India isi va dezvolta propriul radar AESA

Prototipul radarul rusesc NO36 Belka

Asa cum scriam cu nu foarte mult timp in uerma India pare a se distanta – nu foarte rapid si nici in mod oficial – de Rusia, astfel inca programul de modernizare al aparatelor Suhoi Su 30MKi pare ca va fi decuplat de industria ruseasca.

Planul era ca rusii sa vina cu radarul AESA, dar indienii au anuntat ca nu va mai fi nevoie, un astfel de radar va fi dezvoltat local de catre DRDO. Tot local se va moderniza si sisitemul de control al zborului.

Conform surselor indiene, noul radar va fi gata pana in 2024, iar in 2026 va fi executat si primul zbor de proba.

Rusii ar fi putut oferi Indiei radarul  Irbis-E care echipeaza Suhoi Su 35S – un radar de tip PESA sau  N036 Belka care va echipa Su 57, acesta din urma fiind un radar AESA.

Rusia va pierde astfel sume enorme daca ne gandim ca India detine o flota de aproximativ 280 de aparate Suhoi 30 MKI. Acest lucru este cert.

La fel de cert este insa si faptul ca indienii nu numai ca nu au experienta cu dezvoltarea unui radar AESA, dar nu au nici o foarte buna reputatie cand vine vorba sa dezvolte sisteme complexe de arme, ba au mai mult rateuri decat victorii clare: LCA Tejas, motorul pentru Tejas, rachete AT, Arjun etc.

Este foarte greu de crezut ca fara ajutor din afara vor reusi asa ceva si chiar si asa mai ramane o intrebare (de fapt mai multe) importanta: cum vor reusi indienii sa integreze noul radar cu rachetele rusesti si cu restul avionului si el tot rusesc?

Vor fi rusii de acord sa le ofere cele necesare integrarii?

Pe de alta parte un radar AESA nu te apuci sa-l dezvolti dupa o zi pe alta, mai ales un radar cu raza luga asa cum cere un avion din clasa Suhoi Su 30MKi, este nevoie de sprijin, de transfer de tehnologie, de piese si subansamble. Indienii trebuie sa aiba un partener in umbra si ramane sa vedem doar care ar putea fi el: americanii, francezii, britanciii?!

GeorgeGMT

16 comentarii:

  1. Se pare ca Britanicii nu vor sa-i lase din mana?

  2. Păi ce, israelienii nu știu să facă AESA? Dacă e să fie un partener care să dea niște sfaturi pe bani buni, să nu ceară drepturi de autor (licențe, know-how) să își sporească influența fără să pară interesat, păi cam la ei mă duce gândul.

    2
  3. Oare rusii mai pot sa faca radarele alea fara componente vestice ?

    6
  4. Nu stiu sa aiba rusii in dotare curenta AESA pe vreo zburatoare de serie. Iar hindusii sa dezvolte unul…serios, ati incercat un drive test cu un Tata, sa vedeti ce hazliu e? Da’ miorlaielile catre galici, sa ii ajute cu electronica pe Brahmos, cum suna? E, acuma dezvolta ei AESA pentru suhoaie…aia nu sunt in stare sa schimbe o bujie de motor la 30, dar ii dezvolta AESA….???? le urez succes, o sa rad cu lacrimi cand o sa vad o bucata de mobilier atarnata de pitotul din bot, si un hindi dand la pedala intre planuri, sa ii dea curent…??? serios acuma, bai, nu ai cu ce, stai in banca, astia sunt batuti cu vatraiul in cap in ultima vreme…se cred la Bolywood, isi dezvolta ei, si daca ii intrebi ce laptop au, zic ca unul alb…

    4
    • „Nu stiu sa aiba rusii in dotare curenta AESA pe vreo zburatoare de serie.”

      https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-31#Radars
      „Serial production of the MiG-31 began in 1979.[13][14] The MiG-31 entered operational service with the Soviet Air Defence Forces (PVO) in 1981.[66] It was the world’s first aircraft with a phased array radar. The MiG-31BM has a detection range of 282 km (175 mi) for a target with a radar cross-section of 5 square meters.”

      „MiG-31B
      Second production batch with upgraded avionics and in-flight refueling probe introduced in 1990. Its development was the result of the Soviet discovery that Phazotron radar division engineer Adolf Tolkachev had sold information on advanced radars to the West.”

      2
  5. 19 Oct, 2022 16:48 https://en.globes.co.il/en/article-israel-aerospace-opens-subsidiary-in-india-1001427147 „Israel Aerospace Industries (IAI) has opened a new subsidiary in New Delhi called Aerospace Services India (ASI). IAI’s investment in Aerospace Services India is a part of the company’s strong support for the Indian government’s ‘Atmanirbhar Bharat’- MAKE IN INDIA policy. The new subsidiary also demonstrates IAI’s commitment to its strong partnership with India’s Defense Research and Development Organization (DRDO) in developing and supporting advanced systems for the Indian armed forces”., What could be the problem?

    5
  6. Israelul e cel mai probabil candidat, si cel mai probabil partile esentiale vin de afara. Integrarea nu ar trebui sa fie o mare problema, cat timp avioanele sunt produse de HAL in India

    2
  7. Nu cred că India e capabilă să producă transmetitoarele receptoare ( sunt de la 1.200 in sus pe fiecare radar AESA serios) din nitrura de galiu sau
    arseniu de galiu.
    Restul e electronică dar partea asta bazată pe galiu e ” inima” oricărui radar modern AESA.
    Putini sunt capabili sa producă așa componente.
    Și le țin bine fara vânzare de licențe ( și transfer de tehnologie) Cumperi radarul nu tehnologia.
    India visează ca ” ai noștri” cu torpile AA. ??

    Părerea mea.

    5
  8. Israel – filiera rusă , Franța si Rusia sunt singurii care au acces la piața indiană. Față de anglo-saxoni India are o adversitate aproape cronică (decenii intregi de jaf + Pakistan).
    US ,Astralia sau UK nu vor vinde un glonț Indiei.

    2
  9. Аfter the Aerospace Services India (ASI): – http://www.indiandefensenews.in/2022/10/bdl-plans-to-manufacture-israeli-lora.html Bharat Dynamics Limited is slated to manufacture the Israeli LORA theatre quasi ballistic missile in India. LORA is a weather surface to surface missile, combining long range, precision and lethality.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *