F-35 va incepe zborurile operationale in 2015. Costuri cu ora de zbor.

images

Pentagonul a anunta in mod oficial graficul intrarii avioanelor F-35 in stadiul de operationalizare, astfel: USMC va incepe exploatarea normala a aF-35 in 2015, urmata de US Air Forces in 2016 si de US Navy in 2019.

Inceperea zborurilor operationale are legatura directa cu numarul de avioane disponibile, in sensul ca cele trei ramuri ale sistemului militar american, are nevoie, fiecare in parte, de un numar minim  de aeronave, pentru a se considera ca F-35 este gata de lupta si poate fi folosit in misuni reale.

Versiunea F-35B, cu decolare-aterizare verticala, va atinge un numar suficient de aparate in dotare in decembrie 2015 si acest lucru se va intampla cu o intarziere de trei ani, fata de termenul initial decembrie 2012, datorita problemelor aparute in dezvoltarea avionului.

In acest  moment se estimeaza ca fondurile necesare dezvoltarii programului JSF se vor cifra la suma de 391 miliarde de dolari, intr-o scadere de aproximativ 1% fata de precedenta previziune. Deocamdata cerinta de achizitie se pastreaza la 2457 de aparate F-35, in toate cele trei versiuni.

F-35_Helmet_Mounted_Display_System

F-35 Helmet Mounted Display System

Pana ala 1 iunie 2013 au fost livrate deja 52 de avioane F-35, din care 14 aparate folosite pentru teste si 38 de avioane de serie. US Air Forces isi va incepe zborurile cu aparatele sale F-35 in decembrie 2016, folosind pentru inceput un pachete de softwere destinat USMC, preferand sa inceapa zborurile mai devreme si fara sa mai astepte punerea la punct a propriului sau pachete softwere numit Block 3F.

Aceste pachete informatice sunt considerate cele mai bune din lume la ora actuala si vor permite avioanelor F-35 sa foloseasca armament din cele mai diverse categorii, cum ar fi: bombe ghidate GPS JDAM, rachete AA Sidewinder, bombe ghidate laser Paveway II sau rachete ghidate radar AMRAAM, in calele interne sau pe acrosajele externe.

 

Costuri de exploatare

In privinta costurilor, cel mai recent raport american indica costul unei ore de zbor la 31923$, comparativ cu F-16C/D – 24899 $, iar previziunile indica scaderea acestei sume odata cu cresterea numarului de avioane operate, cu obisnuirea personalului de mentenenta. Se stie deja ca aceste costuri cu explotarea, in cazul unui avion militar nou, incep sa scada usor dupa un anumit numar de aparate intrate in dotare si dupa o anumita durata de operare, odata ce lucrurile se aseaza se se estimeza mult mai corect  stocurile de piese si  necesarul de menteneta.

Astfel putem aprecia ca diferenta dntre costul de exploatare al F-35 si cel al F-16C/D este, procentual vorbind, de doar 22%. Astfel F-35 este, mai exact va fi, cu 22% mai scump de operat decat F-16C/D, dar daca tinem cont de versatilitatea aparatului si de faptul ca cele 2457 de aparte vor inlocui un numar mai mare de avioane, si daca mai tinem cont ca AV-8 si F/A-18 au costuri de intretinere mai mari, totul cuplat cu faptul ca flota de avioane vechi americane, va fi inlocuita cu avioane noi, mult mai usor de mentinut si cu o diponibilitate mult marita, face ca pretul platit sa nu fie foarte mare.

Si bineinteles ca la absolut toate tipurile de avioane nou intrate in exploatare, costurile cu operarea au scazut odata cu maturizarea flotei.

Datele privind costurile de operare ale celor doua tipuri de avioane provin din Defense Acquisition Management Information Retrieval (DAMIR), publicat in mai 2013.

 

Sursa: Dodbuzz.com

GeorgeGMT

 Multumiri RomaniaTricolor si Alex

13 comentarii:

  1. costurile cu ora de zbor sunt mult peste estimarile initiale, aviz amatorilor.

    costurile cu operarea scad pe unele componente pe masura ce nr aparatelor creste – una e sa operezi un avion si alta e sa operezi 1.000, ai niste economii la scara – insa unele costuri sunt fixe iar alte costuri tind sa creasca cu timpul pentru ca flota pe masura ce se invecheste incepe sa aiba defectiuni mai impredictibile si mai dese. Costurile cu munca tind si ele sa creasca de la un an la altul, iar aviatia e cea mai labor intensive industrie – intr-un avion sunt inglobate 70.000 ore de labor.

    Nici materialele nu devin mai ieftine pe an ce trece.

    per ansamblu, dpdv istoric, costurile cu exploatarea dar si cele cu productia nu au scazut la niciun aparat, dimpotriva, asa ca si la F-35, dat fiind ca nici nu s-au terminat majoritatea testarilor la el si se mai pot gasi probleme e mai probabil sa creasca in continuare – intrebarea e daca cresc moderat sau exponential.

    americanii nu prea au de ales ca au bagat o gramada de bani in el – insa ceilalti parteneri de dezvoltare isi reduc cumparaturile sau chiar se reorienteaza spre alte aparate.

    Canada va tine o competitie, Danemarca la fel. Olanda nu e clar, Italia isi reduce drastic comenzile – e adevarat insa ca F-35 e in competitie in Coreea si are sanse sa compenseze numarul de aparate.

  2. si prin 2050 guvernul va anunta cu surle si trambite ca va cumpara, din cimitirul USAF primul F 35, care va inlocui intreaga flota aeriana a Romaniei.Cea mai buna economie pt noi, un singur avion, nu ca altii o flota intreaga;asta da economie!

    • te inseli!guvernul roman a anuntat de acuma ca va cumpara peste 20 de ani f35.care va fi tot sh la momentul respectiv.putem spune ca suntem inaintea vremurilor.nu cum eram inainte sub vremuri.asta da strategie tri-decenala.ce erau cincinalele comuniste.acu e mai super.

  3. Chestia cu costurile de operare este cu dus si intors, in USAF este interesant ca sa urmariti si cum a crescut costul de operare al F 16 si cum s-a „ajustat” in raport cu costul F 35 pentru a nu parea foarte scump de operat F 35-ul…

  4. si-au marit preturile de operare si din 2 motive:
    #1. USD si-a pierdut valoarea in timp datorita inflatiei. Acum CAD>USD si cu 10 ani in urma CAD=0.7USD.
    #2. Contractorii si subcontractorii si-au marit costurile de operare si incarca factura catre govern din ce in ce mai mult LM, NG samd daca platesc un om cu 100k iau de la guvern 275k pentru el.

    • exista legaturi cu pretul materiilor prime (mai ales dolarul australian e legat de commodities) insa rata de schimb a dolarului nu are nicio legatura cu inflatia, care ramane pe la 2-3 la suta pe an.

      producatorii americani au preturi tot in dolari.

      PPI (pretul la producatori in industria respectiva) e un indicator mai bun decat inflatia (care include preturi din toata economia) sau decat cursul de schimb (care influenteaza doar partea de materii prime importate)

      conform BLS (bureau of labor statistics) – PPI in industria aerospace s-a dublat in ultimii 20 ani. ce costa 20 de milioane in 1990 acum ar trebui sa coste 40.

      oricum o dai, aviatia militara e chestie scumpa – singura metoda ca sa fie sustenabila pentru Romania e sa fie integrata cat mai mult in industria locala – astfel:

      1. o parte din bani se intorc in economie
      2. costa mai ieftin si e mai rapid sa faci mentenanta in tara

      • Toate produsele s-au scumpit si se mai scumpesc in USA. In decurs de 10 ani numai benzina s-a scumpit de la 1 USD pe gallon la 4 USD. Ca sunt cheltuieile cu materiile prime, procesul de fabricatie, mentenanta sau mana de lucru totul e mai scump.

        Contractorii au marit si ei preturile si le mai maresc in continuare.

        • da, ideea e ca Romania nu va face fata la contractori gen cei americani. singura solutie e sa integreze cat mai mult din program cu industria aeronautica si de aparare romaneasca. Altfel ar fi un nou program Bechtel.

          Pe hartie nu parea asa rau cand s-a semnat insa in practica a fost un dezastru. Romania nu a avut cele 2.2 miliarde dolari sa-i dea cash la semnare, aia au lucrat putin si prost si concluzia e ca avem 50 km care nu merg nicaieri si au costat 1.5 miliarde de euro. Asa va fi si cu aviatia – nu vom avea aviatie dar vom avea costuri enorme.

          americanii nu sunt obisnuiti sa lucreze cu tari sarace – iar preturile lor sunt enorme – nu oricine le face fata. clientii lor au buzunare adanci – arabii, vesticii.

          Egiptul sau Pakistanul, ca sa luam clientii lor saraci, finanteaza programele de armament americane tot din banii americanilor.

          • acum sincer RO e o tara saraca ma uit cum se discuta si se rediscuta ce? un jaf de 12 sau 16 avioane. Pai asta e tara care are la pamant aviatia si nu e in stare sa achizitioneze cateva avioane.
            Oricum la un conflict nu avioanele alea te scot din belele.
            E mult mai importanta alianta pe care o faci.

            Cat despre contractorii americani fie ca vorbim de cei in infrastructura ca Bechtel sau cei din Defense LM, NG, GD, Raytheon samd sunt companii care se uita sa faca profit. Nimeni nu lucreaza pe ochi frumosi ei fac afaceri chiar cu guvernul USA. depinde ce negociezi.

            Insa toate vanzarile de armamanet si munitie samd sunt monitorizate de guvernul USA se dau licente in fct de tara, companie samd se deschide un caz.
            Nu stiu daca s-ar da licente unei firme romanesti ca sa importe piese de schimb la F-uri. Sau chiar munitie.

  5. Stiu ca am mai pus clipul asta recent, dar…daca tot dai gazilioane de verzisori pe un monomotor, macar sa faca asta…

    https://www.youtube.com/watch?v=zW28Mb1YvwY

  6. Pana la urma care e treaba luam f16 la mana a treia sau nu? Am citit pe alt site ca se amana si prelungesc durata de viata la mig?

  7. da, ar putea scoate de la naftalina si prelungi si resursa de zbor al apartatului de zbor a lui Aurel Vlaicu daca tot se pricep la resurse de zbor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *