Execuția bugetară a Ministerului Apărării în 2018

Execuție bugetară 2018, sursa:adevarul.ro

Eram foarte curios s-o văd, am văzut-o. Dezamăgit? Nu, mă așteptam la așa ceva, de fapt acesta-i sistemul prin care psd-alde promit luna de pe cer și oferă de fapt nimic. Nu dezvoltare, nu investiții, nu achiziții, doar pensii și salarii și acestea tot mai erodate de inflație și devalorizarea leului. De remarcat că este cel de-al doilea an de 2% asumat care se transformă într-unul de sub 2%.

 

Dar să le luăm pe rând:

1)  Execuția bugetară a MApN – La fel ca și pe execuția bugetară din 2017 (1,81% din PIB), armata n-a cheltuit toți bani nici în 2018, când a ajuns la un procent de execuție de 93,6% (1,87% din PIB), trimițând înapoi către buget 1,157 miliarde de lei, adică aproximativ 246 milioane euro și aici nu vorbim doar de cele două programe (corvete+rachete de coastă) amânate, suma este prea mare, ci și de alte programe, achiziții, investiții nerealizate. În programul corvetelor, în primul an de la semnare, sumă de plată este de sub 100 de milioane de euro, iar în cazul rachetelor nu poate fi foarte mare, tot programul costă 137 milioane de euro extins fiind pe câțiva ani buni.

Așadar, bani din pix și mai apoi cheltuieli neefectuate, soluția perfectă, pentru un buget “perfect” și foarte darnic dar axat strict pe consum, adică pierzanie.

 

2)  Execuția bugetară per total buget.  Inițial se acordă sume generoase, mai apoi ordonatorii principali de credite nu cheltuie banii (mai ales cei pentru investiții și achiziții), se fac realocari, se plătesc salarii și pensii etc și se iese la liman. Bugetul pe 2018 prevedea cheltuieli de 183,6 miliarde lei, s-au cheltuit doar 168,3 miliarde lei. Cu ocazia rectificărilor bugetare s-au tăiat 21 de miliarde de lei de la cheltuieli și au fost alocați 5,8 miliarde de lei, deși psd-alde a tot susținut că toate rectificările au fost pozitive. Cât de pozitive vedem astăzi. Astfel procentul de execuție bugetară pe 2018 a fost de doar 92%.

 

3)  Bugetul din 2019. Ei bine, aceeași metodă, aceiași fraieri. Cifre gigantice, creșteri de zeci de procente la aproape toate ministerele, dar nu vă faceți griji, psd-alde vegheaza, aceste creșteri includ două minciuni de bază: în primul rând creșterea este calculată la execuția bugetară din 2018, iar pe de altă parte, din pix pot să pui cât vrei, banii nu se vor cheltui, pe același model că și în 2018. Două exemple: Ministerul Sănătății (știm cu toții câtă nevoie de investiții este aici) a avut o execuție bugetară pe 2018 de doar 65,8%, iar pentru 2019 avem o creștere de 64%, dar în mod real creșterea este de doar 8% și asta pentru că bugetul din 2018 a fost pe hârtie de 8,76 miliarde lei, pe 2019 va fi de 9,4 miliarde lei. Al doilea exemplu, Ministerul Învățământului: buget 2018 – 23,8 miliarde lei, execuție bugetară 88%, buget 2019 – 30,8 miliarde lei, “crestere” 46,7%, în realitate 23%.

 

4)  Inflația, devalorizarea leului, deficitul de cont curent. Primele două (inflația și cursul leului) sunt de fapt rezultatul direct al deficitului de cont. Cu alte cuvinte, economia României consumă mai mult decât produce, iar diferența este acoperită din importuri care se fac în euro/dolar.

 

Odată cu aruncarea haotică a banilor direct în consum se întâmplă mai multe lucruri: crește consumul nesustenabil, leul se devalorizează, inflația o ia în sus, crește importul (noi nu producem decât o mică parte a bunurilor de larg consum de pe piață), cresc deficitele. În mod direct, banii, capitalul românesc, munca românilor, se scurg direct în buzunarele altora și, în loc să producă dezvoltare la noi, produc la alții.

Și nu numai că pierdem bani dar mai apoi îi și importam la dobânzi enorme. Românii economisesc puțin dar “mâncăm” creditele pe pâine, mediul economic are și el nevoie de credite, statul la fel, dar de unde bani dacă economia românească pierde anual miliarde de euro prin deficitul de cont curent?

Păi aducem banii din afară și, ca să simplificăm mecanismul, băncile străine cu sucursale în România se împrumută de la BCE sau de pe piața europeană la dobânzi de 1%, mai apoi împrumută sucursala din România cu 3-3,5%, care sucursală creditează economia românească cu 4,5-5%…

Astfel are loc o scurgere de fonduri (sânge economic) către alte zări, iar economia românească se decapitalizează neavând forța să acumuleze capital. N-ai capital, nu poți să faci investiții, n-ai investiții imporți bunuri de larg consum, ajungi piață de desfacere pentru alții.

Și totul pleacă (nu este singura cauză) de la deficitul de cont curent, și lipsa cronică de investiții în infrastructură, deficit alimentat în mod criminal de psd-alde, deficit care nu face nimic altceva decât (figurativ vorbind) să ne fure porcul în fiecare an. Noi muncim, îl îngrășăm și înainte de Crăciun rămânem fără el. Pur și simplu nu putem acumula “grasime”/capital, iar fără acumulare de capital nu te poți dezvolta.

Un mecanism simplu dar criminal și foarte eficient, de destructurare a economiei și de menținerea a sa într-o stare primitivă. Exportăm grâu, dar importam produse de panificație, exportăm porumb dar importam cantități foarte mari de carne și produse din carne etc.

În ultimii ani am pierdut o uzină Mercedes (către Ungaria), una BMW (tot catre Ungaria, la Debrecen, la 40km de granita noastra), o uzina de motoare electrice Audi (tot Ungaria) alaturi de extinderea liniei Audi de la Gyor cu 2100 de job-uri (tocmai le-au crescut salariile cu 18% dupa o greva), și una VW (către Turcia) datorită lipsei infrastructurii. Ca si o scurta comparatie, in Ungaria au crescut salariile medii in domeniul privat cu 1/3 in ultimii doi ani, datorita insuficientei de forta de munca vis-a-vis de ritmul de crestere a investitiilor. La noi se multumesc sa creasca fortat salariile bugetarilor, fara a avea investitii care sa sustina impactul in buget.

Iar pe acest fond, ce urcă trebuie să și coboare, bani aruncați fără noimă în consum generează nu numai o hemoragie financiară care distruge pur și simplu economia, răpindu-i orice șansă de dezvoltare, dar și inflație și deprecierea leului. Practic primim mită ca să ne devalizăm singuri țara, ni se pune în mână arma cu care ne tragem singuri gloanțe în picioare și mâini, în timp ce noi credem că ne pregătim pentru olimpiadă.

Banca Națională nu are ce face, în acest context, rezerva valutară nu este acolo pentru susținerea cursului (nici n-ar avea cum s-o facă, toți banii ar dispărea în câteva luni dacă leul este cu adevărat slab) ci mai ales pentru garantarea datoriei externe, pentru a oferi garanția rambursării acesteia la timp.

Iar în aceste condiții, bugetul pentru anul 2019 este încă unul care condamnă la sărăcie și subdezvoltare, la hemoragie financiară, la dobânzi mari, inflație și devalorizarea leului, adică la sărăcirea tuturor.

Share

 

1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (medie: 5,00 din 5)
Încarc...

GeorgeGMT

35 de comentarii:

  1. Referitor la investițiile pierdute din cauza lipsei infrastructurii, trebuia sa-l fi auzit anul trecut pe tampitul de președinte CJ de Iași care, cand s-a ivit stirea potrivit căreia VW cauta sa faca o fabrică pe la noi, luând inclusiv Iasul în calcul, ipochimenul asta ă debitat următoarea zicere : citez ” LIPSA INFRASTRUCTURII NU ESTE UN IMPEDIMENT”.??? . Ce mai poti sa mai zici decât ” Să ne trăiască!”
    Cat despre buget, eu astept liniștit intrarea în incapacitate de plată a țărișoarei… Asa ca sa curgă banii gârlă la pensii și salarii de bugetari!

  2. na…pai de comentat nici nu prea mai are rost…comunistii si urmasii lor au si au avut intotdeaunda minciuna in sange….la cat de praf au facut astia tara o confirmare in plus sau in minus aproape ca nu mai conteaza…singurele solutii sint iesirea in strada -tot mai greu- si iesitul la vot…

  3. Deci ati vazut ca se poate? Am alocat 2%din PIB pentru aparare.
    Serios vorbind, ma astept am sa fie mai rau. Noroc ca a vacut Fifor plata pentru Patriot chiar inainte sa plece. Ca aia erau exact bani buni de inchis deficitul sub 3%. Ghinion pt Teodorovici.

  4. Astia nu au avut, si nici nu au niciun interes, decat scaparea de puscarie, apoi mai vad ei! Nu sunt nici cu americanii, nici cu europenii, nu sunt nici cu rusii, nici cu orcine, sunt prea prostii sa se bage cineva in seama cu ei! Nu stiu cum au ajus aici, nu stiu cum s-au mentinut la putere atata timp…. cred ca in SRI e o problema muuult mai mare decat in Parlamentul Romaniei….

  5. Baietii, am zis ca matematic este imposibil sa dea 2% si acel 2% au ajuns prin credite de angajament. Vad ca tot ce-i suflare in materie de analiza militara pe toate siteurile este de acord cu acesta afirmatie.
    De Ungaria nu mai zic, povestea BMW imi este clara ca buna ziua. S-au rugat efectiv de noi sa dezvoltam infrastructura BMW avand deja aici prin outsourcing o echipa de 200 de oameni pe parte de IT& Tech Support. Vroiau mai mult, vroiau productie. cunosc personal oamenii care se ocupa de particica lor de IT si relatia BMW – Romania este excelenta proiecte tot mai mari si mai ample si echipa tot creste. Problema este dupa cum spun cei de la bmw este 1. instabilitatea fiscala 2. lipsa de dialog cu reprezentantii statului, lipsa de interes a statului roman sa dialogheze 3. nerealizarea promisiunilor de catre stat, si aici au exemplificat promisiunile in materie de autostrazi 4. lipsa parteneriatului public privat. Ca BMW nu iti dau spagi ca tu sa le dai 3 harii si apoi sa numesti asta „parteneriat public privat”. Cei de la BMw discutau de o fabrica de motoare in RO.
    Poate nu stiati dar la cluj este si Prosche. Tot in jur de 200 de oameni. Productie porsche in Romania nici macar nu se discuta fara sa fie maca ceva divizie VW pe post de antemergator.
    Mai pe romaneste Dumnezeu iti da dar nu iti baga in traista.

    • legat de investitii germane care se doreau a fi realizate am sa va spun o poveste adevarata petrecuta la noi in tara cu vreo 20 de ani in urma, intr-un oras din Transilvania,
      imi cer scuze daca este prea lung postul,

      intr-un anumit oras exista o fabrica care produce diverse produse industriale,
      datorita faptului ca multi beneficiari sunt de stat, acesti clienti sunt confiscati de unele sereleuri ale celor de la putere si familiile acestora – sereleuri cu incapacitate vadita de a produce lucruri de calitate, dar daca esti la putere beneficiarii de stat cumpara de la serele ca asa trebuie, conducerea firmelor de stat nu a fost numita degeaba, ea trebuie sa produca profit pt sereleurile celor de la putere,

      in lipsa de comenzi suficiente de la beneficiarii traditionali si pierderea beneficiarilor de stat, fabrica ia credite tot mai mari pt plata salariilor si se apropie de incapacitate de plata,
      directoru fabricii face multe drumuri prin strainatate pe bani personali in cautare de beneficiari, pe la targuri si expozitii de tehnica industriala,

      se gaseste intr-un tarziu un mare investitor german care doreste sa produca o parte din produsele fabricii si mult mai multe produse pt export,

      datorita incapacitatii de plata a fabricii de la noi si a tehnologiile invechite investitorul german nu mai doreste achizitionarea fabricii ci vrea construirea unei fabrici noi pe un nou amplasament, aproape de drumul de centura al orasului pt usurarea aprovizionarii si a incarcarii produselor pt export,

      investitoru german se prezinta prin directorii sai impreuna cu directorul fabricii de stat falimentare (dar care dorea pastrarea locurilor de munca ale angajatilor sai) la primarul orasului cu solicitarea de a se elibera un spatiu liber si a fi puse la dispozitie utilitati (curent, gaz, apa) in vederea demararii investitiile in valoare de multe milioane marci germane,
      cu acelasi prilej nemtii ii transmit primarului ca il imputernicesc pe directorul fabricii de stat sa se ocupe de formalitatile legate de semnarea tuturor actelor necesare demarării investitiilor si ca ei sunt de acord sa plateasca tot ce este necesar (taxe, impozite, taxe autorizatii, etc.) pt demararea de urgenta si finalizarea investitiilor – avantajele pt orasul respectiv fiind atat pastrarea locurilor de munca ale angajatilor cat si veniturile la bugetul local ca impozite pe salariu (venit care se reintorcea la bugetul local functie de marimea localitatii respective),
      nemtii se intorc in tara lor, ramane directorul roman sa discute cu directori primariei pt obtinerea tuturor autorizatiilor,
      directorii primariei transmit directorului roman ca trebuie luata o hotarare de consiliu local pt incheierea contractului de concesiune a terenului si pt tragerea utilitatilor,
      iar pt luarea hotararii de consiliu local se cer bani, multi bani,
      directorul roman al fabricii falimentare le spune nemtilor ca trebuie dati bani, multi bani,
      nemtii fiind seriosi si determinati sa faca fabrica spun ca ei platesc tot ce trebuie, astfel cum s-au angajat la demararea negocierilor, dar ca nu pot platii decat pe baza de factura si chitanta,
      cand aude primaru de factura si chitanta pt banii ceruti (care erau de fapt smen)scoate directoru fabricii de stat din primarie in suturi,
      investitia nu se mai face in oras, dispar locurile de munca, oamenii pregatiti, multi cu studii universitare isi i-au familiile si i-au calea strainatatii,
      fabrica falimentara de stat intra in faliment si se vinde pe bucati,
      astazi este demolata,

      investitoru german face intr-un final o fabrica in Romania intr-un oras mai mik apropiat de frontiera dar in care primaru nu cere sume astronomice de bani pt crearea locurilor de munca pt oamenii comunitatii,
      in plus, in lipsa de forta de munca investitorui german plateste autobuze care sa aduca din alte localitati angajatii,
      localitatea mika se dezvolta prin crearea de firme de servicii pt fabrika mare si angajatii fabricii mari: magazine, restaurante, etc.
      investitorul german il pune director la fabrica noua din orasul apropiat de frontiera pe directorul roman al fabricii falimentare de stat,

      tot orasu fabricii falimentare cunoaste povestea, inclusiv sri, militie, procuratura, autoritate judecatoreasca,
      aia de la sri si militie sunt avansati la exceptional ca i-au sustinut pe cei de la putere sa fure de la firmele de stat sau au inchis ochii la toate smenuri petrecute,

      in comunicatu oficial al sri apare informatia ca nu exista amenitari la adresa sigurantei nationale,
      exodu romanilor in Evropa il depaseste pe al sirienilor,

      pana sri, militia, procuratura si autoritatea judecatoreasca nu o sa isi faca treaba nu o sa se schimbe nimik,

      tot asa, pana cand conducerea armatei (ma refer la toti ofiterii superiori), inclusiv serviciu de informatii al armatei, nu o sa isi faca treaba noi nu o sa avem tehnica de lupta capabila sa respinga un atac al inamicului oricat am visa cu ochii inchisi,

      • Da colegu’ parca imi povestesti de ceva ce am vazut cu ochii mei in orasul meu natal. Unde-i romanisumul ala de tot ne batam cu caramida in piept cu el, tu primar roman cum lasi miile alea de romanasi fara loc de munca doar ca investotorul nu-i de acord sa iti dea spaga.
        Si mai ii ceva, ca si firma mea este contractata de un producator german, nu sunt nemtii sfinti din experienta in munca cu ei stiu la anumite chestii sunt ridicol de lipsiti de tact si de viziune dar cuvantul la ei tine loc de contract. Si spaga la ei exista, dar spaga la ei o dai daca vrei dupa vreo 2 ani de munca in care ai dmenostrat ca esti abil si o dai ca ala sa iti accepte tie mici fluctuatii de pret/costuri si sa nu mearga la competitie. Pentru aia se da spaga la ei nu pentru semnaturi, mizerii pe sub birouri si hotii. Nu vorbesc de afacerile siemens si vw ca atunci cand un operator eonomic din Romania va plati o amenda cat pibul unei tari in africane, atunci putem discuta despre „justitie” si cat costa in occident coruptia. Cand un presedinte al romaniei, prim munistru sau orice va demisiona doar pentru ca este implicat intr-un scandal, deci nu condamnat, atunci incepem sa discutam despre ideea de stat: https://www.gandul.info/international/presedintele-germaniei-a-demisionat-christian-wulff-este-implicat-intr-un-scandal-de-coruptie-am-facut-greseli-dar-am-fost-corect-9243282

        • Exact
          Avem Avramul nostru cel maret ..prin parlamentariile europene
          Ai nostri sunt de neinlocuit ..nimeni ca ei
          Daca se tin de scaun e ca au vreo menire ..ce depaseste intelegerea mortalilor de rand platitori de taxe
          Sa ii vezi mutra lui melescanu intervievat de o englezoaica intepata ..nu are pret , ptr restul mastercard

  6. Nu inteleg eu bine ?

    Astia de la armata au avut bani si nu i-au cheltuit ?

    Adica esti in curu gol si dai banu inapoi ?

    Pai nu cumva si astia sunt niste loazeri ?

  7. „buget 1,157 miliarde de lei, adică aproximativ 550 milioane euro ” as vrea eu sa fie euro asa mic….in alta ordine de idei daca calculam corect cred ca sunt exact banii de corvete si baterii de coasta. „Parerea mea..”

  8. Cu alte cuvinte… fals in declaratii si uz de fals… EU asta intelegi!!! Cand spui ca ai ceva dar de fapt nu ai ; inseamna ca minti… Cea ce este un lucru extrem de grav!!!

  9. Lasati MApN-ul, astia de bine de rau au cheltuit banii, uitati-va la sanatate…
    Banii de fapt nu au existat…

  10. George GMT.. .. Nu sunt de specialite avocat dar am si *EU* o intrebari simpla : cand cineva indiferent cine, spune ca pe hartie sunt bani dar realitatea il contrazice… Ce semnifica acest lucru…???

    • planificarea nu coincide intotdeauna cu rezultatul final, mai ales daca o faci prost sau populist.

    • iti raspund si eu (sunt economist, lucrez cu cifre):
      cam 95% din entitatile comerciale (private sau de stat) isi rateaza executia de buget facut la inceputul anului. Asta nu inseamna obligatoriu ceva foarte rau, in unele cazuri „ratarea” inseamna venituri mai mari decat cele prevazute sau cheltuieli mai mici. Adevarat, de multe ori este invers. Put si simplu inseamna ca nu s-a planificat prea exact. Se intampla si la case foarte mari.
      Adevarata intrebare este daca premisele de validare a bugetului au fost cele corecte sau unele strict populisto-politiciano-aberante. Si aici este vorba de incompetenta majora nu de fals in acte. Este un lucru grav dar incompetenta nu este ilegala.

      • Eu cred ca-i vorba de rea-intentie. Stiau ca cifrele din bugetul pe 2018 sunt cu totul nerealiste, toata lumea stia, au avut bafta cu inflatia, asta i-a mai ajutat, nominal vorbind si ne-a saracit pe noi.
        In rest pur si simplu populism dus spre extrem, iar prostimea pune botul.

  11. Citesc de fiecare data cu interes articolele Asociatie Pro Infrastructura. Un grup de inimosi care monitorizeaza cu consecventa evolutia constructiei de autostrazi in Romania si fac publice toate detaliile legate de derularea contractelor, de ii trec fiorii pe cei de la transporturi sau de la CNAIR cand aud de ei. Si sunt asa de hotarati in a impinge lucrurile in directia buna prin puterea informatiei, incat merita intreaga pretuire a celor care vor ca lucrurile sa se schimbe intradevar.
    Citesc de asemena cu mare interes si articolele Romanian Military si comentariile de aici. Si constat ca si in acest domeniu, un grup de inimosi incearca cu obstinatie, la fel ca ceilalti, sa impinga lucrurile in directia buna.
    Si imi permit sa va fac o propunere. Faceti si voi la fel ca ceilalti. Punenti lupa pe MApN, sa se vada clar cat, cum si in ce investim ca sa aavem o armata mandra de dotarea ei. Periodic, ca expresul de Tokio.
    Cat s-a realizat din interesele de securitate ale statului român, stabilite in CSAT, referitoare la măsurile de eficientizare a înzestrării armatei, implicării industriei naţionale de apărare în realizarea înzestrării? Care e stadiul achizitiilor? Cu bune si rele. Achizitia de autocamioane – anulat, rachete antinava/baterii de coasta – suspendata, corvete – suspendata. Fiecare cu onoarea obrazului patata cu rahat. Ce se mai aude de graficul livrarilor P5 sau de pregatirile liniilor de montaj de aici? Agilis?F 16? Elicoptere ? Tancuri? Arma de asalt? Etc, etc, etc. Pentru ca daca s-ar cheltui cu creier, in fiecare an, toti cei 2% din PIB, armata ar avea intradevar ceea ce merita, nu doar carpeli.

  12. Aveau dreptate aia care ziceau ca nu se va face nimic de banii aia care oricum nu exista.

  13. N-am gasit executia bugetara pe 2018, pe capitole dar din scandalul salariilor din armata din septembrie 2017 rezulta ca 72% din bugetul apararii merge in salarii la care se mai adauga cheltuieli cu chirii, etc !!! Vezi: https://www.click.ro/news/national/ministrul-apararii-nationale-demisionat-salariile-militarilor-vor-fi-platite-esalonat
    Nu cred ca in 2018 a fost mult diferit. Din ce sa se mai faca dotari ?!
    Cacealmaua cu cresterea economica si 2% pt aparare e limpede !
    Ceausescu a fost mic copil pe langa guvernantii de azi !

  14. De banii ramasi puteau sa cumpere 50.000 de arme de asalt de ultima generatie plus le ramaneau si bani.Nu inteleg de ce nu dau ceva in plus la salarii pt. a atrage tineretul sa se angajeze in armata daca tot nu au cheltuit tot bugetul.

  15. Nu exista „banii ramasi”.
    Si l-as contrazice un pic cu inflatia. Cu inflatia si-au luat teapa.
    La inceputul anului, cand am vazut bugetul, am presupus o inflatie de 15-20%. Economia a opus insa rezistenta. Cursul a crescut undeva la 4-5% iar preturile la produsele de consum as zice pana spre 10%.
    Dar nu-i nimic, si in 2019 vom avea parte de aceasi tratament.

  16. Anul acesta am platit 3sisteme patriot(aprox.625miloanex3=1,875miliarde+130milioane pentru piranha v(probabil 36buc)si asta este doar ce am citit eu….deci putem.Anul acesta de acesti bani ne ptem trage aproape doua excadrile de f16 noinoute pentru ca la corvete plata se face esalonat.

    • Stai putin… Piranha-urile le achitam in transe de cate 36? Nu pe toate odata?

      • Am gasit acum citeva luni o stire ca s-ar fi platit 130miloane pentru Piranha v.Si elvetieni ne-au trimis doar 4 in decembrie,iar in ianuarie si februarie nici unul!!!.Eu am vazut si auzit pe Cosmin Gusa la realitatea cum ca …….(nu spun ca nu ma mai publica).Dragnea….contract piranha v…..

        • Nu stiu ce sa zic. Dar cred ca intr o luna, doua, nu au timp sa le faca pe toate 36..poate. Vedem, poate ne mai aduc inca 36 in martie.

  17. Problema Romaniei si a oricarui posibil guvern este lipsa seriozitatii si incapacitatea de a previziona si adapta mersul tarii in directia dorita. Noi ca tara dam senzatia ca mergem la nimereala, mergem orbecaind inainte, fara vreun plan binestabilit pe termen lung. De aici rezulta o lipsa fructificarii oportunitatilor mondiale, regionale, locale sau istorice.
    Momentan, avem o oportunitate de a ne pregati pentru viitorul economiei si anume a 4 revolutie industriala- digitalizarea si AI, si sa ne pregatim in probabilitatea izbucnirii unui razboi regional, sau mondial, ca cel local- vezi Ucraina deja este o realitate.
    In istorie am fost prinsi mai mereu contratimp, in momentul WWI sau WWII. Se repeta istoria?

  18. Re. BMW et co, firmele care nu au mai investit aici, povestea e mai complicata, nu doar infrastructura e problema – din pacate. Aia, desi e scumpa, e cel mai simplu de rezolvat. Dar aici vorbim de rapiditatea transportului, nu de infrastructura per se.

    Un ex. care demonstreaza problema ar fi granita cu Ungaria – daca vrei sa scurtezi durata de tranzit cea mai ieftina solutie (daca nu suntem in Schengen) ar fi sa pui mai multi politisti de frontiera.

    Asa camioanele nu ar mai sta cate o zi la coada.

    Altfel, degeaba economisesc 3-4 ore cu o autostrada sau o cale ferata mai rapida, daca tot stau 20 de ore la granita.

    2) mediul de afaceri.
    guvernul roman are obiceiul sa dea ordonante de urgenta care schimba lucrurile de pe o zi pe alta. Anul trecut au facut niste schimbari drastice, mutarea contributiilor, etc. Anul asta, iarasi schimbari drastice cu OUG 114.

    3) sistemul legal
    justitia romana nu e una in care sa ai incredere. daca ai o disputa dureaza 10 ani pana ajungi la o concluzie, si aia poate fi eronata. In plus, poti sa ai o disputa cu statul, care poate decide ca n-ai aplicat bine TVA sau cine stie ce – si pana se judeca treaba iti blocheaza conturile.

    4) forta de munca
    din ce in ce mai greu de gasit, mai ales in Vestul tarii, care ar sta mai bine la capitolul infrastructura si rapiditatea transportului. Firmele alea s-au dus in Estul Ungariei pentru ca acolo e o zona subdezvoltata, cu somaj mare.

    Daca faci un scor agregat intre aceste 4 criterii vezi ca nu stam asa de bine fata de unguri. Partea buna e ca ungurii au cam absorbit ce puteau, sunt o tara mica si pana la urma o piata mica, problema e ca au aparut si turcii la orizont (au forta de munca) marocanii, etc. – care stau la fel de prost ca noi la celelalte criterii – instabilitate, mediu de afaceri, etc. dar muncitorii costa putin si sunt abundenti deci ai marje mai mari cu care sa acoperi riscurile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *