Croatia se apropie de incheierea unei afaceri cu Saab!

Astfel partea suedeza ofera un offset de aproximativ un miliard de dolari, miliard care se pare ca va fi si pretul celor 12 aparate Gripen C/D?!, pe care Croatia este din ce in ce mai aproape sa le cumpere.

Iar pentru ca MIG-urile 21 croate se apropie de finalul resursei de zbor, Suedia va pune la dispozitie din stocurile sale sase aparate Gripen, gratuit, pentru a fi folosite de aviatia croata, timp de doi ani, atat pentru serviciul de Politie Aeriana, cat si pentru pregatirea personalului navigant. Gratis, adica Croatia nu va plati chirie pentru aparate, ci le va opera ca si cum ar fi proprietatea sa, ocupandu-se doar de cheltuielile de mentenenta si zbor obisnuite.

Astfel o oferta finala este asteptata de Croatia miercuri, insa ambele parti sunt foarte increzatoare ca afacerea va fi o reusita. Din informatile aparute pana acum, Saab-ul s-a angajat sa preia unul sau mai multe santiere navale croate, aflate acum intr-o stare economica critica, fiind inca subventionate de catre statul croat.

Romania, in schimb, va plati cel putin 690 de milioane de euro pentru 12 aparate F-16, la mana a treia, bani de la buget, fara offset, fara finantare, in timp ce Croatia va primi finantare din partea statului suedez, cu dobanda preferentiala si investitii compensatorii egale cu pretul avioanelor.

Si asa cum RoMilitary a scris deja de mai multe ori, offsetul a fost negociat de catre Croatia in sectoarele economice cele mai importante ale tari.

Exact asa am putea face si noi…

22 de comentarii:

  1. cam mult.banuiesc ca miliardul de euro include si armament, pregatire piloti,suport tehnic,etc…altfel va fi cea mai mare teapa din istoria aviatiei croate.

  2. uite am semnat inca din prima zi petitia pentru avioane cu offset dar chestia asta e cu doua taisuri mai ales la transferul de tehnologie. Acolo se dau tepe mari in domeniu, in sensul ca tehnologia de fabricatie a unei piulite e evaluata de saab la 100 de mii de euro. Am vazut chesti de genu pe pielea mea. Care ar fi castigul lor? Croatii le dau un sa.ntier naval lor si ei primesc avioane. Hmm cam slab bussinesu. Ceva mi se pare prea ciudat. Au yankey o vorba inteleapta: When something is too good be to be true it probably is. Clar doresc sa fie luate avioane noi si cu un offset decent dar tare imi e ca ceva e prea putred la mijloc.. Aruncati cu pietre in mine acuma 🙂

    • omule ai dreptate ca offsetul trebuie sa fie transparent si nu chestii supra-evaluate in mod subiectiv de vanzator.

      d’aia e bine ca offsetul Saab e pe site in Cehia, fiecare comanda, fiecare investitie, fiecare program., fiecare firma cu nr. telefon, etc.

      de offseturile din Romanika stii ceva?

      http://www.saabgroup.com/Global/Documents%20and%20Images/Air/Gripen/Gripen%20for%20Czech%20Republic/Gripen%20Offset%20Program%202010.pdf

    • barny, cred ca SAAB stie ca este ultimul val la avioane si incearca din rasputeri sa-si faca o piata pentru consumabile si pachete de upgrade si in acelasi timp au iesit la cumparaturi de posibile afaceri cu discount MARE.

      Hai sa consideram ca as avea bani sa cumpar IOR care acum merge la limita supravietuirii.
      Pai, in primul rand as zbura afara intregul departament de marketing. Aia is MINUS la afacerea asta!
      As angaja vreo 3-4 oameni sa-mi puna la punct vanzarea on-line (zero acum).
      As renegocia contractul cu Valdada si le-as lua dreptul de vanzare exclusiva de pe SUA. Americanii pur si simplu saliveaza cand vorbesc de IOR, dar habar n-au cum se fabrica lunetele acolo!
      As mai lua un specialist in vanzari sa vad daca as putea produce produse industriale. N-ai idee cate microscoape Leica si jafuri Novex se cumpara in industria EMS in conditiile in care avem nu una, ci DOUA fabrici de microscoape dar nici una n-are ideea sa puna dracului un inel de iluminare si un suport ca lumea.
      As da afara receptionera (ar trebui macar una sexoasa daca nu-i desteapta 🙂 ) si pe mos Gheorghe de la depozit l-as lasa strict in depozit.
      As schimba magazinul de prezentare si mai ales as pune ….. PRETURI! Cunosc personal un om care s-a dus acolo sa-si ia o luneta si dupa ce a ales luneta i s-a spus ca nu o poate cumpara pentru ca nu are pret si numai DIRECTORUL (SIC) poate aproba ca el sa o cumpere! Parca ii faceau aia nu stiu ce favoare ca l-au lasat sa puna mana pe luneta!
      As incepe sa fac un sistem de ochire holografic care sa fie mai ieftin decat EOS si as iesi cu el pe piata. Chinezii vand copii de plastic dar daca s-ar face unul metalic ca lumea, s-ar putea lua o felie sanatoasa de pe piata.
      As mai face un adevarat departament de asigurare a calitatii care sa se implice in gasirea problemelor de proces si i-as pune sa lucreze cu un director tehnic care sa se implice cu adevarat la imbunatatirea calitatii produselor pentru ca sa se reduca numarul de rebuturi.

      Mai pe scurt, ce am zis eu se numeste rentabilizarea businessului.

      Suedezii vor pune mana pe niste businessuri serioase la bani de atelier auto si tot ce au de facut este sa bage niste manageri dati dracului din care este cam plin in Suedia de cand a avut loc migrarea industriei catre China, Polonia si Romania (ghici ce fac eu acum? Tocmai iau o intreaga linie de produse industriale traditionale suedeze si o mut la fabricatie in Romania).
      Daca SAAB o sa vrea sa vanda afacerea, eu zic ca nu o s-o vanda pe doua surcele cu cat au cumparat-o. Profit din nou.

      • pentru integratori si producatori de celula, gen Saab sau Lockheed Martin – pentru ca ei asta sunt, nu sunt producatori de componente – nu exista acea piata de componente de care vorbesti. Piata aia exista pentru Honeywell, GE, Pratt&Whitney, Rockwell Collins, BAE, si foarte multe alte firme.

        eventual ar putea sa faca niste bani din activitati de suport, training tehnicieni, etc., dar nu prea mult.

        • nu chiar. Pentru anumite tipuri de produse exista contracte de exclusivitate de genul aceasta piesa nu poate fi vanduta decat la firma cutare sau detinatorul de tehnica cutare.
          In plus daca SAAB pune mana pe contractul de mentenanta atunci SAAB va fi cel care va cumpara piesele de schimb deoarece devizul de mentenanta cuprinde atat manopera cat si pesele de schimb.
          Sincer, nu mi-as face griji pt SAAB. Oricum se va lipi ceva de ei, mai ales ca SAAB nu face doar structura.

          • corect, alde Saab sau Lockheed Martin au contractele de suport si isi adauga si ei niste marje pentru management. importante sunt si contractele de cercetare-dezvoltare, upgrade-uri si de productie.

            Saab are avantajul unui stat puternic la el acasa, de care e legat. Suedia sta foarte bine, atat militar, cat si economic (oricum nu se poate una fara alta). Tot ce da la export e icing on the cake – iar ei merg si pe nisa asta de contracte mai mici – contractele gen Croatia, Romania, Ungaria, Cehia sunt prea mici pentru unii ca Lockheed sau Boeing de ex. – pariez ca nici nu raspund aia la mailuri daca primesc ceva de prin tarile astea si sunt doar ambasadorii care se agita ca nu au altceva de facut in afara de vanzari – d’aia ne-au si trimis la portughezi si olandezi, pentru ca nu e de interes pentru americani.

  3. Santierul ala naval, acum probabil in pragul falimentului, va fi reanimat de suedezi, va folosi lucratori croati(care vor cheltui salariul in Croatia) si intro buna masura materie prima din Croatia, lucru benefic pentru economia si societatea croata.
    Daca comparam cu obiectivitate achizitia pe care o va face Romania, respectiv cea pe care probabil o vor face croatii, foarte usor realizam cine este adevaratul fraier si cine se orienteaza bine.

  4. Santierul naval este doar una dintre afacerile prinse in caietul de sarcini pt offset. Cred ca in respectivul miliard este inclus cam tot.

  5. Portugalia confima ca negociaza cu Romania vanzarea a 9 – 12 avioane F-16 second hand

    Ministrul portughez al Apararii, Jose Pedro Aguiar-Branco, a confirmat marti seara, dupa reuniunea ministrilor apararii din cadrul NATO desfasurata la Bruxelles, ca Portugalia negociaza cu Romania vanzarea „intre 9 si 12 avioane F-16” second hand.

    El a confirmat, de asemenea, ca de avioanele portugheze este interesata si Ungaria. Portugalia dispune de o flota aeriana de 39 de avioane F-16, toate operationale.

    Surse participante la reuniunea NATO de marti au declarat pentru HotNews.ro ca au existat discutii intre ministrul portughez si ministrul roman al apararii, Corneliu Dobritoiu, pe tema achizitionarii avioanelor F-16.

    Surse apropiate dosarului au precizat insa ca Bulgarii sunt mai avansati in negocierile cu portughezii.

    […]

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-13382430-portugalia-confima-negociaza-romania-vanzarea-9-12-avioane-16-second-hand.htm

    • Din pacate nu cred ca reusim sa scapam de aceasta achizitie paguboasa pentru statul roman, cu bataie pe termen lung, care consta in cumpararea de F16 SH din Portugalia.

  6. poate ne-o iau idiotii de bulgari inainte si noua ne raman ultimele jafuri din cele mai mari jafuri de Block 15…super tare.totusi exista unii mult mai prosti ca noi dar asta nu ar trebui sa ne incalzeasca , ar fi super tare ca bulgarii sa cumpere jafurile portugheze dupa care noi sa zicem..aaaa…ne-am razgandit cumparam Gripen, 24 de bucati la 1,3 miliarde de dolari noi

  7. Si eu as vrea ca si ungurii si bulgarii sa ia 9-12 bucati portugheze, dupa care sa luam noi 24 de avioane noi, cu offset. Ar fi prea frumos 🙂

  8. Dar am o nelamurire… pe ai nostri ii mai inteleg, dar pe bulgari si mai ales pe unguri ce i-a apucat?! Or fi alea portugheze de fapt F16V-uri si se da si offset ?!

    • Nu cred ca ungurii vor sa isi cumpere F16 SH cand au Gripenul C/D si la o adica isi mai trag cateva Gripane NG, pentru care mai primesc si offset pe masura.

      • Ungurii au probleme economice mari, asa ca nu isi permit luxul sa cumpere vechiturile alea de F16, doar ca sa isi imbogateasca parcul aerian.

    • nu i-a apucat pe unguri, Tapalaga a incurcat, a vrut sa zica Bulgaria. Mai jos a zis corect.

      dar portughezul ala e salesman clasic – „vedeti ca daca nu va grabiti v-o iau bulgarii inainte… ca sunt mai avansati, etc.”

      i-auzi nene ce bataie e pe portughezele alea – cum se face ca din 2006 de cand le-au scos la vanzare nu a intrebat nimeni iar acum se inghesuie lumea ele? o prostie.

      670 milioane euro (800 milioane dolari) pe 12 avioane din 1983 – e o afacere care nu trebuie ratata…

  9. Oameni buni, trebuie sa fim macar putin bucurosi!
    De ce?
    Pai, de bine de rau, ceea ce discutam noi pe bloguri si insistam de cativa ani referitor la posibilitatea si necesitatea programelor de offset a scapat in media cu adevarat importanta.
    S-a pomenit la B1 si la TVR la Ora de business si ziarele incep sa fie mai atente cand pun problema unor asemenea achizitii.
    Asta inseamna ca au inceput sa mai fie si alti oameni atenti la acest subiect si intrebarile puse direct unui ministru vor face macar consilierii de imagine sa se gandeasca ceva mai atenti la ceea ce ii spun unui politician.
    Chiar daca au „scapat” cu F16 in tara, aceasta o sa fie „munitie” politica la primul incident.
    Ministrii vor trebui sa inceapa sa se gandeasca o idee mai atent decat ceea ce faceau inainte cand taiau si spanzurau cum aveau ei chef.

    Cred ca in 10 ani o sa mai fie inca o imbunatatire si peste inca 15 ani o sa …. fiu la pensie si o sa votez pentru aia care-mi dau galetuse sau promit ca-mi maresc pensia.

    • Eu nu cred ca se face afacerea asta cu portughezii – mi se pare prea trasa de par inainte de alegeri.

      Pare ceva de genul, hai sa ne dam bine cu americanii si portughezii ca sa ramanem la putere. ei au descoperit ca nu conteaza cum voteaza lumea – conteaza pe cine vor aia la putere in Romania si atunci pe asta se duce batalia electorala.

      Voturile – ca ia USL 60% sau 49% – au prea putina importanta. In parlamentul ales in 2008, USL actual avea peste 65% – dar asta nu l-a impiedicat pe Basescu sa il puna pe Boc. Nu e complicat in Romania sa negociezi dupa alegeri si sa cumperi parlamentari – mai toti au si dosare penale, nici nu trebuie sa dai prea multi bani daca esti Basescu.

      Am impresia ca si Ponta se oferise sa treaca la UNPR in 2009 dar nu l-a mai primit Basescu ca isi facuse deja numarul – trebuia sa mai ramana si ceva opozitie in parlament, ca nu dadea bine daca treceau chiar toti la putere. Asa ca avioanele portugheze sunt vazute ca un tribut platit de tara ca occidentalii sa ajute USL sa ajunga la putere.

      Partea mai proasta pentru USL-isti e ca ei nu stiu ce promit ceilalti – poate Basescu le zice la aia ca le da dublu sau mai mult – 2 sau 3 miliarde – si tot asa. Exact ca pe vremea otomana cand boierii romani se duelau in promisiuni la Stambul – cu acelasi rezultat ca si atunci – tributuri din ce in ce mai mari, saracirea romanilor, etc. Cand ajungea cutitul la os, mai aparea cate un Tepes, Stefan cel Mare si facea o renegociere.

      • Nu ai remarcat textele : peste 5 ani vor venii avioanele ….. e nevoie de infrastructura si instructie piloti …. rahat pe bat , asa vorbesc de parca acest tip de aparat e inca in cercetare si e nevoie de inca 5 ani sa fie puse toata la punct , ” Dinica : un turnator nenorocit”

    • Daca s-a pomenit la B1 …problema-i rezolvata. :))

  10. EADS şi BAE Systems nu mai fuzionează, renunţând astfel la o tranzacţie estimată la 45 miliarde de dolari.

    http://www.ziuaveche.ro/business-2/economic/eads-si-bae-systems-nu-mai-fuzioneaza-125662.html
    EADS si BAE Systems nu mai fuzioneaza
    Deşi ar fi putut realiza astfel cea mai mare companie de inginerie aerospaţială şi apărare din lume, cele două firme au ţinut cont de opoziţia guvernelor europene implicate în proces, transmite Mediafax. “Discuţiile cu guvernele relevante nu au ajuns într-un punct unde ambele companii să poată prezenta câştigurile şi planurile detaliate de afaceri pentru această fuziune“, se arată într-un comunicat transmis miercuri de grupul britanic BAE Systems, citat de Bloomberg. Fuziunea celor două grupuri europene ar fi creat o companie capabilă si rivalizeze umăr la umăr cu gigantul american Boeing.

    Eşecul proiectului subliniază divergenţele dintre guvernele europene, Germania încercând să menţină un echilibru de putere în raport cu Franţa şi Marea Britanie. BAE Systems pierde astfel accesul la operaţiunile de inginerie aeronautică civilă de care are nevoie într-o perioadă de austeritate, cu bugete tot mai modeste alocate apărării, în timp ce EADS bifează încă un eşec în încercarea de a combina sub aceeaşi umbrelă industriile aerospaţiale ale celor mai mari trei economii europene.

    Fuziunea nu ar fi fost o certitudine nici după depăşirea negocierilor cu guvernele europene: EADS şi BAE Systems ar fi avut nevoie ulterior de avizul acţionarilor şi de binecuvântarea SUA, care derulează proiecte importante de apărare cu grupul britanic. Acţionarii şi investitorii de pe burse s-au arătat încă din start nemulţumiţi de intenţia celor două grupuri de a fuziona. Acţiunile EADS au coborât cu peste 11% din 12 septembrie, când planurile companiilor au devenit publice. Miercuri, după blocarea discuţiilor, titlurile companiei au avansat cu 1,15%. BAE Systems a pierdut 2,9% pe bursa de la Londra după ce a făcut publică intenţia de a fuziona cu EADS.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *