Buletin naval. Cumpărăm vânătoare de mine din Marea Britanie?

Conform unei știri neconfirmate apărute pe contul de Twitter al Navy Lookout s-ar părea că Forțele Navale Române vor cumpăra vânătoare de mine din Marea Britanie:

În primul rând, trebuie menționat faptul că Navy Lookout este o publicație respectabilă.

În al doilea rând, conform Defence Equipment Sales Authority – DESA (Autoritatea pentru Vânzarea Echipamentelor Militare) din Marea Britanie, publicată în 2021, vânătoarele de mine de clasă Sandown sunt disponibile la vânzare. Broșura este disponibilă accesând acest link.

În al treilea rând, HMS Ramsey și HMS Blyth intrate în serviciul Royal Navy în 2000, respectiv 2001, au fost retrase din serviciul Royal Navy în 2021, însă înțelegerea mea era că au fost deja antamate de Ucraina. Conform celor de la Navy Lookout, se pare că ex-HMS Shoreham și HMS Grimsby ar fi fost deja predate ucrainenilor. Dar poate este o confuzie și, de fapt este invers, cu Ramsey și Blyth pentru Ucraina și Shoreham și Grimsby pentru România.

În al patrulea rând, m-aș bucura dacă marina română mi-a urmat sfatul din articolul care poate fi recitit aici și a achiziționat aceste vânătoare de mine… 🙂

HMS Grimsby (M108), a intrat în serviciu în 1999 iar HMS Shoreham (M112) a intrat în serviciu în 2001. Este posibil ca navele să fi ieșit din serviciu la sfârșitul lui septembrie 2022 sau începutul lui octombrie:

Navele din această clasă prezintă o serie de avantaje:

  • construcția din plastic armat cu sticlă care rezistă foarte bine în mediul marin și este nemagnetică. În plus, poate fi reparată relativ ușor și rezistă foarte bine în timp dacă a fost corect întreținută;
  • propulsie hibridă silențioasă, remotorizate cu Volvo Penta, manevrabilitate bună (2 x bow thruster) și calități nautice excelente (navă construită pentru mările limitrofe Marii Britanii);
  • recent modernizate cu sisteme de comandă și control noi, un excelent sonar cu adâncime variabilă și cu posibilitatea de a opera vehicule submersibile telecomandate și, în viitor, autonome;
  • rol secundar de navă de patrulare (Offshore Patrol Vessel – OPV);
  • echipaj redus prin comparație cu dragoarele noastre care au nevoie de 79 de oameni pentru a fi operate;
  • navele mai pot fi operate încă 20 de ani fără a necesita investiții majore, doar întreținerea curentă și actualizări ale sistemelor.

Singurul dezavantaj major pe care îl văd este că acest tip de nave nu poate executa și operațiuni de dragare a minelor marine folosind „clasica” dragă mecanică.

Un alt potențial dezavantaj poate fi reprezentat de prețul pe care britanicii l-ar putea cere. Dacă am actualiza cu inflația prețul plătit de estonieni pentru cele 3 unități luate in 2008 am putea estima un preț pe 2021 de aproximativ 96.000.000 euro. Asta vine cam 64.000.000 euro pentru două nave.

vanator de mine sandown

Vânător de mine de clasă Sandown Sursa foto: Royal Navy UK

Toată povestea rimează cu declarațiile contraamiralului Mihai Panait cu ocazia unei vizite în SUA. Mai jos, dintr-un articol USNI News:

The Romanian Navy wants more minehunters to keep merchant ships safer in the Black Sea, its top service official said last week. The mine threat in the Black Sea is affecting overall freedom of navigation in the region, Rear Adm. Mihai Panait, chief of Naval Forces of Romania, said at a discussion on the Black Sea hosted by the Yorktown Institute and New Strategy Center.

Vom vedea, diavolul se ascunde în detalii dar, în opinia mea, ar fi o veste excelentă!

P.S. Mulțumiri @hohenstaufen pentru semnalare.

72 de comentarii:

  1. În condițiile în care nu avem nimic modern pentru asta, navele vor fi de ajutor chiar și cu minusurile aferente.

    7
  2. orice e bun pentru noi la marea neagra,cred ca asta ar fi rolul pe care il putem juca in regiune avand in vedere ce dotare avem si cum derulam contractele navale.

    9
  3. Za dacs come from za tracs…

    Ultra-mega-super offtopic…Weź to, Deutsche Marine!

    16
  4. Ar fi foarte bine! După mine, ar fi o veste nesperata. Cred ca ultima întâmplare, cea cu mina care a avariat deminorul, are ceva legătură. Acum sper ca nu toti capitanii nostri sa dea cu vechiturile in mine.
    Trebuie ca englezii sa ne „oblige” și cu doua, trei Duke trecute prin MLU.

    8
  5. @Nicolae
    o mentiune:
    au motoare Paxman, care si ele la randul lor au semnatura magnetica redusa (https://magazines.marinelink.com/Magazines/MaritimeReporter/199009/content/propulsion-system-todays-200365 )

    motoarele electrice pt propulsie sunt din Olanda , Combimac fiind furnizor traditional catre UKnavy (https://www.combimac.com/references-electric-motors.html)

    thruster-le sunt nemtesti : https://www.schottel.de/en/portfolio/products/product-details/stt-schottel-transversethruster

    Acum in buna traditie romano-britanica, in materie de achiztie de nave, mai asteptam putin pana scot complet tot armamentul de pe el 🙂

    17
  6. Super !!!
    Era si mai bine daca le luau toate 4 😛

    1
  7. Nu cred pină nu vad contractul și alocarea fondurilor.

    Prea multe vorbe, excursi , scrisori , memorandumuri , prea puține fapte reale.

    Să nu ajungă ca falimentul rasunator a programului 4 corvete.
    Părerea mea.

    8
  8. Sa fie in ceas bun!! …e bine ca au mila de noi. Restu sper sa nu le plimbe doar de Ziua Marinei iar tov sa se pozeze cu ele.
    Normal e loc de mai multe.

  9. Îmi pare rău, dar nu sunt suficient de impunătoare și aspectuoase pentru festivitățile de ziua marinei?

    13
  10. Pana lu le vad ancorte la Dana 0 si cu tricoloru arborat nu bag mana in foc

    2
  11. Bun , bun sa fie primit…. sa speram ca este si adevarata vestea.

  12. articolu foarte bun,
    la mintea mea, pretu nu e bun, poate e gresit,
    e pret de teapa,
    ca la fregatele ruginite inarmate cu radare si tuburi lans torpila,

    milioane de ieuro vreau si io,
    si odata cu mine o tara intreaga,

    pretul din articol mi se pare mi se pare de departe exagerat,
    pt o nava retrasa din activitate,

    dar avem antecendente,

    nave mult mai mari si mai bine dotate pt lupta in mai multe medi au fost vandute de englezi mult mai ieftin,
    si luam exempolu de la chilieni:
    type 22 la aproape 10 % sau mai putin din cat am dat noi,
    type 23 la fel, care n-au mai ajuns si la noi, ca ar fi fost pretu cat la un portavion de asta de elicopter cum au recent turcii, coreeni, egipteni, etc.,

    la sandown class zice ca estoinieni au luat 3 bucati cu 32 milioane lire,
    stirea aici https://www.globalsecurity.org/military/world/europe/hms-sandown.htm

    inflatia aia nu a fost asa mare,
    nu se tripleaza preturile,
    lirele alea nu sunt de aur, si nici navele,

    plus ca navele luate de estonieni erau mai noi si inca active,

    alt pret pt o nava retrasa si altu pt una in activitate,

    10 milioane de euro mi se pare si asta un pret mare la ziua de azi/nava retrasa,

    ca nava nu a fsot retrasa ca era foarte buna
    ci era au un calcul facut,
    ceva a dat cu virgula si nu se mai justrifica utilizarea in lupta,

    sigur ca noi care avem lipsuri mari la toate capitolelre de inzestrare,
    pe masura capacitatii intelectuale a conducerii armatei si a avansarilor la gradele de general, contramiral si restu,

    dar tocmai pt ca nu avem bani ar trebui sa avem grija de bani putini pe care ii avem si sa analizam de mai multe ori, pt ca in final sa platim doar odata – cum face croitoru
    ca suntem intr-o stare proasta economica pe masura oamenilor obositi de la conducere,
    iar viitoru nu suna bine,

    dar cum am platit pt fregate rujinite un pret stralucitor,
    se poate sa platim si 100 milioane/bucata sandown,

    sper ca nu am fost prea vehement legat de pret,
    dar tara a fost furata prea mult
    iar hotii au prea mult respect,

    ca nu degeaba suntem unde suntem azi cu inzestrarea,

    6
    • Ok, hai sa discutam putin pe subiect, cu argumente. Si sa incepem prin a separa cele doua subiecte.

      Subiectul fregatelor revine obsesiv-compulsiv. Argumentele aduse tin cel mai adesea de legendele urbane in conditiile in care contractul nostru nu a fost desecretizat niciodata si nu stim EXACT ce contine. Asa ca discutiile pe acest subiect sunt inutile din start pentru ca nu e suficient sa compari achizitia noastra cu cea a chilienilor atat timp cat nu stii exact ce a continut fiecare contract.

      Un contract militar de achizitie nu contine doar bunul achizitionat in sine. El contine de obicei si antrenamentul echipajelor, instruirea personalului tehnic de intretinere si, adeseori, poate contine inclusiv costurile aferente operarii acelui bun. Citeste aici: http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?ids=5392&idm=1,05&idl=1&prn=1

      Revenind la vanatoarele de mine.

      In primul rand, eu am facut o estimare a pretului in baza contractului estonian, actualizat cu inflatia, ca sa putem compara cu ceva. Asta nu inseamna ca asta e pretul pe care-l vom plati, daca chiar vom achizitiona aceste nave.

      In al doilea rand, in ceea ce priveste pretul platit de estonieni, tu crezi ca eu am scos cifrele alea din burta? Inflatia chiar a crescut enorm, arunca un ochi aici: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Euro_area_annual_inflation_and_its_main_components,_September_2012_-_September_2022.png

      In al treilea rand, revenind la nave in sine. Cele doua mentionate in articol au fost retrase anul trecut pe vremea asta. Au aproximativ 20 de ani si o durata de viata proiectata de 60 de ani. Conform informatiilor publice au fost remotorizate si modernizate la nivel de senzori in decada trecuta. Si se vorbea si de modernizarea sistemelor centralizate de conducere a luptei. In acest moment, daca le luam asa cum au fost modernizate, vom avea probabil cele mai bune vanatoare de mine din Marea Neagra si printre cele mai bune din lume. Nu mai comparati barcile cu masinile!

      In al patrulea rand, presupui ca daca britanicii le-au retras inseamna ca nu mai fac fata provocarilor actuale. Gresit! Pe langa faptul ca britanicii au o „traditie” cretina de a retrage nave bune pe tot felul de motive ce tin indeosebi de reduceri bugetare si politicieni idioti care le-au facut praf flota in ultimii 10 – 15 ani, miscarea a fost destul de criticata chiar de catre ofiterii lor: https://www.navylookout.com/risky-business-royal-navy-goes-all-in-with-autonomous-mine-warfare/

      In al cincilea rand, noi avem nevoie de navele astea ieri. Daca vrei sa le faci de la zero, ai nevoie de timp si mult mai multi bani. Iti dau exemplul polonez. Au inceput in 2013 cu un buget de 248 milioane de euro la care s-au mai adaugat inca 24 de milioane de euro cand au semnat pentru navele 2 si 3. Prima nava a sosit in 2017. Recent, au semnat pentru inca 3 (vor fi 6 pana la urma). Bugetul celor 3? 524 milioane euro… Si vor fi gata in 2026/2027.
      Sursa: https://defence24.com/armed-forces/navy/albatros-mine-countermeasures-vessel-finally-stationed-at-its-homebase-in-gdynia
      In conditiile astea ti se pare mult sa dai 64 de milioane de euro pe 2 nave probabil mai bune decat alea poloneze si pe care le poti primi in cateva luni?

      18
      • Ramane intrebarea, cum le aduc in Romania cand stramtorile sunt blocate pt nave militare? Le aduc pe Rin-Mainz-Dunare?

        1
      • @nicolae
        nu stiu care dintre noi traieste intr-o alta realitate sau o alta perceptie a realitatii dar programul cumpararii fregatelor a fost o teapa, un smen, o hotie,si fara vinovati la noi,
        ca asa recunoaste conducerea noastra de la marina militara,
        https://www.theguardian.com/uk/2006/jun/13/armstrade.bae
        si exemple de astea din presa straina si de pe forumurile englezesti sunt multe,
        sumarizand se spune clar ca statu britanic a incasat sub pretu de fier vechi iar restu bae,

        la fel ca licentele microsoft,
        trofeu calitatii,
        etc, etc.

        dar e vorba de cel mai destept prim minister, cei mai destepti ministri si cei mai iluminati generali si amirali din Evropa,
        asa ca nu exista nici un vinovat,
        asa s-au aliniat astrele,

        sigur ca autoritatile noastre au fost incapabile sa opreasca hotia,
        iar orizontu unei inzestrari militare minimale este undeva departe,
        sigur ca biserica nationala a aplaudat hotia – in speranta ca vor fi si ei sponsorizati ca si hoti de la bae,

        faptu ca palavramentu, impreuna cu crc si autoritatea judectaoreasca nu sunt in stare sa isi realizeez menirea se vede: cele mai proaste drumuri din UE, cea mai slaba reatea de autostrazi, iar mai recent imprumuturi ale ministerului de finant la 10 % – probabil cel mai mare cost din Evropa, si de cateva zile toate cazurile de mare hotie din bugetu de sta vor fi eliberati ca asa a decis prima instanta a patrriei
        https://www.juridice.ro/807162/iccj-dezlegarea-unor-chestiuni-de-drept-efectul-intreruptiv-de-prescriptie-al-actelor-de-procedura-in-materie-penala.html

        asa ca, la mintea mea nepriceputa trebuie facuta o analiza serioasa legat de pretu navelor care au aproape 20 de ani si care sunt retrase din activittate – sandown class,

        cred ca comparatia cu marina Estoniei e gresita pt ca estonienii au modernizat deja navele si au mai bagat bani suplimentari,

        retragerea navelor inseamna ca ele nu mai sunt bune,
        si aia care au aprobat la ei rretragerea nu sunt la fel de necalificati ca si conductaorii nostrii,

        asa ca orice vine de la englezi trebuia masurat si cantarit in avans de cel putin10 ori,
        ca e pacat de banii bagati in cumpararea fregatelor si banii care vor mai fi bagati in fregate,

        pt ca la noi gaurile in inzestrare sunt foarte multe si conducatorii aia care ii stim,
        si nu se justifica sa criticam o firma mare ca bae care a facut atat de mult bine tarii si natiunii,

  13. Îmi plac astfel de articole. Când ziceam că avem niște ruginituri – toți au sărit la gâtul meu. Când spuneam că vânătoarele de mine îs foarte OK, ne-ar prinde bine și dacă am fi avut măcar unul, nu se întâmpla accidentul recent – iar s-au luat toți de mine că nu mă pricep la marină și degeaba mă bag. Adevărat, nu mă pricep la marină, dar obișnuiesc să ascult pe cei care se pricep, iar ca să înțelegi că 2×2=4 nu e nevoie să faci doctorat în matematică.

    Acum sper să nu fie doar vorbe în vânt și exemplul ucrainenilor chiar ne-a motivat să ne luăm și noi măcar 2.

    P.S. Btw, lipsa posibilității de dragare mecanică nu este un minus a acestor nave. Cu același succes am putea spune că minusul PzH 2000 e că nu trage din mers.

    4
  14. Eu, personal, nu as lua aceste nave.

    Cind ai 2 constructori in tara, care pot sa-ti faca ce vrei si cum vrei, si in plus dai de lucru celor din RO, de ce sa cumperi ?

    Partea cu cumparatul de vechituri, mai ales in cantitati microscopice, ma omoara.

    Fa nene 2-4 nave noi, mai rapide, nu sta la intins mina….
    Aia le bagau la fier vechi … oare de ce le caseaza, de bune ce sint ?

    Import de fiare vechi, pe bani multi si cu acte …

    PRODUCTIE, asta ar trebui sa scrie pe noi.

    Editat: partea offtopic a comentariului a fost stearsa.

    7
    • Cum spunea cineva mai sus ..avem novoie acum nu peste nspe mii de ani..ai mine care plutesc in MN acum…

      7
    • astea cu facutu’ in tara sunt utopii.
      Minele sunt o prezenta cotidiana, peste o luna incepe iarna in MN si se vor desprinde mai multe.
      E ca un bilet de avion, de ce sa-l cumperi la 100 eur cu 3 luni inainte cand poti sa-l iei in ultimele 3 zile cu 500 eur?
      Asta e taxa pe prostie sau indolenta.

      7
    • @Tony

      Nu pentru că nu sunt bune ci pentru că trec la sisteme mai bune, din sec XXI. Pentru care noi nu avem bani.

      4
    • Știi tu ce șantier din Romania lucrează cu plastic ranforsat cu fibra de sticla?
      Că altfel vorba altui inteligent care își dă cu părerea pe aici sunt ușor de construit, până întâlnesc o mînă magnetica sau acustica nu se întâmplă nimic

      2
  15. Hai sa asteptam ceva oficial, cu ai nostri nu sti niciodata. Ar fi intradevar un lucru foarte bun.

    9
  16. nu trebuie mare stiinta sa faci un deminor. Am mai facut, proiectul exista, varinta low cost luam proiectul il aducem la zi si ba si pusi. Avem 2 producatori de nave in tara, nu e greu. Hai sa cumparam nave casate de altii.. Vand golf 4… ca tot era in productie atunci cand au fost facute navele

    3
    • „Hai sa cumparam nave casate de altii.. Vand golf 4… ca tot era in productie atunci cand au fost facute navele”
      Va rog eu frumos, nu mai comparati mere cu pere.

      „nu trebuie mare stiinta sa faci un deminor.” No shit…

      „Am mai facut, proiectul exista, varinta low cost luam proiectul il aducem la zi si ba si pusi.”
      La care proiect te referi?

      Dragoarele Musca trebuiau inlocuite inca de prin 2006, cel putin asa vroia FNR. Cine te impiedica sa semnezi maine un contract pentru inlocuirea dragoarelor Musca in timp? Momentan si-au dat seama ca nu fac fata la cerinte cu alea 4 Muste si vor sa le suplimenteze cu astea 2 de la briti. Maine, daca s-o putea.

      11
  17. Un lucru bun, însă vad că se schimba prioritățile. Inca nu vad nimic legat de Corvete, deși ne apropiem de ultimă luna de toamna. Nici contract nu avem pentru Corvete, nici Dancu nu pleacă de la minister. O dam înainte că până acum. Merge și așa…

    3
    • Probabil trebuie sa se renegocieze pretul…

      • parca Damen , pastra pretu ? sau asa a spus prin ianuarie sau februarie , bine acuma suntem in octombrie
        w t f , ce telenovela imbecila cu aceste corvete

        4
        • @fightman. Eu cred ca se așteaptă, decizia Olandei pe treaba cu Schengen… Dacă ne sprijină și Naval nu se înțeleg cu S Constanța, vor primi contractul ! Au susținut ca le fac în banii licitați, chiar mai repede, în cele doua șantiere. Acum că ai noștri fac o lege prin care sa actualizeze preturile, eu o consider ilegală și sigur v a fi contestata de Olanda . Cum sa dai un contract, pe care sa îl actualizezi unui participant, când ai o oferta mai buna pe licitația inițială? Vor sa fie corecți sa anuleze licitația și asa i a pasuit prea mult pe francezi și sa facă alta actualizata la preț. Deși eu consider ca mai simplu și mai ieftin e sa dai Olandei sa le facă la prețul ofertat, sa pui NSM, decât Franței la un preț cu dedicație și cu rachete exocet.

          2
  18. Se pot face în țară? Habar nu am. Avem nevoie de acest tip de navă? Da, ieri. Ar putea șantierele Damen sau Vard să livreze acum navele? Nu. Cine e de vină că avem trădători în fruntea țării și mămăligi în fruntea „Armiețâi”? Noi. Și ultima : dacă e adevărat, s-a stabilit data de semnare a contractului și bugetare? Domnul Nicolae nu știe nici dumnealui. Deci, stați lin.

    11
  19. O solutie de avarie care ne-ar aduce pe linia de plutire din punct de vedere al luptei anti-mina. Asa cum si cele 2 fregate regale daca ar fi inarmate pana in dinti s-ar caca rusii pe ei cu harburile lor din MN.

    3
  20. La ce le mai trebuie crainienilor nave? Cred că ar trebui să îsi cumpere mai intâi niște porturi.
    Cred că efortul financiar de inzestrare „pe flancuri” ar trebui suportat de toată alianța, nu doar de cei de la marginea „umbrelei”.

  21. La anul o sa avem prima nava. Navele sunt la revizie, se vor trimite și echipajele la antrenament. Vor fi cele mai noi nave ale flotei :). Urmează sa se semneze și contractul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *