F-22 Raptor la prima lansare a AIM-9X la viteza supersonica

F-22 de la  Combined Test Force (CTF),  Edwards AFB executand prima lansare a AIM-9X, in regim de zbor supersonic. Maj Howland Ryan este la mansa, zburand cu 1.2 Mach. Foto: Lockheed Martin

Prima racheta AIM-9X lansata la viteza supersonica (1.2 Mach), de catre un F-22 Raptor a avut loc la  Edwards AFB, pe 30 iulie, in timp ce prima lansare, a aceleiasi rachete de la bordul unui Raptor, a avut loc in mai 2012.

 

Testul a facut parte din procesul de integrare a rachetei pe F-22, integrarea care ar trebui sa fie completa si operatioanala la sfarsitul lunii august 2013.

Desi poate parea surprinzator, ca abia acum, dupa operationalizarea de mult a avionului, ba si dupa iesirea sa din productie, s-au gandit americanii sa integreze  Sidewinder-ul pe Raptor, ei bine, intarziera nu este deloc surprinzatoare.

AIM-9X Sidewinder este o rachete cu raza scurta, care se foloseste in general in lupta la vedere, ori filosofia din spatele proiectului F-22 este tocmai lupta BVR. Astfel arma principala a F-22 Raptor este racheta BVR AIM-120C, racheta care poate ataca la adapostul invizibilitatii avionului si a radarului ASEA foarte performant. Astfel integrarea AIM-9X nu a fost o prioritate, aceasta fiind doar arma de rezerva, revolverul de la carmbul cizmei, daca vreti, si ar putea fi folosita numai in cazuri speciale, sau Domane fereste, in cazul esecului AMRAAM-ului.

In principiu, intr-o misiune de lupta clasica, F-22 ar avea la bord, in calele interne, 4-AIM-120C AMRAAM si doua AIM-9X Sidewinder, impreuna cu 2 ati x500 de kilograme de bombe JDAM, sau 8xSmall Diameter bombs (SDB).

Dar F-22 va avea la dipozitie o varianta nou de  racheta IR si anume AIM-9XM, proiectata special pentru avionul stealth numarul unu al Americii. Aceasta racheta va avea un capat de cautare total sferic si sistemul  Lock-On-After-Launch.

Numai ca, nu cred ca multi stiati, F-22 Raptor NU BENEFICIEAZA de sistemul  helmet-mounted display sight, adica nu poate directiona capul de cautare al rachetei dupa casca pilotului, si asta datorita faptului ca inca din start proiectul a fost gandit pentru lupta BVR, la zeci de kilometri distanta de avionul inamic, ori in acest caz vizarea tintei prin casca pilotului chiar nu este necesara.

Si nici nu are sens, deoarece Raptorul se pare chiar nu este atat de bun in lupta de aproape, desi beneficieaza de tractiune vectiorizata. Problemnele apar in virajele de incadrare, atunci cand pilotul incearaca sa incadreze avionul tina, si in acest tip de urmarire avionul american pierde viteza .

Practic daca reusesti sa atragi un Raptor in lupta de aproape si in viraje cu raza mica repetate, sansele avionului inamic cresc considerabil cu fiecare viraj executat.

Din acest motiv integrarea AIM-9X nu fost deloc o urgenta pentru americani, racheta fiind ultima arma la care un pilot de Raptor si-ar putea dori sa regurga.

 

Sursa: defense-update

 

 GeorgeGMT

 

 

3 comentarii:

  1. Ma intreb daca nu cumva si lipsa celor 3 clasice…”oglinzi retrovizoare” din cockpit-ul F-22 afecteaza capacitatile de dog-fighting „la vedere” ale pilotilor de Raptor…
    🙂

    • Cred ca au camere :)) si nu prea afecteaza…mai ales la vitezele alea , nici nu ai vedea prea bine in oglinda….

      • Macar la F-35 cockpitul are marginea/nervura transversala, pot sa adauge niste oglinzi, insa F-22 e ca si F-16..”360 degrees bubble canopy” (sunt cateva glume porcoase/misogine pe tema asta cu privire la lipsa lor de pe F-16).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *