Ei bine, Airbus se ține scai de capul MApN pentru a-i vinde elicopterele H215M (încă din 2016), dar atunci când ar fi putut să vândă elicoptere către MAI a venit cu cel mai mare preț și contractul s-a dus către polonezii de la PZL cu S-70I.
Insa, cu nu foarte mult timp în urmă, din senin, Airbus a venit în spațiul public și a ofertat forțele aeriene române cu 90 de elicoptere H215M Cougar, fără a exista însă o reacție din partea MApN până acum, când ministrul apărării de la București a explicat că Armata Română nu dorește să aibă de-a face cu Airbus H215M ci vrea H225M, dar că Airbus nu este dispus să ofere licență pentru acest aparat de zbor.
Iar declarația ministrului apărării este o surpriză pentru mine, nu știam că achiziția de elicoptere medii de transport pentru armată este în cărți, dar se pare că este și că deja au fost discuții între cele două părți atât timp cât MApN explică public că una dorește Bucureștiul și alta oferă Airbusul.
Nu știm exact dacă MApN chiar a prioritizat achizitia de elicoptere militare de transport sau este doar o poziție publică, cert este că H215M nu este dorit de forțele aeriene, iar Airbus nu dorește să asambleze H225M la Brașov, iar asamblarea finală ar fi una din condițiile de baza pentru un eventual contract.
Deși este posibil ca România să semneze un contract semnificativ și atitudinea Airbus să se schimbe. Pentru că avem deja exemplul Braziliei, care, pentru 50 de elicoptere H225M Caracal asumate și le asamblează la ea acasă, iar cu mult timp în urmă a fost scandalul polonez, când H225 Caracal a fost desemnat câștigător, cu importante beneficii pentru industria poloneză, inclusiv asamblarea în Polonia a unui număr de aparate, dar totul s-a dus de râpă când Varșovia a denunțat unilateral afacerea.
Însă pentru mine înlocuirea flotei de IAR 330 Puma este într-o ceață absolută și mă îndoiesc că există fonduri – chiar și prin SAFE – pentru o achiziție care să însemne câteva zeci bune de aeronave, dar declarația ministrului apărării există și ea ne pune un pic pe gânduri.
Pe de altă parte, H225 ar fi ideal pentru noi (glumind, atât timp cât are și un nume neaoș românesc – Caracal, care dacă îi schimbăm un pic accentul este fix numele unui celebru oraș oltenesc).
În același timp nici concurența nu doarme în papuci și conform unor surse din presa franceză, reprezentanții oficiali sau mai puțin oficiali ai companiilor americane Bell – UH-1Y Venom și Sikorsky – S-70I Blackhawk ar fi extrem de activi la București, însă, tot conform presei franceze, MApN ar favoriza o soluție europeană pe acest palier de dotare.
GeorgeGMT
Eu as merge cu coreenii cam pe toate capitolele elicoptere medii Kai Surion ,avioane de lupta Kfx 21, tancuri , mli, și altele ,ei sunt dornici de transfer de tehnologie cu ca ,,europenii ,,nostrii
Surion e o clona de h215.
yep, mai compact, mai apropiat de un 330 Oryx, sau HC MK2 🙂
E un H215/ HCMk2 cu motoare T700-701K (1885Cp) de BlackHawk/UH1Z Z/W … echivalente ale lui Turbomeca Makila 1A2 🙂
Good choice Korea.
Quite coincidentally, engines of this family are also used in the AW149.
And AW101 & AH-64E.
KAI Surion este licența lui H215M 🙂
Bell a spus ca face transfer de tehnologie, Sikorsky nu stiu daca ar mai deschide o fabrica aici dupa cea din Polonia iar cu francexii nu am avut noroc deloc in ceea ce priveste cooperarea militara (transfer de tehnologie ) . Toate contractele de achizitii ar trebui insotite de transfer de tehnologie ,fabricare sau ansamblare in tara Doar asa ne putem pune pe picioare industria de aparare
cei de la Bell sunt disperați să vândă Venom și Viper, însă la un număr așa de mici, ne putem aștepta doar la asamblare și poate câteva piese fabricate aici
Sorry to butt in on someone else’s business 😉 but since the Czechs have several of these machines, considering the potential size of the Romanian order, I have a feeling you could negotiate an extended MRO scope for both Romanian and Czech machines. And make money from it in the future.
I’ll shut up now and keep quiet 😉
Sunt,pentru ca sunt la fel ca si H215 , elicoptere de conceptie mai veche modernizate ! Daca gasesc clientisi vand liniile de fabricatie si se apuca de facut altele de conceptie noua in urma proiectelor si inovatiilor realizate in programul FARA
SAFE = 16,68 miliarde euro= 5, miliarde euro infrastructura* + 3 miliarde SRI și MAI *+ restul la MAPN. De ce je 3 miliarde se puteau cumpara destule elecoptere și daca francezul nu vrea, poate vrea americanul.
Mai sunt si altii in europa ce fac elicoptere medii. Daca Airbus nu e interesat atunci hai la concurenta.
Nu mă pricep la elicoptere, dar parcă mai era și Leonardo cu AW149/ AW139M… plus că există o filială în România la Ploiești (Leonardo România Aerospace, Defense & Security S.A.)
AW149 helicopters are manufactured in Italy and… in Poland 😉
They are manufactured by PZL Świdnik, part of the Leonardo group.
https://www.pzlswidnik.pl/pl/produkty/wojskowe-rzadowe/aw149
🙂 Neaos ? Depinde din ce an e considerat.
Caracal provine din limba turca, karakulak se chiama.
Quis primus fuit ?😉
Cat despre elicopter, 225M e mai complicat si mai scump si mai mult……extra valoarea castigata face
pretul exagerat la el fata de 215 workhorse ?
Dupa cum am gasit pe net 225 a avut probleme cu
cutia de transmisie si e mai tanar cu 700 de exemplare. 215 1000 vs 225 300.
Parerea mea
Caracalla… Imparatul (porecla sa, deoarece purta tunica cu gluga a galilor, numita ”caracalla”)… desi mai exista si varianta PIE de ”kara/cara” = piatra” (cuvant gasit peste tot in Europa si la noi in toponime legate de ”cariere” sau zone cu piatra)
Iorgu Iordan si celalalt (imi scapa numele – *editat – Alexandru Graur) trageau prea multe basini ”cumane” si turcesti (mostenire de-a dreptul ”religioasa lingvistic” de la Alexandru Cihac).
https://en.wikipedia.org/wiki/Caracal asta 🙂
Eu as merge mai degraba pe turcism.
Numele felinei este turcism. Scrie si in link-ul wikipedia de mai sus
Din turca veche, kara=negru kulak = ureche. A fost
adaptat de europeni in anii ~1700 . Bai cat am sapat
adanc 😁
Ce scriu francezii:
https://www.avionslegendaires.net/2025/10/actu/afin-de-remplacer-leurs-puma-les-roumains-veulent-lairbus-helicopters-h225m/
https://www.opex360.com/2025/10/15/les-forces-roumaines-preferent-lhelicoptere-caracal-au-h215m-que-leur-a-propose-airbus/
Cu tot dragul le cam dau dreptate altor noștri !
H215 este un model vechiuț …..
Dar nu-i bai, are balta peste daca vrem !!!
Next: hai cu Bell și tandemul lor….poate ne aud zeii și ne înzestrează ulcele Sam….!!!
Și de restul semințe/pop corn, țigări, băutură și femei , pt toți băieții mei 😉 !!!!
PS: aceasta achiziție când o fi , daca o fi ….. Și în speranța că o să fie ; o sa meargă pe filiera guvern-guvern …nu vrajeli gen licitație…etc,etc……!!!
Și motivul e simplu :urgenta ….pt că resursa „helios” la români e pe terminate….
Și se vor trezi ca nu au ce sa zboare piloții , decât conserve zburătoare ;asemănător cum s-a întâmplat cu migurile 21….!!!!
Așa că hai să-i uitam pe franțuji (daca fac pe nebunii), că văz dl un timp că ne dau numai bombite și rateuri și să mergem la amerlocii și alții, care știu să construiască militar , nu autobuze zburătoare!
Mai bine MApN ia un set consistent de H215M sub licenta de catre IAR
Si volumul de cargo e suplimentat de o escadrila Chinook, mai ales ca fata de H225M e chiar game-changer legat de ce arme poti sa aduci pe creste montane, poti aduce artilerie mai grea, mai multa munitie, poate un shorad-vshorad sa ne aparam de drone de la altitudine, un ‘drone wall’, creste raza apararii anti-aeriene si restul lucrurilor mai conventionale
Asta ar fi cea mai buna varianta
Iei ce modele vrei, atac, usoare antrenament, grele. dar pe mediu H215M produs in tara
Drone Wall 🤣🤣🤣 m ai rupt.
Dc am da comanda de un elicopter pe care până și soarecii de birou din MApN nu îl vede capabil să îndeplinească misiunile aferente și cerințele lor ?
La aruncat banii pe fereastra suntem ….”AȘI”…!!!!!
Momentan nu este cazul sa ne strufocam cu elicoptere…altele îs prioritare!!!
Dar timpul trece și elicopterele noastre se vor apropia de finalul de cariera și „DA” atunci ceva vom fi obligați să luăm …și în cazul asta; ne vom trezi iar cu ismenele in vine…..(ca de obicei)
Părerea mea umila e că pe segmentul helicopter, putem sa negociem și cu alții și chiar mai bine decât cu franțujii !
Hai sa fim seriosi puțintel….. In ultima perioada de ani , francezii nu prea ne-au fost de mare ajutor , ba din contră…
Contracte cu ei ciuciu !!!!
Că idee, pt că cineva a ridicat aceasta idee….și anume ,să le atribuim un contract așa de important pt că au avut bunăvoința sa vina cu niste soldățeii pe meleagurile mioritice ar fi o mare imbecilitate ….
Daca e vorba strict de transport, as prefera H225 fata de UH-1Y si S70I, datorita capacitatii de transport considerabil mai mare si al autonomiei crescute. Daca vrem ceva mai multi-rol, americancele ar fi de preferat, cu un plus pentru soimul negru (ca are optiunea acelor suporti laterali – nu stiu daca e corect sa le numesc aripi – care suporta mai multe poduri pentru rachete, inclusiv Hellfire). UH-1Y ar avea ceva mai mult sens daca inca ne mai gandim si la UH-1Z pentru atac.
O tara cu o armata mai mare de pe flancul estic si nevoi de transport militar mai mari ca ale noastre ,a ales S70,” Polonia” ! Noi de ce sa nu luam S70 ? Cu cat sant mai multe locatii in lume unde se fabrica S70/asambleaza se face reparatii etc cu atat e mai ieftin si usor de intretinut si gasesti piese pe toate drumurile !
These are the pylons.
https://www.facebook.com/militaryleak/videos/armed-black-hawk-weapons-kit/3523011457724469/
https://youtu.be/_80LXi_MNZc?si=nzHoYABddnUQPjgy
https://youtu.be/Eu7Npgh4YGE?si=Q92SmI5kmdgbSZNb
Eu cred că pe elicoptere nu este așa mare bătaie in epoca dronelor, așa că francezii intuiesc că o vor lăsa mai moale după vizita americanilor in Romania. 90 de bucăți nu sunt puține, mai ales dacă pe parcurs mai adaugi și alte eventuale comenzi de la SRI, MAI și Dumnezeu știe de pe unde mai poți aduce altele pe parcurs.
Sfatul meu pentru francezi este sa lase coada jos, că oricum elicopterele nu sunt prioritare iar de ale noastre mai putem trage o perioada. Daca a zburat puiul cu ața, pa pa și comenzile de la francezi. Și o comanda noua îți aduce bani pe toată perioada de exploatare a aparatelor, nu doar când le produci. Sa nu uite asta francezii!
Leonardo AW 101 poate fi o opțiune interesantă. Italienii sigur se combină.
I’m afraid that both Romania and Poland simply can’t afford to operate the AW101 in a land-based role as a medium helicopter. The operating costs would destroy our budgets.
Other aircraft have been developed for the Land Forces:
– H215/H225,
– UH-60/S-70i,
– AW149/AW189,
– UH-1Y.
A major advantage of the latter three could be the use of engines from the same T700/CT7 family. This could, in the future, especially in open conflict, determine the availability of spare parts for the propulsion systems. Availability from various sources.
This is what supply chain diversification means 😉
In UK, se dorește înlocuirea Pumelor cu H175M sau AW149. Ceva nu a mers și H175M a sărit din schemă… chiar dacă nu e un elicopter greu, h175M e mult mai modern și poate ar fi o variantă pentru noi, la combinație cu ceva greu h225m, însă cu cu h175m făcut la noi?
Ar merge bine și la interne și pe transport platforme petroliere…
Italienii de la AW au putea de asemenea să ofere și o variantă de atac pe lângă aw149… opțiuni sunt însă cred ca afacerea Airbus e rezervată Franței ca și compensare cu Cincu… Vom vede.
De la francezi trebuia sa luam nave , radare, rachete si submarine ! Nu elicoptere nu tancuri,nu tunuri nu blindate etc Au preturi mari si fac transfer doar la ce considera depasit…
Nici la H145 nu vor sa dea licenta sa l producem, sa fi zis ca luam elicoptere usoare de recunostere/atac, cum au luat ungurii si sarbii..
Era evident. Strategia Airbus în RO e păguboasă. E nevoie de o licitație. Fie S70 de la Boeing, fie AW149/AW189. De la Aiburs poate elicoptere H160M.