indienii care au luat 36 de aparate vor plati 91 de milioane pe fiecare aparat cu un singur loc si 94 de milioane pt cele cu doua locuri,
          pretu se refera la avionu gol fara armament care are pret separat,
          https://en.wikipedia.org/wiki/Rafale_deal_controversy

          s-ar prea putea ca pretu sa fie in final apropiat,
          dar este diferenta mare de tehnologie,
          alte generatii de aparate,
          alte cerinte de proiectare,

          este adevarat se zice ca Rafale ar avea la randul lui ceva vopsea pt reducerea amprentei radar, incercare de reucere RCS, dar acestea nu sunt decat putine din multitudinea de conditii pt a face un avion cat mai invizibil radar,
          mai ramane bruiaju,
          forma aparatului care sa reduca amprenta radar,
          si nu in ultimul rand posibilitatea de a duce armanent in interiorul aparatului pt reducerea capacitatii de detectie inclusiv a armamentului,
          http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=6331
          ori Rafale nu poate face asta,

          apoi, vezi pretu integrarii unei singure rachete mai deosebite la Rafalu indian,

          pe de alta parte este evident ca Rafale este peste ce avem noi F16 mlu,
          si ar fi preferabil la o adica daca vrem generatia 4 de aparate,
          la mintea mea, la generatia 4 + ar fi de ales intre Rafale si F15 Silent,
          altii vor F 18 sau EF/T,
          se vorbeste despre motoare noi pe Rafale si alte radare mai performante in versiunea ceruta de EAU,
          totusi F 35 este alta generatie de aparat si este viitoru,
          FCAS se vorbeste ca va intra prin 2040, moment la care americanii vor lansa deja probabil generatia 6,
          ori noi avem vecini cu ambitii mari militare,
          asa ca ar trebui sa ne gandim bine ce luam,
          dar sa ne gandim repede,
          timpu este impotriva noastra,

          ca ar fi pacat sa patim ca in 40,

    • nu, absolut nimeni. aduc francezii zeic si sute de avioane si mii de militari daca ne ataca rusii? Nu? pai si atunci?

  17. Au dat prea multi bani pentru o mana de avioane.
    Vad ca toata lumea pune in cosul de cumparaturi pentru RoAF F35.. da voi chiar credeti ca alea zboara pe oriunde fara sa le vada sau sa le poata dobora nimeni? Avionul ala abia a trecut de etapele de teste si e o tehnologie noua, mai urmeaza pana va ajunge la maturitate, plus ca nu l-am vazut inca „la treaba” efectiv. Chiar ar trebui sa suportam noi costurile exorbitante si sa mai avem si ghinionul sa intampinam probleme cu ele?
    Eu ma gandesc ca ar fi mai ok si ca pret niste F15, Rafale sau EF, chiar si F16 luate de noi.

  18. Pentru 8 aparate pretul este enorm, dar in banii astia intra si pregatirea logistica, a bazei…. Probabil se gandesc ca in viitor sa mai i-a inca 8 iar urmatoarele vor fi mai ieftine.

  19. Vad ca toata lumea se comporta de parca bulgarii au luat deja avioanele. NU, si nu e prima data cand se aproba o achizitie de avioane, ca apoi sa o anuleze.
    Stati sa vedem daca semneaza contractul, eu sunt aproape sigur ca nu

    • Vor lua asa cum de citiva ani au facut o autostrada cap coada…noua cred ca ne mai trebuie 15 ani sa facem o autostrada.

      • Mai au 40km de făcut că sa fie autostrada spre greci întreaga….dar într-adevăr la cate viaducte au facut, bulgarii sunt la ani lumina cu autostrăzile fata de noi.

  20. In momentul asta avem nevoie de Vipere, F35 si/sau F22 detaseaza „unchiul”, ca doar si pentru asta au pregatit Campia.
    Nu cred ca ne vom apuca noi prea curand de insertie, ca sa avem nevoie de F35. Poate peste 10-15 ani.
    Parerea mea de nespecialist!

  21. Eu conisder ca ar trebui sa luam 24 F16 V. Apoi, in viitor, sa luam F35 si sa retragem actualele F16 si sa ramanem cu F35(cate-o fi, 12-24) si cu cele 24 F16V(si astfel am face un ciclu rotativ in cadrul caruia sa sechimbam avioanele in timp).
    Da, recunosc, ca mi-ar palcea si cred ca nu ar strica sa avem 12 F15(nici prea multe, nici prea putine), dar sigur sunt alte domenii in care ar trebui sa bagam banii(cel mai important zic ca este AA).

    • Dacă luam F16 V rămânem cu ele cel puțin 40 de ani. Peste maxim 15 ani, F16V va fi demodat în comparație cu avioanele de generația 5.

  22. Trebuie sa subliniem totusi ”viziunea” pe termen mediu si lung alor nostri cand au optat pt A Bl.15.. 🙂
    Glumesc, desigur..

    • Gluma, gluma, dar ar trebui sa varsam lacrimi de crocodil dupa oferta americana din 2008…
      Asa, acum, mi-e clar ca americanii vor trage de astia pana vor lua F-16 V, ca altceva nu se mai gaseste…

      • Se gaseste si altceva dar suntem prea prosti ca sa incercat sa vorbim cu Saab sau Kai…

        • La aviatie as merge pe mana americanilor pana la capat. Sunt mai multe considerente, nu doar tehnice, pentru aceasta alegere.

          • Nicolae aici avem opinii diferite, eu as merge pe un mixt care sa fie compatibilil cu armamentul american 100% acest lucru inseamna si un Avion NATO sau vestic si avionul FA 50 Golden Eagle.
            Peste F 16V la capitolul avionics si sa ni-l si permitem este Gripen E si F 18 Super Hornet dar care e mai scump de intretinut.
            Daca ne dorim inlocuitor de LanceR ne uitam la FA 50 ca are chiar acelasi radar si cara 3500 kg si ai si Raza de actiune mai mare.
            Gripen C/D sau F 16 C/D block 50/52+ nu merita luate acum ca o sa le operationalizezi in 2021 sau chiar mai tarziu si ramai cu ele. Vechi nu ti le da nimeni fiindca sunt complementare la F 35 in acest moment.

  23. Cred ca oferta a fost făcută vecinilor ca să nu fie acceptata. Nu vor da castravețarii banii ăștia!

  24. Nu cred că un multirol-ul este prioritatea acum – nici F16 nici F35. Eu văd marina ca o prioritate, ținând cont de tratatul de la Montreaux. Mai degrabă o înțelegere cu partenerii americani pentru o staționare permanentă a 2-3 escadrile de F35 americane. Noi, aș vedea focus pe elicoptere de atac și transport precum și tancuri. My two cents

  25. Problema la balgarijiy va fi ( sigur) sa mentina ”jewel-urile” block-uite 70/72 ( nu zice ca vor avea si dubla comanda, probabil sunt piloti versati din nastere de F-uri)…asa sa le mentine in stare de sborr…

    La ce fac astia cu toate pasaroaiele ma cam indoiesc, oricum sa le uram succes ca le trebuie altfel inseamna ca ca ne-am dus de rapa si noi si ei…avem nevoie de sprijin, (nu cred ca-l vor oferi) ca (nu-i asa) suntem vecini si prieteni..

    Le vor trebuie ani buni sa le operationalizeze si nu numai, piloti ultra-destepti care sa faca treaba cu magaoaiele scumpe foc..si firme specializate sa le tina / mentina in stare.

    Eu unul nu vad nimic bun cu alea si scumpe si putine…

    • Petre.
      Bravo bulgarilor, nu are rost sa facem mishto..

      • Bravo, tocmai ce a blocat cucumber president achizitia…Bravooo, ala e pro-sovietic, l-ar fi amenintat probabil put-in (put-out….)

        Cea mai, cel mai, de acuma deja se vedeau o forta in balcani sa apere si pe macedonia de nord….hi hih.

        • Mda. Cam surprinzatoare miscarea..
          Vom mai vedea ce se intampla.

        • Parlamentul va relua dezbaterile, iar daca va vota pentru, ceea ce e de asteptat, presedintele nu va mai putea refuza promulgarea.
          In concluzie, vor lua Bl.70.

          • @mai Tedy, with all due respect.

            Daca insusi Cucumberu’ cel mai mare castravete intre castravetii de rasa cu pedigreu greu, a zis konec licitatiya ( rusa) apai ce sa mai speri ? !

            Va veni o alta licitatie si ….sa va relua din nou ( back) cu alte preturi ( atunci sigur vor fi mai mari) si telenovela fara sf. va primi sigur si un premiu…premiul academiei de la Ruse sau Varna

            Ce e bun si zboara prost si putin……cu acceptul lui put-in ?

            MIG-29-le bre.

  26. Lasa-ti dracului M.Neagra si marina, n-am auzit pe nimeni sa-i dea dreptate lui Basescu cand a zis ca marea e „lac rusesc”! Ce vreti sa faceti in MN? Sa spunem ca luam 4 corvete, rusii deja au 7 submarine in REMN (Regiunea Extinsa a Marii Negre) din care 6 sunt noi. Adaugi un distrugator (vechi), un crucisetor nuclear (aproape vechi), 5 fregate din care 3 noi si inca cateva zeci de chestii plutitoare ce-ti pot face zile fripte.

    Doi rusi la un american pierd lupta dar colegii ar trebui sa trimita minimum 9 Arleigh Burke-uri. Iar daca aia nu sunt tampiti sa le trimita ma intreb daca s-a intrebat cineva cu ce compensam? 😀

    O corveta costa pe la 250 milioane euro iar cu banii aia lansezi cel putin 50 de rachete anti nava indiferet de modelul ei. Rusia are in Crimeea un sistem A2AD (Anti Access/Area Denial) imposibil de penetrat fara lovituri nucleare (de ce credeti ca-i freaca grija pe rusi la ideea unor rachete ofensive in batatura noastra?). In ipoteza ca americanii innebunesc si trimit aici 10 Arleigh Burke le pot pierde intr-o zi, 10 tinte x 15-20 de rachete (la saturatie) ii costa pe rusi vreo 2 miliarde de dolari dar alea 10 distrugatoare fac cel putin vreo 5-6 miliarde. Tinand cont ca au 66 de AB-uri cat de tampiti pot fi sa trimita asa ceva aici?

    Cum „Nuke”-uri au prietenii, noi cu ce compensam conventional?

    In primul rand nici macar americanii nu se gandesc la actiuni ofensive in est, nu acum, iar atunci concluzia e sa facem interdictie.

    Noua ne trebuie, adica avem nevoie de:

    – Rachete antinava, zic ca sunt obligatorii pentru prevenirea unei debarcari;

    – Avem nevoie de toate tipurile AA, de la SHORAD/VSHORAD pana la la medium/long (Patriot) si sa ne rugam sa nu le mai trebuiasca americanilor THAAD-ul ala adus la Kogalniceanu pe timpul reviziei si modernizarii la AEGIS ASHORE;

    – Ne trebuiesc multe Spike-uri si orice poate trage anti tank (anti blindat);

    – Ne trebuiesc si mai multe HIMARS-uri, macar inca pe atat cat am luat si sisteme de achizitie a tintelor pentru ele dar asta cred ca e imposibil fara sateliti si cum nu vom lansa nimic semnificativ in acest secol e clar ca tot americnaii…

    – Ne trebuie urgent blindate, APC, IFV (eventual) si ceva tancuri cu care sa tinem frontul sprijiniti de rahetele antitank.

    Ca nota personala asi pune ceva accent pe FOS, cei mai capabili sa faca gherila in spatele frontului inamic dar nu includ aici parasutisti pentru ca la AA-ul inamic n-ai sanse sa te apropii de linie.

    Acum, ca tot visati la armamente si strategii, spuneti-mi cum treceti de radarele navale si aeriene inamice, de rachetele antinava si AA, ce faceti cu aviatia lor de vanatoare? Pentru noi, aceasta din urma, e ok ce avem pe moment la Air Police, ca doar n-o sa atacam Airbus-uri cu F16 Bk72 😀 😀 😀

    So… Give me a break

    • Yeah, go f. yourself!
      Mai…amerikanski iazîk!
      Ce ar fi sa-ti bagi tu Cercul de Foc al Pacificului Marii Negre facut cu MICA si HIMARS…in ceva maro?
      Pajalusta, du-te tu la polonezi si finlandezi – bouchon-la-bouchon cu hoarda Gandacilor de Colorado – si spune-le ca n-au voie cu JASSM, pentru ca oricum kanieț, n-au nici o sansa.

    • si submarinele rusesti cu ce le vanezi daca n-ai corvete si fregate?

      • @Americanul
        „Doi rusi la un american pierd lupta”

        Hai ca asta-i buna.
        Da cum ai reusit tu sa faci calculul asta? Soldatu american are doua perechi de oo? Pusca lui trage cu 2 gloante odata in 2 directii diferite?
        Si daca 1 soldat americani invinge 2 rusi, acelasi soldat cati chinezi invinge? ? Hai ca m-ai amuzat si tu.

        „Acum, ca tot visati la armamente si strategii, spuneti-mi cum treceti de radarele navale si aeriene inamice, de rachetele antinava si AA, ce faceti cu aviatia lor de vanatoare?”

        Da radarele sunt oprite ca n-au curent, rachetele n-au focoase si avioanele n-au kerosen ca-i criza la ei. ?? nik nu stii.

        In rest nu e gresit ce sustii.

        @Marius
        „si submarinele rusesti cu ce le vanezi daca n-ai corvete si fregate?”
        Cu pietre? Si daca am semna cu corvetele tu cam cand preconizezi ca le vom primi si sa fie operationale (da cu tot cu armamanet)?

        @Razvan
        „Yeah, go f. yourself!”
        Nici n-a apucat omu sa deschida bine ciocu’ si i l-ai inchis.???
        Acum vorbind serios, ce treaba are JASSM-ul cu corvetele noastre?

        • Yo zic sa renuntam la armata si sa ne lubrifiem curul pentru soldatii Maicii Rusia. Oricum nu vom putea face niciodata nimic impotriva redutabilului armament rusesc.

          • „Yo zic sa renuntam la armata si sa ne lubrifiem curul pentru soldatii Maicii Rusia. Oricum nu vom putea face niciodata nimic impotriva redutabilului armament rusesc.”

            Total gresit. Nu cadea in extreme. Trebuie gandita logic, tactic si strategic toata inzestrarea, sa tinem cont de punctele forte si punctele slabe ale inamicului, de bugetul si de posibilitatile noastre si sa lasam textele astea ca rusii sunt inapoiati in industria armamentului pe motiv de marketing american. A face o afirmatie ca 2 soldati rusi = 1 american sau ca armamentul american este „za best in the world” fara sa stim nimic despre capabilitatile adversarului este cel putin pueril, si ne poate duce cu viteza luminii la sapa de lemn.
            Sa iti dau niste exemple: Corvetele si F35-urile sunt arme ofensive. F35-ul insusi este gandit sa penetreze un spatiu aerian cu o aparare AA de nivel mic spre mediu, iar corvetele sunt pentru a mobiliza o putere de foc pe apa. Noi avem nevoie de mobilizare a puterii de foc acolo unde am avea mai multe sanse, adica pe uscat. Relieful tarii noastre, impreuna cu o dotare eficienta, ne-ar permite sa batem adversarul de sa se c..e pe el in caz de o invazie. Camuflajul, dotarea si o armata bine pregatita ar pune in genunchi o armata mult mai bine dotata tehnologic si numeric. Vezi cazul sarbilor ce au reusit sa faca cu camuflajul!

            • Corvetele arme ofensive? Pot fi defensive la fel de bine precum pot fi si ofensive. Noua ne lipsesc de toate, consecinta subfinantarii cronice a tuturor ramurilor armatei, cu marina campioana absoluta. Rezultatul final n-a fost pozitiv pentru sarbi.
              Articolul este despre potentiala achizitie a bulgarilor, suntem offtopic, sa inchidem aici.

              • Cu riscul de a fi dojenit din nou pt offtopic, sperand ca George o sa treaca cu vederea ca ii murdarim articolul (nu asta era intentia) iti sunt dator cu un raspuns.
                Corvetele sunt arme ofensive. Desigur ca le poti folosi si in defensiva, dar, marina de fapt, prin natura ei este o arma ofensiva. Ea a fost intotdeauna folosita pentru proiectarea fortei, pentru a purta razboaie in deplasare, inca de la aparitia barcilor cu vasle. In cel mai fericit caz niste nave le poti muta aproape de tarm in vecinatatea patriei acolo unde exista o bresa de securitate la nevoie, dar faptul ca nu le poti camufla iar pericolul le pandeste si de sub apa le dau deja doua minusuri fata de sistemele terestre defensive
                Da te intreb si eu, la ce bun sa platim R&D ul, motoarele, tehnologia si „ferul” din care sunt construite niste nave cand am putea banii aia sa ii investim in sisteme performante AA si AN camuflate pe teritoriul nostru? Si cu restul banilor cu care ar trebui sa inarmam corvetele am putea cumpara alte accesorii in alte ramuri ale Armatei Romane (zic si io ca vorbitu-i moca).

                Rezultatul cu sarbii nu a fost pozitiv din cauza AA-ului slab calitativ si cantitativ si al aviatiei inexistente. Crezi ca daca ar fi avut 4 corvete si 2 fregate ar fi schimbat soarta razboiului? Sunt sigur ca nu!
                Noi la momentul actual nu suntem oare in acelasi punct in care erau ei acu doua’jde ani?

                Revenind la articol, repet, au fost niste prosti castravetii ca au dat o caruta de bani pe o mana de avioane, ar fi fost mai luati in seama daca luau niste sisteme AA sofisticate si impuneau un No fly zone intr-o anumita zona. Pentru ca a face politie aeriana cu fineturi de astea te costa niste bani atat la achizitie cat si la operare si poti sa o faci la fel de bine cu niste avioane mai „eftine” si sa aiba in acelasi timp baetii de la sol „lock on” pe inamic.

                Astept cu interes urmatoarele articole sa putem dezbate cu lux de amanunte mai multe subiecte.

                • Ca si noi, bulgarii sunt in NATO. Iar in astfel de cazuri, alegerea unui avion sau a altuia nu se reduce strict la caracteristici tehnice sau de cost.
                  Ramane sa vedem ce vor alege in final. Daca vor sa-si mentina arma aviatie trebuie sa faca ceva, acum. La fel ca noi la marina. Unde nici bulgarii nu sunt cu mult mai breji.
                  Avand in vedere ce e disponibil pe piata acum, alegerea se reduce, in opinia mea, la F-16 sau Gripen. Munitia de sorginte americana.
                  Cat despre celalalt subiect: atunci cand ai o linie maritima comerciala de aparat si niste zacaminte offshore dovedite, defensiva poate fi facuta doar cu mijloace navale. Daca adaugam in ecuatie si Conventia de la Montreaux, devine evident ca trebuie sa fim in stare sa ne controlam ZEE si sa putem asigura escorta unor convoaie din si catre Bosfor. In acest context, navele au rol pur defensiv.
                  Iar cel mai bun exemplu in acest sens sunt chiar evenimentele recente din Hormuz unde nu avem un razboi declarat ci doar sicane la limita.
                  Nu ne trebuie crucisatoare pentru asta. Doar mijloace navale cu o aparare anti-racheta decenta si o foarte buna cooperare inter-arme.
                  Si, bineinteles, descurajare, atat cu mijloace proprii pe masura posibilitatilor financiare cat si cu apartenenta la NATO.

      • Ca sa vânezi cu nave de suprafață submarinele rusești, trebuie sa deții măcar supremația aeriana. Ideal și navala. Acționezi când deții doar supremația aeriana sub protecția aviației care te protejează de aviatia dar și marina militara inamica. Marele avantaj al nostru este ca ne putem aproviziona terestru și aerian. Nu suntem dependenți de marina.

    • Bine punctat ☝️

    • @Razvan Mihaeanu, imi facusem impresia ca iesti om cu carte numa ca bagand JASSM-ul in propozitie ti-ai dat arama pe fata, ori daca asta nu e iegzplicatia corecta banuiesc ca la nervi ai uitat sa citesti pe Wiki ce e ala JASSM.

      @Marius Zgureanu, altul care face boacane si vorbeste dupa ce a parasit obiceiul de a consulta Wiki, vanatul submarinelor e treaba complicata (sa-ti spuna suedejii) si din cauza nervilor ai uitat sa iegzplici cum va vana o corveta 1,75 submarine. Speri ca alea 7 nu vor fi mereu gata de actiune? Daca da, atunci spera sa fie si cele 4 corvete disponibile 7 zile din 7 si 365, 25 zile pe an 🙂

      @Razvan Mihaeanu, asa cum calculam preturile la modul ochiometric yo zic sa le iegzplici marinierilor de pe corvete cum e cu penetrarea si la ce sa se astepte urmariti de macar doua-trei sute de rachete antinava (sa nu zicem ca toate-s Bastioane) si cam cu cata alifie sa-si prepare tintele pentru penetrat. Iar daca n-o faci e clar cat te pricepi si in ceea ce te priveste.

      @AlexIS, credeam ca ie clar ca vorbesc despre Arleigh Burke si nu despre oameni, nici macar un marinier amerikanski nu e capabil sa pluteasca-n mijlocul marii, de rusi ce sa mai zic? Deci, contesti ca un Arleigh Burke distruge doua nave rusesti oricare ar fi acelea cu baza in MN, sa-mi si argumentezi?

      @nicolae, Yo cred ca deja ai iegzperienta asa ca o sa-ti fie mai usor.

      @Constantin, THX

      La restul ofucscatilor ini cer scuze ca v-am deranjat clanul de visatori!

      • „SeUA” man, ai uitat ca avem si 2 fregate specializate antisubmarin? Amu’ urmeaza sa zici ca ramane un submarin „ne-marcat” ? 🙂
        Dupa ce „calculele” faci, cred ca nici Wiki nu te mai ajuta 🙂
        „doua-trei” sute de rachete antinava … crezi ca mai au atatea cu adevarat operationale si moderne rusii in toata flota lor? Scrie mai bine „‘jde-mii” sa fim siguri de o treaba 🙂

      • Merci, fata! Ai o intuitie de-a dreptul feminina! 🙂
        P.S. Apropos, nu vorbeam cu tine…

      • @”Americanule”…
        Du-te mai si plimba ursul!
        Daca n-ai priceput ce vrea sa fie exemplul cu JASSM (sau oricare alta cruise-missile de 300 km – ca mai mult nu-ti vinde nimeni – preferabil pentru mine una lansata din tuburile lanstorpila de 533mm ale unui submarin)…inseamna ca ai stat degeaba pe aici.

        Tu vrei sa lupti numai „pe principiul”…„sa ne dea Rusia, aici, la noi, golden shower…si sifilis…si herpes…noi ne aparam raul-ramul, ne baricadam, otravim fantanile etc”
        Dar cand eu iti atrag atentia ca macar sa incerci sa dai niste moje Rusiei…INAINTE sa te pomenesti acoperit din cap pana-n picioare cu golden shower si sifilis si herpes…faci nazuri!

  27. Ce rade lumea de bulgari, Romania a platit la fel pentru avioane din 1984, facute cand Hagi era la juniori…

    Romania are nevoie sa ramana pe F-16 si sa integreze mentenanta in industrie. F-35 e mult prea scump si prea complicat de operat si nici nu e pentru ce vrem noi, suprematie aeriana – e un avion de atac la sol contra tintelor bine protejate

  28. Solutia Romaniei in cazul in care nu mai gasim F 16Block 15 pe care sa le facem MLU se numeste Gripen E/F pe suedeza, FA 50 Golden Eagle pe Korean a sau Beoing Saab TX pregatit de lupta daca dorim sa ne tinem musai de USA.
    Ar mai fi candidate aici si F18 Super Hornet la care sa ii fie scoasa limitarea de 7.6 G…
    Trebuie doar sa gandesti outside the Box of L.M.

    • ultimele doua sunt trainere/minifighter-e, doar usor supersonice in configuratie lisa. Nu se compara cu F-16/ JAs-39 Gripen

      • Ultimele doua pot zbura misiunile de politie aeriana lejer, si sa nu uitam ca si mirificul F 35 este limitat la 1.6 Mach, la politie aeriana FA 50 cu 4 rachete poate atinge 1.4 Mach ceea ce este suficient. Sa nu uitam ca LanceR – ul nostru zboara de cele mai multe ori cu 2 rachete + 2 rezervoare suplimentare cu care evident nu atinge 2.1 Mach.

        • FA 50 nu e compatibil Nato.

          • De unde ai scos-o asta ca avionul este L. M. si integreaza armament USA pe el, nu are Link 16 pentru ca nimeni nu l-a cerut dar nici MIG 21 LanceR nu il are.

          • FA 50 oferit USAF este compatibil NATO, sa nu uitam ca a iesit Al doilea dupa Boeing Saab T-X

            • Pai e mai scump, mai vechi tehnologic si mai prost decat ala de la Saab/Boeing. Nu vad de unde ideea cu asa ceva. Mai bine iei F-16 ca iese tot pe acolo,

              FA 50 e o solutie slaba, scumpa si fara sens. Coreenii nu ii pun IFF si Link 16, trebuie sa mergi la altii sa puna, industria noastra nu are ce manca la avionul coreean. Daca astia de la Romaero si Aerostar integreaza suportul de F-16 putem face o treaba.

              Sau sa ne bagam la Gripen E/F sau sa facem IAR-99 mai capabil – de ex sa piata lansa rachete AA

              • Foarte gresit tit ce scrii Thailand a a integrat Link T si IFF pe ale lor TA 50, avionul tocmai aici are sale point ca e mai ieftin ca si Gripen A/B si este si mai ieftin de operat. FA 50 Golden Eagle este deja un produs matur. Boeing Saab TX iei daca mai poti astept a vreo 4 ani de aici incolo deoarece prioritar

                • Nu stiu cine a lansat ideea ca FA50 e ieftin. Costa enorm si e ochestie coreeana. Pana si Lockheed le-a cerut celor de la KAI sa reduca pretul ca pierdeau la T-X.

                  Nu poate fi luat in considerare.

                  Putem lua avioane F-16, F-18, Gripen sau T-x sau si mai bine putem sa facem IAR 99 sa fie un force multiplier daca integreaza radarul si rachetele AA. Din pacate SuperSoim pare a fi doar un upgrade minimal, ceva avionica, insa nu schimba capabiliatile de lupta ale avionului.

      • Minifighterele care cara mai multe rachete aer-aer ca si LanceR-ul si integrate pe FA 50 multe rachete aer sol, SDB si rachet a antinava +Derby ER care nu e AIM 120 AMRAAM dar care poate sa castige o lupta BVR impotriva unui MIG 29.
        Am pus pe lista minifightetele deoarece ni le permitem, tinem pilotii in priza, si avem trainere pe cand o fi sa avem F16V, F 35, Rafale F4, Typhoon T4 sau ce mai visati voi.
        Nu este a solutia optima dar este mai ieftina decat Gripen C/D de care am fugit si am dat in F 16 MLU care este cel putin la avionica inferior.

        • Ce zici tu nu e neaparat rau, dar e mai mult o solutie pe timp de pace (politie aeriana, parada de 1 decembrie daca nu e pista inghetata, antrenament). Dar daca incepe un conflict. Nu cred ca avem asa multe resurse incat sa le macinam cu jumatati de masura.

        • FA 50 nu sunt nici ieftine nici compatibile Nato. Mai ieftine dar compatibile Nato ar fi T-x din SUA facute de Boeing si Saab.

    • Gripen ..sau f18
      O sa ajung sa fiu de acord cu @ross privind f18
      Ar fi cam solutia logica

      • E mai ieftin decat F16V la 100 milioane $ ,e mai rapid la livrare,LM e overloaded deja la comenzi F16V plus upgrades,Boeing e doar pe ceva de la US Navy…deci fast delivery…plus e bimotor navalizat ??

        • @Ross
          Tu nu te lasi! Doar Super Hornet-ul se produce, îl au doar americanii si australienii în dotare si wiki (nu stau sa caut mai mult) zice ca are un fly away cost de 70.5 de milioane/2017…
          Nu e mai ieftin, si are costuri de operare mai mari.

        • Dupa ce o sa vizionez Top Gun Maverick in 2020, o sa devin si eu fan SuperHornet 🙂

          Deja imi place dupa ce am vizionat trailerul 🙂

          Daca mai este si pilotat de vreo gagica…clar e super fitza pe litoralul MN…Sa pui o blonda pilot sa treaca la joasa inaltime pe deasupra flotei ruse din Sevastopol…se arunca aia in mare si pornesc inot spre noi 🙂

  29. Na bun si acum gandind retrospectiv ne statea rau cu 24 de GripenC/D noi in loc de 12 +5 F16 MLU?
    Pun pariu ca USA ar fi avut mai mare incredere in Romania cu 24 de avioane noi dotate cu armament American.

  30. Slovacia 14 avioane 1600 mil USD
    pret per aparat 114 mil
    Bulgaria 8 avioane 1250 mil USD
    Pret per aparat 156 mil USD

    Sunt siderat, Nici macar chestia cu „costuri fixe” nu justifica diferenta. Ca am avut si noi costuri fixe la prima escadrial de F-16.

    • Aici merge treaba cam ca la piata, retul este in functie de fata (mecla) omului. ?
      O intrebare pentru cunoscatori cat se poate de serioasa. Bulgarii vor avea voie sa foloseasca cum vor avionasele alea noi, sau vor pati ca pakistanezii ca le trebuie nush ce aprobare de la yankees?

      • Probabil acelasi gen de aprobare ca Iranul… care inca foloseste F-14, naiba stie cum.
        Serios acum, Pakistanul a primit F-16 pentru ca 11/09 si pentru ca ajutor militar de vreo 4 miliarde sau mai mult.
        Comparatia este cel putin tendentioasa.
        Probabil putem face o analogie la fel de tendentioasa despre cum S-300 rusesti sau siriene sub control rusesc se „abtin” sa se ia de avioane israeliene care ataca Siria.
        Asa-i cand esti mic si stai dupa dulai.

        • Daca bulgaroii le pot folosi oricand, oricum si impotriva oricui e bine pentru ei. Daca insa au conditii e nasol.
          Pakii au primit ca „ajutor” da cum nimic nu e gratis, cu siguranta a trebuit sa dea la schimb permisiunea de a le fi folosite aeroporturile impotriva afganilor sau alti „teroristi”. Iar asta nu e chiar „ajutor” mai ales ca au limite in scopul utilizarii avioanelor.

          „Probabil putem face o analogie la fel de tendentioasa despre cum S-300 rusesti sau siriene sub control rusesc se “abtin” sa se ia de avioane israeliene care ataca Siria.”
          Corect. Se numeste bataie de joc, adica eu iti dau o arma da tu sa tragi numai cand vrea muschiu’ meu. Asta e injoseala pe fata.

          „Asa-i cand esti mic si stai dupa dulai”
          De asta trebuie sa crestem noi mari, sa stea dulaii dupa noi. ?

          • Daca si cu parca… Astea-s supozitii nefundamentate pe nimic.
            Stii vorba aia cum ca-calul de dar nu se cauta-n dinti? Asa si pakistanezii… Tu crezi ca ei n-au stiut de la bun inceput in ce se baga? Sa primesti 4 miliarde USD ca sa dai acces la niste baze, mie mi se pare ca au negociat bine.
            Noi n-o sa crestem niciodata suficient de mari… cel putin nu cat sa primim un loc la masa dulailor.

  31. Deci 8 avioane noi noute la 1,25 miliarde dolari. + sniper , SDB, rachete , formare piloti si personal.
    Noi am cumparat 12 vechi MLU 15 la 628 milioane euro. Care sint peste 700 milioane dolari.
    Ziceti ca bulgarii au luat teapa ? Faceti doua calcule , comparati performantele , durata de viata a efurilor romanesti si a bulgarilor ca sa vedeti cine a luat teapa. Ca bagarea la „secret de stat” a partii financiare a contractului romanesc e doar pentru a ascunde o teapa.

    PS. Vad ca multi viseaza la F 35. Sa facem ce cu el la Marea Neagra ? P 8 Poseidon american in patrulare la MN trebuie escortat de un F 16, F 15 , Typhoon , Rafale si nu F 35. Mai ales cind se aproprie un Su 30 rus. Ca F 35 nu are viteza rusului. Deci , pe linga faptul ca nu avem bani de F 16 fie ele si vechi , reveniti cu picioarele pe pamant .

  32. Bravo Bulgaria ! Noi, Romanii, le-am cumparat second-hand, stiti cat costa intretinerea acestora ? numai la noi se poate asa ceva, prim- ministru Borisov are muschi pe el, Dancila nu stie lb. romana , dar limba aviatiei romane ?

  33. E clar ca nu putem ramane la 12+5 avioane. Pe de alta parte mi se pare la fel de clar ca nu are rost sa platim F16V la pret de F35 (sta marturie pretul platit de bulgari plus declaratia alor nostri din care reiese ca si noi am primit o oferta de F16V la un pret foarte apropiat de F35). Probabil ar trebui fortat/negociat o achizitie/inchiriere de macar 24 x F16C/D. Daca nu se poate, atunci va trebui sa ne orientam spre alt model de aparat pentru urmatorii 20 de ani (cel mai probabil F18), ulterior putem trece si noi la F35.

  34. In primul rand, bravo bulgarilor. Sper sa mearga pana la capat. Sa nu uitam ca au totusi PIB-ul sub o treime din al nostru (mai aproape de un sfert). Chiar daca isi doreau mai multe avioane, nu cred ca isi permit. Macar au ales ce era mai bun.

    Legat de noi, daca tot e coada si colo si colo (F16V, F35), eu reiterez ideea cu 24 F15X. Pe langa faptul ca timpul de asteptare nu e asa de lung, e un avion foarte potent, cu care chiar faci interdictie aeriana. Pentru politie, atac la sol, suport tactic, cele 12 (17) F16 MLU. Mai incolo, mult mai incolo,putem retrage F16 si inlocui cu F35.

    Stiu dicutiile depsre costuri de operare, si nu pun baza pe ce spune Boeing, dar si pentru a opera F35 la capacitate maxima, costul creste. Si X-ul are o durata de viata imensa.

  35. Sunt curios la o bursa a pariurilor , care ar fi cota sa achizitionam F35, nu mai intreb de „timp util”, in zona noastra avem nevoie relativ repede de ceva in „curte” daca sare cineva gardul. Asta pentru ca in mod clar nu ne putem permite sa stam pana in 2030 …etc sa aducem F35 sa le facem gata de misuni de lupta cu echipaje si tehnicieni etc… si intre timp sa nu mai achizitionam mai nimic. Din ce am citit F16 Sh nu prea se mai gaseste fara sa bagi multi bani in el ca sa il aducei la un nivel ok… iar noi se prea scumpe. F 15 – sh poate sa fie o solutie ( daca de F15 X nu avem bani )? Asta daca avem bani sa ne permitem un bi-reactor…
    P.S. Daca nu apucau sa le taie, cred ca se candeau acum cei de la MAPN in lipsa de bani si de de disponibilitate pentru F16, sa scoata IAR 93 de la naftalina….:) impreuna cu modernizarea lui 99… un fel de amalgam de F16, Mig 21, IAR 99 si ceva 93… Nu dati cu parul acum.

    • F16 C/D nu se prea gasesc disponibile, insa F16 A/B ceea ce am mai si luat de fapt, cred ca sunt destule disponibile pe la americani cel putin, din cate am inteles si costul de operare ar fi ceva mai mic decat la cele care sunt deja de noi C/D sI nu doar dupa ce au intrat in upgrade, poate am si gasi totusi Block 20-25 si nu, Block 15, nu prea cred ca avem o alta alternativa mai la indemana din mai multe puncte de vedere !

      • este armag-ul plin(au 131 c-uri si 13 d-uri)retrase intre 2007 si 2015,doar ca sunt „harjaite” de americani la maxim.nu prea mai au cine stie ce resursa.a/b-urile(din care mai au 254) au fost conservate dupa caderea urss cu putine ore zburate si usaf a pastrat in uz c/d care erau mai moderne.sa luam c/d de la americani ar fi cea mai proasta varianta ptr ca sunt mai costisitoare,alte motoare si electronica(mentenanta stufoasa) si nu au resursa.

        • Si la A/B-uri, s-au cam dat alea cu resursa mai multa si mai ingrijite…
          La peste 5000 de ore cheltuite din celula de A/B-uri au si Benelux/ asamblate la Sabca, doar ca mai trag de ele o vreme pana primesc altele noi…

  36. IAR 93 ranforsat,remotorizat,avionica noua ar fi iesit un fel de Jaguar Sepecat pe steroizi mioritici,imi si imaginez cu avionica LM si AMRAAM/Sidewinder ??

  37. Presedintele bulgar a rasturnat decizia de a cumparat F16V, folosindu-si dreptul de veto.

    President Rumen Radev Vetoed the Law on the Ratification of Contracts Relating to the Purchase of F-16

    President Rumen Radev vetoed the law on the ratification of contracts relating to the purchase of US-based F-16 Block 70 from the United States, the press-secretariat of the head of state said.

    In his motives, Radev points out that the sharp disputes in the National Assembly during the discussion of the ratification law have shown that the terms of the contract have not been sought and no public consent has been reached.

    „The commitment of the Republic of Bulgaria to obligations, and for years to come without a national consensus and conviction in the mutually acceptable conditions of the treaty, is extremely worrying,” the president underlines.

    He cites a decision of the Constitutional Court (Decision No 9 of 1999 on Case No 8/1999) on the need for the inseparable link between the ratification law and the international treaty – the subject of ratification.

    https://www.novinite.com/articles/198760/President+Rumen+Radev+Vetoed+the+Law+on+the+Ratification+of+Contracts+Relating+to+the+Purchase+of+F-16

  38. Pe principiul expus mai sus eu zic sa asteptam macar pana-n 2100 pana vor fi operationale navetele spatiale ……da-o la naiba de treaba , au ajuns pana si castravetii sa aiba aviatie mai acatarii ca noi si daca intradevar pana la date Intrarii in dotare a acestor V-uri la bulgari noi vom avea tot bunicutele de MLU eu zic sa ne lasam de meserie ca-S sense mare sa ne doteze altii cu….SU-uri!

    Cine mai sustine ca achizitia MLU a fost o varianta mai buna decat Gripen ori e prost ori e complet prost, trebuiau de la inceput ori C/D -uri ori V.

  39. Exact cum era de asteptat. Si priviti sus cati naivi se minunau ce destepti sunt bulgarii si ce fraieri suntem noi cu MLU-urile noastre. Da, sunt second hand, dar le avem si sunt operationale. Bulgarii au ramas la cele 4-5 Mig 29 cu resursa pe terminate.
    Basmele bulgaresti vor continua si in viitor. presupun ca vor urma episoadele sud coreene, cu T-50, israeliene cu noul vechi Kfir, etc

  40. Iar presedintele Bulgariei, Rumen Radev, blocheaza legea privind achizitionarea F 16 invocand nus ce nereguli, chiar constitutionale 🙂 …

    • faza tare e ca ala care se opune achizitiei,adica presedintele,nu este un ageamiu in domeniu cum sunt parlamentarii ce au votat ca boii.baiatul este pilot militar cu 1400 de ore de zbor la activ pe aproape toate avioanele de ultima generatie (mai putin f35).inclusiv f16.deci stie cel mai bine datele problemei nu se opune de dragul de a se opune.ptr state fost comuniste(inclusiv noi) cea mai buna varianta era gripen-ul suedez in leasing.cehii si ungurii dau 50 mil.$/an ptr 14 avioane moderne cu maintenanta inclusa.noi am dat chiria lor pe 15 ani ptr 12 avioane third-hand din care deja au inceput sa canibalizeze(declaratie oficiala a mapn-ului).bulgarii daca sunt destepti(desi nu cred) cu 1,25 miliarde platesc leasing la 14 aparate 25 de ani!!!!ptr ce au ei nevoie(si noi),adica politie aeriana si antrenamentul pilotilor pe supersonice,gripen-ul este ideal: economic,nu necesita piste „oglinda”(decoleaza si pe pista acoperita de zapada,nu ca f16 urile noastre care au ratat ziua nationala pe motiv de ger) si cel mai important in rate,nu dai toti banii inainte(ca la curve).

      • Bulgarii au respins, in caz ca nu stiai, si Gripen C/D desi acesta era declarat castigator de o comisie independenta.

        • gripen a fost ales in timpul unei guvernari tehnocrate de o comisie independenta care a urmarit interesul bulgariei. si a fost respins in urma unei guvernari politice de un un politician care raspunde la comenzi.ceva gen guvernarea ciolos cu achizitia de boxer si corvete damen(fara licitatii si din acest moment aspru criticate de psd) urmata de guvernarea actuala cu toate comenzile exclusiv americane facute prin incredintare directa fara licitatie.nu iti pare cunoscut sablonul?repet,tipul,ca e sau nu omul moscovei,a zburat si pe gripen si pe f16 sau eurofighter.stie ce vorbeste ,nu e chibit care se baga in seama.toata povestea este extrem de simpla:parlamentul a primit ordin de la „inalta poarta” sa castige f16 si aia au spus: am inteles sa traiti.

        • Ales ca sunt vecinii nostri, aceeasi mestecare in mamaliga… Si noi am avut oferta Gripen C/D si F 16 C/D si am ales F 16 MLU…deci alti destepti..

      • La vîrsta lui și cu orele alea de zbor, chiar e un ageamiu.

        • Ca piloții romani or avea mai multe! Pilotul de a murit la Borcea avea la 36 de ani 400 de ore de zbor din care 250 pe mig21. Adică în 15 ani după terminarea scolii a făcut în medie 17 ore/an!!!. Omul dacă a zburat pana la 49(ca după a avut numai funcții de conducere și nu cred ca a mai zburat decât ocazional) a făcut în medie 50 ore/an.

    • Foarte posibil ca acest președinte sa fie omul GRU.

      • De ce? Ca vrea o oferta mai avantajoasa ptr tara lui și nu răspunde la comenzi americane? Dacă era omul moscovei lua mig35 nu gripen. Din ce am citit oferta americana prevede plata celor 1,25 miliarde pana în toamna iar avioanele vor fi livrate pana în 2024!!! Mai rău că la curve.Hoție pe fata și bineînțeles fără vreun offset.

    • in mod normal daca puterea mai voteaza inca o data legea in Parlament presendintele e obligat sa o promulge.

  41. Pana acum ne-a mers pe motiv ca altii e mai prosti ca noi, dar nu se stie cat va mai merge treaba, cel putin pe mine personal inzestrarea pe care au inceput-o ungurii ma cam sperie , PZH-urile si Leoparzii ar cam trebui sa dea de gandit SMG-ului,

    • realizezi ca ce cumpara e cu dedicatie spre tinutul secuiesc,in caz ca nu merge actuala strategie pasnica a pasilor marunti.nu de alta dar cu rusii sunt cam prieteni(acum vreo 2 ani putin se oferea sa le modernizeze cateva zeci de t72).si sa nu aud texte cu „suntem aliati in nato” si alte balarii.ungurii in general si orban in special sunt extrem de imprevizibili.

  42. Asa, inconjurator, pe langa subiect:

    LanceR-ul in zbor …hm, acrobatic….
    https://www.facebook.com/planestv/videos/853863941651377/
    Royal International Air Tattoo Live 2019

    Nu ma pricep, dar se misca bine….
    Binenteles ca nu se bate cu F-uri mai noi, dar zboara bine…..

    Sunt si niste mentiuni despre versiunea R….

    Or fi englezii politicosi, dar vorbesc de la neutru la frumos si despre R-izare

    • @Geologistu’
      Gheorghe „Gica” Stancu si Dan „Motanu” Moise au fost cei doi piloti de Mig 21 LancerR prezenti.
      Normal ca se misca bine!

  43. eminoVICI MIHAIL

    Parlamentul va respinge maine vetoul si pana in septembrie se vor varsa banii intr o banca newyorkeza.Costul e mare fiindca Bulgaria nu a cumparat nimic de la americani.Urmatoarele 8 vor fi mai ieftine.Dar pana atunci bg va cumpara corvete noi si masini de infanterie noi.Se asteapta sa se incheie contracte in scurt timp.Ministrul apararii e seful nationalistilor bulgari Krasi Karachaceanov .De avioane s-a ocupat un general care e ministru adjunct al apararii genZaprianov,din partidul de guvernamant gerb-centru-DREAPTA nu liberal.Seful comisiei de aparare din parlament e gen Konstantin Popov- gerb.In bulgaria nu se pomeneste mai nimic de romania daramite sa rada cineva de voi.Din contra e sustinuta politic rom de bg,indiferent de cine e la putere la bucuresti.Aveti o mica scuza ca urati bulgaria fiindca despre ea nu auzi decat stiri negative multe mincinoase sau exagerate.Dupa aia va duceti in bg si aveti surpriza neplacuta ca e mai bine decat credeati.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *