CV-16 Liaoning

china-aircraft-carrier-sea-trials-310x206

Primul portavion al Chinei s-a intors in portul sau de baza – Qingdao –dupa un voiaj de instructie de 37 de zile in Marea Chinei de Sud. Portavionul, impreuna cu grupul sau de escorta, a efectuat exercitii complexe care au inclus aviatia ambarcata, navele din grup si submarine.

Aceasta este prima oara cand portavionul chinezesc CV-16 iese in larg in formatie completa pentru o perioada mai lunga. Astfel Liaoning a fost escortat de doua distrugatoare Type 051C – Shenyang si Shijiazhuang si doua fregate Type 054A – Yantai si Weifang, carora li s-au alaturat nave de de aprovizionare si cel putin un submarin.

Aceasta iesire prelungita pe mare are la baza mai multe scopuri: omogenizarea grupului de lupta, dezvoltarea abilitatii navelor de a lupta impreuna, pregatirea personalului, etc, fiind de fapt o iesire din care marina chineza invata inca cum se foloseste un portavion. Astfel este iminenta intrarea in productie de serie a avionului care fi operat de la bordul lui Liaoning si anume J-15 Flayng Shark, avion care era insa o gramada de probleme, fiind criticat chiar si de catre presa din China.

Necazul este ca daca aeronava decoleza cu rezervoarele pline de combustibil nu mai poate lua la bord decat maximum 2 tone de armament, desi J-15 are capacitatea sa trasporte mult peste aceasta limita. Ori acest lucru este foarte grav, necesitand un numar foarte mare de avioane J-15 pentru executarea unei misiuni simple. Astfel avionul poate lua la bord 2 racheta anti-nava YJ-83K si doua rachete aer-aer in IR PL-8, dar nu are capacitatea de a ambarca si rachete aer-aer cu raza medie de tip PL-12, datorita limtarilor la decolare de pe portavion.

Asadar aceleasi probleme pe care le aveau si rusii cu al lor Su-33, care desi avea capacitatea sa trasporte peste 10 tone de armament, datorita modului de decolare de pe portavioanele rusesti cu rampa era limitat la cateva rachete cu raza scurta si medie, avand si raza semnificativ mai scurta. Pe viitoarele portavioane chinezesti aceste neajunsuri vor fi rezolvate prin montarea de catapulte, dar deocamdata J-15 si Liaoning se vor descurca cum vor putea.

Este putin probabil ca CV-16 sa fie altceva decat ceea ce chinezii de altfel au si spus ca este: o nava scoala atat pentru pregatirea personalului cat mai ales pentru invatarea folosirii unui portavion in cadrul unei flote, iar cu aceasta ocazie industria chineza are ocazia sa-si dezvolte si sa-si „slefuiasca” capacitatea de a produce o tehnica de lupta care sa poate fi operata la bordul unei astfel de nave.

Pana cand portavioanele chineze vor insemna cu adevarat ceva in lumea marinelor militare vom mai avea de asteptat, dar de incercat incearca si pana la urma in mod sigur vor avea atat grupuri de lupta cat si o aviatie navalizata de buna claitate.

 GeorgeGMT

 

 

16 comentarii:

    • Pe cine mai intereseaza ce spune zaludul ala de ponta? Un vai de el…

      • @George GMT

        „Pe cine mai intereseaza ce spune zaludul ala de ponta? Un vai de el…”

        Ai sa razi, dar intereseaza pe foarte multa lume 🙂

        Pe americani, pe UiEisti, pe rusi, pe ciainizi…

        Retardul ala e Prim-Ministrul Romaniei, votat de milioane, pus de Parlament etc.

        Ce mesaj crezi ca a transmis cand pur si simplu a fugit din tara ca sa nu se intalneasca cu trimisul Inaltei Porti?

        In limbaj diplomatic ce mesaj mai clar decat atat a trimis actuala clasa politica dominanta AKA PSD si seful executivului, orientarea mi se pare clara 🙂

        Ce tara cu ce situatie de rahat…cu un presedinte care e bot in bot cu americanii si cu un guvern la care primul ministru isi inchide biroul si le intoarce spatele cand vin aia la discutii…

        Nu e bine in ue cu prostii d’astea gen justitie (ce crezi ca nastase la racoare nu i-a zguduit pe aia din parlament? oricare dintre ei pot ajunge acolo si nu e bine).

        Basecu se retrage la pensie, tonta si pesedeu raman la putere.

        Asa ca orientarea e posibil sau probabil sa se schimbe.

        Americanii oricum ne-au perceput cu fundu’ in doo luntri si ne-au tratat cu neincredere si n-au prea pus mare baza in noi, de aici si marea inarmareala romaneasca din ultimii ani.

        Parerea mea.

        Ca tot aberam pe teme militare, mai visati arme sofisticate de la americani 🙂

    • Am vazut emisiunea, taratura aia de „jurnalist” a mancat cateva cuvinte esentiale…………..a spus ca trebuie sa avem cat mai multi parteneri si ca nu e nimic gresit in asta ca si EU are parteneriat cu China, Germania cu Rusia etc si era vorba de parteneriate economice in primu’ rand….aduna-ti informatiile din 1000 de locuri inainte sa iti faci o parere finala…

    • @Robi

      Clar! Numai Elena „Nutzi” Lupesco presedinte si Basecsu premier pana la adanci batraneti ne tin pe axa binelui…. 🙂

    • Ponta e un inconștient, Antonescu e dus rău, iar Băsescu e un cinic. Iar trustul Intact e un fel de Fox News de România, marginal mai utili decât OTV. Revenind la subiectul știrii, ca sa avem parteneriat cu Rusia și China avem nevoie de interesul Rusiei și Chinei în primul rând. Iar interesul acestor 2 țări este minim în clipa de față. Mârlăniile din politicul + presa din România, care-i fac pe Americani + UE să ne privească cu scepticism, sunt bine cunoscute și la Moscova + Beijing. Să nu aibă Ponta impresia ca Rușilor și Chinezilor le dă bine unde le-a ieșit cu virgulă Americanilor și UE.

  1. Revenind la subiect…DACA ar fi folositor, daca ar avea sens, sa plimbam avioane prin flegma numita Marea Neagra, nu am putea face ceva gen fregata, dubla latime si pe una din jumatati sa fie „pista”, si pe avioane un fel de propulsoare (1, 2..eu stiu..) cum folosesc pe rachetele de la NASA si pe drone pentru „sprint” la plecare (care sa fie lasate cand avionu’ este in aer desigur) ?

    Suna S.F la banii nostrii..da totusi… 🙂

    • Adica ceva de genul asta: http://en.wikipedia.org/wiki/UVX_Combatant
      😀 Daca tot luam prostii britanice macar am putea sa luam unele SF nu istorice.

    • Tu deja vorbesti de un catamaran pe „shasiurile” 22-urilor, cu puntea prelungita. Asta asa, ca discutie, pentru ca in Marea Neagra exista deja un portavion – peninsula Crimeea – si nu e loc de al doilea.
      Oricum, cred ca ar arata haios.
      Una din fregate ramane in configuratia actuala (aproape) plus un centru de coordonare a zborurilor, decolarea / aterizarea pe platforma dintre fregate (2 sau 3 punti) si lifturile + hangarele in cealalta nava (care-si pastreaza doar sistemele de propulsie si guvernare (directie).
      Cred ca-mi iau flexul si dau o raita pe la dana zero :-))))))

      • Eroule,

        Daca-ti iei flexul si dai o raita pe la dana zero, taie tot ce prinzi in bucatele mici si trimite-le la Galati, sa aiba si amaratii aia de lucru. Ca ti-am povestit cu rachetele over-the-horizon, sujimarinu’, Pumele Navale si doctrina de aparare 🙂
        Sunt nave tinute dezarmate care numa’ consuma resurse si nu crezca le vor pune vreodata ceva dintzi care sa sperie pe cineva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *