Gripen dotat cu radarul Raven la prima sa apariție publică

Avionul Gripen Demonstrator, prezent zilele acestea la show-ul aviatic de la Farnborough, este dotat cu un nou radar AESA, tehnologie ce reprezintă un element cheie al succesului companiei suedeze Saab în oferirea de avioane de luptă Forțelor Aeriene Elvețiene.

Instalat pe 16 iunie la fabrica din Linköping, radarul Raven ES-05 produs de Selex Galileo este prezentat pentru prima dată la bordul avionului Gripen în cadrul show-ului aerian de la Farnborough.

Disponibilitatea radarului este un factor esențial în încheierea unui acord cu Elveția pentru 22 de avioane Gripen E/F, piloții elvețieni urmând să evalueze noua tehnologie în cadrul zborurilor de încercare ce vor avea loc la sfârșitul lunii august sau la începutul lui septembrie. Senzorul poate fi repoziționat cu +/-100˚, pentru a crește raza de scanare.

În prezent, Saab poartă negocieri „reale” cu guvernul elvețian pentru a conveni asupra unei valori finale a contractului și asupra programului de livrare, spune Richard Smith, Directorul de Marketing Regional Gripen. Este posibil ca „la sfârșitul verii” să fie semnat un acord-cadru, mai spune el.

Guvernul suedez și cel elvețian au semnat recent o scrisoare de intenție privind cooperarea în cadrul programului Gripen E/F, elvețienii intenționând să și achiziționeze acest tip de avion de luptă.

Gripen E/F a mai fost oferit și Braziliei, țară în care se află în competiție cu Boeing F/A-18E/F Super Hornet și Dassault Rafale. Smith a adăugat că Saab mai urmărește orice oportunitate care ar putea să apară în Danemarca și Norvegia, țări partenere în programul F-35 al Lockheed Martin.

„Decizia elvețienilor a construit o platformă bună” pentru viitoarele vânzări ale noului model, a mai spus Smith.

 

 

Sursa: Saab

 

 

13 comentarii:

  1. RomaniaTricolor

    Radar de tip AESA cu baleiaj mecanic…
    Misto…

    • Or fi incercat sa miste beamul electronically, dar nu le-a iesit si au venit injinerii si au zis ‘lasa breh ca-l orienteaza pilotul cu mana, punem un joystick ceva acolo’, ca trebuie sa le aratam ceva la elvetienii aia 🙂

      • RomaniaTricolor

        Cred ca mai bine inventau un AESA cu senzorii amplasati intr-un trunchi de con sau ceva similar, dar nu stiu daca era posibil tinand cont de limetele designului aparatului. In felul asta aveau antena fixa „clasica” ca fiind „baza mica” a trunchiului dar si micromodule-senzor laterale fara sa mai aiba nevoie de sistemul mecanic caruia -ca sa zic asa- ii mai curge din cand in cand nasul la „swashplate-ul” asta suedez.

        Poate ma insel, ca habar n-am cat spatiu ramane nu numai pentru senzori optico-electronici (IR OTIS IRST de exemplu) in fata cockpit-ului…
        …dar si sub nas in fata trenului de aterizare, ca la SuperDuperHornet oferit Indiei sau EOTS-ul lui F-35, avand astfel un pod liber pe partea dreapta fata de Mauser (off topic, care cu numai 120 de boabe nu prea imi place).

  2. @RomaniaTricolor

    Mda, interesant…parca la AESA era antena fixa si beamul era miscat electronic…
    Asta e active Mecanically Rotated scanned array ?! 🙂

    @simonasensual
    Ce e nice, ai inteles ceva din ce arata poza aia si ce spune RomaniaTricolor?
    Esti sigura ca n-ai gresit blogul?

  3. Gsg9, nu mai fi asa de rau in cerul gurii, lasa-i si pe altii sa se exprime si sa invete in timp, daca nu stiu deja. Nu toti au fost pasionati din copilarie de domeniul asta…

    • negru in cerul gurii am vrut sa zic 🙂 da intelegi tu…

    • Mariuse,
      Stii ca sunt negru si veninos nu numai in cerul gurii…

      Nu stiu ce invata daca posteaza un „Nice”.
      Probabil o fi citit ce a postul lui RomaniaTricolor, care se termina cu „Misto…”, dar aia e o ironie, pt ca tipul stie despre ce vorbeste, si a bagat si ea un ‘Nice’, ca se potriveste cu ‘Misto’.

      N-am nimic cu nimeni, it’s a free country si un blog liber dar … poate ar trebui sa se ocupe cu altceva … decat un ‘Nice’ nelalocul lui, mai bine nimic…

    • Stai bre asa! Adica io sa inteleg ca munsiu gsg9 este pasionat din copilarie de radare AESA?! Si serios acum, slabut sistemul cu scanare mecanica…Vedeti?! Daia cercetarea-dezvoltarea e mama la toata tehnica militara! Sigur, au si astia radar AESA, da americanii, care au bagat o gramada de banii in astfel de chestii, sunt sigur ca au ceva, macar un pic mai bun. Adica nu trebe sa-l miste cu mana.

      • @ gsg, George GMT americanii au fost pionieri in AESA si orice radar de genul asta nu este miscat mecanic dar……conul de acoperire este mai mic, radarele PESA si AESA rusesti si americane folosesc doar sistemul de dirijare a beam-ului electronic, Raven-ul face parte din a doua generatie de radare AESA la fel ca si Captor-E-ul de pe Typhooncare pentru a avea un con, de fapt un fel de con cu baza elipsoidala folosesc si tehnologia mecanica.
        Pun pariu ca si generatia de radare AESA americane o sa o foloseasca si la fel si rusii o sa o foloseasca la un moment dat.
        Americanii sunt foarte buni pe tranismitatori si receptoare AESA dar trebuie sa acceptati ca tehnologia europeana incepte sa creasca si ca all in all Raven-ul este mai bun decat radarul AESA de pe Super Hornet!
        La fel si Captor-E va fi mai bun decat radarul de pe F 35 din simplul motiv ca va avea mai mult spatiu de amplasare si va baneficia de know-how-ul americano – britanic in domeniu.
        Ideea ca sa maresti raza de actiune a radarului cu baleiere mecanica este foarte buna pentru fortele aeriene mici care nu dispun de AWACS si o gramada de sisteme conexe de descoperire, pentru o forta aeriana mare care are GCC foarte bine puse la punct alaturi de ACC (air control center) nu pre este o imbunatatire semnificativa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *