Dobriţoiu: luăm F-16 ca să avem F-35

Conform cu ce scriam in urma cu cateva zile, ministrul aparari doreste sa treaca cosmarul achizitionarii de F-16 A/B din Olanda si Portugalia sub presul viitorului avion de generatia a cincea, care chipurile, ar fi obiectivul nostru.

Si astfel sa inghitim mai usor hapul cu cazaturile olandeze!

 

Mai jos declaratiile sale de la Campia Turzii!

 

Corneliu Dobriţoiu a declarat, miercuri, la Flotila 71 Aeriană Câmpia Turzii, la o demonstraţie aviatică militară româno-americană, că modelele de avioane avute în vedere sunt avioanele de generaţia a V-a.

 

“Chiar dacă parcurgem o perioadă de austeritate economică grea, vă anunţ că am accelerat procesul de achiziţie a avionului multirol. În acest sens, exprim un angajament, un crez al meu mai vechi, conform căruia obiectivul strategic al României pentru achiziţia aparatelor multirol trebuie să fie achiziţia aparatelor de generaţia a V-a în următorii 20-25 de ani şi să traversăm tranziţia în cel mai economic mod cu putinţă. Accelerare înseamnă că procesul se va derula rapid şi nu va dura opt ani, ci va dura două luni şi vom lua cu certitudine o decizie. Modelele pe care le avem în vedere sunt avioanele de generaţia a V-a şi tranziţia să o facem cu costurile cele mai ieftine, cu avionul potrivit acestei tranziţii astfel încât să nu pierdem bani prin achiziţionarea unei structuri de aerodrom diferită când vom trece la avionul de generaţia a V-a“, a spus Dobriţoiu.

 

Întrebat dacă avionul american de F-16 mai este o opţiune, Dobriţoiu a precizat că la acesta făcea referire. ”Desprea asta vorbeam. Atât avionul F-16, cât şi F-35 folosesc aproape aceeaşi infrastructură de aerodrom, aceleaşi pachete de înarmare, or aceasta înseamnă o economie deosebită în bugetul unei ţări sărace. Vom avea şi o dezbatere în cadrul CSAT vizavi de acest subiect şi aş vrea să prelungesc subiectul până la decizia CSAT“, a spus ministrul Apărării.

 

El a afirmat că prezenţa în cadrul exerciţiului militar de la Câmpia Turzii a unor piloţi americani şi a aparatelor F-16 reprezintă “o oportunitate pe care noi o luăm puternic în considerare privind achiziţia avionului pentru perioada de tranziţie“.

 

“Vă asigur de angajamentul politic ferm pentru a nu transforma forţele aeriene române într-o companie de transport. Vă voi ţine la curent cu toate dezvoltările privind asumarea unei decizii legate de achiziţia avionului multirol. Nu pot să nu observ cu tristeţe că România a ratat şansa a patru ani pentru a adopta o decizie politică, iar în acest sens vreau să fiu foarte clar. Spiritul, angajamentul politic pentru susţinerea parteneriatului strategic cu SUA nu trebuie să se manifeste numai în vorbe. În următoarele două luni veţi fi martorii unui angajament politic bazat pe fapte, nu cum a fost structurată această decizie în această perspectivă îngustă a multirolului în ultimii opt ani“, a spus Corneliu Dobriţoiu, adresându-se militarilor şi oficialilor americani prezenţi şi ambasadorului SUA la Bucureşti, Mark Gittenstein.

 

Articol Ziuaveche

 

78 de comentarii:

  1. Afara ploua da pe alocuri ninge si cred ca am auzit o pisica latrand in timp ce musca dintr-un rechin care alerga pe autobahn ragaind si jucand carti cu Elodia, care dansa pe manele cu un taliban din Baicoi unde se desfasoara jocurile olimpice de anul acesta, -+3645.

  2. Doamne, n-am crezut ca o sa ajung sa-l regret pe fostul ministru. Ala cel putin spunea clar ca vroia avioane noi. Individul asta de acum, nu numai ca vrea SH-uri, dar se gandeste la „gunoaie”. E cum as vrea eu sa-mi iau la anul un Mercedes ultimul tip si pana atunci o sa ma antrenez pe un Trabant, ca tot masina germana este.
    LM cand a scos F-16V a facut-o in scopul tranzitiei rapide catre F-35. De ce nu iei F-16V Dobritoiule, daca tot te-ai hotarat sa mergi pe filiera americana ? Pentru ca asa totul ar fi avut o logica.
    Dobritoiule, ceea ce vrei tu sa faci e in detrimentul intereselui national. Si crede-ma ca va veni ziua in care vei plati pentru asta.

  3. Io stau si ma intreb ca prostu(si asta din ce in ce mai des),unde mama dracu ai gasim pa astia de ne guverneaza.Poporul asta chiar nu e in stare sa aleaga niste oameni sa conduca tara asta.

  4. Ihi, luam sigur F35, si chiar mai devreme…

    Mi se pare mie sau multiroalili multi visate vor veni, daca vor veni, dupa 2014?
    Pana atunci se va lucra la strategii si evaluari si se va discuta despre asta, ca sa mentinem subiectul cald.

    De ce intreb asta, cica in 2013-2014 dam ‘inapoi’ fo 10 miliarde.
    Scumpe autostrazile astea, pensiile, salariile bujetarilor, sticlele de ulei si kg de zahar in campanie…

    De pe ‘panza de paiangen’:

    „Romania trebuie sa plateasca prima rata din imprumutul contractat de la FMI.
    Potrivit planului de rambursare, care prevede ca anul acesta Romania sa returneze peste 1,7 miliarde de euro, prima rata este de peste 671 de milioane de euro, adica aproape 3,10 miliarde de lei.

    Iar aceasta rata pe care BNR o va plati luni nu este singura din anul in curs. Peste trei luni, pe 6 noiembrie, alte aproape 671 de milioane de euro vor pleca spre FMI si pe 21 decembrie vom da jumatate din suma – 264 milioane de euro.

    Insa cei mai multi bani ii vom inapoia in 2013 si 2014, cand va trebui sa returnam aproape 10 miliarde de euro.”

    Si eu tot cred ca nu mai cumparam nimic, aia cu harburile olandeze e o duda sa agite prostimea, o sa vina fo escadrila americana sa faca politie pe aici, bani n-avem, da’ le dam petrolul si gazul de sist…ca vad ca se tot acomodeaza cu aerodromul…

  5. Sa le luam pe rand :
    – situatia ec:
    http://www.zf.ro/analiza/cel-mai-rau-scenariu-10-lucruri-care-vor-afecta-economic-romania-9923156
    http://www.adevarul.ro/financiar/Prima_zi_de_plata-_de_azi_dam_banii_inapoi_la_FMI_0_749925137.html

    Apoi cu fondurile UE suntem cam pe minus – fiercare stat membru contribuie cu niste sume, noi absorbim mai putin decat contribuim, in momentul de fata.

    Deci, bani nu sunt, dar bagam miliarde in F-16, pardon, in buzunarele americanilor, cam cum am facut cu Bechtel. Politica de cacat.

  6. 20-25 de ani !!!!!!!!!!!!! ???????????!!!!!!!!!???????????? INFIORATOR !!!!

    INCREDIBIL !!!

    PANA NU IESIM SA-I STRANGEM DE GAT PE ASTIA NU FACEM NIMIC !?!? ACESTI TRADATORI JEGOSI

    • Pai da tre sa astepte ca f 35 ul portughezilor sau olandei devin sh si sa le arunce pe bani de aparate noi in romania , ca na avem conducatori iubitori de tara….. pe mine nu asta ma deranjeaza cel mai mult , daca ati vazuit ce a zis , pt el miltirolul e ceva care nu e asa de important,, il vrea acolo ca sa ( ca sa ocupe locul preainalt de multirol ) fie nu conteaza ce poate si nu sa faca nu conteaza ca is la fel de vechi ca migurile.. pt el conteaza ca avionu sa tin loc locul cald, iar in caz de razboi sa nu poti face nimic cu ele, s-o tinem din sh in sh , dupa 30 de ani luam avioane de generatia v , v-a dati seama ? , atunci vor aparea astea de a vI iar noi luam f 35 sh , si e sigur ca in acesti ani nu v-a incepe nici un razboi ,… daca zice el….

      • In caz de ceva, Doamne fereste , pui joaca ca inca nu am achizitionat nimic , te spun la mama – acești imbecili ( in special acest papitoiu ) nu știu care e rolul armatei ?!?! Ei cred ca e o vaca de muls pentru ei -sa fure pe rupte de acolo si sa primească grade toți impiedicatii si incompetentii ??? INCREDIBILA ABORDARE SI VIZIUNE A ACESTOR PADUCI CARE SE HRANESC DE PE SPATELE NOSTRU SI ÎȘI BAT JOC DE NOI !!!

        • @robert 0808
          @mihai
          intrebare ,..intr-un conflict arabiii vs israel,..in caz de epuizare a stocului de arme aer aer,aer sol …sau diminuare ,israelienii avand sa spunem viggen sau gripen(dand timpul inapoi)ce s-ar fi intamplat?
          un avion de prima linie (prima linie nu ma refer ca sta in prima linie ci in alerta cu pilotii citind revistele fiinda gata sa urce si sa decoleze in mai putin de zece minute)e un avion de prima linie ,poate fi el mig 21 lancer,gripen sau nu stiu ce
          e de o exagerare si neintelegere a fenomenului ,chestia asta cu multirolul si cu achizitia lui ca exaspereaza
          gripen in speta saab nu are nici o perspectiva ca avion de lupta dupa orizontul 2020
          uita-te la toate
          ef 2000 e bimotor are radar aesa,motoare vectorizate aproape operationale
          la fel in mai mica masura rafale
          gripen e un monomotor care nici macar nu are toate capabilitatile unui f 16 block 52(astea ca ia curba putin mai strans si ca se vede mai putin pe radar e istorie)
          cand vor aparea in serviciu operational su 35si pak fa…doar avioanele de gen 5 vor fi comparabili si vor putea duce lupta
          in momentul actual pana in 2018 2020 situatia e incerta,ma leg de gripen ma leg pe 30 de ani de el fara sa mai pot face nimic altceva
          o armata nu e numai avioane sau numai elicoptere,e un total de sisteme
          mai demult vorbeau multi de elicoptere de atac
          am 100 si ce fac cu ele ,cand trebuie sa infiltrez trupe in delta,in munti sa evacuez trupe,sa aduc munitie si material ptr vanatorii de munte
          resurse inutil aruncate
          e mai logic un elicopter de transport inarmat ptr a duce lupta impotriva tancurilor
          la fel submarinele,ai bani e bine sa le ai …nu ai bani iei nave multirol,multifunctie gen corvete,fregate usoare ,care mai duc un elicopter pe punte ,care mai supravegheaza spatiul aerian din larg ptr a transmite semnal de alerta si a da timp antiaerianei de la sol sa intre in dispozitiv

        • @niko , ai dreptate in multe dar eu vad treburile si asa :
          Ai 100 avioane …. si 10 „gloante” pentru fiecare

          Daca ai o rata de „succes” de 50% inseamna ca adversarul tau va „suferi” pierderea a 500 de obiectiva ( 1000 „glonate” x rata de succes 50% )
          Adica ce inseaman sa ai 1000 de tancuri si in 2 zile sa te trezesti cu 500 ….?!?! e cam tragic, nu ?

          E normal ca se termina munitia ca doar nu esti SUA sa ai 700 miliarde buget anual pentru armata … da totusi poti produce pagube insemnate ….. asta e un exemplu nevinoatat ….

          La noi problema e ca nu avem cu ce sa producem paguba respectiva sau cu ce sa contracaram incercarea adversarului in a ne produce pagube …..

  7. Eu sunt mai sadic decat voi, inca astept momentul cand Dobritoiu – si…citez din articol fraza uluitoare „…F-35…înseamnă o economie deosebită în bugetul unei ţări sărace…” – o sa zica: bre, daca tot sunt asa de scumpe, macar vom lua B-uri „tutti frutti” ca au…STOVL! 🙂

    • Inteleg ca nu prea le avem cu rusii dar decat sa cumparam niste zombi reinviati nu mai bn luam su 35 , mai modificam ce mai este cu israel mai vedem noi pe la motoare( dar din cate am citit rezista aprox 4000 ore pana la pensionare) , iesi si mai ieftin , ca nici nu mai tre schimbat asa de mult la mentenanta , mare parte ramane de la mig ,..nu toate , dar totusi cred ca nu tre schimbat totul…daca tot vrea ieftin , si oricum su 35 e un avion de generata v in afara de stealth….in plus su 35 e si foarte frumos…

  8. Nea Dobrica, zise si el ceea ce de cativa ani se sustine cu vehementa: F-16 sh, F-16 noi, F-35…Amu’, cu siguranta, F-ul este in carti, fiindca in realitate, urmeaza; cand, nu se stie! Deci, discutiile noastre pro si contra, Gripen, Rafale si Eurofighter, cu analize, clasificari, offset, alea-alea, foarte bine facute si detaliate ne-au facut doar noua bine, fiindca acum STIM; EI, urmeaza drumul cunoscut dintotdeauna, cel a ciurucurilor sh, impanate cu ciubucuri grase -pai, nu-i asa, traditia trebuie mentinuta ci nu starpita! Da’ bine, n-avem bani, deci trebuie sa-i intelegem…

    • Ai punctat corect.Vrem, nu vrem, noi, cei care accesam acest blog, de F16 SH, nu scapam, chiar daca, de departe, este cea mai proasta solutie pentru Romania.

  9. ba gunoiule, daca cumva ajungi pe pagina asta si citesti articolu’ asta, iti doresc o moarte cat mai lenta.

  10. NU mai fac aia de la cugin si niste ak-uri pt noi , poate le facem o vizita astoara prin parlament si pe la cotroceni…:))

    • In Ucraina, le iei aproape gratis, dam o fuga? Asa mi-a soptit unul care cunoaste bine zona.

    • Breh, fii si tu baiat finutz, la Cortoceni sa nu te duci inainte de micul dejun, adica dupa 3PM…

    • Sunt categoric impotriva acestei idei !!!
      E o „pedeapsa” prea blanda , nu au timp sa constientizarea , ei ne ard la foc mic sa simțit din plin………
      DACĂ VREODATĂ O SA AJUNG SA AM PUTEREA IN TARA ASTA , JUR CA PRINTRE PRIMELE „legi” vor fi de genul asta : toți cei care au făcut parte din guvernel,parlament ……( indiferent ca dupa sau înainte de 89′ – tot aia sunt ) SA FIE TRIMSI IN AFGANISTAN ( sau ce zona de conflict va mai fi) IN PRIMA LINIE , SA VEDEM CE FAC SI CUM FAC PE EI – sunt niște scursuri infectate !!!

      • zicea dobrita ca cica a luat nu stiu ce medalie de la nemti, o fi periculor strumfu’ cine stie, flatuleaza si da talibanii pe spate

        • Uauu, l-au decorat deja nemtalaii!? Oare pentru ce? Bine, aveau pentru ce, a fost probabil, doar chestie de optiune, dar ma-ntreb, oare, incompetenta si prostia sunt premiate? Nemtii, probabil ca l-au premiat, de hazliu ce e…Singurii care intr-adevar merita premiati si recompensati, sunt baietii nostri din teatre, cei de-aici care trag numai ei stiu cum, de fiarele vechi din dotare, cei care tin asa cum pot, Armata Romana. EI, nu merita nimic; sau merita doar in prima linie, asa cum bine a sugerat, Mihai.

        • Ar mai fi si varianta sa refuze talibani lupta : doamne nu ne coborât chiar așa jos standardele , impuscativa voi rezidurile …. ,
          Si ai dreptate la ce rahati de oameni sunt e posibil sa nu te poți apropia de ei la o distanță corespunzătoare , mai ales ca-i adune pe toți la un loc….. 🙂 🙂 🙂

        • WW , nu cunoștință povestea , am auzit o eu 🙂 🙂 🙂

          Acest papitoiu era cu treaba mare pe la nemti : caută prin gunoaie pe la unități militare sa vadă ce au mai aruncat aia sa adune el …..si la un moment dat a ieșit unu cum o tava cu resturi de mâncare si a aruncat pe el fără sa- l vadă si i-au pătrat haina de general ( general cu merite ) , aia de rusine nu au știut ce sa facă si i-au pus o decorative peste pata ……. cam așa a obținut decoratia acest …..maret general ….

        • Medalie?! Poate olandezii bre sa-l fi medaliat si cum aurolacu isi cauta de treaba prin Germania, strigand tare: ” Fiareeeee, fiareeee, cumpar, si dural!” chestii dastea , io fi trimis-o aia prin posta, ca olandezii deja nu mai au fiare/avioane vechi de vanzare, ca cica a zis un ministru din estul salbatic ca le ia el pe toate.
          Vedea-i-as inmormantati pe toti in sicrie second-hand!

  11. Este doar o perdea de fum, sau daca vreti lingurita de dulceata care sa indulceasca ditamai gogoasa stricata si plina de mucegai! F-35 este perfect posibil pentru noi, dar asta ar insemna o schimbare atat de mare de mentalitate, in clasa noastra politica, incat nici in cele mai optimiste scenarii, nu o vad posibila. Ne…abureste!
    Cum intreaba cate unul, de ce sa luam bre nea ministrule curvele alea batrane de la olandezi, asta smecher, PAC!, Stai domne ca matale nu pricepi ce strategie avem noi, noi…F 35! 🙂 Sa-nebunesc si trage si doua cruci…
    O panarama de om, intr-un panaram 🙂 de guvern cu un copy-paste de premier…Asta e. Da oricum bine ca se analizeaza.

    • Ca se poate ai demonstrat si tu aici , aritcolul cu intoarcerea investitiei din offset de cateva ori e clara , articolul e foarte bun .
      Ce vrei mai clar de atat , problema e ca astia se gandesc doar la ei , nu le pasa sunt josnici si tradatori.
      Eu as cumpara nu 48 ci 96 de avioane sa vina si sa deschida nu 6 ci 12 fabrici ca Ford.
      La o cifra de afaceri de 1 mld de fabrica = 12 mld euro si un TVA de 24 % = 2,88 MILIARDE AN DE AN DOAR DIN TVA !!! luate grosso modo .

  12. @niko

    sa inteleg ca stam/vom sta in continuare beton la capilot aer?……

    • capitol nu capilot…..e grav cu f16 astea te ia paranoia deja…

      • ar fi fost bine sa fie noi…asta e clar
        eu ,am multi prieteni pe aici care sustin contrariul,chestia cu gripen nu o „inghit”
        la o forta aeriana mica ,nu e solutia
        la fel chestia cu operatul separat de pe autostrazi
        una e sa ai o suta de avioane
        decoleaza 4 dintr-un loc ,4 din altul,4 din altul..realizeaza surpriza ,e mai mult de spus
        dar cu 24?
        daca e sa pierd zece din ele restul le trimit in bulgaria

        • ce dracu, nu erau 48?
          acu ia doar 24 la pret de 48 sau ce idei le-au mai venit?
          Cum spunea robert0808, in Afganistan cu ei, da eu ma gandeam la Fallujah din 2005 cu tricouri cu steagu’ americii…

    • minimul asta de avioane ,ar trebuie sa asigure complementaritatea di aer ptr apararea antiaeriana de la sol,nu o poti vedea de alta forma
      cand vom avea,sau daca vom avea in viitor f 35,eventual un iar 99,xt cu capacitati sporite atat aer sol cat si aer aer(antielicopter)…in numar de 24,24,24 ,deci in total de vreo 72 aeronave putem vorbi de capacitati in aer semnificative
      cu 24 gripen nu fac nimic ,dupa gripen ng ce urmeaza…ng-ul e ca un f 16 viper cu aesa ,nimic mai mult
      radarul unui su 35 te vede de la mai bine de 100
      un f 35 ,chiar si ipotetic ca-l poate vedea sub 50 km nu-l vede…pana atunci poate lansa ,poate face(chiar si asa de atac la sol si optimizat ptr aer aer,cum sustin unii ca e)

  13. gripenul,in speta saab nu a spus nimic concret cu offset-ul
    marius imi spunea pe celalalt blog ca nu-si pun cartile pe masa fara oferta din partea guvernului
    stii cum e asta
    eu ma duc sa-mi iau un logan…si dealerul imi spune
    -stii ,nu stiu cat costa ,da de cat dispui tu?
    -garantie nu stiu cat sa-ti dau ,depinde de cat dai tu pe masina
    -aaa stai daca tu il iei iti cumpar de la tine cauciucurile si iti pun cadranele de pe bord in km ,nu in mile si casetofonul cu cd si mp3(ultimul racnet)…care-l vrei tu
    asta oricine vrea sa spuna contrariul(pun cu majuscula sa rsaltez,nu sa tip..cum se intelege)
    NU E OFERTA SERIOASA
    ai oferta ,inseamna ca stii ,stii ce agenti si ce poti fabrica aici…atunci cum stiu cate locuri de munca creez(cu miile ptr 24 avioane),cand nu stiu ce vreau sa fac aici
    alenia a spus clar …preiau avioane craiova si aduc linie de asamblare aici
    oferta sua a spus clar
    1,3 miliarde …24 avioane revitalizate plus pachet de armament
    ce spun ei?
    bugetul tarii nu e un fara numar …sa articulez eu nu stiu ce pret
    eu pot lansa cerinta ptr 24 de avioane noi ,pachet de armament,cerinte ptr offset si directia acestuia ,arhitectura dorita a avionului
    tu ca agent trebuie sa vii cu pretul si conditiile tale cde se pot plia cel mai bine pe cerintele mele…si eventual suport din partea diplomatiei suedeze in chestii ce ma pot interesa in interiorul ue
    cand nu fac asta ..ne iau drept indieni…ia ma avionul meu ca decoleaza de pe autostrazi si sta cu apu deschis ,cu radaru’ la sol si cu data linku’ transmite date lui ala de pe a 2 la cernavoda ,io ies de pe a1 de la timisoara si ne intalnim la buzau …sa ne batem cu suhoaiele ce vin pe directia bacau
    bine detaliile misiunii le studiez pe traiect cand merg pe pilot automat
    suedezii au fost implicati in mai putine conflicte ca noi…asta nu inseamna ca nu au capacitate industriala sau inginereasca

    • Uite de aia avioanele nu se vad ca masinile.

      Saab are dreptate, intai se face un RfI (Request for Information) catre producatorii avioanelor care te-ar interesa pe tine ca tara. Apoi, dupa ce primesti primele informatii, se trece la evaluarea celor care mai raman in cursa. Dupa ce ai si aceasta evaluare, teoretic raman mai putine avioane in concurs, poate chiar si unul.

      E momentul in care tot guvernul face un RfP (Request for Proposal) producatorului avionului/ avioanelor selectate si abia dupa aia astia vin cu propunerile de pret, offset si asa mai departe. Vorbim de programe de achizitie in valoare de miliarde de euro care implica angajamentul unei tari pe zeci de ani, nu se face ca la piata cu „ia la mama rosiile astea cu 1 leu kilu'”.

      Acum rogu-te, cand si cum a spus Alenia clar ca preia Avioane Craiova si care erau conditiile? Cu citate te rog, citate in care vorbesc baieti de la Alenia. Iar americanii au spus… prin vocea ambasadorului. Nu a existat o oferta clara pusa pe masa, nu s-a discutat despre conditii de creditare nu s-a discutat despre nimic la nivel interguvernamental. Ca sa iti continui exemplul, e ca si cum m-as duce eu in reprezentanta la Lamborghini si baiatul de acolo imi spune ca imi da un Diablo la 160.000 de euro. Sigur, vin maine si-l iau!

      • normal ca au spus prin vocea ambasadorului,ca era vorba de avioane din arsenalul armatei sua si era vorba de credit de la guvernul sua daca ai nostri decideau
        nu am neaparat acum la indemana declaratiile alenia privind avioane craiova ,dar le caut si le pun
        inteleg ca avioanele nu se cumpara ca la piata,ptr ca e un sistem extrrem de complex..,chiar si numai avionul in sine fara a lua in calcul celellate sisteme aferente
        ce nu inteleg eu e isteria asta generala
        noi ,de obicei ..in spiritul nostru balcanic suntem foarte exaltati si de obicei nu ducem lucrurile pana la capat
        nu e o tragedie un f 16 sh ,daca e convenabil pe o perioada te timp,timp in care poti articula si respecta un plan de inzestrare cu tehnica noua
        nu era nici o tragedie la fel gripen ,si operararea a duoa tipuri gen gripen si f 35 daca se voia
        (ex cu india nu se impun aia au avioane de originei diverse,avionica dispara si arme la fel)
        eu as vrea sa se faca tranzitia odata si sa se puna baze bune ptr viitor
        pot sa fiu de acord cu chestia ca procesul de achizitie la noi e ,a fost”neortodox”,dar eu cred ca e mai bun raul cel mic ,decat sa ramanem cu migurile noastre rererevitaalizate

        • hahaha, nenea, deja esti suspect cu „instigare la nepasare” cu privire la -f16..

        • Credit de la guvernul SUA ? Care ambasador a zis asta ? De cate ori n-au zis ai nostri ca au nevoie de credit pe 20-25 de ani, iar americanii s-au facut ca nu aud ? Doar lucrul asta s-a mai discutat …

        • Da americanii au unele indoieli in privinta anilor, nu sunt siguri ca romania v-a mai exista peste 30 de ani cu idiotii astia la conducere…

        • Declaratiile lui Gitenstein le-am urmarit cu atentie in ultimii ani. Nu a spus niciodata ca SUA vor finanta achizitia de F-16 cu un credit guvernamental pe termen lung.

          Cat priveste „isteria”, o sa iti explic cat se poate de simplu – Romania n-are bani de avioane. De fapt, Romania n-are bani de aproape nimic si exista din imprumuturi. Cum insa problema avioanelor este una apasatoare din cauza resursei inexistenta a LanceR-elor, va fi facut un nou credit pentru ele. Asta inseamna ca ce se va cumpara acum, astea 24 de multiroale, vor dota FAR in zecile de ani ce vor urma.

          O problema in adevaratul ei sens nu ar fi cu F-16 la mana a doua, cat timp ar exista un plan concret. Spre exemplu, suedezii propuneau acum 3 ani sa ne dea Gripen A/B din dotarea lor pentru a le folosi 3-4-5 ani, pana cand ar urma sa fie livrate aparatele noi. Asa si cu F-16, ar fi ok ca americanii sa ne cedeze 24 de sehasuri daca in 5 ani ar incepe sa soseasca alea noi, cu care sa le inlocuim treptat.

          Apoi, mai e un aspect extrem de important. Un contract de o asemenea valoare implica obligatoriu angajamente economice ale producatorului. Adica celebrul offset. Nicio tara din lumea asta nu isi permite sa ignore investitii potentiale de sute de milioane de euro in economia proprie, cu atat mai putin Romania. De aceea se marseaza mult pe ideea de avioane noi, care sa oblige vanzatorul la astfel de investitii.

        • @gabriel..da stiu ca era in perioada de inceput a crizei ,cu taierile ,cu alta …nu cred ca are rost nici nu vreau sa despic firul in patru
          am citit si urmarit,descusut si in presa de la noi si in cea de aici…ca a ajuns sa plictiseasca subiectul si in general dezbat cu lumea de pe aici „din memorie”,nu am timp ,nici chef sa caut sa dau multe citate sa
          @mc eu nu instig la nimic,eu imi sustin o parere,indiferent ce politic conduce tara
          in general vazut de pe margine la noi e o atitudine de ca e american,e rau
          nu conteaza aspectele
          spun toti ca ne manipuleaza…eu nu stiu sa-ti sufle cineva in ureche ce buton sa apesi la telecomanda sau ce carte sa citesti
          altii se dau cu capul de pereti de ce rau e mlu
          mlu e in serviciu operativ in belgia,norvegi,olanda …prevazut pana la orizontul 2020
          dupa aia vezi vehiculandu-se cifre ,calculate de unii ptr tot ciclul operativ pe durata prevazuta in serviciul unei forte cu date partiale pe durata deteerminata
          e logic ,fara sa dai date pompoase si denumiri sa gandesti
          ca sunt avioane din clase comparative ca dimensiuni ,putere,putere a instalatiilor de la bord,au motoare cu intretinere aproape identica…diferenta de multe ori o fac armele capabile sa le foloseasca
          cand suedezii au spus de oferta de 1 miliard sau cam asa (nu intru in detalii),ca …contraoferta la f 16 sh…toti specialistii,analistii de prin revistele straineze s-au indoit
          oare oameni care opereaza aceste sisteme de atatia ani sunt idioti cu totii
          in chestiile astea e o chestie de orgoliu,apartenenta …nu e numai sistemul in sine
          cei din centru au luat gripen ptr a „simboliza”,neutralitatea lor
          la noi f 16 e ptr a „recunoaste” parteneriatul cu sua
          daca luam ef 2000 eram cu astia carel-au scos
          tot asa cu rafale
          am mai spus-o si am cazut in greseala mea ,sa nu mai comentez subiectele multirolului si inzestrarii armatei

        • Discuta cu specialisti in logistica ce inseamna financiar sa exploatezi simultan doua marci de avioane.Cand ai viata mai usoara, daca exploatezi un singur tip de avion sau cand exploatezi mai multe marci de avioane?
          niko, nu uita ce iti spun eu acum, daca cumparam F16 SH, aceste avioane vor fi cea mai mare pacoste , inclusiv financiara, pentru aviatia militara romaneasca.Chestia cu F35, o stie orice om care gandeste rational, ca este praf in ochi pentru naivi.
          Daca este vointa politica, s-ar putea gasi solutia financiara ca sa se cumpere F16 Viper.

      • Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) va schimba, în urma consultărilor cu reprezentanţii Comisiei Europene, strategia de vânzare a companiei Avioane Craiova, care va include acordarea unui ajutor de stat pentru societate, anunţă AVAS.

        Oferta de privatizare era valabilă până astăzi, dar AVAS nu a ajuns la o înţelegere cu Alenia Aeronautica (Italia), singura companie cu care negocia preluarea Avioane Craiova.

        Noua strategie va fi realizată în regim de urgenţă, susţin reprezentanţii AVAS.

        „Noua strategie va căuta să găsească metoda optimă de valorificare şi să creeze cadrul necesar pentru ca aceasta să se realizeze cu succes. Totodată, strategia va include şi solicitarea unui ajutor de stat pentru societate, în condiţiile în care acesta va fi aprobat de către Comisia Europeană”, mai spun oficialii Autorităţii.

        Potrivit AVAS, unele dintre solicitările cuprinse în oferta finală îmbunătăţită şi irevocabilă depusă de compania italiană exced cadrul legal, referindu-se la anularea datoriilor istorice şi preluarea de către

    • Intre un SH si un avion nou, il prefer pe cel nou. Punct. Oricare ar fi el.

    • Niko esti rau aici, in articolele despre offst ratat de pe la „ceilalti ” erau clare planurile SAAB.
      In 1 miliard nu era inclus armamentul dar erau incluse seviciile de intretinere si piese pentru 5 ani de zile + antrenamentul a 60 de piloti + tehnicieni din ce imi amintesc.
      Oferta este/era foarte serioasa! Noi suntem de vina ca nu i-am luat in cosniderare vezi articolul de aici despre Polonia si cum se face o negociere.
      In principiu guvernul trebuie sa isi stabileasca prioritatile in care se face investitia de offset dar trebuie sa ai curaj pentru ca sa fac chestia asta, trebuie sa fi om de stat!

  14. OFF:

    „Din toamnă PSD va organiza cursuri despre Holocaust”

    cuuuuuuuuuul……………

  15. @niko

    Sti batalia de la Kursk nu?

    Eu nu fac parte din categoria aia „ce e american e rau” da totusi, de ce tre’ sa ne comparam noi cu nordicii sau cu aia de la Austria incolo spre vest? noi le avem pe ale noastre pe aici si stim cu totii destul de clar cu cine TREBUIE sa fim CAPABILI sa ne comparam…
    Chiar nu ma intereseaza daca e f16, da conteaza si ce versiune e…totusi, A/B?…prea de oaie…

    • eu am mai spus sustin avion nou
      dar,incerc sa fiu realist,trebuie sa decizi itre ce tai si ce construiesti,nu sunt bani ptr toate
      oricum nu ni s-a impus sa fie sh,e decizia celor care stiu „datele” si de unde vin finantele
      de multe ori viitorul e acela pe care ti-l construiesti
      sper doar sa fie o decizie buna

      • Mai omule, avioanele sehas nu vin gratis. Nici americanii nu le dadeau moca, nici europenii nu o vor face pentru ca prefera sa le tina in conservare. La pretul avioanelor adaugi pretul modernizarii. Apoi al armamentului. Apoi al modernizarii infrastructurii de la noi. Apoi al pregatirii pilotilor si tehnicienilor. In mare, ajungi tot la celebrul miliard de euro pentru 24 de bucati de avioane sehas.

        Avantajul avioanelor noi, pe langa faptul ca sunt noi este dat de programul de offset si, ideal, de perioada de finantare cu cativa ani de gratie. Asta ar insemna ca, dupa semnarea contractului de achizitie, ar trebui sa apara investitiile convenite in offset. Cu putina pricepere, dupa 3 ani, cand incepi sa platesti avioanele, o vei face din banii pe care ii aduci la buget fix din investitiile alea!

      • daca era sa luam SH trebuia cumparate alea 24 de f 16 block 25 le upgradam pt, 1,2 miliarde da aveam avioane

        • nu, alea erau avioane terminate, cu 7.000 ore la bord.

          macar nu stim cum sunt astealalte, dar poate or fi mai putin calarite. A/B-urile, din cate retin, trebuiau sa zboare 4.000 ore, insa cu niste extinderi, inspectii, etc. ele pot sa mai fie prelungite.

          nu prea inteleg insa strategia de a schimba niste avioane vechi cu altele cel putin la fel de vechi daca nu chiar si mai vechi, chiar daca metalul vestic e mai bun decat cel rusesc.

          pana reusesti sa le integrezi, sa le asimilezi in tara, sa ai piloti, tehnicieni, echipamentele de suport logistic si de mentenanta, oamenii pregatiti, etc. – avioanele alea sunt terminate si trebuie din nou inlocuite. integrarea acestor F-16 va dura mai mult decat avioanele.

          si nu inteleg logica, daca A/B-urile astea ar mai merge 10 ani, ce faci cu F-35 care ar veni peste 20-25 de ani – rezulta o pauza de 10-15 ani fara aviatie?

  16. „intrebare ,..intr-un conflict arabiii vs israel,..in caz de epuizare a stocului de arme aer aer,aer sol …sau diminuare ,israelienii avand sa spunem viggen sau gripen(dand timpul inapoi)ce s-ar fi intamplat?”

    Raspuns: Ar fi cerut altele la prieteni?

    Asta cu ‘armament gasesti la prieteni numai pt F16′ e legenda urbana.
    Fara sa fiu fan Gripen, chiar nU ma prind care e problema cu armamentul la Gripen.

    Gripen trage cu AMRAAM, AIM9, Iris-T, GBUuri, KEPD350 si se poate adapta si armament israelian, Derby, Python5, Spice etc…in functie de CERINTELE CUMPARATORULUI.

    Interfetele alea de armament, armament-radar sunt programabile si respecta niste standarde, nu sunt hardcodate in niste tuburi cu vid…

    Se termina AMRAAMurile, comanzi altele, le atasezi pe pilonii de acrosare, here you go…
    La fel cu LGBurile etc.

    „am 100 si ce fac cu ele ,cand trebuie sa infiltrez trupe in delta,in munti sa evacuez trupe,sa aduc munitie si material ptr vanatorii de munte”

    Pai faci cu ele cam ce se poate face cu 100 de elicoptere de atac, respectiv…ATACI!
    Daca ai avea 100 de Apache/Cobre/Tigre raspandite prin poieni, deja cine incearca sa vina cu tancurile aici are o problema serioasa…

    Relativ la infiltrat, infiltrezi cu cele de transport, ca se presupune ca o tara care are 100 de Apache/Tigre ARE si cateva zeci de transport. Asta e din ciclul am Mercedes da’ n-am bani de benzina.

    „e mai logic un elicopter de transport inarmat ptr a duce lupta impotriva tancurilor”

    Un hibrid reusit intre transport si atac nu prea, in general sunt specializate atack sau transport.

    De aia fac aia elicoptere de atack pur-sange de costa o poala de bani. Probabil pt ca e nevoie de ele, si nu de hibrizi.

    Sa nu-mi spui ca SOCAT e bun la atack, doar are posibilitati de atack dar n-o sa fie niciodata un antitank pur-sange. Rata de supravietuire intr-o misiune de atack va fi redusa.

    „la fel submarinele,ai bani e bine sa le ai …nu ai bani iei nave multirol,multifunctie gen corvete,fregate usoare ,care mai duc un elicopter pe punte ,care mai supravegheaza spatiul aerian din larg ptr a transmite semnal de alerta si a da timp antiaerianei de la sol sa intre in dispozitiv”

    Asta cu navele multirol.

    Cam cate corvete si fregate multirol crezi tu ca trebuie sa avem noi pt ca sa faca fata unui atac al aviatiei si marinei ruse, ca despre asta e vorba, nu?

    Pt detectie avem radare over horizont HFSWR plus alea clasice, plus SCOMAR. Plus ca poti primi date radar de la altii, gen Georgia de la reteaua NATO prin intermediul Turciei.

    O flota de submarine diesel/AIP silentioase chiar creeaza mari probleme, sunt usor de ascuns pe sub apa, daca scapa unul nedetectat pe langa flota adversa e jale, o torpila rupe o nava in 2, daca ai submarine partea adversa trebuie sa aloce resurse serioase ca sa le urmareasca si sa-si protejeze navele.

    Una e sa vezi o frecata pe radar si sa trimiti avioane si nave purtatoare de rachete anti-nava supersonice sa o scufunde, sau macar sa stai linistit pt ca stii pe unde bantuie.

    Si cu totul altceva e sa stii ca sunt 3 submarine prin lac dar tu nu stii unde sunt, si poti fi oricand in bataia torpilelor…

    In loc sa bagi banii in fregate si corvete pe care ti le scufunda rusii repede, sau ma rog, daca apuca fug la turci si ne ‘apara’ de acolo, o combinatie de nave mici rapide stealth purtatoare de rachete si submarine ar fi cu mult mai fericita.

    Adica ar avea sanse de supravietuire si de lovire cu success a adversarului.

    Suedezii aia oare de ce nu si-or fi facand fregate …erm … multirol
    Oare de ce isi fac Visby + Gotland.

    24 de avioane de orice tip oricum sunt la misto.
    Doar ca sa avem aviatie de vanatoare si sa nu ne dea cu tifla vreun autobuz.

    De preferat ar fi sa fie noi.
    Noua Zeelanda a facut un calcul pt niste F16 second pe niste ani, si le-a dat ca in timp ar iesi mai scump decat daca le-ar cumpara de noi si au renuntat.

    Chestia cu bugetul, ca nu-s bani: se fura mai putin o perioada (stiu, e dureros), se face un credit and life goes on. Daca merge la o familie un credit pt o casa sau masina, nu ma prind de ce nu ar merge si la un nivel un pic mai mare…

    Ca apare PAKFA si trebuie sa ne facem bagajele cu F16ele…

    Avioanele alea de generatie 5, 6, 7, 8, 9 etc. le proiectezi in ani de zile si odata facut fuselajul cam asta e, mai stealth decat e nu-l mai faci.

    Un breakthrough in radar technology plus signal processing e mai mult decat probabil in timp, si superstealthurile alea devin detectabile si doborabile. F117 a fost retras cu mult inainte de termen.

    Asa ca peste 15 ani la midlife update pui mai stiu eu ce AESA pe o carcasa de F16 plus un AMRAAM-Z999 si here we go…

      • marius nu am vrut sa fiu rau cu tine
        eu inteleg foarte bine ce insemna offsetul si coonttrapartida industriala
        daca am fi stat la o bere si sa vorbim pe indelete poate ca nu ar suna asa rau ce vreau sa spun,dar din pacate nu se poate
        o sa spun rationamentul meu ptr care „sustin” parerea mea
        pleaca de la politica
        in primul rand daca un guvern anunta o investitie de 1 miliard in infrastructura sau spitale(cu toate ca se vor gasi critici),lumea va fi de acord
        dar la avioane ..unde majoritatea nu face diferenta intre un iar 99 si un mig 21,mai nimeni sau cel putin 80 la suta din populatie nu o va intelege
        si atunci factorul politic va prefera sa nu faca nimic,isi vor arunca mata moarta unul altuia
        daca 2 guverne distincte si csat-ul au ales f 16 in defavoarea altuia trebuie sa existe un motiv
        la fel, adaptarea infrastructurii ,care prin logica nu ar trebui sa fie asa scumpa ptr un avion uzat(cu toata trecerea ce o sustin unii)
        eu ca ipoteza ,nu pot sti …daca americanii au cerut infrastructura adaptata standardelor lor ptr o eventuala dislocare a unei escadrile doua in romania?si astfel sa foloseasca infrastructura comuna
        daca ptr asta se vorbeste de croatia si bulgaria la pachet?
        nu pot sti ,nu vom sti pana nu se face
        de asta sustin ca nu e buna isteria generala….politicienii chiar daca nu iau in seama o parere punctuala,sunt la curent cu opiniile generate(nu am pretentia ca citesc factorii de decizie …parerile noastre si iau decizii in baza lor,dar citesc redactori de la ziare ptr a se inspira,se creaza curent de opinie)
        daca opiniile sunt exagerate ,vor aparea indoielile si vor amana deciziile la nesfarsit
        sa-i raspund si lui @mad max…odata adaptata infrastructura ,nu e nici o tragedie sa mai pot lua 10-20 de avioane
        sa fie vorba de o baza ,doua americane in romania …cu avioane identice si piloti antrenandu-se in comun nu are nici un parangon,cu nici un alt tip de avion din prisma securitatii

    • ditto, gsg9!

      eu vad achizitia ca avand mai multe componente – care toate sunt la fel de importante.

      1) in primul rand, ce ne trebuie si cu ce scop? avioane multirol, in principal pentru politie aeriana (suveranitatea spatiului aerian). in secundar pentru participare la operatiuni internationale NATO, ONU, exercitii multinationale, etc.

      2) ce solutii se preteaza, dpdv tehnic? Cam toate – Gripen si F-16, Rafale, Eurofighter, F-18, Mig 29.

      3) ce solutii se preteaza economic? aici avem A – pret, B- offset, C- Finantare, D- cost pe ora de zbor, E- cost infrastructura, logistica, training, etc. Aci eu vad oferta Gripen conducand absolut detasat, la multe miliarde de euro distanta de celelalte. Avionul se preteaza pe nevoile tehnice, se preteaza si economic fiind cel mai ieftin de integrat si operat. Mai vine si cu offset si finantare pe termen lung. Eu nu inteleg cum poate fi derulat un program F-16/F-35 cand nu exista bani pentru achizitie/ integrare/ operare, indiferent cate proprietati ale armatei s-ar vinde.

      4) ce solutii se preteaza politic? as vedea un plus evident pentru americani ca principala armata NATO, dar si pentru europeni, cu care devenim aceeasi tara sau parte a acestei federatii in care se transforma UE. Dar plusul asta politic nu poate tine loc insa de toate celelalte criterii, dar la categoria politic as da clasamentul 1) F-16 si F-18 ca americani; 2) Gripen (americanii plus europenii mari, tara nordica stabila cu profil anti-rusesc); 3) Eurofighter (europenii mari); 4) Rafale (numai Franta).

      Daca chiar vrem F-35 – cum se incadreaza acest aparat in criterii? Sta bine la politica, precum F-16, ar indeplini si misiunile, dar sta absolut dezastruos la costuri si nu e nici ce ne trebuie in materie de misiuni – nu imi imaginez cineva platind costuri imense de operare sa se antreneze si sa faca politie aeriana cu o flota de F-35.

      • Punctul 1 ar fi mult mai de dezvoltat.

        Pentru ce avionul?

        avem douà cazuri:
        – vreme de pace

        politie aerianà, eventual supraveghere maritimà punctualà, pàstrarea capacitàtilor tehnice si umane.

        – vreme de ràzboi (si e preferabil sà si vis pacem…)

        atunci multirolul trebuie sà fie în numàr suficient (minimum 48), sà asigure în conditii optime si cu ratà de supravietuire cât mai mare, interceptie, penetratie joasà si foarte joasà altitudine pentru bombardamente, CAS, recunoastere, capacitate aer-mare, posibilitate de a opera de pe piste sumare, posibilitatea de a avea sustinerea tehnicà (piese de schimb) si de armamente neperturbate de factori politici. ,

        Cam asta vàd pentru contextul politico-geografic al României.

        • In conditiile actuale, cam care ar fi razboiul probabil din viitor in care sa fie implicata direct Romania?

          Pentru ca daca vorbim de o strategie nu poti s-o bagi pe aia cu „poate ne ataca rusii/ucrainienii cand se trezesc cu fata la perete”.

          • Pai strategia unei tari mici, cu vecini puternici, este sa asigure orice inamic ca va suporta pierderi grele in caz de invazie. Tinand cont de faptul ca noi suntem in NATO, cred ca rezonabil ar fi sa facem fata macar 30 de zile, in sensul sa putem mentine tara si armata functionala si capabila sa opuna rezistenta eficienta si coordonata.

        • Aliantele vin si trec, la fel ca si amenintàrile.

          Ràspunsul este, împotriva la oricine, chiar si contra martienilor.
          Este clar cà nu poate sà fie vorba decât de o doctrinà de apàrare, nu de atac, si trebuie avut elementul de a putea pricinui unui adversar cu capacitàti militare mult mai mari distrugeri materiale si umane care poate sà-l facà sà se gândeascà de douà ori înainte de a tenta o aventurà militarà.

          Degeaba se pot face planuri adecvate fiecàrui pericol, chiar la aparitia premiselor sale, dacà nu ai unealta adecvatà si elementul uman bine instruit. Deci nu este vorba de o strategie, în lipsa definirii amenintàrii, ci doar sà asiguri baza materialà si umanà optimà pentru a face fatà amenintàrilor, chiar si acelora „unde nu este nici o sansà de victorie”.
          Nu doresc sà tràiesc ce-au tràit stràmosii mei la dictatul de la Viena si la ultimatumul sovietic.

          Dacà actualmente suntem în NATO asta nu ne dispenseazà sà punem în primul loc interesul national. Satisfacerea „obligatiilor” NATO vine în rândul doi.

        • Strategia unei tari mici, care nu este amenintata direct de nimeni si care nu va suferi astfel de amenintari in urmatoarea perioada (sa zicem 20-30 de ani) este aceea de a acorda cheltuielile militare cu celelalte chelstuieli bugetare.

          Cand tu inchizi spitale si n-ai bani de citostatice pentru oamenii bolnavi de cancer care mor cu zile nu poti cumpara nici macar 48 de avioane pentru a dota Fortele Aeriene. Cand tu n-ai bani sa operezi asa cum trebuie 25 de LanceR-e, nu poti pretinde ca vrei un numar mai mare de avioane mai noi, mai scumpe, mai „flamande”.

          Poti sa cumperi 48 de avioane si chiar 480 numai atunci cand ti le permiti.

    • era vorba de cine iti da munitia ..nu care se potriveste
      sa vedem daca o da suedia
      te-ai intrebat cum ajunge un militar la tunul ala escamontabil la o visby?
      suedezii se intreaba
      sau modul de operare cu castelul presurizat in intregime?

      • „era vorba de cine iti da munitia ..nu care se potriveste
        sa vedem daca o da suedia”

        Asta nu e problema avionului.
        Intrucat munitie se gaseste pe la toti(cam toti in afara de francezi au AMRAAM si AIM9 in dotare, dar parca mere si MICA pe el), daca iti dau sau nu munitia asta e decizie politica.

        Acum, ce sa inteleg, ca daca iti cumperi Gripen nu-ti mai da nimeni munitie, inclusiv americanii.
        Cam trasa de par…

        Suedia parca face o varianta de AMRAAM sub licenta (Robot 99), dar in caz de conflict chiar ca operator de Gripen poate sa vina un guvern suedez sa-ti zica o fraza mai lunga care se rezuma la nu putem/nu vrem sa va dam rachetele. De aia e bine sa-ti faci stocuri suficiente de munitie, pt ca in caz de conflict poti fi lasat cu ochii in soare de toti ‘aliatii’.

        Nu sunt fan Gripen, inteleg ca se merge politic pe F16 si asta e, daca mai vine vreo escadrila americana pe aici e si mai bine, dar macar sa le cumpere mai noi, ca bani se gasesc daca vor, repet ‘daca vor’, asa cum gasira de referendumuri si de alte prostii.

        „te-ai intrebat cum ajunge un militar la tunul ala escamontabil la o visby?
        suedezii se intreaba
        sau modul de operare cu castelul presurizat in intregime?”

        Nu ma framanta problema.
        Probabil ca din motivul asta sudezii or sa renunte cu totul la clasa de corvete Visby…

        Problemele la clasa aia ar fi ca odata amenintarea concreta rusa diminuata, au intarziat cu inarmarea si dezvoltarea lor, au intarziat cu aducerea lor in serviciu si cele care sunt in serviciu nu sunt fully operational, au renuntat la SAMuri din motive de bani, au cancelat a sasea corveta.

        • ideal ar fi sa faci chiar tu munitie sau sa integrezi pe avion munitie variata, ca sa nu ramai fara.

          Gripen are integrata munitie americana (Amraam, Aim 9), europeana (Iris-T, Meteor) dar si sud-africana (asta fiind se pare israeliana sub licenta), se poate integra chiar si armamentul rusesc. Cele europene se fabrica si in Suedia la Saab Dynamics, cred ca cele americane ies din fabricatie.

          In caz de conflict mondial, nu e rau sa ai surse diversificate si stocuri proprii destul de mari.

          daca presupunem un conflict NATO-Rusia, noi fiind in prima linie toata lumea are interes sa ne dea munitie – americanii, europenii, suedezii – pentru ca ce trece de noi ajunge la ei.

          mai greu de imaginat, dar in caz de conflict local in interiorul aliantei si UE, sa zicem cu Ungaria, se pot complica lucrurile pentru ca lumea nu va dori sa il alimenteze iar cele 2 parti ar avea dificultati in procurarea de armament si munitie.

          Atunci nu ar fi rau sa avem si surse rusesti, israeliene, sud-africane, etc.

          In caz de conflict cu Ucraina, iarasi pot aparea probleme si nu ar fi rau sa ai multe variante de inarmare.

          sa depinzi de o singura sursa, fie ea si americana, nu e un lucru intelept.

        • @gsg 9
          problema e in momentul initial
          conflictele moderne (in afara celor asimetrice),se caracterizeaza prin intensitate
          tu poti „pierde”,stocul in doua zile,problema nu e daca se potrivesc ,eu sunt de acord ca se potrivesc mai multe…ci ma refer la putere ,disponibilitate…si raspunzand si lui @ mad max totusi la f 16 se potrivesc mai multe
          si eu as fi de acord sa fie mai noi ,macar de la variantele c/d in sus …ptr ca a/b-urile au fnw analogic ,digital e de la c/d
          dar daca ar fi sa aiba un program ce ar cuprinde ,inceperea luarii unei variante noi de dupa 2015 nu ar fi chiar rau
          ai avea infrastructura pregatita,ai identifica solutii ptr offset
          @gsg 9 te intrebasem de visby ,nu ca sa „vad daca stii”,ci ptr a evidentia ceva
          ele sunt nave bbune ptr conflicte si mai ales ptr coastele suediei…in rest sunt foarte dificil de operat si au un spectru de misiuni restrans,e mai utila o corveta multirol …ptr ca o folosesc la mai multe
          la fel cu submarinele
          nimeni nu le discuta „periculozitatea”(nu gasesc alt termen),dar sunt dificil de operat si scumpe(ma refer la alea noi)si au un spectru limitat de misiuni
          acum ca o revitalizare a delfinului ar fi buna,clar ca da …,mai antrenam echipajele fregatelor,mai obtinem experienta
          si sunt de acord cu tine,ca ptr alte prostii electorale se gasesc bani…,tocmai de asta spun ca daca cei care mai inteleg fenomenul spun….decat aia ,mai bine nimic…vor pasa mata(pisica) moarta ptr vreo 2-3 ani
          eu ca fan ,imi plac avioanele frumoase ,ce zboara frumos…su 27,rafale,f16 …dar nu sustin impotriva tot si toate doar ceva ce-mi place mie…ci o solutie , care in opinia mea ,poate fi convenabila
          gripen poate fi solutia cea mai buna din prisma platformei,a avionului in sine…dar poate nu e cea mai buna politic si poate in timp…,daca lucrurile se fac bine poate economic pot fi egale variantele

  17. Scuze, dreptate.

  18. O întrebare: cît costă catedrala mîntuirii neamului şi cîţi din banii ăştia sînt de la buget plus cîţi bani se dau anual pentru biserici în țara asta?

  19. E foarte tare asta cu „Flotila”. Probabil „Flotila” 71 de la Campia Turzii este compusa din 3 regimente (sau grupuri daca doriti) fiecare cu cate 2 sau 3 escadrile, iar escadrilele sunt compuse din 20 de aeronave la vanatoare si 12 aeronave la elicoptere.

    Noroc pe noi ca avem mai multe „flotile”, si cica Anglia are cea mai mare forta aeriana din Europa ? Dezinformare dom’le, dezinformare !

    • E posibil sa avem vreo 2 Divizii Aeriene, cu vreo 30 de escadrile de cate un MIG LanceR per escadrila. Si vreo 15-20 de Generali de Flotila. Mai avem si vreo 23 de escadrile de SOCAT, din care 16 active.

      Iar cele 3 Flotile de Elicoptere Navale au si aia Generalii lor, si sunt subordonata Grupului Aeronaval al Flotei a 3-a, cu baza la Costinesti, la stanga epavei…

      Da astia nu prea dau cifrele reale, sa nu se sperie rusii si sa faca aliante cu albanezii…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *