Israelul a primit permisiunea de a instala pe F-35 echipament propriu

Pentagonul a finalizat negocierile cu Lockheed Martin pentru instalarea la bordul avioanelor F-35, destinate Israelului, un sistem propriu israelian de razboi electronic. Afacerea valoreaza 450 de milioane de dolari si a reusit sa deblocheze negocierile dintre SUA si Israel, privind numarul de avioane F-35 cumparate de acesta din urma.

In principiu partea israeliana urma sa cumpere 75 de aparate F-35 in valoare totala de 15,2 miliarde de dolari, o parte importanta din aceasta suma fiind acoperita de ajutorul anual, pe care Statele Unite il dau Israelului pe parte militara. Numai ca acum evreii au o dilema. Initial trebuiau sa primeasca 19 avioane, contra 2,75 milirade de dolari, iar acum ca negocierile pentru instalarea de avionica propie s-au incheiat cu succes, Israelul ar vrea inca o escadrila foarte repede.

Numai ca au o problema. Ajutorul militar acordat de SUA este folosit acum pentru doua programe majore de inzestrare: F-35 si masina de lupta a infanteriei Nemer, fabricata de General Dynamics, ori o crestere a numarului de F-35 ar duce la o scadere a numarului de Namer si oricum ajutorul american  nu acopera integral costurile cele doua programe.

Asadar succesul s-a transformat in samanta de scandal intre fortele aeriene, care vor mai multe si mai repede F-35 si fortele terestre care nu vor sa-si vada taiata portia de MLI Namer.

Macar de am avea si noi astfel de dileme, dar revenind la F-35, Israelul va putea monta pe F-35I, varianta pe care ei o vor cumpara, un sistem propriu radio, un data link facut la ei si alte echipamente, care deocamdata nu sunt specificate.

Data link-ul la F-35 este deja o problema, pentru ca sistemul dezvoltat special pentru acest aparat, Harris Multi-Function Advanced Data-Link (MADL), este gandit special sa fie foarte putin observabil si foarte greu de detectat, ceea ce presupune ca F-35 nu prea poate “discuta”, sau o face foarte greu cu aparate non-stealth.

Una dintre particularitatile sistemului datalink MADL este sistemul-lant, in care functioneaza. Astfel primul avion transmite informatiile catre cel mai apropiat F-35, care la randul lui retransmite informatia, catre cel mai apropiat aparat si tot asa, sistemul oferind sanse extrem de mici sa fie descoperit de sistemele inamice SIGINT/EW.

Desi initial acest sistem-val sau lant, cum vreti sa-i spuneti, a fost proiectat special pentru F-35, el a fost deja integrat si pe F-22 Raptor si pe B-2.

 

Sursa: defense-update

GeorgeGMT

4 comentarii:

  1. Era de asteptat ca israelienii sa faca asa ceva! Si la F-16 si-au montat propriile radare+alte sisteme+arme, fiindca n-au fost multumiti de radarul american (am citit candva o declaratie a unui pilot israelian care mentiona ca-i „slab”!). Bravo lor, dar ideea este ca au sisteme si echipamente de varf in domeniul tehnologiei militare. Chiar sunt curios ce sisteme isi vor pune pe F-35, dar cu siguranta, acestea sunt de top. Si-apoi, este bine ca doar tu sa sti ce „poate” avionul tau!

  2. Israelienii au tehnica militara care este putin peste topul general. In general cam tot ce au americanii au si ei, regula functioneaza si invers dar nu se generalizeaza.
    Israelienii AU NEVOIE de acea tehnologie, au nevoie sa adapteze la specificul zonei tot armamentul din dotare altfel ii mananca arabii la micul dejun.
    Sa revenim la Data-Link – va asigur ca se poate realiza schimbul de informatii cu orice aparat se doreste, DACA se doreste. F35 este inca o arma exotica, alaturi de alte aparate noi, foarte scumpe si foarte putin publice din acest motiv comunicarea de tip operational de lupta este restrictionata. E logic – in acest fel ofera mai putin „zgomot”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *