În spațiu. Concepte

AstroClipper

Iată o maşinărie drăguţă, care păstrează o formă familiară pentru cei conservatori, așa ca mine. Încă mai e loc pentru manşă şi paloniere în cabina pilotului!

Începem cu o companie nou formată, în căutare de fonduri, Exodus Space Corp, care propune un nou mijloc de transport capabil să care mărfuri şi, în final şi oameni, în jurul planetei. Echipa din spatele Exodus Space Corp. este una titrată, toţi specialişti cu experienţă în domeniul spaţial.

Vehiculul, o să-i spun naveta, a fost botezat AstroClipper, o aluzie la frumoasele clipere care au brăzdat mările şi oceanele lumii în secolul al XIX-lea. Sau cel puţin eu la asta m-am gândit…

AstroClipper va decola de pe pistă ca orice alt avion, aterizarea la fel. Are două trepte, cu un soi de booster care arată foarte mult ca o aripă zburătoare și care va imprima navetei viteza necesară pentru ieşirea din atmosferă. N-o lungesc pentru că, nu-i așa, o imagine face cât o mie de cuvinte.

concepte spatiale

Modul de lucru al navetei Sursa foto: Exodus-Space.com

Primul demonstrator ar trebui să fie gata în 2022. Dacă totul merge bine, am putea avea un nou mod de transport al pasagerilor prin anii 2030. Sau nu. În ciuda experienţei echipei Exodus, compania s-ar putea să nu obţină autorizaţiile necesare pentru a transporta oameni. Iar pentru mărfuri, sincer nu știu ce să zic… Le-ar mai rămâne lansarea de sateliţi pe o piaţă ce se va aglomera din ce în ce mai mult. Pentru că în acest domeniu al lansărilor spațiale încă avem o concurenţă reală, sănătoasă chiar!

Preşedintele companiei susţine că Exodus vizează cel puţin trei pieţe: cercetarea suborbitală, hipersonică (tare la modă cuvântul ăsta în ultima vreme! Sunt sigur că am văzut pe site-ul lor şi-o referire la inteligenţă artificială pe undeva…) dar şi clasicul transport de mărfuri din punctul A în punctul B.

În opinia mea, bătaia peștelui va fi transportul extrem de rapid al unor pasageri suficient de înstăriți ca să plătească un bilet ce nu va fi tocmai ieftin. Sau angajații unor companii înstărite.

Compania a depus cereri pentru înregistrarea unor brevete de invenție şi… bineînțeles cere bani, dar n-au zis cât. Cineva interesat? 🙂

Mi s-a părut interesantă modalitatea de testare: primul vehicul, AstroClipper Pico va fi de fapt o dronă / racheto-model care va trebui să atingă o altitudine de circa 10 km pentru testarea tehnologiei prin 2022. Dacă totul merge conform planurilor şi sunt obţinute fondurile necesare, va urma AstroClipper Nano, un model de mărimea unui Cessna cu o sarcină utilă de circa 100 kg şi care va trebui să atingă o altitudine de aproximativ 100 km, toate acestea prin 2024.

Ţinta finală a dezvoltărilor succesive este AstroClipper Max (sper să le poarte mai mult noroc decât i-a purtat lui Boeing) cu o capacitate de circa 20 de pasageri şi care ar trebui să zboare prin 2030.

Directorul lor pare destul de încrezător:

„Looking at the market for the last 10 years, we have a strong understanding of what things we can work or not, and in addition we are not new to the space or the aerospace industry. We’ve worked on vehicles, spacecraft and aircraft. We’re a very experienced leadership team. We also have an extended team of around 40 people that helps us with different aspects of our technology … [so] we do have a big team we’re going to draw from. Once we get funded, we have the people in line to start getting to the work.”

concepte spatiale

AstroClipper Sursa: Exodus-Space.com

Experimental Spaceplane (XS-1)

DARPA şi-a dorit de la XS-1 un vehicul capabil să poată pune zilnic pe orbită (10 zile, 10 lansări, zice articolul original) sateliţi de până la 1 360 kg la un cost de 5 000 000 USD / misiune. Evident, vehiculul se dorea reutilizabil. Ambițios program! Dar Doamne, ce-o fi fost în mintea lor când, în 2017, i-au acordat contractul lui Boeing? 🙂

Boeing a câștigat contractul într-o competiție la care au mai participat și asocierea Masten Space Systems & XCOR Aerospace și asocierea Northrop Grumman & Virgin Galactic.

Denumit Phantom Express, demonstratorul proiectat de Boeing ar fi trebuit să facă 12 până la 15 zboruri de test anul acesta, dar compania s-a retras, motivele fiind, conform unui e-mail transmis în 23 ianuarie 2020 către Space.com:

„Following a detailed review, Boeing is ending our role in the Experimental Spaceplane (XSP) program immediately. We will now redirect our investment from XSP to other Boeing programs that span the sea, air and space domains. We’re proud to have been part of a DARPA-led industry team that collaborated to advance launch-on-demand technology. We will make it a priority to harvest the significant learnings from this effort and apply them as Boeing continues to seek ways to provide future responsive, reusable access to space.”

Probabil că nu făceau suficient profit din program sau și-au dat seama că nu pot îndeplini ambițioasele cerințe ale DARPA… Iar experiență exista în cadrul Boeing, compania fiind constructorul lui X-37 B.

Phantom Express urma să fie lansat vertical fiind propulsat de un singur motor Aerojet Rocketdyne AR-22. Din nou, am să las imaginile să vorbească.

Sau versiunea scurtă pentru cei mai puțin răbdători.

După recentul ”scandal” unde s-a constatat că Boeing a primit mai mulți bani decât SpaceX în programul taxiului către Stația Spațială Internațională, întrebarea firească a fost: cât i-ați plătit lui Boeing în acest program? DARPA a zis:

„Per the Other Transaction Authority agreement for XSP, the company received payments in accordance with milestones reached.”

Aleluia! Mai există dreptate pe lumea asta… 🙂

concepte spatiale

Phantom Express Sursa foto: Space.com

Și pentru că am tot vorbit de navete spațiale, mai jos un scurt istoric foto:

concepte spatiale

Istoric foto preluat de pe Space.com

Dar să trecem la lucruri mai aproape de… finalizare.

Starship

Maria Sa, Starship sau Big Fucking Rocket după cum îi mai spunea și Musk, este un proiect mult mai cunoscut decât cele două de mai sus așa că n-o să insist. Ceva mai leneș fiind astăzi și profitând că este sâmbătă și aveți mai mult timp liber, o să las din nou imaginile să-mi facă treaba.

Aprinderea unui motor Raptor.

Starhopper test. Observați mișcările ajutajului motorului pentru stabilizarea drăciei. Cam la fel fac și rachetele anti-aeriene cu motor cu ajutaj orientabil sau tracțiune vectorială.

Un alt test prin care s-a verificat rezistența la presiune a rezervorului. Destul de spectaculos aș zice… Ka-boom! 🙂

Ei, și-acum știrea: SpaceX a cerut o autorizație de comunicații de la FCC pentru un zbor al Starship Mk. 1 până la o altitudine de circa 20 km. Pentru a comunica cu racheta SpaceX are nevoie de autorizația FCC. Datele vor fi transmise concomitent către US Air Force și NASA.

Testul pentru care SpaceX a cerut autorizația FCC ar trebui să aibă loc undeva între 16 martie și 16 septembrie 2020 din Boca Chica. Deci ochii pe SpaceX! Programul testărilor Starship transmis către FAA:

concepte spatiale

Programul testărilor preluat de pe Teslarati.com

Și sper ca în curând să trecem de etapa CGI și să văd clipul de mai jos live, la televizor.

Va fi un moment istoric pentru SpaceX în particular și pentru explorarea spațială în general. NASA, Boeing, SLS? Se aude? Vrem concurență reală pe piața lansărilor spațiale!

Nicolae

 

 

P.S. A apărut Star Trek Picard și, pentru cine a văzut primul sezon, se anunță sezonul doi din Altered Carbon. 🙂

Surse:

https://www.theverge.com/2020/2/4/21122220/spacex-starship-rocket-20-kilometer-test-flight-boca-chica-texas

https://www.space.com/boeing-withdraws-darpa-military-space-plane.html?utm_source=Selligent&utm_medium=email&utm_campaign=9155&utm_content=SDC_Newsletter+&utm_term=3231811&m_i=tQdFxqvTHOPUD7PoWAnGHuCScAT4B0X0t3TdxMwxuTHQx71i6LKX58G3X0ZzWQGQZGYB4iKmYpJmjV%2BGxcI58JznYCdXANmmb3YkO%2B6ttv

https://www.space.com/astroclipper-space-plane-concept-cargo-passenger-flights.html?utm_source=Selligent&utm_medium=email&utm_campaign=9155&utm_content=SDC_Newsletter+&utm_term=3231811&m_i=RD%2BRT3iRHe_%2BkbhGNWiuQ9LmdQZgiAQftc1QRO1CC1zQuUYm7bMqjQH2EkzN67wgD_MM%2B0cXoKWQF6cvcLW6ViQF%2BZZdg1SSXll1YokRRp

SpaceX files Starship flight debut paperwork, preps for launch pad upgrades

84 de comentarii:

  1. AstroClipper (get it?..”clipper”) separare:

    …si reactia mea:

    1
    • PS- STOP (Star Trek Old Picard) „new” series sucks!..balls!

      2
      • Buuun…
        Cum ai vrea sa fie STP sa nu suga ceapa?

        1
      • in afara de nostalgia adolescentei star treck numai „trezeste” nimic la mine?

      • Gogu de la Stina

        @Razvane – eu as paria pe Boeing.

        • N-am postat c-o sa castige, pur si simplu e doar o observatie cu privire la nume: „clipper”, dincolo de termenul nautic, inseamna si „clipped” / taiat/separat/decupat.

          • Gogu de la Stina

            Sincer mie imi place de Elon Musk dar e clar ca astronautica e o nuca inca prea tare pt el.
            Razvane – rusilor le-a luat decenii si zeci de miliarde de dolari sa puna la punct tehnologia spatiala – stii tu oare cite mii de aliaje exista in clipe de fata sau stiti cit de complexa este frinarea aerodinamica cu scut ablativ ? De-aia zic ca as paria pe Boeing – au oameni mai buni si o experienta mai mare .

            Iar AstroClipper-ul asta are numeroase probleme -zic eu:
            -de design care nu iau in calcul anumiti factori de stres-aerodinamic
            – pe partea de propulsie
            – de costuri

            By the way – sunt foarte prins cu jobul asta care imi da si mie o piine ca la toti ceilalti dar lucrez din greu la pagina de pe site-ul meu dedicata avioanelor cu motoare bazate pe fuziune Tupolev Tu-4000 si Tu-4044.

            De pe acum pot sa spun ca desi folosesc exact acelasi generator nuclear TUNEG-8000 configuratia aerodinamica va fi diferita datorita configuratiei stealth a lui Tu-4000.

            Evident ca cel mai simplu ar fi sa il intreb de sanatate pe tovarasul Soigu ….. si le-am vedea foarte repede zburind si pe Su-77 Taiga Ohotnik si pe acest minunat Tu-4000 si le-am vedea repede bagind spaima in Occident. Su-77 este proiectul meu militar la care am bibilit cel mai mult – pt ca am plecat de la idea daca tot am energie din belsug de ce sa nu il fac cu decolare verticala si apoi din nou daca am atita energie de ce sa mai care un tun de 30 si nu un tun cu plasama …. si tot asa.

            Dar … primo – nu am voie de la nevasta si copii sa fac pasul asta si secundo …. oare merita aceasta Europa atit de minunata o astfel de pedeapsa ? Asa ca probabil asta va fii destinul meu = sa propun idei „fanteziste” si sa ma cert cu prietenul meu Strumpf.

            1
            • Stii tu, straine, cate aiureli scoti pe gura?

              3
            • Da, Gogule, rusii dau tonul. De fapt NASA si muricanii au falsificat totul; doar sovieticii au fost in spatiu. Si acum, sovieticii sint in spatiu si e o conspiratie globala prin care ei sint platiti sa se dea drept chinezi, americani, japonezi, europeni. Nimeni altcineva nu are tehnologie spatiala, e monopol sovietic.

              Protectia ablativa este la indemina oricui are ceva bani sa bage in ea. Pentru ca cea de pe capsule dateaza din … anii ’60. Si e folosita de SpaceX; daca imi permiti sa iti reamintesc au doua modele de capsule care fac naveta. Iar cea de pe navete din anii ’70 la muricani respectiv ’80 la sovietici. La cea de pe capsule au ajuns si chinezii si indienii. Si evropenii, dar evropenilor le lipseste ceva. Apoi este tehnologia de generatie urmatoare, deocamdata disponibila la … ghici! Muricani, ca sovieticii inca zboara Soyuzu, not that is anything wrong with that.

              Astroclipperul ala e realizabil dar nu va arata asa. Iar in esenta e un alt Spaceship, pentru ca asta e conceptul la care ne da voie fizica si economia.

              IMO Tu-4000 e la fel de realist ca NCC-1701 D.

              • Gogu de la Stina

                @Iulian – eu ma uit si vad ca America nu este pe cer, Europa nu este pe cer …. dar Rusia este pe cer. Restul sunt …. vorbe.

                Si vad ca statia internationala de cite ori primeste papica zice tare : Spasiba!

                Iar scutul ablativ este (inca) o chestie extrem de complicata ! Da nu trebuie sa ma credeti.

                1
                • Mai respira.

                  Satelitii sint fabricati de europeni, americani, sovietici, japonezi. Chinezii si indienii invata. Iranienii si coreenii bat si ei fierul. ISS are in segment rusesc si unul americano-europeano-japonez.

                  ISS primeste materiale cu SpaceX si NGIS (muricane), JAXA (japonezi), Soyuz (sovietici) si in trecut au fost in joc si ESA cu Ariane.

                  De ce este scutul ablativ o chestie complicata?

                • Bati campii! Rau de tot!
                  Space X lanseaza nave in spatiu si le si recupereaza dupa intrarea in atmosfera. Face asta de ceva vreme, si o face cu succes. Ce dracu mai au de invatat la intrare in atmosfera cand ei fac asta deja? O fi vreo minune si nici ei nu inteleg cum de-au reusit? Adica au protectie termica, au folosit-o de multe ori, nu au avut nicio problema cu ea dar din toate astea tu deduci ca mai au de invatat? Iar aroganta de a emite judecati de valoare asupta cunostintelor de „astronautica” denota o ruptura grava fata de realitate: azi SX este o companie inovativa, revolutionara si de succes si e condusa de Elon. Afara de asta putem specula si discuta multe despre el/ea.
                  Daca te uiti pe cer si nu-i vezi pe americani si pe europeni, dar ii zaresti pe rusi, cred ca ai nevoie de medicamente, in cel mai favorabil caz pentru ochi. Restul privitorilor pe cer se vaita cu nu mai vad nimic altceva din cauza invaziei Space X, care apropo, are mai multi sateliti pe orbita decat Rusia. Sau poate te uiti mai departe de cer, si vezi navele alea rusesti care au ajuns cel mai departe in spatiu, si calatoresc interstelar,
                  мореплаватель pe numele lor. Sa ma anunti si pe mine cand vor incepe rusii sa creada ca pot spera sa planifice sa ajunga pe Luna 😉
                  Iar copilaria aia cu „papica” care vine doar de la rusi si doar prin milostivenia lor imi spune ca habar nu ai de Cygnus sau cine face aprovizionarea pe SSI. Cauta matale repede si vezi pizza americana mancata de rusi pe ISS daca tot apelam la aspecte triviale pentru maretia rusilor in spatiu.
                  Singura chestie la care iti dau dreptate este ca scutul este o chestie complicata. Pentru mine, pentru tine, dar nu pentru Space X.

                  1
                  • Gogu de la Stina

                    Da …. oamenii … cum ajung acolo ? …. aici e diferenta … asta voiam sa spun cind am zis ca Rusia este pe cer … si restul NU .

                    1
                    • Off…
                      Care va sa zica l-ai luat pe Soyuz (capsula) in brate si de aici vezi ca doar Rusia exista in spatiu?
                      Oamenii au ajuns in spatiu si fara Soyuz, si o vor face si fara Soyuz (ba chiar uneltesc sa faca asta). Soyuz a fost o solutie convenabila dupa disparitia SS, pe fondul evaporarii fondurilor disponibile, si cu siguranta e o realizare foarte buna. La fel si contributia ruseasca la SSI, la fel sunt si motoarele rusesti, la fel si rachetele eficiente, toate realizari relevante si apreciate. A pleca de aici ca sa ajungi la concluzia ca doar rusii sunt pe cer mi se pare chiar mai grav decat ce credeam initial.
                      .
                      Dar hai sa merg pe poteca asta ingusta aleasa de tine, Ce ti-ai dori sa se intample? Cum sa le recunoastem valoarea? Discutam despre noi rachete noi si revolutionare si de succes de vreo 3 ani la Space X , multe dintre ele considerate imposibile acum 5 ani, si mereu vedem chestii noi si dezvoltari de senzatie. Discutam despre cea mai mare constelatie de sateliti (mai multi decat are Rusia) lansata in 2-3 luni. Semnalam rachete in curs de dezvoltare care pur si simplu sunt la o scara uimitoare fata de am vazut pana acum, si vor sa transporte echipaje de o maniera nemaigandita (Starship). Noile teste cu primele motoare cu ardere complet controlata care vor zbura vreodata sunt facute in ultimele 6 luni. Discutam si pariem pe cursa umar la umar a noilor capsule pentru echipaj uman, cu evolutii de la o luna la alta. ||Nave noi care bat recorduri de viteza cu cifre pe care nici nu le intelegem. Explorari ambitioase care cer eforturi care ar ruina o tara. Toata astea sunt chestii relevante si mai ales noi, sau macar recente. Si apar aici. Sunt stiri. Tu cum vezi lucrurile? Ai vrea sa discutam despre chestii rusesti de acum 40 de ani? Doar pentru ca nu au nimic nou si inca reusesc sa foloseasca (in mod eficient si cu succes) pe cele vechi? Sau poate nu am eu vizibilitate asupra noutatilor de la ei (de fapt nu prea stiu ce au realizat in ultimii 10 ani) caz in care poti sa vii oricand si sa ne tii la curent cu ce au reusit sa faca. Eu sunt interesat.

                      3
            • Gogu, ramai la subiect sau nu mai comenta.
              Ca sa fie clar: subiectul este despre concepte americane, AstroClipper, Phantom Express si Starship.
              Nu, nu scriu despre proiecte/concepte rusesti ca nu prea am ce…

              1
              • Gogu de la Stina

                Doare adevarul ?

                • Gogu, Nicolae a scris, el decide ce e offtopic. Adevarul? Vezi ce am scris mai sus si eu si Marius.

                • Da, doare, nu putem accepta cat de stronk e Russia. Intodeauna.

                  1
                  • Gogu de la Stina

                    Ha ha ha …. mai … voi chiar luati in serios toate chestiile astea …

                    Da oamenii …. oamenii aia de pe statie ? Cum au ajuns acolo ?

                    Puteti sa uriti pe cine vreti voi … dar macar fiti corecti…

                    1
                    • Comentariul asta … prima parte mai exact, te descalifica din pozitia de individ care dezbate si te trece in cea de trol. Despre asta vorbesc:
                      Ha ha ha …. mai … voi chiar luati in serios toate chestiile astea …

                      Si fara sa stiu de ce imi bat capul, raspunsul meu la partea a doua este: da, contra cost. Cu vehicule vechi de 50-60 de ani, not that is anything wrong with that. Si cu gauri de bormasina astupate cu guma de mestecat. Si cu scandal cind muricanii au anuntat programul pentru taxiuri orbitale muricane.

                    • Gogu de la Stina

                      @Iulian – stii foarte bine ca iti respect punctul de vedere dar pina la urma este o diferenta URIASA intre a duce oameni in spatiu si a aduce marfa in spatiu . Incepind de la scutul ablativ si terminind cu instalatiile de mentinere a vietii. Nu mai intru in detalii .

                      Lipite sau nu cu scuipinol uite ca Proton si Soyuz si-au facut datoria. Si uite ca Europa nu stie/ nu poate / nu vrea sa trimita oameni in spatiu . Si nici UK si nici America. Chinezii ce mai misca. Daaa… Rusia plateste tribut greu sub sanctiuni dar … iar nu mai insist … am mai vorbit despre asta.

                      Nicule …. sorry …. e pagina ta si faci ce vrei …. d’acord!

                      1
                    • Gogule, uneori realitatea chiar ne eludeaza, asa-i? Deci1.

                      Marfa vs oameni. Scutul ablativ.

                      • Nu ai spus de ce e complicat.
                      • Dragon (2010) e recuperat si refolosit. Are scut ablativ.
                      • Orionu (2014) e recuperat. Are scut ablativ.
                      • CST-100 Starliner (2019) e recuperat. Are scut ablativ.
                      • Mercury (1961) era recuperat. Avea scut ablativ.
                      • Gemini (1964) era recuperat. Avea scut ablativ.
                      • Apollo (1968) era recuperat. Avea scut ablativ.

                      Marfa vs oameni. Suportul vietii.

                      • Stii capsula Dragon? E presurizata si are ceva sisteme de pastrare a atmosferei, pe linga portbagaj. E recuperabila recuperata si refolosibila refolosita. Aduce materiale stiintifice inapoi si trebuie ca scutu’ sa reziste la reintrare.
                      • Stii capsula Dragon 2? A ajuns la ISS – parte a testelor – si s-a reintors. Acu’ trei saptamini a avut testul de salvare a echipajului. In aprilie se duce la ISS.
                      • Stii capsula CST-100 Starliner? A avut doua ratari care au fost considerate succes si se pare ca urmeaza sa ajunga la ISS destul de curand.

                      Chiar si Cygnus, HTV si defunctul ATV au si au avut sisteme de mentinere a unei atmosfere, pe linga capacitatea de a transporta marfa nepresurizata. Nu erau destinate zborului cu echipaj pentru ca – in principal – nu aveau sisteme de salvare si recuperare (exceptie e Dragonu care e recuperat). Chinezii aia pe care ii lauzi au sparlit si cumparat tehnologie sa miste.

                    • Gogu de la Stina

                      @Iulian – CST-100 Starliner zici tu ? Well…. hai sa il vedem mai intii ducind oameni pe statia orbitala si mai vorbim dupa aia .

                      Ma surprinde faptul ca nu vedeti ca am intrat intr-un loop – intr-o bucla tare ciudata – practic toate companiile astea private au luat-o de la zero si fac din nou – ceva mai bine de data asta – exact ce faceau si rusii si americanii in anii ’50 – ’60 . Deci – unde-i noutatea tehnologica ? Unde este saltul? Aceleasi motoate chimice acelasi balamuc cu pompe, ajutaje bla bla … ca acum 50 de ani . Sorry – dar NU am de ce sa ma entusiasmez …. no offence … da’ nimic nou sub soare. Si aici nu ai cu ce sa ma contrazici … sorry … doar o alta Marie ….

                      Elon Musk oricum e capos de felul lui cit cuprinde – eu i-am propus sa ii construiesc primul motor Tumansky da oamenii lui mi-au trintit-o ca trebuie sa fiu cetatean american .
                      Iar asta nu este chiar visul vietii mele. Si a ramas ca-n gara … mai nou cica il intereseaza Romania …. sa fie sanatos …. acum nu mai vreau eu.

                      Fara motoare cu fuziune o sa iesiti voi la pensie si tot nu o sa vedeti oameni pe Marte !

                      1
                    • Aceleasi motoate chimice acelasi balamuc cu pompe, ajutaje bla bla … ca acum 50 de ani . Sorry – dar NU am de ce sa ma entusiasmez …. no offence … da’ nimic nou sub soare. Si aici nu ai cu ce sa ma contrazici …
                      Daca la iesire ai produse rezultate dupa o reactie … ei bine ai nevoie de un ajutaj.
                      Iar daca la intrare ai orice element chimic… ei bine ai nevoie de instalatii, rezervoare, regulatoare, electrovalve.

                    • Gogule, fii tare! Zi-le de iekranoplan!!
                      De pe Caspică direct pe Marte, fără hoppuri!!
                      Russia stronk!!
                      Și de raza ucigașă de la Alma Ata!!
                      Muricanii doar copiază!
                      Și windozul e copie după ocnă…
                      ***
                      Și eu vă rog să nu îl banati pe gogul… Așa un năstrușnic… de simpatic…

                      3
                    • @iulian ai o rabdare……

      • STP e foarte misto, zic. Vazui si episodul 3. E din ce in ce mai bun.
        Cit despre atmosfera din nave… Well. Sint rogues, nu Starfleet.

      • Oi fi mai ciudat, dar singura serie ST vazuta de mine cap-coada a fost „Enterprise”. Si….mi-a placut. Primul sezon usor plicticos, 2 si 3 faine, 4…cu potential usor nerealizat (too much action too little politicking). O directie curajoasa cu perioada in care se desfasoara si-mi plac epocile mai primitive ale universului respectiv (mai mutl decat astea noi, in care spartul planetelor e la ordinea zilei; pe vremea mea, dura luni sa traversezi un parsec :))) .
        Singura problema e ca istoric nu prea se leaga….specia centrala din sez trei nu a mai aparut undeva in cannon desi pareau importanti tare.

        1
      • Era pentru Razvan… Acu’ vad ca s-a dus la dracu-n praznic (normal, a aparut iar Gogu sa ne predice lumina de la est).
        Cat despre ST Picard (tocmai vazui si ep. 3), mie imi place ca e dark, mi se pare mai realist si in ton cu vremurile. Mi se pare foarte reusit si dpdv scenariu, de jucat nu mai zic, inca-mi doresc sa-l prind pe Patrick Stewart pe scena la Londra.
        Daca am ceva sa-i reprosez, este ca mi se pare ca lungesc putin naratiunea, sau nu stiu, parca se dezvolta cam lent actiunea.

        • A jucat execrabil in episodul asta…singura care imi place ca actrita e Commodore Oh, Oh, Oh Oshikuru vulcan (romulan pe ascuns), cu ochelarii aia – hahaha – si urechile mai lungi decat ale unei vulpite Fenec!
          Nici ceilalti romulani (din „casuta” lui Picard) nu joaca rau, insa pe Narek – „Emo Shaggy Romulan Jack Dorsey”, l-as bate mar din principiu!

  2. Tendința in transportul aerian de persoane a fost in ultimii 30 -40 de ani scăderea vitezei pt a deveni mai ieftine. Ma indoiesc ca vor sa scadă timpii de zbor iar statul in aeroport si drumul aeroport oraș sa ramana la fel ca timp. Timp scurt la check in si transfer ar fi primul pas.
    Probabil finalitatea e una militară.

    1
    • As zice ca e cam greu cu utilitatea militara in conditiile unei sarcini utile cam scazute.
      Pentru transportul rapid de persoane va exista intotdeauna o piata: directori de companii, avocati, consultanti etc Poate ca d-aia folosea lumea si Concorde-ul.
      Utilitatea militara e la Starship, a zis ceva general american ca i-ar placea sa mute lucruri rapid intre doua puncte indepartate de pe glob. Iar Starship are ca finalitate o sarcina utila de 100 tone sau 100 de oameni, parca.

  3. Ce surpriza frumoasa intr-o dimineata numai buna de stat in casa 🙂

    Cat despre Boeing, au inceput sa simta o adiere rece care le cam da frisoane.
    Discutam cu putin timp in urma de semi-esecul Starliner care nu a ajuns la SSI dar se parea ca NASA da semne de (obisnuita) ndulgenta. De vreo doua zile incoace tot curg stiri cum ca nu ar fi asa.
    – mai intai a aparut stirea ca a mai fost detectata o problema cu Starlinerul, problema care ar putea avea consecinte catastrofale;
    – apoi, la o zi distanta problemele erau deja „numerous”, „lots of anomalies”;
    – nu doar Starlinerul e sub lupa ci tot programul de verificare al Boeing;
    Drept urmare Boeing s-a ales cu o ancheta extinsa, cu implicarea NASA pentru Starliner, o recomandare a comitetului de supraveghere pentru „broader assessment of, processes and verification testing., initierea unui provizion de 410 kk$ pentru a acoperi un nou test neprevazut in planul initial (daca NASA va cere asta), si o evaluare generala a „“organizational safety”. Referitor la ultima parte, NASA planificase o astfel de evaluare pentru SpaceX si Boeing (SX s-a ales cu asta dupa faza cu fumatul lui Elon), dar a facut-o doar pentru Space X, si a renuntat in cazul Boeing din cauza (sau poate mai degraba datorita) costurilor. Funny huh?

    • Pai imi tot „sugerai” sa mai scriu si eu cate ceva… 🙂
      La Boeing par sa fie probleme adanci si grele, simpla inlaturare a CEO-ului nu le va rezolva peste noapte. Baietii aia au nevoie de un fresh start.
      Eu doar vreau sa se faca dreptate! 🙂

      1
  4. Sa vedeti dupa aia avalansa de selfie din spatiu si mesaje de ce nu merge netu?

    1
  5. @ nicolae ”întrebarea firească a fost: cât i-ați plătit lui Boeing în acest program? ”

    Programul DARPA XS-1 presupunea ca o parte din bani să fie non-guvernamentali, ”cost share is expected”, și par a fi peste suta de milioane de $.
    După ce în septembrie 2019 și-a luat ultima tranșă de 35 de milioane de $ pentru faza a doua, Boeing s-a retras, că urmau zborurile din faza a treia a programului.
    DARPA a plătit companiei Boeing, pentru acest minunat proiect eșuat, pe undeva pe la 154 de milioane $ pentru faza 2, și 10 milioane de $ pentru faza 1.
    Se poate ca totuși Boeing să se fi fript cu ”contractor participation” și ”cost sharing”, și pentru că au vrut să taie din costuri au ieșit din program.
    Datele financiare publice, faza 2
    https://beta.sam.gov/awards/85102277%2BAWARD?keywords=HR00111790001%20&sort=-modifiedDate&index=&is_active=true&page=1

    Ultimele plăți în septembrie 2019
    Action Obligation:
    Current Total
    $34,719,964.00 $154,619,964.00

    Non-Governmental Dollars:
    Current Total
    $50,707,696.00 $175,400,000.00

    3
  6. Fain articol ! Astro Clipperul mi se pare ca ar cam trebui surubarit pe la forma … nu prea inteleg de ce n-or facut 2 corpuri separate mult mai usor de rezolvat si ca aerodinamica si ca eficienta Aveau si niste concepte faine mai vechi pe care doar trebuiau sa le actualizeze .
    De ex unul oldis dar care mi-a placut tare mult pe cand a aparut prin prospectele de kituri luate pe sub mana prin anii 80

    https://fantastic-plastic.com/SANGER%20SPACEPLANE%20PAGE.htm

    1
  7. Space, the final frontier… Am crescut cu Picard & co., DS9, Voyager si chiar Star Trek Enterprise care mi-a placut. In privinta noilor serii Star Trek, parerea mea este ca s-a deviat de la ideea lui Gene Rodenberry. Totul a inceput cu JJ Abrams care a killerit si Star Wars dar si Star Trek. STD, un nume predestinat, imi pare un esec. Pur si simplu este atat de ridicol incat nu ma pot uita. Picard are potential,astept finalul sezonului sa-mi fac o idee dar sincer, avand in vedere politicile celor mari din showbiz am slabe sperante. Dupa umila mea parere sunt carente grave in crearea unui „story” dar si in „storytelling”. Celor mai tineri le recomand Star Trek Deep Space Nine. Are poveste, actiune este si dark iar producatorii ,scenaristi si actorii au dat totul.
    Revenind la oile noastre voi tine pumnii stransi pentru SpaceX si alti vizionari. Avem nevoie de o noua „Age of Sails” dar acum in spatiu. Ce vedem acum este doar un umil inceput ca acum multe secole cand s-a construit prima pluta.
    PS
    Un individ pe nume Gogu de la Stana a fost detectat, specia 5618, oameni. Locatia Terra, sectorul 001. Cel mai apropiat cub a fost directionat pentru asimilare. Se pare ca niste nanosonde si cateva implanturi pe cortex i-ar face bine. Pana si cei din Q Continuum sunt de acord ca esti un pericol. Resistance is futile Gogule, acu ies astia din transwarp bu ha ha ha!! ????

    5
    • Gogu de la Stina

      Mortaaaaal …… mi-a placut …… vezi ca se poate totusi manipula tesatura Q …. Asa ca ai grija ce propui …..

      Intimplator chiar la asta lucram acum = intruziunea materiei baryonice dintr-un Univers inflationist unde gravitatia este factor de masa intr-un alt Univers -de data stationar unde gravitatia este rezultanta masei dar in conditiile in care forta nucleara nu mai este intermediata de mezoni si de gluoni ci de o particula unica careia i-am zis radion (de la radius). Mutarea sau intruziunea materiei dintr-un Univers in altul nu se poate face decit printro bula spatio-temporala numita Torma bubble ….. un concept cuantic in care insasi materia Q sufera transformari dinamice ale tensorului scalar QFT in asa fel incit informatia cuantica nu se altereaza . Nu intru in detalii matematice …. dar asa imi alung eu plictiseala …. fie mai lucrez la site … fie mai dau cu batul prin gard pe site-ul asta.

      2
      • Smaranda Florin

        Harasho tovarish Gogu. Hai ca poti. Stiu ca poti. Dovedeste-ne la toti ca poti. Ca poti sa nu mai intri in veci pe net. ??????. Long live and prosper ?si pashol na turbinca ciortai.

  8. Rog adminii sa nu-l baneze pe Gogu de la Stina . daca nu sare calul prea mult…chiar ma distreaza teribil comentariile lui.

    4
  9. Ar trebui sa scriu articole despre pasiunea mea secreta: programele astro-nucleare. Sapt trecuta am aflat de conceptul RITA si sunt iar….fascinat.

    3
  10. Pt mine clasamentu e Interstellar, Passengers, Solaris, Gravity, Guardians of Galaxy. Star Wars episode 1. si Enders game Am vazut multe seriale Star Trek si filmele pe toate, ma uit pt Zoe Saldana 😀
    Mentiune pt Martianul

  11. babylon 5 si farscape trebuie sa fie pe acolo…

    1
    • Farscape n-am vazut
      Babylon 5, da, cateva episoade, la seriale ca sa intelegi care cine e tre sa te uiti de la episodu pilot si dupa aia te trezesti ca stai un w-end intreg sa vezi toata seria

  12. SG-Atlantis, cel mai bun. Asediul Atlantis, minunate episoade.
    hallowed are the Ori

    1
  13. Dosarele X, SG, Star Trek dar mi-a placut in mod deosebit Firefly (din pacate prea scurt si intrerupt mult prea devreme).
    Si Westworld (serialul nou), tot SF desi nu are loc in spatiu

    2
  14. cine a zis ca manelele e numa despre dusmani, bani si fete? Ia vezi cum e cu quasaru ăsta?….

    https://youtu.be/C98uko8eolM

    1
  15. Unde americane 😉 … Mars cu rusnacii la groapa de gunoi 😉 . https://www.youtube.com/watch?v=O61eEJ0xCJ8

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *