Istoria IAR 95 – II

Partea a II-a

S-13

Dupa estimari, pe baza experimentarilor in sufleriile Institutului de Aviatie, avionul avea o manevrabilitate comparabila cu avioanele de lupta realizate in Vest (MIRAGE 2000,F 16,F 20)

In luna iunie 1985 a avut loc o vizita de lucru la Intreprinderea de Avioane din Craiova a presedintelui Nicolae Ceausescu si s-a hotarat fabricarea modelului experimental a avionului supersonic romanesc la I. Av. Craiova (AVIOANE Craiova) la care colaborau si uzinele I. Av. Bacau (AEROSTAR Bacau), I. Av. Bucuresti (ROMAERO Bucuresti), IAR Brasov si Aerofina.

La 1 august 1985 s-a hotarat, tot de presedinte Nlicolae Ceausescu, sistarea programului de avion supersonic romanesc si totodata sistarea de proiecte de avioane militare, pe semne a fost o presiune asupra tarii noastre din partea Tratatului de la Varsovia. S-au lansat proiecte de avioane civile: AG 6- avion agricol si IAR-705 – avion de transport mediu curier, proiecte finalizate. Avionul agricol AG-6 a fost realizat fizic si a si zburat. Acest avion a fost proiectat si realizat pentru a inlocui avonul AN-2, utilizat pentru fertilizarea terenurilor agricole.

ag6_1

AG-6

In final pot spune ca proiectul avionului supersonic romanesc a fost foarte bun, de un inalt nivel stintific si tehnic, la el au lucrat foarte multi proiectanti si cercetatori din cadrul INCAS, care au folosit experienta castigata din proiectele anterioare realizate in institut.

Pe parcursul elaborarii proiectului au participat urmatorii specialisti :

Aerodinamica generala: Ioan Sabin Constantin, Spataru Patru, Gherega Emil, Nebancea Stefan, Bogos Stefan, Taposu Iosif, Achim Iuliana

Experimentari in suflerii: Neamtu Mihai, Tomescu Serban, Munteanu Florin, Savu George,Trifu Octavian, Lucian DUMITRESCU, Oprean Corneliu, Ivanovici Anton, Demetrescu Teodor

Dinamica zborului: HackerTiberiu, Oprisiu Cornel, Ionita Achim, Radnef Sorin, Bochis Vladimir, Peia Ioan

Performante: Marinescu Alexe, Cardos Vladimir , Istratie Vasile, Dumitrescu Dan, Simionescu Lucia

Calcul de rezistenta : Stere Marcel , Adam Ion , Sacagiu Dragomir , Sandulescu Nicolae , Petre Mihaela , Martin Olga, Gheorghiu Viorica ,Lozici Dorin, Mihailescu Doru ,Baran Daniela Moldoveanu Maria, Ulmanu Ionut, Maxineanu Ion, Berar Cristian , Radu Gheorghe

Structura fuselaj si suprafete portante: Cucuianu Petru, Copaescu Alexandru, Calomfirescu Mihai, Novac Gheorghe, Condratov Dan, Tataru Simion, Dragoman Cornel, Dragoman Elena, Safciu Gheorghe, Mihailescu Paul, Benea Dorel

Comenzi de zbor: Ivanciu Mihai, Brebene Constantin, Mircea Stefan Nicolae, OprisiuDoina, Ghemaru Magdalena, Teodorescu Stefan, Copaescu Paula, Ababei Dan, Nila Ion

Instalatia de climatizare: Abrudan Traian, Pricop Mihai, Ionescu Mariana, Enache Nicolae, Paraschivescu Maria, Sasu Ion, Ionescu Ion

Instalatia de combustibil: Podar Viorel, Boicu Neculai, Stan Virgil, Neagu Mihai

Instalatia hidraulica: Bencze Carol, Vasile Andrei, Teodorescu Marioara, Ilinoiu Viorica, Iacob Stelian, Balteanu Ion, Gherghe Valerica, Teodorescu Catalin, Tivig Constanta

Tren aterizare: Nastase Marin, Cimpoieru Tudor, Alexandru Doina,Coman Eugen, Ulea Marcel, Ulea Camelia

Instalatia electrica si electronica: Malcoci Mircea, Vladoiu Alexandru, Mihailescu Tiberiu, Dragota Ion, Moisoiu Sever, Vasile Stefan, Postelnicu Ion, Dobrescu Nicolae

IAR-95, Partea a III-a

Simion TATARU

***************************

P.S Nota mea: multi dintre cei enumerati mai sus nu se mai afla in aceasta lume si multi altii imprastiati prin lume.

 Neamtu-Tiganu.ro

 

 

17 comentarii:

  1. Presiuni sovietice poate (sigur! Da nu am dovezi) au existat. In definitiv URSS dorea sa ramana el furnizorul asa cum Chevron nu ar zice nu daca i-am da pe mana conductele de hidricarburi fie ele lichide sau gaze.. Quia nomina leo

    Insa se prea poa ca sir Nae sa fi „auzit” ca F 16, F 18, Mig 29 sunt instabile aerodonamic si ca nu se putea reazliza asa ceva pe la noi (electrinica multa de excelenta calitate softangeala de prima mana samd).
    Poate s-a gandit la costuri . In definitv noi plateam din greu ptr datia externa .. si se prea poa sa fi prefrat un lat proiect. Ca prin anu ala am auzit la Vocea Americii ca Romania, impreuna cu Egipt si Argentina „studfiau” milotarizarea rachetei meteo Condor. Sa obtina una medie cu raza max de 2000 km. Si care rachetica halise deja numa vreo 4 mld $$$.

    Nu de alta dar pana la urma daca se dorea si se dorea cu tot dinadinsul poate se punea Spei. Ma rog asigura o viteza mai mica dar poate un 1,8 Mach tot ar fi fost. Dar deja importa prea mult avionica nu viteza (ca nici F 16 sau G 18 nu sunt chiar masini de curse comparativ cu Mig, Su)

    Nu contest valoarea profesioanala a celor care au proiectat IAR 95 .. dar pur si simplu RSR nu prea putea sa isi faca propriul avion de vanatoare (englezoii cu RR in batatura au renuntata cam de multisor. Fokker .. a disparut da avin militar nu a mai facuse – de cand? A da SAAB. hai sa ne cunosatem lungu nasului- Avem noi banii Suediei? Si nu uitati precedentele – adica facusere a si Viggen si Draken!Ca oricum Grippen a intrat in productie numa in colaborare si se stie ca este ultimu proiectata numa de Suedia. Si frantzujii au anuntata ca Rafale este ultimu pur „national” . Banii vorbesc !!! Japii dupa ce au demonstrat cu F1 ca ar putea s-au intorrs la licente amerloce care ii cotsa mai mult decat orijinele da nuoonii are bani!!!)

  2. Acum ce ne mai retine sa dam drumul la proiect?
    Chiar daca n-ar mai fi de lupta sau superioritate aeriana, dar plecand de unde era prouectul si cu modificarile de vigoare pentru a-l aduce la zi, tot am realiza un aparat avansat de antrenament sau un aparat de atac la sol pe care ne-am baza.

    • Marius Zgureanu

      MapN nu aloca bani sa cumpere 4-5 Saur2 sau sa finanteze programul TBT, daramite un ditamai programul de avion supersonic!

      • nu le da ponta, ca are nevoie in campanie: la sambra oilor, la,babdag, la plimbarile cu barca prin apa de 20 cm…

  3. astea nu’s lucruri iimportante…nu e nevoie de alocare de fonduri…daca s-ar rezolva de la sine ar fi toata lumea multumita!

  4. „Insa se prea poa ca sir Nae sa fi “auzit” ca F 16, F 18, Mig 29 sunt instabile aerodonamic si ca nu se putea reazliza asa ceva pe la noi ”

    In primul rand nu se spun instabil aerodinamic. Instabilitate aerodinamica asa cum folosesti tu nu are nici un sens. Se foloseste expresia „stabilitate relaxata”. In al doilea rand. Vezi ce scrie acolo sus la dinamica zborului, Hacker Tiberiu? E bine in dinamica zborului Hacker Tiberiu era o somitate, si datorita lui IAR-95 era proiectat cu stabilitate relaxata si sistem automat de stabilizare. Am vazut rapoartele scrise de el pe tema proiectarii de SAS-uri.

    „Avem noi banii Suediei?”
    Pe vremea aia aveam. Suedia aprope si-a falimentat achizitile militare cu Viggen-ul, din cauza ca s-au apucat ei sa faca al doileal turbofan cu postcombustie militar din lume, la momentul cand nu stiau sa faca nici macar un motor cu reactie. La inceputul programului pentru Gripen a fost un mare scandal daca sa se continuie productia de avioane proprii sau sa se cumpere din afara. Pana la urma decizia a fost sa se continuie. productia proprie si ceea ce le-a permis sa faca avioane nu a fost faptul ca aveau bani ci vointa politica si faptul ca aveau accesul la electronica, si subansambluri ( motorul in special ) din strainatate, doua lucruri pe care noi nu le aveam in anii 80.

    „Nu de alta dar pana la urma daca se dorea si se dorea cu tot dinadinsul poate se punea Spei.”

    Care Spey? Motivul pentru care a fost abandonat varinata cu doua Spey-uri a fost ca nu ni-l dadeau englezii. Singurul motor pe care il aveam pe vremea aia era Viper-ul. Si daca ai vrea sa faci un supersonic cu Viper-ul ar trebui sa fie ceva mult mai mic decat era IAR-95.

    • Când suedezii au început fabricaţia primului lor reactor J21R, în 1947, noi aveam alte procupări: alungam Regele şi căram lăzi cu vodcă şi cu whisky pentru comisarii „aliaţi”. Când suedezii dezvoltau motorul turboreactor, noi rămâneam fără industria aeronautică şi încărcam sute de vagoane cu grâu pentru Moscova. „Fraţii” de la răsărit ne-au furat aviaţia şi ne-au dat licenţă pentru un tractor (IAR-22) vechi, furat şi el de la Hannomag şi, după câţiva ani, rabla KD-35. Niciodată n-am avut bani suficienţi! Pentru dezvoltarea industrială s-au făcut eforturi supraomeneşti. Venituri la limita traiului decent (la oraş, că la ţară …), Cortina de Fier care ne obliga să importăm de la ruşi, lupta pentru refacerea şi dezvoltarea industriei orizontale.
      Despre electronică, nu este cazul să ne ruşinăm. Teoretic eram la nivel mondial, practic eram cu cca un deceniu în urma ţărilor dezvoltate, numai şi numai din lipsa componentelor de ultimă generaţie. Nu poţi face avionică cu Z80 fabricat de RFT şi, mai târziu, de Microelectronica!
      Toţi am sperat după decembriadă, cu infrastructura de care dispuneam, că vom deveni o ţară mai mult decât mediu dezvoltată. Licuricii şi „politicienii” noştrii au vrut altceva şi acum suntem o colonie, o piaţă nenorocită a Europei! Ne-a mai rămas istoria, până o să o uităm şi pe asta …

    • Arhengele

      acum vreo 20 de ani se zicea „inatbiulo aerodonamic” si basta ! Acu daca vrei sa zici stabilitate „relaxata” (?! fomula Fernic cumva?) sau sa ii zici „partizan ca ataca pe la spate” e cam tot aia. Si scuze fiindfca nu vaz pe aici nici un Hacker Tiberiu da-mi voie sa raman la ce am zis : nu cred ca in anii aia RSR avcea acces la componetele elctrinice care ar fi facut posibil asa ceva!!! Si sa iti zic – desi cam nimeni, personal auziliar adica totusi am lucrat la ,ITC si pe locu de fumat auzeam destule …
      Apoi eu am zis ca daca azi Suerdia sau Franta se jura ca nu mai fa avioane de luoat de unele singure (Anglia nu ma face de prin 70!) noi de un de bre? Vointa? Pai cum zise tiganca la divortz : geaba vointa daca nema putirinta!!!
      Apoi ceva despre Suedia., Cica in anii 80 Su8edia se impatea intre poporu SAAB si poporu Volvo („zei” pe care jurau!) Npi ?Dacia 1300 era cam 2 clase mai jos!! A si inca ceva despre motoru de pe Viggen : cica este un Pratt & Whitney JT8D. Asa ca te rog cum „a s-au apucat ei sa faca al doileal turbofan cu postcombustie militar din lume, la momentul cand nu stiau sa faca nici macar un motor cu reactie.” mai ales ca cand au produs Volvo Flygmotor RM 6C carele era RR Avon (ptr Draken si Lansden) si Svenska Flygmotor RM 2B ( de Havilland Ghost ) ptr Tunam asta cu mult inainte ca noi sa invatam sa facem un motor cu reactie (dupa licenta RR)?!

      A ia citeste mai bine articolul. La un moment dat s-a studiat cu 2 Spey . Ca cica performateloe mai reduse (inclus pe F4 made in England) A sa nu uitam : noi aveam licenta de Spey! Este drept cel civil nu miliatr. Acu io nu stiu ce inseamnamiliatrizarea unui motor de aviatie. Poate imi explica Neamtu
      Si Viper.. hm . F 5 Tiger foloseste 2 General Electric J85-GE-21B avand 15.5 kN fara pstcomnustie sau 22.2 kN cu postconustie (IAR 93 avea 2 Viper a 17.79 kN
      si 22.24 kN cu postcobustie) Asa ca dfaca nepma fi mutumit cu ceva mai „usor” (daca P& W ne-ar mai fi livrat PC) am fi putit avea un avion supersonic cu8 ce aveam prin batatura …

    • MIG 29 Fulcrum (variantele A,B,C) nu sunt instabile aerodinamic.
      Ba mai mult, aparatul este asa de bun pentru ca nu are nevoie de acel computer pentru zbor (care-i asigura stabilitatea) ci este un avion cu o aerodinamica excelentra pe baza sistemelor mecanice.

  5. de eram asa aproape de ce nu s-a continuat in zilele noastre ? nu strica acolo o platforma ce poate zbura peste 1 Mach … sau peste 900 kmh oricum.

    intreb.

    • Si noi ne tot intrebam da nu gasim un raspuns logic.

      • Există şi un răspuns logic. Dacă ne limitam la aderarea la NATO, fără să ne milogim să intrăm în Piaţa Comună (pardon, Uniunea iEuropeană), probabil că altul era drumul României. Ne-am legat la cap fără să ne doară, numai ca să circulăm cu buletinu’ şi să exportăm forţă de muncă. Oricum, făcând parte din NATO, am fi putut obţine vize de circulaţie în occident, dar puteam să dezvoltăm programele întrerupte în 1990. Personal, am fost un adept al aderării la UE, având o altă impresie despre ce înseamnă aceasta. Practica a dovedit că ne-am ruinat industria, am „privatizat” pe nimic entităţi economice bine dotate (MEFIN-Sinaia, IPRS-Băneasa) sau am închis combinate zootehnice profitabile, ca să importăm toate rahaturile europene. Nu ştiu cum vedeţi dvs dar pentru mine este un răspuns logic, este adevărat într-o logică strâmbă …

        • „Ne-am ruinat..” asta-i esenta economie romanesti. Nu UE ne-a ruinat ci „noi ne-am ruinat”, aderarea la UE este dpmdv cel mai bun lucru care s-a putut intampla. Parca si vad evolutia vietii politice din Ro, daca jegosii astia nu stiau macar un pic de frica Bruxellesului….
          Noi, prin noi insine, ne-am facut praf economia. Nu UE-ul a bagat in faliment fabricile prin capusare, nu UE capuseaza astazi companiile de stat si isi angajeaza copiii, fratii si tarfele in posturi la stat, nu UE o trimis-o pe nevasta lui Crin si a lui Ponta in Parlamentul UE, ci chiar Guvernul insusi…
          Exemplul de la CFR Marfa este foarte clar, cum a inceput managerul privat sa se ia de contractele la tot felul de firme capusa, cum l-a dat Fenechiu-parnaiasu’ jos.
          Ce treaba are aderarea la UE cum astfel de practici?!

        • Nu UE a ruinat economia ci „Iliescu si ai lui”.

          In ’90 deviza de baza a fost „Nu am construit NOI socialismul ca sa il luati voi”. De aici a plecat „Programul Bancorex”, unde te duceai cu sacosa si luai credit fara buletin asa .. cam cat sa iti cumperi uzina. Credit pe care ori nu il plateai, ori il plateai cu ce avea fabrica in conturi. Cei mai multi au ales sa nu il plateasca sau sa plece pur si simplu cu banii in loc sa ii igroape in cine stie ce uzina de mana a 3-a le era predestinata. De aici si falimentul Bancorex.

          Oricum finantarea si marele furt (numita privatizare) a fost partea simpla. Problema a fost ca „viata e mult mai dura” si faptul ca ai ochi albastri te ajuta sa faci afeceri cu statul dar nu sa pui o afacere pe picioare.
          Industria trebuia retehnologizata, iar securistii lui peste nu aveau de unde bani pentru asa ceva. Asa ca s-a dus totul de rapa destul de repede, au fost inchise si vandute la fier vechi sau pentru teren. partea buna e ca de un Cayenne si o vila in Franta (unde nu pute ca aici) tot le-a ajus.

          Asta e povestea simplificata a distrugerii de catre „UE” a industriei Romaniei de care se temeau ingrozitor cu toate ca ramasese la vivelul anilor 70 ca tehnologie…

          Morala: Nu mai dati vina pe cei UE/ Rusi sau Americani. Nu ei sunt devina si chiar daca ar fi e absolut normal si firesc sa urmareasca interesul tarii lor. Ce, noi murim de interesul ucrainei acum sau de al nostru ?

          Problema Romaniei e ca „mamaliguta nu explodeaza”. Romanul e acel gen de om care plange pe forum cu anii ca uite cum s-a dus industria de aparare, cata coruptie e in sistem, dar nu ar fi iesit o seara in Piata Universitatii ca dau astia Rosia Montana „ca trebuie” si „e OBLIGATA”, si ca daca nu o dam „Romania va trebui sa plateasca penalitati ENORME”. Mda, si sa dea spaga inapoi. inacceptabil …
          Nu ar iesi nici ca decapiteaza DNA sau ca isi dau un cod penal cu dedicatie. UE ce mai lupta pentru Romania… Romanul lupta cu berea pe terasa.

          Si ca sa ne intoarcem la IAR95 sau chiar in intreba situatie a Armatei, problema nu a fost de finatare, nici de tehnologie (dupa 89) a fost de 1 – Politruci care daca nu iese dolaru nu misca, si 2 – de sclavi, la care poti sa le vinzi si nevasta si nu tipa. Sunt socat de cei de la Pungesti. SIGUR A FOST MANA RUSILOR. Ai nostri nu ar fi facut asa ceva niciodata.

          Dati atata in politruci ca nu au dat bani pentru aparare. Dar voi (armata, soldatii) ati facut ceva impotriva acestei situatii ? A FOST VRE-UN 1 DECEMBRIE LA CARE ARMATA SA REFUZE SA PARTICIPE LA DEFILARE in semn de protest fata de subfinantare / situatia in care s-a ajuns ? A fost vre-un general care sa isi dea demisia pe motiv ca armata e ignorata si in conditiile astea nu isi pot respecta juramantul ? Nu, ne facem datoria (daca se poate), solda merge mai departe… Suntem in NATO, daca nu ne apara Nato nu e vina noastra. Noi de unde era sa stim ? Si uite .. aparent pe lumea sta e ficare pentru el, pentru Ucraina nu risca nimeni un razboi posibil nuclear cu Rusia. Dar daca uita Putin sa puna frana si ocupa din greseala si Moldova Romanesca credeti ca risca ? lol o sa fie un pic mai mult scandal, dar se gaseste o portita sa nu se ajunga al articolul 5.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *