“Dintii” lui Liaoning

La sfarsitul lunii august, ziarul chinezesc de limba engleza – Shanghai Morning Post– ne-a informat despre mixul de aeronave pe care chinezii au de gand sa-l imbarce la bordul primului lor portavion.

Conform cu ziarul chinez, Liaoning va fi “casa” a 36 de aparate de zbor, astfel:

  • 24 Shenyang J-15 Flying Shark
  • 6 elicoptere anti-submarin Changhe Z-18F
  • 4 elicoptere de tip “radar zburator”, pentru avertizare timpurie, Changhe Z-18J
  • 2 elicoptere de cautare-salvare Harbin Z-9C

Lista de mai sus are la baza opiniile colonelului Cao Dongwei de la  People’s Liberation Army Naval Research Institute. In acelasi timp analistii militari europeni spun ca acest mix de aeronave nu este ceva iesit din comun, structura corpului aerian avand similitudini serioase cu corpul aerian de la bordul portavioanelor sovietice.

De asemenea se poate observa ca intregul sistem de lupta: portavion + grup aerian, este de origine straina. Portavionul este sovietic, elicopterele sunt  modele Eurocopter modificate, iar J-15  are la baza proiectul sovietic Su-33.

Chiar si filosofia de folosire a portavionului se aseamana cu cea sovietica, astfel grupul aerian este destul de bine echilibrat intre aeronave de lupta (ofensive/defensive) si aeronave pentru suportul misiunilor. De asemenea este foarte probabil ca portavionul, odata iesit in larg, sa fie sustinut de avioane pentru supraveghere radar cu raza lunga de tip Shaanxi Y-8 si avioane de patrulare maritime si ASW cu raza lunga Tupolev Tu-154 ASW.

Tragand linie si facand socotelile, China mai are mult pana cand sa poata trimite pe mare un grup de lupta, 100% operational, avand in mijlocul sau un portavion. Deocamdata chinezilor le-ar trebui imediat un avion de transport care sa poata fi folosit pe mare, avion, similar C-2 Greyhound american si care deocamdata le lipseste, dar in acelasi timp nu trebuie sa vedem o echivalenta perfecta intre rolul pe care il joaca un battlegroup american si o grupare navala chinezeasca cu Liaoning in centru. Pentru macar o vreme este posibil ca portavionul chinezesc sa fie tinut destul de aproape de tarmul propriu (pe model si tactica sovietica) si este foarte improbabil sa fie trimis spre coasta Hawai-ului…

GeorgeGMT

 

2 comentarii:

  1. A nu il vor trimite pana in Hawai ..
    Destinatia sa este mult mai domestica – zona apropiata .. grupul ala de insjule la E de China … inseule alea in arc de cer care pot si f bine si „diguri” in calea navelor chinezesti (fie ele si de transport chiloti cusuti in China sa nu mai zic de petroliere venind din Africa de E!)
    Ca pana acu Chian a preferat conexiunile terestre chiar daca m mult mai scumpe .. numa sa nu intre in raza actiunii dior4ecte americane … a executa un impecabiltaras diplomatic ocolind cu grija toate „interesele legitime” occidentale si bagandu-se dopar in zonele „abandonate” de vestici ..
    Da acu e timpul sa se pregateasca si naval .. mai ales ca „discretia” ei nu mai este „apreciata” ….

  2. N-au reusit rusii sa-si faca un portavion operabil timp de 70 de ani, nu o sa mearga nici chinezaria furluata de la rusi.In primul rind, KUB-ul e prea greu, la apuntare in principal.J-15-le e derivat din Su-33, ‘inaintasul’ KUB-ului pe kuznetzoave, e si mai criminal, de au renuntat la el si rusii. Asa ca leul chinezesc sperie, eventual, Vietnamul sau Bangladeshul…
    Ce vine bine din urma – DDH-urile japoneze, care atit asteapta, navalizarea F-35-ului.
    Cind or iesi din baza Kure 4 DDH-uri… s-au dus pe copca Kurilele Sahalinul si Kamceatka, cu tot cu Fokino, Avacha si ‘bolovanul mare’ al flotei rusesti din Pacific…
    Mai un an, maximum doi…
    http://en.wikipedia.org/wiki/Izumo-class_helicopter_destroyer
    Au destule japonejii sa le-o traga rusilor…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *