EA-18G si virusii de pe net

descărcare

La doar patru ani dupa ce a intrat in dotarea Marinei, EA-18 Glower merge la stilist! Astfel toate avioanele vor fi modernizate in sensul instalarii unor dipozitive care sa permita oricarui Glower sa trimita si sa primeasca informatii in timp real de la alt avion similar, sau de la oricare alt avion cu care opereza in respectiva misune, incluzand aici si radarele zburatore, E-2 sau E-3 AWACS.

Noua capabilitate se numeste JTIDS (Joint Tactical Information Data System) si a fost dezvoltata de catre US Air Forces. De fapt se afla in dezvoltare de peste 30 de ani, dar rezultatele palpabile au aparut abia in ultimii zece ani. In principiu JTIDS este un sistem care permite oricarui pilot sa vada si sa  foloseasca in timp real informatii si date colectate de alt aparat. Diferenta dintre acest sistem si altele asemanatoare este data de viteza foarte mare a trasferului de date si de faptul ca un numar semnificativ de avioane, practic nelimitat, pot face schimb de date instantaneu.

Iar aceasta noua capabilitate pare a fi cu adevarat revolutionara. Astfel in timpul testelor pilotii care detineau JTIDS au avut o rata de doborarea a avionelor “inamice” de 4:1 in defavoare pilotilor care nu aveau acest sistem. Asa ca adoptarea lui si de catre Marina are ca scop atat cresterea gradului de integrare a proprilor avioane si a eficientei acestora, cat si interoperabilitatea cu avioanele Aviatiei.

JTIDS este in esenta un “Internet militar” care are, pe langa mari avanataje, si cateva mici neajunsuri, potential periculoase. Astfel pe langa probleme tehnice normale, cum ar fi rezistenta la bruiajul inamic, s-a incercat ca si pretul sa fie unul cat mai permisiv. Asa ca americanii, cu toate problemele tehnice si financiare din prezent,  vor ca majoritatea avioanelor Marinei si Aviatiei sa detina acest sistem pana in 2020, numai ca, la fel ca orice alta retea si acesta poate fi atacata din exterior, poate fi virusata, asadar securitatea retelei este daca vreti Calcaiul lui Ahile, insa specialistii americanii sunt optimisti in aceasta privinta.

images

Revenind acum la EA-18 G trebuie sa spunem ca prima iesire in “lume” a avionului a avut loc in conflictul din Libia. Desi Growlerul era mult prea avansat pentru acel conflict, capacitatea de razboi electronic a avionului este cu adevarat remarcabila. EA-18G detine containerul ALQ-99 pentru bruierea radarelor inamice, radarul AESA APG-79 care are si el capacitatea de bruiaj, la fel ca si pe aceea de a “praji” diferite componente.

EA-18G va inlocui in timp aparatele  EA-6B, care ofera astazi protectie impotriva radarelor inamice. In acelasi timp EF-110 avion dedicat razboiului electronic a fost retras de catre Marina inca din 1998, odata ce a fost clar ca Glower va fi in dotare in cantitati suficiente si va avea o eficienta mult marita, dar mai ales ca vor fi suficiente, inainta ca EA-6B va fi retras din cauza epuizarii resursei.

Fata de “batranul” deja EA-6B, EA-18G are un echipaj de doar doi oameni si pe langa cele sase containere dedicate razboiului electronic mai poate trasporta in aceeasi misune si 2xAMRAAM plus 2xHARM, dar specialistii in aviatie spun ca Glower ar putea fi ultimul aparat, dedicat razboiului electronic, pilotat, viitorul in acest domeniu apartinand de acum incolo dronelor.

Primul EA-18G a fost livrat Marinei in 2007, iar pana la sfarsitul anului 2013 vor fi disponibile 52 de astfel de avioane, urmand ca restul de 30 sa fie livrate, intr-o cadenta de 5 bucati pe an, in anii urmatori.

In viitor atat Marina cat si puscasii marinii au in vedere dezvoltarea de variante pentru razboiul electronic pe F-35 sau drone. Pretul unui EA-18G este de aproximativ 105 milioane de dolari.

 Strategypage

GeorgeGMT

 

4 comentarii:

  1. Care EF-110? Poate EF-111. Da ala nu era al marinei ci al Air Force si odata cu retragerea lui toata responsabilitatea in razboiul electronic a trecut la Marina si Marines, varianta de razboi electronic al lui B-52, EB-52 neprimind finantare.

  2. De ce nu ne -au donat si noua niste EA-6B ,americanii ?macar unul… de ziua AVIATEI SA defilam cu el..? Ar fi fost problelme de mentenanta sa nu il putem intretine, ora prea scumpa de zbor.. SAU americanii nu ne sunt prieteni prea „APROPIATI” ?!

    • Pentru simplul fapt ca tot ce exista este folosit de US Navy si USMC, iar ceea ce nu va mai fi folosit de US Navy va fi canibalizat de USMC ca sa-ti mentina flota actuala. Doi la mana, legislatia in vigoare stipuleaza ca o mare parte din tehnologie (cum ar fi containerele de bruiaj) nu poate fi exploatata decat de cele ” cinci perechi de ochi”- Australia, Canada, UK, Noua Zeelanda si US..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *