Rafale face cu ochiul sauditilor?

De ce?! Intrebarea nu are legatura cu calitatea multirolului francez ci cu politica de achizitii a Regatului Saudit in domeniul aviatiei, acolo unde aparatele americane sau de sorginte britanica sunt in dotare. Niciodata sauditii nu au cumparat avioane frantuzesti, dar nave de lupta au mai cumparat.

In prezent, sauditii opereaza aparate F 15C/SA, Eurofighter de pe linia britanica de productie si Panavia Tornado, tot via Regatul Unit.

Ryadul a dorit sa-si suplimenteze numarul de Eurofighter cu 48 de aparate via Londra dar Berlinul si-a folosit dreptul de veto si a blocat afacerea pe motiv de omucidere voluntara a ziaristului Jamal Khashoggi in 2018.

Acum aflam ca Arabia Saudita, intr-un mod foarte oficial, a cerut amanunte despre o posibila achizitie a 54 de aparate Rafale. Deocamdata discutam despre intrebari puse de arabi si raspunsuri date de francezi, nu exista o suma oficiala si nici un calendar de livrare, desi cu un an in urma, La Tribune ne informa ca sauditii iau in considerare o achizitie majora, undeva intre 100 si 200 de aparate Rafale.

Intre timp se pare ca lucrurile s-au mai linistit si se discuta doar despre trei escadrile pe model romanesc – 54 de unitati.

Dar nici acum lucrurile nu sunt tocmai clare, pentru ca francezii sunt patiti cu sauditi, teapa cu australienii nu a fost prima de acest fel. Spre sfarsitul aniilor “70, guvernul de la Ryad a negociat cu Franta pentru achizitia de avioane Mirage F1, israelienii s-au opus cat au putut unei astfel de dotari pentru Arabia Saudita, arabii au facut stanga-mprejur si au cumparat de la americani F 15. Francezii au ramas cu buza umflata si avioanele nevandute, spre marea bucurie a celor de la Boeing.

In actualul context geopolitic, Arabia Saudita & Prietenii (adica OPEC+) au refuzat cererea Washingtonului de a creste productia de titei, ba chiar au redus-o spre profunda nemultumire a Congresului American care fara zabava a si introdus o propunere legislativa prin care Regatul Saudit sa-si mai puna pofta in bat fata de armamentul american. Deocamdata legea respectiva n-a fost votata, dar daca va fi sauditii isi vor pune in bat si flota de F 15SA/C care va ramane fara piese de schimb, poate chiar fara tehnicieni, arme etc si nu-i lucru de saga ca dintr-o lovitura sa ramai fara 2/3 din fortele tale aeriene (Eurofighter+Tornado =150 unitati, F 15C+F 15SA =270 de avioane), plus ca sansa de a cumpara F 15EX dispare si ea treptat-treptat dincolo de orizont.

In aceste conditii, sauditii ori ca vor sa-si diversifice flota si optiunile, ori ca vor sa puna presiune pe americani, ori ca Rafale le face cu ochiul la modul cel mai sincer: le place aparatul si nu mai pot sa-si gandesca viitorul fara el. Ar mai fi si varianta interoperabilitatii cu Egiptul – 54 de aparate Rafale si Emiratele Unite – 80 de Rafale F 4 comandate

Intre timp Marea Britanie si Japonia nu au acceptat Arabia Saudita ca membru cu drepturi depline in programul Tempeast – „Global Combat Air Programme”.

Ramane acum de vazut care din cele trei variante este cea adevarata, daca sauditii chiar vor ajunge la un acord cu francezii, despre cate avioane discutam si mai ales care ar fi calendarul de livrare, atat timp cat Dassault tot aduna comenzi in ultima vreme si nimeni nu plateste avioanele acum si sa le primeasca atunci cand americanii vor avea primul zbor cu al lor, cel de-a sasea generatie.

Mai ramane si intrebarea daca arabii vor Rafale F 4 sau F 5, iar in conditiile de dupa 7 octombrie ramane de vazut si daca Parisul mai este dispus sa ia in considerare macar o astfel de cerere de oferta.

GeorgeGMT

28 de comentarii:

  1. Mai e varianta a4a, un pic mai spre rasarit. Se zice ca fratiorii mai mici din UAE vor sa cumpere, dupa trainerele L-15, si stealth ul J-35 de la chinezi. Vreo 50 de bucati. Destul de logic, ca nu prea are rost sa iti pregatesti pilotii de Rafale si F16 pe chinezarii. Poate le vin si astora idei, mai ales ca noului conducator, de l a căsăpit pe ziarist, nu ii prea plac constrangerile occidentale. Iar J-35(FC-31) tocmai a inceput testele de zbor cu armament.

    3
    • pai sa ia ca nu se bucura nimeni sa aiba arabetii pe mana F-35 🙂 le ajung cele de generatia 4+ ; sa ia „invizibile” chinezesti

      12
  2. Pe masura ce lumea se apropie cu pasi repezi de „al treilea razboi mondial” iar noi romanii privim apatic la ce se intampla in jurul nostru de parca am locui pe planeta Marte si ne-am uita la pamanteni cum se bat ca chiorii intre ei….se pune intrebarea stringenta ….oare noi nu ar trebui sa ne miscam un pic mai cu talent?!? Sa ne dam cu adevarat seama ca razboiul este la 800 metri de Romania ?!? Ce conteaza ca ai privilegii, pensii speciale, sinecuri la stat DACA statul poate sa nu mai existe ?!? Nu ar trebui sa devenim mai constienti ca este imperios necesar sa ne crestem substantial capacitatea de aparare a tarii ?!? Acum este momentul de a repune pe picioare intreaga industrie de aparare …de a face parteneriate cu oricare dintre aliatii nostri si de a investi, aduce pe linia de plutire si relua fabricarea de munitie , tancuri, tunuri, avioane de lupta elicoptere , drone, sisteme antidrona, de a cerceta si dezvolta arme laser (chiar daca mari si statice pt ca nu putem sa le miniaturizam suficient) care sa apere macar locatiile cu mare valoare cum ar fi aeroporturile, centrala nucleara, orasele mari ! Trebuie sa incercam sa discutam cu americani, cu suedezii, cu francezii pentru a lua licenta unui avion care sa il producem noi la Craiova , pentru a lua licenta unui elicopter care sa il producem noi ! Trebuie intr-un cuvant sa ne miscam mult mai cu talent …nu sa dormim in bocanci asteptand sa ni se dea „posmagi muieti ca nu ii putem mesteca singuri ” ! Haideti sa incercam sa ne trezim cat se mai poate !

    36
    • Cum așa? Nu avem cele mai mari garanții de securitate din istorie?

      10
    • eu zic ca nu ne-am miscat tocmai rau, cu Himars, Patriot si F-16 operationalizate in urmatorii ani. practic am plecat de la nimic…sunt limitari de bani peste tot nu numai la noi.

      23
      • Acestea erau oarecum suficiente pentru vremurile de amenintari la adresa pacii ….nu pentru vremurile de razboi deschis si bombardamente la 800 metri de Romania , nu pentru preludiul celui de al treilea razboi mondial (da norocul sa nu fie)! Ce inseamna 48 de avioane care inca nici nu au sosit toate in conditii de razboi ? Ce inseamna cateva himars ? Ce inseamna 50 ?!? de tancuri abrams ?!? Cate zile ne permit aceste dotari sa luptam ? Ne tin macar o saptamana de lupte ?!?

        19
        • Asa Cataline, mai zii ca zici bine! Mai zi-le o data si de productia de munitie. Aia cu care scrii pe pielea dusmanului crezul nostru si ratiunea de a continua sa existam pe meleagurile astea.

          11
          • Fabrica de munitii pentru toate armele cu care lupta armata romana …in subteran care sa reziste la bombardamente ! De preferat in subteranul Bucurestiului ….care sa permita continuarea luptei in caz de razboi …. Nu la suprafata care sa fie scoasa din joc la prima salva de rachete incasata !

            12
      • „… sunt limitari de bani peste tot nu numai la noi”

        Crizele nu pot decat sa se adanceasca. Luam acum tot ce se poate si platim cand lumea revine la normal. Platim pentru sansa de a prinde o lume normala… Nu ca aia ar veni curand…

        Oricum, fara propriile fabrici de pulberi si munitii (inclusiv rachete), nu avem nici un viitor.

        11
        • Asta cu nu stnt bani e vrajeala ieftina ! Tara are peste 60 de miliarde de $ rezerva BNR …la cel mai inalt nivel care a existat vreodata – poate sa scoata de acolo 10-15 miliarde …comandam acum armament de ele si ne descurcam cu o rezerva mai mica cum a am aviut si anii trecuti si ne-am descurcat destul de bine si atunci ! Poate sa creasca deficitul bugetar cu 2-3 % pt inzestrarea armatei …discutat cu UE si creditorii si explicat ca ii aparam pe ei pe banii nostrii deci ar face bine sa aprobe acest lucru !

          4
          • Cu scuzele de rigoare pentru off-topic:

            Rezerva internaţională: Scop
            – Onorarea plăţilor aferente obligaţiilor externe ale statului român
            – Asigurarea credibilităţii ţării, fluidizarea împrumuturilor externe, limitarea vulnerabilităţii externe (absorbţia şocurilor financiare adverse în perioade de criză sau în situaţia restrângerii accesului la pieţele internaţionale de capital)
            – Consolidarea credibilităţii politicii economice, a politicii monetare şi a celei de curs de schimb, inclusiv prin posibilitatea intervenţiei în sprijinul monedei naţionale
            – Acumularea de avuţii pentru generaţiile viitoare şi pentru a face faţă unor şocuri exogene neprevăzute

            Rezerva valutară (componenta a rezervei internationale alaturi de aur si rezerve minime obligatorii) : Utilizări
            – Rambursarea împrumuturilor externe contractate de statul român, a dobânzilor şi comisioanelor aferente
            – Onorarea obligaţiilor externe rezultate din garanţiile emise de Guvernul României
            – Participaţii ale statului român la organismele internaţionale
            – Alte plăţi efectuate cu scopul îndeplinirii unor obligaţii externe ale statului român
            – Plata comisioanelor şi spezelor aferente operaţiunilor specifice de administrare a rezervei
            – Rambursări de sume către băncile comerciale în limita rezervelor minime obligatorii deţinute de acestea în conformitate cu regulamentele BNR
            – Vânzarea de valută pe piaţa valutară interbancară
            Restricţii în utilizarea rezervei internaţionale
            – Potrivit Tratatului UE (art. 123) se interzice băncilor centrale ale statelor membre să acorde credite pe descoperit de cont sau orice alt tip de facilitate de credit:
             instituţiilor, organelor, oficiilor sau agenţiilor UE
             administraţiilor publice centrale, autorităţilor regionale sau locale
             celorlalte autorităţi publice, organisme sau întreprinderi publice din statele membre
            – Această interdicţie este inclusă şi în Statutului BNR, art. 7
            – Chiar dacă articolul 123 alineatul (1) din Tratat se referă în mod specific la „facilităţi de credit”, care implică obligaţia rambursării acelui credit, această interdicţie se aplică a fortiori şi altor forme de finanţare, scopul general al acestuia fiind disciplina finanţelor publice şi interzicerea finanţării sectorului public de către băncile centrale naţionale
            – BNR nu poate finanţa în mod direct deficitul bugetar
            – BNR nu poate acoperi cheltuielile administraţiei publice, indiferent dacă acestea sunt curente (de exemplu, plata pensiilor şi salariilor) sau de capital

            sursa: https://www.bnr.ro/DocumentInformation.aspx?idInfoClass=6885&idDocument=9010&directLink=1

            12
            • Cu la fel de multe scuze…. DACA Romania este cucerita in x zile pt ca nu poate rezista la razboi decat x zile ….unde ajunge acea rezerva valutara ? pe urma celuilalt tezaur tot la Moscova ?!? Apoi DACA avem banii deja ca sa platim imprumuturile ..de ce ne mai imprumutam ? Ne imprumutam si tinem banii la saltea ca sa le platim ?!? Care e logica , doar asa ca sa platim dobanzi ?!? Creditorii insisi ….nu apreciaza sa primeasca datoria oricare o fi ea mai tarziu ..DACAT sa nu o mai primeasca deloc inapoi daca tara este cucerita ?!?

              8
              • 1) Rezerva ramane acolo unde e, cel putin in mare parte. Nu vorbim aici de saci cu dolari sau euro stocati in subsolul BNR.
                2) Ne imprumutam ca sa finantam deifictul bugetar, scrie clar in primul post ca nu poti face asta din rezervele BNR.
                3) Creditorii insisi apreciaza sa le fie rambursata datoria la termen, altfel se numeste incapacitate de plata. Ca o paranteza, majoitatea creditorilor isi aigura creditele macar partial asa ca nu o sa ii intereseze daca tara este cucerita.

                Eu ma opresc aici cu subiectul; ai destule informatii ca sa intelegi de ce ideea lansata de tine este gresita. Daca vrei sa persisti mai departe cu ea, alegerea e a ta.

                19
        • „Oricum, fara propriile fabrici de pulberi si munitii (inclusiv rachete), nu avem nici un viitor.”

          Deschiderea de noi fronturi este foarte probabila, Ucraina deja sufera din cauza deschiderii frontului din Orientul Mijlociu (de fapt, situatia s-a schimbat dramatic pentru ei), in cazul nostru ar fi la fel daca am sta dupa altii sa ne furnizeze munitia necesara… Altfel ajungem la, „pe cai ca nu mai sunt gloante”!

    • Experienta de viata iti spune ca la fiecare conflict apar zvonuri cu al 3 – lea razboi mondial si tot felul de profeti ai apocalipsei. In toate cazurile de dupa WW2, nu s a adeverit. Te poti baza pe probabilitatea scazuta a unui conflict mondial? Nu. Armata a facut achizitii, bune, rele, putine – poate, dar e cert ca suntem in alta pozitie comparativ cu 5 ani in urma. Problema o vad la pregatirea populatiei… imi pare inexistenta. Iar in ceea ce ii priveste pe Sauditi, ei sunt in competitie acerba cu Iranul, ambii jucatori regionali, dar cu impact mare asupra lumii intregi. E normal sa se inarmeze si sa diversifice, mai ales ca au bani cacalau.

      8
      • ” Spre sfarsitul aniilor “70, guvernul de la Ryad a negociat cu Franta pentru achizitia de avioane Mirage F1, israelienii s-au opus cat au putut unei astfel de dotari pentru Arabia Saudita, arabii au facut stanga-mprejur si au cumparat de la americani F 15. Francezii au ramas cu buza umflata si avioanele nevandute, spre marea bucurie a celor de la Boeing.”
        Cred ca atunci mai clar la inceputul anilor ’80 ai secolului 20 francezii au vrut sa vanda sauditilor Dassault Mirage-4000. Insuccesul acestei afaceri a dus la stoparea, din pacate, a programului Mirage-4000. https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_4000 Nu shtiu daca sauditii au incercat sa achizitioneze si Dassault Mirage F-1?!
        Pe model Dacia-Renault ar fi mirific, dar scenariul este cam sf, daca francezii ar asambla si fabrica Dassault Rafale in Romania, cea ma indicata locatie ar fi Avioane Craiova. Dar asta ar presupune si o comanda ferma de macar 2 escadrile, 32 avioane pt ArmRo/FARo iar MAPN.Ro nici nu concepe avioane supersonice de lupta multirol bi-motoare pt ArmRo/FARo pt ca ie shcumpe dtpdv…lol!!!

    • Nu o să se mai facă nik în România cu industria de apărare pe model fabrici de stat. Sau dak o să se facă o să fie de calitate mediocră. Dak vrei ceva cu adevărat bun dă o șansă industriei private…

      2
    • Baietii destepti si cei cu pensii speciale detin conturi in Cayman si imobiliare in tari ca Brazilia si Republica Dominicana.

      Ii doare fix in c*r pe ei, daca arde Europa.

      7
    • Daca statul nu mai exista! Bine spus; esti doar un biet idealist, ca si mine de altfem. Noi avem principii, credem in ceva superior noua, statul, natiunea! Astia gandesc ca Ludovic al XVI lea: ” Statul sunt eu „. Dupa mine, potopul, ma doare la …

      2
  3. Sauditilor le fac cu ochii multe, eu ma intreb ce fac ei fara ajutorul vestului dupa ce termina munitiile…

    Au sute de avioane dar alea sunt depenente de asistenta occidentala, la fel va fi si cu Rafale-ul, care sa vedem cand le vor primi pentru ca linia aia de fabricatie pare cam incarata, mai ia timp si pregatirea pilotilor si a asistentei de la sol si nu in ultimul rand am vazut cat de bine opereaza sauditii armament occidental, sunt in stare sa-ti faca cea mai tare antireclama..

    4
  4. „Intre timp se pare ca lucrurile s-au mai linistit si se discuta doar despre trei escadrile pe model romanesc – 54 de unitati.”

    Suna bine… chiar foarte bine. Gata, le luam noi! Daca Ciolacu are de gand sa le refuze, trebuie batut-mar, din timp, cum facea Nastratin Hogea cu ale lui odrasle. Pana zice „Da, sa traiti!”.

    4
  5. Articol din Le Monde, agrementat de o poză a Rafale-lui luată de un fotograf român la baza aeriană… Borcea, pe 23 octombrie 2023 ?

    „”Vânzarea de Rafale către Arabia Saudită ar fi un succes implicit pentru avionul francez în competiția nemiloasă dintre traficanții de arme”.

    CRONICĂ
    Jean-Michel Bezat

    Regatul wahhabit, acuzat de încălcări ale drepturilor omului, ia în considerare cumpărarea a 54 de avioane de la Dassault Aviation, în condițiile în care nu a putut cumpăra 48 de Typhoon din cauza veto-ului german, potrivit lui Jean-Michel Bezat, jurnalist economic la Le Monde.
    Cumpărarea de către Arabia Saudită a avioanelor de luptă franceze ar fi o lovitură economică majoră pentru Dassault Aviation și o lovitură politică pentru Franța. Regatul wahhabit se gândește să cumpere 54 de Rafale și cere constructorului de avioane să facă o ofertă evaluată înainte de 10 noiembrie, a dezvăluit La Tribune Dimanche pe 22 octombrie, „discuțiile” fiind confirmate de ministrul forțelor armate, Sébastien Lecornu, fără alte detalii.

    La sfârșitul lunii august, directorul general al constructorului francez de avioane, care a trebuit să aștepte comanda egipteană (în 2015) înainte de a exporta primul său Rafale, s-a declarat încântat de faptul că a existat un „moment Rafale”. Eric Trappier se declară convins că acest avion omnirol (apărare aeriană, recunoaștere, descurajare nucleară, luptă anti-navă etc.) reprezintă o alternativă la avioanele americane și rusești. El a mers până într-acolo încât a acordat „prioritate” celei de-a cincea generații de Rafale, programată pentru 2030, relegând pe locul doi sistemul de luptă aeriană al viitorului, dezvoltat în Europa cu germanii de la Airbus Defence and Space și spaniolii de la Indra.

    O vânzare către Riyadh ar fi în primul rând un succes comercial. Nu la fel de important ca cele 80 de avioane achiziționate de Emiratele Arabe Unite, dar de aceeași amploare cu comenzile din partea Egiptului și a Indiei, care finalizează în prezent achiziționarea a 26 de avioane suplimentare. Bogată în petrodolari și cu un buget al apărării de 70 de miliarde de dolari (66 de miliarde de euro) în 2022, în creștere pentru prima dată din 2018, Arabia Saudită este al cincilea cumpărător de arme din lume.
    De asemenea, acest acord ar consolida alegerea strategică făcută de generalul de Gaulle la începutul celei de-a cincea Republici: un model de armată completă bazat pe o industrie capabilă să furnizeze aproape toate echipamentele sale. Deoarece producătorii nu pot trăi doar din comenzi naționale, acest lucru implică exporturi majore de echipamente militare. Rafale îndeplinește acest rol, cu 261 din cele 453 de comenzi livrate în străinătate, mai multe decât forțele aeriene și navale franceze.

    În cele din urmă, ar fi un succes politic al Parisului în fața Statelor Unite și, mai ales, a Europei. Forțele aeriene saudite sunt echipate cu Boeing F-15, Eurofighter Typhoons europene și Tornados britanice. Probabil că se va replia pe Rafale dacă nu va putea achiziționa 48 de Typhoon-uri din cauza veto-ului german. Sub presiunea Verzilor, care acuză Riadul de crime de război în Yemen, cancelarul Olaf Scholz a fost nevoit să se opună vânzării. Un succes implicit pentru avionul francez în competiția nemiloasă dintre traficanții de arme.”

    Tradus cu Deepl

    6
  6. Saudiții iau decizii politice in domeniul înarmării.
    De când au murit bătrânii care au condus regatul, ( și care se bazau 100% pe sculele americanos) diversificarea surselor militare e realitate.
    Dacă reușesc cu Rafale , am niste nedumeriri:
    – cite Rafale produce anual Franța ?
    – ca atare, in câți ani va onora contractele de export ținând cont că și numărul de Rafale din aviația franceza trebuie mărit consistent ? ( războiul din Ucraina învață)
    – e conștientă Franța că livrarea avioanelor către saudiți implica obligatoriu și un transfer de sute de tehnicieni capabili să întrețină aparatele ?
    Că clientul e extrem de slab calificat în întreținerea avioanelor ( și în general a tehnicii mai complexe)
    Nu degeaba mii de americani lucrează pentru asta in Arabia Saudită. Alături de englezi, nemți.
    Basca inclusiv un număr imprecizat de piloți pakistani zboară pe sculele cumpărate de saudiți.
    Recitând Coranul 5 ori pe zi, nu ajuta la zburat, întreținut aparatele și muniția aferentă.
    Întreb.

    15
  7. Pentru cei care întreabă despre capacitatea de livrare a lui Dassault a livra Rafale, articolul de mai jos, redactat de un reputat specialist aeronautic francez. Chiar dacă este din iunie 2023, este de actualitate.

    Actualmente, Dassault este la cadența 3 (adică 3 avioane pe lună) și asigură că poate trece ușor la 4 avioane pe lună. Atenție, anul francez are 11 luni, cu luna de concediu sfântă. Deci, actualmente se pot livra 44 Rafale pe an.
    Mai sunt în jur de 170 de aparate de livrat, deci o comandă dată astăzi poate avea primele livrări peste 4 ani. Doar dacă noi capacități de producție/asamblare sunt operaționale, acești termeni pot fi ameliorați.
    Mai departe, trebuiesc investiții mai ample, știu că au început construirea unei noi uzine în nordul Parisului.

    Cet despre mentenență, nu știu în ce măsură se poate asigura. Englezii de la BAe au 5000 de salariați în A.S, pentru Typhoon-urile și Tornado saudiene.

    „În pofida unei creșteri puternice a legii de programare militară (LPM) la 413 miliarde de euro (față de 295 de miliarde de euro pentru legea anterioară), Ministerul francez al Apărării a fost nevoit să amâne anumite programe, în special Rafale, fabricat de Dassault Aviation. Ca urmare, numărul țintă de Rafale pentru Forțele Aeriene franceze până în 2030 a fost redus de la 185 la 137 de Rafale. Până în 2030, 58 de noi Rafale (45 în cadrul viitorului LPM) vor fi livrate forțelor aeriene. În același timp, 17 Rafales vor fi scoase din flota Forțelor Aeriene pentru a fi exportate în Grecia și Croația.

    Eșalonarea livrărilor de Rafale către piloții forțelor aeriene se explică parțial prin costul bugetar suportat de Franța pentru a compensa cele 24 de aeronave retrase pentru Grecia (12 Rafale) și Croația (12). În cadrul unei audieri în fața Comisiei pentru afaceri externe și apărare a Senatului, directorul general al Dassault Aviation, Eric Trappier, a confirmat că „guvernul francez nu dorește să accelereze (livrarea de Rafale) din motive bugetare în sectorul avioanelor de luptă”. Cu toate acestea, el a ținut să precizeze că Dassault Aviation avea capacitatea de a livra Rafale „mai devreme”. „Dacă ar trebui să creștem rata de producție la 4 avioane (pe lună), am fi capabili să facem acest lucru”, a adăugat el.
    „În fabrica noastră din Lille, care se ocupă de piese primare, tot ce trebuie să facem este să accelerăm puțin mașinile, să angajăm mai mult personal și să aducem mai mulți subcontractanți să lucreze pentru noi și putem crește producția destul de ușor. Partea cea mai complicată este asamblarea finală, deoarece necesită suprafețe care trebuie planificate în avans. Dar nimic nu este imposibil. Avem spațiu la Mérignac și putem crește semnificativ ratele de producție și acolo”, a explicat Eric Trappier.

    Dassault Aviation se simte capabilă să crească producția, cu condiția „să avem un timp de execuție”. În special, pentru a se asigura că lanțul de subcontractare este în măsură să producă un astfel de efort, având în vedere că Rafale dă de lucru la peste 400 de companii franceze răspândite pe întreg teritoriul Franței. Subcontractorii noștri suferă foarte mult”, a comentat Eric Trappier. Există o creștere a cererii în toate sectoarele industriale. Întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) le este greu să recruteze. Aceste companii se confruntă cu o serie de dificultăți, printre care se numără și creșterea prețurilor la energie. Cu toate acestea, dacă ne planificăm din timp, vom fi capabili să ne extindem.
    Când a fost întrebat despre conceptul de economie de război, directorul general al Dassault a considerat că acesta nu se aplică companiei sale. „Vă spun foarte sincer, dacă trebuie să accelerez, știu cum să accelerez”. Ca dovadă a acestui lucru, Dassault Aviation livrează în prezent trei Rafale pe lună. Am crescut capacitatea liniilor noastre de producție Rafale de la mai puțin de un avion la trei pe lună”, a declarat el. Am fi preferat să vedem o netezire atunci când volumul de muncă era foarte scăzut, în urmă cu doi sau trei ani. Astăzi, volumul de lucru este în creștere, în parte datorită exporturilor și în parte datorită comenzilor franceze de un avion pe lună”.

    Dassault Aviation este în prezent în curs de a livra Franței așa-numita tranșă 4T2 (28 de aeronave), care a fost „blocată de mult timp”, a subliniat Eric Trappier. Prin urmare, forțele aeriene franceze au primit un nou Rafale în decembrie 2022, după o pauză în livrări confirmată de actuala LPM de la sfârșitul anului 2018. „Aș dori să reiterez că această întârziere nu este o consecință a exportului, ci rezultatul unei decizii exclusiv bugetare. Această întârziere a livrărilor a fost decisă de guvern și acceptată de Parlament”, a declarat Eric Trappier. În plus față de tranșa 4T2, Dassault Aviation trebuie să livreze, de asemenea, douăsprezece Rafale pentru a le înlocui pe cele luate în numele Greciei. În total, 40 de aeronave. Reluarea livrărilor de Rafale va compensa în special retragerea lui Mirage 2000-5, programată pentru 2028.

    Dassault Aviation va livra 13 avioane în 2023, 13 în 2024, 12 în 2025 și 1 în 2026, după ce va preda un Rafale forțelor aeriene franceze în 2022. „Acest lucru va încheia actualul nostru portofoliu de comenzi pentru Franța”, a subliniat șeful constructorului de avioane, care mai trebuie să livreze Rafale Emiratelor Arabe Unite începând din 2027 (până în 2030), Egiptului, Greciei și Indoneziei. În 2023, Dassault Aviation intenționează să livreze 15 Rafales (față de 14 în 2022 și 25 în 2021).

    Dassault Aviation se așteaptă la o nouă comandă de 42 de avioane din partea Ministerului francez al Apărării. Eric Trappier ne asigură că aceasta este „prevăzută în 2023”. Aceasta include 30 de Rafale planificate de foarte mult timp (tranșa 5), plus 12 avioane pentru a compensa avioanele second-hand vândute Croației. „Datele de livrare pentru aceste 42 de avioane sunt în curs de discuție. Majoritatea avioanelor vor sosi începând din 2029, dar câteva unități ar putea fi livrate puțin mai devreme, în 2027 și 2028”, a explicat șeful Dassault Aviation.

    În paralel cu producția, constructorul de avioane lucrează în cooperare cu guvernul francez la dezvoltarea Rafale în următoarele sale standarde F4 (luptă în colaborare), apoi F5 pentru forțele aeriene și marine. După ce a fost livrat la începutul lunii martie, Rafale F4.1 este în prezent testat la Centre d’Expertise Aérienne Militaire (CEAM) de la Baza Aeriană 118 Mont-de-Marsan. Standardul 5, care va fi continuarea standardului F4, va fi definit în timpul LPM și va fi, în special, „compatibil cu componenta nucleară aeropurtată care va fi reînnoită”, a explicat Eric Trappier.

    Un standard care ar trebui să fie eșalonat în timp. „Dassault Aviation avea în vedere un standard F5 pentru 2032. Tendința este spre o ușoară decalare spre 2035”, a precizat Eric Trappier. Standardul F5 va continua să dezvolte capacitățile de luptă colaborativă. Cu toate acestea, a subliniat el, „cu cât suntem mai conectați, cu atât suntem mai vulnerabili. Va trebui să fim mai conectați și mai puțin vulnerabili. Aceasta este marea provocare pentru viitoarele standarde”.

    „Computerul (de pe Rafale, n.r.), care este foarte aproape de misiune, va fi întotdeauna total independent, este inima inimii. Va exista, de asemenea, un anumit număr de calculatoare periferice care vor furniza pilotului ceva mai multe informații, dar care nu sunt conectate la inima nucleului pentru a evita atacurile cibernetice. În ceea ce privește atacurile cibernetice, oricine spune că nu vor fi probleme și că știe 100% cum să facă acest lucru minte. Este vorba de sabie și scut în război. Scutul nu este niciodată 100% sigur. Sabia are întotdeauna un avantaj. Atacatorii cibernetici vor avea întotdeauna un avantaj. Așadar, trebuie să ținem cont de faptul că aceștia pot intra în sistem, dar să ne asigurăm că nu ajung în inima acestuia.

    Ucraina: „Dassault nu profită de pe urma acestui lucru”.
    Producătorii francezi de arme profită de pe urma războiului din Ucraina? În ceea ce mă privește, Dassault nu face niciun ban din asta”, a subliniat directorul general al producătorului de aeronave. Doar Statele Unite fac acest lucru. Toate anunțurile și contractele referitoare la avioanele de luptă stau mărturie în acest sens: Slovacia și-a exprimat foarte recent dorința de a cumpăra F-35, la fel ca Elveția și Finlanda. Nu cred că Polonia a cerut achiziționarea de avioane europene; chiar și avioane coreene au fost menționate. Așadar, lucrurile pe care le auziți la radio și la televizor nu sunt adevărate. În realitate, ele provin în principal de la anumite organizații neguvernamentale (ONG-uri). Eric Trappier a subliniat că marile contracte semnate în Orientul Mijlociu (Egipt, Qatar, Emiratele Arabe Unite), Europa (Grecia, Croația) și Asia (India, Indonezia) au fost semnate înainte de războiul din Ucraina.

    Cu toate acestea, Dassault Aviation rămâne foarte activă în domeniul exporturilor, chiar dacă Eric Trappier nu este foarte comunicativ în ceea ce privește perspectivele constructorului de avioane, al cărui vârf de lance este acum Rafale F4, care a fost deja achiziționat de Emiratele Arabe Unite. El a menționat totuși Indonezia, care a semnat un contract pentru șase din cele 42 de Rafale comandate în februarie 2022. Un nou contract pentru livrarea a 18 avioane a fost semnat în februarie anul trecut, potrivit informațiilor noastre. Intrarea în vigoare (plata avansului în urma semnării unui acord de finanțare) este așteptată în următoarele săptămâni. Dassault Aviation va face apoi presiuni pentru ca restul de 18 Rafale să fie puse în serviciu înainte de sfârșitul acestui an. „Am început cu o comandă de 6 Rafale, care va ajunge la 42 în următoarele luni. Aceasta este marea treabă pentru 2023”, le-a spus el senatorilor.

    Acesta a menționat, de asemenea, India. „Așteptăm, de asemenea, anunțuri din partea prietenilor noștri indieni. Trebuie să avem răbdare cu India”, a explicat el. Premierul indian Narendra Modi, care este așteptat în Franța pe 14 iulie, ar trebui să anunțe intenția Indiei de a cumpăra 26 de avioane navale Rafale din Franța, așa cum a făcut în aprilie 2015, în timpul vizitei sale la Paris, când a cumpărat 36 de Rafale gata de zbor. Un contract ar putea fi apoi semnat în septembrie pentru intrarea în serviciu la sfârșitul anului 2023 sau chiar la începutul anului 2024. În cele din urmă, el a menționat Columbia, explicând că a citit în Wall Street Journal că „americanii încep să se enerveze că Dassault vinde avioane peste tot. Nu mă deranjează, depinde de ei să fie mai buni decât noi. America de Sud și Columbia sunt zone care sunt foarte importante pentru ei.

    „Sunt prospectate și alte țări. Nu voi menționa nicio țară anume, dar pot să vă spun că există un interes mai mare pentru avioanele noastre, deoarece utilizarea lor de către India și forțele noastre armate demonstrează clar capacitățile Rafale. Succesul generează succes. Iar atunci când această aeronavă este vândută de o țară precum Franța, are sens, în special prin parteneriate strategice. (…) Lumea nu este bipolară, iar acest lucru ne oferă perspective de export”.
    Dassault Aviation lucrează la un proiect care implică o dronă de luptă, în acest caz Neuron, care ar urma să însoțească și să opereze împreună cu avionul Rafale. „Ideea noastră este de a continua în acest domeniu al dronelor de luptă. În acest stadiu, nu vă pot spune mai multe, deoarece guvernul francez este cel care deține controlul asupra acestui lucru. Suntem încă în faza de studiu și nimic nu a fost contractat, nici pe departe”, a explicat Eric Trappier în fața Comisiei pentru afaceri externe și apărare din Senat. În cadrul programului european SCAF (Franța, Germania și Spania), există planuri de dezvoltare a unor UAV-uri purtătoare la distanță, pentru care Airbus este contractor principal.

    Programul Neuron, dezvoltat în cadrul unei cooperări europene (Franța, Italia, Suedia, Spania, Grecia și Elveția), a fost lansat în 2003, dar contractul principal a fost atribuit în 2006 Dassault Aviation în calitate de contractor principal. Primul zbor al demonstratorului tehnologic a avut loc la Istres, la 1 decembrie 2012, iar cel de-al 100-lea la 26 februarie 2015. O armă a fost lansată din compartimentul intern de încărcare utilă la 2 septembrie 2015. „Cred că acesta este singurul proiect de cooperare de care ne amintim care a funcționat, atât în ceea ce privește calendarul, cât și bugetul”, a declarat Eric Trappier.

    Michel Cabirol”

    Tradus cu DeepL

    https://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/rafale-les-quatre-verites-du-pdg-de-dassault-aviation-eric-trappier-963881.html

    14

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *