La noi ca la nimenea…

Aflam din Newsweek ca Ministerul de Interne doreste ca elicopterele de clasa medie  – cele 12 bucati – sa fie dotate cu un sistem radar militar (ISAR), conform directorului AIRBUS Romania, Serge Durand, care se plange intr-o scrisoare catre Ministerul de Interne, citam:

Referitor la acest punct, dorim să menționăm faptul că specificațiile tehnice ale produselor care urmează să fie achiziționate trebuie să fie proporționale prin raportare la valoarea și obiectivele contractului. Or, operatorii specializați în căutare și salvare pe mare europeni și mondiali utilizează soluții alternative pur civile pentru radarul de căutare.

Scuza MI-ului ar putea fi ca s-au gandit ca si asa suntem saraci, avem elicoptere putine asa ca n-ar fi rau ca acestea sa aiba si unele valente militare, in caz de ceva sa avem acolo o rezerva. Sistemul ISAR este foarte util mai ales la elicopterele navale, acolo unde poate diferentia si recunoaste tintele, lucruri care s-ar putea dovedi utile atat pe timp de pace cat si pe alte vremuri, mai tulburi de felul lor. Cert este ca nu ne-ar strica astfel de radare.

O gandire foarte sanatoasa, opinam noi abia scapati de o acuzatie de divulgare a secretelor de stat…specificate, daca armata n-are elicoptere cu radare militare, macar politia sa aiba…

Dar problema e ca in acest caz pretul total al echipamentelor e sensibil mai ridicat decat in cazul utilizarii unor senzori civili, asa ca elicopterele din clasa +8 tone nu se vor mai incadra in costul achizitiei finantate din fonduri europene. De unde explicatia faptului ca nimeni nu a depus oferta. Asa ca noua gaselnita este sa coboare putin clasa de masa a elicopterelor pentru a putea oferi un alt model mai ieftin, dar cu performante usor diminuate. Totusi, un H-175 nu e acelasi lucru cu un H-215, daca ne referim doar la gama Airbus, ca tot fusese propusa producerea locala a H-215.

elicoptere romanesti puma lrm in mali

IAR 330 Puma LRM

Dar, si aici incepe bascalia, de ce atunci cand MApN-ul a modernizat aparatele Puma pentru misiunea din Mali a crezut de cuvinta ca o varianta mai pasnica ar fi suficienta? De exemplu Pumele noastre modernizate (IAR 330 Puma LRM) pe destul de multi bani nu au niciun sistem de protectie impotriva rachetelor sol-aer cu ghidaj in IR sau laser, pe motiv ca in Mali nu sunt oameni cu rachete, ne-a informat un pilot de Puma. OK, poate or fi, poate n-or fi, dar Romania nu va mai folosi aceste aeronave dupa misiunea din Mali?

Si daca le va mai folosi nu era intelept sa fie modernizate la un standard minim militar? Varianta Puma LRM Cercetare-Salvare nu are radar meteo, nu dispune de senzori la iluminarea laser-infrarosu, nu are in dotare lansatoare de contramăsuri antirachetă IR – capcane dipoli și termice (chaff & flares), fiind o aeronava mai slab dotata decat PUMA MEDEVAC care dispune de aceste sisteme si este util pentru misiuni de tip CSAR – cautare-salvare in lupta.

Adica elicoptere bune pe timp de pace, bune pentru conflicte cu amarati dotati cu prastii, dar irelevante intr-un razboi adevarat sau macar unul din categoria Irak-Afganistan, unde arabii locuitori, din toata saracia lor, mai gasesc un firfiric de-o racheta ruseasca la mana a doua.

elicoptere romanesti puma lrm in mali

Puma Naval cu radarul Telephonics

Intrebarea este, care-i nebunul: MI-ul sau MApN-ul? Internele vor niscai elicoptere medii usor militarizate – macar pe partea de radar, apararea isi cumpara elicoptere pentru conflicte de foarte usoara intensitate, ca tot are sute de aparate in curte, asa ca le specializeaza: alea pentru Mali, astea pentru Afganistan si restul pentru un razboi serios cu cine o fi atat de nebun sa aiba curajul sa se ia cu noi. Asadar?!?

MApN-ul face ce face si ne tot arata ca nu stie de fapt ce ar trebui sa faca: Pume Navale cu radar Telephonics RDR-1500B/1700 care nu poate dirija rachete, Pume LRM pentru evacuari medicale la inundatii pentru ca, presupunem noi, nici sinistratii nu detin sisteme de rachete sol aer de tip MANPADS…

Facem ce facem, masuram de 2-3 ori si reusim mai mereu numai cu jumatati de masura: avem radare bune pe Puma Naval dar sunt un pic castrate, modernizam Puma L pentru Mali dar le facem mai spre civile decat spre militare, sau ma rog, nu suficient de militare pe cat am putea. Cumparam pe o caruta de bani Pirahna 5 pe post de MLI, dar nu dotam masina si cu rachete AT, modernizam MiG 21 la standardul Lancer, avem acum un radar foarte performant, dar nu achizitionam mai tarziu si racheta Derby, cumparam doua fregate (foarte ok dpmdv) dar le lasam cu tunuri si torpile. Intram in era F-16 dar nu ne duce mintea sa ne dotam cu varianta C/D – cea care poate folosi si rachete anti-nava Harpoon, desi noi la Marea Neagra nu avem efectiv nici o racheta AN demna de acest nume. „Reusim” rara performanta sa dotam un amarat de batalion de infanterie cu 43 de transportoare blindate Piranha IIIC in 12 ani!! Contract semnat in 2006, ultimile sosite prin 2018, iar exemplele pot continua…

GeorgeGMT

121 de comentarii:

  1. Lipsa de profesionalism și inconștiență. Asta ca să nu mă gândesc la ceva mai grav!

    4
    • Aveam o speranta la Ciuca dar cu o floare nu se face primavera, atat timp cat in minister(e) sunt aceiasi. Eminescu avea solutia dar era patriot !
      „Să-i împarţi în două cete: în smintiţi şi în mişei,
      Şi în două temniţi large cu de-a sila să-i aduni,
      Să dai foc la puşcărie şi la casa de nebuni ! „

      13
      • Ciucă este politician și a făcut cariera, în exclusivitate doar datorita relațiilor sale personale. Acuma, de dragul adevărului, trebuie spun și ca oricât de bine intenționat ar fi un ministru al apărării, deciziile importante care privesc dotarea armatei, se iau la nivel de guvern, președinție, parlament. Anul asta, prioritatea maxima a guvernului sunt creșterea pensiilor, din motive electorale și castigarea alegerilor locale și parlamentare. Dotarea armatei este din nou neglijata.

        11
    • Este vorba de corupție la nivel înalt. Datorita corupției, banii nu sunt folosiți asa cum ar trebui. Din puținul buget se fac tot felul de carpeli mărunte.

      6
  2. Eh, nu-i nimic. Dacă nu ne ciuruie nimeni, ne ciuruim singuri. Am senzația că dorim cu ardoare să devenim campioni la irelevanță. Asta că tot erau declarații zilele trecute, referitoare la o efervescență în minister de a implica industria rațională în programele de achiziții militare.

    8
  3. voi aștepați logică,eficiența și transparentă din partea unor entitati încă ancorate în „mandrele concretului”.
    totusi e funny cumva ,arafat ar pune si laser pe aeronavele ministerului iar mapn-ul ar mai castra cateva capabilitati…..la marea neagra ne vom bate cu rusii cu blesteme si injuraturi.

    12
    • se acordă mapn-ului medalia de erou al luptei pentru pace in spatiul carpato-danubiano-pontic la mare rang de flower power✌️?☮️?

      19
    • 🙂 pai si crezi ca e putin lucru sa ai la dispozitie un arsenal impresionant de blesteme si injuraturi ca al nostru ? Nu mai fi cârcotaș si spune un multumesc din toata inima „iubitorilor de neam si tara” care ne-au guvernat in toti acesti 30 de ani ca in infinita lor intelepciune ne-au dotat cu asa arma. Garantez ca rusii nu s-ar fi sinchisit de 3 fregate +4 corvete capabile, de vreo 52 de avioane, vreo 900 transportoare sau de vreo 300 Abrahamsi/LEO .. nu nene i-ar fi durut in basketi .. dar asa cand aud ca armia noastra beneficiază de blesteme si injuraturi deja fac pe ei in nadragi in asa hal ca cica in toata russia este penurie 🙂

      1
  4. am ramas foarte mirat ca elicopterele pentru misiunea ONU din Mali nu au sisteme DIRCM.

    un Manpad care sa traga o racheta nu e chiar asa de scump si e imprudent sa te duci in Mali fara protectie, mai ales ca au tot felul de insurgenti pe acolo – lucru care a si necesitat misiunea ONU. La un moment dat ONU o sa enerveze pe vreun sef de trib si cine stie ce idei le vin alora.

    Bravo celor de la MI ca vor echipamente reale. Nu e doar vorba ca sunt de grad militar si vad mai bine ci e vorba mai ales standardele la care se raporteaza – mult mai performante, mult mai rezistente la mediu, etc.

    3
    • nici unele dintre elicopterele noastre nu au DIRCM. au doar chaff&flares.

      2
      • da, alea sunt bune mai ales pentru show, le-am vazut la BIAS, foarte misto.

        insa a mai evoluat tehnologia asta, e timpul sa trecem si noi in secolul asta.

        4
      • Foarte grav. Asta este iresponsabilitate din partea factorilor decizionali.

        1
    • Am si eu intrebare : daca IAR-330 Puma triimise in Mali de catre ArmRo nu au DIRCM, dc pilotii care au fost trimisi cu aceste elicoptere nu au protestat si nu au luat atitudine? Cum poti fi asa de inconstient ca sa operezi un elicopter care nu-ti ofera protectie totala?
      Aici se atinge o alta latura a realitatilor din MAPN, in afara de coruptia endemica si sistemica care domneste in ArmRo, neprofesionalismul si reaua intentie : la multe dintre cadre ArmRo domneste nepasarea si dezinteresul tehnicii militare pe care o opereaza si calitatea ei!
      Pe multi dintre militarii ArmRo nu-i intereseaza decat salariili, sporurile, diurnele si mai apoi pensiile speciale pe care le vor primi, unii chiar de la 50 de ani!
      Totdeauna cadrele ArmRo au protestat pt salarii si beneficii mai mari dar niciodata pt a a avea o tehnica militata de lupta moderna si performanta!
      Toti din ArmRo shtiu ce shpagi se plateau pt a merge in misiuni in strainatate dupa 1990 incepand cu fosta Yugoslavie si mai apoi in Afganistan si Irak!
      Da speram ca odata cu venirea PNL la guvernarea Romaniei si implicit a lui gen-r Nicola Ciuca la sefia MAPN dotarea cu tehica militara a ArmRo se va imbunatati, dar cu o floare nu se face primavara, asta mizand pe buna credinta a d-lui ministru Ciuca!

      2
      • „dc pilotii care au fost trimisi cu aceste elicoptere nu au protestat si nu au luat atitudine?”
        Pai nu prea au cum sa faca asta. Si daca ar face-o cred ca o vor face degeaba ca nimeni nu ii va asculta.
        Iar echiparea slaba nu este doar in cazul elicopterelor Puma ci mai peste tot..

        3
  5. Eh, nu-i nimic.Au asteptat laserul US NAVY… Stiau de el si nu avea rost restull.. Ce sclipire, ce vuiet, ce creier… UAUUUUUU,,… Tipic mioritic totul…

    2
  6. MApN-ul a procedat relativ judicios vizavi de Pumele din Mali. De ce?
    În primul rând că nu si-a dorit misiunea aceasta din Mali. A fost ceruta de partenerul francez, oarecum imperios. Nu uitati, Mali, e Afganistanul Frantei. Dintre toate misiunile internationale Mali este cea mai lipsita de sens ptr noi.
    Apoi Pumele sunt in ultima decada de viata la noi iar exista si un lot nemodernizat care chiar daca in varianta LRM nu e de razboi, e bun ptr restul operatiunilor: inundatii, oameni pierduti prin munti etc. Se conserva resurse.

    Legat de Puma Naval deficienta majora nu e la radar ci absenta pilotului automat care nu permite utilizarea unui sonar largabil. Marina nu a vrut din motive de doctrina sau de cost sau din cauza motorizarii slabe a Pumei Naval, echiparea cu rachete. Radarul Telephonics poate insa oferi date de tintire catre complexele Rubezh si poate catre complexul de comanda a rachetelor de pe Marasesti. Capacitatea asta exista si a fost testata anul trecut.

    Legat de IGAV… acolo e o problema si problema tine de politizarea MAI. Legat de articolul din Newsweek… ei bine acolo sunt niste oameni care au o problema cu Arafat inca din 2012 si se chinuie sa-i puna eticheta de corupt. Newsweek, in dec. 2018 acuza MApN ca vrea sa dea contractul lui Damen, ca asa vrea Dragnea, ca apoi la 2 saptamani sa scrie ca Dragnea vrea sa dea contractul lui Ficantieri ptr ca vrea o alianta cu Salvini. Acum Dragnea e la Rahova, iar Salvini in opozitie… Halal anchete…

    22
    • Eu stiu ca radarul de pe Pume este doar unul de supraveghere si nu poate oferi solutii de tragere pt rachete AN si in niciun caz nu le poate ghida in zbor. Nu ma refer la Styx aici…
      Poate gresesc…

      2
    • in privinta elicopterelor pt Mali, nu conteaza ce si-a dorit sau nu MApN, nu bagi banii intr-o modernizare partiala si te alegi cu elicoptere care pot efectua doar misiuni de vreme buna.
      Ca sunt batrane, pai tot ce are in dotare armata este batran rau, sansa sa ne cumparam altele peste cativa ani este… euforica. Puma LRM nu este o solutie de stop-gap si nu ne putem permite aroganta sa aruncam niste milioane bune de euro doar pt aceasta misiune. Peste cateva destul de putin timp aeronavele se vor intoarce acasa si nu vor putea executa misiuni de tip MEDEVAC, nu la parametrii normali.
      Am platit niste bani si ne-am ales doar cu o alta jumatate de masura.

      5
      • In afara de inconstienta crasa, poate nu a „vrut” sa deranjeze urmatoarele achizitii de elicopetere cu adevarat militare, sa zica in sParlament ca trebuie achizitii de echipament zburabil complet, aka Bell sau mai bune Sikorsky, sa tina cu radarul din dotare tinta pe cioloveci via satelit sau via TPS romanesti sau pe post de „releu” antiracheta sau mai stiu eu ce.

        Poate vin la urmatoarele achizitii intr-o decada zmeie aeropurtate ieftine cu radar incorporat cu fir sa ia curent AC direct de pe magistrala energetica de la Transelectrica, la radare se consuma curent in draci, nu.

        Poate asta-i motivul, arde helicopteru’ kerosenu’ la radar cat nu face misiunea „pasnica” de pulitie aeropurtata si anti-cioloveasca.

        Am mai zis-o de cateva ori, nu are rost sa fim seriosi si sa punem intrebaruri „grele” si sa ne miram ca nu merge treaba, mai bine facem misto, chiar nu are rost sa fim seriosi.

        De ex.: mie scarba sa urmaresc canale media ale MAPN cu ce au si ca fac, numai burtosi, uniforme si echipamente ponosite si niste fete de urangutan de ma rusinez.

        Vedeam ieri fara s-mi dau seama la un canal cu cele cinci (5) aeroplane de razboi achizionate de acelasi MAPN, ministrul portughez serios si subtirel si spunea lucrurilor pe nume, aistalat „foie-gras” singurul general roman la razboi, in Irak, balabaia sa nu se intelega ca luam niste strachini de razboi, parca lumea nu stie.

        5
      • Neghiobia, in Romania, e pe scara rulanta.

    • RDR-1500B
      https://www.rumaniamilitary.ro/radarul-de-pe-puma-naval
      https://www.rumaniamilitary.ro/date-despre-iar-330-puma-naval
      https://www.yumpu.com/fr/document/read/47146699/rdr-1500b-telephonics-corporation
      https://issuu.com/delsoe.lopezl./docs/rdr-1500

      E radar de cautare marina si meteo, poate detecta si urmari tinte, are interfata pentru senzor de tintire FLIR.

      RDR-1700 era varianta laudata a fi capabila sa faca si solutia de tragere…
      https://www.telephonics.com/product/rdr-1700a

      Daca tu zici ca l-au testat, asa o fi, interesant de retinut. Sunt curios cum s-a facut furnizarea datelor catre Rubezh si fregata…

      • Cu pescarusi voiajori

        7
      • @M.Z. & George
        Bergepanzer zice bine ce zice, si confirma ce v-am mai spus si eu acum ceva ani.
        Voi vreti sa faceti din Pumele alea pomi de crăciun, si nu vreți să înțelegeți că, pur si simplu, Pumele alea nu pot mai mult!
        Puneți pe ele ce vreți voi, si apoi o să mai zboare doar în simulatoare!
        De ce credeti ca nu au ajuns in Afghanistan acum câțiva ani, deși au fost solicitate și acolo???
        Au venit americancii, au făcut cîteva probe, și au plecat acasă.
        Lăsați, apelăm la ghișeul următor!
        Părerea mea, hîc…

        10
        • Nu au ajuns in A-stan nu datorita vechimii ci lipsei de dotare, pe de alta parte Puma LRM au trecut prin reparatii capitale, sunt cele mai „vanoase” din flota, niste senzori la iluminarea laser-infrarosu plus lansatoare de contramăsuri antirachetă IR, nu cresteau mult sarcina elicopterului dar faceau parte din minimul unui elicopter militar.
          Drept dovada ca MEDEVAC-urile au astfel de sisteme, si Socat-urile…

          1
          • Nea George, tot nu vrei sa intelegi! Dotarea se punea, daca era posibil, banii nu erau o problema, veneau de la unchiu’. Cum s-a făcut „ceva” acum, se făcea și atunci, dacă era loc de mai mult…
            Lipsa capabilității era problema! Uită-te la pozele cu Pumele, si vezi dacă îti sare ceva in ochi! 😉
            Părerea mea, hîc…
            Părerea mea, hîc

            3
            • Nea Sharky la noi niciodata nu este o problema de bani, nu este si nici n-a fost, la noi mereu sunt altele. Pumele MEDEVAC au sisteme anti-racheta, Socatul are si el desi are si optoelectronica si ditai tunul etc. Ok, zicem noi ca am inteles gresit, dar nu-i singurul caz, asa cum am aratat la sfarsitul articolului, la noi toate cele sunt pe la jumatate, adica – da-o in gura ma-si – 12 ani pt 43 de P IIIC? P 5 fara rachete, si-ti garantez ca nici nu va avea in urmatoarele 2-3 cincinale (asta cand vov vedea Pirahna 5 in doatre), Puma Naval fara torpile, F 16 al mai natang de gasit la vanzare, importam pistoale si pulberi, nu suntem stare in 30 de ani de-o amarata de pusca mitraliera calibrul NATO, nu suntem in stare de niste cerinte decente pt trei camioane cu rachete AN pe ele?!

              Coincidentele sunt modul in care putem percepe influenta Domnului in viata noastra (nu mai tin minte cine a spus asta), dar tot prin coincidente putem sa ne gandim si la lucrurile rele.
              Greseli fac toti, polonezii s-au fript cu turela OTO Melara de au pus-o pe Rosomak, s-au fript cand au incercat sa integreze Spike. Ori din cauza de bani, ori din altele nu s-a putut. Au inghitit galusca si si-au dezvoltat propria turela.

              La noi nu se poate nici macar sa dezvoltam un TAB in parteneriat cu altcineva sau macar sa-l cumparam cu banii jos…

              5
            • pe langa radar, si chaff&flares, Pumelor LRM le lipsesc si supresoarele de infrarosii la esapamentele motoarelor (din astea cred ca noi n-am avut niciodata), dar si troliul – parca doar pe unul dintre ele am vazut (in config. MEDEVAC nu cred sa fie).

              https://www.agerpres.ro/data/stiri/mali21.jpg

              Aici are:
              https://lh3.googleusercontent.com/proxy/3RxKhiBDL-HossCRexyKmdR2oYbS1Cu7eXbsiZ_rWwUEywTqVVQufxQa_nwb7aM69bRKef9Zc5fpD4fIEGvseDm8GC54VWf8IQMOM-uqbOYqpRd5JoPOEqvpRyQNewMkYJmVO4yPGNJM

              Ce altceva lipseste?

              Sau tu te referi la altceva ? 🙂

              1
              • cred ca se refera la protectie.

              • Las-o așa… și așa am spus prea multe…
                Cînd, și dacă ne-om întîlni vreodată face2face, o să povestim!
                Părerea mea, hîc…

                2
              • Sa poata sa urce
                In Afganistan multe libelule au problema asta

                2
                • La asta ma gandeam si eu, mi-am amintit de ceva comparatie pe subiect cu elicopterele care erau dislocate in Afganistan.
                  In rest e ca la articolul meu cu Tetal: o platforma care nu mai face fata dpdv caracteristici de baza este un dead end. Banuiesc ca e ceea ce incearca si sharky sa ne sugereze discret: Pumele noastre is niste autobuze numai bune de carat cartofi…

                  8
                  • Din ce cunosc Pumele navale pot detecta și încadra ține de suprafață sau aeriene cu radiolocatorul de bord.
                    Nu sunt sigur privind capacitatea de comunicații link 11, dar e bine echipat. Trebuie să țineți cont de masele și anvelopă, fapt de care anumiți comentatori nu țin cont. La motorizarea dată, cu masele acroșate și îmbarcate date, rezerva este mică. Nu mai poți înghesui echipamente sau sarcini mai mari. De unde masa limitată a torpilelor, complexului acustic etc.
                    Capcanele cu dipoli și infra au fost considerate suficiente, dat fiind specificul misiunilor. Nu comentez dacă e sau nu optim, dar este eficace pentru 90% din misiuni.
                    Problema Pumei este că nu se poate nici furișa, nici fugi, și nu e nici blindată.
                    Nu mai insist că oricum nu are sens.
                    Sănătate și cer senin!

                    7
                    • Sanatate, intr-adevar! 🙂 Ceru-i cam innorat…
                      In ceea ce priveste Puma Naval, in opinia mea, problema e ca au folosit o platforma limitata/castrata din start.
                      Dupa cum spunea si Bergepanzer, lipsa pilotului automat a eliminat capacitatea de a utiliza sonar largabil. Lipsa modulului IFF si a celorlalte module de comunicatii a eliminat capacitatea de a angaja tinte navale cu radiolocatorul de bord in sensul modern al termenului.
                      De ce nu au luat H-215 M care din cate stiu are o rezerva de putere mult mai mare si un pilot automat modern? De ce au modificat o platforma castrata din start pentru ceea ce vroiau de la ea in loc sa foloseasca una capabila si cu potential de crestere, cand bugetul o permitea?
                      De ce un program de 3 cand stiau inca din 2008 ca vor inca 4 corvete moderne care sa opereze elicoptere ASW? Acu’ avem 3 elicoptere, vor trebui sa mai ia inca 4. Asta daca nu duc tigania pana la capat si vom avea 3 elicoptere pentru 7 nave… Sper ca vor avea ceva mai multa viziune cand vor face asta…
                      Nu mai insist nici eu ca nu are sens.

                      1
                    • nici nu trebuiau sa ia neaparat H215M ci sa inlocuiasca motoarele, cum a fost facut pentru Puma SM ajunse la libanezi. Niste Makila 1A1, chiar si SH, ca 6 bucati nu era mare lucru.

                    • Marius, in opinia mea, ori le treceau printr-un program similar cu cel pentru UK, ori luau H-215 M noi.
                      Programul pentru UK, stiu ca tu stii de el, apropos, urmau sa fie folosite in Afganistan, vezi ce zicea sharky: https://business-review.eu/featured/eurocopter-romania-delivers-first-puma-mk2-helicopter-to-uk-royal-air-force-32801
                      Insa au avut bani cu taraita chiar si pentru astea 3… Mai tii minte, parca le-au dezvoltat in vreo 2 etape? Etapa 2B1, 2B2 dreacu’ sa le ia.
                      Uite aici un laudatio de pe vremuri: https://www.bursa.ro/un-elicopter-al-iar-ghimbav-printre-primele-la-nivel-mondial-in-lupta-antisubmarin-62371823
                      Printre cele mai bune, asa printre primele 5-6-7, ceva de exceptie, diplome bla-bla-bla.

                    • pai de-aia am si scris despre Puma HC MK2+, ca ala era referinta cu tot ce trebuia adaugat (mai putin disipatie efuzoare + DIRCM)
                      https://www.rumaniamilitary.ro/cougar-h215m-versus-hc-mk2
                      https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2017/12/1.jpg
                      Ce am scris acolo a fost dupa schimb de date cu unul din pilotii responsabili de programul de testare al HC MK2, pe care l-am intrebat comparativ cu H215M.

                      Puma SM ar fi fost pachetul minim, de la care trebuia pornita modernizarea platformei.

                    • Daca vroiau sa ramana la familia Puma, H-215 M era solutia pentru marina, mai bun per ansamblu si decat modernizarea HC MK2+, dupa cum ai concluzionat si tu la sfarsitul articolului.
                      Sa le vezi pe cele chiliene, cu Exocet acrosat…
                      https://www.youtube.com/watch?v=wExWrSygqdU

                    • @nicolae & MZ

                      Aș avea multe de zis, ca fost acționar al IAR. Păcat că nimeni de aici n-a fost interesat să participe la preluarea pachetului de acțiuni la aprox. 1 leu/acțiune. Randamentul total ( dividende+apreciere de capital) a depășit 1500%.

                      Platforma nu e deloc castrată, nici în sec. XXI. Puma reprezintă unul din cele mai bune programe industrial-militare românești din ultimul secol. Ce ar fi fost oare dacă cooperarea cu Dasault propusă în 1967 ar fi fost de actualitate…
                      Opinez doar că Puma reloaded (H215) nu oferă mai nimic peste Puma dotată cu motoare mai noi, așa cum spune Marius.

        • Sharky, eu de prin 2013 propuneam sa puna Makila si rotoare noi pe Pumele care chiar mai meritau modernizate, inclusiv pe Naval.
          https://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma
          Fara plusul de putere, cam greu sa puna pe ele si protectie balistica si optronica si radar si rachete si armament si chaff&flares si DIRCM… se duce dracului tot comportamentul in zbor.
          Parerea mea e ca au sacrificat radarul (nu neaparat necesar in Mali) si chaff&dflares pentru ceva protectie balistica si optronica.

          3
      • Link 11 si Link 16. Asa si-a luat datele de tintire Rubezh-ul.

        4
        • Transmiterea coodonatelor pentru a trage cu Termit dincolo de orizontul propriului radar se facea si pe vremea OSA, din cate stiu.
          In opinia mea de nespecialist, nu asta-i problema. Conform informatiilor mele, radarul de pe Puma Naval nu are modulul IFF. Ceea ce inseamna ca o tinta trebuie validata cu mijloacele optice (sau altfel) ca altfel risti sa creezi un incident international. Plus ca exista riscul ca si unele nave comerciale sa navigheze fara a folosi AIS-ul. De alea militare nici nu mai zic.
          In momentul in care vom avea o racheta nava-nava din secolul nostru, cu raza de actiune dubla, radarul de pe Puma Naval ar trebui modernizat daca vrem sa nu facem tiganii de genul Hawk pip-pap-pleosc.
          Solutia actuala a fost confirmata in simulari sau trageri reale? Ca eu nu stiu sa se mai fi facut asa ceva cu Termit de multa vreme.
          100% de acord cu newsweek.

          2
          • Eu nu am auzit de la niciun pilot de Puma Nava problemele IFF. De lipsa sonarului, da, insa. Transmiterea catre termit se putea face poate de la radarele de supravegere costier si pe datalinkuri sovietice – dar e vorba de tehnologie iesita din uz. Radare pe Pume „marinizate” pana la Puma Naval nu existau, iar Alouette-urile nu au avut radar la noi ever.

            Testarea acestei capabilitati s-a facut anul trecut intr-un exercitiu fara tragere per se (prea putine rachete) – s-a simulat tragerea, dar s-a dovedit capacitatea de a transmite date privind tinta catre complexul Rubezh. Exericitiul e documentat de Fortele Navale.

            Solutia romaneasca pentru Hawk e functionala si validata in exercitii cu americanii. De altfel Hawk-ul „vorbeste” cu Patriotul si datorita acestei solutii.

            Eu nu consider Newsweek sursa serioasa pe aparare sau cand e vorba de anumite subiecte.

            4
            • Incep cu sfarsitul, m-am exprimat gresit: sunt de aceeasi parere cu tine in ceea ce priveste newsweek, este o sursa partinitoare. Totusi, cu preturile la corvete au avut dreptate…
              Din cate stiu, Hawk „vorbeste” cu Patriot dintotdeauna. Solutia „romaneasca” a fost absolut necesara pentru operationalizarea sstemului, la multi ani de la achizitia sa. De ce nu s-o fi lucrat cu Raytheon n-am inteles niciodata… Aniuei, cu „modernizarea” Hawk vroiam sa evidentiez abordarea asta romaneasca cu multe jumatati de masura.
              Puma Naval este si el tot o jumatate de masura, opinie personala, bineinteles. De ce s-a preferat utilizarea unei platforme vechi in locul uneia noi, moderne, n-am sa inteleg niciodata…
              Din cate imi amintesc, transmiterea se putea face nu doar de la radarele costiere. Stiu ca nu aveam radar pe vechile Pume marinizate, nici pe Allouette.
              Referitor la radarul de pe Puma Naval, am avut o discutie mai demult, radarul despre care se spune ca este montat pe al nostru nu are modulul IFF. Compara https://www.telephonics.com/product/rdr-1700gv2 cu https://www.telephonics.com/product/rdr-1700b ca sa vezi despre ce vorbesc unde modulul care ne-ar lipsi e asta: https://www.telephonics.com/product/an-upx-43
              Ma rog, poate ma insel si avem…

              2
              • Cu ciurucul ala de radar care este instalat la ora actuala nu poti da solutii de tir, IFF fiind doar una din probleme. Ca sa transmiti datele aferente ai nevoie de un terminal MIDS. Terminanlul respectiv nu este prezent pe cariociopterele astea. Ca sa poti ajunge la solutii de tir ai nevoie de acest radar.

                https://www.telephonics.com/product/an-aps-147-an-aps-153v

                https://www.telephonics.com/soft-gate/gated-assets/uploads/39845-TC-AN-APS-153V-Brochure.pdf

                5
                • Pai cu tine am avut discutia si atunci… 🙂
                  Ce e acum pe Puma Naval poate sa determine directia, viteza, relevmentuk etc unei tinte. Probabil ai nostri baga coordonatele astea in centrala de tragere de pe Rubezh si lanseaza racheta urmand ca asta cand ajunge in zona sa-si faca singura achizitia tintei. Eu alta explicatie nu am…
                  Nici nu cred ca se pune problema ca racheta sa primeasca update pe drum sau elicopterul sa dirijeze el racheta. Eu un fel de cercetas inaintat. Zic si io… 🙂

                  3
                • „Cu ciurucul ala de radar care este instalat la ora actuala nu poti da solutii de tir, IFF fiind doar una din probleme.”
                  Pufi, iar scrii prostii. Asta pt ca nu intelegi cum functionaza radarele si rachetele.
                  Configuratia IAR 330 Puma Naval:
                  https://www.navy.ro/despre/organizare/dategen_el.php
                  Caracteristici ce diferenţiază elicopterul IAR 330 Puma NAVAL de celelalte elicoptere de serie:
                  – Instalaţia Radar integrat RDR-1700A;
                  – Instalaţia DF SYSTEM 7 (Direction Finder);
                  – OS (Observation System) – Sistem de Observare Electro-Optic;
                  – Instalaţia R&LWR(Radar and Laser Warning Receiver);
                  – Instalaţia HF-9000D;
                  – Instalaţia Polycon;
                  – Instalaţia transponder R4 AIS Clasa A;
                  – Instalaţia CHAFF & FLARE
                  – Sistemul NVIS (night vision);
                  – Sistemul CFLH LINK-11;

                  Radarul RDR-1700A:
                  https://www.telephonics.com/product/rdr-1700a
                  „Track-While-Scan (TWS) processing provides target latitude, longitude, heading and velocity”

                  Racheta P15 de pe Ruzbezh are seeker activ si poate fi lansata dupa coordonate, in faza terminala isi face singura lock on pe țintă. E a nu stiu cata oara cand incerc sa iti explic.

                  5
                  • De ce continui sa fii cretin? Ca radarul respectiv sa faca ce vrei tu sa faca iti trebuie un terminal de emisie/transmisie in Banda-C. Ti-o spune chiar fabricantul. Vezi tu pe ragalia asta radiouri in banda respectiva care sa suporte comunicatii full-duplex? Te inteleg ca esti idiot dar position location reporting si comunicarea cu balizele sonare iti spune ceva?

                    5
                    • imi place că nu vă jigniti când dialogați????

                      6
                    • „Ca radarul respectiv sa faca ce vrei tu sa faca iti trebuie un terminal de emisie/transmisie in Banda-C”

                      De ce continui sa fii prost?
                      In context era vorba de elicopterul Puma Naval care a trimis coordonatele unui Rubezh pentru a trage racheta.
                      Vrei sa iti desenez?
                      In context era vorba de posibilitatea dirijarii unei rachete anti-nava catre o tintă. Daca s-a efectuat deja asta tu de ce vii cu ineptii de astea cum ca nu este posibil asa ceva daca s-a intamplat deja asta. Sau vrei sa spui ca ai nostri sunt prosti si tu esti destept?
                      Producatorul cred ca nici nu avea habar ca vreodata pe planeta asta un Telephonics va trimite coordinatele tintei catre o P15.

                      „Vezi tu pe ragalia asta radiouri in banda respectiva care sa suporte comunicatii full-duplex?”
                      Continui sa dai pe dinafară.
                      A trimite coordonatele unei tinte catre un sistem de rachete anti nava nu este sinonim cu dirijarea ei continua catre tintă. Practic radarul 1700A nu comunica cu racheta in sine ci cu lansatorul, si doar penrtu a transmite coordonatele tintei in faza dinaintea lansarii. Pentru asta este suficient Link 11.
                      Ia uite aici:
                      „MIL-STD-6011/Link11 exchanges digital information among airborne, land-based, and shipboard tactical data systems. It is the primary means to exchange data such as radar tracking information beyond line of sight.”

                      Care parte nu reusesti sa o intelegi?

                      8
                    • „Producatorul cred ca nici nu avea habar ca vreodata pe planeta asta un Telephonics va trimite coordinatele tintei catre o P15”

                      Prostule este irelevant cu cine comunica radarul respectiv. Producatorul iti spune clar ca ai nevoie de un „data link” in Banda-C. Asta inseama ca necesita o rata de transfer undeva in jur 4,5 Mbps. Hai se te vad pe tine cum faci asta cu Link 11 via un radio in spectul HF cu o rata de transfer undeva pe la 120 Kbps

                      1
                    • „este irelevant cu cine comunica radarul respectiv”

                      Cât de prost sa fii ca sa faci o asemenea afirmatie?
                      Cum plm sa fie irelevant bre cu cine comunica radarul??

                      Hai sa simplificăm:
                      1. RDR-1700A vede tintele
                      2. Prin intermediul Link 11 trimite coordonatele catre Rubezh
                      3. Rubezh lanseaza P15
                      4. Racheta P15 pleaca catre coordinatele bagate de catre lansator care la randul lui le-a primit de la RDR-1700A
                      5. In momentul apropierii de ținta P15 isi face lock-on pe respectivul obiect si-l păleşte peste oki.

                      Este foarte important ca radarul RDR-1700A sa poata comunica prin intermediul Link 11 cu lansatorul Rubezh. Daca nu ar putea comunica nu ar mai sti ăla unde sa lanseze P15 beyond the horizon. Do you understand amu’? Off course not, ce intrebare pun si eu…

                      „Producatorul iti spune clar ca ai nevoie de un “data link” in Banda-C”
                      Datalink in banda C ca sa faci ce? Eventual sa poti ghida rachete de alt tip (fara seeker activ) catre tinta pe toata perioada zborului. Dar asta nu este necesar in cazul unei P15. Nu incurca borcanele.

                      „Hai se te vad pe tine cum faci asta cu Link 11 via un radio in spectul HF cu o rata de transfer undeva pe la 120 Kbps”
                      Houston, si aici mai ai tu o problema.
                      Nu trebuie sa o fac eu că au facut-o deja baieții noştri. Deci s-a reuşit deja asta si te-ai trezit tu sa spui ca nu e posibil.
                      Ca fapt divers, coordonatele unei nave ar putea fi trimise si prin SMS sau pe o fițuică, daca Rubezh ar sti sa citeasca mesaje, deci n-ai nevoie de o viteza mare de transfer.

                      4
                    • noi n-avem din ala care stie si atat, ci avem RDR-1500B

                      1
                  • Mare idiot mai esti. Radarul respectiv nu are ce sa-ti transmita printr-o interfata pe care nu o poate folosi. In cel mai bun caz ai un ciucalau care se uita la telemetrie din afisajul avionic si iti introduce manual niste „date” in sistemul C-FLEX pentru transmisie.O integrare de vis. Vezi ca acelasi lucru il poti face si cu bila optronica. Asta nu se numeste nici integrare de sisteme, nici „cooperative engagement capabilty”, si nici firing solution on cue.

                    2
                    • Niste destepti de la achizitii au luat ceva iar amaratii care le folosesc incearca sa scoata maxim din ele, cu ce au la dispozitie.
                      Nu e prima data cand se intampla asta, banuiesc ca ruptura dintre aia din teren, care le folosesc, si aia de la achizitii a luat proportii epice.
                      Inca ceva, logic punand problema, lipsa IFF inseamna ca trebuie sa te apropii suficient pentru a identifica tinta cu alte mijloace – bila optronica de exemplu, doar ca s-ar putea sa fie suficient de aproape cat sa te dea jos cu AA-ul de bord.
                      Practic, cu riscul de a fi injurat, vorbim de o tiganie specific romaneasca…

                      1
                    • Asta se intimpla cand ai o platforma limitata si de asemenea vrei sa-ti limitezi costurile. Ajungi la compromisul acesta. Bun sau rau nu stim, dar ii stim limitele. Nu stiu ce ruptura o fi existat intre cele doua comunitati, dar astia sunt unii care vorbesc pe langa ei insisi. Astia cu achizitiile sunt incompetenti, iar cei din teren se kk pe ei de frica sa nu faca valuri si sa ramana fara cariera. Astia cu achizitiile n-au fost in stare sa faca o licitatie corespunzatoare pentru sistemul TACAN de la Fetesti. Au trebuit sa le-o faca doua gagici de la Hanscom Electronic Systems Center. Cand or mai termina de platit ce mai au de platit, au sa vina niste ciucalai care sa le arate ce sa cumpere si unde sa semneze, cum au mai facut si in trecut.

                      1
                • Alex, solutii de tragere poti da si doar cu binoclu, busola si hartie si creion. Ce zici tu e ca nu e automatizat,e altceva
                  V-ati contrat aiurea

              • Patriot o fi vorbind el cu Hawk, dar Hawk nemodernizat sta rau exact pe descoperirea tintelor la joasa altitudine si ghidaj.
                Faptul ca vorbesc intre ele ajuta doar partial. Trebuie modernizat Hawk atat pe descoperirea tintelor sub plafonul Patriot, la ghidarea rachetelor si la rezistenta la contramasuri.

                • Marius, eu mai in gluma ziceam ca astia au luat Patriot ca sa faca Hawk-ul pe deplin operational… 🙂
                  N-am studiat deloc problema asa ca nu ma pronunt. Tot ce stiu e ca au luat niste fiare de la olandezi si ca le-a luat cativa ani buni pana au facut sistemul sa traga. E integrat si cu Volhov.
                  Tipic cumva romanesc, au facut din rahat bici dar nu stiu cat de tare pocneste… 🙂

                  3
                  • Interfata lui peste prajit ii ajuta sa comunice via TADIL (Link 16 pentru aparare AA/balistica), dar asta este ceva specific pentru AA/aparare balistica. Nu prea are aplicabilitate in „spectrul” naval care este guvernat de specificatii.

                  • Pai asta nu e gluma e lucru serios, au dat 20 de milioane de euro pe HAWK si apoi si-au zis ca unde merg 20 e milioane mai merg inca patru miliarde sa fie sistemul operational 🙂 …
                    Plus radarele TPS 79, plus alea patru israeliene cumparate din Belgia. THAAD ne mai trebuie si sunt asigurati sub umbrela HAWK…

                    6
                    • …si unii mai cred că tiparnița de bani e la americani?

                      2
                    • „apoi si-au zis ca unde merg 20 e milioane mai merg inca patru miliarde sa fie sistemul operational ? …”
                      ??????? Romanian style. La milioane vs miliarde ma refer..

                      „THAAD ne mai trebuie si sunt asigurati sub umbrela HAWK…”
                      Ai uitat de Volhov… ??

                      3
          • @nicolae
            Ce s-a facut cu Hawk este o mica minune avand in vedere banii alocati Altii au cerut enorm…

            • De ce ne-am pus singuri in situatia asta?
              Cam ca la F-16: am luat 12 avioane fara sa ne fie foarte clar de unde le luam pe restul si acum asteptam inca 5 fara sa avem in continuare cea mai mica idee de unde sa le luam pe celalalte pana la 48…
              Asta-i prostie moncher. Nu stiu a cui e vina, dar tot prostie se cheama.

              15
    • mentionarea sistemului rubezh/termit/styx ca si capabilitate reala nu ca simple numere de inventar e laudabila.

      1
    • Pe logica asta, la misiunile pe care nu si le doreste, MApN ar putea sa trimita niste Dacii din parcul auto casat… iar la sfarsit sa le dea la bastinasi ca aia care s-au dus in Mongolia cu Dacia.

      In alta ordine de idei, nu e dupa ce isi doreste sau nu isi doreste MApN.

      E misiune ONU, acceptata de guvern, punctul de vedere al MApN se presupune ca a fost inclus in discutiile din guvern sau CSAT si concluzia a fost ca se duc.

      2
    • inca o chestie… auzisem pe surse ca se voia modernizat un lot mai mare de Pume, spre o duzina. E adevarat?

      1
    • Mda, facem atâta caz de acele Puma Naval…mărețul grup 256 elicoptere e format din 3 bucăți. Nu mai multe, nu mai puține.
      Prin prisma numărului, sunt cvasi inexistente, pot să aibă și laserul lui Coandă pe ele, sunt doar trei bucăți.?

      3
  7. Asa arata mimarea muncii timp de 30 de ani

    14
    • Pentru halul in care se prezinta situatia cineva, prin lege, ar fi trebuit sa sa umble la stele, ca in Polonia. Degradare. Si poti arunca mata moarta in curte la politicieni, dar eu nu am vazut un sef SMG/SMAP care sa faca gura chiar cu pretul… functiei niste valori care trebuie sa le apere cu pretul vietii.

      19
      • toate resursele financiare si contractele sunt vamuite si capusate de firme ale instelatilor activi sau in retragere.asa a fost batuta palma cu politicienii,ne lasati noua felia asta si voua va ramane restul din tortul banilor publici.nimeni nu castiga pe bune contractele militarizate fara a plati direct dreptul de smecher sau prin diferite comenzi catre firmele famigliei cu epoleti.de asta nu se duc la capat programele,firmele capusa au nevoie de finantare continua.

        17
  8. Americanii, mai ales IKE, se plangea(u) ca au un enorm complex industialo-militaresc care pot corupe societatea prin manipulare si indimidare, afica mai pe sleau ditamai corporatiile de pe toate palierele pot si se vede chiar cu ochiul liber cum manipuleaza prin ”lobby” sau prin mijloace mai dure sau mai ”soft” ( corupere ) in favoarea lor si intereselor lor.

    La noi …au contraire, ai ‘complecsul” ( nu pot sa le zic corporatie nici macar intreprinderi ) grupurlor de interese acut sau pe termen lung care prostesc pe fata, la care aceste grupuri sunt infiltrate adanc in orice partid si/sau guvern, asa ca prosteala merge inainte ca alftel nu sar ”banutii” inclusiv de la MAPN, CNADR, Posta Romana, Tarom, ce a mai ramas din infrastructura fabricilor de stat ( stat degeaba ).

    pana nu vine un ”cumatru” ( poate sa fie si de-al lor) sau mai exact un ”ciumat” care sa faca ”curat” ( rimeaza ) nu avem nici o sansa la o viata mai buna si nici aliat de nadejde in UE si NATO nu vom fi, vedeti si dvs., ca nici macar Respublika Moldova, nu ne respecta, chit ca sunt unsii lui Putin la butoane acolo.

    asa ca, vom emigra sau ne vom face ca traim intr-o tara normala…..cu lipsuri crase la cele mai elementare servicii.

    8
  9. Dacă guvernul asta al nostru ar sta și ar gândi un pic, ar vedea că necesarul de elicoptere pe 10 ani se duce la o cifra respectabila, probabil spre 100, civile plus militare. Hai sa se puna toti la masa MAPN, MAI, SRI și alte institutii care mai operează elicoptere și să vedem care sunt cerintele. Poate găsim un model de elicopter care poate să îndeplinească dorințele tuturor (probabil nu va fi 100%, dar cât mai mult posibil) și pe care să il producem în țară la IAR. Este pacat să lăsăm această fabrică, care încă mai are competente destul de bune, să se iroseasca.
    De exemplu , mă uit la AW149 care are varianta de atac AW249, în dezvoltare. Aw149 este un elicopter medii care poate să îți acopere de la transport VIP, Smurd, transport de trupe, atac usor, naval…. Și cu siguranță am mai gasi exemple
    Ok, nu o să poți să le iei cu fonduri europene, că faci încredințare directă, le iei cu bani de la buget și fondurile europene le folosesti pentru alte categorii eligibile. Dar macar ai o direcție, un plan ….

    4
    • @VS

      „Hai sa se puna toti la masa MAPN, MAI, SRI și alte institutii care mai operează elicoptere și să vedem care sunt cerintele. Poate găsim un model de elicopter care poate să îndeplinească dorințele tuturor (probabil nu va fi 100%, dar cât mai mult posibil”

      Offf, io am „mârait” de mult o idee asemănătoare, cred că pe alt blog…..

      Un elicopter care să facă de toate, și bine, nu vei găsi…..
      Ai nevoie de 3 modele….
      Unul mediu , cu componente comune cat mai multe intre varianta transport și cea de atac, și unul ușor.
      UH 1 si AH 1, AW 149 cu 249, știe MApN ce vrea, ca idee….rămâne de văzut dacă și obține….

      Cel ușor poate fi ec 135, că il utilizăm deja, pt tot ce ține de MAI si MApN…Vor un pic mai mare, să ceară ec 145…..
      Ce nu găsesc eu e cum stă la zborul in condiții meteo grele, că iarna nu-i ca vara…..poate știu alții

      MApN dacă voia Pume capabile, la rk și modernizări cerea motoare Makila ,macar 1a, să nu zic makila 2
      Puma cu un motor mai puternic poate fi scos măcar la nivelul de protectie a lui venom, …..

      IAR și Airbus au o pâine de mâncat în RO, și pâine de dat la angajați, dar se pare că interesele nu converg..

      Prea multă politică , a se citi șpagă, prostie, lipsă de viziune, sau toate la un loc.

      Zic și io….

      3
  10. Salutare. Am si eu o curiozitate. Pumele noastre SOCAT au vreo urma de blindaj? Macar niste straturi de kevlar ptr piloti, motoare, rezervor, transmisie… Sistemul de armament are capacitatea de termoviziune sau ir?

  11. In ceea ce priveste capabilitatile F-16AM/BM romanesti vs F 16 C/D ar trebui sa stiti ca taiwanezii folosesc F-16A/B, modernizate, capabile sa opereze AGM-84 Harpoon.

    4
    • Lucrurile sunt mai nuantate aici, pai dupa ce a patimit (si patimeste in continuare) GDLS-ul cu UMB crezi ca aia de la Iveco sunt bolanzi de cap sa se mai bage intr-o asociere cu o companie romaneasca?!
      Se aude ca vor sa-si construiasca propria uzina de la iarba verde unde doar ei sa fie stapani.

      • greenfield….imi place.
        sincer nimeni din noi nu si-ar dori partener de afaceri statul roman doar daca vrei sa fi pacalit si futut pe banii tai.

        1
      • Asa e, dar din pacate tot doar pentru vopsitorie si un pic de asamblare, o gluma proasta dar greenfield nah …

  12. Pierderile Ucrainei in 2014:
    2 mai – 2x Mi-24, doborate cu MPADS sau ZU-23-2, 5 morti, 1 prizonier
    5 mai – Mi-24 doborat cu ZU-23, a aterizat intr-o zona mlastinoasa echipajul evacuat, elicopterul distrus printr-un atac aerian
    29 mai – Mi-8 atacat cu MPADS, 14 morti inclusiv un general
    4 iunie – Mi-24, MPADS, a aterizat dupa a ars, echipajul salvat
    21 iunie – Mi-8, 3 morti
    24 iunie – Mi-8, MPADS, 9 morti
    7 august – Mi-8, a aterizat, 1 mort
    20 august – Mi-24, MPADS, echipajul nu a supravietuit
    Concluzia de contribuabil civil e ca fara contramasuri si blindaj care sa reziste la 23 mm le pierzi foarte repede, dar probabil depinde si cum le folosesti, daca zboara noaptea nu le vad aia din tufis cu ZU-23…

    1
  13. https://www.youtube.com/watch?v=tzLxOi1r7lY

    Ca bine le zice…7.62 si zidul de la Tirgoviste.

    Deja nu mai pot citind articole din astea…te apuca depresia, zau asa. Mai bine flower power, munca, weekend, mici, bere…frack being polite. Daca vin rusii, eu ma dau cu ei. Asa macar fac si eu rost de arma ca lumea.

    5
  14. pirhania ca pirhania. fara sistem rachete spike fara a fi amfibii – intr-o tara care la fiecare 10 km are un rau, ca sa nu mai vb de mures, olt, somes, siret care au debite cat dunarea la viena….. da intrebarea este de 1 decembrie nu au zburat f16 ca era vreme rea. la interceptari nu este randul lor, la patrulare nu sunt de serviciu. da de zburat cand zboara? sau am cumparat 12 piese de muzeu? ca atunci ar trebui sa stea prin curtea muzeului aviatiei. nu sa ocupe hangare prin baze. nu? iar filosofia de aparare a noastra – romanul este frate cu codrul……..frate, frate da unde mai este codrul?

    8
    • Unii care comentați pe aici sunteți de-a dreptul tantalai. Problema cu absenta avioanelor F16 la 1 Decembrie a fost cauzata de pista nu de avion. De pe o pista patinoar nu poate decola nici un avion. Materialul anti-inghet folosit la întreținerea pistei nu a fost corespunzător. Când aveți chef de hate pe aici alegeți-vă naibii exemple corecte.

      5
  15. Ghita Bizonu'

    Dragii mei

    canhd prostia devine „sistem de gandire” si nu este vorba despre idioti ATUNCI sigir nu este vorba despre prostie ….. ci de „altceva”..

    Sa va dau in indiciu – nu mai avem regimente ROT …..
    Nu am Bellit Romania …

    • capatu satului

      pai o fi de la tovarashu iliescu,
      ala care a predat lista nalucilor,
      si care a refuzat unirea cu Basarabia sa nu se supere fratii de credinta de la moskva ai patriarhului,

      ministru la aparare era unu tinca
      in guvernu vacaroiu,
      la sie talpes
      https://www.bursa.ro/mapn-scudtul-nostru-unde-e-rachete-romanesti-sute-de-milioane-de-dolari-destinate-casarii-si-au-schimbat-destinatia-0490115

      pai io zic sa schimbe numele la sectoarele capitalei in tinca, talpes si vacaroiu,
      iar numele capitalei in iliescu,
      numa nevinovati

      2
      • Ghita Bizonu'

        La tine in sat nu a ajuns conexiunea de net?!

        ia de vezi cine a refuzat sa BELLEasca Romania cu 96 de AH 1 construite loco, cine a desfiintat ROT urie

        Si ivata sa citestui cu atentie inainte de a indica o sursa : Ca daca citeai .. citeai si ca Ultimele două unităţi militare care aveau în dotare rachete operativ-tactice cu rază medie de acţiune, de la Tecuci şi Ineu au fost desfiinţate, la cererea americanilor, în anul 1995. Personalul specializat a fost împrăştiat la alte unităţi militare.
        La cererea cui?! Pentru linistorea … Ucrainei te pomenesti?

        Asa ca ce sa ne miram ca cumparam transportoare neamfibii de parc am fi in Sahara (poa va fi aici ca in Sahara dar mai peste 50-100 de ani!) samd etc .

        1
        • capatu satului

          guvernu iliescu vacaroiu era la putere in 95-96
          io asa am trait atunci
          https://ro.wikipedia.org/wiki/Guvernul_Nicolae_V%C4%83c%C4%83roiu

          daca tu ai trait sub alt guvern in 95-96 poate ne spui de guvernu ala

          pt 96 ah 1 nu au fost bani la momentul respectiv,
          este momentul la care statu a refuzat sa mai instituie garantii de stat pt creditele luate de persoane juridice rumane,
          nu aveam bani,
          cand nu ai bani si pulberea de glont e scumpa,
          de unde elicoptere

          iar situatia geopolitica din regiune nu justifica investitia,
          americanii renuntasera la a construi tot nr. de F 22 ca nu se justifica,
          la fel tot nr. de seawolf class, etc. etc.
          ucrainienii distrusesera toti vectorii, cu mana lor, inclusiv bombardierele strategice care carau vectorii,

          nu inamplator a ajuns prim ministru in 99 isarescu,
          masurile lui sunt actuale si azi,
          prima masura reducerea nr. ministerelor si
          transformarea ministerelor neimportante (turism, telecomunicatii, etc. etc) in agentii de stat cu sef la nivel secretar de stat

          da lasa ca a venit din nou pesede in 2000 si a descoperit iliescu impreuna cu infractoru nastase din nou nr.de ministere si smenurile,

          in 2016 la fel infractoru dragnea cu amanta, dupa cateva nopti de studiu aprofundat, le-a iesit din nou un guvern cu peste 20 de de locuri,
          suntem o tara insuficient de bogata la cat vrea pesede sa fure din ea
          tot asa a crescut si nr. de palavramentari
          desi tara se depopuleaza,
          o fi poate de al referendumu de demitere a lui basescu,

          pensii speciale multe,
          ca ne permitem,
          palavramentarii demnitarii si primarii merita,
          nu zic poate sunt intre ei si care merita dar aia nu vor asa ceva si nu au cerut niciodata – ma refer la aia care muncesc, aia care merita

          7
          • se uita convenabil in ce hal a lasat pdsr-ul tara in ’96….ca ailalti de au venit erau alte calamitati e alta discutie.

            3
          • Ghita Bizonu'

            Ca care momentui respectiv ?
            Anul 1996 sau 1998 ?!
            Si mai era si vorba sa modernizam si IAR 93 . S-au modernizat prin taiere !!!

            Si in 2003 se incepuse modernizarea TR 86 la nivel Bizonul .. dar .. dar in 2005 iar nu au mai fots bani!

            Si imi place ce zici – „iar situatia geopolitica din regiune nu justifica investitia,”
            Geopolotica este imuabila caci cf Nap[oleon 3 „Fiecare tara face poltica geografiei sale”
            Geografia se chimba mai greu !

            Si tit asa nu se justifica in 1900, in 1913 insa in 1917 ?
            Sau nu se justifca in anii 30 insa in 1940 : „nu avem bombardiere!”

            Si zi asa nu intamplator Isarica?
            Da ce el a catindat in 1996 ? Din ce partid era premiereul care l-a precedat ?

            Si vezi ce zice Rares Bogdan azi!

            Nu stiu cum se face ca de cate pri vin la pitere aia cu „rusii! vin ruisii ! pericol!@” brusc nu mai sunt bani ptr dotare …..

            1
            • Ghiță,
              Cu aceleași reflexe comunistoide ai rămas, la vârsta pe care o ai nu se mai schimba nimic.
              Ce făceam noi cu ROT-urile alea? La ce raza aveau, și precizie, cu ce ne ajutau pe noi?
              Preferam ca in ’89 sa am 36 de MiG 29, nu MiG-uri 15 și 19 in dotare. Sau 200 de T72, nu T34.

              2
              • puteai tu sa preferi, dar n-am avut atatea MIG-29 ci am avut ROT-uri de care ne-am scapat repede, ca de un cartof fierbinte.
                Nu conta atat distanta si precizia ci ca la o adica existau si putea fi folosite.
                Decizia a fost sa ne dezarmam si dezarmati am ramas pana la HIMARS.

                • Marius,
                  Parcă erau Scud B, 300 km cu vreo 500 m precizie…
                  La ce le puteam folosi????

                  • fraer ceașcă,ara bărăganul direct din moldova….intorcea brazda de la distanță.

                  • la amenintare in jur. Le era teama ca ar putea fi modernizate

                    • La noi au ajuns prin 78-80, deja învechite moral.
                      Nu le era teamă că le modernizăm noi ( aveam o lunga experiență în domeniul ăsta ???), ci că le dam băieților „buni”, cum am mai făcut cu anumite lucruri.
                      La fel s-a întâmplat cu MiG-urile 29 din Republica Moldova.

              • Ghita Bizonu'

                „reflexe comunistoide” ?!
                Macar tu stii ce ai vrea sa zici ?!!!

                Deci asa.. npoi aveam 2 regimente de ROT.
                Bune sa dea in .. Tiraspol ?!

                Insa in fara ca erau cam invechite moral si fizc .. totusi aveai niste insi pregatiti. Trebuiau decat schimbatae sculele (cf zicalei ca la bordel schimbi tetele nu tzatza!).

                Si se pare ca sir Nae „antamase” un program cam ambitios…

                Insa prin 95 vine un emisar sa ne aduca lumina democratiei si ne zice fara rachete si aviooane care sa pota lovi tinte la sol la 2000 km . Acu judeca si tu – care era o tinta mia posibila Voena sau Kievu ?!

                Si ce preferi tu e vcam irelvant in cazul de mosteniri. Ca mostenesti ce a preferat raposatu’…

                Si sa le dam baietilor buni? Asta imi aduce aminte ca RSR asa „din neglijenta” ar fi „pierdut” aun avion de vanataoare (productie sovoetica) care ar fi ajuns prin SUA la un Agresor squad. Motivptr care se sucriria stabii moscoviti si au zis ca ne dau figa

                • Da, Ghiță, te știu absolvent de Stefan Gheorghiu.
                  Sau ai făcut Dreptul, in aceeași perioadă, nu? Că și acolo fără recomandare de la partid nu intrai…

                  Ceaușescu al iubit conducător ne-a lăsat cu T34 și MiG 15, nu altul.

                  Sa dea in Tiraspol, băi, tu te auzi? Cu 500 m precizie? Mai uită-te și tu pe o harta, sa vezi cum sunt mixați etnic oamenii de acolo.

                  La precizia ălora, trimiteai 100 in speranța că vei lovi pe lângă țintă sau puneai o armă chimică sau nucleară pe ele.

                  La ce ai scris după faza cu Tiraspol nici măcar nu merita să îți răspund, speculații despre știri de radio șanț.

                  • Ghita Bizonu'

                    La Stefan babanu nu ma lipeam

                    Si daca este vorba de drept si recomandare (mergea si de la UTC … si se putea lua la finele unei mese de „studiu” cadn faceai plata si amicu de la UTC semna recomandarea … nu mare lucuru doua cotlete si 2 sticle de cabernet de Dealu Mare) l…. iti atrag atentia ca in acelasi condtii au intrat la Drept si Monica Macovei (in 1978) si Daniel Morar si Augustin Lazar ..
                    Ca tov amiral Basescu (finctioa ocupata nin ultimu cabinet comunist „impunea” sa fii contramairal la minim!) e .. si Cooperativa ORL …

                    Si „admir” datele pe care le ai despre armia romana. T 34? Astea au fots „scoase” de prin 1980 sau asa ceva . Scose din dotare .. crez ca au mai zacut prin depozite. baza erau si au ramas pana azi T 55 si varinatele romanesti TR 77 si TR 85.
                    Mig 15? Taiat si el de prjn 80. Inlocuit cu IAR 93 .. asta din urma taiat in Zodia Tzapului )alot anticomunist ce fu secretar de comitet PCR !)

                    Vezi tu .. asdta este doferenta – ti estio abinat la Radio-Shantz si nu vdfei sa verifici

                • Ce avion românesc de origine sovietică putea ajunge în S.U.A.? Singurul avion militar românesc care a ajuns în Statele Unite a fost un YAK-23 în anii 50 dar și ăla ajuns din greșeală în Iugoslavia. Iugoslavii au trimis pilotul înapoi și avionul în America, unde a fost evaluat și apoi trimis pachet înapoi în Iugoslavia iar de aici a fost returnat României. De atunci nu am mai „furnizat” inamicului, spre evaluare, avioane militare. Nici măcar L-39 ajuns în Turcia de la Boboc nu prezenta interes pentru SUA/NATO. A, uitasem, IAR-823 care, după retragerea din activitatea operațională în Forțele Aeriene Române, s-au vîndut ca pîinea caldă tot în SUA (ca și YAK-52 și L-39 de altfel).

                  1
                  • Ghita Bizonu'

                    Unu care , oficial, s-a prabusit …. Si nu a ajuns in zbor! Se pare ca un 23 …..danu IAR ci MIG ….
                    SI ce scrii tu straine? IAR 823? Ala? De scolal de pilotaj motorizat cu Lycoming (american) ?

                    Si sezi bland. Mai erau facute „nefacute” . Eu insumi am fost martor la testarea unor unitati de disc FD .. trimise asa ca sa vedem si noi ce si cum . In mod oficial FD urile alea nu ajunsesera in RSR. IAr „onoarea” aia m-a umplut de praf exact intr=o zi cand urma ca sa ma invoiesc de la scarbici sa merg la o premiera de teatru ,…. Deci venit la costim, cravata , camasa alba apretata si …. si ma apuc sa manevrez nu stiu cate cutii de hartie de imprimanta ! (ca cestiile care uficial nu trecusera prin RSR erau asunse sub cutiile alea!)
                    Vezi ma ca unele lucuri stau altfle nu cum va inchipuiti voi ca „era logic”

            • Capătu satului

              @ghita
              Io nu spun ca penele, pedele, usere, ude mereu, penete si restu nu fura
              Au si astia hotii lor pusi sus etalon
              Ca atata merge neuronu la membrii
              Is aia care s-au descurcat in viata, aia care nu-l siporta de Funeriu si bacalaureatu pe bune, aia pe model de comunist pesede: nu conteaza studile, pregatirea, priceperea ci conteaza cat poti sa furi pt colegii de partid si pt tine; iar daca ai studii cu atat mai bine ai un argument in plus sa poti fura mai usor
              Aia pt care soferu este coordonator de doctorat
              In care sefu academiei nu poate sa se exprimr daca un student copiaza etc.
              In care sefu bisericii zice ca biserica rusa face bine si daca face mult rau

              Este adevarat si la penele, pedele, pemepe, usere si ude mereu sunt hoti
              Da asa hoti ca la pesede si atatea legi si drepturi pt infractori cum a dat pesede dupa 2016 nu exista nicaieri in istoria noastra si nu cred ca exista un precedent asemanator in toata Evropa

              Un derapaj asemanator, dar la o alta scara, au fost legile date de guvernu goga impotriva populatiei rumane evreiesti, precum si ascensiunea garzii de fier la putere cu un rege csre nu vedea dincolo de lenjeria sa

              Au furat si aia de la penele, penete cede, etc.
              Dar nu au modificat legile dupa ce a inceput procesu penal
              Nu poti sa pui o tara intrega sa stea pres in fata ta in timp ce iti faci nevoile, ca tu ai fost iliescu, nastase, ponta, dragnea, etc. comunist sau rege sau ce ai fost
              Tara aia nu a facut-o pesede si nici pecere,

              La pesede nu ajunge sa modifice doar legea penala
              Trebuie sa fie siguri ca distrug de tot autoritatea judecatoreasca si ministeru public si tara
              Apoi serviciu secret trebuie lasat fara obiectu muncii
              Ca la conducerea pesede noptile sunt lungi iar ideile de a face rau vin mai usor decat cele de a aface bine pt tara
              Dar pesede a modificat tot incepand cu legea de organizare judecatorrasca, legea ccr, a mai bagat sefu ccr o schimbare in regulamentu ccr ca opiniile separate nu se mai publica, etc etc

              Poate ai uitat programu de guvernare pesece ers opera invulpstului valcov – ala cu tablouri prin pereti si lingouri ascunse in cimitir

              Numa nevinovati la pesede

              3
              • Ghita Bizonu'

                Ma satene

                ce zic eu si ce raspunzi tu ….

                Eu zic ca mi se pare usor cam suspect modul in cae Uncle Sam a „lsat sa treaca de la el” cestia cu A H 1 , sa ne lasate in rahatu asta de dotare samd etc …..
                la fel si poniile lui Gicutu- chiar asa ai auzit de Stafor?
                Ca cica rolul nost in NATO ar fi fots sa asigiram energia ca sa se scape de Gazprom… hm…

        • @ghita pentru ca americanii si europenii primesc pe altii in nato ca sa ii tina in carca dupa….lor le place sa plateasca pentru altii

    • Ghita Bizonu'

      Continui

      mai sus Petre zicea ca „ si nici aliat de nadejde in UE si NATO nu vom fi da de ce oare ?!

      Stie careva ce ne transmitea noua Gicu de la Strafor despre rolul nostru in NATO ?!!

      1
  16. felina din articol e o puma?nu prea aduce….

  17. Nu sunt bani la buget pentru că nu avem economie. Atât am putut cumpăra 48 de transportoare Piranha III C în 12 ani, adică 4 transportoare pe an. Avioanele F 16 au fost cumpărate pentru poliție aeriană, nu pentru atac. Probabil că varianta noastră este inferioară ultimelor modele de Suhoiuri rusești. În ceea ce privește noul transportor Piranha 5 nu se știe ce a fost în capul celor de la Ministerul Apărării. O protecție mai mare pentru trupe ? Fără sisteme antitanc nu prea e OK. Incompetența merge până sus și ajunge până la vârful Ministerului Apărării.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *