F-16 pentru Argentina

Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy and Denmark’s Prime Minister Mette Frederiksen sit in a F-16 fighter jet at Skrydstrup Airbase in Vojens, Denmark, August 20, 2023. Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen via REUTERS

In data de 11 octombrie, Departamentul de stat al SUA a aprobat vanzarea a 24 de F-16 A/B MLU daneze catre Argentina. La pachetul respectiv se adauga si 4 aeronave de patrulare marina P3 Orion norvegiene. Scrisoarea a fost inmanata ambasadorului argentinian in SUA, Jorge Argüello, de catre „Deputy Assistant Secretary for Regional Security in the State Department”, Mira Resnick

In paralel, administratia SUA lucreaza la un pachet financiar de asistenta in valoare de 40 mil.$, care sa acompanieze afacerile. Astfel argentinienii au o contraoferta la aeronavele pakistaneze JF-17 oferite cu sprijinul Chinei.

Americanii au mai subliniat ca acest pachet de armament nu este amenintat (impactat) de vetoul britanic pentru armamente acordate Argentinei incepand de la conflictul din Falland, deoarece nu contine componente britanice.

Argentinienii au acum de ales cum vor pasi in viitor, alaturi de SUA sau alaturi de China.

 

Marius Zgureanu

P.S.

Din capitolul #F-16 si P3 Orion – noua nu ne trebuie!#

Iata ca exista sanse ca nu toate F-16 A/B MLU europene disponibile pe piata se vor indrepta catre Ucraina. Saptamana trecuta presedintele ucrainean Zelensky a facut o vizita si la Bruxelles, unde dincolo de sediul NATO a avut convorbiri si cu reprezentantii guvernului belgian cu privire la F-16 care vor incepe sa fie disponibilizate in anii urmatori, pe masura ce F-35 le va inlocui.

Cum am mai subliniat, avem nevoie de inca un pachet de avioane F-16 cu mai multa resursa pentru a putea sprijini si efortul scolii regionale (in complement cu cele 12 aeronave olandeze), dar si exploatarea in RoAF dupa 2030. Detinand si o flota importanta de F-16, am avea atuuri ca alaturi de portughezi sa participam in programele de modernizare ale F-16 A/B ale altor operatori (Iordania, Ucraina, Pakistan) dupa 2030…

Cat despre aeronavele de patrulare marina, aici avem un gol care trebuie umplut cu ceva, rapid, un prim pas fiind dronele Watchkeeper, dar care trebuie mai intai produse si apoi operationalizate. In clasa superioara, in mod aproape sistematic sunt detasate aeronave fara pilot MQ-9 Reaper americane la Turda, iar olandezii au anuntat ca vor disloca in 2024 3 aeronave de acest tip la Campia Turzii. Aeronavele de patrulare cu echipaj uman din clasa P3 Orion desi batraioare sunt extrem de capabile inca, dar pentru zona Marii Negre ar putea fi poate mai indicat o platforma ceva mai mica si mai rapida, lucrand in conjunctie cu alte platforme de recunoastere UAS, dar si de avertizare timpurie sau razboi electronic.

 

Surse:

America clears transfer of 24 F-16s to Argentina (ukdefencejournal.org.uk)

Trei aeronave MQ-9 Reaper olandeze vor sosi în România | Ziua Veche

 

 

62 de comentarii:

  1. …vand Amerikansky dusmanului aliatului suprem in lume, aka UK, ca „hArhentina” sa nu cada in siajul „cyayna” niste fightere destul de capabile, da bre „misto” e politica internationala.
    „hArhentina” o tara imensa cu resurse uriase, prost condusa si corupta, va aminteste de o alta tarisoara…prin „ieuoropa”.

    7
  2. Impactat Marius? Nu era mai bine „afectat”, „influentat”?

    6
    • Da, „iexact”, nu retractez nimic 🙂 : „impact” si „a impacta” exista si in romana, chiar daca se poate spune ca e putin fortat, sau mai putin uzual.
      https://dexonline.ro/definitie/impacta
      https://dexonline.ro/definitie/impactare

      Fata de ce zice aici, desi se considera import pe filiera engleza chiar si in franceza, provine de fapt din latina („impactum”):
      https://www.digi24.ro/emisiuni/pastila-de-limba/pastila-de-limba-de-la-a-baliverniza-ca-piturca-la-a-impacta-verbe-cu-defecte-de-fabricatie-553555

      „cu sensul de „a avea un impact”, „a influenţa” sau „a înrâuri”.

      Deci cred ca cu incetul va veti obisnui si voi cu el 🙂

      7
      • Nu vreau sa ne certam, in limba romana nu exista verbul a impacta. Este doar substsntivul. Forma verbala este o inventie a unora cu un limbaj foarte sarac.

        15
        • si eu tocmai iti explic ca este pe cale sa devina un neologism prin care ne „recuperam” substratul latin. In cativa ani va fi probabil recunoscut oficial si in DEX si toti vor ridica din umeri. E consemnat in uz din 2008
          https://dexonline.ro/definitie/impacta

          Asa s-a intamplat cu toti termenii importati.
          Asta s-a intamplat si in franceza unde la inceput l-au refuzat, iar de aproape 100 de ani il folosesc.

          Ia vezi „marsarier” sau „parter”, care in romana nu inseamna nimic daca il desparti in cuvinte compuse, adica: „mers inapoi” si „pe jos” in franceza. Si astia sunt niste termeni importati fortat, care au doar o legatura distanta cu substratul latin.

          9
        • si nu are legatura cu limbajul sarac, ci e naturala transformarea unui substantiv in verb. In cazul impact, e englezism de provenienta latina. Adica cel care il foloseste cunoaste si alte limbi.

          De ce pentru actiunea derivata din substantivul respectiv sa folosesti alt termen? Nu e natural.

          4
        • +impacta (a ~) vb., ind. prez. 1 sg. impactez, 3 impactează; conj. prez. 1 sg. să impactez, 3 să impacteze
          sursa: DOOM 3 (2021) adăugată de gall acțiuni

          a impacta vb., ind. prez. 1 sg. impactez
          sursa: DOR (2008)

          Dacă nu mă înșel, vb. este abreviativ de la verb.

          Cuvântul este rezonabil folosit și nu alterează sensul perceput în română.

          Nu ca englezescul „facilități” care în limba lui nu înseamnă ceea ce substitue în română (instalații, echipamente) folosit peste tot pentru comoditate, cu toate că în română nu înseamnă decât „înlesnire”, „ușurare”…

          5
          • DOOM , DEX sau cum anung erori de exprimare norme in limba romana. Asta spune multe despre cat de riguroasa a ajuns caricatura de instutie stiintifica numita pompos Academia Romana.

            9
            • Restul neologismelor cum au ajuns in limba romana? Au asteptat ca academia sa le includa oficial? Sau au fost folosite pana au fost acceptate si de academie?

              8
              • Marius intelege ca forma de verb a cuvantului nu este un neologism. Este o deformare pur romaneasca a cuvantului. Ea a fost creata si folosita in general de petsoane cu functii si scoala putina care s-au vanturat pe la tv si au abuzat de ea(forma). De aici s-a tras concluzia ca este un fenomen de masa si a fost acceptat. Asta nu inseamna neaparat ca este o forma corecta. Stai sa vezi cand o sa incepem pe aceeasi idee sa acceptam forme verbale la toate substantivele cam asa caine-cainim, placinta-placintim etc. Vai de limba noastra ca viitor de aur n-are. Si cu asta, prezentadu-mi scuzele pentru off topic eu inchei discutia.

                3
        • A compacta? Nema problema

      • Tu faci cum crezi dar te intreb, esti din categoria Victor Piturca? Adica dincolo de obisnuinte, atat de jos este respectul de sine? Parca radeam de Dancila pe aici.

        8
    • deci masina mea de insurubat cu impact nu impacteaza, insurubeaza cu afectie si influenta

      10
      • Vad ca nu mi-au publicat mesajul in care il citam inexact cei drept pe Caragiale desi te incadrezi direct acolo. Masina ta insurubeaza si atat. Ii spune cu impact indicand probabil procedeul sau modul cum obtii insurubarea.Daca impacta se numea masina impactanta. Noroc cu cei care au tradius documentatia si numele, ca nu prolifereaza tot felul de dumate lingvistice. Dar cine sa priceapa. Cand esti sarac cu duhul ramai in saracia ta nu umbla cu anuntul atarnat de gat.

        3
  3. Argentina trebuie cocoloșită, să nu ajungă în brics. Brazilia face Gripen, care era ideal pentru o flotă de la 0.
    https://www.quora.com/Which-parts-of-a-Gripen-fighter-plane-are-not-made-by-Swedish-companies
    Doar că gripenu e jumate englezesc. Ciudate sunt căile politicii, englezii banează argentinienii, dar ajută la gripen, cu brazilienii și afrikaans, care sunt piloni brics, de unde deduc că banarea argentinienilor e mai mult la sentiment. Dacă își bagă coada Albionul, vor primi f16 cum am primit noi corvete. Eu in locul lor aș plusa, avion nou sau avion nou, China/Paki sau Brazilia. Sau Rafale. Contează mult și ce posibile conflicte pot avea cu vecinii lor și ce dotări au aceștia. Cred că Brazilia și Chile mănâncă la mic dejun acele mlu.

    1
    • trebuie sa te uiti si la ce bani are Argentina de pus pe masa si la ce cofinantari are acces, plus perspectiva de tara la FMI si alti evluatori. Daca vrei sa te imbunatatesti la capitolul asta, nu exista prea multe variante. MLU alea pot fi aduse la ultimul standard, si nu as fi asa sigur atunci ca sunt mancate…

      6
      • O caracteristica interesanta la acest inceput de WW III este ca echipele nu sunt clare. Teoretic sunt NATO-BRICS dar practic multi joaca la 2 capete. Chile are o armata formata de nemti si o economie cu fraiele la japi. Brazilia e in capul lantului trofic pe zona. Guyana Franceza si Falklands par centrele de control ale colonialistilor. Deci Argentina la ce echipa ar putea juca? Teoretic tarile din America de Sud nu prea au motive sa se bata intre ele. O Argentină apropiata de Nato este folositoare, sa tina in frâu Brazilia, doar ca englezii sunt ranchiunosi. Daca Argentina intra in BRICS, South America e pierduta de ”baietii buni”. Deci aici banii nu mai conteaza, mai ales ca China poate sa faca niste preturi promotionale la jucarele.
        Partea buna cu F16 este ca sunt livrabile instant, pentru ca ele exista si nu trebuie data comanda la linia de montaj, dar cat de potente vor fi, asta va hotarî Uncle Sam (și Union Jack din umbră). Deci Argentinienii se pun in situatia Ucrainei, sa primeasca armament insuficient si slab, cu B-ul de la Brics in coasta si cu Chile in spate. Probabil vor alege BRICS.

        Nu am deloc incredere in dronele portocalii, mai ales ca Viktor doarme cu cravata aia portocalie. In caz de panaramă alea pot zbura deasupra noastra si sa borasca la maghiari. Chair asa, bagam in casa pe orisicine?
        Exista o teorie care spune ca daca rusii intra in Odessa, ungurii vor intra in Transilvania, ca sa nu cada in ghearele muscale cotropitoare. Doar e nato si ei, nu?

        https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=573459091&sxsrf=AM9HkKmQmiicXGfUqtzcL9JtROhyZdzXFw:1697295158812&q=viktor+orban&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwiF15OY5fWBAxXth_0HHe4uAGQQ0pQJegQIExAB

        2
        • Ungurii sunt un pechinez care latră mult, dar pe care îl rezolvi cu un simplu șut in cur. Ar întra ei în Ardeal (și nu numai), dar e o halca de carne din care gura lor mica nu poate musca (in nici un caz cu rușii la Odessa, poate doar cu rușii la București). Vestigii deja și-au făcut calculele cu Ucraina și le da cu multi euro in plus, așa că nu mai exista nici o șansă ca Rusia sa mai realizeze ceva notabil in Ucraina. Vestul va da Ucrainei atât cât îi trebuie sa țină Rusia pe loc pentru că știu că timpul le rezolva pe toate. Putin nu e nemuritor și nici economia Rusiei.
          Ungurii, tinandu-l pe Orban la putere, au arata întregii lumi cat de mult venin au în sange. Probabil peste 10 ani vom merge cu masina in vest prin Ucraina și Serbia, locul ungurilor nu mai e in UE.

          13
    • De anul asta Arjentina este deja in BRICS.

      1
      • @Strumpf: la fel si cum Armenia e parte din CSTO, nu?

        A fi membru in organizatiile astea de carton e ca si cum ai purta o emblema in piept ca sa poti sa spui ca participi la salvarea planetei.

        1
      • In 2023 a fost doar invitatia. Aderarea ar trebui sa fie in 2024.

        Pune-ti informatiile in ordine (asta daca-ti citesti hartiuta cu narativele inainte de a da copy-paste prin comentarii).

        1
    • Asta stie sa zboara cu o tona de incarcatura

      2
      • insa problema rezida in reclama elbit, ca este universala statia de control deci si operatorii ar trebui in teorie sa fie tot universali, asa ca o intrebare chiar nu au nevoie operatorii de hermes 450 de pregatire suplimentara pt a lucra cu hermes 900?

        • Daca schimbi masina tot ai ce de invatat la
          cea noua ceva. Principiile avionice sunt la fel
          dar sarcinele, distantele si sensorii/armamentele
          difera.
          De atat de mult ce scriu o sa uit ebraica?

          14
  4. 360000 rezervisti s au prezentat pana acuma si mai vin din strainatate cu EL AL , compania aeriana national care a primit voie sa zboare sambata.

    15
  5. Pe pariu ca vor lua chinezesti? Cu faza asta probabil fac un mic santaj sa primeasca ceva mai mult. Probabil J-10. Si tinand cont ca Xi tocmai s a hotarat sa dea asa ceva lui Kim, probabil vor primi si ei J10. Pe credit, off course. Trebe sa fi tembel sa iei vechituri cu cativa ani resursa si cu riscul de a nu le putea folosi daca nu ii convine lui uncle sam.

    2
  6. Este un pas inteligent făcut de Unchiu’. Nu poate lăsa să pună chinezii un picior în Argentina cu toată supărarea englezilor. Plus că proștii ăia sunt conduși de tot felul de covrigari locali de ani de zile, nu își permit avioane performante noi.

    3
  7. Eu personal nu ii inteleg pe astia toti in lume dc sunt mega disperati dupa F-16 Falcon? Sa zicem pt tari cu teritoriu mic si intracontinental e ok avionul. Dar pt tari cu teritoriu mare si insular mai bine ar fi indicat un bimotor supersonic cum ar fi F/A-18 Super/Hornet sh, pe care USAmericanii si altii care il mai au in dotare ar putea sa il puna la vanzare. Din pct meu de vedere as vedea F/A-18 CD Hornet sh ca urmash a lui IAR-93 Vultur in ArmRo macar vreo 3 escadrile….48 de avioane, normal impreuna cu cele 48 F-16 ABM Falcon sh. Dar MAPN.Ro a hotarat altceva ca dotare pt FARo din multe puncte vedere. Polonia a luat de curand in considerare achizitionarea de F-15 EX Eagle 2. Poate si decidentii din MAPN.Ro vor lua in considerare achizitionarea de 32 F-15 E Strike Eagle sh, sper la insistentele USAmericanilor in completarea celor 48 F-16 ABM Falcon sh. Sper sa fie bani pt asa ceva.
    In ceea ce priveste avioane de tip P-3 Orion pt ArmRo care sunt mega necesare, sunt oferte destule pe piata chiar sh si se pot gasi bani pt macar 4 avioane.

    5
  8. Nu stiu daca a intrebat cineva;
    Care sunt inamicii Argentinei ca se armeaza si pentru
    ce?
    Singurul razboi al lor a fost contra Brits la care au pierdut la incercarea lor sa cucereasca insulele
    Malvinas cum ei le numesc si Brits numindule Faulkland. Insulele sunt pustii si micute, au importanta zero fata de aceasta tara uriasa ca Argentina. BTW , am mancat gramezi de carne pe
    gratar la Bariloche?

    7
    • nu trebuie sa se inarmeze, dar nu prea mai au forte aeriene. Ideea de a pastra un embrion de capacitate.
      La nivelul asta, F-16 sau JF-17 ar fi ultrasuficiente.

      3
      • Argentina in plus e o tara cu economie de rahat, chiar
        asa. Au inflatie enorma de totdeauna si oameni buni
        dar saraci si inca o data, fara inamici inafara de Brits
        care n au interes si la Falkland, ei i au provocat.
        Cred ca mai au ceva Skyhawk asa ca cateva f16 n au
        sa fie rele dar cum am spus le vor face o gaura la
        buget ca sa guvernezi asa o tara vasta costa. Din
        totdeauna tara asta a fost menajata prost cu toate ca i
        bogata in resurse. Avioane de surveillance marine pt
        ei sunt ultra necesare dar le trebuie mai mari ca tara e vasta.

        2
    • S-a gasit ceva petrol pe langa Malvine

      https://www.petro-online.com/news/fuel-for-thought/13/breaking-news/how-much-oil-is-there-in-the-falkl

      Mi se pare amuzant ca numele Malvine seamana cu Maldive care nu au vreo denumire diferita in engleza. Falklands vs Malvine e cam ca Pineapple vs Ananas.

      1
    • Nah, au ramas firimituri din Imperiu, dar ce bine sunt puse. Falkland e singura instalatie pro-west capabila sa inchida str. Magellan

      1
    • Chile.S-au mai caftit si cu Paraguay,A existat si o cursa a inarmarii cu Brazilia-pe cuirasate si…nuke.Vor lua F-16.Poate si ceva ajutor de la FMI,gratie unchiusorului.

      2
  9. Interesant de văzut ce cale vor alege argentinienii – au aderat la BRICS , dar acolo e o salata , poate ar cocheta și cu Occidentul , economic stau foarte prost , își cauta și ei direcția …

    3
  10. Apropo de avioanele de patrulare marina chiar ar fi interesant un articol de dat cu parerea , ce ar fi mai potrivit pt. Romanica …au aparut sau sunt in curs de aparitie niste bunaciuni pe piata .

    https://www.thedefensepost.com/2023/06/28/ireland-maritime-surveillance-aircraft/

    https://www.navalnews.com/naval-news/2023/05/new-maritime-patrol-aircraft-project-from-canada/

    2
  11. Pentru patrulare si lupta antisubmarin, l-as alege pe samuraiul asta ( https://global.kawasaki.com/en/mobility/air/aircrafts/p_1.html ) care stie multe si e mai accesibil la pret decat ceva echivalent. Ar fi o galusca mare de tot colaborarea cu japonezii la care visez de ceva vreme si pentru care am mai scris pe aici. Au chestii faine care ne-ar veni manusa, printre care si Kawasaki P-1.

    3
    • Nu ai nevoie,dai un ajutor de stat tarom prin transferul a 2-3 avioane atr la mapn contra cost,si contractezi modificare mpr, pt asta ai deja lockheed martin cu care colaborezi la aerostar,care e si principalul candidat pt integrare armamente si cms la marina pt vechituri si noutati

      2
    • Avioane bune cum spui si adecvate exact pt lungimea
      tarmurilor lungi dar la japonezi ca la japonezi, scumpe
      foc.

  12. Astea daneze cum stau cu orele ramase? Dar la nivel de intretinere cum s-or prezenta?

    2
    • The first F-16 was delivered to Denmark in 1980 and deliveries continued through 1985. It was therefore to be expected that they would require replacement in the 2000–2005 timeframe; however, a refurbishment program in the 1990s enabled the planes to fly an additional 4000 hours, or roughly another 20 years.3
      This meant an outside deadline of 2020–2025 for a replacement aircraft to enter the Royal Danish Air Force’s (RDAF) inventory.

      https://cms.polsci.ku.dk/publikationer/learningfromthef-16/Learning_from_the_F-16._Layout_FINAL.pdf

      The largest of these that the RDAF F-16s have been through is the Mid Life Upgrade (MLU) program which the RDAF joined from its onset in 1989 when the initial planning stages started. In total, the RDAF upgraded 48 F-16As and 13 F-16Bs. All RDAF F-16s were modified at the main F-16 depot at Aalborg Air Base in the northern part of Jutland.

      Most of the RDAF F-16 remaining in service has been upgraded to the MLU 6.5 tape standard; except for the seven remaining Block-10 airframes, which have only been upgraded to MLU 4.3 tape. Because they are only Block-10, they do not have the strengthened nose wheel construction and they are unable to carry a targeting pod as well as not being able to fire the AIM-120 AMRAAM air-to-air missile. These airframes are only used for training and as Quick Reaction Alert (QRA) aircraft but not for international missions.

      RDAF in 2013 purchased 50 used F100 PW220E engines and these are currently being fitted to the RDAF F-16 fleet to keep the aircraft flying until their planned out-of-service date in 2024. Commanding officer of 730 Squadron, pilot name ‘STI’ said about the upgraded engines “The main advantages of the new -220E engines are more rapid thrust during take off, which means the aircraft gets airborne quicker, leaving more runway in case of an emergency. The engine also performs better in the air, which improves its effectiveness during air-to-air combat”.
      With the F-16 replacement not expected to reach Full Operational Capability (FOC) until 2027, the RDAF F-16s are currently going through a structural life enhancement program, which aims at keeping the F-16s flying until at least 2024.

      https://flymag.dk/royal-danish-air-force-fighting-falcons/

  13. ca si in cazul vietnamului,inamici si dusmani la sange pot deveni aliati in fata dumanului si intereselor comune.
    f35 este pentru noi un program pe termen lung,acum ne facem treaba cu f16 si ar fi recomandat identificarea de noi ”carcase”.

  14. in ceea ce ne priveste pe noii ,calm nu vom misca un deget pm Ciolacu a declarat recent ca suntem sub umbrela NATO ca avem cele mai mari garanti de securitate din istoria noastra , dar nimeni nu vorbeste depre dotare si doar carpeli facem. Cat despre Ucraina ]
    lucrurile nu sunt roz deloc Slovacia era un sustinator dar lucrurile se schimba , in Polonia iar lucrurile nu par deloc roz si sustinerea ptr Ucraina scade dramatic , mai ales ca Ucraina nu condamna istoria ei si gemocidurile facute contra polonezilor. SUA nu stim cat de puternic va sustine Ucraina de acum avand in vedere situatile geoploitice Orientul Mijlociu , Taiwan, acum vom vedea . Insa in Ucraina e f mare coruptia si nu stim cat de mult va putea si la nesfarsit sa ofere sustine unei Ucraine flamande corupte si in razboi cu o Rusie sustinuta de China ,Iran, North Koreea .

    2
  15. Dacă nu ma înșel, F-16 achiziționate de Chile de la Olanda, au fost castrate serios, una dintre limitări fiind faptul ca nu pot folosi AIM-120. Ma aștept ca și Argentina sa aibă parte de aceleași tratament.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *