Eurofighter Typhoon si viitorul SCAF sau paradoxul bunicului

Desi nu par a avea vreo legatura, cele doua avioane sunt de fapt suficient de strans inrudite incat sa provoace ingrijorare in Germania si asta dintr-un punct de vedere mult mai putin luat in considerare atunci cand discutam despre dotarea cu avioane de lupta.

Nemtii se tem ca daca “omoram” bunicul prea repede nepotul nu se va mai naste, sau macar ca va avea un alt tata…

Necazul germanilor vine din lipsa de comenzi pentru EF 2000, un aparat care nu s-a vandut deloc bine si a carui export n-a fost nici el spectaculos. Ultimul contract de export a fost semnat tocmai in 2017 si priveste doar 24 de aparate pentru Qatar. De atunci incoace nimic la orizont.

In privinta vanzarilor pe piata interna, catre cele patru natiuni partenere in program, Italia nu va merge mai departe cu Tranche 4 (a optat pentru F 35 si programul Tempest), britanicii isi vor moderniza aparatele avute deja in dotare cu radare AESA, o avionica noua in programul Medulla etc, dar Londra nu va achizitiona noi aparate ci isi va moderniza actuala flota de Eurofighter Tranche 2/3 si trage tare pentru viitorul Tempest.

Germania merge mai departe cu Tranche 4 alaturi de Spania. In cazul Berlinului, in cadrul programului “Quadriga”, s-au comandat deja 38 de aparate T 4 si exista aprobarea parlamentului pentru inca 15 unitati destinate razboiului electronic – Eurofighter ECR, necesare pentru inlocuirea avioanelor Tornado ECR, asta fara legatura cu achizitia avioanelor F 35A. Dar deocamdata contractul este semnat doar pentru cele 38 de unitati care vor fi livrate intre 2025 si 2030.

Spania a comandat si ea ferm 20 de EF 2000, in cadrul programului “Halcón” si exista intentia, deja aprobata de guvern, pentru inca 25 de aparate, dar deocamdata nu s-a semnat nimic.

Dpdv al unor potentiale piete de export, in acest moment exista o singura cerere si vine din partea sauditilor cu 48 de aparate, dar Germania a blocat contractul.

Si aici incepe de fapt discutia noastra pentru ca domnul Michael Schoellhorn, director general al Airbus Defense & Space si presedinte al asociatiei industriei aerospatiale germane – BDLI, trage un semnal de alarma in privinta pierderii capacitatii de productie si mai ales de dezvoltare in domeniul extrem de sensibil al acestei industrii.

Semnalul de alarma are la baza un studiu al companiei PricewaterhouseCoopers (PwC) care arata ca mentinerea in productie a Eurofighter Typhoon, si al dezvoltarii lui, implica 25 de mii de slujbe inalt calificate si peste 120 de companii care livreaza componentele necesare.

Conform cu actualele contracte semnate productia EF 2000 ar trebui sa inceteze in jurul anului 2030, chiar daca in mod optimist Spania va semna si pentru cele 25 de Eurofighter suplimentare. Programul SCAF, in care Germania este de asemenea partenera alaturi de Franta si Spania, ar urma (tot la modul optimist) sa aduca pe piata viitorul aparat european de generatia a VI in anul 2040, ori aici apare o “gaura negara” de zece ani, intre ultimul EF 2000 produs – 2030 si primul SCAF produs – 2040, la care se adauga faptul ca daca dezvoltarea pentru Tranche 5 nu va fi finantata se va pierde pasul cu dezvoltarea tehnologiei de ultima ora, se va ramane in urma, plus forta de munca extrem de inalt calificata care, evident, va migra catre alte sectoare.

Intrebare este cum va reusi industria germana de profil sa mentina forta de munca calificata, sa nu ramana in urma dpdv al cercetarii si dezvoltarii?

Singura solutie vizibila – in studiul celor de la PwC – ar fi ca guvernele german si spaniol sa puna bani pentru dezvoltarea Tranche 5 si sa cumpere un numar rezonabil de noi aparate. Rezonabil din punct de vedere al mentinerii industriei nu si al nevoilor celor doua tari. Astfel, Germania ar trebui sa cumpere cel putin 100 de aparate, Spania macar 25, dar in cazul Germaniei numarul este neverosimil de mare daca tinem cont de cerintele fortelor sale aeriene.

Si evident ca nu ar fi doar vorba de achizitia in sine ci si de fondurile necesare dezvoltarii noii Tranche 5, adica bani necesari pentru ca industria germana sa nu ramana in urma cu dezvoltarea in industria aeronautica si sa fie capabila sa tina pasul cu dezvoltarea in varii domenii interconectate cu industria aviatiei militare. Pentru ca daca ramai in urma ajungi sa cumperi de pe raftul altora. O dilema extrem de dificila si de unde putem remarca cat de bine face unei economii exportul.

Francezii pe de alta parte, nu au aceaste preocupari si Rafale F 5 [care va include cel mai probabil si capacitatea de a controla drone (pe baza programului nEUROn),  – “loyal wingman” ] este deja luat in calcul si prins pentru finantare in intervalul 2024-2030 si in acelasi timp avionul francezilor are comenzi mari la export, astfel incat industria aerospatiala franceza va face avea probabil o tranzitie mult mai lina de la Rafale la SCAF – avand de lucru mult timp de acum incolo, in timp ce germanii trebuie sa gaseasca o solutie daca nu doresc ca viitorul SCAF sa le vina sub forma de kituri gata de asamblat de pe malul stang al Rinului.

GeorgeGMT

32 de comentarii:

  1. Nici francezii nici nemtii nu au incredere in FCAS/SCAF. Au pierdut 1 deceniu prin incapabilitatea de a lua decizii si de a se pune de acord pe cerintele programului.

    7
  2. deocamdata sa vedem cum o sa arate Europa in 2040. Altfel, probabil ca teutonii vor lua direct din raft de la americani iar francii vor upgrada la nesfarsit Rafale. Bani de un gen6 facut de unii singuri sigur nu vor avea,iar nationalismul care urla in ei nu le va permite achizitia unui avion non francez. Britii,macaronarii si vikingii vor mima un timp colaborarea si apoi se vor inscrie pe listele de asteptare ptr NGAD ul murican.Dar,repet sa vedem cum vor arata hartile peste 15 ani. Poate UE va deveni o singura tara extrem de puternica sau poate se va faramita, Poate polacii vor deveni no1 in cartier. Orice este posibil.

    6
  3. E pacat sa fie lasat sa moara pasaroiul asta! Un vanator superb, chiar daca scump. Daca il ai, inamicul isi face altfel socotelile. Probabil nu pentru Romania, dar bogatii Europei nu vad de ce l-ar abandona. Pana scot pe portile uzinelor acele pasari mitice, astea trebuiesc inmultite.

    7
  4. O comanda de 100 de bucăți plătite de Uniunea Europeană ar ajuta și producatorul și Ucraina. Un ajutor de câteva j de miliarde bune pt Ucraina. Europa își permite. Mai putin își permite ca Rusia sa se extindă spre vest, atunci costurile cu apărarea ar fi mult mai mari.

    9
    • „100 de bucăți plătite de Uniunea Europeană ” – Orban ar bloca decizia, la fel ca intrarea Suediei in NATO, pentru ca „nu vede de ce ar fi necesar”.

      8
  5. ? Un gheseft bun pt Romania, aveti sanse de reducere si ……un avion nou, nu o vechitura ?

    8
    • La cat costa sa-l operezi, v-a ramane piesa de muzeu. Il vedem zburand doar pe la parade. Mai bine NU. Frumos dar nu-i pe posnarul nostru!

      5
    • https://monitorulapararii.ro/mapn-demareaza-un-plan-de-inzestrare-de-10-miliarde-de-euro-1-49823

      Armata se dotează cu 41 sisteme de rachete antiaeriene cu rază mică şi foarte mică de acţiune

      Astfel, MApN vrea să se doteze cu 41 sisteme de rachete cu rază mică şi foarte mică (SHORAD-VSHORAD) în valoare de 4,2 miliarde de euro, în felul următor: 16 sisteme integrate de rachete antiaeriene SHORAD-VSHORAD pentru Forţele Aeriene şi 9 sisteme SHORAD şi 16 VSHORAD pentru Forţele Terestre. Valoarea totală a programului este estimată la 4,2 miliarde de euro.

      În etapa I, care va fi iniţiată în 2023, pe o perioadă de 8 ani, estimată la 2,1 miliarde euro, vor fi achiziţionate 6 sisteme SHORAD – VSHORAD pentru Forţele Aeriene şi 6 sisteme SHORAD, respectiv VSHORAD, pentru Forţele Terestre.

      deci achizitia de avioane ce viseaza unii nu are bani Roaf

      6
      • Abia astept sa vad contractele astea semnate. Cu 7 Patriot, Hawk cu radar modern si atatea sisteme SHORAD si VSHORAD plus MANPADS, 48 F16 si tunurule Oerlikon, putem spune ca ne formam o aparare AA stratificata, moderna si foarte redutabila. Strategia pentru AA este una dintre cele mai rationale si mai bune alea armatei, chiar a tarii in general.

        19
      • M-am bucurat degeaba.
        Aprobarea e data de prin 2017 si nici pana acum nu s-a demarat licitatia. E doar cate o noua aprobare ceruta si data cu modificari ale numarului de sisteme dorite, asta aproape an de an, din 2017 pana acum.
        Cred ca o sa ne luam cu mainile de par cand vor aparea statisticile cu sumele cheltuite pt aparare anul acesta. Nu cred ca o sa sarim de 1.5%
        Programele principle asa cum erau stabilite in 2017
        https://www.cdep.ro/interpel/2017/i1516A.pdf

        • „6 sisteme SHORAD – VSHORAD pentru Forţele Aeriene”,cate doua sau cate 1 la Borcea, MK si Campia Turzii ca la anu sau alalalt an se termina modernizarile si o sa fie fara GBAD?

          2
          • Te mai mira ceva ?
            Sincer deja am ajuns sa ma astept la ce e mai rau. In cererea adresata parlamentului e scris ” etapa I, care va fi iniţiată în 2023 ” 2 lini mai sunt. au trecut deja 7 de cand au primit acceptul. Deja se apropie sarbatorile.

            • Plus ca am impresia ca daca nu se misca in astea 2 luni, la anul trebuie sa faca alta cerere si sa astepte alta aprobare. Inca cel putin alte 4-5 luni pierdute din start .
              Sper sa ma insel

          • 16 sisteme SHORAD/VSHORAD pt fortele aeriene.

      • RoAF ar mai avea bani sa extinda parcul de F-16, ca daca le iau pe alese in loturi mici ar putea sa coste si sub 100 mil. euro lotul, sa nu mai fie nevoie de aprobare prealabila in parlament.

        1
    • deloc, abia am intrat in programul F-35, iar F-16 inca nu e implementat in totalitate.

      Daca ar fi sa mai iau ceva, un al 3-lea model, ar fi poate F-15 modernizat la ultimul standard, o escadrila, nu mai mult.

      8
  6. Vasie Băcăuanul

    Pentru Dov: să-ți fie gura aurită, dar tare multe astre trebuie sa se alinieze ca să vedem noi EF. cu cocardă tricoloră.

    2
  7. Nemtzia ar trebui sa doneze 40-60 de aparate vechi către Ucraina și sa le inlocuiasca ci altele noi. In felucasta Ucraina chiar ar ajunge in 2024 sa controleze spatiul aerian si sa utilizeze F16 in misiuni de atac la sol. Cu muniții americane.
    Totuși e ceva de remarcat. Germania se preocupa azi (2023) de potențială criza din 2030-2040. În timp ce noi, pe meleaguri dâmbovițene, încă ne minunam ce prosti am fost acum 20 de ani și nu știm ce vom face mâine.

    15
  8. Nu stiu cat de pe bune e stirea asta

    https://breakingthenews.net/Article/Germany-to-reportedly-abandon-euro100B-fighter-jet-deal-with-France/60907589

    Germany is considering dropping out of a €100 billion fighter jet production project with France, The Times reported Wednesday.

    According to the report, the move would mean Germany potentially joining a rival program with the UK. As a nod to the British side, German Chancellor Olaf Scholz could lift a veto on delivering Eurofighter Typhoon aircraft to Saudi Arabia, which the UK considers a critical strategic priority.

    Daca vand EF sauditilor (nu stiu cate, si la ce pret) s-ar putea sa-i tina pe linia de plutire si sa aiba ceva bani de bagat in proiectul de „generatia 6”, desi surpriza (sau nu e neaparat surpriza) ar fi ca nemtii sa intre in proiectul cu britanicii, Tempest, si sa abandoneze SCAF cu francezii

    • Asta trebuiau sa faca de la inceput.

      Francezii oricum ar fi iesit din program dupa un timp, sa-si faca singuri avionul, sa-l poata vinde la export. Cu nemtii nu stii niciodata cand blocheaza exporturile.

      2
      • Plus ca francezii vor varianta navala.
        Sa vedem ce face Spania, posibil sa renunte si ei ca sa poata lua F-35 pentru portavionul lor, in situatia curenta e cam blocata de Franta cu SCAF

    • murdoch/times/make brexit great again

  9. Germanii nu prea au de ales, trebuie sa bage bani in continuare in Eurofighter daca doresc sa continue sa dezvolte tehnologia aferenta avioanelor de tipul asta..altfel vor cumpara de la americani, britanici sau francezi 🙂

    E nevoie de decizie si de disponibilitatea de a mai imparti…e clar ca italienii, nordicii si britanicii au luat o optiune, ar trebui discutat clar cu francezii iar daca nu raman spaniolii si s-ar putea incerca atragerea unor alte tari europene mai mici in program

    Typhoon-ul e un avion de vanatoare superb, cu Meteor practic n-ar rival in clasa lui pentru lupta aeriana si poate fi dezvoltat in continuare pentru alte roluri (EW, platforma de lansat rachete de croaziera), depinde insa de germani sa inteleaga sau sa aiba initiativa de a se intari militar semnificativ.

    1
  10. German air force chief Lt. Gen. Ingo Gerhartz wants to see faster progress in the fielding of new military drones than what the time line for the envisioned trinational Future Combat Air System can offer.
    https://www.defensenews.com/global/europe/2023/11/03/german-air-chief-urges-haste-in-fielding-strike-utility-drones/

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *