Romania Military

Chengdu J 20 in serviciul activ

Fara prea multe amanunte, saptamana trecuta, televiziunea de stat chineza a anuntat scurt ca J 20 a devenit operational. Cate aparate sunt operationale, cate au fost construite pana acum, in ce rol sunt folosite, nu stim si nici chinezii nu s-au grabit sa ne lamureasca, lasandu-ne asa, cam…nelamuriti.

Si cu asta basta, dar intrebarile importante abia acum vin: ce este de fapt J 20?! Este el un avion de vanatoare, capabil de super-manevrabilitate?! Putin probabil. Este doar un demonstrator tehnologic mai sofisticat?! Poate J 20 sa fie incadrat in aceeasi categorie cu F 35/PAK FA?! Ramane de vazut insa cum l-au incadrat chinezii, cat de stealth este de fapt si cum se gandeste Beijingul sa-l foloseasca.

Daca stam si judecam este foarte putin probabil ca J 20 sa fie un aparat foarte performant, mai ales daca tinem cont ca aviatia militara chineza, inclusiv cea navala, are ca principale avioane de lupta ori direct aparate rusesti (Suhoi 30 si Suhoi 35S) ori clone dupa aparate sovietice mai vechi (J 11 si J 15), dar putem presupune ca Y 20 a fost un excelent banc de incercare si dezvoltare pentru noile tehnologii chineze.

Deocamdata nu stim cum au gand sa-l foloseasca si exact cat de „operational” este aparatul, daca este deja in serviciul real de lupta, daca are arme la bord etc, dar vom vedea in timp. Acum daca-i activ poate chinezii il scot la plimbare sa fie vazut si evaluat de taiwanezi si japonezi si atunci aflam si noi mai multe.

Oricum China incepe sa conteze in tehnologia aeronautica, problema lor ramane insa in zona motoarelor de sorginte ruseasca nu foarte stralucite ca fiabilitate.

GeorgeGMT

Exit mobile version