Eurofighterul cu trei radare…

Dar nu-i de plans, este de bine.

Eurofighterul parea la un moment dat un aparat intrat in umbra, achizitionat de catre cei patru parteneri in program (Germania, Spania, Italia si Marea Britanie), de sauditi (in numar mare) si apoi ceva mai modest de Kuwait si Qatar.

Foarte scump la operare si dezvoltat initial ca aparat de vanatoare pur-sange, Typhoonul a avut o adolescenta grea atunci cand s-a pus problema transformarii lui intr-un multirol veritabil, dar odata cu Tranche 3 lucrurile s-au schimbat, germanii au facut primii pasul in fata si au comandat noi aparate plus modernizarea celor deja avute in dotare (Tranche 2 si 3), britancii si-au mentinut flota si au trecut si ei la modernizare, Spania si Italia tin si ele pasul.

Ba au mai aparut si noi clienti la orizont: Egiptul pentru Italia, sauditii cand britanicii s-au hotarat sa ridice interdictia de export impusa acum un an (48 de Eurofighter Typhoon pentru 5 miliarde de lire sterline).

Pe langa noii clienti, au aparut comenzi si pentru aparate noi: Germania si Spania.

Iar acum lucrurile se misca si mai bine, aparatele aflate deja in exploatare urmand sa primeasca radare AESA. Dar nu intreaga flota acelasi model de radar, vor fi trei modele diferite.

Astfel, se prefigureaza trei variante de radar care vor echipa aparatele Eurofighter aflate deja in exploatare sau cele nou construite (in cazul Germaniei si Spaniei):

  • Captor E original, desi “usor batran” – are cam zece ani de cand a aparut, radarul va echipa aparatele destinate Kuwaitului, Qatarului ca si pe cele nou construite destinate Arabiei Saudite. Nu stim ce radar va alege Egiptul;
  • Germania si Spania vor merge pe un nou radar E-Scan Common Radar System (ECRS) Mk. 1 dezvoltat in comun de compania germana Hensoldt si cea spaniola Indra. 1,5 miliarde de euro este costul acestui nou program;
  • Italia si Marea Britanie merg impreuna pe mana celor de la Leonardo (divizia italiana si cea britanica) pentru dezvoltarea radarului AESA E-Scan Common Radar System (ECRS) Mk. 2

Dar in cazul cuplului Italia/Marea Britanie lucrurile sunt destul de neclare, deocamdata s-a anuntat intentia nu si finantarea proiectului, iar pe de alta parte cele doua tari nu au anuntat in mod oficial ca aparatele Eurofighter pe care le detin vor fi dotate cu radare AESA. Sau cel putin deocamdata nu exista o hotarare ferma, sau un calendar asumat, ci doar o intentie declarata.

Ce stim sigur este ca ambele variante ECRS Mk 1 & Mk 2 sunt de fapt variante modernizate ale originalului Captor E dezvoltat in 2014 (dar primul Captor E a zburat inca din 2007, abia in 2014 tehnologia devenind matura) si la randul lui “se trage” din ECR 90 care era un radar cu scanare mecanica.

Revenind acum la cei patru parteneri, deocamdata germanii au fost cei mai fermi, au comandat deja noi aparate Eurofighter Tranche 3, au bugetat atat dezvoltarea cat si achizitia radarelor, impreuna cu Spania.

Conform celor de la Helsoldt (compania germana care va dezvolta si produce de facto noul radar), in acest moment se pleaca la drum cu 130 de bucati comandate, din care 22  pentru Spania. Desi cifrele nu se “pupa” pe motiv ca Germania are o comanda ferma de 110 radare, iar Spania a avut initial cinci radare comandate, mai apoi a anuntat ca in 2021 va mai comanda inca 17 bucati, asadar totalul ar fi de 132  ECRS Mk.1…

Cum nu stim ce vor italienii si britanicii de la noul lor radar, putem arunca un ochi la varianta germana.

Astfel, Helsoldt ne asigura: “With this decision, Germany is taking on a pioneering role in the field of key technology for the Eurofighter for the first time. This will create high-tech jobs in Germany and give the Bundeswehr the equipment it needs to respond to new threats. In addition, it is a signal for Europe that Germany is investing in a technology that is of crucial importance for European defence cooperation,” a declarat Thomas Müller, directorul al companiei germane.

Germanii sustin ca ECRS Mk. 1 va face ca Eurofghterul german sa detina cel mai avansat radar AESA zburator operational. Hensoldt este producatoarea radarului AESA naval TRS-4D care va echipa noile distrugatoare germane MKS 180

 

Cei mai mari operatori sunt: Germania, Marea Britanie, Arabia Saudita (72+48 de aparate), Spania si Italia. De mentionat ca interesul Spaniei si al Germaniei pentru modernizarea flotei de ET este mai mare decat al italienilor si britanicilor, acestia din urma operand si F 35A/B in cazul Italiei si F 35B in cazul Regatului Unit.

GeorgeGMT

 

 

33 de comentarii:

  1. „au comandat deja noi aparate Eurofighter Tranche 3”

    eu stiu ca ministrul apararii a anuntat intentia dar ca sa le poata comanda trebuie sa treaca prin parlament si inca n-au trecut
    valabil si pentru f 18

    • Avand in vedere ca USAF probabil va reloca partial cel putin in Polonia si Romania intr-un viitor nu prea indepartat ar trebui sa fie aprobate toate proiectele pt fortele armate….Nu de alta dar cu cozi de matura vopsite te poate invada si Belarus ??…daramite Rusia….nu mai tine hipstareala….s-a demonstrat in Ucraina Ce inseamna organizarea si echiparea “obsolete “

      1
  2. *scuze pentru off topic dar

    Se poate face un articol despre noul upgrade pt F-15(upgrade-ul de la C/D la X), după părerea mea, cel mai capabil fighter jet pe care îl are USA în acest moment, se pare că după upgrade, va fi și cel mai greu fighter jet din lume.

    2
  3. Nu pot sa le zic decat Bravo si la cat mai multe succese, aia au o industrie, ce conteaza ca rupe bugetu’ la intretinere, achizitie etc, dar conteaza mai mult cand isi pastreaza slujbele bine platite, la noi cu IAR-93 puteam la fel sa-l evoluam cu un plus ca aveam ceva know-how in tara, de ce nu, probabil ar fi fost (daca s-ar fi vrut ) si primul super-sonic cu motoare decente si probabil ajustare a aerodinamicitatii cu costurile aferente.

    Daca macar nici atat era al nostru si probabil vandabil si tarilor interesate.

    Idem si cu fabricarea lui 215M, am fi avut o fabricatie si know-how in tara, chiar daca depindeam de un concern strain, muncs valoroasa a alor nostri era la noi.

    Cred ca pana la urma asta-i tot ce conteaza, nu-i tarziu nici acum sa reluam macar din nou. Cine zice altfel e …prefer sa nu zic.

    1
    • Draga Petre Airbus H 215M nu bifeza casutele pentru un elicopter militar, era mult mai profitabil si pentru Airbus si pentur noi sa produca in Romania elicoptere multifunctionale civile de genul folosite la SMURD.
      Nu au vrut pentru ca nu exista interes decat de a mima o investitie straina.
      S 70 Black Hawk /UH 60 sunt mult mai potrivite pentru a servi in Fortele Aeriene si Navale Romane, la fel NH 90 -ul care este insa scump.
      Raportat lla IAR 93 atat s-a putut face cu industria si know how-ul din acel moment. E rusine ca nu avem pentru show-uri aviatice 2 avioane gata de zbor dar povestea se opreste aici.
      Mi se pare mai interesant sa producem din kit-uri un LIFT aici decat sa continuam in „pacat” cu IAR 93 si modernizarea lui.
      FA 50/TA 50 Golden Eagle ni s-ar potrivi mult mai bine in situatia actuala geostrategica si economica si poate am putea sa il vindem si altora, la fel M 346-le.
      In ceea ce priveste Typhoon era si timpul sa apara variantele cu AESA deoarece altfel nu s-ar mai fi meninut competitivitatea cu Rafale si F 15X si chiar cu avioanele multirol mai low budget – F 16V, Gripen E si F 18 SH Block 3.

      3
      • Daca ar exista interes s-ar cumpara 2 yugoslave care sa zboare…

        2
        • Daca…noi vorbim totusi de o Forta Aeriana care se straduieste sa aibe cate avioane de lupta functionale? 20 MIG 21 LanceR (la modul optimist) + 12 F 16 MLU din care apte de zbor vreo ^&% din flota undeva pe la 65%?
          Deci cand ai asa numere mici te gandesti mai mult la supravietuire decat la tradtii si pastrarea istoriei.

          3
          • mai ales la ce suprafata si vecini are Romania…

            3
            • Exact! Numarul de minim 48 de avioane de lupta nu a fost calculat de flori de mar ci s-a bazat pe misiunile necesare unei Forte Eeriene viabile in care ai si aparate care intra in reparatie, ai si aparate necesare misiunilor de antrenament si ai si aparate alocatie prin rotatie QRA/ politie aeriana dar totodata ai nevoie sa faci si CAP in cazi de alerta ridicata si aici intervin un alt numar de macar 4 -6 aparate.

              3
      • Mecanicu, nu o sa producem mai nimic aici la aeronavele de serii mari straine. Cel mult vom face aplicari de kit-uri si modernizari limitate, din surubelnita.
        H215M a fost oferit asa cum era, mai low-cost si cu clienti putini, deoarece nu reprezenta un risc major pentru Airbus daca transferul nu reusea intru totul sau nu erau comenzi suficiente, Airbus pastrand oricum la MArignane capacitatea respectiva.
        Avantajul era ca se negocia transferarea productiei cat mai multor subansamble/componente in tara… adica exact partea orizontala, de furnizori si care e foarte importanta, chiar mai importanta decat asamblarea in sine…
        Nici Bell nici Sikorsky nu cred sa poata/doreasca sa faca asa ceva, avand in vedere ca noi putem comanda maxim 3-4 duzini de elicoptere de la ei. Ori au comenzi mult mai mari la ei acasa pentru aceleasi modele. Si deja linia din Polonia gaseste cu greu comenzi pentru S-70…

        1
      • Dl Mecanic, no offence tu vezi măcar ce spui ?
        Aia nu-i buna aistalalta tot nu-i buna, dar când te uiți in curte vezi ca de fapt suntem varza cu toată dotarea, nici măcar un amărât de avion ordinar nu suntem in stare sa cumpărăm, doar niște SH-URI și amice garantat dacă nu ne vara americanii Sikorsky ala de care nu mai poți cu laudele nici noi nu o sa-l avem.

        Sa mai zic de Pumele rupte -n cur ?! Bune pentru “Bolșoi parad” sau poate te faci ca nu știi.

        Între timp putem pune de o investiție măcar in economie sa avem de unde plăti “Sikorsky-ul” sau poate ce te mai “doare “” inima sa-ți “” oferi”” cadou ca așa ca vrei tu sau crezi ca zice altul poate.

        Sincer la așa nivel de infatuare am ajuns care e invers proporțional cu nivelul de…. ma abțin sa zic aici.

        Bye

        • Na te ofticasi?! Sa iti spun realitatea – in primul rand oamenii din armata in oricare domeniu ar fi trebuie sa se duca la lupta cu echipament cel putin de nivel mediu ca sa poata sa isi indeplineasca misiunea de aparare a tarii. Daca nu ar fi asa inca ai vedea cavalerie usoara prin unele armate asa cum polonezii au incercat sa foloseasca in WW2.
          Daca ajungem la concluzia aceasta ca un armament mediu este absolut necesar atunci trebuie facute planuri de localizare a productiei /mentenantei la noi in tara, indiferent de care regiune a tarii vorbim.
          Astfel o sa putem s aasiguram minimul de independenta si piese de schimb, know how local.
          H 215M – elicopterul nu prea il vrea nimeni, faptul ca atasezi un „M” nu il face militar si nici nu il face mai sigur pentru echipaje. Deci ori producem un model de elicopter usor si aici avem argumente si o flota mare in MI – industria orizontala si locurile de munca de care vorbeste Marius Z, ori cautam investitor care sa vina cu o alternativa militara viabila Augusta Westland, Airbus, Sikorsky, Boeing etc.
          Nu exista cale de mijloc in momentul in care tu vrei ca acel elicopter sa faca CSAR, atace infanterie si sa lupte la contact cu trupele unui potential adversar.
          Apoi ai nevoie de un 8-10 elicoptere navalizate pentru corvete, fregate si rotatie la bazele Marinei Militare – ideal acel elicopter trebuie sa functioneze atat ca platforma purtatoare de rachete cat si ca latforma dotata cu torpile antisubmarin.
          Deja lista se ingusteaza nu-i asa?
          Despre avioane – zburam F 16 SH fiindca atata a fost suportul conducerii pentru Armata Romana, zburam F 16 SH fiindca atatia bani au fost alocati de la buget si pentru ca nu am avut niciun Sef al Marelui Stat Major suficent de vertical sa ceara aparate noi.
          Am avut oferte de F 16 SH mai bune/ Gripen noi poate si asamblate din kit-uri in Romania dar le-am dat flit ca „stim noi mai bine”
          F 16 MLU nu este rau atata timp cat avem un plan concret pentru inca 16 -18 F16V noi sau Block 50/52+ duse la standard V dar planul trebuie facut ieri.
          Nu suntem capabili sa facem un caiet de sarcini coerent in MApN si tu iti doresti viziune? Cred ca glumesti!
          Nu uita ca nu mai suntem pe vremea lui Ceausescu sa „facem totu'” local si sa nu conteze costurile si fiabilitatea aferenta.
          Deci conteaza sa producem local dar ca sa producem ceva relevant din punct de vedere economic acel produs trebuie sa fie dorit de piata si sa aibe macar caracteristici medii de performanta, la fel ca si Logan-ul daca vrei.

          11
          • bre, si unde dotarea aia de care zici ?

            ce scula de program e F-16 SH ? cate sunt de fapt bune de lupta?

            d-neata nu ai nici o treaba cu realitatea.

            vezi ca nici Pirandele nu merg cum trebuie, mirama-s sa fie bine macar la HIMARS si/sau Patriot.

            Tu est complet rupt de realitate, vinzi gogosi pe aici si culmea iti dau si like-urii.

            nu-i de mirare ca tara merge prost, unde numai gogosile insirate pe ata conteaza.

            asta ati ajuns, du-te bre si mai veni Prin garnizoane ce dezastru e !

            • @ Petre – daca ii intrebi pe cei de la MApN- o sa iti spuna ca toate! Toate F 16 MLU sunt gata de lupta desi nu toate sunt gata de-o data. Asa cum am spus mai sus eu iti spun realitatea care este in acest moment nu lozinci ci chestii realiste.
              F 16 MLU – in toate tarile a fost un succes, nu vad de ce in Romania ar fi altfel, tu crezi ca l-ar fi luat tot NATO degeaba?
              Ca eu mi-am dorit tot timpul un avion nou, si ca sunt fun-ul Gripen si ca am considerat la vremea respectica ca varianta C/D este mai potrivita pentru noi si ca imi doream sa avem minim 24 de avioane de acelasi tip este alta poveste.
              Ca nu s-a oferit creditare la dobanzi mici pe 8-10 ani cu 3 ani de gratie in care sa nu platim nicio rata in 2012 daca nu ma insel este iarasi o alta realitate, politicienii romani din acel moment au pierdut trenul! Intre timp SAAB nu mai este asa de interesat de Romania, Brazilia desi a achizitionat/semnat contract pentru doar 36 Gripen E/F deschide o piata importanta in America Latina si are si o industrie aeronautica pe care Romania in anul 2020 nu o poate decat visa.
              La fel am spus de mult mai demult ca F 35 este doar un vis departat pentru RoAF – au trecut 8 ani de atunci si visul este tot la fel de departe, noi trebuie sa ne concentram pe prezent.
              Piranha 5 merg cum trebuie, relativ, atunci cand tu ai terminat toata industria de profil si ai si refuzat privatizarea ei.
              IVECO SUper AV – nu a fost suficient de bun, parteneriatul cu Rheinmetall a fost doar asa sa se bucure muncitorii de la Moreni dar nu a miscat nimeni nimic concret in directia aia.
              Statul nu poate sa se astepte ca Indutria de AParare sa prospere atata timp cat nu ii da comenzi – neprimind comenzi – oamenii buni din industrie pleaca in alte ramuri mai banoase ca pana la urma pasiunea trece prin stomac si prin puterea de cumparare – nu avem oameni buni cercul se inchide – prin urmare nu avem produse pe care MApN-ul sa si le doreasca.
              Asta pe langa anacronismul din MApN- exemplu Saur 2 – i-au prostit pe cei de la Moreni sa faca gauri de tragere in lateralul vehiculului, prima data cand era fara nu a fost bun, apoi la Piranha 5 nu au mai comentat chestia ca nu are si au semnat contractul. Ambrazurile de tragere laterala orcum sunt anacornice deci in primul rand cel care a cerut din MApN acest lucru a fost un bou din alta epoca.
              Privatizare care te-ar scoate de sub tutela politica si ti-ar aduce contracte cu industriile din lumea intreaga nu faci fiindca pierzi pionii de manevra electorala si mai pierzi si cativa sefi implantati politic in locuri caldute.
              Atata timp cat noi nu alocam bani, luam din bugetul firmelor de stat 90% din venituri nu putem avea performanta.
              SNC – alt exemplu de santier al unui imbogatit de tranzitie cu relatii politice, oricare dintre santierele Damen sau Ficantieri ar fi putut sa se apuce mult mai repede de corvete de la semnarea contractului. Asa cum ti-am spus nu sunteam la MApN sa facem un caiet de sarcini care sa nu lase loc de interpretari si chichite si in care sa primeze doar pretul cel mai mic.
              Concret ce gogosi am vandut eu pe site?!

              7
        • Petre nu e vorba ca nu vrea mecanicu ci ca asta e realitatea. Vise cu sute de abrams avem toti pe pagina asta dar realitatea e alta.

          2
          • Robi un batalion la Tg Mures sau Cluj si unul la Galati ,total 108 char d’atac cu rezerva la Pitesti unde ar fi Bizonii modernizati ca ofset la contract Leo 2 A7+ e suficient atat timp cat ar mai fi si o unitate in Dobrogea/Baragan de Pzh2000 (54unitati)….este foarte realist si nu rupe bujetele

            • trebuie sa mai adaugi 6-14 pentru scoala.

              • Poti sa iei ex surplus de la Bundeswehr 12 Leo 2 A4 cu o modernizare limitata ….oricum M Z ma refeream la 2 unitati complete una in mijlocul Ardealului sa nu se umfle gulasul in Orban,si una la Galati in caz de maskirova cu tovarasii de peste garla…,combinat cu o unitate Pzh 2000 si Viper Z 2 escadrile plus Socat o escadrila operationala sa zici peste inca 10 ani esti ok….pana atunci Dumnezeu cu mila,P5 n au Spike ,doar 36 inca…?‍♂️…nici nu stim restul cand ar fi produse…Tr85 M sunt f putine operationale 20 aprox din Ce citisi prin div surse…T55 e death trap…mai bine ma duc cu AK74 la atac decat in cazanul ala…e target practice pt T72 ,T80 modernizate…aviatia e praf cu 17 F16 legate de maini ,singura sansa ar fi sa termine Shorad ASAP sa mai te acoperi cu AA ,ca nici 200 de rachete la Patriot le razi in 3-4 zile,ca Nu tragi 1 pt fiecare Kalibr sau Su30

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *