Gripen E/F se apropie de F-35

jas39ng_200811201

Demonstratorul Gripen NG – Sursa: air-attack.com

Deocamdata in ceea ce priveste pretul.

Desi pana la intrarea in productie de serie mai este timp si un pret exact e greu de estimat, s-ar parea ca pretul unui Gripen de noua generatie ar fi de USD80mil, la valoarea din 2012, estimarea fiind facuta de SAAB pentru guvernul suedez.

Lipseste metodologia de calcul a costurilor asa ca o comparatie directa cu alte modele e greu de facut insa, in mare, 80 de milioane ar fi exact costul unui F-16 Block 60. Suma este suprinzatoare avand in vedere ca este aproape dublul (aproximand din nou) pretului cerut pentru un Gripen C/D nou.

In lupta pentru deturnarea clientilor F-35, SAAB a folosit doua argumente forte: pretul mai scazut si livrarile mai rapide fata de rivalul american. Chiar si in cazul in care pretul de 80 de milioane se va dovedi real, va fi inca sub cel al F-35 (estimat deocamdata la USD100-110milioane) insa americanii au ceva sanse sa scada pretul pe baza numarului mare de aparate comandate. In ce priveste livrarile, F-35 va fi introdus in serviciu undeva in 2016-2017 iar Gripen in 2018, pentru Elvetia, daca totul se va desfasura conform planului si abia ulterior va intra in dotarea Suediei.

Ambele avantaje initiale par a se fi erodat intr-o anumita masura: clientii actuali ai F-35 sensibli la data de livrare nu au o alternativa mult mai rapida cu  Gripen, iar cei sensibili la pret au o sarcina mai dificila sa aleaga intre cele doua. Daca Gripen nu se va putea diferentia prea mult prin date de livrare sau pret final, atunci cealalta optiune pentru SAAB ar fi sa-l faca similar si din punct de vedere tehnic cu F-35. Ramane de vazut ce varianta vor alege suedezii.

 

Tehnomil.net

15 comentarii:

  1. Nu prea cred ca preturile celor 2 aparate vor fi apropiate. Asa cum LM vor fi fortati macar sa nu mai lase pretul sa urce, daca nu sa-l scada usor, Si Saab vor face eforturi sa ramana competitivi.

    Acum 1 an spuneau ca sunt sanse ca Gripen NG sa fie chiar mai ieftin cu 10% sau similar cu Gripen C/D, din cauza motoarelor si altor piese preluate direct de la productia americana de serie mare, renuntand la componentele customizate pe cat posibil.

    „Noul Gripen va fi cu cel puțin 10% mai ieftin decât predecesorul său”
    http://www.rumaniamilitary.ro/tag/noul-gripen-va-fi-mai-ieftin

  2. pai Gripen C/D pleaca de la 42 mil euro iar N/G, zic ei ,de la 60 mil euro(80 mil $).N/G-ul e mai scump cu proape 50% decat vechea varianta.naspa! n-o sa-l vanda la pretul asta mai ales ca varianta C/D deabia au vandut-o intr-un numar mai decent sud- africanilor care din motive ce tin de personal opresc la sol 16 aparate dintr-un total de 26.

  3. Pai la acest pret, daca va fi acesta, suedezii au cam rupt-o in fericire.Stiu ca noile tehnologii incorporate pe NG costa insa dublarea pretului de achizitie este mult prea mult.Si cum marea majoritate a achizitiilor militare se fac pe criterii politice, multi cumparatori vor opta fara rezerva pentru F16.Ma intreb ce anume a putut duce la dublarea pretului la NG?

  4. Elvetienii au semnat la 2,5 miliarde de dolari pentru 22 exemplare.
    Deci depășește 100 de milioane bucata.

  5. Deci? Cum rămâne cu jucăreaua minune, (IN)credibil de ieftină, performantă, care face masaj, cafea și sanviș cald în timp ce încadrează cu radiolocatorul de bord – care, evident, dublează ca și cuptor cu microunde – Mariușilor?
    Clar că de-astea ne trebuiesc, putem lua 3-4 bucate de banii celor 12 gozuri, cu armamner, instruire, antrenament inițial și mici ajustări… mare afecere am ratat!!!

    • Flogger – uita-te la pretul pachetelor F 16 Block 60 si atunci comenteaza, pana una alta Gripen E/F este altceva fata de C/D asa cum Block 60 de la F 16 parca nu pusca cu F 16 MLU.

      Atentie si la pretul Lockheed Martin si la PR-ul negativ aruncat dintr-o parte in alta a fileului.
      Uita-te si la pretul pe care il dau tari ca Israelul, Turcia, olanda pe F 35 si uita-te de ce Canada a reluat cererea de oferte pentru viitorul avion de lupta care sa inlocuiasca CF 18 Hornet-ul.
      Oare elvetienii si indienii sunt asa de prosti?!

    • Daca Gripen E/F va fi asa de scump cred ca va avea o problema ce va duce la vanzarea in continuare de Gripen C/D probabil cu radarul Raven integrat si cam atat.

      • gripen si in speta saab nu are forta sa compita cu marii
        degeaba” iau ei de pe raft componente”
        oare o cutie de viteze pe raft are acelasi pret ca la furnizor?
        dar ca la furnizor intern sau „dedicat”?
        ei facusera previziuni ptr un nr mai mare de ng ,bazat pe comenzi initiale,in expansiune(sustinut de marketng agresiv) si amortizare partiala a investitiei initiale(investigatie,dezvoltare)
        dar daca ng e practic 50-60 la suta”nou” cu alte capacitati,deci alta investigatie,dezvoltare ce nu s-a „impartit” intre utilizatori(cum sustin ei dezvoltarea aia impartita)ptrca toti au luat pe „imprumut” sau leasing,deci noo acces la „chestii esentiale”,rezulta ca e o chestie logica, pretul
        pe noi ne intereseaza interesul altuia?
        nu cred

  6. Totusi unde este sursa stirii cum ca aparatul Gripen E/F costa in jur de 80 de milioane USD ca eu nu reusesc sa gasesc informatia asta nicaieri in link-uri.
    E interesant si ce cuprind cele 2 informatii referitoare la F 35 si Gripen E/F.

    • Uite aici, Marius:
      http://www.cdainstitute.ca/en/blog/entry/replacing-the-cf18-part-ii-the-gripen-ng

      Saab AB has suggested the aircraft’s costs will be approximately USD $80 million (2012 dollars), but the Swiss government’s fixed cost is approximately $105 million. Similarly operational costs has been touted by as an area where the Gripen NG may offer a strong competitive advantage due to Saab’s risk adverse development approach. Yet while the manufacturer has claimed the operational cost as USD $10,000, the Swiss military has pegged the cost at approximately $21,000.

      Lipsa de comenzi este problema principala.

  7. daca stie cineva care e pretul unui F-35 inseamna ca e tare – pentru nici Pentagonul nu il cunoaste, pe motiv ca e un contract cu Pentagonul de tip Cost Plus, asa ca pretul poate sa fie oricare si poate varia si de la an la an in functie de costuri.

    asa ca pretul asta la F-35 inca nu exista iar Lockheed a refuzat sa-l dezvaluie in Brazilia (F-35 eliminat pe motiv de lipsa pret) si in Coreea. Britanicii si italienii au doar niste estimari bugetare, nu un pret ferm.

    chiar daca s-ar da un pret, ar fi interesant de aflat ce include – avionul de baza, gol, avionul cu sisteme, ce sisteme, etc.

    ca sa compari doua preturi trebuie sa cunosti in detaliu ofertele. Gripen E nu va fi ieftin in niciun caz, la electronica de pe el va fi imposibil de scos un avion low cost – insa e mai ieftin decat alternativele occidentale disponibile (Rafale, Eurofighter, F-35, F-16)

    • Daca Gripen E/F va fi la pretul lui F 16 V atunci va avea o problema de marketing deoarece Lockheed Martin are intregul mecanism al ambasadelor USA in spate.
      Deci va „curge sange” intre producatorii de avioane.
      Acum sunt tare curios daca Dassault nu va scoate un succesor al Mirage 2000 in viitorii ani.
      Deci s-ar putea ca sa vedem un Gripen C/D -MLU dotat cu radarul Raven si cam atat care se va vinde inca vreo 10 ani foarte bine.
      Si s-ar putea ca afacerea FA 50 Golden Eagle sa infloreasca alaturi de JF 17 Thunder.

  8. Am mai scris, dar mai il pun o data.
    Evolutia pretului la F-35

    LRIP 1, $221.2 million for CTOL F-35A.
    LRIP 2, $161.7 million for CTOL F-35A, $160.7 million for STOVL F-35B.
    LRIP 3, $128.2 million for CTOL F-35A, $128._ million for STOVL F-35B.
    LRIP 4, $111.6 million for CTOL F-35A, $109.4 million for STOVL F-35B, $142.9 million for F-35C
    LRIP 5, $105._ million for CTOL F-35A, $113._ million for STOVL F-35B, $125._ million for F-35C

    Incepand cu LRIP 6, costul lui F-35A se estimeaza a fi sub $100 milioane.
    Costurile NU INCLUD MOTORUL, estimat la $16 miloane (LRIP 3, F-35A)
    Detalii aici:
    http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_07_30_2013_p0-602401.xml

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *